Hva skjer i Kongsberg?

Svar
Bantor
Innlegg: 1174

Re: Hva skjer i Kongsberg?

Legg inn av Bantor »

Uten at jeg kjenner detaljene i saken. Så vil jeg påpeke følgende:

Pil og bue - Rekkevidde ca. 50 m

Pistol - rekkevidde ca 25 m
Mp5 - rekkevidde ca 30 m (150 m hvis du bruker den som "rifle", men gjerningsmannen var i bevegelse...).

Queenie

Legg inn av Queenie »

Bantorangen skrev: fre okt 15, 2021 3:36 pm Uten at jeg kjenner detaljene i saken. Så vil jeg påpeke følgende:

Pil og bue - Rekkevidde ca. 50 m

Pistol - rekkevidde ca 25 m
Mp5 - rekkevidde ca 30 m (150 m hvis du bruker den som "rifle", men gjerningsmannen var i bevegelse...).
Treffsikkerheten mellom en våpenkyndig politimann med pistol el og en meget mentalt ustabil mann som er nybegynner med pil og bue er kanskje også verdt å påpeke. Forskjellen bør og skal være enorm.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

startelver skrev: tor okt 14, 2021 11:32 pm
Tullekoppen skrev: tor okt 14, 2021 11:26 pm Det denne saken handler om er en mann som har vært psykisk syk i mange år. En mann som knurrer mot naboene og er tydelig paranoid der han kikker i alle retninger når han er ute og går. Han har fått besøksforbud mot egen familie pga drapstrusler. Han har lagt ut filmer på youtube som gjør at alle kan se at han har syke forestillinger om at han er en budbringer.
Det vi bør diskutere her er ikke islam, men hva som har skjedd med psykiatrien. For noen år siden ville denne mannen vært lagt inn på tvang på en dertil egnet institusjon. I dag har vi fått det for oss at alle har det best hjemme, og tvang - selv for de sykeste blant oss - er fyfy. Denne diskusjonen er ikke i nærheten så spennende som å legge skylden på islam - men det er likevel den vi burde ta.
Det kan du godt si, men selv på Dagsrevyen nevnes det at han er en radikal muslim og det kobles til Islam. Vi skal ikke ignorere det selv om tydeligvis også er psykisk syk.

Og mønsteret med å drepe tilfeldige ofre forsterker det inntrykket. Gjorde han det i Allahs navn eller gjorde han det fordi han hadde mistet kontrollen pga diagnosen sin?
Fra tv2: "Den hypotesen som er styrket mest er at bakgrunnen er sykdom"

Alfon

Legg inn av Alfon »

Hvorfor de to politifolka ikke klarte å følge etter han etter coop hendelsen må jo besvares i ettertid. Så mange utganger var det ikke. Hvis handligslammelse er faktoren her, er den straffbar? Å sende 2 poiitifolk er noe du gjør for å hente en full mann, en bevæpnet mann i butikk burde utløst mer ressurser. Mulig det ikke var noe mer tilgjengelig på den tiden de ble utkalt ved utrykning.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 8:56 am
Queenie skrev: fre okt 15, 2021 8:51 am
Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 8:26 am

Vet ikke om du vet det, men ingen av de to verktøyene der gir bedre overblikk eller syn. Gjorde det ihvertfall ikke for meg når jeg brukte dem.
Vi får vel vite mer etterhvert, men det virker jo unektelig som om politiet har nølt med å skyte. Han var en nybegynner med pil og bue, de skal være trent personell som enkelt skal kunne ta ut en trussel som dette. Utfallet ble jo tragisk.
Uansett hvor "godt trent du er" begynner man ikke skyte inn i en butikk etter en person du ikke har i syne.

Altfor mange "nettkrigere" tror det å skyte er som i spill eller på film. Det er det ikke.
Det er opplyst at gærningen har skutt mot politiet, så det kan virke som han har hatt tilstrekkelig med siktelinje. Nå har ikke jeg noen erfaring med pistoler, slik du virker å ha, men for en amatør som meg virker det merkelig at siktelinjer skal være noe som bare virker i én retning.

