Generell diskusjon om corona

Låst
Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Daniel »

I mitt ignorante sinn har jeg alltid trodd vaksiner var til for å dempe alvorlighet av sykdom.

Jeg hadde aldri trodd at vaksiner var et magisk magnetskjold som deflekterte virus.

Jeg forstår stadig mer at jeg har levd i en separat virkelighet fra mange andre.

basillen

Legg inn av basillen »

TerryMcDermott skrev: tor okt 21, 2021 2:33 pm --- Vaksiner er jo ingen komplett kur,det er et hjelpemiddel mot alvorlig sykdom. Ingen har vel seriøst ment at smitte 100% forhindrer smitte.Og så er det jo greit å ta med at Singapore er et knøtteområde hvor det da bor 5,6 mill mennesker. Det vil jo også bety en god del ift smittespredning.
Det er ingenting du skriver her som jeg er uenig i.

basillen

Legg inn av basillen »

Daniel skrev: tor okt 21, 2021 2:38 pm I mitt ignorante sinn har jeg alltid trodd vaksiner var til for å dempe alvorlighet av sykdom.

Jeg hadde aldri trodd at vaksiner var et magisk magnetskjold som deflekterte virus.

Jeg forstår stadig mer at jeg har levd i en separat virkelighet fra mange andre.
Problemet er vel at mange av vaksineprodusentene, og noen av de første publiserte studiene om vaksinenes effekt, tidlig etter lansering av vaksinene gav inntrykk av at de nettopp gav et slikt magnetskjold for godt over 90% av oss. Derfor har vel folk "kjøpt" dette argumentet.

Når dette tallet nå viser seg å være lavere så kan man jo spørre seg om årsaken. Er det pga Deltavarianten? Har vaksinenes effekt blitt overdrevet? Begge deler?

For ordens skyld - jeg er altså fremdeles overbevist om at vaksinene gir svært god beskyttelse mot alvorlig sykdomsforløp og død. Men vaksinenes effekt i å forhindre smittespredning blir jeg mer usikker på. Særlig når man ser at et land hvor over 80% av innbyggerne er fullvaksinerte nå har den verste smittebølgen siden pandemien begynte.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Målt etter den lave terskelen for "kode rød" ang smittebølger så blir alt skummelt. Men covid er i praksis sesonginfluensa nå. Masse folk vil bli sjuke også blir de friske igjen.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

William_S skrev: tor okt 21, 2021 10:39 amDet er rett og slett folk der ute som vil ha munnbind på barn ja. Syke syke mennesker.
Barnemishandlingen fortsetter med uforminsket styrke i USA, hvor CDC-direktør Walensky sier at masker på skolen vil fortsette - selv om barna skulle bli vaksinerte! (FDA godkjente vel nettopp Pfizer-vaksinen for 5-11 åringer). Link:

https://www.foxnews.com/politics/cdc-wa ... vaccinated

Heldigvis finnes det mennesker, som f.eks Floridas nye Surgeon General (Joseph Ladapo), som faktisk studerer science rundt dette temaet og har en annen holdning:

https://twitter.com/robbystarbuck/statu ... 8434745346

William_S

Legg inn av William_S »

BigWhale skrev: tor okt 21, 2021 3:08 pm
William_S skrev: tor okt 21, 2021 10:39 amDet er rett og slett folk der ute som vil ha munnbind på barn ja. Syke syke mennesker.
Barnemishandlingen fortsetter med uforminsket styrke i USA, hvor CDC-direktør Walensky sier at masker på skolen vil fortsette - selv om barna skulle bli vaksinerte! (FDA godkjente vel nettopp Pfizer-vaksinen for 5-11 åringer). Link:

https://www.foxnews.com/politics/cdc-wa ... vaccinated

Heldigvis finnes det mennesker, som f.eks Floridas nye Surgeon General (Joseph Ladapo), som faktisk studerer science rundt dette temaet og har en annen holdning:

https://twitter.com/robbystarbuck/statu ... 8434745346
Problemet med dette spørsmålet i USA er at det har blitt så politisert at om man stiller spørsmål rundt det så er man automatisk en rablende gal Trumpist, antivaxxer og det som verre er. Munnbind er nærmst partipolitikk blitt. Glad det ikke er sånn i Norge hvor FHI stort sett følger den faktiske forskningen på området.

basillen

Legg inn av basillen »

BigWhale skrev: tor okt 21, 2021 3:08 pm Barnemishandlingen fortsetter med uforminsket styrke i USA, hvor CDC-direktør Walensky sier at masker på skolen vil fortsette - selv om barna skulle bli vaksinerte! (FDA godkjente vel nettopp Pfizer-vaksinen for 5-11 åringer). Link:
Helt ufattelig at ikke alle barn her i Norge har strøket med da, ettersom vi aldri har hatt noe maskepåbud i skolene her til lands.

