Reportere og korrespondenter

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Reportere og korrespondenter

Legg inn av BlackEagle »

Kan noen være så inderlig snill å skaffe en norsklærer og en logoped til disse stakkars menneskene?

Ikke har de fått med seg hvor det SKAL være komma og pustepauser -
og ikke har de fått med seg hvor det slett IKKE skal være komma og pustepauser. I tillegg er det noen (én i særdeleshet) som sier da-da-da-da for annet- eller tredjehvert ord (og dette er et eksempel; ikke et sitat)
"... men det russiske, da, lederskapet, da, vil ikke, da, gå in i-i-i-i-i dette, da, problemkomplekset, da, som-som-som, da, er nokså, da, uoversiktlig, da ..."

Det gjør i grunnen ikke meg så mye; bortsett fra at det er forferdelig VONDT å høre på - jeg får prolaps i grammatikkgenet mitt!

Help me, anyone - please?

Mvh (og lidende)

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: man feb 26, 2024 2:21 pm Kan noen være så inderlig snill å skaffe en norsklærer og en logoped til disse stakkars menneskene?

Ikke har de fått med seg hvor det SKAL være komma og pustepauser -
og ikke har de fått med seg hvor det slett IKKE skal være komma og pustepauser. I tillegg er det noen (én i særdeleshet) som sier da-da-da-da for annet- eller tredjehvert ord (og dette er et eksempel; ikke et sitat)
"... men det russiske, da, lederskapet, da, vil ikke, da, gå in i-i-i-i-i dette, da, problemkomplekset, da, som-som-som, da, er nokså, da, uoversiktlig, da ..."

Det gjør i grunnen ikke meg så mye; bortsett fra at det er forferdelig VONDT å høre på - jeg får prolaps i grammatikkgenet mitt!

Help me, anyone - please?

Mvh (og lidende)

BE
"Støtte blant demokrater om å bytte ut Joe Biden, ifølge meningsmåling"

Jeg vil så lenge det er pust i meg insistere på at det riktige er:

"Støtte blant demokrater til å bytte ut Joe Biden, ifølge meningsmåling"

Men også det lyder klønete, langt bedre er "Demokrater støtter at Biden blir byttet ut." "Demokrater ønsker at Biden blir byttet ut".

Man gir støtte til noe, man gir ikke støtte om noe.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: ons feb 28, 2024 8:33 am

"Støtte blant demokrater om å bytte ut Joe Biden, ifølge meningsmåling"

Jeg vil så lenge det er pust i meg insistere på at det riktige er:

"Støtte blant demokrater til å bytte ut Joe Biden, ifølge meningsmåling"

Men også det lyder klønete, langt bedre er "Demokrater støtter at Biden blir byttet ut." "Demokrater ønsker at Biden blir byttet ut".

Man gir støtte til noe, man gir ikke støtte om noe.
Det æ betryggjande å sjå at det finst att folk som keinn norsk - og har begrepsforståels!

:D

Mvh

BE
som innimillom tæ seg dein´ friheit å skrive på dialekt

Brukeravatar
HB4596
Innlegg: 694
Sted: Østlandet

Legg inn av HB4596 »

BlackEagle skrev: man feb 26, 2024 2:21 pm Kan noen være så inderlig snill å skaffe en norsklærer og en logoped til disse stakkars menneskene?

Ikke har de fått med seg hvor det SKAL være komma og pustepauser
og ikke har de fått med seg hvor det slett IKKE skal være komma og pustepauser. I tillegg er det noen en i særdeleshet som sier da da da da for annet- eller tredjehvert ord og dette er et eksempel; ikke et sitat
"... men det russiske, da, lederskapet, da, vil ikke, da, gå in i i i i i dette, da, problemkomplekset, da, som som som, da, er nokså, da, uoversiktlig, da ..."

Det gjør i grunnen ikke meg så mye; bortsett fra at det er forferdelig VONDT å høre på jeg får prolaps i grammatikkgenet mitt!

Help me, anyone please?

Mvh (og lidende)

BE
er'e et gen nå da? æ tru'dde det var en plass i hjernen som behandla den typen info.
vel. du er kjent for tre ting. lettskrivning, glamatikk, te'knekt og captain.

den beste kuren er å slappe av med en kopp av de sistnevnte.
skulle neppe tru at de hadde skada.


mvh

hb som gir jamt f....

