Overtakelse - Newcastle United

Svar
Lew_Ashby

Re: Overtakelse - Newcastle United

Legg inn av Lew_Ashby »

Etter å ha blitt informert om Saudi Arabia sin holdning til menneskerettigheter ble jeg så sint at jeg nå er i gang med å skrive et 4-siders brev til Mr Khalid Alnafisee ved den saudiske ambassaden i Oslo. Hårreisende det som har kommet fram, jeg har ikke hørt om dette før oppkjøpet av Newcastle.

Skal lese meg litt opp, men etter et kjapt søk ser jeg at Kina, Russland, Nord Korea, Libya og Sudan kommer til å motta likelydende brev i nærmeste framtid. Mulig at jeg venter til de kjøper opp en fotballklubb.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TrueBlue81 skrev: fre okt 08, 2021 2:46 pm Dobbeltmoral og pekefinger, det får en på denne type debattforum. Og fascinerende hvor hardt enkelte jobber med å slå seg på brystet og rette pekefingeren til andre. PL er søppel blitt. Pengegaloppen har ødelagt det for lengst. Championship er den nye vinen.
Bundesliga er jo i mine øyne det mest interessante av toppfotball for tiden. Greit at man har "bedriftslag" som RB Leipzig, Wolfsburg og Bayer Leverkusen, men disse bruker ikke silly money slik som andre nyrike klubber. Og en kombinasjon av morsom og offensiv fotball, god stemning på tribunene og kun moderat dyre billetter gjør dette til den mest attraktive ligaen i mine øyne.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

markantovertak skrev: fre okt 08, 2021 2:47 pm
Roman startet jo sportswashingen. For meg vil han alltid være døråpner for all jævelskapen, og fotballens verste fiende. Om han sportsvasket seg sjøl eller Putin og seg sjøl betyr ikke så mye.
Jepp. Roman åpnet dørene i sin tid for disse rike eierne. Thaksin og andre fulgte etter i årene som kom.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

markantovertak skrev: fre okt 08, 2021 2:47 pm Roman startet jo sportswashingen. For meg vil han alltid være døråpner for all jævelskapen, og fotballens verste fiende. Om han sportsvasket seg sjøl eller Putin og seg sjøl betyr ikke så mye.
Hitler var vel kanskje litt før Abramovich, men etter mitt syn er nok Roman muligens enda verre enn østerikkeren.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lew_Ashby skrev: fre okt 08, 2021 2:51 pm Etter å ha blitt informert om Saudi Arabia sin holdning til menneskerettigheter ble jeg så sint at jeg nå er i gang med å skrive et 4-siders brev til Mr Khalid Alnafisee ved den saudiske ambassaden i Oslo. Hårreisende det som har kommet fram, jeg har ikke hørt om dette før oppkjøpet av Newcastle.

Skal lese meg litt opp, men etter et kjapt søk ser jeg at Kina, Russland, Nord Korea, Libya og Sudan kommer til å motta likelydende brev i nærmeste framtid. Mulig at jeg venter til de kjøper opp en fotballklubb.
Hva med Qatar? Fikk de brev for ti år siden?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Chromeback skrev: fre okt 08, 2021 2:54 pm Hva med Qatar? Fikk de brev for ti år siden?
Sorry, glemte Qatar. De kommer til å kjenne det greit ved at jeg boikotter VM.

Norge har for øvrig brutt menneskerettighetene utallige ganger ved vår bruk av vareteksfengsling og hjemsendelse av flyktninger, brente derfor et norsk flagg i 2019.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lew_Ashby skrev: fre okt 08, 2021 2:57 pm
Chromeback skrev: fre okt 08, 2021 2:54 pm Hva med Qatar? Fikk de brev for ti år siden?
Sorry, glemte Qatar. De kommer til å kjenne det greit ved at jeg boikotter VM.

