Løp for livet.

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Løp for livet.

Legg inn av Frank.N.Steen »

Queenie skrev: lør okt 09, 2021 9:49 am 9,5 km i deilig morgentåke i dag, hadde dessverre selskap av en million hjortelusfluer. Når skal industrien finne et middel som virker på disse klebrige krypene?
Ekle skapninger ja. Har opplevd nylig å fått en slik ved hårfeste, bak ene øret. Rent tilfeldig at man oppdaget det. Hendte nok, i det man tok en kjapp do pause, og skal heretter dytte hetta godt over hue, om det blir nødig igjen, for løp en god stund etterpå, og kjente godt etter her og der i håret, om noe mer kryp var å finne.

Vet ikke om det finnes noe spray mot dem, men leser jo at de kan takle minusgrader på oppunder 30 kalde, så de er vel her for å bli, dessverre.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hadde tenkt meg til Gaustatoppen i dag, men været var ikke helt lovende og jeg glemte at det var søndag og alle andres turdag. Blir Lutvann i stedet
Sist redigert av Queenie den søn okt 10, 2021 11:39 am, redigert 1 gang totalt.

Number4

Legg inn av Number4 »

Queenie skrev: søn okt 10, 2021 11:27 am Hadde tenkt meg til Gaustatoppen i dag, men været var ikke helt lovende i dag og jeg glemte at det var søndag og alle andres turdag. Blir Lutvann i stedet
Du vet at det går en sånn bane inne i fjellet :mrgreen:

Queenie

Legg inn av Queenie »

Number4 skrev: søn okt 10, 2021 11:30 am
Queenie skrev: søn okt 10, 2021 11:27 am Hadde tenkt meg til Gaustatoppen i dag, men været var ikke helt lovende i dag og jeg glemte at det var søndag og alle andres turdag. Blir Lutvann i stedet
Du vet at det går en sånn bane inne i fjellet :mrgreen:
Da kan man like gjerne ta T-banen i Oslo 🤪

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Halvmaraton nr 22 er unnagjort og det var første dag med temperatur under 5 grC.... shorts var ok men måtte ha lue...

Spiste en del fiskemiddager og litt egg i høstferien.... dette var første 21 km der jeg følte stølhet i muskulaturen... blir nok ikke mye animalske proteiner på meg fremover ;-/

Nå, 50 minutter etter "innkomst" er beina ok og jeg drar ut i møter... gleder meg til 2Xdobbel espresso ;)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Queenie skrev: lør okt 09, 2021 9:49 am 9,5 km i deilig morgentåke i dag, hadde dessverre selskap av en million hjortelusfluer. Når skal industrien finne et middel som virker på disse klebrige krypene?
Fra Fredrikstad Blad
https://www.f-b.no/nyheter/hjortelus/in ... 59-1247213

"En finsk undersøkelse viser at de foretrekker svarte og røde klær framfor hvite. Og at de er mer hissige på overkroppen enn midjen og beina. Så hvis man tar på seg en hvit caps og hvit jakke, så kan man nok redusere problemet. Undersøkelsen viste dog at hjortelusfluer landet på hvite klær, men i mindre grad enn på svart og rødt."

Jeg har aldri møtt ei slik ei.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fått kjørt litt oftere utendørs intervaller, der man varmer opp en 10-15 minutter, så peiser man på (ikke helt til en knekker sammen) og holder det slik i 4-6 minutter, 2-3 minutter rolig løping, så pån igjen. Fikk unnagjort en 7-9 av disse intervallene, og der man forrige uke kjente det dagen derpå, og vel så det.
Ble jeg positivt overrasket over at man ikke hadde tegn til stølhet eller noe negativt, faktisk kunne jeg like greit tatt en roligere langtur i dag, men blir i stedet en hviledag, og får i meg litt ekstra god mat, og satser på høstens først motbakke løp neste dag.

Klart, i motsetning til de mer impulsive intervalløktene utendørs, i sommer. Passet jeg på å tøye godt ut, før treningen, og drikke nok med veske og god oppvarming.
Håpet fremover, er minimum 1 intervalløkt og 1 motbakkeløp, pluss 1 langtur og kanskje ei bonus runde (kort/lang/intens) om kroppen er samarbeidsvillig nok.

Lite er mer motiverende enn det å kjenne at beina flyr av sted, uten problem og man har fortsatt krefter igjen til flere økter, men synes det er greit å tenke litt fremover, enn kun 1 dag av gangen. Liten vits i å knekke seg fullstendig, å bruke flere døgn på hente seg inn igjen.
Har også fått unnagjort en del økter på Elipsemaskin, men bruker stadig lenger tid i å få opp pulsen, som jeg vil tro at positivt, men litt frustrerende også. Men løpingen, da går det mye bedre, spesielt i motbakker, som er favoritten under intervallene.

