Samtykkelov på vei?

Svar
Queenie

Re: Samtykkelov på vei?

Legg inn av Queenie »

Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 3:08 pm
Queenie skrev: fre okt 15, 2021 3:05 pm
Germania skrev: fre okt 15, 2021 2:54 pm

Hvis du finner en kvinne som ikke spiller mind games så kan du sende meg nummeret.
999-HOOKERS

Fra spøk til alvor, enkelte menn driver med det samme.
Mind games kan begge kjønn være med på.
Jeg har dog inntrykk av at samfunnet (gjennom underholdningsbransjen) i større grad har normalisert at det er noe kvinner holder på med. Normalisert som at det er noe som er "normalt" eller "riktig" å gjøre.

Fra gammelt av var jo religionen også inne i bildet her, gjennom at kvinner skulle være sømmelige og ikke vise interesse for sex.
Det er veldig lite delikat å se kvinner legge seg ut etter alt og alle, rent biologisk er det helt unaturlig og veldig lite smart. Det er bare moderne prevensjon som gjør at man kan gjøre det. Den mannlige kopien er veldig turn-off (etter mitt syn), dog mye mer sosialt akseptert og det er sikkert mange kvinner som liker det også. Dette med leker og spill er litt overdrevet, det er noe man driver med helt i initialfasen av en relasjon, luften av den ballongen går rimelig fort ut.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Veldig spent på utredningen.

Virker som de fleste "eksperter" (aka juridiske eksperter) er negative til en lov, men mener det kan klargjøres mer i lovteksten.

Så er det flere "idealister" som ønsker den.

Ut ifra første øyekast ville jeg fulgt eksperters råd, men hva vet vel jeg?

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1988

Legg inn av Garindan »

missChance skrev: fre okt 15, 2021 3:08 pm
Å, herregud, ja! Pet peeve! En ting er å se det som ren underholdning og overdrevet, noe annet om man faktisk tror på det.
Og f.eks. Alle elsker Raymond, eller Kongen av Queens - de irriterer vettet av meg. Jeg har sett folk bruke konene i de eksemplene på hvordan kvinner faktisk er ...
Er det ikke nettopp å spille på stereotyper sånne serier gjør da? Grunnen til at det er en https://snl.no/stereotypi er jo fordi det faktisk er noe i det. Det er ikke dermed sagt at det gjelder alle.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Rainmaker skrev: fre okt 15, 2021 2:32 pm
Solvgutt1 skrev: fre okt 15, 2021 2:17 pm At kvinner som sier nei bare leker kostbar og prøver å skjule hvor billige de er, at det er en del av spillet og at man ikke er en ekte mann hvis man respekterer et nei. Det er jo som tatt ut av en overgripers hode.
Dessverre så er det ikke bare potensielle overgripere som har de tankene. Det finnes kvinner (og sikkert menn også) som faktisk leker kostbar, og dessverre har stereotypen av den personligheten sneket seg inn i mye underholdningsmedia de siste tiårene. Det har påvirket mange, både menn og kvinner. I negativ retning.

Ja, de som sier "nei" men mener "ja" finnes. Min tilnærming til den saken er at de da får ta neste skitt selv. Var de interessert men sa nei fordi de av en eller annen grunn ville at jeg skulle "ville det mer" så er det deres tap. Jeg velger å "feile" på riktig side.

Så finnes det selvsagt unntak til alle situasjoner. Kommer det et lekent og flirende "nei...slutt" eller noe liknende under initieringen, så er det noe annet enn et bryskt "Nei. Slutt!".

Bill Burr illustrer det vel ganske greit i et av showene sine
http://youtu.be/GZ3QHTpMZgQ
Ikke hos noen av jentene jeg har hatt noen relasjon med, verken vennskapelig eller romantisk har dette med å "spille kostbar" vært en greie. Jeg vet at det er en greie i en del amerikanske serier og filmer, men har faktisk har opplevd det i det virkelige liv. At noen ikke vil ha sex på første date handler ikke om å gjøre seg kostbar. At noen i utgangspunktet ikke vil ha sex på første date, men ender opp med å ha det likevel hvis kjemien er god har ingenting med å spille mind games å gjøre.

Det kan jo være at dette var mer vanlig da dagens eldre var unge, og at det er et generasjonsskifte her. Kan jo også være at en del ikke har noe særlig erfaring med kvinner i det virkelige liv, og baserer seg på inntrykk fra filmer og serier.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Garindan skrev: søn okt 17, 2021 1:33 pm
missChance skrev: fre okt 15, 2021 3:08 pm
Å, herregud, ja! Pet peeve! En ting er å se det som ren underholdning og overdrevet, noe annet om man faktisk tror på det.
Og f.eks. Alle elsker Raymond, eller Kongen av Queens - de irriterer vettet av meg. Jeg har sett folk bruke konene i de eksemplene på hvordan kvinner faktisk er ...
Er det ikke nettopp å spille på stereotyper sånne serier gjør da? Grunnen til at det er en https://snl.no/stereotypi er jo fordi det faktisk er noe i det. Det er ikke dermed sagt at det gjelder alle.

