Generell diskusjon om corona

Låst
basillen

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av basillen »

I Storbritannia diskuteres det nå at dersom boostervaksinene ikke gir ønsket effekt så kan det bli aktuelt å forby folk å treffe andre enn de som er i samme husholdning igjen:

https://metro.co.uk/2021/10/21/covid-uk ... -15459866/

basillen

Legg inn av basillen »

657 nye smittetilfeller det siste døgnet. Hele 258 flere enn samme dag i forrige uke:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=76054

Er vi nå på vei inn i vinterbølgen? I så fall er det i løpet av de neste par månedene vi får den virkelige lakmustesten for hvordan vi som samfunn forholder oss til å måtte leve med Covid i en tilnærmet fullvaksinert befolkning. Jeg har i månedsvis hevdet at det er vinteren 2021-2022 som blir en kritisk periode for hva slags presedenser og premisser vi kommer til å leve etter i årene fremover, så nå får vi se hva vi som samfunn velger å gjøre.

basillen

Legg inn av basillen »

SirOwen skrev: tor okt 21, 2021 2:19 am Angrer på at jeg leste nevnte kommentarer på FB. Ble deprimert. Tenk at det finnes så mange nek i Norges land :shock:
Innlegg fra tråden:

"Hvorfor skal barn under 12 slippe å bruke munnbind? Jeg vil da ikke at noen barn skal gå rundt og smitte meg, min familie, mine venner, eller for så vidt hvem som helst, som kanskje ikke tåler å bli smittet…"

Dette sier jo litt om tilstanden mange fremdeles lever i. Jeg regner også med at denne personen er fullvaksinert. Så hvorfor er vedkommende så redd for viruset? Hevder vedkommende at vaksinen ikke fungerer?

Centrist

Legg inn av Centrist »

Det fascinerende med kommentarfeltet er at det virker som tilnærmet alle som bruker munnbind bruker det for å beskytte seg selv. Det i seg selv er jo et bevis på hvor godt frykt-kommunikasjonen til HDir og regjeringen har fungert.

basillen

Legg inn av basillen »

Centrist skrev: tor okt 21, 2021 9:02 am Det fascinerende med kommentarfeltet er at det virker som tilnærmet alle som bruker munnbind bruker det for å beskytte seg selv. Det i seg selv er jo et bevis på hvor godt frykt-kommunikasjonen til HDir og regjeringen har fungert.
Som sagt: Vi lever i en tid med ufattelig mye antivitenskap. Jeg har selv forklart til ihuga munnbindtilhengere at munnbind ikke beskytter deg som person nevneverdig ettersom øynene fremdeles er eksponert.

Dette har resultert i ganske mange tomme blikk tilbake.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 8:59 am
SirOwen skrev: tor okt 21, 2021 2:19 am Angrer på at jeg leste nevnte kommentarer på FB. Ble deprimert. Tenk at det finnes så mange nek i Norges land :shock:
Innlegg fra tråden:

"Hvorfor skal barn under 12 slippe å bruke munnbind? Jeg vil da ikke at noen barn skal gå rundt og smitte meg, min familie, mine venner, eller for så vidt hvem som helst, som kanskje ikke tåler å bli smittet…"

Dette sier jo litt om tilstanden mange fremdeles lever i. Jeg regner også med at denne personen er fullvaksinert. Så hvorfor er vedkommende så redd for viruset? Hevder vedkommende at vaksinen ikke fungerer?
Det er rett og slett folk der ute som vil ha munnbind på barn ja. Syke syke mennesker. Husker jo da ting stod på som verst at det var en del nek i kommentarfeltene som ville ha munnbind på barnehagebarn og.

Barn vet vi har lite sannsynlighet for å bli alvorlig syke av corona. Nå var det vel et barn eller to som har dødd av corona i Norge, men det barnet hadde vel en rekke alvorlige underliggende tilstander såvidt jeg husker. Og det er det jo noen barn som har dessverre. Altså her må politikerne tørre å være modige og ikke la seg skremme av økte smittetall i en tilnærmet fullvaksinert befolkning. For forskningen har vel vist seg at immunitet etter gjennomgått infeksjon er ganske god.

