Metal tråden

Svar
Kjappfot1917

Re: Metal tråden

Legg inn av Kjappfot1917 »

GiPazzini_85 skrev: man aug 09, 2021 10:32 pm
Kjappfot1917 skrev: man aug 09, 2021 10:13 pm Richard Christy dere...snart fritur woohoo

Skal vel godt gjøres å avrunde et bands karriere på en like god måte som det albumet der. Mon tro hvordan Death hadde vært om Schuldiner hadde klart seg gjennom kreften.
Jeg skreiv vel litt i en tråd på vgd om mitt forhold til Death. Jeg synes alle skivene er bortimot perfekte på hver sitt vis. Sisteskiva hørte jeg første gang på øvingslokalet til bandet jeg spilte i. Klarte ikke ta det innover meg så ble til at jeg hørte på det et par uker i strekk. For en avsindig utøvelse av instrument og komponering. Fortsatt ingen tech-death band som har vært i nærheten for min del

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

TrondLFC skrev: ons aug 04, 2021 10:25 pm Rett og slett en kongelåt av prestene

Hele albumet var glimrende. Beste Priest har gitt ut siden Painkiller.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

PowersIave skrev: man aug 09, 2021 11:56 pm
TrondLFC skrev: ons aug 04, 2021 10:25 pm Rett og slett en kongelåt av prestene

Hele albumet var glimrende. Beste Priest har gitt ut siden Painkiller.
Enig, etter min mening uten et eneste svakt punkt.

TheOpiate

Legg inn av TheOpiate »

SlimWhitman skrev: tir jul 27, 2021 9:33 pm Er det noen som husker den legendariske tråden om Requinox på vgd? Det har siden den gang blitt mitt nye favorittband! ❤️

Er det en grunn til at vokalisten har hatten feil vei?

BioDex

Legg inn av BioDex »

Lezah skrev: søn aug 08, 2021 12:00 pm Vil slenge ut påstanden om at Ozzy er den dårligste vokalisten (her snakker vi sangteknisk, ikke noe annet) Sabbath har hatt. Jeg liker likevel den første perioden til Black Sabbath best (Ozzy-BS post-Sabotage er litt....meh), men skivene med Dio var knall.
Enig angående Dio, han var helt fantastisk, og albumet Heaven and hell er et av heavy metal'ens beste album. Definitivt mitt favoritt Sabbath album.

Et annet band fra 80-tallet jeg digger er Metal Church, og debut albumet er helt fantastisk. Utgitt i 1984 og inneholder bl.a. denne kanon låten:



GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

BioDex skrev: søn aug 15, 2021 8:38 pm
Lezah skrev: søn aug 08, 2021 12:00 pm Vil slenge ut påstanden om at Ozzy er den dårligste vokalisten (her snakker vi sangteknisk, ikke noe annet) Sabbath har hatt. Jeg liker likevel den første perioden til Black Sabbath best (Ozzy-BS post-Sabotage er litt....meh), men skivene med Dio var knall.
Enig angående Dio, han var helt fantastisk, og albumet Heaven and hell er et av heavy metal'ens beste album. Definitivt mitt favoritt Sabbath album.

Et annet band fra 80-tallet jeg digger er Metal Church, og debut albumet er helt fantastisk. Utgitt i 1984 og inneholder bl.a. denne kanon låten:


Der gikk Mike Howe fløyten i juli. Selvmord ved henging, visstnok. Med det er begge vokalistene til Metal Church borte.