Alfon

Legg inn av Alfon »

Siktelinja fortsetter jo bak pil og bue fyren. De kan ha vært bekymret for at det kunne være noen bak han. Dermed en fare for å treffe kundene/betjening i butikken.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 4:18 pm
Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 8:56 am
Queenie skrev: fre okt 15, 2021 8:51 am

Vi får vel vite mer etterhvert, men det virker jo unektelig som om politiet har nølt med å skyte. Han var en nybegynner med pil og bue, de skal være trent personell som enkelt skal kunne ta ut en trussel som dette. Utfallet ble jo tragisk.
Uansett hvor "godt trent du er" begynner man ikke skyte inn i en butikk etter en person du ikke har i syne.

Altfor mange "nettkrigere" tror det å skyte er som i spill eller på film. Det er det ikke.
Det er opplyst at gærningen har skutt mot politiet, så det kan virke som han har hatt tilstrekkelig med siktelinje. Nå har ikke jeg noen erfaring med pistoler, slik du virker å ha, men for en amatør som meg virker det merkelig at siktelinjer skal være noe som bare virker i én retning.
I en matvarebutikk er det alltid høye hyller og reoler, og det er umulig å se hva som er bak dem. Da er det ikke bare å fyre løs uten å vite om det er mennesker bak hyllene og reolene i skuddlinjen.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

PST ble varslet om Bråthen i 2015. På det tidspunktet hadde han vel heller ikke "konvertert". Merkelig at han har fått gå fri så lenge.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Alfon skrev: fre okt 15, 2021 4:16 pm Hvorfor de to politifolka ikke klarte å følge etter han etter coop hendelsen må jo besvares i ettertid. Så mange utganger var det ikke. Hvis handligslammelse er faktoren her, er den straffbar? Å sende 2 poiitifolk er noe du gjør for å hente en full mann, en bevæpnet mann i butikk burde utløst mer ressurser. Mulig det ikke var noe mer tilgjengelig på den tiden de ble utkalt ved utrykning.
Amatørmessige greier. Skulle jo vært flere patruljebiler, og både utgang og bakdør sperret. Mulig de var redde for en gisselsituasjon, og at de ville få han ut av butikken før de gjorde noe.

fazz

Legg inn av fazz »

Knaxern skrev: fre okt 15, 2021 4:26 pm PST ble varslet om Bråthen i 2015. På det tidspunktet hadde han vel heller ikke "konvertert". Merkelig at han har fått gå fri så lenge.
Selv barndomsvenner har gått ut og sagt at han begynte å forandre seg rett etter ungdomsskolen, og det var vel også en av vennene hans om sendte inn en bekymringsmelding om han allerede for mange år siden. Det er vel fortsatt bare SIAN folk og kommentarfeltene på Resett som tviholder på teorien om at det var denne såkalte konverteringen som gjorde han farlig.

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

SIAN har vært i Kongsberg og demonstrert foran moskeen i dag. De la også igjen et grisehode. De er jo fullstendig umusikalske.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=75704

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hvis han er muslim er jeg en konservativ kristen. Ville ikke spilt penger på det akkurat.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Balder skrev: fre okt 15, 2021 4:48 pm SIAN har vært i Kongsberg og demonstrert foran moskeen i dag. De la også igjen et grisehode. De er jo fullstendig umusikalske.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=75704
De er drittsekker, men umusikalske er de ikke. De vet nøyaktig hvilke strenger de skal spille på og hvilken musikk deres støttespillere vil høre.

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Karatel skrev: fre okt 15, 2021 4:53 pm
Balder skrev: fre okt 15, 2021 4:48 pm SIAN har vært i Kongsberg og demonstrert foran moskeen i dag. De la også igjen et grisehode. De er jo fullstendig umusikalske.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=75704
De er drittsekker, men umusikalske er de ikke. De vet nøyaktig hvilke strenger de skal spille på og hvilken musikk deres støttespillere vil høre.
Du har nok rett i det, sett fra deres perspektiv.