Og dagens Dagbladet blinker i gult og rødt med overskriften PANDEMIEKSPLOSJON!! Det er riktig i og for seg i en del land som Russland og Latvia som har en lav vaksinasjonsgrad.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

William_S skrev: tor okt 21, 2021 10:39 am
basillen skrev: tor okt 21, 2021 8:59 am
SirOwen skrev: tor okt 21, 2021 2:19 am Angrer på at jeg leste nevnte kommentarer på FB. Ble deprimert. Tenk at det finnes så mange nek i Norges land :shock:
Innlegg fra tråden:

"Hvorfor skal barn under 12 slippe å bruke munnbind? Jeg vil da ikke at noen barn skal gå rundt og smitte meg, min familie, mine venner, eller for så vidt hvem som helst, som kanskje ikke tåler å bli smittet…"

Dette sier jo litt om tilstanden mange fremdeles lever i. Jeg regner også med at denne personen er fullvaksinert. Så hvorfor er vedkommende så redd for viruset? Hevder vedkommende at vaksinen ikke fungerer?
Det er rett og slett folk der ute som vil ha munnbind på barn ja. Syke syke mennesker. Husker jo da ting stod på som verst at det var en del nek i kommentarfeltene som ville ha munnbind på barnehagebarn og.

Barn vet vi har lite sannsynlighet for å bli alvorlig syke av corona. Nå var det vel et barn eller to som har dødd av corona i Norge, men det barnet hadde vel en rekke alvorlige underliggende tilstander såvidt jeg husker. Og det er det jo noen barn som har dessverre. Altså her må politikerne tørre å være modige og ikke la seg skremme av økte smittetall i en tilnærmet fullvaksinert befolkning. For forskningen har vel vist seg at immunitet etter gjennomgått infeksjon er ganske god.

Og dagens Dagbladet blinker i gult og rødt med overskriften PANDEMIEKSPLOSJON!! Det er riktig i og for seg i en del land som Russland og Latvia som har en lav vaksinasjonsgrad.
Rart det der. Lav vaksinasjonsgrad fører til større problemer med Korona. Etter å ha fulgt debatten her inne skulle man tro at dette ikke kunne være tilfelle.

Men jaggu tyder det på at jo flere vaksinerte, jo mindre smitte. Ikke så dumt med vaksine lell da gitt.

William_S

Legg inn av William_S »

Smitterekord på New Zealand, funka ikke zerocovidstrategien gitt?

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Kan fremdeles bli mye tull og tøys når man skal ut å reise.

https://www.nrk.no/norge/london-turen-e ... 1.15695502

TWU

Legg inn av TWU »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 8:55 am
Er vi nå på vei inn i vinterbølgen? I så fall er det i løpet av de neste par månedene vi får den virkelige lakmustesten for hvordan vi som samfunn forholder oss til å måtte leve med Covid i en tilnærmet fullvaksinert befolkning.
Egentlig må vi jo håpe på en skikkelig bølge nå. Ikke for sent i forhold til potensielt minkende vaksineeffekt, og bygger opp immunforsvaret.

Flere vil havne på sykehus, men ikke i nærheten av de ratene som vi ser i land med lite vaksinasjonsgrad. Så får vi se hvor smertegrensen går. Dessverre får fremdeles denne Nakstad fri tilgang til en viss nettavis. Nå er det også nyinnsatt regjering, så ikke noe behov for å tenke på valgresultat heller.

Blir en spennende høst og vinter. Håper flest mulig blir smittet, og færrest mulig blir alvorlig syke!

TWU

Legg inn av TWU »

William_S skrev: tor okt 21, 2021 11:06 am Smitterekord på New Zealand, funka ikke zerocovidstrategien gitt?
Hvem skulle trodd…? Dette funker kun dersom man hermetisk lukker landet, noe NZ i teorien har mulighet til, men i praksis er umulig.

Selv Nord-Korea har etter sigende hatt utbrudd, selv om jeg har en mistanke om at man der har enklere metoder for å bli …kvitt… smitte.

Eneste måte er vaksine etterfulgt av videre naturlig oppbygging av immunitet.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: tor okt 21, 2021 10:58 am
William_S skrev: tor okt 21, 2021 10:39 am
basillen skrev: tor okt 21, 2021 8:59 am

Innlegg fra tråden:

"Hvorfor skal barn under 12 slippe å bruke munnbind? Jeg vil da ikke at noen barn skal gå rundt og smitte meg, min familie, mine venner, eller for så vidt hvem som helst, som kanskje ikke tåler å bli smittet…"

Dette sier jo litt om tilstanden mange fremdeles lever i. Jeg regner også med at denne personen er fullvaksinert. Så hvorfor er vedkommende så redd for viruset? Hevder vedkommende at vaksinen ikke fungerer?
Det er rett og slett folk der ute som vil ha munnbind på barn ja. Syke syke mennesker. Husker jo da ting stod på som verst at det var en del nek i kommentarfeltene som ville ha munnbind på barnehagebarn og.

