Situasjonen i Ukraina Del 3

Svar
Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1740

Re: Situasjonen i Ukraina Del 3

Legg inn av JauKaninen »

Scalp-raketter til Ukraina fra Frankrike.

Flott!

https://www.tu.no/artikler/ukraina-far- ... ene/542443

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2491

Legg inn av BrannLFC »

Russian missile obliterate Ukrainian drone factory
The facility, used to manufacture and store heavy kamikaze UAVs, has been entirely destroyed, drone footage shows

The Russian military on Monday conducted a high-precision strike on a drone manufacturing and storage facility located in the city of Zaporozhye, the ministry said.

The strike was carried out by an Iskander tactical ballistic missile system, it added. Footage released by the defense ministry shows the projectile penetrating the warehouse’s roof right in the middle, destroying the whole building.

The strike was a “response to attempts by the Kiev regime to damage the Russian oil and gas industry and energy facilities,” the defense ministry said. It added that the attack on the UAV plant was part of a wider series of strikes on Ukraine’s “military-industrial complex, workshops producing weapons and UAVs” as well as energy facilities associated with such targets.

Legitime militære mål. I motsetning til Israel og Ukraina som kun går ut etter å renske ut sivilbefolkningen.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2491

Legg inn av BrannLFC »

Public support for Ukrainian President Vladimir Zelensky is declining as he is increasingly perceived as an authoritarian ruler, German newspaper Tagesspiegel has claimed.

In an article on Saturday, Tagesspiegel reported that approval ratings for Zelensky “have recently sunk to 61%,” citing fresh opinion polls by the Kiev International Institute of Sociology. The Ukrainian leader had enjoyed the support of more than 80% of citizens in the initial months after the conflict with Russia broke out in 2022, the German outlet noted.

Interessant. Han er jo selve demokratiets moralske apostel. Lurer på hva VG journalistene vil skrive om dette. Eller de vil kanskje ikke omtale dette.

Tipper denne klovnen skal finne de 39 % som er "landsvikere" å henge de i lyktestolper. Hans approval rating er nok i realiteten mye lavere.

pølsa
Innlegg: 888

Legg inn av pølsa »

Fin gjeng truer Kina når de ikke følger deres pipe og kina kommer med klar rød advarsel om at de ikke sitter med hendene i fanget når det gjelder Taiwan.

-China is not going to sit on its hands. He urged the U.S. side to translate President Biden’s commitment of not supporting “Taiwan independence”into concrete actions. The U.S. side has adopted a string of measures to suppress China’s trade and technology development, and is adding more and more Chinese entities to its sanctions lists. This is not “de-risking,” but creating risks. If the U.S. side is willing to seek mutually beneficial cooperation and share in China’s development dividends, it will always find China’s door open; but if it is adamant on containing China’s hi-tech development and depriving China of its legitimate right to development, China is not going to sit back and watch.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2491

Legg inn av BrannLFC »

Putin twice as popular as Biden in Mideast and African states – poll
The US is losing its influence in the region to China and Russia, according to an Al-Monitor/Premise survey

Putin was seen more favorably across all four states, most of all in Egypt (51.6%). Biden was slightly more popular in Iraq (29.2%) of all states, but still polled third after Putin (35.5%) and Xi (35.3%).

Alle disse landene er nazister og landsvikere ?

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

Hattori_Hanzo skrev: man apr 08, 2024 6:46 am
Hjulbeint skrev: søn apr 07, 2024 11:34 pm

Nei jeg leter ikke etter sannheter som jeg mener er sant.

Jeg ønsket å vite hva som skjer eller har skjedd.
Om dette er noe jeg liker eller ikke, spiller da ikke noe.
Jeg vet at Russland startet kamphandlingene. Det er det ingen tvil om.

Jeg vet at brannfyren er et eller annet, jeg vet ikke hva, men ufyselig er det.
Dette har han tydelig vist, igjenn og igjenn.

Du aksepterer at Russland bruker tortur. Det jorde Rihnann banden også, og der var det kort vei fra aksept til å utøve tortur selv.

Så det er et j.... selskap du har valgt, det er en sannhet, som jeg selvsagt ikke liker. Men det er sant, desverre.

Jeg velger ikke hvilke sannheter jeg må forholde meg til.
Slik du gjør.
Hvor dette begynte sånn akkurat nøyaktig er ikke lett å spikre ned. CIA har vært i Ukraina siden 91 og de har selv innrømmet og ha lagt igjen en milliard dollar i landet siden den gang. Derfra har de prøvd å få til det de fikk til i 2014 , et kupp. Fullstendig instigert av USA og NATO , Victoria Nuland står på torget og tilbyr Ukrainere småkaker og "frihet" samt lovnader om bedre tider med medlemskap i både NATO og EU. Vi har tlf opptak med henne og ambassadøren til Ukraina hvor de avtaler og snakker om hvem som skal gjøre hva og slik ble det. Et tydeligere kupp skal man lete lenge etter. Dernest sendes de verste elementene østover for å slå ned et såkalt opprør mot dette kuppet , med makt, kuler og krutt. I 2014.