William_S

Legg inn av William_S »

Karatel skrev: fre okt 15, 2021 4:24 pm
Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 4:18 pm
Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 8:56 am

Uansett hvor "godt trent du er" begynner man ikke skyte inn i en butikk etter en person du ikke har i syne.

Altfor mange "nettkrigere" tror det å skyte er som i spill eller på film. Det er det ikke.
Det er opplyst at gærningen har skutt mot politiet, så det kan virke som han har hatt tilstrekkelig med siktelinje. Nå har ikke jeg noen erfaring med pistoler, slik du virker å ha, men for en amatør som meg virker det merkelig at siktelinjer skal være noe som bare virker i én retning.
I en matvarebutikk er det alltid høye hyller og reoler, og det er umulig å se hva som er bak dem. Da er det ikke bare å fyre løs uten å vite om det er mennesker bak hyllene og reolene i skuddlinjen.
Og ikke minst ville man ha skapt kaos ellers i butikken ved at objekter ville dette ned osv.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Norsk politi generelt er i dårlig form. Burde vært strengere og hardere mtp fysiske krav. Når det kommet en mann på 185 som går berserk, trekker de seg tilbake og venter på forsterkninger som kan være milevis unna.

I fjor var det en mann som banket opp en politimann mens den andre politibetjenten (kvinne) sto og så på. De hadde ikke sjans. Unge, spinkle og de frøs til is i situasjonen. Og det kan skje oss alle… MEN hvis jeg ringer etter hjelp, skal det ikke komme ei dame på 165 cm, og en ungpjokk på 28 - som det overhode ikke er noe tak i.

Og teaser. Alle betjenter burde hatt det på seg.

startelver

Legg inn av startelver »

Sånne lettvester er jo det første verneutstyret man kan ha på seg, så vidt jeg skjønner er det obligatorisk å kjøre patruljebil med en slik lettvest som skal kunne ta imot støt og pistolskudd.

Merkelig hvis de ikke hadde det under uniformen når de først gikk inn i butikken.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Karatel skrev: fre okt 15, 2021 4:24 pm
I en matvarebutikk er det alltid høye hyller og reoler, og det er umulig å se hva som er bak dem. Da er det ikke bare å fyre løs uten å vite om det er mennesker bak hyllene og reolene i skuddlinjen.
Jeg er med på at det er ting som kan "frikjenne" betjentene her, men det er sannelig ting som virker merkelig også. Det er for lite detaljer som er kjent til at man skal korsfeste dem, men det er likeledes altfor tidlig å konkludere med at de opptrådte plettfritt. Å gjøre dette allerede nå er ikke det grann bedre enn å umiddelbart konkludere med tjenestefeil.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 4:18 pm
Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 8:56 am
Queenie skrev: fre okt 15, 2021 8:51 am

Vi får vel vite mer etterhvert, men det virker jo unektelig som om politiet har nølt med å skyte. Han var en nybegynner med pil og bue, de skal være trent personell som enkelt skal kunne ta ut en trussel som dette. Utfallet ble jo tragisk.
Uansett hvor "godt trent du er" begynner man ikke skyte inn i en butikk etter en person du ikke har i syne.

Altfor mange "nettkrigere" tror det å skyte er som i spill eller på film. Det er det ikke.
Det er opplyst at gærningen har skutt mot politiet, så det kan virke som han har hatt tilstrekkelig med siktelinje. Nå har ikke jeg noen erfaring med pistoler, slik du virker å ha, men for en amatør som meg virker det merkelig at siktelinjer skal være noe som bare virker i én retning.
Trolig har politiet stått i døren på butikken, og han inne blandt hyllene og skutt mot døren, dukket bak hyller og beveget seg rundt inne i butikken.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 5:17 pm
Trolig har politiet stått i døren på butikken, og han inne blandt hyllene og skutt mot døren, dukket bak hyller og beveget seg rundt inne i butikken.
Absolutt mulig, men det besvarer ikke mitt spørsmål om hvorvidt en siktelinje som tillater piler i den ene retningen også tillater pistolkuler i den motsatte.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:22 pm
Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 5:17 pm
Trolig har politiet stått i døren på butikken, og han inne blandt hyllene og skutt mot døren, dukket bak hyller og beveget seg rundt inne i butikken.
Absolutt mulig, men det besvarer ikke mitt spørsmål om hvorvidt en siktelinje som tillater piler i den ene retningen også tillater pistolkuler i den motsatte.
Når du er bak noe, er det ikke mange sekunder du tenger å titte frem når du skal avfyre noe.