Barn vet vi har lite sannsynlighet for å bli alvorlig syke av corona. Nå var det vel et barn eller to som har dødd av corona i Norge, men det barnet hadde vel en rekke alvorlige underliggende tilstander såvidt jeg husker. Og det er det jo noen barn som har dessverre. Altså her må politikerne tørre å være modige og ikke la seg skremme av økte smittetall i en tilnærmet fullvaksinert befolkning. For forskningen har vel vist seg at immunitet etter gjennomgått infeksjon er ganske god.

Og dagens Dagbladet blinker i gult og rødt med overskriften PANDEMIEKSPLOSJON!! Det er riktig i og for seg i en del land som Russland og Latvia som har en lav vaksinasjonsgrad.
Rart det der. Lav vaksinasjonsgrad fører til større problemer med Korona. Etter å ha fulgt debatten her inne skulle man tro at dette ikke kunne være tilfelle.

Men jaggu tyder det på at jo flere vaksinerte, jo mindre smitte. Ikke så dumt med vaksine lell da gitt.

Voldsomt til generalisering på deg! Jeg tipper kanskje det er maks 1-2 personer i denne tråden som står for den holdningen du snakker om her.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

PapaSmurf skrev: tor okt 21, 2021 10:58 am

Men jaggu tyder det på at jo flere vaksinerte, jo mindre smitte.
Kilde?

TwoKey

Legg inn av TwoKey »

Jeg ser at Dagbladet har begynt å preppe folk for en ny nedstengningsvinter.

Overskriftene på forsiden nå:
AKKURAT NÅ - AKKURAT NÅ - AKKURAT NÅ
NÅ: Innfører «lockdown»

ROPER VARSKU: - Eksplosjon

Den første saken handler om at Russland ber innbyggerne holde seg inne til februar. (Dette kom ut i går kveld og var dekket da, så at det er AKKURAT NÅ er litt misvisende)
Andre sak handler om økning i dødsfall i noen østblokkland hvor bare et mindretall er vaksinert

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Romania har drøye 30% fullvaksinerte, og er nå nødt til å sende pasienter til naboland. Ukraina har gått litt under radaren, men også et vaksineskepsis land, har nå fått meget stygge tall. Ingen tvil om at vaksinene virker.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

William_S skrev: tor okt 21, 2021 10:39 am Barn vet vi har lite sannsynlighet for å bli alvorlig syke av corona. Nå var det vel et barn eller to som har dødd av corona i Norge, men det barnet hadde vel en rekke alvorlige underliggende tilstander såvidt jeg husker. Og det er det jo noen barn som har dessverre. Altså her må politikerne tørre å være modige og ikke la seg skremme av økte smittetall i en tilnærmet fullvaksinert befolkning. For forskningen har vel vist seg at immunitet etter gjennomgått infeksjon er ganske god.
Gjelder dette bare korona eller gjelder det folkehelse, sykdom og risiko generelt? Jeg har et snev av asperger og liker firkantede bokser og avkrysningsskjemaer, så jeg spør ikke for å provosere, men fordi jeg vite.

basillen

Legg inn av basillen »

I Singapore settes det stadig nye rekorder for smittetall og dødsfall. Og dette i en befolkning hvor over 80% av befolkningen er fullvaksinerte:

https://www.worldometers.info/coronavir ... singapore/

Om ikke annet så tyder dette på at Covid-19 sirkuset er langt fra over. Det er nok bare et tidsspørsmål før vi får en voldsom bølge her til lands også. Hva da?

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 12:15 pm I Singapore settes det stadig nye rekorder for smittetall og dødsfall. Og dette i en befolkning hvor over 80% av befolkningen er fullvaksinerte:

https://www.worldometers.info/coronavir ... singapore/

Om ikke annet så tyder dette på at Covid-19 sirkuset er langt fra over. Det er nok bare et tidsspørsmål før vi får en voldsom bølge her til lands også. Hva da?
Men vaksinene hindrer smitte, eller?

basillen

Legg inn av basillen »

NoDabForYou skrev: tor okt 21, 2021 12:21 pm Men vaksinene hindrer smitte, eller?
Jeg har da vært en av dem i denne tråden som for lengst har erkjent at vaksinene har begrenset effekt i å forhindre smitte. Særlig i forbindelse med Deltavarianten.

Tallene fra Singapore viser jo også dette. Ingen skal komme her å fortelle meg at de 20% uvaksinerte i landet står for alle de smittetallene de nå har. No way.