Det er ganske grove karikaturer av kvinnen som strengt hespetre/bitchy, men også den "fornuftige" - mens mannen er en ynkelig stakkar som er gjennomført egoistisk, som ikke er i stand til å gjøre noe uten å bli tvunget til det, selv å ta vare på egne barn.

Queenie

Legg inn av Queenie »

missChance skrev: søn okt 17, 2021 2:01 pm
Garindan skrev: søn okt 17, 2021 1:33 pm
missChance skrev: fre okt 15, 2021 3:08 pm
Å, herregud, ja! Pet peeve! En ting er å se det som ren underholdning og overdrevet, noe annet om man faktisk tror på det.
Og f.eks. Alle elsker Raymond, eller Kongen av Queens - de irriterer vettet av meg. Jeg har sett folk bruke konene i de eksemplene på hvordan kvinner faktisk er ...
Er det ikke nettopp å spille på stereotyper sånne serier gjør da? Grunnen til at det er en https://snl.no/stereotypi er jo fordi det faktisk er noe i det. Det er ikke dermed sagt at det gjelder alle.
Det er ganske grove karikaturer av kvinnen som strengt hespetre/bitchy, men også den "fornuftige" - mens mannen er en ynkelig stakkar som er gjennomført egoistisk, som ikke er i stand til å gjøre noe uten å bli tvunget til det, selv å ta vare på egne barn.
Og så? Er alle serier slik? Vi har serier og filmer med den forføreriske, superkvinnen, den dumme, den smarte, den mektige.. man finner jo alt. At noen kvinner og menn er slik er jo et faktum, hvis man ikke kan spille på det tragiske hos oss mennesker har man jo ingen komedie? Eller blir det feil nå også?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Queenie skrev: søn okt 17, 2021 2:09 pm
missChance skrev: søn okt 17, 2021 2:01 pm
Garindan skrev: søn okt 17, 2021 1:33 pm

Er det ikke nettopp å spille på stereotyper sånne serier gjør da? Grunnen til at det er en https://snl.no/stereotypi er jo fordi det faktisk er noe i det. Det er ikke dermed sagt at det gjelder alle.
Det er ganske grove karikaturer av kvinnen som strengt hespetre/bitchy, men også den "fornuftige" - mens mannen er en ynkelig stakkar som er gjennomført egoistisk, som ikke er i stand til å gjøre noe uten å bli tvunget til det, selv å ta vare på egne barn.
Og så? Er alle serier slik?
Sa jeg det? Nei.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

missChance skrev: fre okt 15, 2021 3:08 pm
Å, herregud, ja! Pet peeve! En ting er å se det som ren underholdning og overdrevet, noe annet om man faktisk tror på det.
Og f.eks. Alle elsker Raymond, eller Kongen av Queens - de irriterer vettet av meg. Jeg har sett folk bruke konene i de eksemplene på hvordan kvinner faktisk er ...
Jeg vet ikke hva som er verst, det der eller norske reklamer der menn er patetiske og ynkelige - samtidig som kvinnen er den som bestemmer og nedlatende ovenfor mannen.

Eventuelt en del av det samme kanskje :lol:

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ka9nen skrev: søn okt 17, 2021 4:33 pm
missChance skrev: fre okt 15, 2021 3:08 pm
Å, herregud, ja! Pet peeve! En ting er å se det som ren underholdning og overdrevet, noe annet om man faktisk tror på det.
Og f.eks. Alle elsker Raymond, eller Kongen av Queens - de irriterer vettet av meg. Jeg har sett folk bruke konene i de eksemplene på hvordan kvinner faktisk er ...
Jeg vet ikke hva som er verst, det der eller norske reklamer der menn er patetiske og ynkelige - samtidig som kvinnen er den som bestemmer og nedlatende ovenfor mannen.

