Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Svar
startelver

Re: Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Legg inn av startelver »

80's classics


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »


startelver

Legg inn av startelver »

En liten raring fra tidlig 80-tall


startelver

Legg inn av startelver »

En stor klassiker på sin tid


startelver

Legg inn av startelver »

En mye eldre klassiker


Number4

Legg inn av Number4 »

Litt Texas rock fra ZZT. Suverent live band. Ett trommebatteri, en bass, en sologitar.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Number4 skrev: fre okt 15, 2021 3:01 pm Litt Texas rock fra ZZT. Suverent live band. Ett trommebatteri, en bass, en sologitar.
Sitter akkurat nå og lytter til 1990 skiva deres, Recycler. Ålreit, så den bryter kanskje ikke for mye med suksessformelen fra de foregående og tidvis så tighte synth-rockerne Eliminator og Afterburner. Men synes den innehar et noe røffere lydbilde enn forgjengeren, som kanskje ble litt vel "mekanisk" og hipp i soundet, og trenger kanskje noen runder før den sitter, men særlig Concrete Steel ble en rask favoritt, og nei, utmerket musikk å varme opp med, før helgen starter.

Number4

Legg inn av Number4 »

Frank.N.Steen skrev: fre okt 15, 2021 4:05 pm
Number4 skrev: fre okt 15, 2021 3:01 pm Litt Texas rock fra ZZT. Suverent live band. Ett trommebatteri, en bass, en sologitar.
Sitter akkurat nå og lytter til 1990 skiva deres, Recycler. Ålreit, så den bryter kanskje ikke for mye med suksessformelen fra de foregående og tidvis så tighte synth-rockerne Eliminator og Afterburner. Men synes den innehar et noe røffere lydbilde enn forgjengeren, som kanskje ble litt vel "mekanisk" og hipp i soundet, og trenger kanskje noen runder før den sitter, men særlig Concrete Steel ble en rask favoritt, og nei, utmerket musikk å varme opp med, før helgen starter.

👍

Dessverre var han ikke med oss lenge etter dette.


startelver

Legg inn av startelver »

T. Rex klassiker


startelver

Legg inn av startelver »

One hit wonder fra 2008


startelver

Legg inn av startelver »

Enda en klassiker , og helt klart en "One hit wonder"


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: man okt 18, 2021 4:25 pm One hit wonder fra 2008
Kom meg aldri lenger enn til debuten deres Hot Fuss fra 2004. Men fikk jo med meg at The Killers hadde langt større og flere hits å by på, utover i karrieren, til da å kun bli husket som ett one hit wonder band. Mulig det er lenge siden sist de hadde en listetopper, men likevel ingen jeg forbinder med en døgnflue.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

startelver skrev: man okt 18, 2021 4:25 pm One hit wonder fra 2008

The Killers er da ikke noen One hit wonder!

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »


Al Steward hadde en hit med The year of the cat. Liker låten fremdeles.

startelver

Legg inn av startelver »

Frank.N.Steen skrev: man okt 18, 2021 4:41 pm
startelver skrev: man okt 18, 2021 4:25 pm One hit wonder fra 2008
Kom meg aldri lenger enn til debuten deres Hot Fuss fra 2004. Men fikk jo med meg at The Killers hadde langt større og flere hits å by på, utover i karrieren, til da å kun bli husket som ett one hit wonder band. Mulig det er lenge siden sist de hadde en listetopper, men likevel ingen jeg forbinder med en døgnflue.

Hehe , er nok mange som ikke ser på The Killers som et One hit band, jeg ser jo de har gitt ut en del album. Opprinnelig fra Las Vegas faktisk.

Det er bare jeg som ikke har fulgt så nøye med på denne perioden. "Jeg er litt for Brit-orientert"
Sist redigert av startelver den man okt 18, 2021 4:48 pm, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

fg
Sist redigert av startelver den man okt 18, 2021 4:52 pm, redigert 1 gang totalt.

Number4

Legg inn av Number4 »

Det ordentlige Deep Purple.


startelver

Legg inn av startelver »

Hvor er sletteknappen egentlig når man har postet dobbelt? Har brukt den før, men nå er den borte.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Her er en av mine favoritter fra 1988:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: man okt 18, 2021 4:47 pm Hehe , er nok mange som ikke ser på The Killers som et One hit band, jeg ser jo de har gitt ut en del album. Opprinnelig fra Las Vegas faktisk.

Det er bare jeg som ikke har fulgt så nøye med på denne perioden. "Jeg er litt for Brit-orientert"
Ble selv litt overraska når man kikka over listeplasseringer og hits fra bandet, for ja, jeg kom ikke så altfor mye lenger ut enn nevnte debut skive. Men var jo en stor hype omkring bandet (særlig fra norske medier), der Sams Town fikk jo mye spalteplass, og bandet ble vel også omtalt som det "nye U2" osv. Om det er positivt eller ei, ikke godt å si, men tror de mente at bandet flørtet mer mot stadionrock enn forgjengeren.

