Hva skjer i Kongsberg?

Svar
Broren

Re: Hva skjer i Kongsberg?

Legg inn av Broren »

Solvgutt1 skrev: tor okt 14, 2021 4:07 am
Hvis det viser seg at han er muslim, slik mye tyder på nå, er du like lysten på å bruke det til å slå politisk mynt som du framstår i dette innlegget?
Slår jeg politisk mynt?

Hva er egentlig forskjellen på min "spekulasjon" sett i forhold til alt det andre som er skrevet hittil i tråden? Hele tråden er jo sammenhengende spekulasjoner om alt mulig, bortsett fra mitt alternativ, som enkelte åpenbart har store problemer med å forestille seg, og langt mindre sette de på trykk i en spekulasjonstråd som dette.

Det viser seg at mannen som er hengt ut og navngitt tydeligvis ikke er den samme som denne dansken, og da kan det jo også hende at hele historien om rus og psykiatri ramler sammen.
Min "spekulasjon" kan derfor være like riktig som hvilken som helst av spekulasjonene som er skrevet om gjerningsmannen hittil i tråden.

En lokal journalist som var ute og dekket det som skjedde har lang erfaring i dekning av grupper som driver med hate speech, så inntil politiet slipper alle opplysninger om mannen er det jeg skreiv like riktig/feil som alt annet i denne tråden.

Skulle jeg ha rett er jeg spent på hvor lang tid det tar før de første påstander kommer om at han er en ensom ulv som har radikalisert seg sjøl på gutterommet i total isolasjon fra resten av verden, og alle de vanlige lamme bortforklaringene vi har sett hver gang en ytrehøyretulling har vært ute på Fædrelandsbeskyttende tokt.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Igjen til utstyret.. sett bilder av de pilene som angivelig har blitt brukt og de ser ikke ut som jaktpiler. Så trolig noe konkurranse utstyr som ikke er like dødelig. Lurer da på hvordan fem av syv døde? Enten er han Robin hood i treffsikkerhet eller så har flere våpen blitt brukt.

https://brand.broadheads.biz/wallner-co ... -head.html

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Scuderia skrev: tor okt 14, 2021 8:15 am Igjen til utstyret.. sett bilder av de pilene som angivelig har blitt brukt og de ser ikke ut som jaktpiler. Så trolig noe konkurranse utstyr som ikke er like dødelig. Lurer da på hvordan fem av syv døde? Enten er han Robin hood i treffsikkerhet eller så har flere våpen blitt brukt.

https://brand.broadheads.biz/wallner-co ... -head.html
Har lurt på det samme selv. Drepe med piler, da skal man treffe veldig kritiske steder på kroppen. Men vi får vel vite etter hvert om der har blitt brukt andre våpen i tillegg.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Scuderia skrev: tor okt 14, 2021 8:15 am Igjen til utstyret.. sett bilder av de pilene som angivelig har blitt brukt og de ser ikke ut som jaktpiler. Så trolig noe konkurranse utstyr som ikke er like dødelig. Lurer da på hvordan fem av syv døde? Enten er han Robin hood i treffsikkerhet eller så har flere våpen blitt brukt.

https://brand.broadheads.biz/wallner-co ... -head.html
Det er ikke vanskelig å treffe noen med pil og bue på rundt 10 meters hold. Selv uten spesielt mye trening.

Menneskekroppen tåler mye, men treffes du på "riktig" sted så skal det faktisk ikke så mye til. Slike piler kan gjøre stor skade på indre organer, og treffes du i en pulsåre, f.eks i halsen eller låret skal det ikke lange tiden til før blodtapet slår inn.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Scuderia skrev: tor okt 14, 2021 8:15 am Igjen til utstyret.. sett bilder av de pilene som angivelig har blitt brukt og de ser ikke ut som jaktpiler. Så trolig noe konkurranse utstyr som ikke er like dødelig. Lurer da på hvordan fem av syv døde? Enten er han Robin hood i treffsikkerhet eller så har flere våpen blitt brukt.

https://brand.broadheads.biz/wallner-co ... -head.html
Det blir bare spekulasjoner, selvfølgelig, men det verserte jo vitneutsagn om bruk av kniv, gjorde det ikke? Om man feks også dreper egen familie før man går ut og skyter etter folk med bue, kan jo flere av drapene ha skjedd et annet sted, og færre ute på gaten. Det er vel relativt trangt inne i en butikk også, om han har skutt noen på kloss hold.


