Løp for livet.

Svar
Bjoneroa

Re: Løp for livet.

Legg inn av Bjoneroa »

Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 8:26 pm Helt grei tid. Men heller ikke noe mer! Ja, jeg har vurdert en terskeltest. Samtidig har jeg fått litt selvtillit på hvordan slike økter skal løses, og i går klarte jeg å holde meg under syregrensen hele veien. Har også nøyaktig måling av puls, så tror jeg treffer terskel ganske bra.
Jeg synes 17.20 5k er en god tid. Det ville holdt til bra plasseringer i de fleste lokale løp, og tiden tilsier sub 36 10k, som vel må sies å være bra?

Hvilken snittpuls (i % av makspuls) hadde du gjennom de 12km?

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:18 am
Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 8:26 pm Helt grei tid. Men heller ikke noe mer! Ja, jeg har vurdert en terskeltest. Samtidig har jeg fått litt selvtillit på hvordan slike økter skal løses, og i går klarte jeg å holde meg under syregrensen hele veien. Har også nøyaktig måling av puls, så tror jeg treffer terskel ganske bra.
Jeg synes 17.20 5k er en god tid. Det ville holdt til bra plasseringer i de fleste lokale løp, og tiden tilsier sub 36 10k, som vel må sies å være bra?

Hvilken snittpuls (i % av makspuls) hadde du gjennom de 12km?
Joda, det er en bra tid. Jeg har aldri løpt så fort, så jeg har respekt for tider under 18 minutter på 5 km. Trener for å nå slike tider de neste årene. Hadde 168 i snittpuls. Hadde veldig jevn puls, og var flinkt til å justere fart etter terrenget. Småkupert løype på 115 høydemeter. Makspuls er 190.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Intervallhall skrev: lør sep 25, 2021 12:27 am
Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:18 am
Intervallhall skrev: fre sep 24, 2021 8:26 pm Ja, jeg har vurdert en terskeltest. Samtidig har jeg fått litt selvtillit på hvordan slike økter skal løses, og i går klarte jeg å holde meg under syregrensen hele veien. Har også nøyaktig måling av puls, så tror jeg treffer terskel ganske bra.
Hvilken snittpuls (i % av makspuls) hadde du gjennom de 12km?
Trener for å nå slike tider de neste årene. Hadde 168 i snittpuls. Hadde veldig jevn puls, og var flinkt til å justere fart etter terrenget. Småkupert løype på 115 høydemeter. Makspuls er 190.
Jeg tror du klarer det uten problemer!
Angående terskeløkter, du var jo ute i rundt 50 minutter - er det litt lenge? Hva med f.eks. 20 minutter og heller flere ganger i uken? Dette mtp. bl.a. kortere restitusjon og mindre skadepotensiale og kanskje mer kontinuitet i løpingen. Uten at jeg kjenner til opplegget ditt..

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:55 am
Intervallhall skrev: lør sep 25, 2021 12:27 am
Bjoneroa skrev: lør sep 25, 2021 12:18 am

Hvilken snittpuls (i % av makspuls) hadde du gjennom de 12km?
Trener for å nå slike tider de neste årene. Hadde 168 i snittpuls. Hadde veldig jevn puls, og var flinkt til å justere fart etter terrenget. Småkupert løype på 115 høydemeter. Makspuls er 190.
Jeg tror du klarer det uten problemer!
Angående terskeløkter, du var jo ute i rundt 50 minutter - er det litt lenge? Hva med f.eks. 20 minutter og heller flere ganger i uken? Dette mtp. bl.a. kortere restitusjon og mindre skadepotensiale og kanskje mer kontinuitet i løpingen. Uten at jeg kjenner til opplegget ditt..
Jeg løp 8 km på relativt gode bein i dag. Føler ikke det får konsekvenser for resten av treningsuken, og jeg har veldig troen på terskeltrening over lange perioder. God halvmaraton-trening, og jeg prøver å løse økten progressivt. Begynner på lavterskel, og toucher nesten syregrensen på slutten. Det er slik jeg vil løse kommende løp også, så det gir god trening på det. Har også økt distansen gradvis, så det har ikke vært noe sjokk for kroppen.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Teknisk fotballøkt på lørdag med fokus på touch og føring av ball innside/utside/såle. Ble mye terping og en del "mas" om detaljer på de ulike nivåene (alder fra 8 til 22 år...)

