Norsk pop og rock 1960-70-80-90-00++

Svar
startelver

Norsk pop og rock 1960-70-80-90-00++

Legg inn av startelver »

Ser det mangler en egen tråd om norsk musikk her hvis jeg ikke har oversett noe, norske artister har jeg egentlig ikke vært så veldig opptatt av siden jeg var tenåring, men det er alltid noen du har hørt før og husker godt, enten fra radio eller TV hvis du ikke kjøpte platene.

Marius Müller (RIP) kan få lov til å innlede denne tråden.
Traff forresten Marius i 1998, bare 1 år før han omkom i den tragiske bilulykken. Men det er en annen historie.


startelver

Legg inn av startelver »

Og hans andre store hit , her live


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Flott med en tråd for norsk musikk, selv om jeg har masse å ta igjen på, forsøker en jo å stadig holde seg litt "oppdatert", hvert fall på eldre (80 og 90-talls musikk) og har jo først nylig, funnet frem til NorskeAlbumklassikere.no (tror Christer Falck er en av de bakom) og hvor fokus er på norske album, som tidligere aldri har vært utgitt på CD format, eller som har en gang i tid vært ute, men er ute av produksjon.

Kjenner at lysten til å kanskje gi noen av disse skivene ei sjanse, er fristende. Mye tøffe albumcover (klart, musikken er nå viktigst), men flott at eldre norske album får ny oppmerksomhet.

Marius Muller kjenner nok ikke så godt til angående musikkbiten, minus Den Du Veit, men skulle jeg finne ei studio skive (eller samle skive) så ikke umulig man gir den et forsøk.

Har jo siste året fokusert mest på artister som Dum Dum Boys, de Lillos, Motorpsycho, Turboneger, a-ha, Raga Rockers, Jokke og Valentinerne, Di Derre og The September When, og er vel i grunn de Lillos og Motorpsycho som er de to banda jeg føler treffer meg best, i albumformatet, og hvor særlig Demon Box og Hjernen er Alene kanskje står igjen som de to beste norske skivene jeg har hørt på veldig lenge. Ikke at man har for mye å velge blant, men fortsatt en god del igjen fra Motorpsycho å høre gjennom, så regner med at ting kan forandre seg fremover.

Ellers glad i Terje Rypdal, særlig i hop med The Chasers, der skiva Blue (1985) er en liten favoritt, mye takket være at man oppdaget og handlet den inn, da en eller flere av sporene ble benyttet i Michael Manns klassiske ransfilm, Heat (1995), og flott og stemningsfull gitar-jazz.

Akkurat nå føler at litt deLillos og Hjernen er Alene passer seg utmerket, fin høstskive og ei det er vanskelig å velge ut en favoritt, av så mange, og der ofte forandrer seg for hver gang man hører den igjen. Likevel, en av disse som har bitt seg godt fast i øregangene, og blitt værende, er jo den fantastiske:

Balladen om Kåre og Nelly (1989)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Enkelte barnesanger har man aldri helt glemt. Da av ulike årsaker. Men noen hadde jo tekster som satte seg litt dypere, enn de mer vanlige låtene fra barneartister, og var så heldig å vokse opp med Maj-Britt Andersen og Knutsen og Ludvigsen osv, fremfor de grufulle Smurfe Hits samlerne, som min lillebror fikk brynt seg på, en del år senere.

Faktisk var Maj Britt Andersen en av mine tidligste musikkminner, der særlig albumet Folk er Rare! 2 (1989) var ei bursdagspresang i hop med en stor blå kassettspiller med hodetelefoner fra mamma og pappa.
Er så inderlig glad for at man bestemte seg for å lete opp igjen det albumet, for minnene strømmet på, men nå tok man jo også tekstene og temaene på en litt annen måte, enn når man var knapt 4-5 år gammel.

Musikken på skiva var jo også veldig frisk og improviserende til å være kun "barnemusikk" (mange ser jo fortsatt ned på slik, dessverre), og det var jazzete, reggae, rock og pop, og bar preg av et varmt og rikt lydbilde, men tekstene var ofte litt småtriste, og spesielt Sure Sivert var jo en som hang igjen, om han litt ensomme og rare eldre mannen "som hater ungeskrik" og "ser ut som et lik", men "det ingen vet, er at Sure Sivert egentlig er snill".

Denne type musikk ga meg så mye igjen, både glede og vekket interessen for musikk, lenger enn kun til da et album eller et par låter, men ja, en av de beste gavene man kunne få som guttunge var det å oppdage gledene med musikk og alt som fulgte med.

En annen viktig og meget fin sang/tekst, som dessverre fortsatt er like aktuell, er jo Ikke Slå av Gustav Lorentzen.
Denne var en av ytterst få låter der hele klassen holdt kjeft, eller ingen spøkte og lo under musikktimene, når den ble spilt av eller vi skulle synge med.
Hadde nok noe med at ungene forstå alvoret i teksten, og kjenner selv nå i voksen alder, at magen klemmer litt ekstra i enkelte av tekstlinjene, og tenker da på de stakkarene som daglig gruer seg for å møte på mobberne, og forsøker å holde maska for sine nærmeste etter skoletid, men de fleste foreldre kan nok se gjennom den, og ane at noe ikke er som det skal være.

