Hva skjer i Kongsberg?

Svar
Sodajr

Re: Hva skjer i Kongsberg?

Legg inn av Sodajr »

Politiet skøyt varselskudd

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Knaxern skrev: ons okt 13, 2021 11:11 pm
VivaLV skrev: ons okt 13, 2021 10:18 pm
Nettopp. Men det var jo stor diskusjon hvorfor ingen grep inn på Utøya. Nå var det også tilsynelatende ingen som grep inn, så kanskje folk rett og slett bare blir redde/handlingslammet og man overvurderer hva man selv ville gjort/kan forvente at andre gjør i en slik situasjon.
Greit nok det, men jo flere folk rundt, jo større er sannsynligheten for at det er en tøff person der som kan agere. Samtidig er dette ikke et skarpt automatvåpen som fyrer av i et hurtig tempo, det er en bue som må lades en god del saktere og som det må siktes godt med. Det tar tid. Sies at han var inne i en Coop-butikk. Det er et stort areal å dekke, finn en hermetikkboks og sleng det i hodet på han.

Her har du en som gikk rundt å skjøt på demonstranter i en BLM-protest i USA i fjor:



Endte opp med å få rundjuling fordi folk agerte:

Ikke smart å provosere BurnLootMurder.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

StørsteiEuropa_Utd skrev: ons okt 13, 2021 11:14 pm Ingen grunn til å spore av helt, Knaxern..
Tja, prøvde å finne en annen situasjon hvor en person gikk rundt med pil og bue for å skye på folk. Denne situasjonen husket jeg fra i fjor, så lett å finne fram.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

"Finnes det barn og unge blant de drepte?".

Det er så pervers fra media. Dette er jo ikke oppklarende spørsmål. Bare sensasjonsjag.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Solvgutt1 skrev: ons okt 13, 2021 11:21 pm "Finnes det barn og unge blant de drepte?".

Det er så pervers fra media. Dette er jo ikke oppklarende spørsmål. Bare sensasjonsjag.
Enemies of the people.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Politiet skøyt varselskudd

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

5 drepte med pil og bue. Rimelig "godt gjort". Selv med en proffbue, er vel ikke akkurat disse enkle å skyte med og du skal treffe relativt presist for å ta livet av folk. Og i enda større grad folk i bevegelse. Samt at du ikke akkurat har samme skuddrate som med et helt- eller halvautomatisk gevær/pistol.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Queenie skrev: ons okt 13, 2021 11:18 pm Spent på hva det er slags fyr, skal ettersigende være norsk i sin beste alder.
Det høres ut som noe jeg har hørt før, mange trodde på muslimer da også inkludert undertegnede, så jeg har sluttet å spekuler.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Rusrelatert, garantert.

StørsteiEuropa_Utd

Legg inn av StørsteiEuropa_Utd »

Knaxern skrev: ons okt 13, 2021 11:20 pm
StørsteiEuropa_Utd skrev: ons okt 13, 2021 11:14 pm Ingen grunn til å spore av helt, Knaxern..
Tja, prøvde å finne en annen situasjon hvor en person gikk rundt med pil og bue for å skye på folk. Denne situasjonen husket jeg fra i fjor, så lett å finne fram.
Helt unødvendig å starte å linke og sammenligne med ulike saker allerede etter min mening.

startelver

Legg inn av startelver »

Så vi snakker om en halvtime før gjerningsmannen ble tatt. En hel halvtime kunne han gjøre hva han ville, og fyre løs med piler!!! En halvtime!!!! Det er for svakt. Politiet er ikke bevæpnet? De burde greie å stoppe han innen 15 min .

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

KongOlav2 skrev: ons okt 13, 2021 11:23 pm 5 drepte med pil og bue. Rimelig "godt gjort". Selv med en proffbue, er vel ikke akkurat disse enkle å skyte med og du skal treffe relativt presist for å ta livet av folk. Og i enda større grad folk i bevegelse. Samt at du ikke akkurat har samme skuddrate som med et helt- eller halvautomatisk gevær/pistol.
Spesielt hvis det ikke er mange som er skadet.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Politimann utenfor tjeneste blant de skadde. Sikkert han som ble skutt i ryggen.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ligger en video på Twitter av at gjerningsmannen overgir seg til politiet. Ser ikke hudfargen for de som er opptatt av det, men pågripelsen så i alle fall veldig udramatisk ut. Ikke en som var villig til å dø for sin sak.
Sist redigert av Solvgutt1 den ons okt 13, 2021 11:27 pm, redigert 1 gang totalt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Da traff vel anslagene om 6-8 som var nevnt her på forumet ganske bra. Dvs. usikker på om det var 6-8 drepte eller 6-8 drepte og skadde som ble nevnt.

startelver

Legg inn av startelver »

kytec skrev: ons okt 13, 2021 11:24 pm
Queenie skrev: ons okt 13, 2021 11:18 pm Spent på hva det er slags fyr, skal ettersigende være norsk i sin beste alder.
Det høres ut som noe jeg har hørt før, mange trodde på muslimer da også inkludert undertegnede, så jeg har sluttet å spekuler.
Er nok en Breivik light.

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

startelver skrev: ons okt 13, 2021 11:17 pm Dukket opp videoer, kommer ikke til å linke noe.