Også interessant at Singapore har vært et av de landene med de desidert strengeste reglene for bruk av munnbind. Samt en befolkning som har vært ekstremt lovlydig i å følge disse reglene (jeg har bekjente i SIngapore som holder meg oppdatert). Likevel skyter altså smitten i været. Nok et empirisk bevis på hvor begrenset effekt dette tøysetiltaket har.
Sist redigert av basillen den tor okt 21, 2021 12:25 pm, redigert 2 ganger totalt.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Champis skrev: tor okt 21, 2021 11:47 am


Voldsomt til generalisering på deg! Jeg tipper kanskje det er maks 1-2 personer i denne tråden som står for den holdningen du snakker om her.
Er det feil holdning å stille spørsmålstegn ved vaksinenes effektivitet når det gjelder smittespredning?

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 12:23 pm
NoDabForYou skrev: tor okt 21, 2021 12:21 pm Men vaksinene hindrer smitte, eller?
Jeg har da vært en av dem i denne tråden som for lengst har erkjent at vaksinene har begrenset effekt i å forhindre smitte. Særlig i forbindelse med Deltavarianten.

Tallene fra Singapore viser jo også dette. Ingen skal komme her å fortelle meg at de 20% uvaksinerte i landet står for alle de smittetallene de nå har. No way.

Også interessant at Singapore har vært et av de landene med de desidert strengeste reglene for bruk av munnbind. Samt en befolkning som har vært ekstremt lovlydig i å følge disse reglene (jeg har bekjente i SIngapore som holder meg oppdatert). Likevel skyter altså smitten i været. Nok et empirisk bevis på hvor begrenset dette tøysetiltaket er.

Syns det er greit å få poengtert dette, da enkelte her inne er veldig ufine mot de som har en annen oppfatning enn dem selv.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

NoDabForYou skrev: tor okt 21, 2021 12:21 pm
basillen skrev: tor okt 21, 2021 12:15 pm I Singapore settes det stadig nye rekorder for smittetall og dødsfall. Og dette i en befolkning hvor over 80% av befolkningen er fullvaksinerte:

https://www.worldometers.info/coronavir ... singapore/

Om ikke annet så tyder dette på at Covid-19 sirkuset er langt fra over. Det er nok bare et tidsspørsmål før vi får en voldsom bølge her til lands også. Hva da?
Men vaksinene hindrer smitte, eller?
Det er svart hvitt eller

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 12:23 pm
NoDabForYou skrev: tor okt 21, 2021 12:21 pm Men vaksinene hindrer smitte, eller?
Jeg har da vært en av dem i denne tråden som for lengst har erkjent at vaksinene har begrenset effekt i å forhindre smitte. Særlig i forbindelse med Deltavarianten.

Tallene fra Singapore viser jo også dette. Ingen skal komme her å fortelle meg at de 20% uvaksinerte i landet står for alle de smittetallene de nå har. No way.

Også interessant at Singapore har vært et av de landene med de desidert strengeste reglene for bruk av munnbind. Samt en befolkning som har vært ekstremt lovlydig i å følge disse reglene (jeg har bekjente i SIngapore som holder meg oppdatert). Likevel skyter altså smitten i været. Nok et empirisk bevis på hvor begrenset effekt dette tøysetiltaket har.
--- Hvorfor skal ingen kunne fortelle deg det,hva bygger du det på egentlig?
https://www.straitstimes.com/singapore/ ... nths-prior

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 8:42 am I Storbritannia diskuteres det nå at dersom boostervaksinene ikke gir ønsket effekt så kan det bli aktuelt å forby folk å treffe andre enn de som er i samme husholdning igjen:

https://metro.co.uk/2021/10/21/covid-uk ... -15459866/
Det er vel i stort sett AstraZeneca de bruker i UK så det er nok bare et spørsmål om tid før tiltakene kommer.

Det der med å forby folk å treffe andre enn de som er i samme husholdning er Plan C, først kommer man vel å implementere Plan B.

The government has already drawn up a list of ‘Plan B’ contingency measures as part of efforts to fight Covid this winter, including a return to mandatory face masks, working from home and vaccine passports.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Leif_8 skrev: ons okt 20, 2021 11:33 pm Har alltid vurdert Steigan politisk å være for "rød" (for meg personlig), dog vedkommendes analyser fremstår skarpe, kansje speisielt under nåværende krise.

God fornøyelse😁

Det amerikanske fondforvalterselskapet Blackrock styrer hele verden gjennom en nøye planlagt «pandemi». Deres masterplan er å innføre et verdensomspennende lønnssystem kalt Universal Basic Income, en fast månedslønn til alle arbeidere slik at de ikke trenger å arbeide. Dette for å gjøre menneskene avhengige av Blackrock og gi selskapet all makt over alle mennesker.