Munnbind på skoler: Ren antivitenskap.

basillen

Legg inn av basillen »

Dagbladet med skrekkoverskrift:

KAN SPRE SMITTE!!!

Årsak? På Oslo S har det nå kommet en maskin folk kan trykke på for å få ut Dent-pastiller. Steinar Westin er meget bekymret:

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-sp ... e/74417977

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:42 pm Dagbladet med skrekkoverskrift:

KAN SPRE SMITTE!!!

Årsak? På Oslo S har det nå kommet en maskin folk kan trykke på for å få ut Dent-pastiller. Steinar Westin er meget bekymret:

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-sp ... e/74417977
Så den der. Søppelbladet synker stadig lavere.......

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:38 pm
BigWhale skrev: tor okt 21, 2021 3:08 pm Barnemishandlingen fortsetter med uforminsket styrke i USA, hvor CDC-direktør Walensky sier at masker på skolen vil fortsette - selv om barna skulle bli vaksinerte! (FDA godkjente vel nettopp Pfizer-vaksinen for 5-11 åringer). Link:
Helt ufattelig at ikke alle barn her i Norge har strøket med da, ettersom vi aldri har hatt noe maskepåbud i skolene her til lands.

Munnbind på skoler: Ren antivitenskap.
Så gale var vel selv ikke Klein, Nyborg og co?

fazz

Legg inn av fazz »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:42 pm Dagbladet med skrekkoverskrift:

KAN SPRE SMITTE!!!

Årsak? På Oslo S har det nå kommet en maskin folk kan trykke på for å få ut Dent-pastiller. Steinar Westin er meget bekymret:

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-sp ... e/74417977
Stod det ikke

"- Kan spre smitte" ?

Eller kanskje du har en annen Dagbladet versjon enn den jeg har?

basillen

Legg inn av basillen »

KongOlav2 skrev: tor okt 21, 2021 3:42 pm Så den der. Søppelbladet synker stadig lavere.......
Steinar Westin fremstår som en hypokonder av rang. Sitat fra artikkelen:

"I stedet for å trykke med bare fingre, foreslår Westin for eksempel at man bruker hansker eller albue når man trykker på den røde knappen – om man først skal prøve Dent-maskinen."

Lurer forresten også på hvorfor Westin ikke for lengst har advart oss mot heisknapper og automatiske betalingsautomater i matbutikkene. Dette må vel være rene dødsmaskiner.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:42 pm Dagbladet med skrekkoverskrift:

KAN SPRE SMITTE!!!

Årsak? På Oslo S har det nå kommet en maskin folk kan trykke på for å få ut Dent-pastiller. Steinar Westin er meget bekymret:

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-sp ... e/74417977
Søppelbladet tar hysteriet til stadig nye nivåer. Nå skal de vel snart skrive om panteknappen på panteautomaten og eller heisknapper.

basillen

Legg inn av basillen »

fazz skrev: tor okt 21, 2021 3:44 pm
basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:42 pm Dagbladet med skrekkoverskrift:

KAN SPRE SMITTE!!!

Årsak? På Oslo S har det nå kommet en maskin folk kan trykke på for å få ut Dent-pastiller. Steinar Westin er meget bekymret:

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-sp ... e/74417977
Stod det ikke

"- Kan spre smitte" ?

Eller kanskje du har en annen Dagbladet versjon enn den jeg har?
Jo, det stod det. Men mer veeeeeldig stor font. Det føles i hvert fall for meg som at noen skriker til meg når jeg leser overskriften.

