Er den globale oppvarmingen bare hysteri?
Re: Er den globale oppvarmingen bare hysteri?
Nei, det er den ikke noe deler av Europa får merke i disse dager. Kanskje det er på tide å diskutere klimatilpassning og ikke CO2 utslipp. Fremdeles har ingen forklart skikkelig hva som skyldes oppvarmingen. Data viser at oppvarmingen kommer før CO2 økningen. Som før anbefaler jeg at en tlipasser seg klimaendringene heller enn å prøve å bekjempe disse noe jeg for øvrig anser som infantilt og fullstendig bortkastet. Havene har ikke steget nevneverdig enda, men vil nok gjøre det etter hvert.
Dermed blir flom og rassikring viktig i stor skala i første omgang. Ser at regjeringen endelig har sett lyset og gjør noe med E16.
Dermed blir flom og rassikring viktig i stor skala i første omgang. Ser at regjeringen endelig har sett lyset og gjør noe med E16.
Det er selvfølgelig synd med alle orkanene som følger av Jordens sykluser med global oppvarming/avkjøling, derfor satser dagens politikere på at sinnssyke CO2-fanatikere skal hindre kuene i å rape og fikse den saken for bare noen få milliarder kr av fremtidige minstepensjonisters penger – noe skal de jo brukes til, når man først har planlagt å hindre nye minstepensjonister i å ta del i samfunnets generelle velstandsøkning – spørsmålet blir bare om vi skal tillate dagens politikere å stjele fra de som har minst, eller skal vi be dem reise og ryke som de primitive tullingene de er? Uansett vil enhver med fornuften i behold måtte vedgå at de som stjeler fra menneskene som har minst (og det gjør man ved å gi prosentvise økninger – hver gang!) for å gi til sinnssyke CO2-fanatikere, selv må være sinnssyke.KHWS skrev: tir sep 17, 2024 7:12 pm Nei, det er den ikke noe deler av Europa får merke i disse dager. Kanskje det er på tide å diskutere klimatilpassning og ikke CO2 utslipp. Fremdeles har ingen forklart skikkelig hva som skyldes oppvarmingen. Data viser at oppvarmingen kommer før CO2 økningen. Som før anbefaler jeg at en tlipasser seg klimaendringene heller enn å prøve å bekjempe disse noe jeg for øvrig anser som infantilt og fullstendig bortkastet. Havene har ikke steget nevneverdig enda, men vil nok gjøre det etter hvert.
"Det er uten tvil bare hysteri. Det har vært klimaendringer til all tid. Ikke spesielt at vi får dager som er veldig varme. Flom har det også alltid vært. Folk må roe seg ned kraftig."
Valencia er et godt varsko om hva en må ta hensyn til og en skal ikke roe seg ned for det kommer mere. Flom og rassikring må prioriteres uansett hva de babler om i Baku.
CO2 reduksjon og fangst redder ikke verden og det er det på tide at "noen" begynner å forstå.
Valencia er et godt varsko om hva en må ta hensyn til og en skal ikke roe seg ned for det kommer mere. Flom og rassikring må prioriteres uansett hva de babler om i Baku.
CO2 reduksjon og fangst redder ikke verden og det er det på tide at "noen" begynner å forstå.
Enig bare hysteri. Slik har det alltid vært. Folk må roe seg kraftig ned. Ikke bry dere om fanatikere!!KHWS skrev: tor nov 14, 2024 2:55 am "Det er uten tvil bare hysteri. Det har vært klimaendringer til all tid. Ikke spesielt at vi får dager som er veldig varme. Flom har det også alltid vært. Folk må roe seg ned kraftig."
Havene vil nok ikke stige mye, men enkelte områder kan få problemer. Nederland er vel utsatt og øyer i Stillehavet. Men vi må vokte oss for ikke å bli hysterisk. Det vil nok gå bra.KHWS skrev: tir sep 17, 2024 7:12 pm Nei, det er den ikke noe deler av Europa får merke i disse dager. Kanskje det er på tide å diskutere klimatilpassning og ikke CO2 utslipp. Fremdeles har ingen forklart skikkelig hva som skyldes oppvarmingen. Data viser at oppvarmingen kommer før CO2 økningen. Som før anbefaler jeg at en tlipasser seg klimaendringene heller enn å prøve å bekjempe disse noe jeg for øvrig anser som infantilt og fullstendig bortkastet. Havene har ikke steget nevneverdig enda, men vil nok gjøre det etter hvert.
