Regjeringsforhandlingene

Svar
Folk_flesk

Re: Regjeringsforhandlingene

Legg inn av Folk_flesk »

Slenger ut en påstand som man kan være enig eller uenig i: Hadde ikke Rødt greid sperregrensa så ville vi fått en regjering med SV i.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Jeg syns dette var en fantastisk løsning. Vi slipper at SV og de fanatiske småpartiene MDG og Rødt får noe som helst å si. Nå kan Ap og SP sammarbeide med fornuftige partier på høyresiden om de viktige sakene for Norge.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

sertono skrev: ons sep 29, 2021 6:47 pm Jeg syns dette var en fantastisk løsning. Vi slipper at SV og de fanatiske småpartiene MDG og Rødt får noe som helst å si. Nå kan Ap og SP sammarbeide med fornuftige partier på høyresiden om de viktige sakene for Norge.
Problemet er å finne slike parti på høgresida.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

MRSA skrev: Problemet er å finne slike parti på høgresida.
For noe tull, Høyre og Frp er da fornuftige parti det. Styrt Norge sammen i flere år uten at det er skandale her.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

sertono skrev: ons sep 29, 2021 6:53 pm
MRSA skrev: Problemet er å finne slike parti på høgresida.
For noe tull, Høyre og Frp er da fornuftige parti det. Styrt Norge sammen i flere år uten at det er skandale her.
Utan skandale? Kor mange justisminstrar hadde Frp no igjen?

b0lle

Legg inn av b0lle »

oddvar_kjempebra skrev: ons sep 29, 2021 2:57 pm
Zorbeltuss skrev: ons sep 29, 2021 2:54 pm Føler egentlig det blir hipp som happ så lenge en klarer å holde FrP ute i kulden der de hører hjemme jeg.

Samtlige parti har gode og dårlige idèer, så blir det litt ideologi om hvilken vei du vil at politikken skal ta, og så kommer FrP (pluss en del som er veldig langt unna sperregrensa) som har nesten ingen gode idèer overhodet, og ellers stort sett har ende flere og enda værre dårlige idèer enn resten.
SP+AP kan komme til å lene seg mot KrF og Venstre i mange saker for å få flertall. Venstre er lettere å lure med symbolsaker når det kommer til klimaenn det SV vil være.
Jeg tviler heller ikke på at de inngår noen avtaler med Høyre. Spess SP og Høyre er enig i mye så om Høyre kan få noe ut av det er de neppe vonde å be.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

MRSA skrev: Utan skandale? Kor mange justisminstrar hadde Frp no igjen?
Har du glemt Manuela Ramin-Osmundsen, Terje Rød-Larsen, Bendik Rugaas, Anne Holt, Helen Bjørnøy, Grete Faremo, Øystein Djupedal og Karita Bekkemellem for å ta noen på venstresiden?

At ministre går av noen ganger i ny og ned er ingen skandale, det er helt normalt.

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

sertono skrev: ons sep 29, 2021 7:17 pm
MRSA skrev: Utan skandale? Kor mange justisminstrar hadde Frp no igjen?
Har du glemt Manuela Ramin-Osmundsen, Terje Rød-Larsen, Bendik Rugaas, Anne Holt, Helen Bjørnøy, Grete Faremo, Øystein Djupedal og Karita Bekkemellem for å ta noen på venstresiden?

At ministre går av noen ganger i ny og ned er ingen skandale, det er helt normalt.
No var alle dei eg tenkte på i eit departement og dei fleste hadde ei eller anna skandale når dei gjekk.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Folk_flesk skrev: ons sep 29, 2021 6:23 pm Slenger ut en påstand som man kan være enig eller uenig i: Hadde ikke Rødt greid sperregrensa så ville vi fått en regjering med SV i.
Det tror jeg du har rett i. SV ville blitt presset til høyre i en rød/grønn regjering, det tok de ikke sjansen på med et selvsikkert rødt inne på tinget.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

sertono skrev: ons sep 29, 2021 6:47 pm Jeg syns dette var en fantastisk løsning. Vi slipper at SV og de fanatiske småpartiene MDG og Rødt får noe som helst å si. Nå kan Ap og SP sammarbeide med fornuftige partier på høyresiden om de viktige sakene for Norge.
For AP, så er det selvmord å drive på slikt. De blør allerede velgere, og gjorde et dårligere valg i år enn i 2017. Samarbeid med høyresiden vil bare føre til enda mer velgerflukt.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

