Orienteringssesongen 2021

Svar
tartaglia2

Orienteringssesongen 2021

Legg inn av tartaglia2 »

Muligens litt sent med en egen tråd om orienteringssesongen 2021 når EM og VM allerede er unnagjort, men bedre sent enn aldri.

Er verdenscup i Idre i helga. SVT sender, ser ikke ut til at NRK gjør det. Langdistanse torsdag, mellomdistanse lørdag og stafett på søndag. Norges tropp

Kasper Fosser ligger på tredjeplass sammenlagt etter en EM-helgen, kun 10 poeng bak ledende Mathias Kyburz og likt med Joay Hadorn. Hos damene ligger Andrine Benjaminsen på fjerdeplass og bør ha muligheten til å utfordre sveitserne Aebersold og Roos om hun har en bra helg. Suverene Alexandersson er det nok ingenting å gjøre med. Hele stillingen

Kasper Fosser har forresten tatt sølv og gull i U-23 VM i sky running siden han ble verdensmester på langdistansen. Han ble nest beste norske i det mesterskapet siden Ida Waldal vant alt hun stilte opp i. Mer om det her


anbessa

Legg inn av anbessa »

Takk for "heads up". Dette skal jeg kose meg med når ungene er i seng til kvelds.

janesaj

Legg inn av janesaj »

Kasper Fosser. For en mann!

Og for en avslutning av Dæhli! Og i tillegg ble Benjaminsen to i dameklassen, så nydelig norsk dag :)

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

janesaj skrev: tor aug 12, 2021 7:50 pm Kasper Fosser. For en mann!

Og for en avslutning av Dæhli! Og i tillegg ble Benjaminsen to i dameklassen, så nydelig norsk dag :)
Syns begge dagens løp var veldig fine å se på. Spennende om seieren og de øvrige pallplassene nesten hele veien i begge løpene. Gode norske resultater er selvsagt også et pluss.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Fått sett herreløpet nå. Utrolig av Dæhlie, etter en svak start. MEN, løpets høydepunkt var uten tvil Hadorn på post 17-19. Stor underholdning. Moro å se at det ikke er bare oss mosjonister som får "drypp" innimellom. :lol:

janesaj

Legg inn av janesaj »

anbessa skrev: tor aug 12, 2021 10:18 pm MEN, løpets høydepunkt var uten tvil Hadorn på post 17-19. Stor underholdning. Moro å se at det ikke er bare oss mosjonister som får "drypp" innimellom. :lol:
Jeg ville sannsynligvis fremdeles vært et sted langt inne i skogen om jeg hadde startet mens løpet pågikk (jeg har fremdeles mareritt om mine orienteringsbedrifter på videregående...), så jeg skal ikke si noe :lol: :lol:

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

anbessa skrev: tor aug 12, 2021 10:18 pm MEN, løpets høydepunkt var uten tvil Hadorn på post 17-19. Stor underholdning. Moro å se at det ikke er bare oss mosjonister som får "drypp" innimellom. :lol:
For meg er det heller "innimellom" som skal stå i anførselstegn. Går på slike bommer omtrent annenhver post føles det ut som. Kun tur-o på meg da.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Fosser med god start på dagens mellomdistanse, men får en bom på post 8. Bergman lå like bak Fosser og hadde god retning inn mot samme post, men går for langt ned og får en enda større bom enn Fosser.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Ble dessverre for mange bommer på Fosser i dag og "bare" 6. plass. Synd etter at han kjempet mot seieren helt til den 17. posten til tross for flere småbom på postene før.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

NM i orientering starter med langdistanse på torsdag. Deretter er det mellomdistanse (kvalikk og finale) på fredag og lørdag før det er stafett på søndag. NRK sender mellomdistansefinalen 13.15-17.00 på lørdag og stafettene 9.00-13.00 på søndag.

Mesterskapets hjemmeside med fullt program

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

I dag er det stafett. Damene har allerede startet og det er NTNUI som veksler først etter at Nydalen bommer grovt på sisterunden.