Betjentene har heller trolig ikke gått mot butikken med våpenet trukket og rettet mot innsiden av butikken.

De har sikkert gått mot døren, sett ham, fått pil imot, dukket bak dekning og når de så ser inn igjen er han ikke å se.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 5:30 pm
Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:22 pm
Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 5:17 pm
Trolig har politiet stått i døren på butikken, og han inne blandt hyllene og skutt mot døren, dukket bak hyller og beveget seg rundt inne i butikken.
Absolutt mulig, men det besvarer ikke mitt spørsmål om hvorvidt en siktelinje som tillater piler i den ene retningen også tillater pistolkuler i den motsatte.
Når du er bak noe, er det ikke mange sekunder du tenger å titte frem når du skal avfyre noe.

Betjentene har heller trolig ikke gått mot butikken med våpenet trukket og rettet mot innsiden av butikken.

De har sikkert gått mot døren, sett ham, fått pil imot, dukket bak dekning og når de så ser inn igjen er han ikke å se.
Veldig merkelig om de ikke har trukket våpnene, etter å ha fått melding om mann som skyter på folk, og de vet (antar jeg) at eventuelle skuddmuligheter de vil få antakeligvis vil være kortvarige.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:34 pm
Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 5:30 pm
Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:22 pm

Absolutt mulig, men det besvarer ikke mitt spørsmål om hvorvidt en siktelinje som tillater piler i den ene retningen også tillater pistolkuler i den motsatte.
Når du er bak noe, er det ikke mange sekunder du tenger å titte frem når du skal avfyre noe.

Betjentene har heller trolig ikke gått mot butikken med våpenet trukket og rettet mot innsiden av butikken.

De har sikkert gått mot døren, sett ham, fått pil imot, dukket bak dekning og når de så ser inn igjen er han ikke å se.
Veldig merkelig om de ikke har trukket våpnene, etter å ha fått melding om mann som skyter på folk, og de vet (antar jeg) at eventuelle skuddmuligheter de vil få antakeligvis vil være kortvarige.
Misjonen er ikke å "shoot at sight". Så våpenet trekkes nok først når de ser situasjon som krever det.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:22 pm
Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 5:17 pm
Trolig har politiet stått i døren på butikken, og han inne blandt hyllene og skutt mot døren, dukket bak hyller og beveget seg rundt inne i butikken.
Absolutt mulig, men det besvarer ikke mitt spørsmål om hvorvidt en siktelinje som tillater piler i den ene retningen også tillater pistolkuler i den motsatte.
Tror du han var bekymret for å treffe tilfeldige kunder?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:16 pm
Karatel skrev: fre okt 15, 2021 4:24 pm
I en matvarebutikk er det alltid høye hyller og reoler, og det er umulig å se hva som er bak dem. Da er det ikke bare å fyre løs uten å vite om det er mennesker bak hyllene og reolene i skuddlinjen.
Jeg er med på at det er ting som kan "frikjenne" betjentene her, men det er sannelig ting som virker merkelig også. Det er for lite detaljer som er kjent til at man skal korsfeste dem, men det er likeledes altfor tidlig å konkludere med at de opptrådte plettfritt. Å gjøre dette allerede nå er ikke det grann bedre enn å umiddelbart konkludere med tjenestefeil.
Siden vi ikke vet noe om hvordan disse politifolkene selv opplevde situasjonen, kan vi hverken frikjenne eller dømme dem. Vi må bare vente og se hva etterforskningen kommer fram til.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:22 pm
Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 5:17 pm
Trolig har politiet stått i døren på butikken, og han inne blandt hyllene og skutt mot døren, dukket bak hyller og beveget seg rundt inne i butikken.
Absolutt mulig, men det besvarer ikke mitt spørsmål om hvorvidt en siktelinje som tillater piler i den ene retningen også tillater pistolkuler i den motsatte.
En forklaring er at bueskytteren med overlegg skjøt på mennesker, mens politifolkene for all del ikke måtte treffe uskyldige. Og så er pistolkuler mye farligere enn piler.

