Post Brexit

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Post Brexit

Legg inn av newsflash »

1769 skrev: søn sep 26, 2021 10:54 pm
Vi har hatt problemer med brus på boks. Britene har ikke drivstoff til ambulansene. En liten forskjell der?

For lite aluminium og for lite halvledere globalt skyldes covid. For lite bensin og for lite mat i britiske butikker skyldes Brexit. Når de kaster ut dem som gjør jobben blir det slik.
Faktum er at brudd i forsyningskjedene ikke er noe som er unikt for SB. Det er et problem i hele verden. Takket være pandemien.

1769

Legg inn av 1769 »

newsflash skrev: man sep 27, 2021 12:50 pm
1769 skrev: søn sep 26, 2021 10:54 pm
Vi har hatt problemer med brus på boks. Britene har ikke drivstoff til ambulansene. En liten forskjell der?

For lite aluminium og for lite halvledere globalt skyldes covid. For lite bensin og for lite mat i britiske butikker skyldes Brexit. Når de kaster ut dem som gjør jobben blir det slik.
Faktum er at brudd i forsyningskjedene ikke er noe som er unikt for SB. Det er et problem i hele verden. Takket være pandemien.
Det er ikke brudd i forsyningskjedene i hele verden. Problemet er i Storbritannia. De mangler sjåfører. På grunn av brexit. Hele hensikten med brexit var jo å holde slikt riff-raff som sjåfører og sykepleiere unna Storbritannia. Så dette er både villet og vellykket, sett med brexit-briller. Du burde jo være strålende fornøyd.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Det er vel en del ting som står igjen etter Brexit som alle burde lære av:

- Ansvarlig politikk i en nasjonalforsamling: Da folkeavstemningen var et faktum så burde parlamentet jobbet mer ansvarlig med å konstruere en pakke i stedet for å sprike i alle retninger med Clegg og Co som fabulerte om nye avstemninger. Forhandlingene med EU er én ting, men det burde vært et mer solid samarbeid i parlamentet på forhånd.

- Amnesti: Hvordan i heiteste en ikke klarte å føre en ansvarlig måte å gi folk som har arbeidet i landet amnesti på er utenfor de flestes fatteevne. Og de gangene det ble gitt amnesti så var det såpass lite formidlet ut til almuen at det gikk de fleste hus forbi.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

1769 skrev: man sep 27, 2021 1:27 pm
Det er ikke brudd i forsyningskjedene i hele verden. Problemet er i Storbritannia. De mangler sjåfører. På grunn av brexit. Hele hensikten med brexit var jo å holde slikt riff-raff som sjåfører og sykepleiere unna Storbritannia. Så dette er både villet og vellykket, sett med brexit-briller. Du burde jo være strålende fornøyd.
Nå har jeg jo lagt ved en rekke linker her i tråden at det er et globalt problem med brudd i forsyningslinjene. Hvorfor benekter du det?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: man sep 27, 2021 1:48 pm
1769 skrev: man sep 27, 2021 1:27 pm
Det er ikke brudd i forsyningskjedene i hele verden. Problemet er i Storbritannia. De mangler sjåfører. På grunn av brexit. Hele hensikten med brexit var jo å holde slikt riff-raff som sjåfører og sykepleiere unna Storbritannia. Så dette er både villet og vellykket, sett med brexit-briller. Du burde jo være strålende fornøyd.
Nå har jeg jo lagt ved en rekke linker her i tråden at det er et globalt problem med brudd i forsyningslinjene. Hvorfor benekter du det?
Hvilke brudd på forsyningslinjene er det som sørger for at drivstoff ikke kjøres ut fra britiske raffinerier, og at britiske landbruksprodukter råtner i åkeren?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: tir sep 28, 2021 12:06 pm
Hvilke brudd på forsyningslinjene er det som sørger for at drivstoff ikke kjøres ut fra britiske raffinerier, og at britiske landbruksprodukter råtner i åkeren?
Problemer med å få inn arbeidskraft. På samme måte som bøndene i f.eks. Norge opplevde det.