Herrene starter rundt 10.30 og det er en stafett jeg har store forventninger til. Mange lag som kan blande seg inn i medaljekampen. Flere vinnerkandidater enn i en VM-stafett! Spent på hvor mange NTNUI-lag det blir i topp 6. De hadde 7 av de 11 beste plasseringene på mellomdistansen i går. Gull og bronse ble det også på Audun Heimdal og Eirik Langedal Breivik.

Sendes på NRK1! :)

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Ble oppskriftsmessig seier til Nydalens SK i dameklassen!

NTNUI med totaldominans etter første etappe i herrestafetten. Tre lag topp 3! Men Halden jakter bak med Lundanes og Dæhli så kan bli spennende etterhvert! Fjorårsvinner Freidig har gått på en kjempesmell og er ute av tetkampen.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Resultater herrestafett:
► Show Spoiler
Meget severdige sendinger med jevne oppgjør om medaljene. Anbefales!

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Nordlys skrev: søn sep 12, 2021 1:00 pm Meget severdige sendinger
Fikk dessverre ikke sett alt, men det jeg fikk se var bra. Slenger meg med på anbefalingen din.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Svært spennende herrestafett. Sisteetappen til Heimdal er det råeste jeg har sett. Rett på alt som er, og FOR et tempo på sisterunden. Vanvittig. Slo Dæhlie med 1.30 og Fosser med 1.05.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

anbessa skrev: søn sep 12, 2021 10:38 pm Svært spennende herrestafett. Sisteetappen til Heimdal er det råeste jeg har sett. Rett på alt som er, og FOR et tempo på sisterunden. Vanvittig. Slo Dæhlie med 1.30 og Fosser med 1.05.
O-teknisk briljant løper. Har hatt litt å gå på ift. det fysiske for å hevde seg helt i verdenstoppen, men i slike løyper i skandinavisk terreng er han livsfarlig. Blir spennende å se hvordan det går i verdenscupavslutningen i Italia. Helt annerledes terreng som nok ikke kler ham like godt. Fosser og Dæhli gleder seg nok stort!

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Ser at følgende lag er tatt ut til verdenscupfinalen i Italia første helgen i oktober. De løpene skal også sendes på NRK.

Damer:
Marianne Andersen, Kristiansand OK
Emma Arnesen, NTNUI
Andrine Benjaminsen, Lillomarka OL (Pan Århus)
Synnøve Bråten, Vegårshei IL (IFK Lidingø)
Ingeborg Eide, Byåsen IL
Victoria Hæstad Bjørnstad, Fossum IF (IFK Gøteborg)
Marie Olaussen, Fredrikstad SK (Stora Tuna)
Anna Ulvensøen, Nydalens SK

Herrer:
Dag Blandkjenn, Kristiansand OK (IFK Gøteborg)
Magne Dæhli, Halden SK
Kasper Fosser, Heming IL (IFK Gøteborg)
Audun Heimdal, NTNUI
Eskil Kinneberg, Raumar OL (IFK Gøteborg)
Lukas Liland, Nydalens SK (OK Linne)
Olav Lundanes, Halden SK
Jon Aukrust Osmoen, Nydalens SK
Gaute Steiwer, Fredrikstad SK

Hele 7 løpere som til daglig bor i Sverige og representerer svenske toppklubber, i tillegg til Benjaminsen som bor i Danmark.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Litt skuffende at ikke Eirik Langedal Breivik ble tatt ut kanskje? NTNUI gjorde generelt et knallsterkt NM og Eirik gjorde både en god mellomdistanse og stafettetappe. Har slitt med skader noen år, men han viste jo stort potensiale da han vant NM mellom som førsteårssenior i 2019.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Siste verdenscuprunde er i gang og Fosser vant dagens langdistanse med 5.32 til Mathias Kyburz. Han øker med det ledelsen i verdenscupen sammenlagt til 57 poeng over Kyburz. Heimdal og Benjaminsen endte begge på fjerdeplass, mens Kinneberg kom sjette. Benjaminsen har gode muligheter for en pallplass i verdenscupen sammenlagt. Hun er nå bare 25 poeng bak Hanna Lundberg. Mer om dagens resultater og verdenscupstillingen her.

