Hamsun - en sur jødehater

Svar
Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Hamsun - en sur jødehater

Legg inn av Oddesen »

Vårt forhold til jøder er preget av fordommer. Og jøder innretter seg der etter. Etter Holocaust forsøker jøder å være mest mulig usynlig. Eller amerikansk. I USA kan jøder være friere enn noe annet sted i verden, utenfor Israel.

Hamsun hatet jøder. Og engelskmenn. Han mente at jøder og engelskmenn(riktignok "engelskmenn" i den gamle betydningen, altså "imperialister"), bidrog til å ødelegge den verden han elsket: Det lokale, selvbergings-drevne og tradisjons-bundne samfunnet han selv hadde vokst opp i på Hamarøy.

Det globale, internasjonale, fremmedgjørende og kapitalistiske system, frembrakt av kapital-herrer så vel som politikk og revolusjon utformet av klokskap og ideologisk pragmatisme, ble personifisert: "Jøden".

Anne Frank, den mestvinnende 13-åringen i verdenslitteraturens historie, motbeviste Knut Hamsun.

"En sur jøde". "West wing", den amerikanske TV-serien som forsøker å portrettere hvordan en President of the United states, opptrer, fremholdt en "sur jøde" i staben nærmest presidenten. Harald Eia formidlet dette senere i en sketsj på ett av sine NRK-baserte komi-serier. Tror sketsjen "Ærlige klær" med Atle Antonsen kom i samme serie.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Søk opp "Ærlige klær" på YT. Hvis du ikke ler av denne sketsjen, er det noe galt med deg.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Hamsun har i romanserien landstrykere jøden Papst i en viktig rolle. Klokkeselgeren (og landstrykeren) beskrives vel egentlig med litt varme, selv om også han er småkjeltring. Som også Edevart og særlig August er. Han tilgodeser Edevart med den svimlende summen 400 kroner i sitt testamente fordi han føler godhet overfor ham.
Hvis jeg ikke minnes feil er romanene skrevet på 1920 tallet, altså før nazitiden.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Bjoro33 skrev: man okt 11, 2021 11:18 pm Hamsun har i romanserien landstrykere jøden Papst i en viktig rolle. Klokkeselgeren (og landstrykeren) beskrives vel egentlig med litt varme, selv om også han er småkjeltring. Som også Edevart og særlig August er. Han tilgodeser Edevart med den svimlende summen 400 kroner i sitt testamente fordi han føler godhet overfor ham.
Hvis jeg ikke minnes feil er romanene skrevet på 1920 tallet, altså før nazitiden.
Beklager hvis jeg har gitt inntrykk av at jeg er en påstands-produsent. Og du bare kan finne en eller annen motforestilling til mine påstander, og så føle deg fri.
Nei, da. Hvis du mener at Hamsun - en av litteraturhistoriens største stjerner "ikke mente noe med det" hver gang han sa noe negativt om jøder, så får det bli din sak. Han sa sikkert noe positivt også, for all del.

Men det er vel en avsluttet diskusjon. Hamsun var nazist. Punktum. Hovedpoenget mitt er at Hamsuns jødehat bygde på banale fordommer. Han visste egentlig ingenting om jøder. Men dette er bare min mening. Din mening er minst like god.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Populærmusikken er dominert av jøder. Irving Berlin og George Gershwin tidlig på 1900 tallet.
Senere har pop og rock hatt mange store jødiske navn
Burt Bacharach
Bob Dylan
Lou Reed
Marc Bolan vokalist og låtskriver i T Rex
Mark Knopfler vokalist og låtskriver i Dire Straits
Billy Joel
Chris Stein låtskriver i Blondie
Leonard Cohen
Adam Levine vokalist og låtskriver i Maroon 5.
Mama Cass vokalist i Mamas and Papas
Peter Green låtskriver i Fleetwood Mac
Marty Balin låtskriver i Jefferson Airplanes
Lenny Kravitz
Neil Diamond
Gene Simmons i Kiss
Paul Stanley i Kiss
Kevin Godley vokalist og låtskriver i !0 CC
Randy Newman
Amy Winehouse