Norge har for øvrig brutt menneskerettighetene utallige ganger ved vår bruk av vareteksfengsling og hjemsendelse av flyktninger, brente derfor et norsk flagg i 2019.
Vanskelig å ikke støtte deg her! Brenner mitt flagg i morgen, etter landskampen sel sagt.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Knaxern skrev: fre okt 08, 2021 2:52 pm Jepp. Roman åpnet dørene i sin tid for disse rike eierne. Thaksin og andre fulgte etter i årene som kom.
Det hadde jo skjedd uansett, men Roman A var den første ja. Hva tror du hadde skjedd om feks et statlig fond i Kina hadde kjøpt opp Liverpool i dag? Hadde supporterne gjort opprør? Spør helt ærlig, er genuint usikker på hva britiske og norske (som jo er mer Liverpool-supportere enn folk fra Liverpool) hadde gjort. Tipper det hadde blitt et forholdsvis unisont opprør mot klubben og de nye eierne.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Lew_Ashby skrev: fre okt 08, 2021 2:59 pm
Knaxern skrev: fre okt 08, 2021 2:52 pm Jepp. Roman åpnet dørene i sin tid for disse rike eierne. Thaksin og andre fulgte etter i årene som kom.
Det hadde jo skjedd uansett, men Roman A var den første ja. Hva tror du hadde skjedd om feks et statlig fond i Kina hadde kjøpt opp Liverpool i dag? Hadde supporterne gjort opprør? Spør helt ærlig, er genuint usikker på hva britiske og norske (som jo er mer Liverpool-supportere enn folk fra Liverpool) hadde gjort. Tipper det hadde blitt et forholdsvis unisont opprør mot klubben og de nye eierne.
Det er en grunn til at disse folkene ikke kjøper Liverpool. Supporterne ville aldri ha godtatt det.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

markantovertak skrev: fre okt 08, 2021 3:02 pm Det er en grunn til at disse folkene ikke kjøper Liverpool. Supporterne ville aldri ha godtatt det.
Jeg er ikke 100% sikker, men er det nok trolig at det ikke hadde blitt akseptert av supporterne. Synes imidlertid å huske at mange var veeeldig velkommen til kinesiske investorer for ca 10 år siden. Nå er ikke private kinesiske investorer i nærheten av like ille som oppkjøp av det som de facto er den Saudiske stat, men mange supportere er nok mer tilbøyelig til å akseptere eiere med kritikkverdig track record om man er nede i sølen.

Det handler nok også om at prisen for disse klubbene hadde vært helt hinsides.

Fant en twittertråd fra 2020 hvor Liverpool-supportere får luftet sin mening om oppkjøp feks fra PIF. De aller, aller fleste er veldig negative.


Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Lew_Ashby skrev: fre okt 08, 2021 2:59 pm Det hadde jo skjedd uansett, men Roman A var den første ja. Hva tror du hadde skjedd om feks et statlig fond i Kina hadde kjøpt opp Liverpool i dag? Hadde supporterne gjort opprør? Spør helt ærlig, er genuint usikker på hva britiske og norske (som jo er mer Liverpool-supportere enn folk fra Liverpool) hadde gjort. Tipper det hadde blitt et forholdsvis unisont opprør mot klubben og de nye eierne.
Mest sannsynlig hadde mange hoppet av, vært protester, men ikke nok til å stoppe et oppkjøp.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Knaxern skrev: fre okt 08, 2021 3:24 pm Mest sannsynlig hadde mange hoppet av, vært protester, men ikke nok til å stoppe et oppkjøp.
Hva med Roman Abramovich dersom han skulle ha solgt Chelsea og kjøpt Liverpool fordi han liker fargen rød framfor fargen blå? Han har kanskje vasket seg så rein fra perestroika-driten gjennom Chelsea-eierskapet at han hadde blitt akseptert inn på Anfield.

TrueBlue81
Innlegg: 605

Legg inn av TrueBlue81 »

Kan ikke sammenligne Liverpool og nå Newcastle. Dvs hadde Liverpool vært i Newcastle sine sko, ja så er det veldig stor sjanse for at supporterne hadde sagt, ja takk begge deler. Enkelte supportere har jo knapt opplevd nedturer. Ble en fan av United og Liverpool på 90 og 2000 tallet så har det stort sett vært pokaler og verdensstjerner. Ikke vært år selvsagt og selv om begge lag var hatt år med nedturer kanskje, så har det på langt nær vært sånn som Newcastle fansen har opplevd. Fotballen betyr enormt for desse på balløya. Og det ser ut til at flesteparten omfavner dette.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Lew_Ashby skrev: fre okt 08, 2021 3:13 pm Jeg er ikke 100% sikker, men er det nok trolig at det ikke hadde blitt akseptert av supporterne. Synes imidlertid å huske at mange var veeeldig velkommen til kinesiske investorer for ca 10 år siden. Nå er ikke private kinesiske investorer i nærheten av like ille som oppkjøp av det som de facto er den Saudiske stat, men mange supportere er nok mer tilbøyelig til å akseptere eiere med kritikkverdig track record om man er nede i sølen.