"Havene vil nok ikke stige mye, men enkelte områder kan få problemer. Nederland er vel utsatt og øyer i Stillehavet. Men vi må vokte oss for ikke å bli hysterisk. Det vil nok gå bra."
Nei, det vil ikke gå bra så lenge en fokuserer på CO2 reduksjon og vanvittig fangst. Minimalt blir gjort med ras og flomsikring og det blir katastrofalt om ikke en gjør noe med det. Om en skulle klare å stoppe all fossil aktivitet i verden så ville klimaendringene fremdeles fortsette mot en temperaturtopp før en ny istid begynner. Data fra iskjerneboringer viser at vi nærmer oss en topp når det gjelder global temperatur, men det kan muligens gå flere tusen år før den i snitt begynner å synke. I mellomtiden må en fokusere på å tilpasse seg klimaendringene. CO2 er minimalt temperaturdrivende noe alle data viser og i tillegg er gassen snadder for alt grønt som vokser. Uten CO2 dør jorden. Så å brenne grønne vekster er ikke bra siden de produserer O2.
Det grønne skiftet er ett prisverdig mål, men teknologisk er vi ikke helt der enda. For eksempel kan vi lage kjernekraftverk ved siden av elkraftverk i eksisterende fjellanlegg. Da har en automatisk vannkjøling til atomanlegget og avfallet kan også lagres der.
Nei, det vil ikke gå bra så lenge en fokuserer på CO2 reduksjon og vanvittig fangst. Minimalt blir gjort med ras og flomsikring og det blir katastrofalt om ikke en gjør noe med det. Om en skulle klare å stoppe all fossil aktivitet i verden så ville klimaendringene fremdeles fortsette mot en temperaturtopp før en ny istid begynner. Data fra iskjerneboringer viser at vi nærmer oss en topp når det gjelder global temperatur, men det kan muligens gå flere tusen år før den i snitt begynner å synke. I mellomtiden må en fokusere på å tilpasse seg klimaendringene. CO2 er minimalt temperaturdrivende noe alle data viser og i tillegg er gassen snadder for alt grønt som vokser. Uten CO2 dør jorden. Så å brenne grønne vekster er ikke bra siden de produserer O2.
Det grønne skiftet er ett prisverdig mål, men teknologisk er vi ikke helt der enda. For eksempel kan vi lage kjernekraftverk ved siden av elkraftverk i eksisterende fjellanlegg. Da har en automatisk vannkjøling til atomanlegget og avfallet kan også lagres der.
Jeg tar denne klimakatastrofen med en klype salt, for det er et massehysteri. Veldig synd at politikere lar seg lede av det.KHWS skrev: tir sep 17, 2024 7:12 pm Nei, det er den ikke noe deler av Europa får merke i disse dager. Kanskje det er på tide å diskutere klimatilpassning og ikke CO2 utslipp. Fremdeles har ingen forklart skikkelig hva som skyldes oppvarmingen. Data viser at oppvarmingen kommer før CO2 økningen. Som før anbefaler jeg at en tlipasser seg klimaendringene heller enn å prøve å bekjempe disse noe jeg for øvrig anser som infantilt og fullstendig bortkastet. Havene har ikke steget nevneverdig enda, men vil nok gjøre det etter hvert.
Havene kommer ikke til å stige nevneverdig. Manuelle målestasjoner detekterer ikke havstigning. Satalittdata viste en stigning på rundt 2 mm/år og nå er det jukstert opp til minst 3.5 mm/pr år.
Så innen år 2100 vil det tilsvare ~35 cm mot tidligere 20cm. Sjekker man data er det ingen aksellerasjon å spore, i kontrast med det hysterikere forteller. Nederland har ikke problemer, de har sikret seg for lengst. Korallene vokser med minst 6 cm i året så koralløyer har heller ingen problemer. Koralløyene vil alltid ligge ved overflaten, det som endrer dem er bebyggelse og stormer.