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Oddesen skrev: tir okt 12, 2021 12:22 am
Bjoro33 skrev: man okt 11, 2021 11:18 pm Hamsun har i romanserien landstrykere jøden Papst i en viktig rolle. Klokkeselgeren (og landstrykeren) beskrives vel egentlig med litt varme, selv om også han er småkjeltring. Som også Edevart og særlig August er. Han tilgodeser Edevart med den svimlende summen 400 kroner i sitt testamente fordi han føler godhet overfor ham.
Hvis jeg ikke minnes feil er romanene skrevet på 1920 tallet, altså før nazitiden.
Beklager hvis jeg har gitt inntrykk av at jeg er en påstands-produsent. Og du bare kan finne en eller annen motforestilling til mine påstander, og så føle deg fri.
Nei, da. Hvis du mener at Hamsun - en av litteraturhistoriens største stjerner "ikke mente noe med det" hver gang han sa noe negativt om jøder, så får det bli din sak. Han sa sikkert noe positivt også, for all del.

Men det er vel en avsluttet diskusjon. Hamsun var nazist. Punktum. Hovedpoenget mitt er at Hamsuns jødehat bygde på banale fordommer. Han visste egentlig ingenting om jøder. Men dette er bare min mening. Din mening er minst like god.
Hamsun ble nazist. Poenget mitt var : Jeg tror ikke han var jødehater i stor grad før han ble vekket nettopp av nazismen.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

[
Hamsun ble nazist. Poenget mitt var : Jeg tror ikke han var jødehater i stor grad før han ble vekket nettopp av nazismen.
[/quote]

Han likte trolig uniformen og det å marsjere i takt. Støvlene var et eget kapittel

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Nå har jeg gått fra pc til iPhone, og føler meg rimelig hjelpesløs. Men får lyst til å prøve å kommentere likevel. Hvorvidt Hamsun «hatet jøder» eller ikke er helt uinteressant. Han støttet et regime som gjennomførte verdenshistoriens første industrielle folkemord. Riktignok kuppet nazistene Tyskland. Og det er å sammenligne med at taliban hadde fått tak i kofferten med atomknappen. Tysk industri var på denne tiden (1. halvdel av det 20. århundre) verdens mest avanserte, og kunne bli et forferdelig våpen, i de gale hender. Kinas kommunistparti er nå i samme posisjon som nazistene på 30- og 40-tallet. Vil Kina også overgå dem i antall dødsofre. Uhigurer og tibetanere er de første ofrene. Men vil de bli de siste?

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Big George skrev: tir okt 12, 2021 12:53 am Populærmusikken er dominert av jøder. Irving Berlin og George Gershwin tidlig på 1900 tallet.
Senere har pop og rock hatt mange store jødiske navn
Burt Bacharach
Bob Dylan
Lou Reed
Marc Bolan vokalist og låtskriver i T Rex
Mark Knopfler vokalist og låtskriver i Dire Straits
Billy Joel
Chris Stein låtskriver i Blondie
Leonard Cohen
Adam Levine vokalist og låtskriver i Maroon 5.
Mama Cass vokalist i Mamas and Papas
Peter Green låtskriver i Fleetwood Mac
Marty Balin låtskriver i Jefferson Airplanes
Lenny Kravitz
Neil Diamond
Gene Simmons i Kiss
Paul Stanley i Kiss
Kevin Godley vokalist og låtskriver i !0 CC
Randy Newman
Amy Winehouse
Big George skrev: tir okt 12, 2021 12:53 am Populærmusikken er dominert av jøder. Irving Berlin og George Gershwin tidlig på 1900 tallet.
Senere har pop og rock hatt mange store jødiske navn
Burt Bacharach
Bob Dylan
Lou Reed
Marc Bolan vokalist og låtskriver i T Rex
Mark Knopfler vokalist og låtskriver i Dire Straits
Billy Joel
Chris Stein låtskriver i Blondie
Leonard Cohen
Adam Levine vokalist og låtskriver i Maroon 5.
Mama Cass vokalist i Mamas and Papas
Peter Green låtskriver i Fleetwood Mac
Marty Balin låtskriver i Jefferson Airplanes
Lenny Kravitz
Neil Diamond
Gene Simmons i Kiss
Paul Stanley i Kiss
Kevin Godley vokalist og låtskriver i !0 CC
Randy Newman
Amy Winehouse
Det er helt ok å fremheve disse menneskenes etniske bakgrunn, som er jødisk. Likevel danner det et skjevt bilde av sammenhengen mellom etnisitet og talent. Det er ikke nødvendigvis sånn at etnisitet styrer talent.