Søndag: Bakkedrag i relativt bratt bakke med fokus på å tangere syreterskelen... 2 kom over og ble litt grønne i ansiktet etter hvert... jeg hadde 20 km/t i maksfart (3 min/km) og 22- åringen var oppe i drøye 25 km/t. Kamp i morgen for flere av de og derfor holdt vi igjen i antall reps...

8 drag totalt på de som løp flest. Pleier normalt å ligge på 12-15 tunge drag etter 4-5 bakkeøkter...

Bikket 50 km denne uken og det er nok litt mye for min kropp (i lengden) men til uken blir jeg alene igjen og regner med å ligge på ca 40 km på 3 økter.

;)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fredagsøkta, ble ei mildt sagt "ventilerende" opplevelse, og aldri mer hjemmelagde boller med alternativt "sukker" (meget lakserende typen) i forkant, for føltes ut som man kunne nærmest fjærte seg herfra og til evigheten, og vel så det, etter kun 2-3 grove boller i systemet. Og vips, så tok det minst 10 km (av og på) med start og stopp, fjært og løp, fjært og løp, litt raping, fjært og smalt nesten i baken flere ganger.
Heldigvis, ingen folk å se under 2 timers økta (til og fra) men må ha blitt minst 50-100 stoppe pauser (føltes slik) og bannet og var frustrert, for avgassene som skulle ut, ville jo tilsynelatende aldri stoppe.

Trøsten var at man gjennomførte økta, og kunne ha vært verre. Kjipt å få en slik magetrøbbel opplevelse, om en plutselig havna midt oppi et folkehav, da uten tilgang til 2 timer pluss med do pause.

Ingen nasty uhell (avføring) men ja, det kunne jo fort ha blitt en bedriten tur (igjen).
Virker nå likevel som at det er noe i det at magetrøbbel/løs mage osv, oppstår mer når man løper rolige langturer, enn under de mer intense (med 6-8 intervaller), for de har jeg ikke opplevd noe trøbbel med den slags, hittil.

Nei, ble nå likevel 21-22 km, og fremover skal det definitivt holdes tilbake på gjærbakst og matvarer (før løpeøkter) som åpenbart gir mye mageproblemer.

Ellers gjorde man ikke turen desto mer "behagelig", da ved å ta på seg feil løpe sko. Og for ut, med et par helt nedslitte (disse skal kastes) Mizuno sko (fra i våres), der man kjente jo kjapt hvor viktig det er, å passe på være riktig skodd.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

21 21km i 21.

Det går lettere og lettere ;)

Til tross for bakkeløp i går ble det en halvmaraton i dag. Kroppen kjennes lett og jeg er full av energi.

Null alkohol og minst mulig "tomme" kalorier og siste 2 årene uten kjøtt og animalske produkter har gjort susen for meg!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Det ble en rolig 14 km i dag og mandagens halvmaraton var for lengst "ute av kroppen".

Husk: Antioksidantene hjelper kroppen å fjerne oksidanter!

Jo sterkere farge frukt og grønnsaker har, jo mer antioksydanter inneholder de. Årsaken er at mange av fargestoffene i frukt og grønnsaker er antioksydanter.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Passport skrev: ons sep 29, 2021 10:56 am Husk: Antioksidantene hjelper kroppen å fjerne oksidanter!

