Gåseleverterror...

Svar
SlimWhitman

Re: Gåseleverterror...

Legg inn av SlimWhitman »

Knaberaps skrev: lør okt 09, 2021 3:01 pm
DoktorS skrev: lør okt 09, 2021 9:00 am Her var det mye omtrentlig kunnskap, for å si det forsiktig. Hummer var høyt skattet lenge før den ble sjelden, men først i enkelte miljøer. Folk som liker de andre råvarene du lister opp blir ikke "lurt trill rundt" - det er det vi kaller delikatesser. |
Hummeren var høyt skattet, ja. Som å bli smuldret opp og strødd på åkeren. Selvsagt blir dere lurt. All erfaring tilsier det. Det er bare å gi dere inntrykket av at dette er fantastisk, så tror dere på det.
Jeg kan ikke prate for noen andre.
Men jeg liker det jeg liker, helt uavhengig av om andre kaller det en delikatesse eller ikke. Jeg syns hummer er godt, men noe oppskrytt. Jeg kan ikke fordra østers, uansett hvor “delikat” det visstnok skal være. Det finnes også flere eksempler.

Jeg ber deg derfor ydmykt om tillatelse til å stå for min opprinnelige mening, at foie gras er dritgodt. Det er forresten en konstantering som ikke sier noe om hvorvidt praksisen er uetisk eller ikke. Det betyr på ingen måte at jeg - eller andre som liker det - er “lurt” på noe som helst vis.

For øvrig så består veldig mange av favorittrettene mine av det som allment blir omtalt som fattigmannskost.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Knaberaps skrev: lør okt 09, 2021 3:01 pm
DoktorS skrev: lør okt 09, 2021 9:00 am Her var det mye omtrentlig kunnskap, for å si det forsiktig. Hummer var høyt skattet lenge før den ble sjelden, men først i enkelte miljøer. Folk som liker de andre råvarene du lister opp blir ikke "lurt trill rundt" - det er det vi kaller delikatesser. |
Hummeren var høyt skattet, ja. Som å bli smuldret opp og strødd på åkeren. Selvsagt blir dere lurt. All erfaring tilsier det. Det er bare å gi dere inntrykket av at dette er fantastisk, så tror dere på det.
Du får stille deg opp utenfor fiskebutikkene i Oslo, som selger hummer til 1.000 kr/kg og fortelle at de er dumme mennesker som blir lurt og ikke tror på egen smak.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

DoktorS skrev: lør okt 09, 2021 9:06 pm Du får stille deg opp utenfor fiskebutikkene i Oslo, som selger hummer til 1.000 kr/kg og fortelle at de er dumme mennesker som blir lurt og ikke tror på egen smak.
Kan jeg godt. Jeg kan fortelle det samme kunstkjennerne som kjøpte smørerier laget av barn for dyre penger. Greia er at jeg betviler ikke at folk liker hummer. Liker det selv, men er selvsagt ikke verdt 1000 kr. kiloet.

Prisen og det eksklusive er merkelig nok en større drivkraft enn lysten på å spise det.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Glycinello skrev: lør okt 09, 2021 3:28 pm Møter meg selv i døra her kjenner jeg. Masseproduksjon av kjøttvarer vil i en eller annen grad gå på bekostning av dyrevelferd. Jeg spiser kjøtt, altså er jeg med på å sørge for at dyr lider. Men så er det noen nyanser her i forhold til grad av "nødvendig" og unødvendig dårlig behandling av dyr. Jeg støtter hvalfangst, men syns grindadrap(eller hva de kaller det de driver med oppe på Færøyene) er totalt bak mål. Mener at man godt kan lage grillspyd av bikkjer eller katter dersom man liker det, men da må behandlingen av dyrene være bedre før de blir shish kebab. Èn plass må man sette grensen for hva som er akseptabelt eller ikke.
Det er jeg enig i - selvsagt er det grenser. Men mitt utgangspunkt er grunnleggende at man har både bønder, fangstemenn og andre produsenter som har et selvstendig indivdiuelt ansvar. Dette fungerer i de fleste vestlige og opplyste samfunn veldig bra. Og så må man ha kontrollmyndigheter. Her er det ganske omfattende i de fleste land. Dette er mitt utgangangspunkt.

