Greit at en har alkoholproblem, men risikere andres liv med 1,92?

Svar
Everenga

Re: Greit at en har alkoholproblem, men risikere andres liv med 1,92?

Legg inn av Everenga »

Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 9:40 pm Ja du KAN miste lappen, det vet jeg. Jeg har bare aldri hørt om noen det har skjedd med etter kun alkoholmisbruk, uten at de er tatt i forbindelse med kjøring. Var mer ute etter om du hadde link til en slik sak, dom eller et eller annet.
Dette skjer rutinemessig ved innleggelse for avrusning, poliklinisk behandling eller langtidsrehabilitering for alkoholproblemer. Behandlende lege varsler politiet ved inntakssamtale og førerkort inndras da i de aller fleste tilfeller til pasienten kan framvise rene blodprøver over tid, oftest 6 måneder.

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

Everenga skrev: lør okt 02, 2021 2:18 pm
Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 9:40 pm Ja du KAN miste lappen, det vet jeg. Jeg har bare aldri hørt om noen det har skjedd med etter kun alkoholmisbruk, uten at de er tatt i forbindelse med kjøring. Var mer ute etter om du hadde link til en slik sak, dom eller et eller annet.
Dette skjer rutinemessig ved innleggelse for avrusning, poliklinisk behandling eller langtidsrehabilitering for alkoholproblemer. Behandlende lege varsler politiet ved inntakssamtale og førerkort inndras da i de aller fleste tilfeller til pasienten kan framvise rene blodprøver over tid, oftest 6 måneder.
Hvis du leser svaret mitt rett ovenfor vil du se at fastleger eller behandlende lege ved en innleggelse ikke varsler politiet. slik du skriver. Eventuelle varsler går i dag fra legen til Statsforvalteren, som så eventuelt sender saken videre i systemet. Ellers er det riktig som du skriver, selv om lovteksten nylig er forandret. Forhåpentligvis vil alkolås bli tilbudt personer med alkoholproblemer, som et alternativ til å miste førerkortet også her i Norge, om ikke alt for lang tid.

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

Ale skrev: fre okt 01, 2021 8:53 pm Håper han får mange måneder i fengsel.
Blir vel de vanlige tre ukene. Er han heldig får han "åpen soning".

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 9:40 pm Ja du KAN miste lappen, det vet jeg. Jeg har bare aldri hørt om noen det har skjedd med etter kun alkoholmisbruk, uten at de er tatt i forbindelse med kjøring. Var mer ute etter om du hadde link til en slik sak, dom eller et eller annet.
Mange har mistet lappen som følge av alkoholbruk/alkoholproblemer, og gjør det fortsatt, selv om de aldri er tatt i promillekontroll. Det kan jeg underskrive på.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

kytec skrev: fre okt 01, 2021 8:49 pm Greit at en har alkoholproblem, men risikere det er noe helt annet å risikere andres liv ved å kjøre beruset og det for andre gang!
Kjører nok aldri bil igjen og det skal vi være glde for.
Det at han drikker er nok problematisk, men ikke for oss andre. Det at han kjører mens han er dritings derimot...

Det er faktisk mange alkoholikere som klarer å ikke fyllekjøre hele tiden, så her er det flere ting han må jobbe med. Men fra den artikkelen virker det jo som om han er klar over dette også.

Han bør straffes for kjøringen, og få hjelp for problemer med rus og impulskontroll.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Buffeliten skrev: lør okt 02, 2021 2:45 pm
Everenga skrev: lør okt 02, 2021 2:18 pm
Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 9:40 pm Ja du KAN miste lappen, det vet jeg. Jeg har bare aldri hørt om noen det har skjedd med etter kun alkoholmisbruk, uten at de er tatt i forbindelse med kjøring. Var mer ute etter om du hadde link til en slik sak, dom eller et eller annet.
Dette skjer rutinemessig ved innleggelse for avrusning, poliklinisk behandling eller langtidsrehabilitering for alkoholproblemer. Behandlende lege varsler politiet ved inntakssamtale og førerkort inndras da i de aller fleste tilfeller til pasienten kan framvise rene blodprøver over tid, oftest 6 måneder.
Hvis du leser svaret mitt rett ovenfor vil du se at fastleger eller behandlende lege ved en innleggelse ikke varsler politiet. slik du skriver. Eventuelle varsler går i dag fra legen til Statsforvalteren, som så eventuelt sender saken videre i systemet.
Du har helt rett. Det er to år siden jeg sluttet som ruskonsulent så jeg glemte mellomleddet.

