Høyre, FrP og SP ville vært best for Norge

Svar
Buffeliten
Innlegg: 183

Re: Høyre, FrP og SP ville vært best for Norge

Legg inn av Buffeliten »

Farmer skrev: ons sep 29, 2021 5:07 pm
Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 5:03 pm
Farmer skrev: ons sep 29, 2021 4:55 pm
De kreftene kan så være. Men, hvorfor skal potensielle Frp velgere stemme SP? Dem ønsker jo totalt forskjellige politiske retninger.
FRP velgere behøver ikke stemme på SP, men både FRP og SP kan trolig få mer gjennomslag for sin politikk i en flertallsregjering sammen med Høyre, enn om de skal sitte i opposisjon på et storting hvor en AP/Sp regjering i realiteten er avhengig av SV. Ikke minst i forhold til å få vedtatt et statsbudsjett. Her vil SV neppe gi ved dørene, men stille beinharde krav til AP og SP om de danner en mindretallsregjering. Skattepolitikken bør Høyre, SP og FRP kunne enes om ved at alle tar og gir litt. FRP har allerede gjort innrømmelser i distriktspolitikken. Personlig tror jeg Sylvi Listhaug også kunne gjort det godt som SP politiker, teoretisk sett.
All den tid tollsatser, subsidierte matpriser og selvforsyning, samt sterke rettigheter for "arbeidsfolk" og distriktene er SP sine hjertesaker, så vil dette overhode ikke gå.
Om SP må gi etter for liberalisering og sentralisering på disse områden, så mister dem grunnstammen sin.
Det heter seg at "politikk er umulighetens kunst". Det skal man aldri undervurdere. Ingen partier er på papiret i mot sterke rettigheter for "arbeidsfolk". Selv om uttrykket "arbeidsfolk" for lengst er blitt en klisje. EØS motstanden til SP er neppe noe hinder. Selv i en regjering med SV ville de aldri fått AP på gli i det spørsmålet, selv om det riktignok også i deler av fagbevegelsen murres mot EØS avtalen. Så fortsatt EØS tilknytning vil nok SP også kunne leve med i en regjering med Høyre og FRP. I FRP er det jo samtidig delte meninger om EØS. Jeg er uansett sikker på at både Høyre og FRP teoretisk sett kunne ha gått i regjering med SP, etter noen dager med sonderinger. Hvor alle parter selvfølgelig måtte gi og ta noe. Men det begynner snart å bli rutine for de fleste partiene som har sittet i regjering i de seneste årene.
Sist redigert av Buffeliten den ons sep 29, 2021 5:27 pm, redigert 1 gang totalt.

Farmer

Legg inn av Farmer »

Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 5:15 pm
Farmer skrev: ons sep 29, 2021 5:07 pm [quote=Buffeliten post_id=167560 time

All den tid tollsatser, subsidierte matpriser og selvforsyning, samt sterke rettigheter for "arbeidsfolk" og distriktene er SP sine hjertesaker, så vil dette overhode ikke gå.
Om SP må gi etter for liberalisering og sentralisering på disse områden, så mister dem grunnstammen sin.
Det heter seg at "politikk er umulighetens kunst". Det skal man aldri undervurdere. Ingen partier er på papiret i mot sterke rettigheter for "arbeidsfolk". Selv om uttrykket "arbeidsfolk" for lengst er blitt en klisje. EØS motstanden til SP er neppe noe hinder. Selv i en regjering med SV ville de aldri fått AP på gli i det spørsmålet, selv om det riktignok også i deler av fagbevegelsen murres mot EØS avtalen. Så fortsatt EØS tilknytning vil nok SP også kunne leve med i en regjering med Høyre og FRP. I FRP er det jo samtidig delte meninger om EØS.
Bønder og deres støttespillere i distriktene har ikke glemt Listhaug sin fallitt som landbruksminister, og Dahle var enda værre for landbruket. Han kunne systemet godt, i tillegg til at han ville gi frislipp på alt.

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

Farmer skrev: ons sep 29, 2021 5:26 pm
Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 5:15 pm
Farmer skrev: ons sep 29, 2021 5:07 pm [quote=Buffeliten post_id=167560 time

All den tid tollsatser, subsidierte matpriser og selvforsyning, samt sterke rettigheter for "arbeidsfolk" og distriktene er SP sine hjertesaker, så vil dette overhode ikke gå.
Om SP må gi etter for liberalisering og sentralisering på disse områden, så mister dem grunnstammen sin.
Det heter seg at "politikk er umulighetens kunst". Det skal man aldri undervurdere. Ingen partier er på papiret i mot sterke rettigheter for "arbeidsfolk". Selv om uttrykket "arbeidsfolk" for lengst er blitt en klisje. EØS motstanden til SP er neppe noe hinder. Selv i en regjering med SV ville de aldri fått AP på gli i det spørsmålet, selv om det riktignok også i deler av fagbevegelsen murres mot EØS avtalen. Så fortsatt EØS tilknytning vil nok SP også kunne leve med i en regjering med Høyre og FRP. I FRP er det jo samtidig delte meninger om EØS.
Bønder og deres støttespillere i distriktene har ikke glemt Listhaug sin fallitt som landbruksminister, og Dahle var enda værre for landbruket. Han kunne systemet godt, i tillegg til at han ville gi frislipp på alt.
En god realpolitiker ser ikke bakover i tid - kun fremover. Slik sett kunne jo FRP for den saks skyld kledd navnet "Fremtidspartiet", veldig godt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 4:54 pm
greyserpent skrev: ons sep 29, 2021 4:52 pm
Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 4:51 pm