Jo sterkere farge frukt og grønnsaker har, jo mer antioksydanter inneholder de. Årsaken er at mange av fargestoffene i frukt og grønnsaker er antioksydanter.
Meningen med utholdenhetstrening er å stresse kroppen. Stresset gjør at kroppen adapterer til treningen. Ved å fjerne stresset med antioksidanter, så fjerner man treningseffekten.

F.eks. C-vitamin ødelegger utholdenhetstrening.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Passport skrev: man sep 27, 2021 12:31 pm
Null alkohol
Jeg driver og traver rundt etter veiene jeg og, men akkurat dette aspektet er det helt utenkelig å fire på for min del..:-) Det er jo lite som slår et glass rødt etter en drøy mil i kuling og regn.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Ved å fjerne stresset med antioksidanter, så fjerner man treningseffekten........ eller har man oppnådd ønsket effekt under treningen og ved å fjerne "avfallet" så kan man trene oftere og mer efektivt?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Bjoneroa skrev: ons sep 29, 2021 11:03 am
Passport skrev: ons sep 29, 2021 10:56 am Husk: Antioksidantene hjelper kroppen å fjerne oksidanter!

Jo sterkere farge frukt og grønnsaker har, jo mer antioksydanter inneholder de. Årsaken er at mange av fargestoffene i frukt og grønnsaker er antioksydanter.
Meningen med utholdenhetstrening er å stresse kroppen. Stresset gjør at kroppen adapterer til treningen. Ved å fjerne stresset med antioksidanter, så fjerner man treningseffekten.

F.eks. C-vitamin ødelegger utholdenhetstrening.
Ødelegger er vel et sterkt ord.
Sitat herfra om C-vitamin: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1719315447
"Has been shown to have mixed effects on systemic markers of exercise-induced oxidative stress and on post-exercise muscle recovery

No convincing evidence of endurance performance benefits
-
May improve vascular function with exercise, although this appears to be mostly limited to older individuals after acute infusion
-
While some rodent data suggests impairments in skeletal muscle mitochondrial biogenesis, this has not been explored in humans in the absence of other additional antioxidants
-
Insufficient supportive evidence to recommend to athletes"

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: søn sep 26, 2021 1:43 pm
Ellers gjorde man ikke turen desto mer "behagelig", da ved å ta på seg feil løpe sko. Og for ut, med et par helt nedslitte (disse skal kastes) Mizuno sko (fra i våres), der man kjente jo kjapt hvor viktig det er, å passe på være riktig skodd.
Feil sko ja. I ørska i går tok jeg feil sko, trodde jeg hadde de vanntette helt til jeg bevisst gikk igjennom svære vannpytter for å nettopp det fine med vanntette --- de var ikke vanntette merket jeg... Heldigvis på slutten av turen.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Olympiatoppen om antioksidanter og annet
https://www.olympiatoppen.no/fagstoff/i ... ge453.html

jeg vet ikke hvor aktuell denne er nå, men interessant nok: https://nhi.no/kosthold/forebyggende-ko ... rte-livet/

Men hovedpoenget synes å være å spise det naturen direkte gir og ikke fra tilskudd (om man da ikke har fått ordre fra lege om det da).

Men jeg ser meg ikke som noen ekspert her, så det er sagt.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

....du skal kunne mye for å innrømme at du ikke er noen ekspert ;)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

ok turer om dagen. 10-12 grader og lett yr, da funker kroppen best for meg for trening / mosjon.

Queenie

Legg inn av Queenie »

return_of_drakkar skrev: tor sep 30, 2021 8:02 pm ok turer om dagen. 10-12 grader og lett yr, da funker kroppen best for meg for trening / mosjon.
Helt nydelig om dagen, men kunne vært foruten hjortelusflua.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Queenie skrev: tor sep 30, 2021 8:06 pm
return_of_drakkar skrev: tor sep 30, 2021 8:02 pm ok turer om dagen. 10-12 grader og lett yr, da funker kroppen best for meg for trening / mosjon.
Helt nydelig om dagen, men kunne vært foruten hjortelusflua.
Den har jeg ikke møtt, i alle fall ikke som jeg vet om.

