Grammatikkundervisning???

Svar
Brukeravatar
BlackEagle  
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Grammatikkundervisning???

Legg inn av BlackEagle »

Men - dere som sikkert har greie på det meste: Drives det ikke grammatikkundervisning i norsk skole lenger???

Mvh

BE
forundret - og frustrert

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: tir jan 23, 2024 1:46 pm Men - dere som sikkert har greie på det meste: Drives det ikke grammatikkundervisning i norsk skole lenger???

Mvh

BE
forundret - og frustrert
Det er med grammatikken som med været: alle snakker om den, men ingen gjør noe med det.

«Concerning New-England weather – it is a matter about which a great deal is said, but very little done».

Brukeravatar
BlackEagle  
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

:D
Karatel skrev: tir jan 23, 2024 4:06 pm
BlackEagle skrev: tir jan 23, 2024 1:46 pm Men - dere som sikkert har greie på det meste: Drives det ikke grammatikkundervisning i norsk skole lenger???

Mvh

BE
forundret - og frustrert
Det er med grammatikken som med været: alle snakker om den, men ingen gjør noe med det.

«Concerning New-England weather – it is a matter about which a great deal is said, but very little done».
:D

Mvh

BE
som noen ganger får konjunksjoner i halsen

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Du verden! Nå står ikke verden til påske.

"Jakob og Elisabeth Asserson Ingebrigtsen skal bli foreldre for første gang. De har termin i juni."

"– Vi er fem måneder på vei og har termin i juni."

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKe ... ntry=95619

Brukeravatar
BlackEagle  
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Altså ... jeg har hørt om "unisex" og "vikarierende kjønnsidentitet", men likevel ...

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

"Ifølge et medlem av den kongelige familien skal kong Charles være “frustrert” over tempoet i sin kreftgjenoppretting."

"kreftgjenoppretting."?

Det må da bety at han har hatt kreft, er blitt frisk igjen, og at kreften skal gjennopprettes slik at han på ny blir kreftsyk.

Brukeravatar
Omoikane
Innlegg: 485

Legg inn av Omoikane »

[align][/align]
Karatel skrev: ons mar 27, 2024 7:40 pm "Ifølge et medlem av den kongelige familien skal kong Charles være “frustrert” over tempoet i sin kreftgjenoppretting."

"kreftgjenoppretting."?

Det må da bety at han har hatt kreft, er blitt frisk igjen, og at kreften skal gjennopprettes slik at han på ny blir kreftsyk.
Oversettelsesfeil. Recovery på engelsk.
Ser mye av dette om dagen, journalister er ukvalifiserte oversettere om dagen.

Brukeravatar
BlackEagle  
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Omoikane skrev: ons mar 27, 2024 8:06 pm

Oversettelsesfeil. Recovery på engelsk.
Ser mye av dette om dagen, journalister er ukvalifiserte oversettere om dagen.
Jeg begynner å lure på om det er så mange igjen her i landet som er kvalifiserte til noe som helst som har med språk å gjøre.

Et eksempel er sportsjournalisters og -reporteres hang-up i å uttale etternavnet "Bakken" med tonem 1. Det får da være måte på det er jo INGEN jeg kjenner til som kan finne på å si "Jeg gikk opp en bratt BAKK"!

For ikke å nevne enkelte utenriksreporteres uvane med å smette inn bl. a. tidsadverbet "DA" seks-sju ganger i samme setning/periode. Jeg har (ydmykt, mener jeg sjøl) bedt NRK om de ikke kan henstille til disse figurene Å HØRE PÅ MINST TO av sine egne reportasjer. Det ser riktignok ikke ut til å ha hjulpet.

Mvh

BE
ungdomsskoleutdannet

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

"Tyrkia har fordømt Israel for sine handlinger i Gaza, og bedt om våpenhvile."

Hva har Tyrkia gjort i Gaza og hvorfor fordømmer Tyrkia Israel for det Tyrkia selv har gjort?

Brukeravatar
BlackEagle  
Innlegg: 2660
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: ons apr 24, 2024 6:48 pm "Tyrkia har fordømt Israel for sine handlinger i Gaza, og bedt om våpenhvile."

Hva har Tyrkia gjort i Gaza og hvorfor fordømmer Tyrkia Israel for det Tyrkia selv har gjort?
Dette er ett av de tilfellene der jeg savner å kunne gi tommel. Men du får herved en virtuell én.
''
Mvh

BE

Villa23
Innlegg: 77

Legg inn av Villa23 »

Det er antagelig første prioritet i foruminnlegg som er skrevet på under 5min og med en muntlig tone. Disse er jo for paragraferi norsk ordbok å regni

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»