Jeg tror du undervurderer de nasjonalkonservative kreftene i SP som også Kristin Clemet tidligere har påpekt i en kronikk.
Er det virkelig noen som tar Clemet på alvor?
Et tullete spørsmål. Selvsagt er det mange som tar henne på alvor. Hun er klok og har mye politisk innsikt.

" Kristin Clemet er en norsk tidligere politiker som fra 2006 er daglig leder i den liberale tankesmien Civita. I desember 2020 ble hun valgt inn i Den Norske Nobelkomite for perioden 2021-2026 ". (Wikipedia ).
Hun er så farget av sitt ståsted at hun ikke er verdt å høre på.

Farmer

Legg inn av Farmer »

Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 5:29 pm [quote=Farmer post_id=167581


En god realpolitiker ser ikke bakover i tid - kun fremover. Slik sett kunne jo FRP for den saks skyld kledd navnet "Fremtidspartiet", veldig godt.
Det kan så være. Men om SP skulle samarbeide med FRP, så ville partiet sin grunnfilosofi være borte, og dem mistet sin politiske funksjon på Stortings og regjeringsnivå.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Tror Ap og Sp blir bra jeg.

8 år med makten har slitt på Høyre. Så en pause er nok bra nå.

Men jeg kjøper ikke dette med at landet er i en så dårlig forfatning som mange skal ha det til. Norge er verdens beste land å bo i. Sikkerhetsnettene er mange for de som faller utenfor. Men likevel er det noen som ikke fanges opp, og slik vil det alltid være. Synd for de som det gjelder selvsagt, men uunngåelig okkesom.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 5:39 pm Tror Ap og Sp blir bra jeg.

8 år med makten har slitt på Høyre. Så en pause er nok bra nå.

Men jeg kjøper ikke dette med at landet er i en så dårlig forfatning som mange skal ha det til. Norge er verdens beste land å bo i. Sikkerhetsnettene er mange for de som faller utenfor. Men likevel er det noen som ikke fanges opp, og slik vil det alltid være. Synd for de som det gjelder selvsagt, men uunngåelig okkesom.
Blir det flere eller færre tror du med Høyre i regjering?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

greyserpent skrev: ons sep 29, 2021 5:40 pm
PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 5:39 pm Tror Ap og Sp blir bra jeg.

8 år med makten har slitt på Høyre. Så en pause er nok bra nå.

Men jeg kjøper ikke dette med at landet er i en så dårlig forfatning som mange skal ha det til. Norge er verdens beste land å bo i. Sikkerhetsnettene er mange for de som faller utenfor. Men likevel er det noen som ikke fanges opp, og slik vil det alltid være. Synd for de som det gjelder selvsagt, men uunngåelig okkesom.
Blir det flere eller færre tror du med Høyre i regjering?
Jeg tror det er marginale endringer den ene eller andre veien. Man gir med en hånd og tar med den andre.

Men jeg skal selvsagt ikke bestride at Høyre skaper større forskjeller om det kan tallfestes.

Jeg har levd såpass lenge og sett så mange regjeringer komme og gå. Og jeg kan ikke si at det var mindre fattigdom og urettferdighet under Jens, Thorbjørn og Gro enn det har vært med Kåre, Jan P, Kjell Magne og Erna.
Sist redigert av PapaSmurf den ons sep 29, 2021 5:46 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Tror AP på det selv når de sier at for å nå klimamålene så må de fortsette å lete etter mer olje? Det er jo totalt ulogisk.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 5:43 pm
greyserpent skrev: ons sep 29, 2021 5:40 pm
PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 5:39 pm Tror Ap og Sp blir bra jeg.

8 år med makten har slitt på Høyre. Så en pause er nok bra nå.

Men jeg kjøper ikke dette med at landet er i en så dårlig forfatning som mange skal ha det til. Norge er verdens beste land å bo i. Sikkerhetsnettene er mange for de som faller utenfor. Men likevel er det noen som ikke fanges opp, og slik vil det alltid være. Synd for de som det gjelder selvsagt, men uunngåelig okkesom.
Blir det flere eller færre tror du med Høyre i regjering?
Jeg tror det er marginale endringer den ene eller andre veien. Man gir med en hånd og tar med den andre.

Men jeg skal selvsagt ikke bestride at Høyre skaper større forskjeller om det kan tallfestes.