De siste tids varmeutviklingen ref. https://www.drroyspencer.com/wp-content ... scaled.jpg skyldes en vulkan(Tonga) som sprøytet mye vann opp i atmosfæren. Normalen er under 1 kg vanndamp i luften over pr. kvadratmeter. Etter smellen steg den til over 4 kg på ekvatorområdene og 2 kg mellom 60s til 60n. Med atmosfæren snakker vi statosfæren og mesosfæren, her er det normalt ikke vanndamp. Ja denne vanndampen skal varme oss mye fremover. Fremdeles er ikke de enorme mengder med vann den pumpet opp i troposfæren kommet ned, men ned skal det etterhvert. Så forvent en våt mild vinter.
Man kommer aldri til å høre en forsker si noe om dette. Jeg har lest rapporter på at Tongasmellen sente så mye svovel opp i statosfæren at kjølingen er større enn oppvarmingen av vanndampen. Selve elefanten i rommet (se slutten av kurven på grafen) tillegger de menneskelig utslipp.
mvh
HB
"Tja? Intet er bevist hverken den ene eller andre veien. Så da så. Mye mener og antar om den saken. Men å hamle opp med naturen, er vi nok alltfor små til ……"
I klartekst betyr det at vi må tilpas oss og ikke bekjempe naturen. Dessverre finnes det nok arrogante mennesker som ikke forstår dette og vil innføre det grønne skiftet med tvang. noe som vi ikke foreløpig kan oppnå.
I klartekst betyr det at vi må tilpas oss og ikke bekjempe naturen. Dessverre finnes det nok arrogante mennesker som ikke forstår dette og vil innføre det grønne skiftet med tvang. noe som vi ikke foreløpig kan oppnå.
Akkurat...KHWS skrev: lør des 21, 2024 1:07 am "Tja? Intet er bevist hverken den ene eller andre veien. Så da så. Mye mener og antar om den saken.
Hvis en en "rettroende" så trenger en ikke bevise sin påstand fordi da er en innen de 97% som er enige. (Selv om denne 97% enigheten ikke er bevist)
Derimot hvis en er en "klimabenekter" og viser til rèlle data så må en bevise sin påstand, og fremdeles er det ikke godt nok.
MVH
HB
Hvordan?KHWS skrev: søn des 22, 2024 3:26 am "Det å gjennomføre det grønne skifte er utopi uansett løsninger."
Nei, men en må planlegge bedre og sannsynligvis bruke lengre tid enn det fanatikerne ser for seg.
Kan du nevne en eneste realstisk løsning?
Jeg ser ikke på forbud/påbud som realistisk.
f.eks. jeg kommer aldri til å konvertere til el-bil.
For mitt vedkommende er det fullstendisk idiotisk å prøve, jeg kjører mye utenfor Norge.
I andre sektorer står el-gravemaskiner mer enn det de graver, og de ansatte elsker det for da slipper de å jobbe.
For da står de å ser på at maskinen lader.
I jordbruk kommer neppe bonden til å konvertere til el-traktorer bort sett fra en religiøs gruppe.
Det er ikke spørsmål om, men når en traktor går tom for strøm på på jordet, skulle likt å se bonden der når det skjer.
Flyindustrien har allerede havarert, lengste strekning de fløy med et ombygget glidefly var på 14 km på samme tid som en dårlig ladet bil kunne gjøre.
Shipping er utopi, jada det går ferier mellom div strekninger. Avgangene har blitt betydlig redusert.
El-bussene brenner som aldri før. Jeg setter meg aldri på en fullstappet el-buss, og det er det tydelige grunner for.
Uansett står disse når det gjelder. enten er de tomme for strøm ellers spinner hengeren som driver bussen.
Batterier er over og ut, bort sett fra i dildoer og telefoner som kan brukes som en dildo.
Batteribiler varer 8-10 år mot dieselbiler på 18-20 år.
Batterier har hittil ikke kunne gjennvinnes tross lovnader om det motsatte.
Ikke minst alle patentene om solidstate batterier som viser seg å være verdiløse.
Det til tross til 20-25 år har passert.