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

HB4596 skrev: ons feb 28, 2024 3:24 pm
vel. du er kjent for tre ting. lettskrivning, glamatikk, te'knekt og captain.

mvh

hb som gir jamt f....
:lol:

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Er ikke Sverige lenger et uavhengig land? Nå ble det nylig sagt flere ganger på TV2 at etter at Sverige i 200 år har vært et uavhengig land er det slutt nå i dag. I dag ble Sverige nemlig med i NATO.

Er dette riktig? Betyr svensk medlemskap i NATO slutten på Sverige som et uavhengig land?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: tor mar 07, 2024 7:00 pm Er ikke Sverige lenger et uavhengig land? Nå ble det nylig sagt flere ganger på TV2 at etter at Sverige i 200 år har vært et uavhengig land er det slutt nå i dag. I dag ble Sverige nemlig med i NATO.

Er dette riktig? Betyr svensk medlemskap i NATO slutten på Sverige som et uavhengig land?
Njaaaeiii - det var det der med grammatikk- og begrepsforståelse, da ...

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: fre mar 08, 2024 2:25 pm
Karatel skrev: tor mar 07, 2024 7:00 pm Er ikke Sverige lenger et uavhengig land? Nå ble det nylig sagt flere ganger på TV2 at etter at Sverige i 200 år har vært et uavhengig land er det slutt nå i dag. I dag ble Sverige nemlig med i NATO.

Er dette riktig? Betyr svensk medlemskap i NATO slutten på Sverige som et uavhengig land?
Njaaaeiii - det var det der med grammatikk- og begrepsforståelse, da ...

Mvh

BE
Ja nettopp. Hvis medlemskap i NATO betyr at Sverige ikke lenger er et uavhengig land, er det ingen av NATOs 32 medlemsland som er uavhengige, ikke engang USA.

Brukeravatar
Viracocha
Innlegg: 52

Legg inn av Viracocha »

Karatel skrev: fre mar 08, 2024 4:40 pm
BlackEagle skrev: fre mar 08, 2024 2:25 pm
Karatel skrev: tor mar 07, 2024 7:00 pm Er ikke Sverige lenger et uavhengig land? Nå ble det nylig sagt flere ganger på TV2 at etter at Sverige i 200 år har vært et uavhengig land er det slutt nå i dag. I dag ble Sverige nemlig med i NATO.

Er dette riktig? Betyr svensk medlemskap i NATO slutten på Sverige som et uavhengig land?
Njaaaeiii - det var det der med grammatikk- og begrepsforståelse, da ...

Mvh

BE
Ja nettopp. Hvis medlemskap i NATO betyr at Sverige ikke lenger er et uavhengig land, er det ingen av NATOs 32 medlemsland som er uavhengige, ikke engang USA.
Jeg vil mene dette blir lignende med om en ungkar kan fortsette med å pule rundt etter vielsen. Når man forplikter seg til noe spiser det alltid på uavhengigheten.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Viracocha skrev: fre mar 08, 2024 10:38 pm
Karatel skrev: fre mar 08, 2024 4:40 pm
BlackEagle skrev: fre mar 08, 2024 2:25 pm

Njaaaeiii - det var det der med grammatikk- og begrepsforståelse, da ...

Mvh

BE
Ja nettopp. Hvis medlemskap i NATO betyr at Sverige ikke lenger er et uavhengig land, er det ingen av NATOs 32 medlemsland som er uavhengige, ikke engang USA.
Jeg vil mene dette blir lignende med om en ungkar kan fortsette med å pule rundt etter vielsen. Når man forplikter seg til noe spiser det alltid på uavhengigheten.
Jooo - men dersom partneren/-ne (én eller flere) ikke tar det så tungt - hva da?

Mvh

BE

Brukeravatar
Viracocha
Innlegg: 52

Legg inn av Viracocha »

BlackEagle skrev: lør mar 09, 2024 6:57 pm
Viracocha skrev: fre mar 08, 2024 10:38 pm
Karatel skrev: fre mar 08, 2024 4:40 pm

Ja nettopp. Hvis medlemskap i NATO betyr at Sverige ikke lenger er et uavhengig land, er det ingen av NATOs 32 medlemsland som er uavhengige, ikke engang USA.
Jeg vil mene dette blir lignende med om en ungkar kan fortsette med å pule rundt etter vielsen. Når man forplikter seg til noe spiser det alltid på uavhengigheten.
Jooo - men dersom partneren/-ne (én eller flere) ikke tar det så tungt - hva da?

Mvh

BE
Hehe, hvis det er enihet er det fritt frem vil jeg anta.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»