Jeg har levd såpass lenge og sett så mange regjeringer komme og gå. Og jeg kan ikke si at det var mindre fattigdom og urettferdighet under Jens, Thorbjørn og Gro enn det har vært med Kåre, Jan P, Kjell Magne og Erna.
Du sitter på den riktige siden av bordet. Har virkelig AP hatt like mange usosiale kutt, i hele sin historie, som Erna har hatt de siste 8 årene?
Som ufør pappa til 2 barn på under 10, så har jeg merket det... GODT.

Ikke at jeg tror AP og SP vil gjøre hverdagen noe bedre. AP har faen meg blitt et patetisk møkkaparti.
Tendensen er likevel at kjøpekraften stiger mer med AP ved roret. Google it.
Sist redigert av greyserpent den ons sep 29, 2021 5:49 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

greyserpent skrev: ons sep 29, 2021 5:46 pm Tror AP på det selv når de sier at for å nå klimamålene så må de fortsette å lete etter mer olje? Det er jo totalt ulogisk.
Ikke om man ser dette i et globalt perspektiv. Og det er nettopp det som mangler hos MDG, SV og Rødt. De har skylappper på og ser kun Norge. Som om vi har vår egen atmosfære.

Om Norge stenger oljekrana vil det bli marginalt mindre oljeproduksjon. Men de 90-95% av oljen som andre nasjoner øker sin produksjon med vil i stor grad skje på en langt mindre klimavennlig måte.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 5:49 pm
greyserpent skrev: ons sep 29, 2021 5:46 pm Tror AP på det selv når de sier at for å nå klimamålene så må de fortsette å lete etter mer olje? Det er jo totalt ulogisk.
Ikke om man ser dette i et globalt perspektiv. Og det er nettopp det som mangler hos MDG, SV og Rødt. De har skylappper på og ser kun Norge. Som om vi har vår egen atmosfære.

Om Norge stenger oljekrana vil det bli marginalt mindre oljeproduksjon. Men de 90-95% av oljen som andre nasjoner øker sin produksjon med vil i stor grad skje på en langt mindre klimavennlig måte.
Det vet du ikke.

Og du vet også at det er forskjell på oljeLETING og oljePRODUKSJON? Det ser nemlig ikke slik ut på svaret ditt.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Kunne blitt fint dette for oss som er imot klima. Muligens fått litt biligere 95.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 5:15 pm
Farmer skrev: ons sep 29, 2021 5:07 pm
Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 5:03 pm

FRP velgere behøver ikke stemme på SP, men både FRP og SP kan trolig få mer gjennomslag for sin politikk i en flertallsregjering sammen med Høyre, enn om de skal sitte i opposisjon på et storting hvor en AP/Sp regjering i realiteten er avhengig av SV. Ikke minst i forhold til å få vedtatt et statsbudsjett. Her vil SV neppe gi ved dørene, men stille beinharde krav til AP og SP om de danner en mindretallsregjering. Skattepolitikken bør Høyre, SP og FRP kunne enes om ved at alle tar og gir litt. FRP har allerede gjort innrømmelser i distriktspolitikken. Personlig tror jeg Sylvi Listhaug også kunne gjort det godt som SP politiker, teoretisk sett.
All den tid tollsatser, subsidierte matpriser og selvforsyning, samt sterke rettigheter for "arbeidsfolk" og distriktene er SP sine hjertesaker, så vil dette overhode ikke gå.
Om SP må gi etter for liberalisering og sentralisering på disse områden, så mister dem grunnstammen sin.
Det heter seg at "politikk er umulighetens kunst". Det skal man aldri undervurdere. Ingen partier er på papiret i mot sterke rettigheter for "arbeidsfolk". Selv om uttrykket "arbeidsfolk" for lengst er blitt en klisje. EØS motstanden til SP er neppe noe hinder. Selv i en regjering med SV ville de aldri fått AP på gli i det spørsmålet, selv om det riktignok også i deler av fagbevegelsen murres mot EØS avtalen. Så fortsatt EØS tilknytning vil nok SP også kunne leve med i en regjering med Høyre og FRP. I FRP er det jo samtidig delte meninger om EØS. Jeg er uansett sikker på at både Høyre og FRP teoretisk sett kunne ha gått i regjering med SP, etter noen dager med sonderinger. Hvor alle parter selvfølgelig måtte gi og ta noe. Men det begynner snart å bli rutine for de fleste partiene som har sittet i regjering i de seneste årene.
Hva konkret mener du Høyre og FrP kunne tilbudt Senterpartiet som hadde fått dem med i regjering? Helt konkret.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Solvgutt1 skrev: ons sep 29, 2021 6:04 pm
Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 5:15 pm
Farmer skrev: ons sep 29, 2021 5:07 pm