Queenie

Legg inn av Queenie »

palimpsest skrev: tor okt 14, 2021 8:23 am
Scuderia skrev: tor okt 14, 2021 8:15 am Igjen til utstyret.. sett bilder av de pilene som angivelig har blitt brukt og de ser ikke ut som jaktpiler. Så trolig noe konkurranse utstyr som ikke er like dødelig. Lurer da på hvordan fem av syv døde? Enten er han Robin hood i treffsikkerhet eller så har flere våpen blitt brukt.

https://brand.broadheads.biz/wallner-co ... -head.html
Om man feks også dreper egen familie før man går ut og skyter etter folk med bue, kan jo flere av drapene ha skjedd et annet sted, og færre ute på gaten.
En etnisk dansk-norsk mann som konverterer har familie? Neppe.

En kvinne som ble knivstukket og muligens drept ser ut til å ha blitt det et stykke etter butikkseansen, det sørgelige her er vel at politiet ankom før, men ikke klarte å få kontroll på fyren. Vi får se.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Flere våpen bekreftet ja....

Hmmm...første som slo meg var at han først brukte pil og bue for å skade nok til at folk falt om, for deretter å drepe med kniv.

Dukker nok opp flere detaljer etterhvert som saken etterforskes

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Kjenning av politiet, ja....

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

GiPazzini_85 skrev: tor okt 14, 2021 8:33 am
Kjenning av politiet, ja....
Kjenning er jo så mangt. Det som er interessant om det er noe på han som tilsier at han skulle være kapabel til å utføre noe slikt, og at det burde vært fanget opp. Blir ikke overrasket om det er tilfellet her, men vi kan jo håpe på butikknasking.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

VivaLV skrev: tor okt 14, 2021 1:06 am En annen ting. Det er noe med navn jeg ikke klarer å få ut av hodet ifht. om man blir kriminell eller ei. Fiktivt navn. Men kunne "Kåre Johnny" blitt statsminister i Norge?
Teoretisk sett: Ja. Sosio-økonomisk sett: Nei.

Vi får nok ikke noen Jimmy, Kåre Johnny, Veronica, Laila, Marry, Ronny, Tanja, Glenn, Kenneth o.l som statsminister med det første.

joplina

Legg inn av joplina »

Queenie skrev: tor okt 14, 2021 8:29 am
En kvinne som ble knivstukket og muligens drept ser ut til å ha blitt det et stykke etter butikkseansen, det sørgelige her er vel at politiet ankom før, men ikke klarte å få kontroll på fyren. Vi får se.
****************
"Klokken 18.13 fikk politiet flere meldinger fra personer i Kongsberg sentrum om at en mann beveget seg rundt i et større område med en pil og bue.
– Mannen ble pågrepet klokken 18.47"
https://www.nrk.no/norge/fem-drept-_-po ... 1.15689121

- 34 minutter fra politiet er varslet og rykker ut - til pågripelse av en bevæpnet drapsmann, syns jeg er raskt og effektivt jobbet...sånn i motsetning til hva du syns.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

qbah skrev: tor okt 14, 2021 8:38 am
GiPazzini_85 skrev: tor okt 14, 2021 8:33 am
Kjenning av politiet, ja....
Kjenning er jo så mangt. Det som er interessant om det er noe på han som tilsier at han skulle være kapabel til å utføre noe slikt, og at det burde vært fanget opp. Blir ikke overrasket om det er tilfellet her, men vi kan jo håpe på butikknasking.
Om politiet sier at dette er en kjenning så bør det ha en viss relevans til saken, altså at vedkommende har vist f.eks truende atferd eller gjort andre rare ting.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