Det handler nok også om at prisen for disse klubbene hadde vært helt hinsides.
Nå er f.eks. Jack Ma ikke noe annerledes enn FSG moralskt sett. Når det gjelder statlige eierskap, så er jeg ikke for meg andre enn GCC-gjengen, de har tatt rikdommen fra folket og bruker det på sine egne interesser.

Det er et viktig poeng. Skal du kjøpe klubber som Liverpool eller Man Utd, så må du ut med 5mrd£+ kontra de 300-500mill£ som man må ut med for mindre klubber. Mange som forsvarer FSG med at de ikke tar utbytte, men de fikk kjøpt klubben langt under reell verdi, så alt av utbytte har de bakt inn i et fremtidig salg.

TrueBlue81
Innlegg: 605

Legg inn av TrueBlue81 »

Kan ikke sammenligne Liverpool og nå Newcastle. Dvs hadde Liverpool vært i Newcastle sine sko, ja så er det veldig stor sjanse for at supporterne hadde sagt, ja takk begge deler. Enkelte supportere har jo knapt opplevd nedturer. Ble en fan av United og Liverpool på 90 og 2000 tallet så har det stort sett vært pokaler og verdensstjerner. Ikke vært år selvsagt og selv om begge lag var hatt år med nedturer kanskje, så har det på langt nær vært sånn som Newcastle fansen har opplevd. Fotballen betyr enormt for desse på balløya. Og det ser ut til at flesteparten omfavner dette.

startelver

Legg inn av startelver »

Mange hissige stemmer i debattene i England nå, hører på BBC radio og enten er man for eller i mot oppkjøpet.

Det som er skikkelig dobbeltmoral her er at alle spillere må knele før PL-kampene for å markere rasisme og kjempe for et multikulturelt og åpent samfunn, så kommer Saudi-Arabia inn med sitt forkvaklede menneskesyn og kjøper seg til makt og innflytelse.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

TrueBlue81 skrev: fre okt 08, 2021 3:31 pm Kan ikke sammenligne Liverpool og nå Newcastle. Dvs hadde Liverpool vært i Newcastle sine sko, ja så er det veldig stor sjanse for at supporterne hadde sagt, ja takk begge deler. Enkelte supportere har jo knapt opplevd nedturer. Ble en fan av United og Liverpool på 90 og 2000 tallet så har det stort sett vært pokaler og verdensstjerner. Ikke vært år selvsagt og selv om begge lag var hatt år med nedturer kanskje, så har det på langt nær vært sånn som Newcastle fansen har opplevd. Fotballen betyr enormt for desse på balløya. Og det ser ut til at flesteparten omfavner dette.
Dog er det gradsforskjeller mellom å ønske en ny eier velkommen, men samtidig være kritisk til alt som minner om sportsvasking, og det å stille seg totalt ukritisk til alt de nye eierne gjør med klubben og til og med gå rundt med saudiske flagg.......

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

startelver skrev: fre okt 08, 2021 3:32 pm Mange hissige stemmer i debattene i England nå, hører på BBC radio og enten er man for eller i mot oppkjøpet.

Det som er skikkelig dobbeltmoral her er at alle spillere må knele før PL-kampene for å markere rasisme og kjempe for et multikulturelt og åpent samfunn, så kommer Saudi-Arabia inn med sitt forkvaklede menneskesyn og kjøper seg til makt og innflytelse.
Alle skal være med på black lives matter-kampanjen (jeg har ingen sterke meninger rundt den kampanjen), men reelle og alvorlige menneskerettighetsbrudd fra en av de mest rasistiske, kvinnefiendtlige og homofobe statene i verden er innenfor.