KongOlav2 skrev: ons sep 29, 2021 2:13 pm
Knaxern skrev: ons sep 29, 2021 2:03 pm Et tap for AP dette her. Rødt og SV kommer til å ta enda flere velgere fra AP om fire år.
Kommer litt an på hva den nye regjeringen prioriterer. Dersom SV hadde blitt og droppet mye av andre prinsippsaker til fordel for et skikkelig løft svakere grupper, kunne de virkelig tatt eierskap på disse sakene og promotert seg selv som de virkelige partiet for arbeidere og svakere grupper inn mot neste valg. Jeg tror definitivt det ligger et potensial i en slik prioritering.
SV kunne nok det, men de hadde tapt klimavelgerne. Men skal man tro kildene fra SV, så fikk de heller ikke gjennomslag for sin sosiale politikk heller.

Et slikt brudd er nok mer ille for AP enn SV. Om det nå blir mye sentrumspolitikk og videreføring av Høyre sin velferdspolitikk, så kommer AP til å rase hardt fremover. Moxnes har rett når han i dag advarer Støre og Vedum om at det valget var en seier for venstresiden og at sentrum/høyre-politikk ikke vil godtas blant flertallet som stemte.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

Folk_flesk skrev: ons sep 29, 2021 10:54 am
Imariuz skrev: fre sep 24, 2021 6:43 pm
fargeblind skrev: fre sep 24, 2021 5:51 pm Nå har snart sosialdemokratene statsministre i fire nordiske land. Om to uker er det valg også på Island. Kan det bli fem?
(sitat fra Aftenposten 15. september)
Personlig ser jeg med tilfredshet at høyrebølgen stadig svekkes.
Det er også interessant at sosialdemokratene og de grønne kan overta makten i Tyskland.
Og mange ser med glede at sosialdemokratiske partier gjør det ene historisk dårlige valget etter det andre. Valgtaperen AP gjorde sitt neste dårligste valg i historien, men får danne regjering med støtte fra andre partier.
Hvorfor er det så mange på høyresiden som gleder seg over at AP taper stemmer til SV og Rødt - noe som gjør at vi får det rødeste stortinget på mange år? Jeg, som befinner meg på venstresiden, gleder meg iallefall ikke om Høyre taper stemmer til FrP. Det er jo ikke akkurat likegyldig hvordan stemmene fordeler seg på den "blokka" man ikke selv tilhører.
Er mest skadefryd over Arbeiderpartiets fall, selv i opposisjon. Arrogansen deres har forsvunnet raskt når de nå må samarbeide med flere partier for å få flertall. Nå er det også slik at velgerne befinner seg i sentrum, så AP vil uansett ikke få flertall sammen med ytre-venstre og vil måtte søke støtte i sentrum og blant høyresiden for å få flertall. Så at noen protestvelgere har gått dit har lite å si.
Sist redigert av Imariuz den ons sep 29, 2021 7:58 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Knaxern skrev: For AP, så er det selvmord å drive på slikt. De blør allerede velgere, og gjorde et dårligere valg i år enn i 2017. Samarbeid med høyresiden vil bare føre til enda mer velgerflukt.
Poenget må være å gi oss den beste politikken og løsningene for landet, gjør de det så vil jo også velgerne bli. De kan ikke innlede seg på idiotiske sammerbeid med partier som bare har tåpelige luftslott i sine programmer. Da får de heller blø litt da.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Imariuz skrev: ons sep 29, 2021 7:55 pm Er mest skadefryd over Arbeiderpartiets fall, selv i opposisjon. Arrogansen deres har forsvunnet raskt når de nå må samarbeide med flere partier for å få flertall. Nå er det også slik at velgerne befinner seg i sentrum, så AP vil uansett ikke få flertall sammen med ytre-venstre og vil måtte søke støtte i sentrum og blant høyresiden for å få flertall. Så at noen protestvelgere har gått dit har lite å si.
Tar ikke lang tid før AP får flertall med Rødt, SV og MDG. 78 mandater med MDG over sperregrensen.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Folk_flesk skrev: ons sep 29, 2021 10:54 am
Imariuz skrev: fre sep 24, 2021 6:43 pm
fargeblind skrev: fre sep 24, 2021 5:51 pm Nå har snart sosialdemokratene statsministre i fire nordiske land. Om to uker er det valg også på Island. Kan det bli fem?
(sitat fra Aftenposten 15. september)
Personlig ser jeg med tilfredshet at høyrebølgen stadig svekkes.
Det er også interessant at sosialdemokratene og de grønne kan overta makten i Tyskland.
Og mange ser med glede at sosialdemokratiske partier gjør det ene historisk dårlige valget etter det andre. Valgtaperen AP gjorde sitt neste dårligste valg i historien, men får danne regjering med støtte fra andre partier.
Hvorfor er det så mange på høyresiden som gleder seg over at AP taper stemmer til SV og Rødt - noe som gjør at vi får det rødeste stortinget på mange år? Jeg, som befinner meg på venstresiden, gleder meg iallefall ikke om Høyre taper stemmer til FrP. Det er jo ikke akkurat likegyldig hvordan stemmene fordeler seg på den "blokka" man ikke selv tilhører.
Fordi folk ikke tenker lengre og det politiske landskapet har til en viss grad utviklet seg til en konflikt i barnehagen.