All den tid tollsatser, subsidierte matpriser og selvforsyning, samt sterke rettigheter for "arbeidsfolk" og distriktene er SP sine hjertesaker, så vil dette overhode ikke gå.
Om SP må gi etter for liberalisering og sentralisering på disse områden, så mister dem grunnstammen sin.
Det heter seg at "politikk er umulighetens kunst". Det skal man aldri undervurdere. Ingen partier er på papiret i mot sterke rettigheter for "arbeidsfolk". Selv om uttrykket "arbeidsfolk" for lengst er blitt en klisje. EØS motstanden til SP er neppe noe hinder. Selv i en regjering med SV ville de aldri fått AP på gli i det spørsmålet, selv om det riktignok også i deler av fagbevegelsen murres mot EØS avtalen. Så fortsatt EØS tilknytning vil nok SP også kunne leve med i en regjering med Høyre og FRP. I FRP er det jo samtidig delte meninger om EØS. Jeg er uansett sikker på at både Høyre og FRP teoretisk sett kunne ha gått i regjering med SP, etter noen dager med sonderinger. Hvor alle parter selvfølgelig måtte gi og ta noe. Men det begynner snart å bli rutine for de fleste partiene som har sittet i regjering i de seneste årene.
Hva konkret mener du Høyre og FrP kunne tilbudt Senterpartiet som hadde fått dem med i regjering? Helt konkret.
Fint lite.
Det er derimot en enorm realitet for Høyre sin del at man hadde mistet mange av sine egne kjernevelgere.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

greyserpent skrev: ons sep 29, 2021 5:52 pm
PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 5:49 pm
greyserpent skrev: ons sep 29, 2021 5:46 pm Tror AP på det selv når de sier at for å nå klimamålene så må de fortsette å lete etter mer olje? Det er jo totalt ulogisk.
Ikke om man ser dette i et globalt perspektiv. Og det er nettopp det som mangler hos MDG, SV og Rødt. De har skylappper på og ser kun Norge. Som om vi har vår egen atmosfære.

Om Norge stenger oljekrana vil det bli marginalt mindre oljeproduksjon. Men de 90-95% av oljen som andre nasjoner øker sin produksjon med vil i stor grad skje på en langt mindre klimavennlig måte.
Det vet du ikke.

Og du vet også at det er forskjell på oljeLETING og oljePRODUKSJON? Det ser nemlig ikke slik ut på svaret ditt.
Du har en fryktelig aggressiv stil. Blir slitsomt å diskutere når det er et slik sinne og mye caps lock.

Jeg vet godt forskjellen på oljeleting og oljeproduksjon. Men det samme gjelder for begge. Norge bør fortsette både søk og produksjon.

I 2019 stod Olje og gass for 14% av norsk BNP. Å begynne å rote borti det der uten en god plan er ekstremt ødeleggende. Og om man er misfornøyd med trygdeytelser nå, prøv å fjern inntektene fra oljen så får man se hvor ille det virkelig kan gå.

peraleks

Legg inn av peraleks »

PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 6:10 pm
greyserpent skrev: ons sep 29, 2021 5:52 pm
PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 5:49 pm

Ikke om man ser dette i et globalt perspektiv. Og det er nettopp det som mangler hos MDG, SV og Rødt. De har skylappper på og ser kun Norge. Som om vi har vår egen atmosfære.

Om Norge stenger oljekrana vil det bli marginalt mindre oljeproduksjon. Men de 90-95% av oljen som andre nasjoner øker sin produksjon med vil i stor grad skje på en langt mindre klimavennlig måte.
Det vet du ikke.

Og du vet også at det er forskjell på oljeLETING og oljePRODUKSJON? Det ser nemlig ikke slik ut på svaret ditt.
Du har en fryktelig aggressiv stil. Blir slitsomt å diskutere når det er et slik sinne og mye caps lock.

Jeg vet godt forskjellen på oljeleting og oljeproduksjon. Men det samme gjelder for begge. Norge bør fortsette både søk og produksjon.

I 2019 stod Olje og gass for 14% av norsk BNP. Å begynne å rote borti det der uten en god plan er ekstremt ødeleggende. Og om man er misfornøyd med trygdeytelser nå, prøv å fjern inntektene fra oljen så får man se hvor ille det virkelig kan gå.
Jeg tror veldig mange glemmer raskt nøyaktig hvor godt man har det her i landet og ikke minst hvor mange fordeler man faktisk har.
Man skal ikke lengre unna enn til andre europeiske land før dette faller kraftigere sammen.

Jeg har slekt fra andre europeiske land som bokstavelig talt er på "dream on" så fort man faktisk begynner å sammenligne.

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

greyserpent skrev: ons sep 29, 2021 5:31 pm
Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 4:54 pm
greyserpent skrev: ons sep 29, 2021 4:52 pm

Er det virkelig noen som tar Clemet på alvor?
Et tullete spørsmål. Selvsagt er det mange som tar henne på alvor. Hun er klok og har mye politisk innsikt.