Industrien vår sliter nok som det er om de ikke får flere regler tredd nedover ørene.
--------
Vindturbiner er ikke akkurat pålitelig strøm. Siste nytt var 13 spenn/Kwh. Takket være flertall av toskete politikere som tro Norge kan være europes batteri.
Samt upolitilige tyske politikere som bestemmer hvilke kraftverk som skal kjøres til diverse tider.
Så har du de religiøse personene som belegger takene med solceller i den tro at årstidene ikke har noen påvirkning da de har hørt at i kuldegrader så er virkningsgraden høyere.
De samme personene har neppe hørt at effekten til solen er redusert ti-gangeren om vinteren vs sommeren.
--------
Ikke minst for å nevne idiotene som prøver å "gjemme" CO₂ utslipp i havene, koste hva det koste vil.
Månelandingen eller magaplasket til Jens Stolteberg kostet mer flesk enn nyttig var.
Og nå skal all utslipp fra søppelforbrenning under vannet. Hvor mye koster det å frakte dette utslippet til havet? Oslofjorden er for lite til å mette dette.
--------
Har jeg glemt noe?
Joda, det er bare å spørre fru Lan Marie Berg, hun og gubben mener jo i fullt alvor at en kvart million ansatte fra olje-industrien skal starte med vindturbiner ute i nordsjøen.
Er man reliogiøs nok så setter man hodeløse høns uten hjerne til å gjøre matematikken.
Jada, politikere er seg selv lik. Religion, pseudovitenskap og pseudoregnskap går foran alt.
--------
Vel, jeg lytter gjerne hvis noe gode idéer dukker opp.
Da mener jeg gode idéer.
mvh
HB
-
Vi bør legalisere cannabis og utnytte industripotensialet til hva som er en av de største natur ressursene vi har på planeten. Burde vært gjort igår.HB4596 skrev: tir des 24, 2024 11:42 pmHvordan?KHWS skrev: søn des 22, 2024 3:26 am "Det å gjennomføre det grønne skifte er utopi uansett løsninger."
Nei, men en må planlegge bedre og sannsynligvis bruke lengre tid enn det fanatikerne ser for seg.
Jeg ser ikke på forbud/påbud som realistisk.
f.eks. jeg kommer aldri til å konvertere til el-bil.
For mitt vedkommende er det fullstendisk idiotisk å prøve, jeg kjører mye utenfor Norge.
I andre sektorer står el-gravemaskiner mer enn det de graver, og de ansatte elsker det for da slipper de å jobbe.
For da står de å ser på at maskinen lader.
I jordbruk kommer neppe bonden til å konvertere til el-traktorer bort sett fra en religiøs gruppe.
Det er ikke spørsmål om, men når en traktor går tom for strøm på på jordet, skulle likt å se bonden der når det skjer.
Flyindustrien har allerede havarert, lengste strekning de fløy med et ombygget glidefly var på 14 km på samme tid som en dårlig ladet bil kunne gjøre.
Shipping er utopi, jada det går ferier mellom div strekninger. Avgangene har blitt betydlig redusert.
El-bussene brenner som aldri før. Jeg setter meg aldri på en fullstappet el-buss, og det er det tydelige grunner for.
Uansett står disse når det gjelder. enten er de tomme for strøm ellers spinner hengeren som driver bussen.
Batterier er over og ut, bort sett fra i dildoer og telefoner som kan brukes som en dildo.
Batteribiler varer 8-10 år mot dieselbiler på 18-20 år.
Batterier har hittil ikke kunne gjennvinnes tross lovnader om det motsatte.
Ikke minst alle patentene om solidstate batterier som viser seg å være verdiløse.
Det til tross til 20-25 år har passert.
Industrien vår sliter nok som det er om de ikke får flere regler tredd nedover ørene.
--------
Vindturbiner er ikke akkurat pålitelig strøm. Siste nytt var 13 spenn/Kwh. Takket være flertall av toskete politikere som tro Norge kan være europes batteri.
Samt upolitilige tyske politikere som bestemmer hvilke kraftverk som skal kjøres til diverse tider.
Så har du de religiøse personene som belegger takene med solceller i den tro at årstidene ikke har noen påvirkning da de har hørt at i kuldegrader så er virkningsgraden høyere.