Rektoren på København universitet, Christian Harald Lauritz Peter Emil Bohr en 100% dansk person, fikk en utrolig talentfull sønn, Niels Bohr, en av verdenshistoriens største vitenskapsmenn, som sammen med Albert Einstein, revolusjonerte vitenskapen, sammen med sin jødiske kone. Jeg tror det er mer snakk om resultatet av synergi mellom flere kulturer, enn at bare den ene dimensjonen - den jødiske - skulle være altavgjørende. Men det er bare min mening.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Forstår ikke hvorfor du fikk dobbel referanse, men det må vel komme av at du er dobbelt så klok som meg.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Forstår ikke hvorfor du fikk dobbel referanse, men det må vel komme av at du er dobbelt så klok som meg.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Oddesen skrev: ons okt 13, 2021 11:34 pm Forstår ikke hvorfor du fikk dobbel referanse, men det må vel komme av at du er dobbelt så klok som meg.
Mye som er dobbelt nå.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Oddesen skrev: man okt 11, 2021 10:35 pm Hamsun hatet jøder. Og engelskmenn. Han mente at jøder og engelskmenn(riktignok "engelskmenn" i den gamle betydningen, altså "imperialister"), bidrog til å ødelegge den verden han elsket: Det lokale, selvbergings-drevne og tradisjons-bundne samfunnet han selv hadde vokst opp i på Hamarøy.

Det globale, internasjonale, fremmedgjørende og kapitalistiske system, frembrakt av kapital-herrer så vel som politikk og revolusjon utformet av klokskap og ideologisk pragmatisme, ble personifisert: "Jøden".
Å bare skylde på jøden blir for smalt, men hva er det som er så kontroversielt ellers? Yuri Slezkines best selger hamrer dette punktet gjennom flere ganger. Nominert til Jewish Book Awards.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Den siste dubleringen var det ikke jeg som stod for. Fridiskusjon er kanskje ikke stedet å bedrive debatt om dette temaet.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

I forhold til grunnleggeren av det som har vært det moderne Norges offisielle religion, Martin Luther, så vil jeg si at Hamsun var relativt positiv til jødene.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Da hadde jeg ventet at noen kom meg i forsvar, og forsikret om at jo, da. Fridiskusjon støtter alle mennesker, uavhengig av så mange ting, inkludert jøder. Men det var å tro for godt om medmennesker.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Oddesen skrev: ons okt 13, 2021 11:59 pm Da hadde jeg ventet at noen kom meg i forsvar, og forsikret om at jo, da. Fridiskusjon støtter alle mennesker, uavhengig av så mange ting, inkludert jøder. Men det var å tro for godt om medmennesker.
Han er en av våre største forfattere. At han ikke likte jøder er ikke så veldig relevant for hans forfatterskap. Han har ikke drept noen eller gjort noe skikkelig fælt.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Visste dere at fotball-turneringen Norway Cup som var den første gigantiske bredde-fotball turneringen i verden ble skapt etter en ide av Fred Osther. Han var jøde og jeg hadde gleden av å tilbringe noen julefrokoster med han.
Det har kommet store bredde-klubb turneringer også i andre land som gir barn og ungdom mulighet til å tilbringe en uke med all verdens nasjonaliteter. Bare tenk en israelsk ungdom møter palestinske ungdommer.

Den nederlandske fotball-klubben Ajax fra Amsterdam og deres største stjerne Johan Cruyff hadde jødisk bakgrunn. Ajax er utvilsomt en av historiens viktigste klubber med et antall mesterskap i Europa og som opphav til total-fotball som overvant den ultradefensive stilen hos de italienske klubbene.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Oddesen skrev: ons okt 13, 2021 11:59 pm Da hadde jeg ventet at noen kom meg i forsvar, og forsikret om at jo, da. Fridiskusjon støtter alle mennesker, uavhengig av så mange ting, inkludert jøder. Men det var å tro for godt om medmennesker.
Du hadde ventet at noen skulle komme deg til forsvar, men forsvare deg mot hvem og hva? Er det noen som har angrepet deg her?