Var vel også på gamle Veggavisen sine debattforum, at The Killers virkelig ble slått opp stort, men selv kom en nå aldri frem til å gi oppfølgerskiva ei sjanse, annet enn hitene fra albumet.

Inntrykket var i allefall at The Killers hadde et bedre tak på britene, enn i sitt eget hjemland, og var kanskje noe med all flørtingen av 80-talls synth og new romantic bølgen, som virket å fenge det britiske publikummet, og var vel også en liten "feide" da med et annet amerikansk rockeband som benyttet seg tungt av 80-talls nostalgi og britiske referanser (sampla vel en god porsjon av New Order blant annet) og via The Bravery.

Enkelte musikkblekker forsøkte jo å lage en slags oppdatert Blur vs. Oasis ut av den amerikanske engelsk flørtende rivaliseringen, men tja, var vel ganske overfladiske saker, men The Bravery hadde nå ei små kul låt i:

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »


Likte den, ja. :-)

startelver

Legg inn av startelver »

Det er ihvertfall ikke noen tvil om at dette er en one hit wonder . EMF fra 1990. Lenge siden jeg har hørt den nå.


Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »


Kool and the gang hadde flere gode låter.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Forsøkte meg på en lengre One Hit Wonders 90-talls liste, tidligere i våres. Innså at det ville bli litt arbeid, ettersom flere av artistene man gjerne forbinder med døgnfluer, viste seg snart å ha langt mer å by på, enn kun den ene hiten vi nordmenn kjenner dem for.

Når det gjelder døgnfluer, så er vel Babylon Zoo og Spaceman (1996) en ganske klassisk eksempel, selv om den også sikkert nøt godene av å dukke opp i Levis Straus sine hippe midten av 90-talls tv-reklamer, der sørget for at den nådde ut til enda større publikum.
Det, og at X-Files herjet som verst på tven, gjorde jo også at låta falt ekstra godt i smak, eller så det huskes.
Klart, den versjonen som gikk igjen i tv-reklamene var vel også ei forlenget miks, der musikkvideoen ofte kuttet ut første 30-60 sekundene av introen med smurfevokalen.

Uansett, fortsatt en tøff og meget nostalgisk hit, fra en tid man begynte sakte men sikkert å bli dratt mer mot pop/rock som No Doubt, Suede, Blur og nevnte Babylon Zoo, fremfor euro dance og samleskiver.

Hadde Spaceman på CD-Maxi singel formatet, og husker noen av de "bjeffende" remixene, den tiden man spilte alt som var på singel utgavene, men tror jeg aldri ble særlig fristet til å handle inn albumet The Boy With the X-Rated Eyes (tror jeg den het).

startelver

Legg inn av startelver »

Synd man ikke kan gi tomler her men det postes mye bra.

Number4

Legg inn av Number4 »

startelver skrev: man okt 18, 2021 5:24 pm Synd man ikke kan gi tomler her men det postes mye bra.
👍

Fora som detter er glimrende for å få kjennskap til både låter man har "glemt" samt få ny inspirasjon. Digital Spy UK, kan anbefales.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En annen CD-Maxi singel fra midten av 90-tallet, og som fortsatt befinner seg i samlingen, er det oppdaterte Main Themet til Mission Impossible (1996) filmen, gjort av Adam Clayton og Larry Mullen.
Den gikk noen runder i CD anlegget, og ble jo en "greie" i tiden etter, da å utgi spionfilmer/main themes fra 60-tallet, og gi dem en ny vår, men få gjorde den jobben like godt som da Brian De Palma og nevnte U2 gutta boys.
Året etter fulgte vel en nyversjon av Simon Templar og The Sign med Val Kilmer, og hvor (glemt artist/band) også den kjente tittelmelodien til The Sign, ble forsøkt utgitt i en lignende og mer moderne utgave, men ja, kan det ha vært Moby?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mulig man er i mindretall, men synes flere av bidragene U2 hadde (under ulike prosjekter/navn) og gjorde innen filmmusikk, ofte var langt mer spennende enn det som endte opp i deres egne studio album, utover 90-tallet.
Her under navnet Passengers (i hop med Brian Eno)

og den tøffe glam-rockeren Hold Me, Thrill Me, Kiss Me, Kill Me fra Batman Forever Soundtracket.

BioDex

Legg inn av BioDex »

Har vært i 80-talls hard rock modus i dag. Her er noe av det jeg har hørt;










Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»