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

Everenga skrev: lør okt 02, 2021 3:30 pm
Buffeliten skrev: lør okt 02, 2021 2:45 pm
Everenga skrev: lør okt 02, 2021 2:18 pm

Dette skjer rutinemessig ved innleggelse for avrusning, poliklinisk behandling eller langtidsrehabilitering for alkoholproblemer. Behandlende lege varsler politiet ved inntakssamtale og førerkort inndras da i de aller fleste tilfeller til pasienten kan framvise rene blodprøver over tid, oftest 6 måneder.
Hvis du leser svaret mitt rett ovenfor vil du se at fastleger eller behandlende lege ved en innleggelse ikke varsler politiet. slik du skriver. Eventuelle varsler går i dag fra legen til Statsforvalteren, som så eventuelt sender saken videre i systemet.
Du har helt rett. Det er to år siden jeg sluttet som ruskonsulent så jeg glemte mellomleddet.
Den er grei. Har faktisk også jobbet i rusomsorgen i ca. 10 år, selv det er mange år siden. Har senere selv fått problemer med alkohol og vært til behandling for det. Mentalt sett var det en litt merkelig omstilling første gang jeg ble inn lagt til såkalt "avgifting". Tok selv det valget via fastlegen - og har senere aldri angret på det. Selv om førerkortet i en periode hang i en tynn tråd. Men har selvsagt aldri kjørt med promille. Det er totalt forkastelig og ansvarsløst. Husker også at jeg på min første "avgifting" snakket med en kvinnelig lege som var innlagt. Hun omtalte seg selv som "periodedranker". Fikk også høre at det hadde vært både prester, politifolk, advokater, politikere, redaktører dommere, kjendiser og samfunnstopper innom der før meg. Noen av disse legger seg imidlertid inn privat, i håp om å skjerme sitt gode navn og rykte. For det betaler de opp til 20 000 i uken.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Buffeliten skrev: lør okt 02, 2021 4:45 pm
Everenga skrev: lør okt 02, 2021 3:30 pm
Buffeliten skrev: lør okt 02, 2021 2:45 pm

Hvis du leser svaret mitt rett ovenfor vil du se at fastleger eller behandlende lege ved en innleggelse ikke varsler politiet. slik du skriver. Eventuelle varsler går i dag fra legen til Statsforvalteren, som så eventuelt sender saken videre i systemet.
Du har helt rett. Det er to år siden jeg sluttet som ruskonsulent så jeg glemte mellomleddet.
Den er grei. Har faktisk også jobbet i rusomsorgen i ca. 10 år, selv det er mange år siden. Har senere selv fått problemer med alkohol og vært til behandling for det. Mentalt sett var det en litt merkelig omstilling første gang jeg ble inn lagt til såkalt "avgifting". Tok selv det valget via fastlegen - og har senere aldri angret på det. Selv om førerkortet i en periode hang i en tynn tråd. Men har selvsagt aldri kjørt med promille. Det er totalt forkastelig og ansvarsløst. Husker også at jeg på min første "avgifting" snakket med en kvinnelig lege som var innlagt. Hun omtalte seg selv som "periodedranker". Fikk også høre at det hadde vært både prester, politifolk, advokater, politikere, redaktører dommere, kjendiser og samfunnstopper innom der før meg. Noen av disse legger seg imidlertid inn privat, i håp om å skjerme sitt gode navn og rykte. For det betaler de opp til 20 000 i uken.
Absolutt. Hadde en klient en gang som ikke var kjendis men hadde plenty med cash og la seg inn på Kildevangen. Det var 100 000 pluss totalt for det oppholdet. Det får meg til å humre hver gang jeg hører reklamen deres med slagordet et lite sted med et stort hjerte. Det er lett å være storhjertet overfor folk som betaler fett.