Man har to styringsdyktige partier i landet, AP og Høyre og hver gang disse to danner hver sin regjering skal de holde samarbeidspartnere som gjerne har lovet gull og grønn skoger(med tilhørende utgifter) i sjakk. Dette er jo igjen selvfølgelig en særdeles utakknemlig oppgave.

Når disse to partiene blør velgere så skjer det gjerne til partier som har langt mer radikale forslag som igjen kan gi noen særdeles ubehagelige utslag, slik som for eksempel nei til selvbestemt tvillingabort som et parti på hele 4 % velgeroppslutning har fått trøkket igjennom. Et Rødt med makt er også noe som får meg til å kaldsvette.

Jeg merker jo selv som Høyre-velger at det hele blir bisart når man skal ut å samarbeide med Krf, et parti jeg ikke deler noen felles politiske meninger med og Frp som jeg i stor grad har satt langt oppe på populiststigen sammen med SP. Og dette er igjen fordi både AP og H blør for mye velgere ut til sidene.

Så det er igjen et uhyre viktig poeng du tar opp der, personlig skulle jeg gjerne sett AP på 40 % og de resterende to andre på 5 % hver, men så heldig er jeg ikke dessverre.
Sist redigert av peraleks den ons sep 29, 2021 8:19 pm, redigert 2 ganger totalt.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

sertono skrev: ons sep 29, 2021 6:47 pm Jeg syns dette var en fantastisk løsning. Vi slipper at SV og de fanatiske småpartiene MDG og Rødt får noe som helst å si. Nå kan Ap og SP sammarbeide med fornuftige partier på høyresiden om de viktige sakene for Norge.
Det passer nok SP bra, men AP vil søke støtte til venstre for seg Noe annet er utenkelig og vil være drepende for AP. Så du blir ikke kvitt SV, Rødt og MDG uansett hvor mye du måtte ønske at det var slik.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

Folk_flesk skrev: ons sep 29, 2021 6:23 pm Slenger ut en påstand som man kan være enig eller uenig i: Hadde ikke Rødt greid sperregrensa så ville vi fått en regjering med SV i.
Det tror jeg også. Da kunne SV ha tålt å ikke få det gjennomslaget de ikke fikk. Slik resultatet ble nå hadde de ikke noe valg; Rødt hadde kommet til å vokse enormt med et kuet SV i regjering.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

Knaxern skrev: ons sep 29, 2021 8:07 pm
Imariuz skrev: ons sep 29, 2021 7:55 pm Er mest skadefryd over Arbeiderpartiets fall, selv i opposisjon. Arrogansen deres har forsvunnet raskt når de nå må samarbeide med flere partier for å få flertall. Nå er det også slik at velgerne befinner seg i sentrum, så AP vil uansett ikke få flertall sammen med ytre-venstre og vil måtte søke støtte i sentrum og blant høyresiden for å få flertall. Så at noen protestvelgere har gått dit har lite å si.
Tar ikke lang tid før AP får flertall med Rødt, SV og MDG. 78 mandater med MDG over sperregrensen.
Nå vokser ytre-venstre på bekostning av AP, så det er begrenset hvor store disse kan bli tilsammen. En annen sak er jo at det viser seg å være vanskelig for AP å bli enige med dem, selv deres tidligere regjeringspartnere SV klarte de ikke bli enige med. Så om de så skulle få flertall, vil det være vanskelig for dem å faktisk bli enige om en felles platform.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Farmer skrev: ons sep 29, 2021 4:25 pm
GiPazzini_85 skrev: ons sep 29, 2021 3:08 pm
toetoe skrev: ons sep 29, 2021 2:24 pm