Alltid hatt et litt ambiguøst forhold til det bandet. Mye bra, men tidvis lente de seg i litt feil retning sjangermessig, trolig for å tekkes radio/ TV.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »


GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

GiPazzini_85 skrev: man aug 16, 2021 12:19 am
BioDex skrev: søn aug 15, 2021 8:38 pm
Lezah skrev: søn aug 08, 2021 12:00 pm Vil slenge ut påstanden om at Ozzy er den dårligste vokalisten (her snakker vi sangteknisk, ikke noe annet) Sabbath har hatt. Jeg liker likevel den første perioden til Black Sabbath best (Ozzy-BS post-Sabotage er litt....meh), men skivene med Dio var knall.
Enig angående Dio, han var helt fantastisk, og albumet Heaven and hell er et av heavy metal'ens beste album. Definitivt mitt favoritt Sabbath album.

Et annet band fra 80-tallet jeg digger er Metal Church, og debut albumet er helt fantastisk. Utgitt i 1984 og inneholder bl.a. denne kanon låten:


Der gikk Mike Howe fløyten i juli. Selvmord ved henging, visstnok. Med det er begge vokalistene til Metal Church borte.

Alltid hatt et litt ambiguøst forhold til det bandet. Mye bra, men tidvis lente de seg i litt feil retning sjangermessig, trolig for å tekkes radio/ TV.
*"Ambivalent" var vel det jeg mente.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 395

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Hva er det egentlig som skjer når man speller en låt baklengs? (Sånn rent bortsett fra at man påkaller krefter man ikke forstår...)

Unlucky Morpheus gjorde et interessant eksperiment med låtene "Cadaver" og "Revadac":


Lezah

Legg inn av Lezah »

KK Downing (sjø) har fått med seg Owens og kommer med nytt prosjekt, kalt...KK's Priest. Av det de har sluppet, syns jeg denne er tøffest (kom en i dag også jeg ikke har hørt på enda):


SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Kalkunen i metalverdenen, selveste Cannibal Corpse, glimter jo til noen ganger. Finnes det noen sang i hele vide verden som trygler etter seig headbanging like mye som den låta her? Og la oss innse det, Alex Webster er trolig den kuleste og beste metalbassisten som finnes.


Taarnfyrsten

Legg inn av Taarnfyrsten »

Hvilket metalband har dere sett live flest ganger? For meg er det vel Iron Maiden med 4 ganger og In flames 3/4 ganger

Kjappfot1917

Legg inn av Kjappfot1917 »

Taarnfyrsten skrev: fre aug 27, 2021 12:37 am Hvilket metalband har dere sett live flest ganger? For meg er det vel Iron Maiden med 4 ganger og In flames 3/4 ganger
Maiden og Vader x5
Entombed og Slayer x4
Cannibal Corpse x3

De jeg kommer på i farta. Har i tillegg sett en del mer eller mindre store Trondheimsband flere ganger (Kalessin, Bloodthorn, Perished, No Dawn etc)

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Da har Eric Wagner, vokalist i Trouble, tatt kvelden også. Faen for en glimrende vokalist han var.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

GiPazzini_85 skrev: lør aug 28, 2021 10:02 pm Da har Eric Wagner, vokalist i Trouble, tatt kvelden også. Faen for en glimrende vokalist han var.
Han har også vært aktiv i The Skull. Trist at han ble tatt av Korona

Broren

Legg inn av Broren »

Fin tråd, mye spennende her.

Sjøl er jeg litt opphengt i finsk metal, det er utrolig mange bra navn der.
Nå begynner jeg å bli såpass gammal at de aller heftigste og mest bråkete får jeg rett og slett ikke tak i inni huet lenger. Kanskje hjernen har blitt litt trøtt med åra. Og liksminke begynner da å bli forferdelig ut nå, gjør det ikke? Men det skal fremdeles være et helvetes leven og enormt høy lyd for gamlinger som meg.
Jeg har fulgt med helt siden de første norske BM-skivene kom på 80-tallet, og det var mye gjevt leven der. Men sjøl etter passerte 60 finner jeg fremdeles mye feite saker, deriblant Kalmah som er i en noe mer melodiøs metal.
Og vikinggutta i Ensiferum har laga ufattelig mange bra skiver. Og de fletter inn en hel del folkemusikk som er merkverdig lik den norske. Store greier uansett.
Kalmah har jeg dessverre aldri fått sett, men har sett Ensiferum et par ganger og de leverer virkelig på scenen!