Dersom dette skyldes Brexit, hvorfor skjer dette nå? Snart 10 måneder etter Brexit? Det burde da skje umiddelbart?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: tir sep 28, 2021 12:16 pm
Rainmaker skrev: tir sep 28, 2021 12:06 pm
Hvilke brudd på forsyningslinjene er det som sørger for at drivstoff ikke kjøres ut fra britiske raffinerier, og at britiske landbruksprodukter råtner i åkeren?
Problemer med å få inn arbeidskraft. På samme måte som bøndene i f.eks. Norge opplevde det.

Dersom dette skyldes Brexit, hvorfor skjer dette nå? Snart 10 måneder etter Brexit? Det burde da skje umiddelbart?
Fordi det er treghet i systemet...

Og her er tidslinjen ;
  • Hovedsaklig britiske sjåfører
  • "Billige" sjåfører hentes fra Øst-Europa
  • Rekrutteringen til yrket stopper opp, pga lønnsnivået
  • De billige sjåførene kastes ut som følge av Brexit
  • De nå aldrende britiske sjåførene pensjonerer seg
  • Ikke nok sjåfører
Det er akkurat samme tidslinje vi ser i Norge innenfor mange næringer.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: tir sep 28, 2021 12:31 pm
Fordi det er treghet i systemet...

Og her er tidslinjen ;
  • Hovedsaklig britiske sjåfører
  • "Billige" sjåfører hentes fra Øst-Europa
  • Rekrutteringen til yrket stopper opp, pga lønnsnivået
  • De billige sjåførene kastes ut som følge av Brexit
  • De nå aldrende britiske sjåførene pensjonerer seg
  • Ikke nok sjåfører
Det er akkurat samme tidslinje vi ser i Norge innenfor mange næringer.
Du mangler et par punkt, her er korrekt tidslinje:
  • Hovedsaklig britiske sjåfører
  • "Billige" sjåfører hentes fra Øst-Europa
  • Rekrutteringen til yrket stopper opp, pga lønnsnivået
  • De billige sjåførene drar hjem som følge av pandemien
  • Ikke nok sjåfører
Det er vel neppe realistisk at vi har en pensjonistbølge blant britiske sjåfører de siste 10 månedene?

Første bud for å motvirke dette er jo å sikre anstendige arbeidsforhold. Det er betydelig lettere utenfor EU/EØS.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

newsflash skrev: tir sep 28, 2021 2:09 pm
Rainmaker skrev: tir sep 28, 2021 12:31 pm
Fordi det er treghet i systemet...

Og her er tidslinjen ;
  • Hovedsaklig britiske sjåfører
  • "Billige" sjåfører hentes fra Øst-Europa
  • Rekrutteringen til yrket stopper opp, pga lønnsnivået
  • De billige sjåførene kastes ut som følge av Brexit
  • De nå aldrende britiske sjåførene pensjonerer seg
  • Ikke nok sjåfører
Det er akkurat samme tidslinje vi ser i Norge innenfor mange næringer.
Du mangler et par punkt, her er korrekt tidslinje:
  • Hovedsaklig britiske sjåfører
  • "Billige" sjåfører hentes fra Øst-Europa
  • Rekrutteringen til yrket stopper opp, pga lønnsnivået
  • De billige sjåførene drar hjem som følge av pandemien
  • Ikke nok sjåfører
Det er vel neppe realistisk at vi har en pensjonistbølge blant britiske sjåfører de siste 10 månedene?

Første bud for å motvirke dette er jo å sikre anstendige arbeidsforhold. Det er betydelig lettere utenfor EU/EØS.
Det er ca 20000 som er "ikke-returnerende" pga Brexit. ""uncertainty of Brexit and future rights to live and work in the UK" forced many drivers to leave the country." Altså kastet ut som følge av Brexit.


"It says around 2,000 drivers are leaving the industry every week, often due to retirement, with only 1,000 new recruits joining over the same period."

https://news.sky.com/story/supply-crisi ... t-12417317

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rainmaker skrev: tir sep 28, 2021 3:27 pm Det er ca 20000 som er "ikke-returnerende" pga Brexit. ""uncertainty of Brexit and future rights to live and work in the UK" forced many drivers to leave the country." Altså kastet ut som følge av Brexit.


"It says around 2,000 drivers are leaving the industry every week, often due to retirement, with only 1,000 new recruits joining over the same period."

https://news.sky.com/story/supply-crisi ... t-12417317
Forsåvidt en interessant artikkel, dessverre var vel mye "cherry picking " når det kom til hva du valgte å sitere.