De samme personene har neppe hørt at effekten til solen er redusert ti-gangeren om vinteren vs sommeren.
--------
Ikke minst for å nevne idiotene som prøver å "gjemme" CO₂ utslipp i havene, koste hva det koste vil.
Månelandingen eller magaplasket til Jens Stolteberg kostet mer flesk enn nyttig var.
Og nå skal all utslipp fra søppelforbrenning under vannet. Hvor mye koster det å frakte dette utslippet til havet? Oslofjorden er for lite til å mette dette.
--------
Har jeg glemt noe?
Joda, det er bare å spørre fru Lan Marie Berg, hun og gubben mener jo i fullt alvor at en kvart million ansatte fra olje-industrien skal starte med vindturbiner ute i nordsjøen.
Er man reliogiøs nok så setter man hodeløse høns uten hjerne til å gjøre matematikken.
Jada, politikere er seg selv lik. Religion, pseudovitenskap og pseudoregnskap går foran alt.
--------
Vel, jeg lytter gjerne hvis noe gode idéer dukker opp.
Da mener jeg gode idéer.
mvh
HB
Bare for bruk i te. Hvis den røykes så ryker målene om CO2-utslippUmulius Von Vrang skrev: fre des 27, 2024 7:00 am Vi bør legalisere cannabis ...... Burde vært gjort igår.
mvh
HB
Hvordan?
Bygg atomkraftverk. Store i eksisterende hydrokraftverk i fjell og mindre lokale i større byer. Da vil en ikke belaste nettet.
I hydrokraftverkene har en også kjølevann tilgjengelig. I tillegg er det sikkerhetsmessig gunstig og en kan også deponere atomavfall. Bygg ut elnettet med penger fra nettleie gjennom lang tid. Dette burde være nok løsninger, men onten i viljen er vel fremdeles for stor!
Marxistpartiet de grusome (MDG) har sikkert andre planer.
Bygg atomkraftverk. Store i eksisterende hydrokraftverk i fjell og mindre lokale i større byer. Da vil en ikke belaste nettet.
I hydrokraftverkene har en også kjølevann tilgjengelig. I tillegg er det sikkerhetsmessig gunstig og en kan også deponere atomavfall. Bygg ut elnettet med penger fra nettleie gjennom lang tid. Dette burde være nok løsninger, men onten i viljen er vel fremdeles for stor!
Mulig at atomkraft er tingen.... har liksom ikke sett for meg den løsningen da vi har en mulighet med å pusse opp allerede eksisternde utstyr. (det inkluderer ikke vindkraft) Ja, vi har sett at de grønne kommunistene har andre planer. De skal bygge ut fornybar energi, koste hva det koste vil, men det inkluderer dessverre ikke vannkraft av en eller annen merkelig grunn. Jeg må bare spørre om det er noe galt med vannkraft? Litt for ofte så kan man se hvor kraften kommer i fra, da står det ramset opp: fornybar energi, kullkraft, atomkraft.... og en gruppe for seg selv, vannkraft. Jeg ser på vannkraft som absolutt fornybar. Ved å moderisere kraftverkene vi allerede har så er det både en enkel og billig løsning. Plusset ved det er at vi har mer enn nok av strøm og vi trenger ikke ytterlig utbygging. Men neida, høner fra kommunista "vet" jo bedre enn vanlige folk.KHWS skrev: lør des 28, 2024 11:57 pm Hvordan?
Når det dreier seg om strøm, så sa en forsker fra SSB (sadisisk sentralbyrå) at vi må motiveres for å spare energi i stedet for oppfordringer til å sløse med den. Med utbygginger i øst og vest oppfordrer bare mer til sløsing.
Alt i alt var det var bare en bitteliten del av det grønne skiftet. Resten av det er det værre med.
mvh.
HB
"Når det dreier seg om strøm, så sa en forsker fra SSB (sadistisk sentralbyrå) at vi må motiveres for å spare energi i stedet for oppfordringer til å sløse med den. Med utbygginger i øst og vest oppfordrer bare mer til sløsing."
