Japan

Svar
DoktorS

Japan

Legg inn av DoktorS »

Det er fortsatt restriksjoner for oss nordmenn mht reiser til Japan. Men sannelig - det kan da ikke være et så forferdelig dumt land å besøke når pandemien vel er kraftig roet i mars-april neste år? I utgangspunktet ønsker jeg meg til varme og bare behagelige og avslappende land på denne tiden, men så vidt jeg forstår er det vår i Japan også. Så - jeg tar gjerne imot tips og triks.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Min Lille Engel har også stadig nevnt Japan i det siste.
Jeg tenker i mitt stille :
"hva i himmelens navn skal vi dit for?"
Jazz is not dead, it just smells funny

Brukeravatar
NiGoZeroIchi

Legg inn av NiGoZeroIchi »

DoktorS skrev: fre sep 24, 2021 12:50 pm Det er fortsatt restriksjoner for oss nordmenn mht reiser til Japan. Men sannelig - det kan da ikke være et så forferdelig dumt land å besøke når pandemien vel er kraftig roet i mars-april neste år? I utgangspunktet ønsker jeg meg til varme og bare behagelige og avslappende land på denne tiden, men så vidt jeg forstår er det vår i Japan også. Så - jeg tar gjerne imot tips og triks.
Jeg har reist mye i Japan, men mest om sommeren.
Det kommer jo litt an på hva du er ute etter i ferien - kultur, natur, storby, osv. og om du ønsker å reise rundt eller være på ett sted.

For kultur og natur er Kyoto et godt utgangspunkt, med mye å se. Kanskje et opphold på et ryokan (hotell/vertshus med tradisjonelle japanske rom) kan være noe å prøve?
Fra Kyoto går det også an å ta noen dagsturer - Himeji (et av de vakreste borganleggene i verden), Nara (hovedstad i tidlig middelalder), Hikone (en liten, men godt bevart borg) og Osaka (storby) er lett å komme til fra Kyoto. Eller man kan holde seg i nærheten av byen og gå over åsene fra Kurama til Kibune eller ta en båttur ned elva fra Kameoka til Kyoto...

Selv trives jeg veldig godt i landskapet rundt Setonaikai, havområdet mellom Honshu og Shikoku. Her er det småbyer og øyer og hyggelige folk og lite stress...

For storbyen er vel Tokyo den store anbefalingen. Lett å komme seg til, lett å farte rundt i.

Og selvfølgelig - resten av landet. Hvert område har sin sjarm. Dersom du har tenkt å reise rundt er det mye å se og oppleve på mange forskjellige steder. En tur på vulkanen Aso på Kyushu, borgen i Matsumoto sentralt i landet(og når man først er der, kanskje en tur til Kamikochi), spise kiritanponabe i Akita på nordøstlandet, studere tidlige møter mellom vestlig og japansk kultur i Nagasaki (Kyushu) eller Hakodate (Hokkaido), eller se på (kanskje kjøpe) kunsthåndverk i Kanazawa, eller...

Dersom du har tenkt å reise rundt, anbefales å skaffe et railpass.
勇者は種族を問わない殺戮者ですね
強盗、殺人、器物破損、時には王位簒奪の手伝います
勇者の悪行を挙げたら切りがありません

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Takk! Mye spennende her. Ser ut til at det kan være litt kjølig i mars - men mot slutten er det kanskje brukbart. Ser vel etter en reise en god stund før norsk påske. Blir nok Tokyo og et par byer til, ingen rundreise, tenker jeg. Liker å ha litt god tid på hver plass - slappe av litt også, ikke bare farte rundt.

Brukeravatar
Someone

Legg inn av Someone »

Hvis man vil blande inn litt varme/"syden" i oppholdet går det jo an å ta en tur nedom Okinawa. Såpass langt mot sør at klimaet er subtropisk.

Og som nevnt over, Tokyo og Kyoto er nesten et must, og med effektive tog er det uansett lett å komme seg rundt

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Hvis man først sikter seg inn mot Japan i nevnte periode så burde man jo bare sikte seg inn mot cherry blossom.

Uansett er Japan en fantastisk destinasjon, for min del er det få land som slår helheten, definitivt topp 3.

Svar

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»