Vurderer å prøve meg på mer flatt føre også, kanskje løpebane, men synes det blir raskt kjedelig, og husker i fjor at kroppen virket å bruke mye lenger tid på å hente seg igjen, når man løp kun på flatmark, kontra i skog og mark, med konstant opp og nedover bakker. Men variasjon er nok helt klart stikkordet, og vil nok også (selv det er drepende kjedelig) benytte meg litt av tredemølle, til de mer intense øktene.

Uansett, deilig vær ute. Herlig luft og skulle ønske det kunne ha vært slik i et par måneder til.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 15, 2021 5:37 pm
Denne har definitivt gjort underverker, med tanke på tidligere støhet og smerter, men forsøker å få lagt inn eks antall tåhev øvelser hver dag.
12X3, en 2-3 ganger om dagen. Lett å få kombinert med litt balanseøvelser også. Fungerer utmerket når en børster tennene eller lager mat på kjøkkenet.
Joda, den er bra den øvelsen her og kan gjøres nærmest alle steder.
Jeg kjørte den mye for en 6-7 år siden - og bør ta den opp igjen nå.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fikk en tøff start på motbakkeløpingen (selvforskyldt, som alltids), etter å ha sprekt på deilige nystekte og grove vafler med brunost og syltetøy, et par timer tidligere. Kjente at tarmgassene sprengte på første dragene, fjært-stopp-fjært-stopp osv, men fikk nå svineriet endelig ut av systemet, og gjennomførte til slutt 14-16 opp og nedover turer.
Deilig med småregn og motvind, bare oppmuntret meg til å ta i mer. Men småskummelt med alt løvet på asfalten, så ingen problem oppover, men tok det rolig nedover.

Kjenner ingen tegn til ømhet eller stive muskler, men i dag blir det nok helt treningshvile, men skal absolutt ta flere slike økter, og forsøke å holde meg unna fristelser som nystekte vafler, et par timer før løping. Etter derimot, ingen problem.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Angående det å løpe rundt terskelpuls (dette er noe jeg ønsker å bli flinkere til).

Jeg regner med at det er vanlig å klare å holde en annen fart utendørs enn når man løper inne på mølla? Eller kanskje det er omvendt for noen?
Hvis jeg løper langintervaller utendørs kan jeg ligge på ca 4:40 fart og ikke havne over terskel, men hvis jeg prøver å holde samme fart inne på tredemølla så tar det ikke lang tid før jeg havner over terskel.. og det er vel fordi jeg har et dårligere løpesteg inne på mølla.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Expekt skrev: fre okt 15, 2021 12:34 am Angående det å løpe rundt terskelpuls (dette er noe jeg ønsker å bli flinkere til).

Jeg regner med at det er vanlig å klare å holde en annen fart utendørs enn når man løper inne på mølla? Eller kanskje det er omvendt for noen?
Hvis jeg løper langintervaller utendørs kan jeg ligge på ca 4:40 fart og ikke havne over terskel, men hvis jeg prøver å holde samme fart inne på tredemølla så tar det ikke lang tid før jeg havner over terskel.. og det er vel fordi jeg har et dårligere løpesteg inne på mølla.
Hei, din erfaring med moella understreker hva jeg hele tiden har sagt, moella
gir et veldig falskt bilde av farten, og samtidig oedelegger den et normalt
loepesteg. Farten: loep 5 km. paa moella i 15 km/4.00 fart. motorn bestemmer
farten og du maa holde en veldig hoey frekvens/cadens. Glem terskel etc.
Loep 5 km. ute paa samme tid 20 min. Du maa kanskje slite mer for aa klare samme tid ? avhengig av din kondis - men du trener deg til et naturlig loepesteg。
Det viktigste: Glem puls/terskel osv. hvis du oensker aa bli en bedre loeper,
Hittil har ingen av alle paa Kondis-forumet som i flere aar har fortalt meg at jeg|
trener feil osv. - ingen har kommet i naerheten av mine tider som ble oppnaadd
i 40-aarsalderen, uten moelle, puls- og terskelprat, slikt er bortkastet tid og
penger. Tren heller kort og hardt enn lenge og laangsomt.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Atter en vakker dag for løping... en lav høstsol gjorde fargene på løvet utrolig vakkert ;)

11 km i rolig tempo og er da klar for minst en økt i helgen med intervaller (bakkeløp)

Vi er alle i forskjellige faser av livet og har da selvfølgelig ulike behov for intensitet og mengde under treningsøktene våre. Det å styre belastningene ved å måle pulsen er både klokt og viktig! Hjertet er en muskel og vi bør kontrollere hvor mye vi belaster det under treningene.