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

Buffeliten skrev: lør okt 02, 2021 2:08 pm
Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 9:10 pm Myndighetene får gjøre det samme med folk som nyter alkohol som de gjør med dem som nyter cannabis, ta lappen fra dem selv om de ikke kjører ruset. Nevner folk for legen at de nyter alkohol, skal legen melde dette til politimyndighetene med påfølgende tap av førerrett. Det holder at de smaker rusmiddelet en gang i blant, da er de potensielle ruskjørere.
Det du skriver her er ikke helt presist etter dagens lovverk :

I lovteksten står det :

" § 34 første ledd skal lyde:

Lege, psykolog eller optiker som finner at en pasient med førerkort for motorvogn eller sertifikat for luftfartøy eller som arbeider som flygeleder, ikke oppfyller de helsemessige kravene som stilles, skal gjøre pasienten oppmerksom på at det er forbudt å føre motorvogn eller luftfartøy eller være i tjeneste som flygeleder så lenge disse kravene ikke er oppfylt. Dersom pasientens helsetilstand antas ikke å være kortvarig, skal helsepersonell som nevnt gi melding til offentlige myndigheter. "

Tidligere var det i lovteksten presisert at dette ikke skulle meldes direkte fra legen til politiet, noe som i praksis heler ikke gjøres i dag. Meldingen sendes i stedet til Statsforvalteren ( Tidligere "fylkesmannen" ). I dag kan legen også ilegge såkalt "muntlig kjøreforbud" i en begrenset periode.
Merker meg jo også motstand fra fastleger på dagens ordning :

https://www.nrk.no/rogaland/na-kan-fast ... 1.14314802

Interessant er det også å merke seg at både Legeforeningen og MA - Rusfri Trafikk er åpne for en ordning med alkolås i bilen, som et alternativ til at man automatisk mister førerkortet, om man har et alkoholproblem. Til slutt vil jeg minne om at også folk som går på metadon har anledning til å kjøre bil, etter et eget regelverk.
Jeg svarer meg selv nå. Men glemte å legge til at også Trygg Trafikk støtter dette forslaget. I det politiske landskapet har jeg hørt at forslaget har fått mest gehør hos Senterpartiet. Så kommer de nå i regjering så kan det jo hende at man får i gang et pilotprosjekt med alkolås, også her i Norge. Det er i hvert fall lov å håpe.

Buffeliten
Innlegg: 183

Legg inn av Buffeliten »

Everenga skrev: lør okt 02, 2021 5:14 pm
Buffeliten skrev: lør okt 02, 2021 4:45 pm
Everenga skrev: lør okt 02, 2021 3:30 pm

Du har helt rett. Det er to år siden jeg sluttet som ruskonsulent så jeg glemte mellomleddet.
Den er grei. Har faktisk også jobbet i rusomsorgen i ca. 10 år, selv det er mange år siden. Har senere selv fått problemer med alkohol og vært til behandling for det. Mentalt sett var det en litt merkelig omstilling første gang jeg ble inn lagt til såkalt "avgifting". Tok selv det valget via fastlegen - og har senere aldri angret på det. Selv om førerkortet i en periode hang i en tynn tråd. Men har selvsagt aldri kjørt med promille. Det er totalt forkastelig og ansvarsløst. Husker også at jeg på min første "avgifting" snakket med en kvinnelig lege som var innlagt. Hun omtalte seg selv som "periodedranker". Fikk også høre at det hadde vært både prester, politifolk, advokater, politikere, redaktører dommere, kjendiser og samfunnstopper innom der før meg. Noen av disse legger seg imidlertid inn privat, i håp om å skjerme sitt gode navn og rykte. For det betaler de opp til 20 000 i uken.
Absolutt. Hadde en klient en gang som ikke var kjendis men hadde plenty med cash og la seg inn på Kildevangen. Det var 100 000 pluss totalt for det oppholdet. Det får meg til å humre hver gang jeg hører reklamen deres med slagordet et lite sted med et stort hjerte. Det er lett å være storhjertet overfor folk som betaler fett.
Ja, og ofte bruker jo slike private steder tilsynsleger fra det offentlige helsevesen. Så de som tror de kan redde lappen sin ved å legge seg inn privat, kan fort gå på en smell. Samtidig har jo noen av disse privatklinikkene avtaler med enkelte kommuner. Det betyr at det også kan være "vanlige ruspasienter" der. Dermed kan den diskresjonen mange håper på ved å legge seg inn privat, raskt forsvinne. Det er mange som kan telefonnummeret til VGs tusentips og til Se og Hør. Men har jo hørt at veldig kjente personer med god økonomi velger "avgiftning" og eventuelt behandling i utlandet. Som eksempelvis ved private klinikker i Sveits. Kjenner konkret til et par tilfeller.