GiPazzini_85 skrev: tor okt 14, 2021 8:39 am
VivaLV skrev: tor okt 14, 2021 1:06 am En annen ting. Det er noe med navn jeg ikke klarer å få ut av hodet ifht. om man blir kriminell eller ei. Fiktivt navn. Men kunne "Kåre Johnny" blitt statsminister i Norge?
Teoretisk sett: Ja. Sosio-økonomisk sett: Nei.

Vi får nok ikke noen Jimmy, Kåre Johnny, Veronica, Laila, Marry, Ronny, Tanja, Glenn, Kenneth o.l som statsminister med det første.
--- Det vil jo avhenge av om FrP får statsministeren en gang,da kan vi fort se det.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Rainmaker skrev: tor okt 14, 2021 8:22 am
Scuderia skrev: tor okt 14, 2021 8:15 am Igjen til utstyret.. sett bilder av de pilene som angivelig har blitt brukt og de ser ikke ut som jaktpiler. Så trolig noe konkurranse utstyr som ikke er like dødelig. Lurer da på hvordan fem av syv døde? Enten er han Robin hood i treffsikkerhet eller så har flere våpen blitt brukt.

https://brand.broadheads.biz/wallner-co ... -head.html
Det er ikke vanskelig å treffe noen med pil og bue på rundt 10 meters hold. Selv uten spesielt mye trening.

Menneskekroppen tåler mye, men treffes du på "riktig" sted så skal det faktisk ikke så mye til. Slike piler kan gjøre stor skade på indre organer, og treffes du i en pulsåre, f.eks i halsen eller låret skal det ikke lange tiden til før blodtapet slår inn.
Det er faktisk ikke lett for en uten trening å rett og slett trekke opp buen så fyren var godt trent. Treffe fem av syv «riktig» er utrolig vanskelig spesielt om de ikke står rolig.
Folk har klær på seg så de pilene vil ikke gå langt inn i kroppen heller. Men ja, kan være pilen slår folk i bakken også ble det brukt andre våpen. Bestialsk :(

Fyren bør dele cella til breivik resten av livet.. syk eller ikke.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

joplina skrev: - 34 minutter fra politiet er varslet og rykker ut - til pågripelse av en bevæpnet drapsmann, syns jeg er raskt og effektivt jobbet...sånn i motsetning til hva du syns.
Ikke alle er enig med deg.

"Nå spør folk seg hvorfor det tok 34 minutter før den siktede ble tatt. – Politiet hadde ham først, og så mistet de ham. Det er skremmende å tenke på at han ikke ble tatt før 18.47."

politiet fikk de første desperate meldingene fra øyenvitner kl. 18.13

Queenie

Legg inn av Queenie »

joplina skrev: tor okt 14, 2021 8:42 am
Queenie skrev: tor okt 14, 2021 8:29 am
En kvinne som ble knivstukket og muligens drept ser ut til å ha blitt det et stykke etter butikkseansen, det sørgelige her er vel at politiet ankom før, men ikke klarte å få kontroll på fyren. Vi får se.
****************
"Klokken 18.13 fikk politiet flere meldinger fra personer i Kongsberg sentrum om at en mann beveget seg rundt i et større område med en pil og bue.
– Mannen ble pågrepet klokken 18.47"
https://www.nrk.no/norge/fem-drept-_-po ... 1.15689121

- 34 minutter fra politiet er varslet og rykker ut - til pågripelse av en bevæpnet drapsmann, syns jeg er raskt og effektivt jobbet...sånn i motsetning til hva du syns.
Politiet var på plass nesten umiddelbart, når de ikke klarte å få kontroll på mannen og han fikk herje videre i nesten en halvtime er det helt naturlig å kartlegge hva som skjedde. Dette er ikke Utøya med båtfiasko osv.