Så Russland startet ikke kamphandlingene. Ukraina gjorde nok desverre det.

Tortur er aldri greit , ikke under noen omstendighet. Jeg antar at vedkommende som skar øret av han ene de tok for Moskva angrepet fikk en reprimande fordi slike ting vil brukes skamløst av vestens propaganda agenter for å vise hvor "grusomme" russerne er. Men vi har tydeligvis glemt camp x ray på guantanamo. Eller Abu Graib. Obama måtte innrømme at "we tortured some folks". Det viste seg også at de hadde dratt med seg psykologer for å designe effektive tortur metoder. Kværner var med å bygde camp x ray. Dette var en skandale som tydeligvis må ha gått deg hus forbi. Rart , for det var en ganske svær greie. Våre helter i uniform har ganske garantert hentet og overlevert folk til å bli torturert i "krigen mot terror" (som er terror i seg selv).

Vi har ikke en dritt å si om noen lengre slik vi har oppført oss rundt omkring de siste to tiår spesielt. Så kom deg av den høye hesten du sitter på.
Du skal ha for å ta vstand fra tortur. Du er den første på prorussik side til det.
Men din tiltro til at fyren som skar av øret har fått tilsnakk, er rørende lesing og vitner om en innsikt som fullstendig mangler bakkekontakt og kunskaper.
Latterlig er vel ordet jeg leter etter.
Etter avsløringen om tortur av amerikanske soldater, så ble det gjort mye. Rettsaker og straff for disse som utførte torturen. Ingen slike reaksjoner i Russland.
Tilsnakk var det du trodde.
Eventyret ditt om hva som var opptakten til krigen i Ukraina er stort sett eventyr og russisk propaganda.
Og bevis på at du ikke aner hva du repeterer.

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

juppe skrev: man apr 08, 2024 11:17 am Hattori_Hanzo: "Hvor dette begynte sånn akkurat nøyaktig er ikke lett å spikre ned. CIA har vært i Ukraina siden 91 og de har selv innrømmet og ha lagt igjen en milliard dollar i landet siden den gang."

----------------------------

CIA flyttet altså inn i Ukraina like etter at Sovjetunionen ble oppløst, ikke rart det er krig der.
Husker at statsminister Erna Solberg, etter kuppet i 2014, tok med seg 200 millioner skattekroner og besøkte Ukraina, sikkert vel anvendte penger i dette korrupte landet.
Jepp, CIA var sterkt inne i bilde også da den spanske armada angrep.

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

juppe skrev: man apr 08, 2024 11:23 am
Hjulbeint skrev: man apr 08, 2024 11:13 am
juppe skrev: man apr 08, 2024 11:04 am

Er vel ingen tvil om at vi ikke ville hatt noen krig i Ukraina dersom Vesten/NATO ikke hadde opptrådt steilt på at "alle land har rett på å bli medlem av NATO", slik jeg erindrer Stoltenberg uttrykte seg. Verdens beste etterretning hadde vel på dette tidspunkt holdepunkter for at Russland kom til å angripe hvis NATO økte sitt engasjement i Ukraina.
Det er ingen tvil om at du tar feil.
Tror ikke det, hvis Russland ønsket å ha militær kontroll over Ukraina, ville de ha sørget for det ved oppløsningen av Sovjetunionen, eller i tiden etterpå.
Du vet tydeligvis ingen ting om bakgrunnen til at Sovjetunionen gikk i oppløsning.

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

OrmenLange skrev: man apr 08, 2024 11:25 am
Hjulbeint skrev: man apr 08, 2024 10:56 am
OrmenLange skrev: man apr 08, 2024 10:36 am
Ja, for å hindre at de skulle bli medlemmer i Nato.

Dersom Ukraina som du påstår "hadde fått nei til medlemskap i NATO" så burde Nato sagt klart og tydelig at medlemskap var uaktuelt. Men Nato gjentok igjen og igjen at "Ukraina kommer til å bli Nato-medlem", til tross for at alle skjønte at dette var ekstrem risiko for at det ville føre til krig.

NATO sa nei tydelig og klart og med begrunnelse av at de hadde en pågående konflikt.
Som er en del av NATOs krav, at det skal ikke være en pågående konflikt eller grensetvister.

Men NATO var nok ikke noe Putler fryktet, han var nok helt overbevist at NATO aldri ville bli noe problem i forhold til hans ønsker om land.