GOD HELG!

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Passport skrev: fre okt 15, 2021 11:06 am Atter en vakker dag for løping... en lav høstsol gjorde fargene på løvet utrolig vakkert ;)

11 km i rolig tempo og er da klar for minst en økt i helgen med intervaller (bakkeløp)

Vi er alle i forskjellige faser av livet og har da selvfølgelig ulike behov for intensitet og mengde under treningsøktene våre. Det å styre belastningene ved å måle pulsen er både klokt og viktig! Hjertet er en muskel og vi bør kontrollere hvor mye vi belaster det under treningene.

GOD HELG!
Hei , "Pasaporte for favor" haha... ut paa tur - veldig lur - aldri sur..
Jaja, her tror jeg du har mindre erfaring enn hva du selv tror, for vedr.
hjerte/puls/belastning etc. saa maa til og med "ekspertene" paa NTNU
melde pass mot min erfaring. Derfor er de ogsaa feige og vil ikke diskutere
dette selv om de paastaar at de vet alt.
Hadde jeg lyttet til hjerte-spesia;istene paa Riksen i 1977 , saa ville jeg om
jeg levde etter deres raad, hvis jeg levde i dag vaert en typisk sofagris.
I stedet sykler jeg minst 5 dager/uke flere timer, ofte i hard trening sammen
med ungdommer i sykkelklubben i Chengdu. Og jeg tar de fleste unge naar
det blir bratt oppover fjellet.
Jeg har aldri hatt peiling paa min egen makspuls, fikk bare vite at hjerte-
flimmeret var det verste de hadde opplevd paa Riksen. Og at kun den ene
grenblokken var aapen, dvs. 50 % redusert blodstroem.
Naar jeg kan vise til baade tidligere og dagens resultater/nivaa, saa er det
god grunn til aa si at pulskontroll etc. er helt unoedvendig.
Ved aa lytte til egen kropp og la den bestemme alt, saa kan en glemme
all skremselspropaganda fra s.k. eksperter o.a. Lev livet uten pulsklokke !

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

På'n igjen! Teknisk fotballøkt i dag (ca 1,5 timer) 4-5 stk 12-åringer som gjerne vil forbedre touch og finter...

Veldig hyggelig å bli spurt! Det gir livet en positiv mening ;)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Frank.N.Steen skrev: tor okt 14, 2021 4:57 am Deilig med småregn og motvind, bare oppmuntret meg til å ta i mer. Men småskummelt med alt løvet på asfalten, så ingen problem oppover, men tok det rolig nedover.
Enig ang været. Lett duskeregn er bare digg å løpe i, men løvet frykter jeg som gamlinger frykter ustrødde gangfelt. Men når det høljer ned holder jeg meg hjemme. Her i TRH har det vært katastrofalt vær omtrent fra det sekundet jobben slutta, så vært en fryktelig inaktiv uke.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Første skikkelige frostnatt her, håper på søndagstur helt fritt for hjortlusa nå.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Pulsklokke eller ei?
Vi varierer nok helt fra å ha null bruk for det til å ha bruk for det.

Det er litt morsomt å bruke det, om ikke alle synes det.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: tir okt 12, 2021 12:53 pm
Har også fått unnagjort en del økter på Elipsemaskin, men bruker stadig lenger tid i å få opp pulsen, som jeg vil tro at positivt, men litt frustrerende også. Men løpingen, da går det mye bedre, spesielt i motbakker, som er favoritten under intervallene.

Vurderer å prøve meg på mer flatt føre også, kanskje løpebane, men synes det blir raskt kjedelig

Uansett, deilig vær ute. Herlig luft og skulle ønske det kunne ha vært slik i et par måneder til.
Aldri brukt Elipsemaskin, men sikkert som på spinningsykkel at det med puls tar lenger det å få opp.
Å løpe på en friidrettsbane har jeg kun gjort én gang, løp 20 km med start 05:30 en gang i tiden.
Kjedelig ja.
Terreng eller løype med opp og ned osv er tingen.
Gjerne i passe flomlys og fuktig luft.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Løp 10 rolige(5,40pr km) km før frokost tidligere i dag. Rart det der for noen fantastisk gode økter man kan ha rett etter man har stått opp, uten frokost, med kun noen kopper kaffe og litt vann i kroppen.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Teknisk løpeøkt i dag med 6 stk 12-åringer. Mye "bein og armer" som må justeres på.... men de er lydhøre og etter hvert begynte de å se ut som løpere ;)

Kjørte bla. 10 stk stigningsløp med peak på 22 km/t.

