Hva leser du nå?

Svar
palimpsest

Re: Hva leser du nå?

Legg inn av palimpsest »

SlimWhitman skrev: tir jul 20, 2021 8:36 pm Gledelig å se at denne tråden allerede har fått flere innlegg enn tilsvarende tråd på vgd fikk de siste 3 månedene.
Litt til nå, så har det skjedd mer her enn det gjorde på hele litteratur-forumet i 2021.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

missChance skrev: tir jul 20, 2021 8:26 pm
PapaSmurf skrev: tir jul 20, 2021 12:45 pm Jeg er jo fan av bøkene om Bjørn Beltø. Det er min go-to sommerlektyre.

Nå var jeg glad for at Tom Egeland ombestemte seg og likevel skriver nye bøker om Beltø, men de siste bøkene er ganske svake. Det blir litt for mye fantasilek med historien og litt for lite spenning.

Den siste boka SØLVMYNTENE er den svakeste i serien. Jeg gir den en treer for et finurlig plott, men trekker mye for en nærmest komplett mangel på nerve.

Krysser fingrene for at jeg får en Beltø-bok neste sommer jeg ikke greier å legge fra meg.
Jeg liker fantasileken med historien. Det er så morsomt å la tankene fly med tenk om ... Og så må jeg gjerne sjekke bak i boka hva som er virkelig og ikke. Noen ganger er det jeg tror er oppdiktet, faktisk sant :)
Har Codex liggende på vent nå.
Jeg har en forkjærlighet for denne typen bøker, der det ligger historiske fakta i bunn. Prøvde en periode å lete opp så mange jeg klarte av disse, men det gikk litt i glemmeboken etter hvert. Bøkene om Bjørn Beltø har jeg lest ganske mange av, men språket til Egeland syns jeg er litt for dårlig til at jeg falt helt pladask.

Serien til Nyhårdshaug om Fredric Drum likte jeg mye bedre. Nygårdshaug er jo også en særdeles kunnskapsrik type, og krim-serien hans får frem dette, og blander dette med fiksjon på en flott måte. De skjønnlitterære bøkene hans syns jeg tidvis er ganske svake, men krim-litteraturen syns jeg derimot er svært god. Mulig det bare er at jeg leste de da jeg var ung.

Ellers er «Oppmålingen av verden» et fantastisk stykke litteratur når det kommer til historie blandet med skjønnlitteratur - dog er den ikke innenfor krim-sjangeren.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

palimpsest skrev: tir jul 20, 2021 10:34 pm
Jeg har en forkjærlighet for denne typen bøker, der det ligger historiske fakta i bunn. Prøvde en periode å lete opp så mange jeg klarte av disse, men det gikk litt i glemmeboken etter hvert. Bøkene om Bjørn Beltø har jeg lest ganske mange av, men språket til Egeland syns jeg er litt for dårlig til at jeg falt helt pladask.

Serien til Nyhårdshaug om Fredric Drum likte jeg mye bedre. Nygårdshaug er jo også en særdeles kunnskapsrik type, og krim-serien hans får frem dette, og blander dette med fiksjon på en flott måte. De skjønnlitterære bøkene hans syns jeg tidvis er ganske svake, men krim-litteraturen syns jeg derimot er svært god. Mulig det bare er at jeg leste de da jeg var ung.

Ellers er «Oppmålingen av verden» et fantastisk stykke litteratur når det kommer til historie blandet med skjønnlitteratur - dog er den ikke innenfor krim-sjangeren.
Jeg synes både Egeland og Lier Horst (som jeg også har lest alle Wisting-bøkene til) sliter litt med å skrive om det personlige, særlig det intime!

Nygårdshaug/Fredric Drum har jeg ikke lest. Skriver det opp på listen over bøker jeg en gang skal kjøpe. Oppmålingen av verden havner også der. En dag får jeg tid til å lese!

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

'In the Wet' - Nevile Shute.

Dypt rørende bok som, sammen med 'Lost Horizon' av James Hilton, langt på vei viser at selv konservative som meg også kan drømme om utopier.

joplina

Legg inn av joplina »

Lezah skrev: søn jul 18, 2021 11:08 pm Cowboy Song: The Authorised Biography of Philip Lynott, av Graeme Thomson.
***********
*nynner* I am just a cowboy lonesome on the trail.... ;)
Jeg har det som deg med Thin Lizzy. Biografien har jeg ikke lest - men har sett/lest mye om Lynott og gruppa opp gjennom årene.