At du ikke kan noe om den nære historien og ikke fikk med NATOs nei til både Ukraina og Georgia, sier jo litt om kunnskapene dine og valg av kilder.
Nato har aldri sagt "nei", de har en "åpen dør"-policy som sier at alle som ønsker kan søke om medlemskap. Dessuten har Nato og USA hatt tydelige ambisjoner om å få Ukraina inn i Nato siden 2008 eller tidligere; at du ikke er villig til å innrømme dette tyder på en så uredelig debattstil at det blir nytteløst å diskutere med deg.
Ja det er for jævlig at jeg stiller spørsmål og tviler på russerpropagandaen dere gjentar til det kjedsommelige.
Til og med ber dere om dokumentasjon, som dere som oftest ikke har.

Ja NATO er åpen for land som ønsker å bli medlem.
Men NATOs regelverk forhindret Ukraina å bli medlem.
Så Russland hadde ingen slik unnskyldning, for å gå til fullskala krig.
At du kjøper russisk propagand, uten en kritisk tanke, gjør ikke dine usanne påstander mer sanne.
Putin ønsker å gjennopprette et slags nytt Sovjettisk imperium.
Det har han klargjort, ved blant annet hevde at Sovjetunionens oppløsning eller rettere kolaps, var et av verdens største feilgrep.
Han begynte i det små, og det gikk bra lenge.
Så ble han litt stormannsgal, slik helten hans også ble, men der gikk det ikke like lett.

juppe
Innlegg: 102

Legg inn av juppe »

Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:01 am
juppe skrev: man apr 08, 2024 11:17 am Hattori_Hanzo: "Hvor dette begynte sånn akkurat nøyaktig er ikke lett å spikre ned. CIA har vært i Ukraina siden 91 og de har selv innrømmet og ha lagt igjen en milliard dollar i landet siden den gang."

----------------------------

CIA flyttet altså inn i Ukraina like etter at Sovjetunionen ble oppløst, ikke rart det er krig der.
Husker at statsminister Erna Solberg, etter kuppet i 2014, tok med seg 200 millioner skattekroner og besøkte Ukraina, sikkert vel anvendte penger i dette korrupte landet.
Jepp, CIA var sterkt inne i bilde også da den spanske armada angrep.
Javisst, CIA spiller rollen som tilrettelegger, omtrent som Ødegård i Arsenal....

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

OrmenLange skrev: man apr 08, 2024 12:04 pm
Hjulbeint skrev: man apr 08, 2024 11:52 am NATO er åpen for at land kan søke medlemskap, men for at et land skal kunne bli medlem så må det ikke være krigslingnende forhold eller grensetvister, så NATO sa nei til Ukraina og Georgia.
At du ikke vet dette, er ikke mitt problem. At du fornekter virkeligheten, er du på linje med pølsa som velger sine sannheter ut fra eget ønske.
At jeg ikke vet dette? Hvor har du det fra? Poenget mitt er jo nettopp at Nato er hovedårsaken til at det er "krigslignende forhold eller grensetvister" i Ukraina og Georgia. Har du ikke fått med deg noe?
Trodde det var USA som var roten til alle kriger og ondskap i verden siden gruuleggelsen av Romerriket.
Men nå er det tydeligvis NATO som har skylden.
Aner du hvorfor noe som helst om bakgrunnen til at NATO ble grunnlagt?

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

juppe skrev: man apr 08, 2024 2:23 pm
Hjulbeint skrev: man apr 08, 2024 11:58 am
juppe skrev: man apr 08, 2024 11:27 am

Denne formen for ødeleggende språkbruk i en debatt skal du få ha for deg selv.
Du sier jo selv at hadde ikke NATO og vesten vært så steile på at land skal få velge sin egen politiske retning og sammarbeidspartnere, så hadde det ikke vært krig.

Bedre kan du vel ikke tilkjennegi at du foretrekker diktatur.

Hvorfor skal ikke Ukraina få velge sin egen retning, både politisk og økonomisk?

Har USA gått til krig mot Cuba, fordi de valgte kommunismen?
Nei det gjorde de ikke.

Hvorfor synes du det er greit at Russland gikk til krig mot Ukraina?

Hvorfor?
I hele innlegget ditt pådytter du meg meninger jeg ikke har. Den lange rekken av stråmenn sier meg at du mangler argumenter i sak, og heller vil kjekle med metoder som du selv velger og som ikke skaper en seriøs debatt.
Slutt å tulle.
Jeg stiller deg adekvate spørsmål.

Ja jeg konkluderer med at du er for noen diktaturer.
Du sier selv at Ukraina med fler ikke skal ha rett til å velge de ledere de ønsker, ikke rett til å velge allianser eller medlemsorganisasjoner sel. Dette sier du Russland og Putin skal bestemme.
Dette er diktatur.