" Kristin Clemet er en norsk tidligere politiker som fra 2006 er daglig leder i den liberale tankesmien Civita. I desember 2020 ble hun valgt inn i Den Norske Nobelkomite for perioden 2021-2026 ". (Wikipedia ).
Hun er så farget av sitt ståsted at hun ikke er verdt å høre på.
Slik du, og mange andre i og utenfor politikken, sikkert også er farget av "sitt politiske ståsted". Og for al del, jeg er langt fra enig med Kristin Clemet politisk, men en analytisk evne det har hun. Derfor brukes hun også som rådgiver i visse sammenheng.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

peraleks skrev: ons sep 29, 2021 6:17 pm
PapaSmurf skrev: ons sep 29, 2021 6:10 pm
greyserpent skrev: ons sep 29, 2021 5:52 pm

Det vet du ikke.

Og du vet også at det er forskjell på oljeLETING og oljePRODUKSJON? Det ser nemlig ikke slik ut på svaret ditt.
Du har en fryktelig aggressiv stil. Blir slitsomt å diskutere når det er et slik sinne og mye caps lock.

Jeg vet godt forskjellen på oljeleting og oljeproduksjon. Men det samme gjelder for begge. Norge bør fortsette både søk og produksjon.

I 2019 stod Olje og gass for 14% av norsk BNP. Å begynne å rote borti det der uten en god plan er ekstremt ødeleggende. Og om man er misfornøyd med trygdeytelser nå, prøv å fjern inntektene fra oljen så får man se hvor ille det virkelig kan gå.
Jeg tror veldig mange glemmer raskt nøyaktig hvor godt man har det her i landet og ikke minst hvor mange fordeler man faktisk har.
Man skal ikke lengre unna enn til andre europeiske land før dette faller kraftigere sammen.

Jeg har slekt fra andre europeiske land som bokstavelig talt er på "dream on" så fort man faktisk begynner å sammenligne.
I mange land må man i langt større grad greie seg sjøl. Det er lite hjelp å få om man havner i en eller annen knipe. Det være seg helsemessig, arbeidsmessig eller alderdomsmessig. I Norge har vi en velferdsstat som de aller fleste menneskene på kloden bare kan misunne oss.

Og jeg er klar over at enkelte nordmenn sliter på tross av en bra velferdsstat, og det skal man selvsagt ta på alvor, men ser man det store bildet har vi det enormt godt her i landet. Og den trusselen med å krympe oljeinntektene er en trussel mot velferdsstaten. Uten de inntektene vil uføre, pensjonister, arbeidsledige osv få tøffere kår. Alle nordmenn vil på en eller annen måtte betale for en klimapolitikk som reelt sett kun er en signalpolitikk uten en merkbar effekt på det globale klimaet.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Alt Kristin Clemet har sagt og gjort på denne siden av årtusenskiftet har vært meget utspekulert og tidvis veldig uærlig. Den dama er kun ute etter å manipulere opinionen i liberalistisk retning. Alt skal privatiseres, skatten skal senkes og bli flat som en pannekake osv.

Jeg kan respektere at hun er irriterende flink, men jeg kan ikke stole på at noe som helst som kommer fra henne er oppriktig, til det så har hun en så altfor lang remse av løgner og fordreide sannheter for å tjene saken.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Zorbeltuss skrev: ons sep 29, 2021 6:27 pm Alt Kristin Clemet har sagt og gjort på denne siden av årtusenskiftet har vært meget utspekulert og tidvis veldig uærlig. Den dama er kun ute etter å manipulere opinionen i liberalistisk retning. Alt skal privatiseres, skatten skal senkes og bli flat som en pannekake osv.

Jeg kan respektere at hun er irriterende flink, men jeg kan ikke stole på at noe som helst som kommer fra henne er oppriktig, til det så har hun en så altfor lang remse av løgner og fordreide sannheter for å tjene saken.
Kristin Clemet er en ideologisk konsekvent liberalist. Jeg kan respektere henne for å være konsekvent, men har større problemer med at hun er overbevist om et ideologi som så til de grader har feilet i USA og Storbritannia fra rundt 1980 skal være det beste for Norge i 2021.

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

Solvgutt1 skrev: ons sep 29, 2021 6:04 pm
Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 5:15 pm
Farmer skrev: ons sep 29, 2021 5:07 pm