F.eks ignorerer du at Covid og pandemi blir listet opp som den klart største årsaken til sjåførmangel.

"The coronavirus pandemic has seen many foreign HGV drivers return to their home countries and the "vast majority" have not returned, according to the RHA."

I tillegg ignorerer du hva sjåførene selv sier om Brexit:

However Transport Secretary Grant Shapps claims Brexit has helped provide solutions to the shortages in the haulage sector by allowing an increase in HGV driving tests to be introduced.

He told Sky News: "I've seen people point to Brexit as if it is the culprit here. In fact, they are wrong.


Egentlig litt merkelig at du ikke la merke til dette når du satte opp tidslinjen din :)

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Her en typisk mangel pga. brexit: https://www.nrk.no/norge/mangel-pa-frak ... 1.15353978
Store problemer i Asia pga. brexit, ha ha.

fazz

Legg inn av fazz »

hauge23 skrev: tir sep 28, 2021 5:39 pm Her en typisk mangel pga. brexit: https://www.nrk.no/norge/mangel-pa-frak ... 1.15353978
Store problemer i Asia pga. brexit, ha ha.
Hvor mange fraktcontainere trenger du egentlig for å frakte dagligvarer, grønnsaker og frukt rundt omkring i Europa? Det er ingen som påstår at det ikke er mangle på forbruksvarer fra Asia, det er ikke det diskusjonen går på. Forskjellen er at England mangler nødvendige matvarer og medisiner ( og nå også drivstoff) i butikkene, noe vi IKKE ser noen andre plasser i EU.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

hauge23 skrev: tir sep 28, 2021 5:39 pm Her en typisk mangel pga. brexit: https://www.nrk.no/norge/mangel-pa-frak ... 1.15353978
Store problemer i Asia pga. brexit, ha ha.
Det er nok bensin i UK, så det er ikke der problemet ligger. Problemet er at sjåfører fra EU har reist hjem, og ikke kommet tilbake. Britene har laget en visa-ordning, men EU-sjåfører bruker den ikke. Før kunne de bare komme som de ville. Det er mangel på ca. 100 000 sjåfører, og nå som aktiviteten har tatt seg opp etter Covid, er det rett og slett ikke nok sjåfører fr å få økonomien til å gå rundt.
Dette hadde ikke skjedd uten brexit.

Men dere fortsetter vel å blånekte. Det sier strengt tatt mest om dere. Det er ikke noe pent syn, dere hevder at oversvømmelsen utelukkende skyldes at det regnet i går, men det har regnet i to uker i strekk.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

"dere hevder at oversvømmelsen utelukkende skyldes at det regnet i går, men det har regnet i to uker i strekk."

Visste at den lave vannstanden i bassengene hadde en årsak.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: tir sep 28, 2021 5:43 pm
Det er nok bensin i UK, så det er ikke der problemet ligger. Problemet er at sjåfører fra EU har reist hjem, og ikke kommet tilbake. Britene har laget en visa-ordning, men EU-sjåfører bruker den ikke. Før kunne de bare komme som de ville. Det er mangel på ca. 100 000 sjåfører, og nå som aktiviteten har tatt seg opp etter Covid, er det rett og slett ikke nok sjåfører fr å få økonomien til å gå rundt.
Dette hadde ikke skjedd uten brexit.

Men dere fortsetter vel å blånekte. Det sier strengt tatt mest om dere. Det er ikke noe pent syn, dere hevder at oversvømmelsen utelukkende skyldes at det regnet i går, men det har regnet i to uker i strekk.
Sjåførene har reist hjem pga pandemien. Og valgt å ikke komme tilbake pga testregimet.

Ellers så synes jeg det er verdt å merke seg hva lederen for britiske trailersjåfører sier: Brexit er ikke problemet, det er en del av løsningen. Lønningene er på vei opp, og det utdannes britiske sjåfører i raskt tempo.

Noen tanker om det?

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: tir sep 28, 2021 7:32 pm
Ellers så synes jeg det er verdt å merke seg hva lederen for britiske trailersjåfører sier: Brexit er ikke problemet, det er en del av løsningen. Lønningene er på vei opp, og det utdannes britiske sjåfører i raskt tempo.

Noen tanker om det?
1. Som sagt, du peker på den ene regnværsdagen og later som at det var solskinn de andre dagene. Glem det!