For å ikke avspore tråden så har jeg for tiden en feelgood-bok på sengekanten - og det er lesestoff som går inn og ut like fort. Aner ikke hvilken forfatter denne gangen - og har en stabel ferdig leste av typ samme sort på nattbordet.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Har tegnet abonnement på Storytel for sommeren så det går i lydbøker. Sist hørt Udyret fra Yuma av Louis Masterson. Ja, det er Morgan Kane og det er bra western med en antihelt som må avruses før oppdrag.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

FjodorDVD skrev: lør jul 24, 2021 8:51 pm Har tegnet abonnement på Storytel for sommeren så det går i lydbøker. Sist hørt Udyret fra Yuma av Louis Masterson. Ja, det er Morgan Kane og det er bra western med en antihelt som må avruses før oppdrag.
Velkommen til oss!

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

SlimWhitman skrev: man jul 19, 2021 9:49 am 'Blood Meridian' av Cormac Mccarthy.

Jeg har kommet rundt halvveis, og forstår virkelig ikke hypen. Tungvint og lite engasjerende å lese.
Ikke hans beste bok, nei. Altfor lang og for mange gjentagelser, mener jeg å huske. Child of God, Border-trilogien, No country for old men og The road er mine favoritter. Apropos McCarthy, så tror jeg noen har lagt inn et bilde av Josh Brolin istedet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cormac_Mc ... h-res).jpg

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

En rangers ære - Louis Masterson. Kane bryter med Texas rangers for æren til Charlie Katz.

Om du synes det er for dumt å nevne her i tråden vil jeg si at Kjell Hallbing tar opp tråden etter Tryggve Guldbrandssen og Jack London i et westernunivers som engang dominerte markedet for maskulin kiosklitteratur.

Et utrolig hyggelig gjenhør med bøkene i lydbokformat.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Jomsviking Danelovs Land - Bjørn Andreas Bull-Hansen.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

JEg holder på med Sigrid Undsets trilogi om Kristin Lavrandsdatter. Har jo lest før, men innimellom krim velger jeg noen av de gamle...
Trilogien er skrevet for ca 100 år siden. Handlingen er lagt til 1300 tallet, og det religiøse er viktig i trilogien. Første bok, Kransen er en enkel kjærlighetsroman om komplisert kjærlighet. Husfrue, som jeg nå leser, handler om Kristins liv som gift. Erlend virker som litt av en blåser, og Kristin blir mer en grubler. Beskriver nok tiden godt. Barnefødsler og død. Ikke like lystig alt. Men drivende godt skrevet.
Bet meg merke i en setning Lavrands (kristins far) sier til Ragnifrid (kristins mor)
" du må ikke lete så grundig etter noe å bli krenket av, når noen sier noe fint til deg"

Den setningen burde ha enda større gyldighet i dag.

kibby

Legg inn av kibby »

Akkurat ferdig med "Sak 1569" av Jørn Lier Horst og "Hjerteløs" av Jørgen Jæger. Trengte en pause fra krim, så nå leser jeg "Los Peregrinos" av Cecilia Samartin.

Torjus

Legg inn av Torjus »

Øst for Eden av Steinbeck

MarioLemieux

Legg inn av MarioLemieux »

Nå:
Fear and Loathing in America - The Brutal Odyssey of an Outlaw Journalist, av Hunter S. Thompson
Before the Storm: Barry Goldwater and the unmaking of the American consensus, av Rick Perlstein
85 Days - The Last Campaign of Robert Kennedy, av Jules Witcover

Next up:
Mjøsa rundt med mor, av Bjørn Hatterud
NOFX, The Hepatitis Bathtub and Other Stories, av NOFX og Jeff Alulis.