Så denne indignasjonen din og sutring din, er bare et patetisk forsøk på å slippe unna, for å ikke avsløre for mye av ditt tvilsomme verdenssamfunnet.
Patetisk.

juppe
Innlegg: 102

Legg inn av juppe »

Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:03 am
juppe skrev: man apr 08, 2024 11:23 am
Hjulbeint skrev: man apr 08, 2024 11:13 am

Det er ingen tvil om at du tar feil.
Tror ikke det, hvis Russland ønsket å ha militær kontroll over Ukraina, ville de ha sørget for det ved oppløsningen av Sovjetunionen, eller i tiden etterpå.
Du vet tydeligvis ingen ting om bakgrunnen til at Sovjetunionen gikk i oppløsning.
I følge medier vi omgir oss med, utgjør Russlands militærmakt fare for hele Europa. Dette indikerer at Russland ville hatt styrke til å hærta Ukraina, hvis de ville.
Følger du ikke med?

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

OrmenLange skrev: man apr 08, 2024 2:31 pm
bobjim41 skrev: man apr 08, 2024 1:33 pm
OrmenLange skrev: man apr 08, 2024 12:04 pm
At jeg ikke vet dette? Hvor har du det fra? Poenget mitt er jo nettopp at Nato er hovedårsaken til at det er "krigslignende forhold eller grensetvister" i Ukraina og Georgia. Har du ikke fått med deg noe?
Så det er IKKE Russland som er hovedårsaken?
?
Mener du at Russland er en årsak?

I så fall skjønner jeg at det kan være vanskelig å forstå verden.
Ja det er tydelig at du har problemer med å forstå.

Russland og Putin er hovedårsaken til den krigen som er i Ukraina nå.
Ingen andre.
På samme måten som Hitler hadde hovedansvaret for andre verdenskrig.
Japan hadde hovedansvaret for krigen mot Mandsjuria og krigen i Stillehavet.

At det finnes personer, slik som Chamberlain, som gav grønt lys til Hitler for å skape fred, gjør ingen forskjell.
Han ønsket og håpet det beste, og var utrolig naiv i sin tiltro til at Hitler eller Putin i våre dager, var fornuftige personer.
Han og dere tar feil.

juppe
Innlegg: 102

Legg inn av juppe »

Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:26 am
juppe skrev: man apr 08, 2024 2:23 pm
Hjulbeint skrev: man apr 08, 2024 11:58 am

Du sier jo selv at hadde ikke NATO og vesten vært så steile på at land skal få velge sin egen politiske retning og sammarbeidspartnere, så hadde det ikke vært krig.

Bedre kan du vel ikke tilkjennegi at du foretrekker diktatur.

Hvorfor skal ikke Ukraina få velge sin egen retning, både politisk og økonomisk?

Har USA gått til krig mot Cuba, fordi de valgte kommunismen?
Nei det gjorde de ikke.

Hvorfor synes du det er greit at Russland gikk til krig mot Ukraina?

Hvorfor?
I hele innlegget ditt pådytter du meg meninger jeg ikke har. Den lange rekken av stråmenn sier meg at du mangler argumenter i sak, og heller vil kjekle med metoder som du selv velger og som ikke skaper en seriøs debatt.
Slutt å tulle.
Jeg stiller deg adekvate spørsmål.

Ja jeg konkluderer med at du er for noen diktaturer.
Du sier selv at Ukraina med fler ikke skal ha rett til å velge de ledere de ønsker, ikke rett til å velge allianser eller medlemsorganisasjoner sel. Dette sier du Russland og Putin skal bestemme.
Dette er diktatur.

Så denne indignasjonen din og sutring din, er bare et patetisk forsøk på å slippe unna, for å ikke avsløre for mye av ditt tvilsomme verdenssamfunnet.
Patetisk.
Hvorfor "debatterer" du med stråmannhæren din, har du ingen argumenter i sak?

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1464

Legg inn av 4pLaY »

Hjulbeint skrev: søn apr 07, 2024 7:01 pm
4pLaY skrev: søn apr 07, 2024 6:00 pm
JauKaninen skrev: søn apr 07, 2024 1:46 pm @4play hvorfor får åpenbare russiske boter lov til å ødelegge debatten her inne og spre pro-russisk propaganda?
Selv om enkelte har meninger du ikke kan forstå at de har, så betyr det ikke at de er boter.

Jeg legger meg ikke opp i meningene til folk her inne, med mindre de går over norsk lov eller er hets mot andre her inne. Vil man være på et politisk korrekt forum, finnes det sikkert flere andre alternativer.
Er ikke å kalle alle som ikke er enig med ham for nazister, hets?
Da rapporterer du slike poster, om du mener noen går på deg/andre.

Det gjelder forøvrig alle her inne. Jeg sitter ikke å leser hver eneste post. En får det forumet en selv er med å lager.

Folk får bidra litt selv også.

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

juppe skrev: man apr 08, 2024 3:29 pm
OrmenLange skrev: man apr 08, 2024 2:46 pm
juppe skrev: man apr 08, 2024 2:33 pm Jeg er forholdsvis ny her inne og ser ingen oppgave i at jeg skal pløye gjennom alt som er skrevet, med tanke på kommentering fra min side.
Har du noe uoppgjort med noen, så ta det opp med vedkommende på en måte som signaliserer god debattskikk.
Velkommen til FD!
Du skal vite at enkelte her inne krever at du innleder hvert innlegg med fordømmelse av Putin og Russland, ellers er du pro-russer/putinist i deres øyne. Det er dessuten ulovlig å påpeke ting som stiller Ukraina eller vestlige land i dårlig lys. Lykke til! ;)
Takk for det!