All den tid tollsatser, subsidierte matpriser og selvforsyning, samt sterke rettigheter for "arbeidsfolk" og distriktene er SP sine hjertesaker, så vil dette overhode ikke gå.
Om SP må gi etter for liberalisering og sentralisering på disse områden, så mister dem grunnstammen sin.
Det heter seg at "politikk er umulighetens kunst". Det skal man aldri undervurdere. Ingen partier er på papiret i mot sterke rettigheter for "arbeidsfolk". Selv om uttrykket "arbeidsfolk" for lengst er blitt en klisje. EØS motstanden til SP er neppe noe hinder. Selv i en regjering med SV ville de aldri fått AP på gli i det spørsmålet, selv om det riktignok også i deler av fagbevegelsen murres mot EØS avtalen. Så fortsatt EØS tilknytning vil nok SP også kunne leve med i en regjering med Høyre og FRP. I FRP er det jo samtidig delte meninger om EØS. Jeg er uansett sikker på at både Høyre og FRP teoretisk sett kunne ha gått i regjering med SP, etter noen dager med sonderinger. Hvor alle parter selvfølgelig måtte gi og ta noe. Men det begynner snart å bli rutine for de fleste partiene som har sittet i regjering i de seneste årene.
Hva konkret mener du Høyre og FrP kunne tilbudt Senterpartiet som hadde fått dem med i regjering? Helt konkret.
Kort sagt kunne Høyre og FRP tilbudt SP mye av det SV ikke ville gå med på, og som gjorde at de brøt forhandlingene. AP og SP kan sikkert bli enige, men må da som en mindretallsregjering finne seg i presset fra SV. Går SP sammen med Høyre og FRP kan de faktisk få gleden av å være en del av en flertallsregjering. Hvis FRP og Høyre må gi mer kunne de tatt med en flosshatt til Hr. Vedum og tilbudt ham statsministerjobben - som et alternativ til å delta som "en lillebror" sammen med AP i en mindretallsregjering. Argumentet fra alle de tre partiene kunne være at Norge nå trenger en forutsigbar og stabil flertallsregjering. Både FRP, Høyre og SP må kunne oppfattes som ansvarlige partier, selv om de selvsagt ikke er enig i alt. Det var jo åpenbart heller ikke SV og SP. Glem heller ikke at politikk i stor grad handler om rollespill og spill for galleriet. "Ideologiens tid" i norsk politikk er strengt talt over for mange år siden.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 9:01 pm
Solvgutt1 skrev: ons sep 29, 2021 6:04 pm
Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 5:15 pm

Det heter seg at "politikk er umulighetens kunst". Det skal man aldri undervurdere. Ingen partier er på papiret i mot sterke rettigheter for "arbeidsfolk". Selv om uttrykket "arbeidsfolk" for lengst er blitt en klisje. EØS motstanden til SP er neppe noe hinder. Selv i en regjering med SV ville de aldri fått AP på gli i det spørsmålet, selv om det riktignok også i deler av fagbevegelsen murres mot EØS avtalen. Så fortsatt EØS tilknytning vil nok SP også kunne leve med i en regjering med Høyre og FRP. I FRP er det jo samtidig delte meninger om EØS. Jeg er uansett sikker på at både Høyre og FRP teoretisk sett kunne ha gått i regjering med SP, etter noen dager med sonderinger. Hvor alle parter selvfølgelig måtte gi og ta noe. Men det begynner snart å bli rutine for de fleste partiene som har sittet i regjering i de seneste årene.
Hva konkret mener du Høyre og FrP kunne tilbudt Senterpartiet som hadde fått dem med i regjering? Helt konkret.
Kort sagt kunne Høyre og FRP tilbudt SP mye av det SV ikke ville gå med på, og som gjorde at de brøt forhandlingene. AP og SP kan sikkert bli enige, men må da som en mindretallsregjering finne seg i presset fra SV. Går SP sammen med Høyre og FRP kan de faktisk få gleden av å være en del av en flertallsregjering. Hvis FRP og Høyre må gi mer kunne de tatt med en flosshatt til Hr. Vedum og tilbudt ham statsministerjobben - som et alternativ til å delta som "en lillebror" sammen med AP i en mindretallsregjering. Argumentet fra alle de tre partiene kunne være at Norge nå trenger en forutsigbar og stabil flertallsregjering. Både FRP, Høyre og SP må kunne oppfattes som ansvarlige partier, selv om de selvsagt ikke er enig i alt. Det var jo åpenbart heller ikke SV og SP.
Det er få andre enn deres egne velgere som oppfatter FrP og SP som ansvarlige. Det er populistpartier. Det betyr også at deres velgere ikke er fornøyd med at de ofrer sakene de gikk til valg på for å sikre en "forutsigbar og stabil flertallsregjering". De gir jo selvfølgelig også fullstendig faen i om Vedum får statsministerrollen.

Senterpartiet har bygd seg opp på å være i mot så og si alle reformer som Høyre har gjennomført de siste åtte årene. Alt de har snakket om har vært å reversere alt det Høyre har "fått til". At de skulle danne regjering i lag er en absurd idé. Så skulle de hatt med FrP også, som er fundamentalt uenig med SP i landbrukspolitikken. Vi snakker da om to partier som mener det stikk motsatte som Senterpartiet i Senterpartiets kjernesaker og valgsaker. Disse skulle altså Senterpartiet gått i regjering med, og ofret politikken sin for? Sånn at Vedum fikk bli statsminister? Det hadde SP-velgerne kjøpt fordi de hadde argumentert med "stabil og forutsigbar flertallsregjering"?

Og hvor ansvarlig er det å sette Vedum som statsminister?