KapteinKaos

Legg inn av KapteinKaos »

Tre kamerater - Erich Maria Remarque

kibby

Legg inn av kibby »

Nå leser jeg "Alt jeg ikke lærte på skolen" av Erling Kagge fra bokklubben Litt.Sophie.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fant en svær søplesekk i boden min, fylt med gamle Donald Duck pocketbøker fra 90-tallet, og tenkte at i stedet for å kaste dem, kan jeg jo mimre litt, og ble raskt hekta. Nå har man gått gjennom Pocketbok nr. 156, tror året var ca: 1993-94, og mye artige historier, særlig den Star Wars parodien/hyllesten med Mikke og Langbein. Denne gikk jo igjen over flere år, og nei, alt kan jeg ikke ta vare, men de som er verdt å beholde, skal selvsagt bli værende.
Tror jeg kom meg opp til rundt 1997-98 og fikk samla sammen de fleste.

Har også vært innom Don Rosa sine Skure McDuck eventyr, fra hans yngre til eldre dager, med tanke på tiden før han etablerte seg som verdens rikeste gjerrigknark, og mye flotte historier og bilder, og ikke minst masse nostalgi fra tiden disse kom ut i spesialbilag via det ukentlige Donald Duck bladet.

kibby

Legg inn av kibby »

"Jenta som ble igjen" av Jojo Moyes

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

'Those Angry Days' - Lynne Olson

Denne boken ville vært en åpenbaring for millioner av mennesker som har en vag antagelse om at USA er Storbritannias naturlige allierte og gode venn, og at amerikansk intervensjon 'på den britiske siden' i Hitler -krigen var uunngåelig og populær. Sannheten er at det nesten ikke skjedde, og at det var ekstremt upopulært blant millioner av vanlige, patriotiske amerikanere. Kanskje noen nå - 80 år senere - endelig kan være i stand til å lære denne urovekkende og uvelkomne sannheten i alle sine fascinerende detaljer.

'Those Angry Days' handler om den ekstraordinære perioden i amerikansk historie mellom München-avtalen og det japanske angrepet på Pearl Harbor. Hovedskurken i denne beretningen er Franklin Delano Roosevelt, som her fremstår som en patetisk og lettpåvirkelig mann, vaklende, svak, ubesluttsom og vanskelig, samt hevngjerrig for dem som krysset ham og som en som er villige til å sanksjonere sjokkerende underhåndsmetoder mot motstandere. Charles Lindbergh, den store flyeren og isolasjonisten, fremstår som mer tragisk enn dårlig - en mann som var så fast bestemt på å si det han anså som sannheten at han ikke brydde seg om ordene og handlingene hans hjalp onde menn.

La meg nevne noen få av de mange åpenbaringene fra denne boken: Tilstedeværelsen av aktive anglofober på høye nivåer i de amerikanske væpnede styrkene, støtten til den nøytralistiske bevegelsen 'America First' av figurer som John F. Kennedy, Gore Vidal og Kingman Brewster (senere en godt likt USAs ambassadør i London), den enorme offentlige støtten til å holde seg utenfor krigen, den generelle mistilliten til Storbritannia, takket være det som ble sett på som deres villedende propaganda under krigen i 1914, og Storbritannias mislighold av sine krigsgjeld til USA i 1934; den ynkelige svakheten til Amerikas hær og luftvåpen i 1939, de ekstraordinære (og etter mitt syn historisk avgjørende) hendelsene som førte til nominasjonen av den antinøytralistiske Wendell Willkie som republikansk kandidat for presidentvalget i 1940, temperaturen og uærligheten av det valget, den knappe måten utlånsavtalen gikk gjennom kongressen, den enda større innsnevringen som den nylig vernepliktige amerikanske hæren unngikk oppløsning i 1941, Roosevelts gjentatte unnlatelse av å sette løftene om støtte i kraft, beretningene om Hitlers gjentatte tilbakeholdenhet av marinen hans, for ikke å gi Roosevelt påskudd for å bli involvert i slaget ved Atlanterhavet (et slag i trynet for de som mener at Hitler kun var en irrasjonell galning)

Deretter er det de forskjellige lunsjklubbene og nettverkene (tilfeldighetsteoretikere vil kalle dem tilfeldigheter) som intervensjonister brukte for å koordinerte taler, artikler og handlinger for å fange opinionen og den amerikanske regjeringen for deres sak.

Jeg er ikke helt ferdig med den enda, men dette er sannsynligvis den beste historieboken jeg har lest siden 'The Deluge' av Adam Tooze, og slår hull på en del myter som har befestet seg i den trøtte, moderne psyken til de få som i det hele tatt interesserer seg for slikt.

