Frikjenne hekser i 2021

Svar
PapaSmurf

Frikjenne hekser i 2021

Legg inn av PapaSmurf »

Ser det er en advokat som vil ta opp saker der folk ble brent på bålet for hekseri på 1600-tallet for å få dem frikjent i norsk rett.

https://www.nrk.no/innlandet/jostein-lo ... 1.15672058

For meg er dette bare tull. Alle oppegående mennesker vet at de som ble ansett som hekser var uskyldige. Å bruke flere hundre tiden kroner av offentlige midler på slikt i dag er meningsløst. Ingen har noe å tjene på dette.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Hadde jo vært artig om de i noen saker ikke landet på frikjennelse.

Men sånn ellers er jo dette bare tull, det får være grenser på hva man skal bruke tid og penger på.

TWU

Legg inn av TWU »

Antar denne advokaten er villig til å gjøre arbeidet pro bono siden det er såpass viktig for han?

Greit når man tilfeldigvis er slektning til noen som døde for 400 år siden, og ser muligheten til å motta noen enkle gratis kronasjer.

Prinsippet er fint, men bare tull å bruke penger på det. «Heksekraft» er per definisjon ikke en reell egenskap -> ikke mulig å bryte noen lov hverken da eller nå -> faktisk uskyldig uavhengig av noe gjenopptakelsessak

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 1:24 pm Hvem tenker denne advokaten skal betale ham for hans tjenester? Høres ut som en fyr som prøver å fikse seg selv en bra "pay day".
Han må jo finne pårørende, spent på om noen biter på her

steponit

Legg inn av steponit »

Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 1:27 pm La oss belaste et allerede overbelastet rettsvesen med saker som er 400 år gamle, god idé. Hva blir det neste, kreve oppreisning for etterkommerne av Jesus?
Jeg skjelver bare av tanken på hvor mye vi skylder i skadeserstatning til neandertalerne...

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Haha. Tidenes mest opplagte faktureringsforsøk fra partneren her.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

PapaSmurf skrev: fre okt 01, 2021 1:15 pm Ser det er en advokat som vil ta opp saker der folk ble brent på bålet for hekseri på 1600-tallet for å få dem frikjent i norsk rett.

https://www.nrk.no/innlandet/jostein-lo ... 1.15672058

For meg er dette bare tull. Alle oppegående mennesker vet at de som ble ansett som hekser var uskyldige. Å bruke flere hundre tiden kroner av offentlige midler på slikt i dag er meningsløst. Ingen har noe å tjene på dette.
En slik sak må vel føres mot den danske stat og det danske kongehus?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 1:27 pm La oss belaste et allerede overbelastet rettsvesen med saker som er 400 år gamle, god idé. Hva blir det neste, kreve oppreisning for etterkommerne av Jesus?
Jeg tror mange kristne vil steile av din påstand om at Jesus hadde et sexliv og finne en slik tanke ytterst blasfemisk

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Advokaten må være heks, skyldig! Brenn hen.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 1:54 pm
Karatel skrev: fre okt 01, 2021 1:47 pm
Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 1:27 pm
Jeg tror mange kristne vil steile av din påstand om at Jesus hadde et sexliv og finne en slik tanke ytterst blasfemisk
Jesus hadde nok sine behov som alle andre. Var nok tungt belastet med barnebidrag den karen :lol:
Eva Ramm fikk på pelsen da hun fremsatte slike tanker, men så var hun jo skikkelig ram.

https://deichman.no/utgivelse/p1927f55b ... %2C+Eva%22

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

PapaSmurf skrev: fre okt 01, 2021 1:15 pm Ser det er en advokat som vil ta opp saker der folk ble brent på bålet for hekseri på 1600-tallet for å få dem frikjent i norsk rett.

https://www.nrk.no/innlandet/jostein-lo ... 1.15672058

For meg er dette bare tull. Alle oppegående mennesker vet at de som ble ansett som hekser var uskyldige. Å bruke flere hundre tiden kroner av offentlige midler på slikt i dag er meningsløst. Ingen har noe å tjene på dette.
Uenig. Her bør etterkommere av brente hekser få erstatning fra etterkommere av heksemordere.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hekser er jordens enere, hva de ble utsatt for er en skam for norsk historie.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»