Aktivleser

Legg inn av Aktivleser »

Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 9:56 pm
kytec skrev: fre okt 01, 2021 9:51 pm
Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 9:40 pm Ja du KAN miste lappen, det vet jeg. Jeg har bare aldri hørt om noen det har skjedd med etter kun alkoholmisbruk, uten at de er tatt i forbindelse med kjøring. Var mer ute etter om du hadde link til en slik sak, dom eller et eller annet.
Kjenner ikke til noen saket, men om det er en lov som ikke anvendes bør den avskaffes ASAP.
Tror ikke den er hyppig brukt, dessverre. Vi skal jo ta i alt med silkehansker her i landet.

Jeg kjenner til et par saker hvor det har vært blanding av alkoholmisbruk, vold på byen, og tyveri. Der har førerretten blitt dratt inn for å redusere mobilitet, eller et forsøk på det. Disse idiotene kjører jo bare uten lappen, så det har lite for seg til bilen eventuelt blir inndratt.

Kan skrive under på denne. Mistet selv lappen etter en tung periode i livet. Dødsfall i nærmeste familie, et elendig forhold og fullstendig utbrent på jobb. Ble noe pils på kveldstid for mye og da jeg gikk til legen for hjelp, ble jeg stemplet som uskikket sjåfør. Føler det var blodig urettferdig da jeg aldri har kjørt i fylla og er generelt veldig ansvarlig. Blodprøver en gang i uken en periode og deretter annenhver uke i et år. Jeg skjønner til dels loven, men å skjære alle over én kam i mitt tilfelle... Har mistet all tillit til helsevesenet.
Leste et par artikler om helsereformen tidligere i år at de skulle ble forandre dette, noen som har oversikt om loven gikk gjennom?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Folk_flesk skrev: lør okt 02, 2021 11:21 am "Høglund forteller om hvordan han var i ferd med å legge seg, rundt klokken 01.30, da samboeren ringte – med et akutt behov for hjelp. Hun skal ha fremstått som desperat"

Hun var altså ikke istand til å ta en taxi hjem hun også? Min første reaksjon til dette: Røverhistorie.
Hun trodde visst nok at hun hadde blitt dopet. Da er ikke nødvendigvis drosje det som føles tryggest. Men hun burde kanskje ha ringt politiet? Men de hadde vel ikke hatt tid til å ta seg av saken. Legevakten?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Tjaaah skrev: lør okt 02, 2021 2:58 pm
kytec skrev: fre okt 01, 2021 8:49 pm Greit at en har alkoholproblem, men risikere det er noe helt annet å risikere andres liv ved å kjøre beruset og det for andre gang!
Kjører nok aldri bil igjen og det skal vi være glde for.
Han bør straffes for kjøringen, og få hjelp for problemer med rus og impulskontroll.
Det er jo ikke grunn til å tro at mannen har fyllekjørt to ganger, han er tatt to ganger.

Det sannsynlige antall turer i fyllla tror jeg vil ligge et sted mellom 30 - 300 ganger.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

missChance skrev: lør okt 02, 2021 8:56 pm
Folk_flesk skrev: lør okt 02, 2021 11:21 am "Høglund forteller om hvordan han var i ferd med å legge seg, rundt klokken 01.30, da samboeren ringte – med et akutt behov for hjelp. Hun skal ha fremstått som desperat"

Hun var altså ikke istand til å ta en taxi hjem hun også? Min første reaksjon til dette: Røverhistorie.
Hun trodde visst nok at hun hadde blitt dopet. Da er ikke nødvendigvis drosje det som føles tryggest. Men hun burde kanskje ha ringt politiet? Men de hadde vel ikke hatt tid til å ta seg av saken. Legevakten?
Det kan jo være unskyldninger og bortforklaringer, bedre kjent som løgn. Det funket for Stella. Vi er vel enige i at han tok det dårligest mulige valget?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

missChance skrev: lør okt 02, 2021 8:56 pm
Folk_flesk skrev: lør okt 02, 2021 11:21 am "Høglund forteller om hvordan han var i ferd med å legge seg, rundt klokken 01.30, da samboeren ringte – med et akutt behov for hjelp. Hun skal ha fremstått som desperat"