Alle skulle blitt tvunget til å kjøpe ny mobil som var 100% umulig å tukle med og så innføre lover om spredning / filming av ditt og datt lite fristende når en med normal sirkulasjon i hodet veit at DETTE ER FOR DRØYT

toetoe

Legg inn av toetoe »

Jeg har full forståelse for at dette er en kaotisk situasjon også for journalistene, men er virkelig "hvor viktig er vitner" et spørsmål vi trengte nå?

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Solvgutt1 skrev: ons okt 13, 2021 11:26 pm Ligger en video på Twitter av at gjerningsmannen overgir seg til politiet. Ser ikke hudfargen for de som er opptatt av det, men pågripelsen så i alle fall veldig udramatisk ut.
Det er neppe GM. Pågripelsen skal ha vært dramatisk og skudd involvert.

Sikkert bare en tilfeldig spaserende.

dereselskede AEGI2

Legg inn av dereselskede AEGI2 »

VivaLV skrev: ons okt 13, 2021 11:26 pm Da traff vel anslagene om 6-8 som var nevnt her på forumet ganske bra. Dvs. usikker på om det var 6-8 drepte eller 6-8 drepte og skadde som ble nevnt.
anslagene ? reinspika tipping om et antall mennesker som er drept

et antall som folk glatt kunne ventet på til de ble opplyst av politiet men folk ELSKER å spekulere , motbydelig og kvalmt

Liverpoolodd94

Legg inn av Liverpoolodd94 »

Navn ute på Flashback ute allerede. Drøyt det, hvis slikt ikke stemmer. Men de har ofte rett der inne, noen med kilder der?

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

startelver skrev: ons okt 13, 2021 11:26 pm
kytec skrev: ons okt 13, 2021 11:24 pm
Queenie skrev: ons okt 13, 2021 11:18 pm Spent på hva det er slags fyr, skal ettersigende være norsk i sin beste alder.
Det høres ut som noe jeg har hørt før, mange trodde på muslimer da også inkludert undertegnede, så jeg har sluttet å spekuler.
Er nok en Breivik light.
Tvilsomt, sliter med å se noen bakenforliggende motiver med å skyte coop-kunder med pil og bue.
Synes det høres ut som et psykiatrisk tilfelle.

TWU

Legg inn av TWU »

Solvgutt1 skrev: ons okt 13, 2021 11:26 pm Ligger en video på Twitter av at gjerningsmannen overgir seg til politiet. Ser ikke hudfargen for de som er opptatt av det, men pågripelsen så i alle fall veldig udramatisk ut. Ikke en som var villig til å dø for sin sak.
Navnet jeg har sett på nettet er ihvertfall veldig norskklingende, men kan veldig gjerne være feil slik som han tyskeren som først ble nevnt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Så relativt ung ut på ganglaget. Kledd i mørk hettegenser/joggebukse og kom med hendene i været. Var vel muligens med Lågen/Sølvbrua.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Liverpoolodd94 skrev: ons okt 13, 2021 11:28 pm Navn ute på Flashback ute allerede. Drøyt det, hvis slikt ikke stemmer. Men de har ofte rett der inne, noen med kilder der?
Det er drøyt og viktig at det ikke går videre derfra.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

dereselskede AEGI2 skrev: ons okt 13, 2021 11:28 pm
VivaLV skrev: ons okt 13, 2021 11:26 pm Da traff vel anslagene om 6-8 som var nevnt her på forumet ganske bra. Dvs. usikker på om det var 6-8 drepte eller 6-8 drepte og skadde som ble nevnt.
anslagene ? reinspika tipping om et antall mennesker som er drept

et antall som folk glatt kunne ventet på til de ble opplyst av politiet men folk ELSKER å spekulere , motbydelig og kvalmt
OK. Men det er vel mer snakk om uoffisielle kilder så reinspikka tipping får være din påstand.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Siste (21:20) om den pågrepne fra Resetts kilder er at det trolig dreier seg om en konvertitt, norsk etnisitet, alder 25-35, mye psykiatrisk historikk. Opplysningene må tas med forbehold.

Flere som melder det samme nå. Igjen så må man se på rus/psykiatrisk behandling her i landet. Konvertitt er vel det jeg har mest tvil om forsåvidt.
Sist redigert av SuperGunners10 den ons okt 13, 2021 11:34 pm, redigert 2 ganger totalt.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Jallaskar skrev: ons okt 13, 2021 11:28 pm
Tvilsomt, sliter med å se noen bakenforliggende motiver med å skyte coop-kunder med pil og bue.
Synes det høres ut som et psykiatrisk tilfelle.
Kan være at han fått sparken fra den butikken, og at det har tiltet for han.

trønderen

Legg inn av trønderen »

startelver skrev: ons okt 13, 2021 11:25 pm Så vi snakker om en halvtime før gjerningsmannen ble tatt. En hel halvtime kunne han gjøre hva han ville, og fyre løs med piler!!! En halvtime!!!! Det er for svakt. Politiet er ikke bevæpnet? De burde greie å stoppe han innen 15 min .
Det er mulig man i ettertid kan gi politiet kritikk, men det er selvfølgelig alt for tidlig å si noe om politiets arbeid så tidlig.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Knaxern skrev: ons okt 13, 2021 11:31 pm
Jallaskar skrev: ons okt 13, 2021 11:28 pm
Tvilsomt, sliter med å se noen bakenforliggende motiver med å skyte coop-kunder med pil og bue.
Synes det høres ut som et psykiatrisk tilfelle.
Kan være at han fått sparken fra den butikken, og at det har tiltet for han.
Er vel meldt om flere åsteder.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»