2. Jeg har allerede kommentert det:
Lønnsnivået må opp og transportnæringen må konkurrere om arbeidskraften. Det gir dyrere varer, inflasjon og svekket pund.
Alle, bortsett fra de få britene som kjører i dag, taper på det. Det er det samme som her, om polakker pusser opp badet sparer jeg 50 000 som jeg kan bruke på noe annet - det er økt velferd for meg!

Det er hele modellen med billig arbeidskraft som tar jobbene britene/nordmenn ikke vil ha, som nå skal legges om. Det er som å frivillig spille i 3. div i stedet for eliteserien.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: tir sep 28, 2021 7:59 pm
1. Som sagt, du peker på den ene regnværsdagen og later som at det var solskinn de andre dagene. Glem det!

2. Jeg har allerede kommentert det:
Lønnsnivået må opp og transportnæringen må konkurrere om arbeidskraften. Det gir dyrere varer, inflasjon og svekket pund.
Alle, bortsett fra de få britene som kjører i dag, taper på det. Det er det samme som her, om polakker pusser opp badet sparer jeg 50 000 som jeg kan bruke på noe annet - det er økt velferd for meg!

Det er hele modellen med billig arbeidskraft som tar jobbene britene/nordmenn ikke vil ha, som nå skal legges om. Det er som å frivillig spille i 3. div i stedet for eliteserien.
Pandemien har vært noe lengere enn "en regnværsdag". Brudd i forsyningslinjene er et globalt fenomen. Allikevel så er det altså noen som påstår at problemene i SB utelukkende skyldes Brexit, mens en overalt ellers i verden skylder på pandemien.

Det å ha et anstendig arbeidsliv med en lønn å leve av er en av bærebjelkene i en velferdsstat. At noen får det til å bli negativt overrasker meg. Det er ikke uten grunn til at de nordiske landene, med et regulert arbeidsliv og høy minstelønn topper de fleste statistikker.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: tir sep 28, 2021 8:31 pm
Rhabagatz skrev: tir sep 28, 2021 7:59 pm
1. Som sagt, du peker på den ene regnværsdagen og later som at det var solskinn de andre dagene. Glem det!

2. Jeg har allerede kommentert det:
Lønnsnivået må opp og transportnæringen må konkurrere om arbeidskraften. Det gir dyrere varer, inflasjon og svekket pund.
Alle, bortsett fra de få britene som kjører i dag, taper på det. Det er det samme som her, om polakker pusser opp badet sparer jeg 50 000 som jeg kan bruke på noe annet - det er økt velferd for meg!

Det er hele modellen med billig arbeidskraft som tar jobbene britene/nordmenn ikke vil ha, som nå skal legges om. Det er som å frivillig spille i 3. div i stedet for eliteserien.
Pandemien har vært noe lengere enn "en regnværsdag". Brudd i forsyningslinjene er et globalt fenomen. Allikevel så er det altså noen som påstår at problemene i SB utelukkende skyldes Brexit, mens en overalt ellers i verden skylder på pandemien.

Det å ha et anstendig arbeidsliv med en lønn å leve av er en av bærebjelkene i en velferdsstat. At noen får det til å bli negativt overrasker meg. Det er ikke uten grunn til at de nordiske landene, med et regulert arbeidsliv og høy minstelønn topper de fleste statistikker.
Nå følger alle de nordiske landene innvandringsmodellen, så det er ingen motsetningsforhold der.
Det er UK som ikke gjør det lengre, fordi de innvandringsfiendlige brexit-tilhengerne ikke vil det. Nå som briter selv skal kjøre buss, vaske hotellrom, plukke jordbær og filetere fisk, ja, da blir det mindre velferd på alle. Fordi den billige arbeidskraften holder seg hjemme der de tjener enda mindre.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: tir sep 28, 2021 9:17 pm
Nå følger alle de nordiske landene innvandringsmodellen, så det er ingen motsetningsforhold der.
Det er UK som ikke gjør det lengre, fordi de innvandringsfiendlige brexit-tilhengerne ikke vil det. Nå som briter selv skal kjøre buss, vaske hotellrom, plukke jordbær og filetere fisk, ja, da blir det mindre velferd på alle. Fordi den billige arbeidskraften holder seg hjemme der de tjener enda mindre.
Vel, i Norge (og norden forøvrig) kjemper en fremdeles i mot sosial dumping. At britiske trailersjåfører nå får anstendig betalt burde jo være en gladnyhet for alle!