Hun var altså ikke istand til å ta en taxi hjem hun også? Min første reaksjon til dette: Røverhistorie.
Hun trodde visst nok at hun hadde blitt dopet. Da er ikke nødvendigvis drosje det som føles tryggest. Men hun burde kanskje ha ringt politiet? Men de hadde vel ikke hatt tid til å ta seg av saken. Legevakten?
Kan selvsagt ikke bevise noe her, men jeg tror at hvis historien hadde vært at han satt og pimpet hjemme og ble stadig mer irritert over at hun ikke kom hjem, og til slutt kjørte ned i fyllepåvirket sjalusi for å hente henne, så ville ikke sympatien fra publikum vært like sterk. At han handlet i panikk og frykt for henne kan man også velge å tro, men kan ikke si jeg er helt der selv. Spesielt med tanke på at det ikke er første gang han bæsjer på leggen på denne måten.
Sist redigert av Folk_flesk den søn okt 03, 2021 4:04 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7926

Legg inn av Big George »

kytec skrev: fre okt 01, 2021 8:49 pm Greit at en har alkoholproblem, men risikere det er noe helt annet å risikere andres liv ved å kjøre beruset og det for andre gang!
Kjører nok aldri bil igjen og det skal vi være glde for.
https://www.vg.no/sport/i/Kzj1B7/danie ... kammer-meg
Dessverre kjører endel bil selv uten førerkort.

daoooo

Legg inn av daoooo »

kytec skrev: fre okt 01, 2021 8:49 pm Greit at en har alkoholproblem, men risikere det er noe helt annet å risikere andres liv ved å kjøre beruset og det for andre gang!
Kjører nok aldri bil igjen og det skal vi være glde for.
https://www.vg.no/sport/i/Kzj1B7/danie ... kammer-meg
Hvis man har et alvorlig alko/rusproblem og ellers lever et vanlig liv med jobb, så er det nok mye man gjør for å fortrenge og skjule det.
Ikke at det er greit, men det kan være noen tragedier bak det, så hvorfor dømme så hardt?

Cabal

Legg inn av Cabal »

Crazy Horse skrev: fre okt 01, 2021 10:24 pm I sistnevnte tilfelle kunne jeg mister sertifikat og risikert en saftig bot, i førstnevnte ; god tur videre!
Nå er vel du som sjåfør ansvarlig for egen tilstand, og er du for trøtt til å kjøre bør du ikke kjøre. Mulig de ikke kan "ta" deg om du stoppes i halvsøvne, men ville ikke forundre meg om det kan få konsekvenser etter en evt ulykke - noe det selvsagt burde. Joda, det finnes folk som "lovlig" kjører på veien som feks har ekstremt mye dårligere vurderingsevne og reaksjonsevne enn folk som har tatt et glass øl eller to. Likevel er det ingen som har tatt et glass øl eller to som burde ha lov til å kjøre bil, selvfølgelig.

William_S

Legg inn av William_S »

Samtidig er jo norsk ruspolitikk drevet av for mye moral. En ser jo det ved at folk som ønsker hjelp med sine rusproblemer blir møtt med nærmest dobbeltstraff ved at man også blir fratatt sertifikatet. I noen tilfeller er nok dette en riktig avgjørelse, men det fører jo til at folk ikke ønsker å be om hjelp for sine problemer. Man blir jo også møtt med strenge krav til total avhold og lignende og at akkurat dette virker å være et mål i all rusbehandling. Fanny Duckert feks har fremmet en linje som ikke nødvendigvis innebærer totalavhold.

joplina

Legg inn av joplina »

Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 9:40 pm Ja du KAN miste lappen, det vet jeg. Jeg har bare aldri hørt om noen det har skjedd med etter kun alkoholmisbruk, uten at de er tatt i forbindelse med kjøring. Var mer ute etter om du hadde link til en slik sak, dom eller et eller annet.
**************
Joda, mang en alkoholiker som har blitt fratatt lappen - og skytevåpen også for den saks skyld. De får oppfølging av helsevesenet og leverer vanvittige blodprøver. Blir pålagt å levere prøver over en tidsperiode slik at lege ikke trenger å varsle fylkeslegen om tilstanden (PEth-prøver) for om mulig vise at de er ansvarlige nok til å beholde førerkort- dette er kort og godt en håndstrekning til alkoholikeren. Slike prøver gir svar på totalt alkoholforbruk de siste 4 ukene før prøvetaking. Hvis prøvene over en tidsperiode viser et uhorvelig alkoholkonsum og personens prøver ikke tyder på bedring, så varsles det slik legen har plikt til å gjøre - og da ryker lappen.
- Hvis de DA får en vekker og skjerper seg og prøvene blir bedre og bedre så får de lappen tilbake etter seks måneder opptil ett år med månedlige oppfølgingsprøver som fastslår at alkoholkonsumet har gått betraktelig ned eller opphørt helt. De har da førerkortet "på prøve" over en tidsperiode på noen år og må ta noen PEth-prøver i denne perioden som viser at de har moderert sitt alkoholforbruk.
Se f.eks denne: https://rusinfo.no/2021/02/min-onkel-fi ... et-videre/