Dyrevernere og andre grupper har en viktig funksjon som pressgruppe for å yttereilgere forbedre situasjonen, som f.eks. når det gjelder svinehold i Norge. MEN jeg lar ikke disse sette hele premisstet for diskusjonen og sluker rått alt de kommer med. De har også egeninteresse av å f.eks. få de mest lettvinte sakene i media - f.eks. er det veldig lett for dem (og Stordalen) å få aksept for en "boikott" av gåselever fordi nesten ingen i Norge spiser dette. Å gå ut mot sauenæringen i Norge, der beviselig mange lam lider veldig mye på beite, er en mye større sak, og mer relevant for Norge, men da vil jo de ikke få disse lettvinte oppslagene og positiv omtale. De vil møte massvi motstand fra bondestanden. I denne gåselever-saken så er jo 99 prosent befolkningen totalt uinteressert.

Det er derfor jeg også overordnet, mer i et samfunns- og demokratiperspektiv, reagerer på denne saken. At Stordalen som et maktmenneske går ut mot enkeltrestauranter, som er hardt prøver, og deres ansatte. Hun vet ikke hvor restaurantene får sin gåselever fra. Jeg tviler også på at hun har inngående kunnskap om produskjon av gåselever.

Generelt synes jeg det er litt vel mye smykking av seg selv mht dyreveferd osv, mange av disse produktene er vesentlig dyrerere enn vanlige produkter. TV2 hadde en test av svineribber før jul i fjor - TV2-kokka Wenche Andersen sa noe om at "man kjenner på smaken at denne grisen har hatt det godt" - slike påstander - det viste seg at det var First Price-grisen hun mente var så særskilt.

For meg kan gjerne folk som har god råd eller er svært opptatt av dyrevelferd kjøpe dyre utegående griser og tro det er så mye bedre på smak også, og det kan det sikkert også være, men det irriterer meg når folk begynner å smykke seg med det - fortelle til omverden at "jeg kjøper bare utegående gris for jeg er opptatt av dyrevern". Det blir litt for mye smak av: Se på meg - jeg er ikke bare bevisst på at griser (og folk...) skal ha det godt, jeg har også penger til å betale for det!!

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Litt spesielt med gåselever at produksjon er forbudt (i Norge og etterhvert en hel bråte med land), men at å importere det for salg er visst helt greit. Så lenge dyreplageriet foregår i andre land er det visst ikke så nøye? Ser at det er noen produsenter som ikke bruker denne groteske tvangsforingmetoden, men virker å være et svært lite mindretall... kan jo gjette at det er betydelig dyrere pr. kg lever om gjessene får spise i eget tempo

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

G stordalen er ikke noe annet enn en dobbeltmoralsk hykler, som flyr jorda rundt i privatjet samtidig som sprer budskapet sitt om at vi må spise mindre kjøtt. F*ck off gunhild

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Klodrik skrev: søn okt 10, 2021 11:31 am Litt spesielt med gåselever at produksjon er forbudt (i Norge og etterhvert en hel bråte med land), men at å importere det for salg er visst helt greit. Så lenge dyreplageriet foregår i andre land er det visst ikke så nøye? Ser at det er noen produsenter som ikke bruker denne groteske tvangsforingmetoden, men virker å være et svært lite mindretall... kan jo gjette at det er betydelig dyrere pr. kg lever om gjessene får spise i eget tempo
Her er det vel ganske forskjellige lover som er i sving. Det samme gjelder jo også for pels. Antar at ingernasjonale handelsavtaler også setter grenser for hvor mye av andre lands landbruksprodukter man bare kan forby uten at det oppstår konflikter.

I tillegg handler det nok om tradisjon. Eksempelvis i Frankrike er gåselever/andelever en viktig del av landets kulinariske kulturhistorie, og således mye vanskeligere å bare forby fordi noen hevder at det er dyremishandling, enn i Norge der det knapt finnes en gåselever å oppdrive, eller gås for den saks skyld...

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fint dersom restaurantene tar ansvar og vender tommelen ned for dyremishandling.
Jeg har boykottet foie gras i 46 år, og har ikke savnet det.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

DoktorS skrev: lør okt 09, 2021 11:35 am
AcsOnFire skrev: fre okt 08, 2021 10:43 pm Bra dame. Ryggrad.
Utvilsomt. Hvis med ryggrad menes å moraliseres over andres spisevaner og moralisere over folks livsførsel, samtidig som hun spiser stort sett på luksusrestauranter og flyr sin manns privatfly verden rundt for å moralisere over folks uvettige bruk av jordens ressurser...