Kanskje PL kjører en Amahl Pellegrino i større skala - forsøke å forandre Saudi sine ekle holdninger ved å være inklusiv og åpen. At man får inn en god slump med penger i prosessen er kun en heldig effekt av det viktige arbeidet.
Sist redigert av Lew_Ashby den fre okt 08, 2021 3:50 pm, redigert 3 ganger totalt.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Håper True Geordie inviterer Hatice Cengiz til sin podcast.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Lezah skrev: fre okt 08, 2021 3:47 pm Håper True Geordie inviterer Hatice Cengiz til sin podcast.
Hadde litt troen på at han kom til å være prinsippfast her etter å ha kritisert City i årevis. Selvsagt ikke:

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

fugletitteren skrev: tor okt 07, 2021 1:30 pm Er vel lite tvil om at Newcastle skal bli det neste innen sportwashing, denne gangen for det Saudi Arabiske regimet.
Er jo helt kvalmt, men dessverre virker det som flere og flere tar slike eierskap med et skuldertrekk.
Farlig tendens dog, ambivalens altså, for den generelle interessen på sikt.
Dette minner meg litt om alle innleggene dine relatert til at Manchester United har mottatt flere hundrevis av millioner gjennom sin flotte avtale med Saudi Telecom de siste 12 årene, et selskap direkte knyttet til PIF som er hovedeeier. Går ut ifra at du har vært like sint ifm den avtalen - hvor United mot et betydelig vederlag har forpliktet seg til følgende:

''The new strategic partnership will involve United lending its business and sporting expertise to clubs, sporting authorities and individuals in Saudi Arabia. The partnership forms part of Saudi Vision 2030; the plan to diversify the Saudi economy and to develop its public sectors, announced last year by Crown Prince Mohammad bin Salman.''


Men grensen går kanskje ved oppkjøp? Det å motta penger direkte mot å selge seg til den Saudiske stat er kanskje ikke det samme.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

Heldige de som allerede har møtt newcastle denne sesongen

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Steining som pauseunderholdning? Eller kanskje halshugging? Må være stort å få spille for en klubb eid av rasistiske drapsmenn.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lew_Ashby skrev: fre okt 08, 2021 4:06 pm
Lezah skrev: fre okt 08, 2021 3:47 pm Håper True Geordie inviterer Hatice Cengiz til sin podcast.
Hadde litt troen på at han kom til å være prinsippfast her etter å ha kritisert City i årevis. Selvsagt ikke:
Artig når man møter seg selv i døra.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Lumanza skrev: fre okt 08, 2021 4:31 pm Heldige de som allerede har møtt newcastle denne sesongen
Er ikke slik at de blir så mye bedre før januarvinduet, selv om en ny trener selvsagt vil få mer til enn det Steve Bruce gjør.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Knaxern skrev: fre okt 08, 2021 4:34 pm
Er ikke slik at de blir så mye bedre før januarvinduet, selv om en ny trener selvsagt vil få mer til enn det Steve Bruce gjør.
Bare vent, neste kamp kommer de til å spille som en milliard!

startelver

Legg inn av startelver »

Hadde den norske stat forvaltet oljepengene på samme måte som araberne hadde vi allerede eid en haug med PL-klubber.

Ta bort oljen til S-Arabia, hva sitter de igjen med da? Det grønne skiftet kan ikke komme fort nok.

Brukeravatar
Lumanza
Innlegg: 4287

Legg inn av Lumanza »

Knaxern skrev: fre okt 08, 2021 4:34 pm
Lumanza skrev: fre okt 08, 2021 4:31 pm Heldige de som allerede har møtt newcastle denne sesongen
Er ikke slik at de blir så mye bedre før januarvinduet, selv om en ny trener selvsagt vil få mer til enn det Steve Bruce gjør.
Hele klubben vil få et løft av dette. Sikkert mer profesjonalitet inn i alle instanser , alt fra trenere til vaskedamer.

Fansen vil stå samlet også betyr nok mye.

Hesja

Legg inn av Hesja »

Symd at verken spillere eller managere eier moral lenger,ingen spillere eller managere burde hatt noe med sånne klubber å gjøre i det hele tatt.Og hadde supporterene hatt noe som helst omløp i hodet,så bør de selvsagt boikotte de.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

startelver skrev: fre okt 08, 2021 4:41 pm Hadde den norske stat forvaltet oljepengene på samme måte som araberne hadde vi allerede eid en haug med PL-klubber.

Ta bort oljen til S-Arabia, hva sitter de igjen med da? Det grønne skiftet kan ikke komme fort nok.
Det grønne skiftet kommer ikke før det er tomt for olje og gass i de arabiske ørkene. Dvs ikke i vår levetid.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»