Kjenner til en person som ble fratatt både lappen og elgbørsene som følge av alkoholmisbruk. Lappen har vedkommende på prøve nå men geværene er fortsatt i politiets forvaring.

joplina

Legg inn av joplina »

William_S skrev: søn okt 03, 2021 10:56 am Samtidig er jo norsk ruspolitikk drevet av for mye moral. En ser jo det ved at folk som ønsker hjelp med sine rusproblemer blir møtt med nærmest dobbeltstraff ved at man også blir fratatt sertifikatet. I noen tilfeller er nok dette en riktig avgjørelse, men det fører jo til at folk ikke ønsker å be om hjelp for sine problemer. Man blir jo også møtt med strenge krav til total avhold og lignende og at akkurat dette virker å være et mål i all rusbehandling. Fanny Duckert feks har fremmet en linje som ikke nødvendigvis innebærer totalavhold.
***********
For mye moral???
- Er det det du ville sagt hvis du selv - eller enn av dine - ble rammet av en fyllekjører..?
Man kan godt være så snill og omtenksom at man ikke vil påføre rusmisbrukere skam, konsekvenser og straff gjennom å ta lappen fra dem - forutsatt at de hadde absolutt alle veier og gater for seg selve - alltid . Men det har de ikke.
En alkoholiker trenger ikke å ha drukket i timene før vedkommende kjører for å utgjøre en fare for andre i trafikken...viser PEth-prøver at forbruket har vært unormalt høyt i lang tid så kan man tenke seg hvor oppmerksom og hvor god reaksjon en fyllesjuk eller abstinenspreget sjåfør er.
- Hvem ønsker vel å møte slike i trafikken - og hvorfor skal alle andre være risikoutsatt pga slike sjåfører?

Det er én ting hva man ikke vet - men når alkoholforbruket er avklart med PEth-prøver over flere måneder som ikke har fått alkoholikeren til å skjerpe seg det grann , da har de faen i meg ingenting å gjøre ute i trafikkbildet bak ratten på ett og et halvt tonn bil!

Hjelp meg her og hjelp meg der og føler seg dobbeltstraffet midt i ræva.... Andre trafikanters ve og vel skal ikke ofres for at rusmisbrukere ikke skal føle seg utsatt for for strenge krav og urettferdig straffet. Ærlig talt altså!

joplina

Legg inn av joplina »

Og sånn by the way...Daniel Høglund er en voksen 35 år gammel mann. Og som en annen skrev - han har blitt tatt 2 ganger for fyllekjøring - og det er neppe de to eneste gangene han noensinne har satt seg bak rattet i fylla.
Ikke har han lært etter soning av første fyllekjøringsdom heller - for hadde han gjort det så hadde han ikke gjentatt det.
- Personer som åpenbart har et misbruksproblem de ikke har tatt fatt i bør heller ikke ha noe førerkort.
Skal de ha førerkort så får de gå noen runder med seg selve og ta en beslutning på hva de ønsker mest - å ruse seg videre eller å ha bil og være en del av trafikkbildet med andre trafikanter.
- "Ja takk begge deler" er ikke noe alternativ.

William_S

Legg inn av William_S »