Eventuelt en del av det samme kanskje :lol:
Både Doug i Kongen av Queens og Ray i Alle Elsker Daymond ER jo patetiske og ynkelige og kvinnen er den som bestemmer og er nedlatende ovenfor mannen.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Solvgutt1 skrev: søn okt 17, 2021 4:37 pm
Både Doug i Kongen av Queens og Ray i Alle Elsker Daymond ER jo patetiske og ynkelige og kvinnen er den som bestemmer og er nedlatende ovenfor mannen.
Og i Kongen av Queens så gifter jo til og med mannen seg langt oppover. Ikke troverdig i det hele tatt :lol:

Men ja, er vel mye av det samme greiene. Godt man fikk Charlie Sheen serien for å balansere bittelitt

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ka9nen skrev: søn okt 17, 2021 4:38 pm
Solvgutt1 skrev: søn okt 17, 2021 4:37 pm
Både Doug i Kongen av Queens og Ray i Alle Elsker Daymond ER jo patetiske og ynkelige og kvinnen er den som bestemmer og er nedlatende ovenfor mannen.
Og i Kongen av Queens så gifter jo til og med mannen seg langt oppover. Ikke troverdig i det hele tatt :lol:

Men ja, er vel mye av det samme greiene. Godt man fikk Charlie Sheen serien for å balansere bittelitt
Hehe, for ingen er patetiske i Two and a Half Men

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Solvgutt1 skrev: søn okt 17, 2021 4:40 pm
Hehe, for ingen er patetiske i Two and a Half Men
Er ikke alle patetiske i den?

Damene er bruk & kast produkter i den

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ka9nen skrev: søn okt 17, 2021 4:41 pm
Solvgutt1 skrev: søn okt 17, 2021 4:40 pm
Hehe, for ingen er patetiske i Two and a Half Men
Er ikke alle patetiske i den?
Jo.

Jeg tror man gjør lurt i å ikke lete etter rollemodeller eller eksempler på hvordan folk er i komiserier. De er komiserier. Karakterene skal være komiske. Ikke realistiske.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Solvgutt1 skrev: søn okt 17, 2021 4:43 pm
Ka9nen skrev: søn okt 17, 2021 4:41 pm
Solvgutt1 skrev: søn okt 17, 2021 4:40 pm
Hehe, for ingen er patetiske i Two and a Half Men
Er ikke alle patetiske i den?
Jo.

Jeg tror man gjør lurt i å ikke lete etter rollemodeller eller eksempler på hvordan folk er i komiserier. De er komiserier. Karakterene skal være komiske. Ikke realistiske.
For folk som klarer å se på det som den underholdningen det er er ikke stereotyper o.l. noe problem. Utfordringen er at man i større og større grad blir mer og mer "digital"(av mangel på bedre ord) og ikke har eller ser normale interaksjoner mellom mennesker lenger. Vi har mindre og mindre kontakt mellom mennesker. Vi snakker sammen på SoMe fremfor in person, "dater" på apper hvor all vurdering gjøres basert på førsteinntrykket av utseendet, og "alt" formes av de stereotyper og sære handlingsmøstre vi ser i underholdning.

Folk får ikke "sosial trening" lenger, og lærer derfor ikke av de sosiale blunderne vi gjør fordi vi knapt nok har sosial kontakt lenger. Det usosiale blir så til de grader forsterket fordi de som har sosiale problemer får de forsterket fordi når alt gjøres online får de heller ikke den "påtvungne" sosiale treningen det er å gå i butikken, småprate i kaffekroken, etc. Skulle noen ende opp med å prøve å være sosial men tabber seg ut sosialt så blir de hengt ut i SoMe (som jo er primær-rommet nå) og korsfestet med en gang. (Noen ganger med rette, men det er en annen diskusjon)

Alt dette, og sikkert noe jeg ikke har nevnt kombineres i en "perfect storm" som gjør oss sosialt udugelige, og redde for sosial kontakt, og de "rollemodeller" man har for sosial interaksjon er hentet fra underholdning basert på overdrevne stereotyper med urealistiske, kleine og/eller kjipe situasjoner/settinger.

Og for å toppe det hele setter vi oss ned og ser på YouTube hvor en eller flere reaksjonære "kommentatorer" underbygger at det vi gjør er det rette og alle andre er teite, forsterket av en algoritme.

Idiomatisk

Legg inn av Idiomatisk »

I Norge oppklarer politiet knapt voldtektssaker som er anmeldt og nå vil politikere fokusere på en samtykkelov

Da kan politiet fokusere på alle ikke-saker istedenfor brutale voldtekter de allerede sliter med å oppklare

God natt

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dette er jo et område der jussen og rettsvesenet allerede kommer til kort. Man kan da virkelig ikke skrive lover og lage regler mot det som man i dag ser på som uanstendig oppførsel.

Her er noe som går i samme greia - masse omtalte og indignasjon i sosiale medier, men å dømme noen for å ha bedt noen ut på noen drinker og spørre de om seksuelle forhold er vel altså ikke straffbart...

https://www.tv2.no/nyheter/14250058/

Ellers har jeg store problemer med å forstå hvordan såkalte sovevoldtekter i det hele tatt bevises.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Om samtykkeloven skulle angå ens egen bror eller sønn ville en med ett forstå galskapen i dette.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»