Jeg kan bekrefte at det har vært en konfrontasjon mellom gjerningsmannen og politiet, hvor han da velger å stikke fra stedet. Han er da ute av vår kontroll i en periode, før vi på nytt får kontakt med ham, og får pågrepet ham, sa Aas.

Brukeravatar
Trminator
Innlegg: 328

Legg inn av Trminator »

Det interessante nå er hvor lang tid som gikk mellom politiets konfrontasjon med gjerningsmannen og arrestasjonstidspunktet. Og om det ble flere ofre i mellomtiden.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

joplina skrev: tor okt 14, 2021 8:42 am
Queenie skrev: tor okt 14, 2021 8:29 am
En kvinne som ble knivstukket og muligens drept ser ut til å ha blitt det et stykke etter butikkseansen, det sørgelige her er vel at politiet ankom før, men ikke klarte å få kontroll på fyren. Vi får se.
****************
"Klokken 18.13 fikk politiet flere meldinger fra personer i Kongsberg sentrum om at en mann beveget seg rundt i et større område med en pil og bue.
– Mannen ble pågrepet klokken 18.47"
https://www.nrk.no/norge/fem-drept-_-po ... 1.15689121

- 34 minutter fra politiet er varslet og rykker ut - til pågripelse av en bevæpnet drapsmann, syns jeg er raskt og effektivt jobbet...sånn i motsetning til hva du syns.
Høres fryktelig lang tid ut. Politiet bør ikke bruke mere enn fem minutter på å ankomme området bevæpnet. Etter det tok det altså en halv time før fyren var sikret. Dette er 30 minutter hvor blødende skadde mennesker ikke får hjelp. Hvor mange døde i denne perioden og hvor mange nye offer var det?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Scuderia skrev: tor okt 14, 2021 8:56 am
joplina skrev: tor okt 14, 2021 8:42 am
Queenie skrev: tor okt 14, 2021 8:29 am
En kvinne som ble knivstukket og muligens drept ser ut til å ha blitt det et stykke etter butikkseansen, det sørgelige her er vel at politiet ankom før, men ikke klarte å få kontroll på fyren. Vi får se.
****************
"Klokken 18.13 fikk politiet flere meldinger fra personer i Kongsberg sentrum om at en mann beveget seg rundt i et større område med en pil og bue.
– Mannen ble pågrepet klokken 18.47"
https://www.nrk.no/norge/fem-drept-_-po ... 1.15689121

- 34 minutter fra politiet er varslet og rykker ut - til pågripelse av en bevæpnet drapsmann, syns jeg er raskt og effektivt jobbet...sånn i motsetning til hva du syns.
Høres fryktelig lang tid ut. Politiet bør ikke bruke mere enn fem minutter på å ankomme området bevæpnet. Etter det tok det altså en halv time før fyren var sikret. Dette er 30 minutter hvor blødende skadde mennesker ikke får hjelp. Hvor mange døde i denne perioden og hvor mange nye offer var det?
Jeg synes ikke 34 minutter fra melding til arrestasjon virker som spesielt lang tid, spesielt ikke i en sak hvor det er flere åsteder og en gjerningsmann i bevegelse.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Trminator skrev: tor okt 14, 2021 8:50 am Det interessante nå er hvor lang tid som gikk mellom politiets konfrontasjon med gjerningsmannen og arrestasjonstidspunktet. Og om det ble flere ofre i mellomtiden.
De lokale politimennene hadde vel ikke våpen på seg i butikken. En politimann uten våpen er i realiteten ikke mer enn en vekter.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Helloween skrev: tor okt 14, 2021 9:00 am
Trminator skrev: tor okt 14, 2021 8:50 am Det interessante nå er hvor lang tid som gikk mellom politiets konfrontasjon med gjerningsmannen og arrestasjonstidspunktet. Og om det ble flere ofre i mellomtiden.
De lokale politimennene hadde vel ikke våpen på seg i butikken. En politimann uten våpen er i realiteten ikke mer enn en vekter.
Når politiet blir kalt ut til oppdrag som omfatter bevæpnet gjerningsmann, så vil de bevæpnes.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