Jo, jeg har merket meg at noen her inne kunne hatt behov for inntak av noe beroligende før tastaturet klinger. Synd at det skal være slik, debatter bringer ofte med seg lærdom og at saker blir sett fra mange forskjellige synsvinkler.

Jeg tror at vi alle ønsker et fredelig Europa, inkludert ekte demokrati i Ukraina og Russland, i andre land også for den saks skyld. Slik forholdene har vært i Ukraina og Russland, oppnår man ikke fred med først å gjennomføre statskupp i Ukraina, og etterpå utsette Ukraina for en russisk leder som med ganske stor sikkerhet ville gå til militært angrep dersom NATO økte sin etablering i Ukraina.
For å unngå krig måtte man bruke vesentlig lengre tid og gjøre bruk av helt andre fremgangsmåter enn å informere om at "alle land har rett til å bli medlem av NATO". Snakk om amatørmessig fremgangsmåte....hvis man da ikke ønsket en militær konfrontasjon med Russland?
Hvilket statskupp?
Fine ord du skriver, men når du sluker russisk propaganda uten en kritisk tanke, da blir det som det blir.
Mytene om statskupp er myter. Skapt av FSB og lakeier i Europa.
Fakt om hva som skjedde er rimelig lett å sette seg inn i.

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

Hattori_Hanzo skrev: man apr 08, 2024 6:02 pm
Frode57 skrev: man apr 08, 2024 4:39 pm Det er en generelt problem i Norge at man skal hylle Ukraina i ett og alt. Og hele tiden godta at det går svært så bra med Ukraina.
Det går særs dårlig for vesten og særlig Europa. De har våknet for sent og blitt for sen i å øke produksjonen av våpen til Ukraina.
Ukraina har senket verneplikten for sent og for lite.
Denne krigen kan vesten vinne om de klarer å få opp våpenproduksjonen innen sommeren.
Det kan fort bli hull i forsvarslinjene til Ukraina som kan skape panikk.
Men overlever Ukraina over nyåret 2024/25 så kan Russland godt tape krigen. Men så spørs det hva et tap innebærer.

Det kan fort bli satt inn et nytt marionettregime i Kyiv. Men det vil ikke ha legitimitet i folket .
Men det er også ei tung tid i møte i vesten og særlig Europa som må heve skattene . Folk vil måtte betale brannskatt. Krig koster og det er det vi er vitne til i Norge.

Men om det er så lurt å øke på med norske investeringer når det er Ukraina som trenger mer militær bistand er jeg mer usikker på.
Krig vet man ikke utgangen av før krigen er over.
Vi må ha i bakhodet at Norge er en stor ammunisjonsprodusent og våpensystem produsent. Og det utstyret trenger Ukraina. Men Ukraina er fallitt så vi må gi dem begge deler.
Det hjelper lite med kuler og krutt hvis du ikke har folk til å avfyre dette. Ukraina går tom for folk. Sannsynligvis den viktigste ingrediensen i å utkjempe en krig. Millioner har flyktet fordi de er ikke hypp på å gi livet sitt for et bånnkorrupt regime og snittalderen på fronten nærmer seg 50 år og nå ser vi desperate angrep på russisk sivil infrastruktur.

Så hvor skal folka komme fra som skal kjempe denne krigen videre?
Hva du vet, og det uten at trenger kilder eller statistikk på din viten.
For vi er jo noen fæle folk, viss vi spør etter kilder.

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

BrannLFC skrev: man apr 08, 2024 8:03 pm
Hattori_Hanzo skrev: man apr 08, 2024 6:02 pm
Frode57 skrev: man apr 08, 2024 4:39 pm Det er en generelt problem i Norge at man skal hylle Ukraina i ett og alt. Og hele tiden godta at det går svært så bra med Ukraina.
Det går særs dårlig for vesten og særlig Europa. De har våknet for sent og blitt for sen i å øke produksjonen av våpen til Ukraina.
Ukraina har senket verneplikten for sent og for lite.
Denne krigen kan vesten vinne om de klarer å få opp våpenproduksjonen innen sommeren.
Det kan fort bli hull i forsvarslinjene til Ukraina som kan skape panikk.
Men overlever Ukraina over nyåret 2024/25 så kan Russland godt tape krigen. Men så spørs det hva et tap innebærer.

Det kan fort bli satt inn et nytt marionettregime i Kyiv. Men det vil ikke ha legitimitet i folket .
Men det er også ei tung tid i møte i vesten og særlig Europa som må heve skattene . Folk vil måtte betale brannskatt. Krig koster og det er det vi er vitne til i Norge.