joplina skrev: søn okt 03, 2021 11:37 am
William_S skrev: søn okt 03, 2021 10:56 am Samtidig er jo norsk ruspolitikk drevet av for mye moral. En ser jo det ved at folk som ønsker hjelp med sine rusproblemer blir møtt med nærmest dobbeltstraff ved at man også blir fratatt sertifikatet. I noen tilfeller er nok dette en riktig avgjørelse, men det fører jo til at folk ikke ønsker å be om hjelp for sine problemer. Man blir jo også møtt med strenge krav til total avhold og lignende og at akkurat dette virker å være et mål i all rusbehandling. Fanny Duckert feks har fremmet en linje som ikke nødvendigvis innebærer totalavhold.
***********
For mye moral???
- Er det det du ville sagt hvis du selv - eller enn av dine - ble rammet av en fyllekjører..?
Man kan godt være så snill og omtenksom at man ikke vil påføre rusmisbrukere skam, konsekvenser og straff gjennom å ta lappen fra dem - forutsatt at de hadde absolutt alle veier og gater for seg selve - alltid . Men det har de ikke.
En alkoholiker trenger ikke å ha drukket i timene før vedkommende kjører for å utgjøre en fare for andre i trafikken...viser PEth-prøver at forbruket har vært unormalt høyt i lang tid så kan man tenke seg hvor oppmerksom og hvor god reaksjon en fyllesjuk eller abstinenspreget sjåfør er.
- Hvem ønsker vel å møte slike i trafikken - og hvorfor skal alle andre være risikoutsatt pga slike sjåfører?

Det er én ting hva man ikke vet - men når alkoholforbruket er avklart med PEth-prøver over flere måneder som ikke har fått alkoholikeren til å skjerpe seg det grann , da har de faen i meg ingenting å gjøre ute i trafikkbildet bak ratten på ett og et halvt tonn bil!

Hjelp meg her og hjelp meg der og føler seg dobbeltstraffet midt i ræva.... Andre trafikanters ve og vel skal ikke ofres for at rusmisbrukere ikke skal føle seg utsatt for for strenge krav og urettferdig straffet. Ærlig talt altså!
Men nå har mange alkoholikere ikke kjørt i det hele tatt etter at de har drukket. Jeg er for å reagere strengt mot de som faktisk gjør det, men her snakket jeg om folk som aldri har kjørt i påvirket tilstand. Ut i fra dette innlegget skulle en tro du var en erkekonservativ KrFer.

Cabal

Legg inn av Cabal »

William_S skrev: søn okt 03, 2021 10:56 am Samtidig er jo norsk ruspolitikk drevet av for mye moral. En ser jo det ved at folk som ønsker hjelp med sine rusproblemer blir møtt med nærmest dobbeltstraff ved at man også blir fratatt sertifikatet.
Hva i svarte helvete har en med store rusproblemer å gjøre i trafikken? Hvordan tror du hans trafikkforståelse, vurderingsevne og reaksjonsevne er sammenlignet med kravene som stilles til en ansvarlig sjåfør?? Selvfølgelig skal vi ikke ha slike flytende rundt i trafikken.

William_S

Legg inn av William_S »

Cabal skrev: søn okt 03, 2021 11:50 am
William_S skrev: søn okt 03, 2021 10:56 am Samtidig er jo norsk ruspolitikk drevet av for mye moral. En ser jo det ved at folk som ønsker hjelp med sine rusproblemer blir møtt med nærmest dobbeltstraff ved at man også blir fratatt sertifikatet.
Hva i svarte helvete har en med store rusproblemer å gjøre i trafikken? Hvordan tror du hans trafikkforståelse, vurderingsevne og reaksjonsevne er sammenlignet med kravene som stilles til en ansvarlig sjåfør?? Selvfølgelig skal vi ikke ha slike flytende rundt i trafikken.
Er det bedre da at de ikke søker hjelp for sine problemer da mener du?

Cabal

Legg inn av Cabal »

William_S skrev: søn okt 03, 2021 11:50 am Er det bedre da at de ikke søker hjelp for sine problemer da mener du?
Atte?? Jeg driter i dette tilfellet hva de gjør eller ikke gjør mtp sine problemer. Jeg vil selvfølgelig ikke ha dem i trafikken, de har ingenting å gjøre der.

William_S

Legg inn av William_S »

Cabal skrev: søn okt 03, 2021 11:56 am
William_S skrev: søn okt 03, 2021 11:50 am Er det bedre da at de ikke søker hjelp for sine problemer da mener du?
Atte?? Jeg driter i dette tilfellet hva de gjør eller ikke gjør mtp sine problemer. Jeg vil selvfølgelig ikke ha dem i trafikken, de har ingenting å gjøre der.
Du regner nærmest med at alle med et rusproblem kjører i påvirket tilstand noe som slettes ikke er tilfellet.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2839

Legg inn av bønna1/2 »

Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 9:40 pm Ja du KAN miste lappen, det vet jeg. Jeg har bare aldri hørt om noen det har skjedd med etter kun alkoholmisbruk, uten at de er tatt i forbindelse med kjøring. Var mer ute etter om du hadde link til en slik sak, dom eller et eller annet.
Det er opptil mange som er ilagt kjøreforbud av sin fastlege og/eller meldt til Statsforvalteren ifm. tap av førerrett fordi de ikke vurderes å oppfylle vilkår om helsekrav iht. førerkortforskriften. At langt flere burde vært fanget opp, og meldt, er en annen sak. De som taper førerrett pga. påvist ruspåvirket kjøring må dokumentere totalavhold for å få tilbake førerretten.