TerryMcDermott skrev: tor okt 14, 2021 8:46 am
GiPazzini_85 skrev: tor okt 14, 2021 8:39 am
VivaLV skrev: tor okt 14, 2021 1:06 am En annen ting. Det er noe med navn jeg ikke klarer å få ut av hodet ifht. om man blir kriminell eller ei. Fiktivt navn. Men kunne "Kåre Johnny" blitt statsminister i Norge?
Teoretisk sett: Ja. Sosio-økonomisk sett: Nei.

Vi får nok ikke noen Jimmy, Kåre Johnny, Veronica, Laila, Marry, Ronny, Tanja, Glenn, Kenneth o.l som statsminister med det første.
--- Det vil jo avhenge av om FrP får statsministeren en gang,da kan vi fort se det.
Er et hierarki i FrP også.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Helloween skrev: tor okt 14, 2021 9:00 am
Trminator skrev: tor okt 14, 2021 8:50 am Det interessante nå er hvor lang tid som gikk mellom politiets konfrontasjon med gjerningsmannen og arrestasjonstidspunktet. Og om det ble flere ofre i mellomtiden.
De lokale politimennene hadde vel ikke våpen på seg i butikken. En politimann uten våpen er i realiteten ikke mer enn en vekter.
Så de rykker ut til «folk blir skutt» melding uten våpen? Eller tenker du på politimannen som var utenfor tjeneste?

Alt av politi har våpen i bilen så alle som rykket ut var bevæpnet. Men det er mange spørsmål her.. når ble varselskuddet avfyrt.. osv

Lite vits å spekulerer for mye egentlig

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Nå tror jeg det kan være snakk om terror siden det er brukt flere våpen. Men jeg vet ikke, endrer mening hele tiden. Kanskje det er begge deler, han er psykisk ustabil og det var en terrorhandling. Interessant at det nå kommer frem at fyren er en kjenning av politiet. I tillegg har han oppsøkt helsevesenet flere ganger. Leste et annet sted at rus også kan ha vært en faktor. Er en skandale at han ikke har blitt plukket opp av systemet. Dette kunne kanskje vært unngått hvis psykiatrien i Norge var bedre.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Trist å lese hvor mange debattanter her som er mest opptatt av hvilken religion/gruppe gjerningsmannen hører til. Selv om jeg skjønner behovet for å få bekreftet sine egne fordommer.

Trist sak for samfunnet og ofre samt familie. Jeg håper svaret blir økt fokus på psykisk helse heller enn fordømmelse.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Scuderia skrev: tor okt 14, 2021 8:56 am
joplina skrev: tor okt 14, 2021 8:42 am
Queenie skrev: tor okt 14, 2021 8:29 am
En kvinne som ble knivstukket og muligens drept ser ut til å ha blitt det et stykke etter butikkseansen, det sørgelige her er vel at politiet ankom før, men ikke klarte å få kontroll på fyren. Vi får se.
****************
"Klokken 18.13 fikk politiet flere meldinger fra personer i Kongsberg sentrum om at en mann beveget seg rundt i et større område med en pil og bue.
– Mannen ble pågrepet klokken 18.47"
https://www.nrk.no/norge/fem-drept-_-po ... 1.15689121

- 34 minutter fra politiet er varslet og rykker ut - til pågripelse av en bevæpnet drapsmann, syns jeg er raskt og effektivt jobbet...sånn i motsetning til hva du syns.
Høres fryktelig lang tid ut. Politiet bør ikke bruke mere enn fem minutter på å ankomme området bevæpnet. Etter det tok det altså en halv time før fyren var sikret. Dette er 30 minutter hvor blødende skadde mennesker ikke får hjelp. Hvor mange døde i denne perioden og hvor mange nye offer var det?
Slik jeg har forstått det har gjerningsmannen vært i bevegelse. Da er det ikke like lett.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Caputo skrev: tor okt 14, 2021 9:06 am Trist å lese hvor mange debattanter her som er mest opptatt av hvilken religion/gruppe gjerningsmannen hører til. Selv om jeg skjønner behovet for å få bekreftet sine egne fordommer.