Men om det er så lurt å øke på med norske investeringer når det er Ukraina som trenger mer militær bistand er jeg mer usikker på.
Krig vet man ikke utgangen av før krigen er over.
Vi må ha i bakhodet at Norge er en stor ammunisjonsprodusent og våpensystem produsent. Og det utstyret trenger Ukraina. Men Ukraina er fallitt så vi må gi dem begge deler.


Så hvor skal folka komme fra som skal kjempe denne krigen videre?
Sander kommer!
Skal ikke se bort fra det.

Du tørr jo ikke å melde deg til innsats. Det har fu jo bekreftet.

Selv bøyer jeg meg i støvet, for den innsatsen, og omtanke for de som lider og trenger hjelp, Sander og flere viser ved å risikere livet for å hjelpe.
Slik at litt flere kan overleve Putins brutale overfall på Ukraina.

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

BrannLFC skrev: man apr 08, 2024 10:20 pm Russian missile obliterate Ukrainian drone factory
The facility, used to manufacture and store heavy kamikaze UAVs, has been entirely destroyed, drone footage shows

The Russian military on Monday conducted a high-precision strike on a drone manufacturing and storage facility located in the city of Zaporozhye, the ministry said.

The strike was carried out by an Iskander tactical ballistic missile system, it added. Footage released by the defense ministry shows the projectile penetrating the warehouse’s roof right in the middle, destroying the whole building.

The strike was a “response to attempts by the Kiev regime to damage the Russian oil and gas industry and energy facilities,” the defense ministry said. It added that the attack on the UAV plant was part of a wider series of strikes on Ukraine’s “military-industrial complex, workshops producing weapons and UAVs” as well as energy facilities associated with such targets.

Legitime militære mål. I motsetning til Israel og Ukraina som kun går ut etter å renske ut sivilbefolkningen.
Det siste har du sikkert objektive beviser på?
Ellers er det trist, viss det du siterer er riktig.

Men av gode nyheter, ny russisk ubåt.
Vellykket angrep på skip i Kaliningrad.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:14 am Ja det er for jævlig at jeg stiller spørsmål og tviler på russerpropagandaen dere gjentar til det kjedsommelige.
Ah, den evinnelige trangen til å stemple meningsmotstanderes argumenter som russerpropaganda heller enn å faktisk svare på det som blir argumentert. Klassiker!
Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:14 am Til og med ber dere om dokumentasjon, som dere som oftest ikke har.
Du har fått masse dokumentasjon, men du evner tydeligvis ikke å ta den til deg.

CIA-direktør Burns sa i 2008 at "Ukrainian entry into NATO is the brightest of all redlines for the Russian elite (not just Putin)", Madeleine Albright skrev at "Yeltsin and his countrymen were strongly opposed to enlargement, seeing it as a strategy for exploiting their vulnerability and moving Europe’s dividing line to the east, leaving them isolated", George Kennan sa om Nato utvidelse at "it is a tragic mistake", US Secretary of Defense Robert Gates skrev "trying to bring Georgia and Ukraine into Nato was truly overreaching", Biden innrømte selv i 1997 at Nato-ekspansjon kunne føre til "vigorous and hostile reaction in Russia". En overflod av prominente eksperter har advart om det samme.

Jeg antar alle disse er prorussere i dine øyne.

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

BrannLFC skrev: man apr 08, 2024 10:23 pm Public support for Ukrainian President Vladimir Zelensky is declining as he is increasingly perceived as an authoritarian ruler, German newspaper Tagesspiegel has claimed.

In an article on Saturday, Tagesspiegel reported that approval ratings for Zelensky “have recently sunk to 61%,” citing fresh opinion polls by the Kiev International Institute of Sociology. The Ukrainian leader had enjoyed the support of more than 80% of citizens in the initial months after the conflict with Russia broke out in 2022, the German outlet noted.

Interessant. Han er jo selve demokratiets moralske apostel. Lurer på hva VG journalistene vil skrive om dette. Eller de vil kanskje ikke omtale dette.

Tipper denne klovnen skal finne de 39 % som er "landsvikere" å henge de i lyktestolper. Hans approval rating er nok i realiteten mye lavere.
Ja det er ikke alle som klarer å kom.e opp på Putlers nivå.
Eller Ole Brumm i Kina.

pølsa
Innlegg: 888

Legg inn av pølsa »

Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:46 am
Hattori_Hanzo skrev: man apr 08, 2024 6:02 pm
Frode57 skrev: man apr 08, 2024 4:39 pm Det er en generelt problem i Norge at man skal hylle Ukraina i ett og alt. Og hele tiden godta at det går svært så bra med Ukraina.
Det går særs dårlig for vesten og særlig Europa. De har våknet for sent og blitt for sen i å øke produksjonen av våpen til Ukraina.
Ukraina har senket verneplikten for sent og for lite.
Denne krigen kan vesten vinne om de klarer å få opp våpenproduksjonen innen sommeren.
Det kan fort bli hull i forsvarslinjene til Ukraina som kan skape panikk.
Men overlever Ukraina over nyåret 2024/25 så kan Russland godt tape krigen. Men så spørs det hva et tap innebærer.