Da er jo det fint å smykke seg med og få likes i sosiale medier fordi hun ikke spiser lever av gås.
Blir det så mye privatfly etter skilsmissen, i så tilfelle er hun den dyreste ...... Pettern har hatt.

Litt kjipt å ha et sånn image at når man er på luksusresturant er alt en kan spise hønsemat og kaninfor.
Sist redigert av kytec den søn okt 10, 2021 3:12 pm, redigert 1 gang totalt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

kytec skrev: søn okt 10, 2021 3:05 pm
DoktorS skrev: lør okt 09, 2021 11:35 am
AcsOnFire skrev: fre okt 08, 2021 10:43 pm Bra dame. Ryggrad.
Utvilsomt. Hvis med ryggrad menes å moraliseres over andres spisevaner og moralisere over folks livsførsel, samtidig som hun spiser stort sett på luksusrestauranter og flyr sin manns privatfly verden rundt for å moralisere over folks uvettige bruk av jordens ressurser...

Da er jo det fint å smykke seg med og få likes i sosiale medier fordi hun ikke spiser lever av gås.
Blir det så mye privatfly etter skilsmissen, i så tilfelle er hun den dyreste ...... Pettern har hatt.

Litt kjipt å ha et sånn image at når man er på luksusresturant er alt en kan spise hænsemat og kaninfor.
Unnskyld meg....jeg har misforstått tråden. Det handler ikke om mishandling av gås, men om Gunhild.
Beklager. I`m out.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Dersom hummer koster 1000 kr kiloet hva koster da kjøttet 5000 kr per kilo? Ja det smaker godt men er absolutt ikke verdt det.

Kongekrabbe er mye bedre og taskekrabbe-klør er mye, mye bedre.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 9:27 pm Stordalen, kan hun ikke bare holde kjeft og la være å spise.

https://www.ao.no/gunhild-boikotter-osl ... 128-190357

Hvordan kan man boikotte Stordalen og andre fanatikere i sosiale medier?
En kan si hva man vil om Stordalen, men måten gåselever produseres på er ganske hårreisende så er enig at at man burde la være å støtte det.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Knaberaps skrev: fre okt 08, 2021 10:01 pm
DoktorS skrev: fre okt 08, 2021 9:58 pm Og skulle det så være at en eller gås må lide et par sekunder
En og annen gås = millioner av gjess. Et par sekunder = flere uker. Stiller ikke saken seg annerledes da, så er du ikke noe bedre enn de kineserne som slår hunder i timesvis før de koker dem levende.
Enig. Jeg er for at man kan spise hva som helst, det være seg katter, hunder, hester, you name it.
Men det forutsetter en viss etisk behandling av dyret mens det lever og at avlivingen er så human som mulig i gitte settinger.
Alt annet enn dette, er på ingen måte greit i mine øyne.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

kytec skrev: fre okt 08, 2021 10:31 pm
SlimWhitman skrev: fre okt 08, 2021 9:50 pm
Knaberaps skrev: fre okt 08, 2021 9:46 pm

Det sier antakelig også kineserne om hundekjøttet de har kjøpt, etter at hunden er blitt skremt og slått i timesvis før de ble kokt levende. Blir mørt kjøtt av slikt sier de.
Det vet jeg ikke noe om.
Men Foie Gras er objektivt sett godt, faktisk en delikatesse. Er jo derfor det er så ettertraktet i utgangspunktet, på tross av uetisk praksis.

Uanestt så styrer vesten på med dyrevelferd og dyrepoliti og gud vet hva, men største delen av verden gir en jamn faen.

Var i Nepal der de drev mulldyrene til døde med kløven langt inn i sidene på dyrene ( det tok en hel tid før de døde) så det var nok billigere å drive de hardt for så å skaffe nye dyr enn å øke velderden.
Dessverre har verden en lang vei å gå til noenlunde greit dyrehold, for ikke snakke om Asia med sin galleproduksjon eller regelrett rive av pels av kaniner og andre dyr mens blodet spruter for å skaffe pels ... det er er så mange eksempler at vil man virkelig skaffe seg mareritt så er det jo bare å ta en seg et dypdykk i den slags "dyrehold" så sikrer man seg søvnløse netter i årevis fremover.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»