MyWay

Legg inn av MyWay »

Justice 97 skrev: fre okt 01, 2021 9:10 pm Myndighetene får gjøre det samme med folk som nyter alkohol som de gjør med dem som nyter cannabis, ta lappen fra dem selv om de ikke kjører ruset. Nevner folk for legen at de nyter alkohol, skal legen melde dette til politimyndighetene med påfølgende tap av førerrett. Det holder at de smaker rusmiddelet en gang i blant, da er de potensielle ruskjørere.
Ja, det hadde vært så deilig om myndighetene kunne detaljstyrt livene våre. Hadde ikke trengt å tenke selv, eller ta ansvar for noe.

Kunne sittet hjemme og nytt alkohol, mens trygden bare rullet inn på konto. Drømmescenario.

MRSA

Legg inn av MRSA »

William_S skrev: søn okt 03, 2021 11:49 am
joplina skrev: søn okt 03, 2021 11:37 am
William_S skrev: søn okt 03, 2021 10:56 am Samtidig er jo norsk ruspolitikk drevet av for mye moral. En ser jo det ved at folk som ønsker hjelp med sine rusproblemer blir møtt med nærmest dobbeltstraff ved at man også blir fratatt sertifikatet. I noen tilfeller er nok dette en riktig avgjørelse, men det fører jo til at folk ikke ønsker å be om hjelp for sine problemer. Man blir jo også møtt med strenge krav til total avhold og lignende og at akkurat dette virker å være et mål i all rusbehandling. Fanny Duckert feks har fremmet en linje som ikke nødvendigvis innebærer totalavhold.
***********
For mye moral???
- Er det det du ville sagt hvis du selv - eller enn av dine - ble rammet av en fyllekjører..?
Man kan godt være så snill og omtenksom at man ikke vil påføre rusmisbrukere skam, konsekvenser og straff gjennom å ta lappen fra dem - forutsatt at de hadde absolutt alle veier og gater for seg selve - alltid . Men det har de ikke.
En alkoholiker trenger ikke å ha drukket i timene før vedkommende kjører for å utgjøre en fare for andre i trafikken...viser PEth-prøver at forbruket har vært unormalt høyt i lang tid så kan man tenke seg hvor oppmerksom og hvor god reaksjon en fyllesjuk eller abstinenspreget sjåfør er.
- Hvem ønsker vel å møte slike i trafikken - og hvorfor skal alle andre være risikoutsatt pga slike sjåfører?

Det er én ting hva man ikke vet - men når alkoholforbruket er avklart med PEth-prøver over flere måneder som ikke har fått alkoholikeren til å skjerpe seg det grann , da har de faen i meg ingenting å gjøre ute i trafikkbildet bak ratten på ett og et halvt tonn bil!

Hjelp meg her og hjelp meg der og føler seg dobbeltstraffet midt i ræva.... Andre trafikanters ve og vel skal ikke ofres for at rusmisbrukere ikke skal føle seg utsatt for for strenge krav og urettferdig straffet. Ærlig talt altså!
Men nå har mange alkoholikere ikke kjørt i det hele tatt etter at de har drukket. Jeg er for å reagere strengt mot de som faktisk gjør det, men her snakket jeg om folk som aldri har kjørt i påvirket tilstand. Ut i fra dette innlegget skulle en tro du var en erkekonservativ KrFer.
Forstår kva du tenker, og kan tildels vere litt einig. Men for å inneha eit førarkort (gjeld og våpen) så står det i lovverket at ein skal vere edruleg. Og ein som er alkoholikar er ikkje edruleg. I tillegg så vil eit stort alkoholinntak over tid varig svekke evna til å køyre bil sikkert. Det er faktisk ein eigen demens type som heiter alkoholdemens.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»