Det er et faktum at det faktisk er mer velferd i de landene som betaler bussjåfører, de vasker hotellrom osv en anstendig lønn. Kanskje litt mindre profitt til eierne, men mer velferd til befolkningen.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: tir sep 28, 2021 9:30 pm

Vel, i Norge (og norden forøvrig) kjemper en fremdeles i mot sosial dumping. At britiske trailersjåfører nå får anstendig betalt burde jo være en gladnyhet for alle!

Det er et faktum at det faktisk er mer velferd i de landene som betaler bussjåfører, de vasker hotellrom osv en anstendig lønn. Kanskje litt mindre profitt til eierne, men mer velferd til befolkningen.
Jeg forstår ikke helt hvilket land det er du snakker om, som er uten innvandring.
I Norge betaler vi da "anstendig lønn", men likevel finnes det knapt etniske nordmenn i rengjøringsbransjen. Alternativet er jo å sende ut slitne 50-60 åringer, eller å doble lønnsnivået. Det siste blir et spleiselag, slik vi nå ser i UK, og regningen for høyere lønninger må sendes videre til den jevne brite i form av økt inflasjon og svekket pund.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Rhabagatz skrev: tir sep 28, 2021 9:44 pm
newsflash skrev: tir sep 28, 2021 9:30 pm

Vel, i Norge (og norden forøvrig) kjemper en fremdeles i mot sosial dumping. At britiske trailersjåfører nå får anstendig betalt burde jo være en gladnyhet for alle!

Det er et faktum at det faktisk er mer velferd i de landene som betaler bussjåfører, de vasker hotellrom osv en anstendig lønn. Kanskje litt mindre profitt til eierne, men mer velferd til befolkningen.
Jeg forstår ikke helt hvilket land det er du snakker om, som er uten innvandring.
I Norge betaler vi da "anstendig lønn", men likevel finnes det knapt etniske nordmenn i rengjøringsbransjen. Alternativet er jo å sende ut slitne 50-60 åringer, eller å doble lønnsnivået. Det siste blir et spleiselag, slik vi nå ser i UK, og regningen for høyere lønninger for disse jobbene må sendes videre til den jevne brite i form av økt inflasjon og svekket pund.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: tir sep 28, 2021 9:45 pm
Jeg forstår ikke helt hvilket land det er du snakker om, som er uten innvandring.
I Norge betaler vi da "anstendig lønn", men likevel finnes det knapt etniske nordmenn i rengjøringsbransjen. Alternativet er jo å sende ut slitne 50-60 åringer, eller å doble lønnsnivået. Det siste blir et spleiselag, slik vi nå ser i UK, og regningen for høyere lønninger for disse jobbene må sendes videre til den jevne brite i form av økt inflasjon og svekket pund.
Ingen grunn til å sette opp stråmenn, jeg har ikke snakket om land som er uten innvandring. Skjerpings.

Jeg sier at det er en gladnyhet at britiske trailersjåfører nå ligger an til å få en anstendig lønn. Og at det er et faktum at de landene der også lavtlønte faktisk får en lønn det er fullt mulig å leve av er de landene med den best utbygde velferdsstaten.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

newsflash skrev: tir sep 28, 2021 9:50 pm

Ingen grunn til å sette opp stråmenn, jeg har ikke snakket om land som er uten innvandring. Skjerpings.

Jeg sier at det er en gladnyhet at britiske trailersjåfører nå ligger an til å få en anstendig lønn. Og at det er et faktum at de landene der også lavtlønte faktisk får en lønn det er fullt mulig å leve av er de landene med den best utbygde velferdsstaten.
Du setter frem Norge som et eksempel på at man får anstendig lønn. Greit, da er det altså et område som EØS-avtalen ikke har ødelagt. Det er notert.

Ellers er det absurd å hevde at EU-sjåfører i England ikke fikk en lønn det gikk å leve av. Selvfølgelig gikk det fint, selv om de måtte akseptere enn lavere levestandard enn briter, men høyere enn hva de hadde hjemme. Ellers hadde de ikke gidder å dra. Nå må lønna opp for å friste briter-som har andre jobber og som alle andre skal betale.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Rhabagatz skrev: tir sep 28, 2021 10:16 pm
Du setter frem Norge som et eksempel på at man får anstendig lønn. Greit, da er det altså et område som EØS-avtalen ikke har ødelagt. Det er notert.