Queenie

Legg inn av Queenie »

return_of_drakkar skrev: tor sep 30, 2021 8:15 pm
Queenie skrev: tor sep 30, 2021 8:06 pm
return_of_drakkar skrev: tor sep 30, 2021 8:02 pm ok turer om dagen. 10-12 grader og lett yr, da funker kroppen best for meg for trening / mosjon.
Helt nydelig om dagen, men kunne vært foruten hjortelusflua.
Den har jeg ikke møtt, i alle fall ikke som jeg vet om.
Helt umulig at deres eksistens går upåaktet hen, så ille er de.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Queenie skrev: tor sep 30, 2021 10:06 pm
return_of_drakkar skrev: tor sep 30, 2021 8:15 pm
Queenie skrev: tor sep 30, 2021 8:06 pm

Helt nydelig om dagen, men kunne vært foruten hjortelusflua.
Den har jeg ikke møtt, i alle fall ikke som jeg vet om.
Helt umulig at deres eksistens går upåaktet hen, så ille er de.
Kanskje jeg har dårlig kroppslukt, slik at den skyr meg :oops:

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

11 km i dag i REGN! Første turen i sommer (siden mai) der det regnet hele tiden...

Fikk testet ut en tynn regnbukse og en ultratynn regnjakke... buksen var tørr og lun men jakken holdt ikke regnet ute og ble klam etter hvert.... mulig jeg skulle hatt mindre/tynnere plagg under...?

Mandag starter høstferien og da blir det nok en tur til fjell og fjord... det skal bli godt!

GOD HELG!

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Fint å trene / mosjonere når det regner.
Frisk luft gitt med 10 grader og en del regn.
Gått med staver et par turer nå, og det gir litt ekstra.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: søn okt 03, 2021 12:36 pm Fint å trene / mosjonere når det regner.
Frisk luft gitt med 10 grader og en del regn.
Gått med staver et par turer nå, og det gir litt ekstra.
Absolutt! Fikk meg en liten "overraskelse" under både fredags og søndags kveldsturen. Fredag ble det real motvind og styrtregn, under hjemturen, og den ekstra mila føltes likevel ikke så tung, som man først fryktet. Tvert i mot, det ga ekstra motivasjon å kjenne at kroppen hadde godt av litt ekstra motstand, og taklet det, uten problemer.
Samme med gårsdagen, løp 4-5 km, og den vanlige løypa, men så ble det full stopp. Total oversvømmelse, hele veien lå under svære vannmengder, og hjalp ikke å vasse uti, for knapt halvveis, og hadde vann til knærne, og gadd ikke forsøke å se om man ville stå med hue nedi vannet, om jeg for lenger videre.

Da ble det tilbake, og en real omvei, men var fast bestemt på at jeg skulle gjøre meg ferdig, og det ble ekstra tøft, men deilig å kjenne at kroppen funka og siste kilometerne gikk unna som en fei.
Som alltids, knapt et menneske å møte, men så fort sola kikker frem, så er det, tja, kanskje ikke smekkfullt, men langt mer folksomt i skog og mark.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: man okt 04, 2021 2:18 pm
return_of_drakkar skrev: søn okt 03, 2021 12:36 pm Fint å trene / mosjonere når det regner.
Frisk luft gitt med 10 grader og en del regn.
Gått med staver et par turer nå, og det gir litt ekstra.
Absolutt! Fikk meg en liten "overraskelse" under både fredags og søndags kveldsturen. Fredag ble det real motvind og styrtregn, under hjemturen, og den ekstra mila føltes likevel ikke så tung, som man først fryktet. Tvert i mot, det ga ekstra motivasjon å kjenne at kroppen hadde godt av litt ekstra motstand, og taklet det, uten problemer.
Samme med gårsdagen, løp 4-5 km, og den vanlige løypa, men så ble det full stopp. Total oversvømmelse, hele veien lå under svære vannmengder, og hjalp ikke å vasse uti, for knapt halvveis, og hadde vann til knærne, og gadd ikke forsøke å se om man ville stå med hue nedi vannet, om jeg for lenger videre.