Helgens løp sendes på NRK. Lørdag (mellomdistanse) starter sendingen 12:30 og 13:30 på søndag (stafett)

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Enormt imponerende løp av Kasper. Gårdagens løp må være en av de tøffeste løypene som er løpt i verdenscup. 19 kilometer i alpint terreng med et betydelig antall høydemeter å forsere. Link til GPS-tracking for herreløypa: https://live.tractrac.com/viewer/index. ... 758ce.json

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Nå er TV-sendingen i gang. Ser krevende ut i dag også. Kanskje Audun Heimdal skal ta steget helt opp på pallen i dag?

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Ja, tror Heimdal virkelig kan slå til i dag. Enorm NM-uke i Porsgrunn og vant alle dager påfølgenge helg i norgescupen.

Artig gropterreng ser det ut som. Løypene pg terrengene i Italia og Sveits er som regel veldig tøffe fysisk, men teknisk ganske enkle. I dag må du holde tunga rett i munnen hele veien. Hjelper ikke med 15 treff på de tre første skytingene hvis du ikke gjør jobben på siste stående for å bruke en skiskytingsmetafor.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Nordlys skrev: lør okt 02, 2021 1:13 pm I dag må du holde tunga rett i munnen hele veien. Hjelper ikke med 15 treff på de tre første skytingene hvis du ikke gjør jobben på siste stående for å bruke en skiskytingsmetafor.
Om du vil se orienteringsekvivalenten til 5 bom så er det bare å ta en kikk på Eggers leteaksjon mellom post 12 og 14 med kameramann på slep. Var litt uklart hvilken post han forsøkte å finne :lol:

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Ser på liveresultatene at Olav Lundanes har tapt 3 minutter cirka halvveis, så den gamle mesteren slår ikke tilbake i dag.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

george_hincapie skrev: lør okt 02, 2021 1:31 pm Ser på liveresultatene at Olav Lundanes har tapt 3 minutter cirka halvveis, så den gamle mesteren slår ikke tilbake i dag.
Slenger med lenker for de interesserte:

Live-GPS: https://live.tractrac.com/event-page/ev ... eeri1/2055
Liveresultater: https://liveresultat.orientering.se/fol ... =20526#Men
Hjemmeside for arrangementet: https://orienteering.sport/event/world- ... al/middle/

Disclaimer: Tractrac som leverer GPS-trackingen (sponsor) for verdenscupen er ikke kjent for god funksjonalitet. Ligger milevis bak tulospalvelu, livelox og loggator som brukes langt mer.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Nordlys skrev: fre okt 01, 2021 6:05 am Link til GPS-tracking for herreløypa: https://live.tractrac.com/viewer/index. ... 758ce.json
Hehe, mye fin underholdning her, faktisk allerede på første post. Du verden jeg er glad jeg slipper slike løyper i slikt terreng, hvor skal man begynne liksom?

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

anbessa skrev: søn okt 03, 2021 9:14 pm
Nordlys skrev: fre okt 01, 2021 6:05 am Link til GPS-tracking for herreløypa: https://live.tractrac.com/viewer/index. ... 758ce.json
Hehe, mye fin underholdning her, faktisk allerede på første post. Du verden jeg er glad jeg slipper slike løyper i slikt terreng, hvor skal man begynne liksom?
Ja, ikke enkle løyper akkurat. Tror jeg skulle greid å komme meg gjennom mellom en time og en og en halv bak med god og stødig orientering. Føler det først og fremst er 1. posten som er ekkel i denne løypa. Ganske mange gode holdepunkter ganske nærme de fleste andre postene. Bommer du på 1 derimot er du f*cked. Legg merke til Hadorn som før langdistansen lå som nummer 2 sammenlagt i verdenscupen fullt på skuddhold av Kasper og førsteplassen. Stempler nest sist av samtlige løpere på 1. post og tapte verdenscuptotalen der og da!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sport Generelt»