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 9:01 pm
Solvgutt1 skrev: ons sep 29, 2021 6:04 pm
Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 5:15 pm

Det heter seg at "politikk er umulighetens kunst". Det skal man aldri undervurdere. Ingen partier er på papiret i mot sterke rettigheter for "arbeidsfolk". Selv om uttrykket "arbeidsfolk" for lengst er blitt en klisje. EØS motstanden til SP er neppe noe hinder. Selv i en regjering med SV ville de aldri fått AP på gli i det spørsmålet, selv om det riktignok også i deler av fagbevegelsen murres mot EØS avtalen. Så fortsatt EØS tilknytning vil nok SP også kunne leve med i en regjering med Høyre og FRP. I FRP er det jo samtidig delte meninger om EØS. Jeg er uansett sikker på at både Høyre og FRP teoretisk sett kunne ha gått i regjering med SP, etter noen dager med sonderinger. Hvor alle parter selvfølgelig måtte gi og ta noe. Men det begynner snart å bli rutine for de fleste partiene som har sittet i regjering i de seneste årene.
Hva konkret mener du Høyre og FrP kunne tilbudt Senterpartiet som hadde fått dem med i regjering? Helt konkret.
Kort sagt kunne Høyre og FRP tilbudt SP mye av det SV ikke ville gå med på, og som gjorde at de brøt forhandlingene. AP og SP kan sikkert bli enige, men må da som en mindretallsregjering finne seg i presset fra SV. Går SP sammen med Høyre og FRP kan de faktisk få gleden av å være en del av en flertallsregjering. Hvis FRP og Høyre må gi mer kunne de tatt med en flosshatt til Hr. Vedum og tilbudt ham statsministerjobben - som et alternativ til å delta som "en lillebror" sammen med AP i en mindretallsregjering. Argumentet fra alle de tre partiene kunne være at Norge nå trenger en forutsigbar og stabil flertallsregjering. Både FRP, Høyre og SP må kunne oppfattes som ansvarlige partier, selv om de selvsagt ikke er enig i alt. Det var jo åpenbart heller ikke SV og SP. Glem heller ikke at politikk i stor grad handler om rollespill og spill for galleriet. "Ideologiens tid" i norsk politikk er strengt talt over for mange år siden.
Kan ikkje tenke meg at SP vil godta eit slikt samarbeid utan å få nokon saker. Kan du nemne nokon store nok saker som vil få SP til å gløyme politireforma, kommunereforma, fylkesreforma osv?

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Sentralisering ditt og sentralisering datt. Sp snakker om lokale fødeavdelinger som om det er noe å trakte etter. På absolutt sisteplass av valg i livet mitt står det å få barn født på en liten lokal fødeavdeling. Jeg fatter ikke at noen er villige til å ta den risikoen.

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

Farmer skrev: ons sep 29, 2021 5:32 pm
Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 5:29 pm [quote=Farmer post_id=167581


En god realpolitiker ser ikke bakover i tid - kun fremover. Slik sett kunne jo FRP for den saks skyld kledd navnet "Fremtidspartiet", veldig godt.
Det kan så være. Men om SP skulle samarbeide med FRP, så ville partiet sin grunnfilosofi være borte, og dem mistet sin politiske funksjon på Stortings og regjeringsnivå.
I politikken er "grunnfilosofi og politisk ideolog" verdt langt mer på papiret enn i praktisk hverdagspolitikk. Som i en rettsal handler politikken veldig mye om spill for galleriet - og slik sett også et godt regissert rollespill. "Hykleri" er et annet godt ord man kan bruke om mye av det som skjer på den politiske arena.

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

MRSA skrev: ons sep 29, 2021 9:07 pm
Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 9:01 pm
Solvgutt1 skrev: ons sep 29, 2021 6:04 pm
Hva konkret mener du Høyre og FrP kunne tilbudt Senterpartiet som hadde fått dem med i regjering? Helt konkret.
Kort sagt kunne Høyre og FRP tilbudt SP mye av det SV ikke ville gå med på, og som gjorde at de brøt forhandlingene. AP og SP kan sikkert bli enige, men må da som en mindretallsregjering finne seg i presset fra SV. Går SP sammen med Høyre og FRP kan de faktisk få gleden av å være en del av en flertallsregjering. Hvis FRP og Høyre må gi mer kunne de tatt med en flosshatt til Hr. Vedum og tilbudt ham statsministerjobben - som et alternativ til å delta som "en lillebror" sammen med AP i en mindretallsregjering. Argumentet fra alle de tre partiene kunne være at Norge nå trenger en forutsigbar og stabil flertallsregjering. Både FRP, Høyre og SP må kunne oppfattes som ansvarlige partier, selv om de selvsagt ikke er enig i alt. Det var jo åpenbart heller ikke SV og SP. Glem heller ikke at politikk i stor grad handler om rollespill og spill for galleriet. "Ideologiens tid" i norsk politikk er strengt talt over for mange år siden.
Kan ikkje tenke meg at SP vil godta eit slikt samarbeid utan å få nokon saker. Kan du nemne nokon store nok saker som vil få SP til å gløyme politireforma, kommunereforma, fylkesreforma osv?
SP bør absolutt ikke glemme disse sakene. FRP har allerede innrømmet at deler av den sentraliseringen de var med på da de satt i regjering ikke har slått så heldig ut. Høyre ser nok også dette og vil kanskje strekke seg langt for ikke å miste for mange velgere ved kommunevalget om 2 år. Vi må huske på at AP også har vært med på å støtte mye av sentraliseringen, uten at det ser ut til å bekymre SP og Vedum i alt for stor grad. Evnen ti å beherske dobbeltmoral, hykleri og rollespill for galleriet, er ofte helt nødvendige egenskaper for å nå til topps i politikken