Er det cirka slik denne teorien er, eller har jeg glemt noe?

basillen

Legg inn av basillen »

TerryMcDermott skrev: tor okt 21, 2021 1:17 pm --- Hvorfor skal ingen kunne fortelle deg det,hva bygger du det på egentlig?
https://www.straitstimes.com/si"ngapore ... nths-prior
Ren logikk. VI har jo også erfart mange andre steder i verden at smitte har spredd seg blant vaksinerte. Fra et matematisk synspunkt virker det helt fullstendig usannsynlig at Singapore skulle hatt de smittetallene de nå har dersom 80 % av befolkningen ikke hadde kunnet videreføre viruset. Da burde viruset for lengst støtt på mange vegger som ville forhindret videre spredning.

Jeg erkjenner dog at vaksinene kan begrense spredning av viruset. Men de er ikke perfekte. Noe alle nå vet godt, inkludert CDC i USA:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... iant.html

Sitat: "People infected with the Delta variant, including fully vaccinated people with symptomatic breakthrough infections, can transmit the virus to others."

William_S

Legg inn av William_S »

MacanT skrev: tor okt 21, 2021 1:27 pm
basillen skrev: tor okt 21, 2021 8:42 am I Storbritannia diskuteres det nå at dersom boostervaksinene ikke gir ønsket effekt så kan det bli aktuelt å forby folk å treffe andre enn de som er i samme husholdning igjen:

https://metro.co.uk/2021/10/21/covid-uk ... -15459866/
Det er vel i stort sett AstraZeneca de bruker i UK så det er nok bare et spørsmål om tid før tiltakene kommer.

Det der med å forby folk å treffe andre enn de som er i samme husholdning er Plan C, først kommer man vel å implementere Plan B.

The government has already drawn up a list of ‘Plan B’ contingency measures as part of efforts to fight Covid this winter, including a return to mandatory face masks, working from home and vaccine passports.
som om munnbind hjelper noe som helst.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

William_S skrev: tor okt 21, 2021 1:45 pm
MacanT skrev: tor okt 21, 2021 1:27 pm
basillen skrev: tor okt 21, 2021 8:42 am I Storbritannia diskuteres det nå at dersom boostervaksinene ikke gir ønsket effekt så kan det bli aktuelt å forby folk å treffe andre enn de som er i samme husholdning igjen:

https://metro.co.uk/2021/10/21/covid-uk ... -15459866/
Det er vel i stort sett AstraZeneca de bruker i UK så det er nok bare et spørsmål om tid før tiltakene kommer.

Det der med å forby folk å treffe andre enn de som er i samme husholdning er Plan C, først kommer man vel å implementere Plan B.

The government has already drawn up a list of ‘Plan B’ contingency measures as part of efforts to fight Covid this winter, including a return to mandatory face masks, working from home and vaccine passports.
som om munnbind hjelper noe som helst.
Du får ta det opp med de som utarbeider planene, de har sikkert ikke peiling på noe som helst :D

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Fantastiske tall fra pfizer ang 3.dose? Ser sånn ut, får vente og se. Klinisk data ute nå

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 1:33 pm
TerryMcDermott skrev: tor okt 21, 2021 1:17 pm --- Hvorfor skal ingen kunne fortelle deg det,hva bygger du det på egentlig?
https://www.straitstimes.com/si"ngapore ... nths-prior
Ren logikk. VI har jo også erfart mange andre steder i verden at smitte har spredd seg blant vaksinerte. Fra et matematisk synspunkt virker det helt fullstendig usannsynlig at Singapore skulle hatt de smittetallene de nå har dersom 80 % av befolkningen ikke hadde kunnet videreføre viruset. Da burde viruset for lengst støtt på mange vegger som ville forhindret videre spredning.

Jeg erkjenner dog at vaksinene kan begrense spredning av viruset. Men de er ikke perfekte. Noe alle nå vet godt, inkludert CDC i USA:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... iant.html

Sitat: "People infected with the Delta variant, including fully vaccinated people with symptomatic breakthrough infections, can transmit the virus to others."
--- Vaksiner er jo ingen komplett kur,det er et hjelpemiddel mot alvorlig sykdom. Ingen har vel seriøst ment at smitte 100% forhindrer smitte.Og så er det jo greit å ta med at Singapore er et knøtteområde hvor det da bor 5,6 mill mennesker. Det vil jo også bety en god del ift smittespredning.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»