Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
SirJames

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: lør okt 09, 2021 9:16 pm I dag ble det mac and cheese med bacon, soltørkede tomater, litt løk, hvitløk og noen cherrytomater. Med rundstykker og salat til.
Comfort food ❤️❤️❤️

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirOwen skrev: lør okt 09, 2021 10:58 pm
Glycinello skrev: lør okt 09, 2021 9:16 pm I dag ble det mac and cheese med bacon, soltørkede tomater, litt løk, hvitløk og noen cherrytomater. Med rundstykker og salat til.
Comfort food ❤️❤️❤️
Oh yes!

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Biff, bakt potet og bakte tomater med ost her i kveld. Ripasso i glasset.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Bilde

En siste slant.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Risengrynsgrøt med smør, sukker og kanel.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

En slant Bunnahabhain 19 går. Siste slant. Her må det påfyll til, snart... Tur til kompis i går. Enkel servering. Ble tre grillpølser her før middatt i går. I dag tenkte jeg lage klassikeren brokkoli i ostesaus, toppet med pølser og eventuelt bacon. Enkelt og greit en søndag der jeg må jobbe en del for å komme i mål til uka.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Kebab. Stor sterk kebab.i pita.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Marinert kylling. Salat, tortillalefser, hvitløksrømme og guacamole. Litt restemiddag på en søndag, men det var godt nok det.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Ale skrev: søn okt 10, 2021 6:17 pmLapskaus.
Lapskaus er godt! Lenge siden for min del. Det var en god idè!
Jeg har et parti elgkjøtt i fryseren......det må være mulig å få til noe med det som basis....

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

fargeblind skrev: man okt 11, 2021 3:41 pm Jeg har et parti elgkjøtt i fryseren......det må være mulig å få til noe med det som basis....
Hva slags type kjøtt har du fra skogens majestet?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Chromeback skrev: man okt 11, 2021 5:37 pm
fargeblind skrev: man okt 11, 2021 3:41 pm Jeg har et parti elgkjøtt i fryseren......det må være mulig å få til noe med det som basis....
Hva slags type kjøtt har du fra skogens majestet?
Til dette bruk har jeg noe som min kompis Jegeren har merket med "grytekjøtt". Jeg fikk tre kategorier :
Stek, grytekjøtt og kjøttdeig.
Det ble ikke elg i dag, men stekte knakkpølser og rotmos.
Godt, det også.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Argentinsk indrefilet med sennep, pistasj og honning. Ovnsbakte poteter.

Bilde

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Hadde såpass mye i kjøleskap og fryser som bare blir liggende, så bestemte meg for å bruke det opp før jeg kjøper nytt. Ble en litt av hvert middag. "Pizza" på pitabrød med kjøttdeig, ymse grønnsaker og pastasaus, og en pytt i panne lignende sak med speilegg på toppen. Flashback til studielivet.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Falaffel i rull med sterk saus til middag og to speilegg til kvelds.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ah, falaffel er så sinnsykt digg. Må få det på igjen snart her og, evigheter siden jeg spiste det sist.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

fargeblind skrev: man okt 11, 2021 8:34 pm
Chromeback skrev: man okt 11, 2021 5:37 pm
fargeblind skrev: man okt 11, 2021 3:41 pm Jeg har et parti elgkjøtt i fryseren......det må være mulig å få til noe med det som basis....
Hva slags type kjøtt har du fra skogens majestet?
Til dette bruk har jeg noe som min kompis Jegeren har merket med "grytekjøtt". Jeg fikk tre kategorier :
Stek, grytekjøtt og kjøttdeig.
Det ble ikke elg i dag, men stekte knakkpølser og rotmos.
Godt, det også.
Type mørbrad, eller noe lignende vil jeg vel tro da?

Ikke at det er så viktig, men misunner deg det stykket der, selv om fryseren er fylt opp med veldig mye godt selv her nå. Elg er bare så fantastisk deilig kjøtt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Elg - ja, jeg vil ha elg i mitt svelg! Men i dag blir det endelig sunn og skikkelig fiskemiddag. Koker sågar poteter. Det er sjelden til hverdags. Men passer når jeg likevel sitter på hjemmekontor hele dagen, bokstavelig talt, fra før 06 til etter 21... Men jobber ikke hele tiden da. Koker brokkoli og surrer den med rømme. Så er det kokte poteter. Og så er det stekt sei - denne fra frysedisken, faktisk.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

DoktorS skrev: tir okt 12, 2021 2:54 pm Elg - ja, jeg vil ha elg i mitt svelg! Men i dag blir det endelig sunn og skikkelig fiskemiddag. Koker sågar poteter. Det er sjelden til hverdags. Men passer når jeg likevel sitter på hjemmekontor hele dagen, bokstavelig talt, fra før 06 til etter 21... Men jobber ikke hele tiden da. Koker brokkoli og surrer den med rømme. Så er det kokte poteter. Og så er det stekt sei - denne fra frysedisken, faktisk.
Jeg ringte til min kompis Jegeren i dag for å snakke litt om oppskrifter......men han er i Skottland på hjortejakt!
Heldigvis driver ingen med lama i de traktene, da :-)
Uansett....dette vil du like.......han bruker Sous Vide! Skal visst gjøre underverker med mørheten.....men det vet du sikkert.
Jeg skal få låne Sous Vide-maskinen og få noen tips når jakta er over.
Kanskje jeg også får tryglet meg til litt hjortekjøtt?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