Uansett, ei nydelig låt, og ikke bare blant de bedre barnesangene, men også norske sangene fra tidlig 90-tallet:

startelver

Legg inn av startelver »

Ja mye man kjenner igjen, Knutsen og Ludvigsen har vel sikkert 10 hitlåter inne på norsktoppen.

startelver

Legg inn av startelver »

Ellers synes jeg det er interessant å stikke huet ned i musikk som kom ut før min tid, så må tråle litt gjennom 60-70-tallet også.

Du nevnte Terje Rypdal, største bandet fra Norge på 60-tallet var The Vanguards.


startelver

Legg inn av startelver »

Norsk eksportartikkel fra 80-tallet TNT


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Føler jeg måtte bare slenge ut en norsk slager, før "leggetid", og da en som ble ved ren "tilfeldighet" fanget opp, i det man i ungdomstiden søkte etter alt og ingenting på gode gamle Napster, (møkk og dritt) og vips, så dukket altså denne klassikeren opp i søkefeltet, og ja, den ble hyppig spilt, til glede og irritasjon for mange og enhver rundt omkring høsten 2000:

startelver

Legg inn av startelver »

Og selvsagt denne


startelver

Legg inn av startelver »

RIP til The Monroes , merkelig at begge to døde av kreft med 1 års mellomrom.


Hedning

Legg inn av Hedning »

Fin tråd. Fra den gang Åge A,og Terje T var på høyden,og spilte i Prudence


startelver

Legg inn av startelver »

Prudence ja, da kan man jo slenge inn litt Teigen også fra 70-tallet.


BioDex

Legg inn av BioDex »

Noen som husker dette glimrende bandet?




startelver

Legg inn av startelver »

Bergensk band fra tidlig 80-tall. Husker de såvidt. Nå var det mye bra som kom fra Bergen senere , Blind Date ble aldri noen suksess, men de prøvde ihvertfall.

startelver

Legg inn av startelver »

Vi kan jo fortsette Bergenstråden med Tomboy , kanskje den største kommersielle suksessen fra den perioden.
Eller "Eurythmics light" som noen kalte de.


startelver

Legg inn av startelver »

Så kan man diskutere om Röyksopp er Bergen eller Tromsø, men gjennombruddet startet i Bergen i 1998 som ledet til den internasjonale suksessen de hadde.


startelver

Legg inn av startelver »

For ikke å snakke om denne


startelver

Legg inn av startelver »

Disse er ihvertfall Bergensere


Strachan7

Legg inn av Strachan7 »

Legendene Per Kristian Indrehus og Geir Olav Bøkestad!!!!!


startelver

Legg inn av startelver »

Drama eller Creation kalte de seg vel for etterhvert. 80-tallsikoner fra Larvik som småjentene løp etter.

startelver

Legg inn av startelver »

Her har vi et annet "boyband" fra 80-tallet. Shatoo gav vel ut 3 album før det var slutt.

Santorini ble en stor hit.


Strachan7

Legg inn av Strachan7 »

Og denne legendariske låta fortjener en plass i denne tråden.


Hedning

Legg inn av Hedning »

Merchants of Venus. Osloband,som hadde med et av de ikke så essensielle medlemmene i Guns n`roses på keyboard. Jeg så dem live på Sentrum Scene. Musikkbladet Beat arrangerte noe jeg tror var en månedlig greie med tre litt undergrunn,men forhåpentligvis up,and coming band. Tre band pr kveld. Tror billettene var billige,så flest mulig skulle komme,og bli eksponert for ny musikk. Jokke spilte gitarsolo,og koret på en av låtene på plata. Som jeg forøvrig fortsatt har i samlingen,men veldig,veldig,veldig sjelden tar frem,og hører på.


startelver

Legg inn av startelver »

Duoen "Fra Lippo Lippi" fra Nesodden fikk stor suksess på 80 og 90-tallet i visse land , i Norge ble de aldri så store.

Denne slo igjennom i England samtidig som A-ha herjet på hitlistene.


chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Morsomt intervju på alle mulige måter.


startelver

Legg inn av startelver »

Espen Lind så ut som han kom rett ut fra Bob Marley-skolen.

Number4

Legg inn av Number4 »

Sigrid dundrer rett inn på andreplass i Storbritania med sitt nye album "How To Let Go". Tangerer dermed AHA.

startelver

Legg inn av startelver »

Sigrid er det beste som har kommet fra Norge på mange år.

Her en av de nye låtene


startelver

Legg inn av startelver »


Leeds_ModernTalking

Legg inn av Leeds_ModernTalking »

Da Vinci hadde noen bra låter den korte tiden de drev på :






Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»