Trist sak for samfunnet og ofre samt familie. Jeg håper svaret blir økt fokus på psykisk helse heller enn fordømmelse.
Psykiatrien trenger mer bevilninger. Det er kjempeviktig at mulige farlige personer blir plukket opp tidlig, slik at vi kan unngå terrorangrep i fremtiden. Nå har vi sannsynligvis to terrorangrep (regner med dette er terror) begått av psykisk ustabile personer. Begge to kunne vært unngått om de hadde fått hjelp. Er mange folk som sliter psykisk, skulle bare mangle at de får hjelp. Regjeringen må sette av penger til psykiatrien, i tillegg bør det kanskje utarbeides nye/bedre rutiner for å plukke opp mulige farlige mennesker tidligere.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Caputo skrev: tor okt 14, 2021 9:06 am Trist å lese hvor mange debattanter her som er mest opptatt av hvilken religion/gruppe gjerningsmannen hører til. Selv om jeg skjønner behovet for å få bekreftet sine egne fordommer.

Trist sak for samfunnet og ofre samt familie. Jeg håper svaret blir økt fokus på psykisk helse heller enn fordømmelse.
Jeg synes også det er en uting at man absolutt spekulere og til og med trekke konklusjoner på et så tidlig stadie.
Ja, det kan være av stor betydning for å vurdere saken i ettertid, men disse spørsmålene vil bli avklart og kommunisert. Man burde klare å holde seg frem til da.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Rainmaker skrev: tor okt 14, 2021 8:59 am
Scuderia skrev: tor okt 14, 2021 8:56 am
joplina skrev: tor okt 14, 2021 8:42 am
****************
"Klokken 18.13 fikk politiet flere meldinger fra personer i Kongsberg sentrum om at en mann beveget seg rundt i et større område med en pil og bue.
– Mannen ble pågrepet klokken 18.47"
https://www.nrk.no/norge/fem-drept-_-po ... 1.15689121

- 34 minutter fra politiet er varslet og rykker ut - til pågripelse av en bevæpnet drapsmann, syns jeg er raskt og effektivt jobbet...sånn i motsetning til hva du syns.
Høres fryktelig lang tid ut. Politiet bør ikke bruke mere enn fem minutter på å ankomme området bevæpnet. Etter det tok det altså en halv time før fyren var sikret. Dette er 30 minutter hvor blødende skadde mennesker ikke får hjelp. Hvor mange døde i denne perioden og hvor mange nye offer var det?
Jeg synes ikke 34 minutter fra melding til arrestasjon virker som spesielt lang tid, spesielt ikke i en sak hvor det er flere åsteder og en gjerningsmann i bevegelse.
Alt kommer an på hva som skjedde. Drepte han alle fem og såret de to før politiet kom og brukte da de neste 30 minuttene på å rømme eller gjemme seg så er jeg enig.
Om han fortsatte å angripe folk slik selv med politi i området så er jeg sterkt kritisk. Dette er ikke et veldig stort område og politiet vil da lett dirigeres mot personen. Politiet skal ikke vente på støtte i en slik situasjon.

Litt oppgitt på Tv2 også.. fortsatte å mase om at det kan ha vært en armbrøst når bildene viste en pil. Armbrøst bruker en bolt, som er typisk 30-40cm lange og ikke en pil som det opplagt var. jaja.. nå er jeg litt i overkant interessert i historiske våpen da..
Sist redigert av Scuderia den tor okt 14, 2021 9:15 am, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»