Hva mener du med?:

"forsikret om at jo, da. Fridiskusjon støtter alle mennesker, uavhengig av så mange ting"

Har moderator slettet noe av det du har skrevet her? Hvis moderator ikke har slettet noe, støtter ogforsvarer Fridiskusjon din rett til å skrive det du vil om Hamsun og jøder.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

For en eklektisk tråd.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Germania skrev: tor okt 14, 2021 12:26 am
Oddesen skrev: ons okt 13, 2021 11:59 pm Da hadde jeg ventet at noen kom meg i forsvar, og forsikret om at jo, da. Fridiskusjon støtter alle mennesker, uavhengig av så mange ting, inkludert jøder. Men det var å tro for godt om medmennesker.
Han er en av våre største forfattere. At han ikke likte jøder er ikke så veldig relevant for hans forfatterskap. Han har ikke drept noen eller gjort noe skikkelig fælt.
Jeg tenker automatisk at du med "våre største forfattere" mener Norge. I så fall er det en underdrivelse. Jeg er ingen litteratur-ekspert, men ut i fra det jeg har forstått, er litteratur-genren innen kunsten, totalforvandlet, etter Hamsun, i følge noen. Hamsun er absolutt vår største forfatter. Han er en av få forfattere som har skrevet seg inn i verdenslitteraturhistorien, ved å redefinere - noen vil gå til og med si, definere, roman-formatet. Han var flerdimensjonal - inkludert en sur jødehater.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Man slår inn åpne dører her.

Henry Ford var også anti-semitt. Roald Dahl, Coco Chanel og Mel Gibson for å nevne noen. Martin Luther var ikke bare opptatt av å spikre teser på dører, han mente også jøder var ondskapsfulle.

Men hadde man boikottet et hvert menneske på grunn av holdninger hadde vi ikke sett mye til hverandre.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Men jeg har ingen tro på at sensur, nedvurdering eller fortielse/No-platforming av Hamsuns bøker ville vært Anne Franks ønske, selv om Hamsun indirekte bidrog til hennes død ved sin støtte til Hitler. Jeg tror Anne Frank hadde et langt mer reflektert menneskesyn enn dagens woke-bevegelse. Hun visste at ondskap og godhet bor side om side i mennesket, og at tilintetgjørelse/fortielse(svart-hvit forståelse av mennesket), er det verste du kan gjøre. Også tidligere fredsprisvinner Elie Wiesel understreker dette: Det er ikke det aktivt(onde) mennesket som må bekjempes, men likegyldigheten.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7745

Legg inn av Big George »

Folkegrupper som er under press /krig har ikke den luksus å være objektive. Objektivitet er noe man kan tillate seg i et demokrati der debattantene føler trygghet, lever i trygghet.
Jødene er et godt eksempel opp gjennom historien.. Som presset minoritet i forskjellige land i verden har de funnet aksept hos sine egne og identifisert seg med dem. De møtte fiendtlighet i majoriteten i samme land og også hos myndighetene.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Big George skrev: tir okt 19, 2021 3:17 am Folkegrupper som er under press /krig har ikke den luksus å være objektive. Objektivitet er noe man kan tillate seg i et demokrati der debattantene føler trygghet, lever i trygghet.
Jødene er et godt eksempel opp gjennom historien.. Som presset minoritet i forskjellige land i verden har de funnet aksept hos sine egne og identifisert seg med dem. De møtte fiendtlighet i majoriteten i samme land og også hos myndighetene.
Jeg er ikke helt enig i at jødene har funnet aksept hos sine egne og identifisert seg med dem. Jødene har også regnet seg som lojale borgere av de landene der de levde og identifisert seg med majoritetsbefolkningen der.

Under første verdenkrig, 1914-18, f.eks. kjempet jøder i de britiske, franske, russiske, tyske, østerrikske-ungarske hærene og gjorde sitt ytterst for å drepe hverandre. Når en jøde i britisk uniform skjøt på fienden, ofret han neppe en tanke på at han kunne komme til å drepe en jøde i tysk uniform.

De jødiske bolsjevikene i den russiske revolusjonen i 1917 identifiserte seg nok med de russiske bolsjevikene, at de skulle identifisere seg med jødiske kapitalister i USA, falt dem helt sikkert ikke inn. Liksom det ikke falt jødiske kapitalister i USA inn at de skulle identifisere seg med revolusjonære jøder i Russland.