Da ble det tilbake, og en real omvei, men var fast bestemt på at jeg skulle gjøre meg ferdig, og det ble ekstra tøft, men deilig å kjenne at kroppen funka og siste kilometerne gikk unna som en fei.
Som alltids, knapt et menneske å møte, men så fort sola kikker frem, så er det, tja, kanskje ikke smekkfullt, men langt mer folksomt i skog og mark.
Nå er det nok slik at de fleste, eller i alle fall mange, ser på det å være ute i skog og mark som en slags rekreasjon og kosetur.
De er derfor sjelden ute hvis det er skikkelig styggevær, og det er jo greit nok det.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: tor okt 07, 2021 8:29 am Nå er det nok slik at de fleste, eller i alle fall mange, ser på det å være ute i skog og mark som en slags rekreasjon og kosetur.
De er derfor sjelden ute hvis det er skikkelig styggevær, og det er jo greit nok det.
Nei, jeg klager jo ikke over at det er lite folk på veien, for deilig å ikke stå i kø eller bli nærmest kjørt ned av febrilske syklister som må slå rekorden sin, koste hva det koste vil. Men klart, kommer nok også litt an på tidspunkt, selv elsker jeg når det mørkner ute, og fin belysning i løypene, så ingen problemer der. Men ikke alle som foretrekker turene ute på kveldene, og desto mindre i regn og motvind.

Er nå likevel koselig å komme hjem igjen i varm leilighet, etter en slik tur i dårlig vær, og bidrar noen ganger til at man tar i litt ekstra, om en har litt bonus krefter i beina på siste rundene.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: tor okt 07, 2021 8:53 am
return_of_drakkar skrev: tor okt 07, 2021 8:29 am Nå er det nok slik at de fleste, eller i alle fall mange, ser på det å være ute i skog og mark som en slags rekreasjon og kosetur.
De er derfor sjelden ute hvis det er skikkelig styggevær, og det er jo greit nok det.
Nei, jeg klager jo ikke over at det er lite folk på veien, for deilig å ikke stå i kø eller bli nærmest kjørt ned av febrilske syklister som må slå rekorden sin, koste hva det koste vil. Men klart, kommer nok også litt an på tidspunkt, selv elsker jeg når det mørkner ute, og fin belysning i løypene, så ingen problemer der. Men ikke alle som foretrekker turene ute på kveldene, og desto mindre i regn og motvind.

Er nå likevel koselig å komme hjem igjen i varm leilighet, etter en slik tur i dårlig vær, og bidrar noen ganger til at man tar i litt ekstra, om en har litt bonus krefter i beina på siste rundene.
Heldigvis ingen syklister der vi er ute i skog og mark.
Vel, en og annen dukker opp, men det er som regel godt voksne som kjører fornuftig der det ikke er helt oversiktlig.
Noen yngre aktive var for et par år siden ganske ville og småfarlige, men ved henvendelse til klubben deres så ordnet det seg (kjente jo ikke dem selv, men hørte med klubben og da ble det i orden).

Mange som har mulighet er nok ute på dagtid.
Har selv hatt den muligheten innimellom, og da også brukt den ofte, for det er heller ikke lys alle steder.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: tor okt 07, 2021 9:50 am Heldigvis ingen syklister der vi er ute i skog og mark.
Vel, en og annen dukker opp, men det er som regel godt voksne som kjører fornuftig der det ikke er helt oversiktlig.
Noen yngre aktive var for et par år siden ganske ville og småfarlige, men ved henvendelse til klubben deres så ordnet det seg (kjente jo ikke dem selv, men hørte med klubben og da ble det i orden).