Du trenger da ikke gå så langt tilbake, de siste 8 årene har da heller ikke vært helt stabile med tanke på regjeringssammensetning og regjeringssamarbeid?
Selv om det var mye vingling så var i alle fall "pakken" mye tydeligere. Mandatet var sterkere. Ap,Sv og Sps eneste "mandat" er ny regjering. Ellers er de veldig uenige om det meste. Olje blir trekt frem som en stor sak, men enda viktigere er egentlig skatte- og avgiftspolitikken. Der spriker det i alle retninger. Det var enklere for Erna å gi KrF, V og FrP noen symbolseire enn det blir for Støre.
Nei, det var den ikke. Det har hele tiden ligget i kortene at de rødgrønne bygger videre på grunn fundamentet fra før 2013.
Hvor mange likheter finner du mellom KrF satt opp mot Frp og venstre.
FRP og venstre deler en liberal grunntanke. Ut over dette er dem veldig forskjellig, også i syn på hva liberalismen skal inneholde.
Det lå en helt klar tanke om å forenkle både valgfrihet (f.eks innen helse) og en del på skatt og fradrag/ gaver til frivillige organisasjoner. Dette hadde alle de borgerlige partiene felles. Og nei, SV, SP og AP bygger ikke videre på fundamentet fra 2013. Siden det har mye endret seg, noe vi har sett med partiene i opposisjonen og nå i sonderingene.

lund

Legg inn av lund »

Jallaskar skrev: ons sep 29, 2021 8:21 pm
Folk_flesk skrev: ons sep 29, 2021 6:23 pm Slenger ut en påstand som man kan være enig eller uenig i: Hadde ikke Rødt greid sperregrensa så ville vi fått en regjering med SV i.
Det tror jeg også. Da kunne SV ha tålt å ikke få det gjennomslaget de ikke fikk. Slik resultatet ble nå hadde de ikke noe valg; Rødt hadde kommet til å vokse enormt med et kuet SV i regjering.
Minst like viktig var det nok at styrkeforholdet mellom Sv og Sp endret seg betydelig de siste 1 1/2/2 ukene av valget. Sv lå an til å snuse på 10-tallet og Sp lå an til å gjøre det svakere enn de gjorde. Med et nesten dobbelt så stort Sp som SV, så var det åpenbart at kjøttvekta ikke var i favør SV.

lund

Legg inn av lund »

GiPazzini_85 skrev: ons sep 29, 2021 9:45 pm
Farmer skrev: ons sep 29, 2021 4:25 pm
GiPazzini_85 skrev: ons sep 29, 2021 3:08 pm

Selv om det var mye vingling så var i alle fall "pakken" mye tydeligere. Mandatet var sterkere. Ap,Sv og Sps eneste "mandat" er ny regjering. Ellers er de veldig uenige om det meste. Olje blir trekt frem som en stor sak, men enda viktigere er egentlig skatte- og avgiftspolitikken. Der spriker det i alle retninger. Det var enklere for Erna å gi KrF, V og FrP noen symbolseire enn det blir for Støre.
Nei, det var den ikke. Det har hele tiden ligget i kortene at de rødgrønne bygger videre på grunn fundamentet fra før 2013.
Hvor mange likheter finner du mellom KrF satt opp mot Frp og venstre.
FRP og venstre deler en liberal grunntanke. Ut over dette er dem veldig forskjellig, også i syn på hva liberalismen skal inneholde.
Det lå en helt klar tanke om å forenkle både valgfrihet (f.eks innen helse) og en del på skatt og fradrag/ gaver til frivillige organisasjoner. Dette hadde alle de borgerlige partiene felles. Og nei, SV, SP og AP bygger ikke videre på fundamentet fra 2013. Siden det har mye endret seg, noe vi har sett med partiene i opposisjonen og nå i sonderingene.
Som kjent noen av de viktigste sakene for Krf og Venstre det ja.

Farmer

Legg inn av Farmer »