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Starstruck skrev: ons sep 29, 2021 9:09 pm Sentralisering ditt og sentralisering datt. Sp snakker om lokale fødeavdelinger som om det er noe å trakte etter. På absolutt sisteplass av valg i livet mitt står det å få barn født på en liten lokal fødeavdeling. Jeg fatter ikke at noen er villige til å ta den risikoen.

Hvor mange timers reisevei til nærmeste fødeavdeling mener du er forsvarlig? Selv mener jeg nitti minutter i ambulanse med jordmorfølge bør være grensen til det forsvarlige, selv om det også er for mye for mange. Fødsler i veikanten selv om det skjer i en ambulanse, ikke er å foretrekke. Enda verre og totalt uforsvarlig er fødsler i veikanten når det skjer i privatbil eller taxi. Men det skjer fordi avstandene kan være lange og ambulansene har forsvunnet fra mange kommuner og det er jordmormangel ute i kommunene.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Fremsynt skrev: lør aug 28, 2021 1:45 pm Ola Borten Moe - hvorfor er ikke han leder i SP i stedet for useriøse Vedum?
fordi han er en førsteklasses konfliktskaper, Han kan ellers takke sin onkel Per Borten for at han har fått karret til seg et neslederverv
Sist redigert av ulefos den ons sep 29, 2021 9:35 pm, redigert 1 gang totalt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 9:14 pm
MRSA skrev: ons sep 29, 2021 9:07 pm
Buffeliten skrev: ons sep 29, 2021 9:01 pm

Kort sagt kunne Høyre og FRP tilbudt SP mye av det SV ikke ville gå med på, og som gjorde at de brøt forhandlingene. AP og SP kan sikkert bli enige, men må da som en mindretallsregjering finne seg i presset fra SV. Går SP sammen med Høyre og FRP kan de faktisk få gleden av å være en del av en flertallsregjering. Hvis FRP og Høyre må gi mer kunne de tatt med en flosshatt til Hr. Vedum og tilbudt ham statsministerjobben - som et alternativ til å delta som "en lillebror" sammen med AP i en mindretallsregjering. Argumentet fra alle de tre partiene kunne være at Norge nå trenger en forutsigbar og stabil flertallsregjering. Både FRP, Høyre og SP må kunne oppfattes som ansvarlige partier, selv om de selvsagt ikke er enig i alt. Det var jo åpenbart heller ikke SV og SP. Glem heller ikke at politikk i stor grad handler om rollespill og spill for galleriet. "Ideologiens tid" i norsk politikk er strengt talt over for mange år siden.
Kan ikkje tenke meg at SP vil godta eit slikt samarbeid utan å få nokon saker. Kan du nemne nokon store nok saker som vil få SP til å gløyme politireforma, kommunereforma, fylkesreforma osv?
SP bør absolutt ikke glemme disse sakene. FRP har allerede innrømmet at deler av den sentraliseringen de var med på da de satt i regjering ikke har slått så heldig ut. Høyre ser nok også dette og vil kanskje strekke seg langt for ikke å miste for mange velgere ved kommunevalget om 2 år. Vi må huske på at AP også har vært med på å støtte mye av sentraliseringen, uten at det ser ut til å bekymre SP og Vedum i alt for stor grad. Evnen ti å beherske dobbeltmoral, hykleri og rollespill for galleriet, er ofte helt nødvendige egenskaper for å nå til topps i politikken
Jeg kan ikke se for meg noe scenario hvor dette ikke slår negativt ut på både SP, Høyre og FrP.

Jeg har selv stemt Høyre helt siden jeg bikket 18 men et samarbeid med SP hadde gjort sitt til at Høyre ikke hadde fått min stemme ved neste valg.
I det hele tatt hadde et lite hav av kjernevelgere i Høyre snudd kappen til om det er sånn man skal holde på, man har allerede et populistisk parti i form av FrP å forholde seg til og her skal man altså sitte med enda en og få til noen form for styringsverdig politikk her i landet.

Da er man såpass maktkåte at man i prinsippet er villig til å gå til sengs med hvem som helst for å holde på makten. Det har vært valg, vi fikk ikke flertall og nå forholder vi oss til det og ønsker en ny regjering velkommen noe Erna allerede har gjort. Høyre må bygge seg opp igjen og dette skjer ikke om man skal sitte i en kvasi-regjering med et parti man kun har oljepolitikken til felles med.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»