Det kan fort bli satt inn et nytt marionettregime i Kyiv. Men det vil ikke ha legitimitet i folket .
Men det er også ei tung tid i møte i vesten og særlig Europa som må heve skattene . Folk vil måtte betale brannskatt. Krig koster og det er det vi er vitne til i Norge.

Men om det er så lurt å øke på med norske investeringer når det er Ukraina som trenger mer militær bistand er jeg mer usikker på.
Krig vet man ikke utgangen av før krigen er over.
Vi må ha i bakhodet at Norge er en stor ammunisjonsprodusent og våpensystem produsent. Og det utstyret trenger Ukraina. Men Ukraina er fallitt så vi må gi dem begge deler.
Det hjelper lite med kuler og krutt hvis du ikke har folk til å avfyre dette. Ukraina går tom for folk. Sannsynligvis den viktigste ingrediensen i å utkjempe en krig. Millioner har flyktet fordi de er ikke hypp på å gi livet sitt for et bånnkorrupt regime og snittalderen på fronten nærmer seg 50 år og nå ser vi desperate angrep på russisk sivil infrastruktur.

Så hvor skal folka komme fra som skal kjempe denne krigen videre?
Hva du vet, og det uten at trenger kilder eller statistikk på din viten.
For vi er jo noen fæle folk, viss vi spør etter kilder.
Når har DU kommet med kilder som viser noe annet? eneste du gjør er å spyr ut...

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

pølsa skrev: man apr 08, 2024 10:31 pm Fin gjeng truer Kina når de ikke følger deres pipe og kina kommer med klar rød advarsel om at de ikke sitter med hendene i fanget når det gjelder Taiwan.

-China is not going to sit on its hands. He urged the U.S. side to translate President Biden’s commitment of not supporting “Taiwan independence”into concrete actions. The U.S. side has adopted a string of measures to suppress China’s trade and technology development, and is adding more and more Chinese entities to its sanctions lists. This is not “de-risking,” but creating risks. If the U.S. side is willing to seek mutually beneficial cooperation and share in China’s development dividends, it will always find China’s door open; but if it is adamant on containing China’s hi-tech development and depriving China of its legitimate right to development, China is not going to sit back and watch.
Så når USA advarer land som hjelper til med å skaffe våpen til Russland, så er det greit at Kina truer med krig.

Det er jo hyggelig at du støtter krigshisserene.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:19 am
OrmenLange skrev: man apr 08, 2024 12:04 pm
Hjulbeint skrev: man apr 08, 2024 11:52 am NATO er åpen for at land kan søke medlemskap, men for at et land skal kunne bli medlem så må det ikke være krigslingnende forhold eller grensetvister, så NATO sa nei til Ukraina og Georgia.
At du ikke vet dette, er ikke mitt problem. At du fornekter virkeligheten, er du på linje med pølsa som velger sine sannheter ut fra eget ønske.
At jeg ikke vet dette? Hvor har du det fra? Poenget mitt er jo nettopp at Nato er hovedårsaken til at det er "krigslignende forhold eller grensetvister" i Ukraina og Georgia. Har du ikke fått med deg noe?
Trodde det var USA som var roten til alle kriger og ondskap i verden siden gruuleggelsen av Romerriket.
Gratulerer med stråmann nr 10 000!
Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:19 am Men nå er det tydeligvis NATO som har skylden.
Jeg mener Nato - med USA i spissen - er medskyldig til det helvete vi nå har i Ukraina, ja. De visste hvor deres politikk bar, men fortsatte med det likevel.
Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:19 am Aner du hvorfor noe som helst om bakgrunnen til at NATO ble grunnlagt?
Ja. Gjør du?

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:35 am
OrmenLange skrev: man apr 08, 2024 2:31 pm
bobjim41 skrev: man apr 08, 2024 1:33 pm

Så det er IKKE Russland som er hovedårsaken?
?
Mener du at Russland er en årsak?

I så fall skjønner jeg at det kan være vanskelig å forstå verden.
Ja det er tydelig at du har problemer med å forstå.

Russland og Putin er hovedårsaken til den krigen som er i Ukraina nå.
Ingen andre.
På samme måten som Hitler hadde hovedansvaret for andre verdenskrig.
Japan hadde hovedansvaret for krigen mot Mandsjuria og krigen i Stillehavet.
Til info:
Ansvar != årsak

pølsa
Innlegg: 888

Legg inn av pølsa »

Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 11:00 am
pølsa skrev: man apr 08, 2024 10:31 pm Fin gjeng truer Kina når de ikke følger deres pipe og kina kommer med klar rød advarsel om at de ikke sitter med hendene i fanget når det gjelder Taiwan.