Ellers er det absurd å hevde at EU-sjåfører i England ikke fikk en lønn det gikk å leve av. Selvfølgelig gikk det fint, selv om de måtte akseptere enn lavere levestandard enn briter, men høyere enn hva de hadde hjemme. Ellers hadde de ikke gidder å dra. Nå må lønna opp for å friste briter-som har andre jobber og som alle andre skal betale.
Det finnes bransjer i Norge der det er et problem med sosial dumping, så det er jo ingen tvil om at Norge ville kommet enda bedre ut uten EØS. Både innen byggebransjen og transportbransjen finnes det stygge eksempler på det. Sosial dumping skaper forskjeller og ødelegger velferdsstaten. Allikevel er det noe EU tillater og vi sliter med å forhindre, takket være EØS.

Ellers så var det britiske sjåfører jeg trakk frem, og at de nå får en anstendig lønn som en kan leve av. Nok en stråmann der altså :p

Britisk lønn til britiske sjåfører er noe jeg anser som en bra ting, det har knapt nok vært mulig de siste årene.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Forhandlingene om en ny Nord-Irland protokoll fortsetter, og britene truer med å suspendere den nåværende protokollen dersom det ikke kommer endringer på plass.

Link

Så får vi se om EU velger å holde på sitt og risikere handelskrig, eller om de går med på dette.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

Jeg ser Irene ikke akkurat synes det er en god ide med en ny Nord-Irland protokoll.

https://www.politico.eu/article/ireland ... -eu-trade/

fazz

Legg inn av fazz »

newsflash skrev: tir okt 12, 2021 9:43 pm Forhandlingene om en ny Nord-Irland protokoll fortsetter, og britene truer med å suspendere den nåværende protokollen dersom det ikke kommer endringer på plass.

Link

Så får vi se om EU velger å holde på sitt og risikere handelskrig, eller om de går med på dette.
Har dem ikke forhandlet om dette ett par ganger tidligere allerede? Hva får britene til å tro at DENNE gangen greier de det? Nå må EU snart si at nok er nok og slutte å la britene få oppføre seg som trassunger i butikken og heller bare slutte å møte dem før de opprettholder de avtaler de allerede har signert.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Leoparden skrev: tir okt 12, 2021 11:36 pm Jeg ser Irene ikke akkurat synes det er en god ide med en ny Nord-Irland protokoll.

https://www.politico.eu/article/ireland ... -eu-trade/
Det har du nok rett i, men når Irene av en eller annen grunn vært en av de minst britiskvennlige igjennom hele brexit. I tillegg er det nok krefter i Irland som ønsker å splitte Nord-Irland fra resten av SB, slik at en kan få en gjenforening av de to irske republikkene.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fazz skrev: ons okt 13, 2021 12:06 am
Har dem ikke forhandlet om dette ett par ganger tidligere allerede? Hva får britene til å tro at DENNE gangen greier de det? Nå må EU snart si at nok er nok og slutte å la britene få oppføre seg som trassunger i butikken og heller bare slutte å møte dem før de opprettholder de avtaler de allerede har signert.
Det er slik det fungerer ute i verden skjønner du, er en part misfornøyd med en avtale så ser en på det på nytt. Slik fortsetter en frem til en finner en løsning begge parter kan akseptere.

Jeg skjønner at det kan fremstå som fremmed for oss her i Norge, vi er jo vant med å bare automatisk implementere alt som kommer fra Brüssel.

fazz

Legg inn av fazz »

newsflash skrev: ons okt 13, 2021 9:48 am Det er slik det fungerer ute i verden skjønner du, er en part misfornøyd med en avtale så ser en på det på nytt. Slik fortsetter en frem til en finner en løsning begge parter kan akseptere.

Jeg skjønner at det kan fremstå som fremmed for oss her i Norge, vi er jo vant med å bare automatisk implementere alt som kommer fra Brüssel.
I de fleste tilfellene når en har underskrevet en avtale så har de allerede blitt enige, da er det ikke vanlig ei heller "i den virkelige verden" at en av partene konstant skal reforhandle den avtalen før de i det hele tatt har implementert den første.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Norge og EU»