Blasker først til med et par Kalmahlåter fra den beste skiva deres The black waltz fra 06 (tror jeg)



og



Ensiferums Iron er bare feit!



og Ahti, som ganske enkelt er umulig å ikke like!




Så får dere som følger bedre med kritisere i vei, og gjerne komme med flere tips....

BioDex

Legg inn av BioDex »

Første albumet til Ensiferum er min klare favoritt, rett og slett et konge album.

Men hva med litt fantasy metal :D :?: Fairyland kom ut med dette fantastiske albumet i 2009, og tittellåten er av det episke slaget;


Broren

Legg inn av Broren »

BioDex skrev: tor sep 02, 2021 8:07 pm Første albumet til Ensiferum er min klare favoritt, rett og slett et konge album.

Men hva med litt fantasy metal :D :?: Fairyland kom ut med dette fantastiske albumet i 2009, og tittellåten er av det episke slaget;
Jeg vakler mellom Iron og Victory songs som Ensiferums beste. Men smak og behag....
Og et metalband som har det så moro på scenen er det langt mellom. Hos andre band av denne typen er det jo om å gjøre å se mest mulig alvorlig og strenge ut....
Fairyland er også høyt på lista over drittbra band.

Ellers er det jo nesten en forbrytelse ikke å nevne tyske Equilibrium. Aner ikke hva slags kategori de hører hjemme i nå, de begynte vel som pagan/viking men har seinere utvikla seg til noe jeg bare vil kalle for Epic metal. De voldtar ørene med mye lyd.
Jeg gikk ettertrykkelig på trynet for Widars hallen første gangen jeg hørte den. Et fortfort metalband som bruker fløyte og slike ting kan jo simpelthen ikke være feil! Etterhvert har de utvida med panfløyte og trekkspill og en hel del andre uodda instrumenter i metalsjangeren, og det gjør det ikke noe dårligere eller modig. At det er spilt på synth får så være. Det er lyden av fløyte og trekkspill inni den lydveggen som går rett hjem hos meg.
Og deres aldeles sinnsvakt bra instrumentallåter blir stadig plukka fram her hjemme. Går aldri lei.


Wirtshaus Gaudi viser at de ikke akkurat tar sin tyske musikalske "arv" spesielt alvorlig...


For godt mål tar jeg med Verbrannte Erde. Den åpninga bør da slå hvemsomhelst i bakken?


Av instrumentalene deres rager vel Mana aller høyest. En utrolig komposisjon! Dette ER episk!


Det kan ganske enkelt ikke bli for mye Equilibrium!

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

BioDex skrev: tor sep 02, 2021 8:07 pm Første albumet til Ensiferum er min klare favoritt, rett og slett et konge album.
Iron er et fantastisk album! Ensiferum er det eneste bandet jeg tolererer growling. Vil uansett påstå at de hadde vært enda mer episke med clean vokal.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Lezah skrev: ons aug 25, 2021 12:11 pm KK Downing (sjø) har fått med seg Owens og kommer med nytt prosjekt, kalt...KK's Priest. Av det de har sluppet, syns jeg denne er tøffest (kom en i dag også jeg ikke har hørt på enda):

De første låtene jeg hørte var fryktelig svake. Discount Judas Priest rett og slett. Denne var vel ok, men jeg blir neppe å høre mye på det her.