fargeblind skrev: tir okt 12, 2021 3:57 pm
DoktorS skrev: tir okt 12, 2021 2:54 pm Elg - ja, jeg vil ha elg i mitt svelg! Men i dag blir det endelig sunn og skikkelig fiskemiddag. Koker sågar poteter. Det er sjelden til hverdags. Men passer når jeg likevel sitter på hjemmekontor hele dagen, bokstavelig talt, fra før 06 til etter 21... Men jobber ikke hele tiden da. Koker brokkoli og surrer den med rømme. Så er det kokte poteter. Og så er det stekt sei - denne fra frysedisken, faktisk.
Jeg ringte til min kompis Jegeren i dag for å snakke litt om oppskrifter......men han er i Skottland på hjortejakt!
Heldigvis driver ingen med lama i de traktene, da :-)
Uansett....dette vil du like.......han bruker Sous Vide! Skal visst gjøre underverker med mørheten.....men det vet du sikkert.
Jeg skal få låne Sous Vide-maskinen og få noen tips når jakta er over.
Kanskje jeg også får tryglet meg til litt hjortekjøtt?
Ja, SousVide er bra på kjøtt som ikke er veldig mørt. Og elgstek kan vel være så ymse. Og i alle fall også bli fort tørt. Så jeg tror SV vil funke bra. Men generelt er jeg ikke så veldig begeistret for SV. En ting er at man mister kontrollen på tilberedningen - er det i ovn eller panne kan man har litt mer følelse med hva som foregår. Og så der det det at kjøttet er så forskjellig fra stykke til stykke, at selv med erfaring kan man bomme - faren er at kjøttet blir overkokt og får uønsket konsistens av postei. Men jeg bruker SV på f.eks. kalkunbryst. Og ikke-møre stykker som f.eks. ribbestykker. Men med gode instruksjoner, blir det nok utmerket med SV-elg!

Hadde et herlig elg-måltid i fjor, da jeg kjøpte et stykke ytrefilet på Rema/Kolonihagen - dette var sånn nærmer 500 gram. Perfekt stykke. Mørt og med mye smak. Et av høstens beste måltider i fjor.

Bilde

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Nakkekoteletter. Er jo så billig. Dette var jo ofte søndagsmiddag i gamle dager. Da var det 1 kotelett per person, og de var gjerne ikke så store. Noen ganger hente det var 1-2 slengere i tillegg. Husker min far ble litt irritert på kolleger som sa at de gjerne steikte opp et par koteletter ekstra og spiste til kveldsmat - dette var jo det slett ikke alle som "hadde råd til" (et tøyelig begrep...) Men altså - nå koster det 50 kroner for 4 gedigne koteletter... Noe av det billiste man kan spise. Tidene forandrer seg.

Nuvel - tenkte fårikål til helga, kanskje. Men nå har jeg vært innom to Rema-butikker i Oslo sentrum og begge var helt tomme for fårikålkjøtt - og det midt i sesongen?! Det snakkes vel om at det er overskudd av lammekjøtt, men altså - fårikålkjøtt har de ikke i sesongen. For øvrig også litt oppgitt på handturen i dag. Rema hadde altså ikke dette kjøttet. Det stod Norske Plommer på prislappen ved kassvis med italienske plommer. Og også den andre Rema-butikken i nærheten hadde latt være å sette pris på stykker av brasilansk entrecote. Spurte om prisen, og den var 299 kr/kg, som altså ikke er spesielt billig, så er vel derfor de dropper å sette prislapp på da...

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ble gnocchi med med tomatsaus from scratch, og litt parmesan.

Det funker det.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Blir nakkekoteletter i dag også. Praktisk å koke poteter for tre dager på tirsdag, da jeg hadde hjemmekontor. Spiser ikke mange, maks to medium store per måltid. Lar meg av og til undre over bilder folk legger ut i sosiale meder, ofte 3-4 store poteter til et måltid. Til noen retter er det godt med poteter, men det holder med to.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Baguette med spekepølse, mozarella, løk, tomat, paprika og pesto. Salat ved siden(of course).

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Spaghetti a la capri middag under 30 kr i dag.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Burrito med kjøttdeig, ris og bønner.

Stappmett.

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

Lammekoteletter med saus og poteter.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Drakk to små whisky på The Whisky Bar. Hadde ikke reservert bord, så da var det bare å dra kl 1700. Kan ikke folk lese - det står The Whisky Bar med store bokstaver på utsiden. Og så er alle bord reservert med folk som bare sitter der og bælmer i seg halvfabrikata, og knapt nok det, altså ØL... Det er flust med ølsteder i byen, så gå dit da - så byens borgere få nyte whisky i barer som er spesialisert på dette!!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

DoktorS skrev: fre okt 15, 2021 6:30 pm Drakk to små whisky på The Whisky Bar. Hadde ikke reservert bord, så da var det bare å dra kl 1700. Kan ikke folk lese - det står The Whisky Bar med store bokstaver på utsiden. Og så er alle bord reservert med folk som bare sitter der og bælmer i seg halvfabrikata, og knapt nok det, altså ØL... Det er flust med ølsteder i byen, så gå dit da - så byens borgere få nyte whisky i barer som er spesialisert på dette!!
Ja, i hvert fall når Dubliner ligger vegg i vegg, hvor man faktisk får mye godt øl. Eller gjorde det i det minste før.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Chromeback skrev: fre okt 15, 2021 6:22 pm Burrito med kjøttdeig, ris og bønner.

Stappmett.
Var du vendt mot Mekka?

Her blir det klisjé-fredag. Dvs norsk taco.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Barna kom med mat, vi er ferdigspist.
Thaimat. Plah Tap Tim med diverse kruttsterkt tilbehør og jasminris.
Tap Tim er den røde fisken som finnes i havet. Nam!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»