-China is not going to sit on its hands. He urged the U.S. side to translate President Biden’s commitment of not supporting “Taiwan independence”into concrete actions. The U.S. side has adopted a string of measures to suppress China’s trade and technology development, and is adding more and more Chinese entities to its sanctions lists. This is not “de-risking,” but creating risks. If the U.S. side is willing to seek mutually beneficial cooperation and share in China’s development dividends, it will always find China’s door open; but if it is adamant on containing China’s hi-tech development and depriving China of its legitimate right to development, China is not going to sit back and watch.
Så når USA advarer land som hjelper til med å skaffe våpen til Russland, så er det greit at Kina truer med krig.

Det er jo hyggelig at du støtter krigshisserene.
Du ser ikke problematikken med at USA sender våpen og militært personell til Taiwan men forventer Kina skal skal sitte stille?

Hjulbeint
Innlegg: 509

Legg inn av Hjulbeint »

juppe skrev: tir apr 09, 2024 10:32 am
Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:03 am
juppe skrev: man apr 08, 2024 11:23 am

Tror ikke det, hvis Russland ønsket å ha militær kontroll over Ukraina, ville de ha sørget for det ved oppløsningen av Sovjetunionen, eller i tiden etterpå.
Du vet tydeligvis ingen ting om bakgrunnen til at Sovjetunionen gikk i oppløsning.
I følge medier vi omgir oss med, utgjør Russlands militærmakt fare for hele Europa. Dette indikerer at Russland ville hatt styrke til å hærta Ukraina, hvis de ville.
Følger du ikke med?
Av alle land i Europa er det bare tre land som har startet krig i Europa. Rest Jugoslavia, Tyrkia og Russland.
Russland mot Ossetia, Georgia og Ukraina.

Skal vi ta med det russiskdominerte Sovjetunionen, så var det ikke bare en vits at sovjeterne bare fikk lov til å reise på ferie hvert 12. År.
1956 Ungarn
1968 Tsjekkoslovakia
1980 Afganistan. Egentlig desember 1979, om jeg ikke husker helt feil.

Så hvilke andre land er utsatt for trussel om krig fra andre land i Europa.

Hattori_Hanzo
Innlegg: 723

Legg inn av Hattori_Hanzo »

Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:46 am
Hattori_Hanzo skrev: man apr 08, 2024 6:02 pm
Frode57 skrev: man apr 08, 2024 4:39 pm Det er en generelt problem i Norge at man skal hylle Ukraina i ett og alt. Og hele tiden godta at det går svært så bra med Ukraina.
Det går særs dårlig for vesten og særlig Europa. De har våknet for sent og blitt for sen i å øke produksjonen av våpen til Ukraina.
Ukraina har senket verneplikten for sent og for lite.
Denne krigen kan vesten vinne om de klarer å få opp våpenproduksjonen innen sommeren.
Det kan fort bli hull i forsvarslinjene til Ukraina som kan skape panikk.
Men overlever Ukraina over nyåret 2024/25 så kan Russland godt tape krigen. Men så spørs det hva et tap innebærer.

Det kan fort bli satt inn et nytt marionettregime i Kyiv. Men det vil ikke ha legitimitet i folket .
Men det er også ei tung tid i møte i vesten og særlig Europa som må heve skattene . Folk vil måtte betale brannskatt. Krig koster og det er det vi er vitne til i Norge.

Men om det er så lurt å øke på med norske investeringer når det er Ukraina som trenger mer militær bistand er jeg mer usikker på.
Krig vet man ikke utgangen av før krigen er over.
Vi må ha i bakhodet at Norge er en stor ammunisjonsprodusent og våpensystem produsent. Og det utstyret trenger Ukraina. Men Ukraina er fallitt så vi må gi dem begge deler.
Det hjelper lite med kuler og krutt hvis du ikke har folk til å avfyre dette. Ukraina går tom for folk. Sannsynligvis den viktigste ingrediensen i å utkjempe en krig. Millioner har flyktet fordi de er ikke hypp på å gi livet sitt for et bånnkorrupt regime og snittalderen på fronten nærmer seg 50 år og nå ser vi desperate angrep på russisk sivil infrastruktur.

Så hvor skal folka komme fra som skal kjempe denne krigen videre?
Hva du vet, og det uten at trenger kilder eller statistikk på din viten.
For vi er jo noen fæle folk, viss vi spør etter kilder.
Wow , du er tidlig på`n med ekstra mye snerk på toppen i dag min hjulbeinte venn..

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Hjulbeint skrev: tir apr 09, 2024 10:14 am Ja NATO er åpen for land som ønsker å bli medlem.
Men NATOs regelverk forhindret Ukraina å bli medlem.
Et spørsmål til deg, og jeg er spent på hva du vil svare: Tror du Ukraina kan bli Nato-medlem?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»