Ble også noen minutter i trapper + spensthopp på noen store steiner. (ca 90 cm høye)

Herlig måte å starte søndagen på!

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Tormund skrev: søn okt 17, 2021 12:06 pm Løp 10 rolige(5,40pr km) km før frokost tidligere i dag. Rart det der for noen fantastisk gode økter man kan ha rett etter man har stått opp, uten frokost, med kun noen kopper kaffe og litt vann i kroppen.
Imponerende! Jeg klarer aldri å få til det kunststykket. Føler meg råtten på økter tidlig på morgenen, og uten næring føler jeg meg som en kols-pasient i tungt myrlandskap, selv om økten er på hard asfalt.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Intervallhall skrev: søn okt 17, 2021 11:46 pm
Tormund skrev: søn okt 17, 2021 12:06 pm Løp 10 rolige(5,40pr km) km før frokost tidligere i dag. Rart det der for noen fantastisk gode økter man kan ha rett etter man har stått opp, uten frokost, med kun noen kopper kaffe og litt vann i kroppen.
Imponerende! Jeg klarer aldri å få til det kunststykket. Føler meg råtten på økter tidlig på morgenen, og uten næring føler jeg meg som en kols-pasient i tungt myrlandskap, selv om økten er på hard asfalt.
Hehe, viser bare hvor forskjellige vi mennesker er. Og når det er sagt så er det ikke hver morgen at kropp og hodet er i stand til å gjennomføre det. Men jeg har hatt god erfaring opp igjennom årene med å trene før frokost, både utholdenhet og styrke. Leste en bok om at det er slik kroppene våre er designet fra tiden da vi levde på steppene og var jegere og sankere, altså urmennesket :)

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

13 km i dag FØR FROKOST ;)

Vann, banan, en shake og 2 doble espresso.... masse energi til resten av dagen (og kvelden)

;)

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

1/2-maraton nr 23 er loggført og kroppen fungerer godt.

7 grC i dag og ikke nedbør men MYE løv på veiene som gjorde underlaget sleipt...

Herlig luft å puste inn ;)

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Noen her som kan anbefale tredemølle til hjemmebruk?

Er 192 høy og veier 98 kg, så kommer nok ikke til å gå særlig ned i vekt.

Ute er jeg vel rundt snittet i tempo. Holder rundt 5.30 minutt pr km.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Passport skrev: ons okt 20, 2021 11:35 am 1/2-maraton nr 23 er loggført og kroppen fungerer godt.
Hvilke tider pleier du å løpe 21km på når du gjør disse øktene?

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Som du kan lese i denne tråden har jeg mere fokus på puls enn på tider.

Jeg ligger godt nede på sone 3 (grønn) hele løpet.

For en del år tilbake løp jeg på tid og hadde rekord på 5k meter på 17,20. 3k meter på rundt 9 min og 400 m på rundt 52 sek. Jeg har aldri satset på løping da jeg har drevet aktivt med andre idretter. (ballsport og kampsport)

Jeg hadde aldri løpt 1/2-maraton før januar 2020 (og løp 16 stk totalt dette året) 3 med før første 21 km valgte jeg vegansk mat... og har ikke angret siden ;)

Jeg kan tenke meg å løpe med maks fart for å se hvilken tid jeg får men har så langt ikke vært under 2 timer.

Morro å se hvordan vi i forskjellige aldrer har ulike tilnærminger når det gjelder trening! Jeg leser samtlige tråder her inne på forumet og skriver dersom jeg tror jeg kan bidra med noe konstruktivt!

Jeg løper 3X og løfter vekter 2X pr uke. I tillegg blir det en del fotballøkter + en intervalløkt(trapper/bakke/bane)

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Passport skrev: tor okt 21, 2021 1:18 pm Som du kan lese i denne tråden har jeg mere fokus på puls enn på tider.
Det er nok sunnest i lengden! Både mtp. skader og longevity. Jeg måtte spørre, nysgjerrig :D

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

11 km i dag i strålende høst-sol ;-)

45 km denne uken og kroppen kjennes ok (litt støl i leggene men det tøyer jeg ut...)

GOD HELG!

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

1/2-maraton nr 24 er loggført og dette var nr 40 siden januar 2020.

Hadde en runde med influensa sist uke og merket at jeg skulle ventet til fredag.... fikk ikke pulsen ned i "fettforbrejnningssonen" og brukte opp karbonlagrene etter ca 15 km.... leggene stivnet og siste 5 km var TUNGE :-/

Skal ut og trene fotball i kveld....ekstra viktig med riktig restitusjon/gjeninnlagring mao.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»