Wood

Legg inn av Wood »

Vegetarianeren av Han Kang

kibby

Legg inn av kibby »

kibby skrev: tor aug 05, 2021 1:39 pm "Jenta som ble igjen" av Jojo Moyes
Etter denne ble det "Rettsstridig forføyning" av Lena Andersson, "Tatovøren i Auschwitz" av Heather Morris, og "Sønnavind #109 - Krangel og ufred" av Frid Ingulstad.

Nå leser jeg "Ta vare på mamma" av Shin Kyung-Sook.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

kibby skrev: man sep 13, 2021 12:51 am
kibby skrev: tor aug 05, 2021 1:39 pm "Jenta som ble igjen" av Jojo Moyes
Etter denne ble det "Rettsstridig forføyning" av Lena Andersson, "Tatovøren i Auschwitz" av Heather Morris, og "Sønnavind #109 - Krangel og ufred" av Frid Ingulstad.

Nå leser jeg "Ta vare på mamma" av Shin Kyung-Sook.
Har du lest «Kjære bror»? Tror det er en bok som hadde falt veldig godt i smak hos deg!

kibby

Legg inn av kibby »

Chromeback skrev: man sep 13, 2021 1:09 am
kibby skrev: man sep 13, 2021 12:51 am
kibby skrev: tor aug 05, 2021 1:39 pm "Jenta som ble igjen" av Jojo Moyes
Etter denne ble det "Rettsstridig forføyning" av Lena Andersson, "Tatovøren i Auschwitz" av Heather Morris, og "Sønnavind #109 - Krangel og ufred" av Frid Ingulstad.

Nå leser jeg "Ta vare på mamma" av Shin Kyung-Sook.
Har du lest «Kjære bror»? Tror det er en bok som hadde falt veldig godt i smak hos deg!
Nei! Hvem har skrevet den? Takk for tips!

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

kibby skrev: man sep 13, 2021 10:00 am
Chromeback skrev: man sep 13, 2021 1:09 am
kibby skrev: man sep 13, 2021 12:51 am

Etter denne ble det "Rettsstridig forføyning" av Lena Andersson, "Tatovøren i Auschwitz" av Heather Morris, og "Sønnavind #109 - Krangel og ufred" av Frid Ingulstad.

Nå leser jeg "Ta vare på mamma" av Shin Kyung-Sook.
Har du lest «Kjære bror»? Tror det er en bok som hadde falt veldig godt i smak hos deg!
Nei! Hvem har skrevet den? Takk for tips!
Det er den her :)

https://www.norli.no/kjaere-bror-2?gcli ... U4QAvD_BwE

kibby

Legg inn av kibby »

Chromeback skrev: man sep 13, 2021 10:17 am
kibby skrev: man sep 13, 2021 10:00 am
Chromeback skrev: man sep 13, 2021 1:09 am

Har du lest «Kjære bror»? Tror det er en bok som hadde falt veldig godt i smak hos deg!
Nei! Hvem har skrevet den? Takk for tips!
Det er den her :)

https://www.norli.no/kjaere-bror-2?gcli ... U4QAvD_BwE
Takk for tipset :) Skal sjekke den ut!

Hebbe61

Legg inn av Hebbe61 »

Brian McClellan - Powder Mage trilogy..bok 3: The Autumn Republic

Har lest den før men kjøpte nylig via Amazon en oppfølger trilogy..Gods of Blood and Powder som jeg ikke har lest før.

Genren er "Epic Fantasy" og er en verden som teknologisk er på nivå med Europa under Napoleons
tidsperiode blandet inn med magi og Guder.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Startet nettopp på A little hatred av Joe Abercrombie, etter å ha avsluttet Red Country av samme forfatter.

Har et lite "catch up"-prosjekt med Abercrombies bøker pågående.

kibby

Legg inn av kibby »

I høstferien har jeg lest "Gutten som elsket rådyr" av "Samuel Bjørk", og "Min Instastory" av Mads Hansen.

Nå leser jeg "Den lille caféen i Kabul" av Deborah Rodriguez.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hentet bl a denne på biblio i går og klarer nesten ikke legge den ifra meg: https://www.nrk.no/kultur/vory---russla ... 1.14527624

Anbefales!

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Kjærlighet i nødsfall av Daniela Krien. En tysk variant av Nina Lykke. God bok om kompliserte kvinneliv med en snert av ostalgi.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Litteratur»