Lezah

Legg inn av Lezah »

PowersIave skrev: lør sep 04, 2021 10:22 am
Lezah skrev: ons aug 25, 2021 12:11 pm KK Downing (sjø) har fått med seg Owens og kommer med nytt prosjekt, kalt...KK's Priest. Av det de har sluppet, syns jeg denne er tøffest (kom en i dag også jeg ikke har hørt på enda):

De første låtene jeg hørte var fryktelig svake. Discount Judas Priest rett og slett. Denne var vel ok, men jeg blir neppe å høre mye på det her.
Nja, nå har jo KK skrevet en del JP-ting og denne kunne fint glidd inn i Fire Power (som jeg mener er bedre enn noe IM har mekka på lenge, sånn apropos), men ja; det som er utenom denne lukter litt vell Manowar.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

En av de feteste metal-låtene jeg vet om:


BioDex

Legg inn av BioDex »

Noen som husker, eller har hørt om, det svenske power metal bandet Lost Horizon? Det ble kun 2 album fra bandet, men 2 meget gode album. Her 2 av dere beste låter;




Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Hvorfor ikke lytte til Dimmu Borgir fra A til Å, men i takt med at jeg skriver om det i tråden min ("Skraeva hører på Dimmu") her inne? Begynn med For All Tid, les omtalen, og ta Stormblåst når den omtalen kommer, og så er det bare å fortsette i takt med skriveriene. Konseptlytting på høyt nivå.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Spennende forslag til å lytte til her inne

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Lezah skrev: søn sep 05, 2021 12:59 am
Nja, nå har jo KK skrevet en del JP-ting og denne kunne fint glidd inn i Fire Power (som jeg mener er bedre enn noe IM har mekka på lenge, sånn apropos), men ja; det som er utenom denne lukter litt vell Manowar.
Jeg skal gi plata en sjanse, men låtene før denne har ikke gitt mersmak.

Firepower var fantastisk.

Lezah

Legg inn av Lezah »

PowersIave skrev: man sep 06, 2021 12:23 pm
Firepower var fantastisk.
Enig, i all fall var den meget bra. Syns flere kan lære litt av JP når det gjelder å få få låter på selv 4 minutter til å virke episke og storslåtte. De ter en kunst i seg selv. Men jeg må innrømme at jeg nå syns de burde gi seg; uten Tipton og med Sneap som stand-in i 95% av en konsert begynner det egentlig å lukte litt surt. KK kommer jo aldri tilbake. men det er visst ny plate på gang. Som alltid.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Lezah skrev: man sep 06, 2021 12:30 pm Enig, i all fall var den meget bra. Syns flere kan lære litt av JP når det gjelder å få få låter på selv 4 minutter til å virke episke og storslåtte. De ter en kunst i seg selv. Men jeg må innrømme at jeg nå syns de burde gi seg; uten Tipton og med Sneap som stand-in i 95% av en konsert begynner det egentlig å lukte litt surt. KK kommer jo aldri tilbake. men det er visst ny plate på gang. Som alltid.
Jeg ser frem til flere plater. Firepower var et friskt pust, og jeg håper de har flere slike i seg. Det avhenger kanskje av om Tipton er med i den kreative prosessen.

Lezah

Legg inn av Lezah »

PowersIave skrev: man sep 06, 2021 12:53 pm [
Jeg ser frem til flere plater. Firepower var et friskt pust, og jeg håper de har flere slike i seg. Det avhenger kanskje av om Tipton er med i den kreative prosessen.
For meg er mye av klassen til JP basert på gitarspillet/melodiene, og Tipton har alltid vært en (viktig) del av låtskrivingen. Nå er det jo mulig han fremdeles kan bidra der, uten å spille så mye selv. Blir uansett litt rart om man vet at det er Faulkner og Andy Sneap som spiller på albumet. Får se hva som skjer.

https://www.blabbermouth.net/news/judas ... -recorded/

Lezah

Legg inn av Lezah »

Taarnfyrsten skrev: fre aug 27, 2021 12:37 am Hvilket metalband har dere sett live flest ganger? For meg er det vel Iron Maiden med 4 ganger og In flames 3/4 ganger
Metallica, Motorhead på en god andreplass og så er det mulig at Testament er på tredje.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»