Imariuz

Legg inn av Imariuz »

fazz skrev: fre okt 15, 2021 4:36 pm
Knaxern skrev: fre okt 15, 2021 4:26 pm PST ble varslet om Bråthen i 2015. På det tidspunktet hadde han vel heller ikke "konvertert". Merkelig at han har fått gå fri så lenge.
Selv barndomsvenner har gått ut og sagt at han begynte å forandre seg rett etter ungdomsskolen, og det var vel også en av vennene hans om sendte inn en bekymringsmelding om han allerede for mange år siden. Det er vel fortsatt bare SIAN folk og kommentarfeltene på Resett som tviholder på teorien om at det var denne såkalte konverteringen som gjorde han farlig.
"Haugstøyl sier PSTs vurdering fremdeles er at Bråthen er en psykisk syk person og ikke en islamist eller terrorist."
SIAN kommer nok til å fortsette å spille på dette, uavhengig av fakta. Alt for å demonisere muslimer.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: fre okt 15, 2021 5:37 pm
Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:22 pm
Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 5:17 pm
Trolig har politiet stått i døren på butikken, og han inne blandt hyllene og skutt mot døren, dukket bak hyller og beveget seg rundt inne i butikken.
Absolutt mulig, men det besvarer ikke mitt spørsmål om hvorvidt en siktelinje som tillater piler i den ene retningen også tillater pistolkuler i den motsatte.
Tror du han var bekymret for å treffe tilfeldige kunder?
For å besvare ditt dumme spørsmål: nei. Et spørsmål som for øvrig forblir irrelevant inntil vi vet hvor mange tilfeldige kunder som var i gærningens umiddelbare nærhet.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 5:36 pm
Brezjnev skrev: fre okt 15, 2021 5:34 pm
Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 5:30 pm

Når du er bak noe, er det ikke mange sekunder du tenger å titte frem når du skal avfyre noe.

Betjentene har heller trolig ikke gått mot butikken med våpenet trukket og rettet mot innsiden av butikken.

De har sikkert gått mot døren, sett ham, fått pil imot, dukket bak dekning og når de så ser inn igjen er han ikke å se.
Veldig merkelig om de ikke har trukket våpnene, etter å ha fått melding om mann som skyter på folk, og de vet (antar jeg) at eventuelle skuddmuligheter de vil få antakeligvis vil være kortvarige.
Misjonen er ikke å "shoot at sight". Så våpenet trekkes nok først når de ser situasjon som krever det.
Så melding om aktiv skytter krever ikke trukne våpen, altså. Dette blir bare mer og mer merkelig. Jeg har stor sans for den ikke-konfronterende linje norsk politi generelt legger seg på, men det får da være grenser.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Politiet har vel gjort jobben så bra som vi forventer, selv om mange ønsker et politi a-la amerikanske politihelter i actionfilmer.

Men hva med helsevesenet? De ble varslet for år tilbake at siktede kan være en som kan sette igang et småskalaangrep.

Jeg mener vi må se på lovverk mtp tvungen innleggelse. Lovverket må ta større høyde for å trygge uskyldige borgere. Selvfølgelig må slike personer følges bedre opp, og i større grad leve sitt liv i omgivelser som ikke er til fare for uskyldige innbyggere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»