Den største "sløsingen " med strøm i Norge var at alle lot lysene stå på døgnet rundt og mange mente at dette var unødvendig. Vel mange varmet som anbefalt med elektrisitet og lys bidro til det. Med LED revolusjonen er situasjonen noe helt annet. Problemet oppstår når hele transportsektoren skal elektrifiseres både på land, sjø og i luften.. Samtidig har en idiotisk gjort Norge til batteri for Europa uten forbehold. Det er på tide å stoppe galskapen.
Den største "sløsingen " med strøm i Norge var at alle lot lysene stå på døgnet rundt og mange mente at dette var unødvendig. Vel mange varmet som anbefalt med elektrisitet og lys bidro til det. Med LED revolusjonen er situasjonen noe helt annet. Problemet oppstår når hele transportsektoren skal elektrifiseres både på land, sjø og i luften.. Samtidig har en idiotisk gjort Norge til batteri for Europa uten forbehold. Det er på tide å stoppe galskapen.
Absolutt enig. Helt idiotisk av vi elektrifisere absolutt alt som er, være seg transport på land, til sjøs, i luften, jordbruk.... og ikke minst varme... .etc... batteri for eu.... galskap.... Stopp det, stem frp.KHWS skrev: fre jan 03, 2025 12:37 am
Jeg har alltid tatt mine skritt ved å ikke følge myndigheters anbefalinger, men å følge min egen fornuft. Vi sikkert diskutere hvor fornuftig det er. Tidligere fyrte jeg alltid med å ha lysene innvendig på døgnet rundt, termostaten på el-ovnene var alltid på med en bakgrunnsvarme på rundt 15 grader. Når vi var våkne ble det fyret i vedovnen. Det var en god del folk som lurte på hvordan kunne halvere strømregningen med lyset på, men men, sånn er nå fysikken med glødepærer, de ga den varmen som var påtrykket. Vedfyring har og er fremdeles billigere enn strøm selv om det finnes de som ikke tror det.
I dag er situasjonen litt annerledes. El-ovner er byttet ut med varmepumpe. Glødepærer er byttet ut med LED. Den gamle jøtulovnen er byttet med mer moderne forbrenningsovner. Lyset står aldri mer på enn nødvendig. Vi fyrer med ved som før, og ikke minst... programmeringen av varmepumpa er litt oppfinnsom (og den vil bli forbedret). Den er programmert slik at den slår seg av kl 23:00 for å starte en fyring kl 05:00 for så å slå seg av 07:00 og starte igjen 14:00 for å slå seg av 15:30 for å slå seg på 18:00. Max temperatur på pumpa er 18 grader. Når vi er hjemme og våkne fyres det med ved til behaglige 23 grader. Fremdeles blilligere å fyre med ved.
Sånn sparer vi strøm, her har vi halvert strømforbruket vs. tidligere. Antall vedkubber som legges i ovnen har også blitt lavere. Vi gjør alt for å spare, men vi merker fremdeles idiotiske politiske avgjørelser vi kunne ha vært foruten. Uansett vil valget for sikkerthet gå langt foran en politisk avgjørelse uansett fornuftig denne lyder. I dag velger jeg kraftverk som ikke har interesser innen vindkraft eller salg til utland, det er svært viktig. Jeg har heller ikke el-bil, og kommer aldri til å velge det, det er også svært viktig. I dag kan jeg kjøre til nordkapp og tilbake uten å lade bilen. I dag har jeg sikkert 10 kubikk med ved i tilfelle selv om jeg bruker mer enn 2 i året. Selv om myndighetene har forbud mot parafinovner så har jeg det på lager pluss rundt 1000 liter parafin på lager i Sverige.
Nei, jeg installerer ikke solceller på taket. Om sommeren er det rundt 300w pr kvm å hente i 20 timer, da har jeg ikke bruk for strøm. Om vinteren er det bare rundt 15w pr kvm å hente i 4 timer når jeg har bruk for strøm. Jeg ser ikke det hensiktsmessig å innstallere et anlegg til startpris på 100.000,-
Viktigst av alt, følg din egen fornuft i stedet for politikers(skatteinnkrevende) anbefaling eller andre meninger (f.eks min mening. (Følger du min mening vil det bare bli dyrere for meg.))
mvh.
HB