Intellektuelle og integerte jøder i Vest- Europa identifiserte seg heller ikke fattige hasider i Øst-Europa. De prøvde tvert imot å holde størst mulig avstand til dem.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Big George skrev: tir okt 19, 2021 3:17 am Folkegrupper som er under press /krig har ikke den luksus å være objektive. Objektivitet er noe man kan tillate seg i et demokrati der debattantene føler trygghet, lever i trygghet.
Jødene er et godt eksempel opp gjennom historien.. Som presset minoritet i forskjellige land i verden har de funnet aksept hos sine egne og identifisert seg med dem. De møtte fiendtlighet i majoriteten i samme land og også hos myndighetene.
Takk for denne viktige korreksjonen på min overoptimistiske tro på Anne Franks storsinn. Jeg er naturligvis helt enig. Men Anne Frank representerte ikke bare forfulgte jøder. Og hun var definitivt ikke "en sur jøde". Hennes viktigste representasjon var et ungt menneskes ønske om å fornye verden. Hun var den nye slekt i opposisjon til den gamle. Tapet av henne var tapet av fremtidstroen. Med Anne Franks død, døde hele Europas optimistiske fremtid. Sånn ser jeg det.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Germania skrev: tor okt 14, 2021 12:26 am
Oddesen skrev: ons okt 13, 2021 11:59 pm Da hadde jeg ventet at noen kom meg i forsvar, og forsikret om at jo, da. Fridiskusjon støtter alle mennesker, uavhengig av så mange ting, inkludert jøder. Men det var å tro for godt om medmennesker.
Han er en av våre største forfattere. At han ikke likte jøder er ikke så veldig relevant for hans forfatterskap. Han har ikke drept noen eller gjort noe skikkelig fælt.
Riktig, viktig å skille person fra forfatterskap. Hamsun var en fantastisk forfatter, det kan ingenting uansett ta fra ham.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Vi klarer oss alltid uten martyrene. Vi lever, formerer oss og dør. Men uten disse meningsbærende individene, blir livet meningsløst. Anne Frank døde i en tysk konsentrasjonsleir. Og hennes dagbok blir lest av millioner. Og hun har bidratt til forståelsen av Holocaust, på en måte som ingen andre ville ha greidd.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Corvus skrev: ons okt 20, 2021 10:00 pm
Germania skrev: tor okt 14, 2021 12:26 am
Oddesen skrev: ons okt 13, 2021 11:59 pm Da hadde jeg ventet at noen kom meg i forsvar, og forsikret om at jo, da. Fridiskusjon støtter alle mennesker, uavhengig av så mange ting, inkludert jøder. Men det var å tro for godt om medmennesker.
Han er en av våre største forfattere. At han ikke likte jøder er ikke så veldig relevant for hans forfatterskap. Han har ikke drept noen eller gjort noe skikkelig fælt.
Riktig, viktig å skille person fra forfatterskap. Hamsun var en fantastisk forfatter, det kan ingenting uansett ta fra ham.
Hamsun er verdenshistorie. Han er en av litteraturhistoriens viktigste aktører. Men samtidig var han nazist. Og jøder var nazismens fremste fiende. Husk at nazismen var en rase-ideologi. Det betyr at noen menneskers slektsarv var mer verdt enn andres.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Big George skrev: tor okt 14, 2021 4:14 am Visste dere at fotball-turneringen Norway Cup som var den første gigantiske bredde-fotball turneringen i verden ble skapt etter en ide av Fred Osther. Han var jøde og jeg hadde gleden av å tilbringe noen julefrokoster med han.
Det har kommet store bredde-klubb turneringer også i andre land som gir barn og ungdom mulighet til å tilbringe en uke med all verdens nasjonaliteter. Bare tenk en israelsk ungdom møter palestinske ungdommer.

Den nederlandske fotball-klubben Ajax fra Amsterdam og deres største stjerne Johan Cruyff hadde jødisk bakgrunn. Ajax er utvilsomt en av historiens viktigste klubber med et antall mesterskap i Europa og som opphav til total-fotball som overvant den ultradefensive stilen hos de italienske klubbene.
Takk for denne kommentaren, Big George. Jøder i Norge er en suksess-historie. Som Elie Wiesel sa: Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, men likegyldighet. Og som jeg sier: Olje-dopet Norge er minst solidarisk. Vi lever i en tid da vi ruger på vår oljeformue uten tanke på andre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Litteratur»