GiPazzini_85 skrev: ons sep 29, 2021 9:45 pm
Det lå en helt klar tanke om å forenkle både valgfrihet (f.eks innen helse) og en del på skatt og fradrag/ gaver til frivillige organisasjoner. Dette hadde alle de borgerlige partiene felles. Og nei, SV, SP og AP bygger ikke videre på fundamentet fra 2013. Siden det har mye endret seg, noe vi har sett med partiene i opposisjonen og nå i sonderingene.
Om man prøver og se litt objektivt på det, så har det vært kommunisert ganske klart før valget, at de rødgrønne gikk på valg for og reversere en del reformer, i hverfall, sammenslåing av fylker, øke skatteinngangen og se på politireformen.
Hvordan sakene i detalj skal håndteres var verken fra rødgrønn side ved dette valget, eller borgerlig side i 2017 spessifisert.
Vi hadde samme sak i 2017 med hvordan regjeringskolilasjon vi fikk. Venstre gikk på valg på og holde FRP ute av regjering eller at Venstre ikke gikk inn i regjering med FRP.
Ved dette valget har Støre flere ganger sagt at AP går på valg for en flertallsregjering, og det er og foretrekke. Vedum at SP ikke vil regjere med SV, og SV åpen for det meste på rødgrønn side. For dem var innflytelse det viktigste. Ingenting av det som skjer nå er direkte løftebrudd, som var tilfelle med venstre og KrF, om jeg husker riktig fra 2017.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Helt topp at SV er ute, men tåkefyrsten får det neppe enkelt som statsminister for en mindretallsregjering.

Og la oss nå se hvor mye de "ansvarlige" småpartiene på venstresiden og i sentrum kan ødelegge for landet nå som de danner klimaklikken som skal markere seg.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Bruddet var vel ca. 50-50 sannsynlig, vil jeg tro. Viktig å ikke bli helt drama-Queen her.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Knaxern skrev: ons sep 29, 2021 7:44 pm [
For AP, så er det selvmord å drive på slikt. De blør allerede velgere, og gjorde et dårligere valg i år enn i 2017. Samarbeid med høyresiden vil bare føre til enda mer velgerflukt.
AP har stemt sammen med Høyre i mange saker i mange år, så ser ikke helt problemet. De er helt på linje når det gjelder å selge ut landet til EU bl.a.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

peraleks skrev: ons sep 29, 2021 8:15 pm ...og Frp som jeg i stor grad har satt langt oppe på populiststigen
Skjønner ikke helt dette. Frp har hatt stort sett den samme politikken i alle år, og allikevel kalles de populister. Populister for meg er noen som kontinuerlig snur kappa etter vinden. Men gjentar du mantraet om at de er populister mange nok ganger, så blir det jo oppfattet som sannhet. Er vel akkurat det som er saken her.


Elllers er jeg storfornøyd med at SV blir utenfor regjering.
Også er jeg av den oppfatning at AP heller kommer til å blø velgere til høyresiden om de samarbeider for mye mot venstre.

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Farmer skrev: ons sep 29, 2021 10:12 pm

Om man prøver og se litt objektivt på det, så har det vært kommunisert ganske klart før valget, at de rødgrønne gikk på valg for og reversere en del reformer,
Mjo, virker jo ganske konservativt egentlig det da....

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

Queenie skrev: ons sep 29, 2021 10:41 pm
Og la oss nå se hvor mye de "ansvarlige" småpartiene på venstresiden og i sentrum kan ødelegge for landet nå som de danner klimaklikken som skal markere seg.
De klimareligiøse er ved dette valget solid parkert utenfor innflytelse:-)

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Garindan skrev: tor sep 30, 2021 4:57 am
Queenie skrev: ons sep 29, 2021 10:41 pm
Og la oss nå se hvor mye de "ansvarlige" småpartiene på venstresiden og i sentrum kan ødelegge for landet nå som de danner klimaklikken som skal markere seg.
De klimareligiøse er ved dette valget solid parkert utenfor innflytelse:-)
Ja, dette «miljøvalget» som oslo pressen fjaset om før valget er stein dødt. Viser igjen hvor frakoblet denne eliten i Oslo er fra resten av landet.

guru

Legg inn av guru »

SV og Rødts "advarsler" om å hente støtte fra høyresiden sier veldig mye om dem. Et direkte forsøk på å kneble demokratiet. Om de ikke selv er med i regjeringen eller har en samarbeidsavtale, så er selvsagt AP og SP fri til å diskutere med hvem de vil uten at det er i mot "folkets vilje".

Jeg ser de er veldig ivrige med å si at folket ønsket et "tydelig skifte". Tror de bør sette seg ned å se på tallene igjen. SP er et sentrumsparti som har mye mer til felles med høyresiden enn venstresiden, og det har vi nettopp fått et levende bevis på når sonderingene gikk til brudd. SP+Høyre+FrP har flertall alene. Det er vel et like "tydelig signal", bare ikke i Rødt og SV sine verdener. SP gikk heller aldri til valg på en regjering med SV, kun med AP. At de valgte å gå inn i sonderinger med SV skapte selvsagt reaksjoner, også internt i partiet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»