Mange som har mulighet er nok ute på dagtid.
Har selv hatt den muligheten innimellom, og da også brukt den ofte, for det er heller ikke lys alle steder.
Nei vi er nok litt bortskjemt i Oslo (hvert fall jeg som bor der), men er faktisk ikke så langt tilbake, og enkelte deler av løypene var helt mørklagt, i mange, mange år. Og dem har jo også byttet om lyspærer, de nyere er sterkere og mer intense, enn de litt koseligere og eldre variantene.

Av syklister (er jo selv blitt syklist) er heldigvis ikke alle slike fartsfantomer, som må fare i "lysets hastighet", i alle slags bratte og skumle svinger/motbakker, men blir alltids satt ut, av å treffe voksne folk som ikke greier å tenke litt lenger frem enn sitt eget ego, og at det kan jo faktisk plutselig dukke opp et menneske eller flere, rundt neste sving, og da er det jo lurt å sakke ned fart og tempo, så det ikke blir helsmell.

Ellers noe som visstnok er noe man burde være litt varsom med (mamma fortalte her forleden om noen som skrek i smerte over å ha falt og slått seg i skogen) er jo vått/glatt løv, som ligger som en fuktig og ustabil underlag/matte, der raskt kan gi store problemer om en er så uheldig å trå feil i en bratt og ekkel nedoverbakke.
Selv endte jeg opp på legevakt for en del år siden, etter å ha tatt en snarvei, som ble en skikkelig vond omvei, med 2 måneder på sidelinjen, grunnet forstuing i beinet, og tro på noe som ga etter, og falt med hele kroppsvekta oppå det ene beinet.
Etter det, har jeg alltid forsøk å være varsom i selv de minste nedoverbakker, og løper rolig, ikke full sprint som flere virker å foretrekke, også det at løpe fort i nedoverbakke sliter på beina, men folk er selvsagt forskjellige.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

13,5 km på dagens tur langs Borgundfjorden... avsluttet med en særdeles frisk dukkert ;)

Blir nok ikke mere enn ca 45 km denne uken... men så er det jo også ferie!

;)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: tor okt 07, 2021 10:12 am [Selv endte jeg opp på legevakt for en del år siden, etter å ha tatt en snarvei, som ble en skikkelig vond omvei, med 2 måneder på sidelinjen, grunnet forstuing i beinet, og tro på noe som ga etter, og falt med hele kroppsvekta oppå det ene beinet.
Etter det, har jeg alltid forsøk å være varsom i selv de minste nedoverbakker, og løper rolig, ikke full sprint som flere virker å foretrekke, også det at løpe fort i nedoverbakke sliter på beina, men folk er selvsagt forskjellige.
Å falle ute i terrenget kan jo være skummelt ja, og spesielt om man er alene.
Det verste fallet jeg har hatt var på racersykkel for mange herrens år siden, syklet over en jernbaneovergang i regnvær, og dermed var det ned i asfalten og skled bortover. Gikk utrolig nok veldig bra.

Det liksom brenner litt under føttene om dagen, spesielt den ene foten.
Slet med det før også en del, også på sykkel.
Løste det med å ikke bruke sokker i skoene, men et tynt lag med talkum under føttene.
a al dette: https://www.vitusapotek.no/baby-og-barn ... r/p/800921

Det er bare hvis det er skikkelig kaldt ute at det kan bli for kaldt uten sokker.
Før da jeg faktisk løp hver dag om vinteren hadde jeg alltid ei gleppe med bar hud nederst på leggen, eller i verste fall bare en longs jeg kunne trekke opp etter en liten stund. En del finske langrennsløpere på 1960-tallet gikk med gleppe mellom knickers og strømpene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

9,5 km i deilig morgentåke i dag, hadde dessverre selskap av en million hjortelusfluer. Når skal industrien finne et middel som virker på disse klebrige krypene?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»