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: tor okt 21, 2021 3:43 pm Så gale var vel selv ikke Klein, Nyborg og co?
Nyborg har ved flere anledninger på Twitterkontoen sin argumentert for at barn bør bruke munnbind på skolen.

fazz

Legg inn av fazz »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:45 pm Jo, det stod det. Men mer veeeeeldig stor font. Det føles i hvert fall for meg som at noen skriker til meg når jeg leser overskriften.
Det er vel ett eksempel på fanden leser bibelen etc. Håper du ikke blir krenket av de enda større skriftene de har om en Ulykke på E6 nå og for ikke å glemme saken om Ryan Reynolds.

basillen

Legg inn av basillen »

fazz skrev: tor okt 21, 2021 3:48 pm Det er vel ett eksempel på fanden leser bibelen etc. Håper du ikke blir krenket av de enda større skriftene de har om en Ulykke på E6 nå og for ikke å glemme saken om Ryan Reynolds.
Hva med å heller kommentere innholdet i artikkelen jeg lenket til heller enn å skrive slike lavmåls innlegg som dette uten mål og mening?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fazz skrev: tor okt 21, 2021 3:48 pm
Det er vel ett eksempel på fanden leser bibelen etc. Håper du ikke blir krenket av de enda større skriftene de har om en Ulykke på E6 nå og for ikke å glemme saken om Ryan Reynolds.
Nja, klikket meg raskt gjennom de 5 største norske nettavisene. Dagbladet bruker suverent størst fonter på sine overskrifter.

fazz

Legg inn av fazz »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:50 pm Hva med å heller kommentere innholdet i artikkelen jeg lenket til heller enn å skrive slike lavmåls innlegg som dette uten mål og mening?
Fordi du har sittet i 1.5 år og klaget og sytet over at Dagbladet er så ille, og det viser seg gang på gang at du koker suppe på en spiker om de overskriftene. Du vil diskutere saken ut ifra hvordan DU tolker overskriften, og ikke om hva som faktisk står der. Så det som står der og slik du tolker det er faktisk helt forskjellige saker.

fazz

Legg inn av fazz »

KongOlav2 skrev: tor okt 21, 2021 3:55 pm
Nja, klikket meg raskt gjennom de 5 største norske nettavisene. Dagbladet bruker suverent størst fonter på sine overskrifter.
Men de gjør det jevnt over på alle de øverste sakene sine.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fazz skrev: tor okt 21, 2021 3:59 pm
Men de gjør det jevnt over på alle de øverste sakene sine.
Ja, det stemmer. Men så har det også litt med hvilke saker de blåser opp. Her var det altså en liten knapp på en reklameplakat på Oslo S som blåses opp til det hinsidige!

TwoKey

Legg inn av TwoKey »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:42 pm Dagbladet med skrekkoverskrift:

KAN SPRE SMITTE!!!

Årsak? På Oslo S har det nå kommet en maskin folk kan trykke på for å få ut Dent-pastiller. Steinar Westin er meget bekymret:

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-sp ... e/74417977
Da foreslår han vel også å stenge brødskjæremaskinene igjen?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Svenskene har nå passert 15000 døde.
https://c19.se/

basillen

Legg inn av basillen »

fazz skrev: tor okt 21, 2021 3:59 pm Fordi du har sittet i 1.5 år og klaget og sytet over at Dagbladet er så ille, og det viser seg gang på gang at du koker suppe på en spiker om de overskriftene. Du vil diskutere saken ut ifra hvordan DU tolker overskriften, og ikke om hva som faktisk står der. Så det som står der og slik du tolker det er faktisk helt forskjellige saker.
Det har da vært så og si unison enighet på dette forumet, og på tidligere vgd - selv blant tiltaksforkjempere - at Dagbladet generelt sett har drevet med spekulativ, patetisk søppeljournalistikk kontinuerlig gjennom pandemien. Dette er ikke noe bare jeg har "klaget og sytet" over - dette er noe tilnærmet samtlige debattanter har påpekt.

Ellers synes jeg det er smått komisk at du anklager meg for å koke suppe på en spiker når det vel burde vært helt åpenbart at det faktisk er Dagbladet som koker suppe på en ekstremt tynn spiker når de lager en toppsak med stor font av at det har kommet en maskin på Oslo S som angivelig kan være en smittefare fordi folk kan trykke på en knapp på maskinen.

Du er i hvert fall morsom i blant, fazz, det skal du ha.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 3:47 pm
William_S skrev: tor okt 21, 2021 3:43 pm Så gale var vel selv ikke Klein, Nyborg og co?
Nyborg har ved flere anledninger på Twitterkontoen sin argumentert for at barn bør bruke munnbind på skolen.
Da hadde nok barn dødd av kvelning, klaustrofobi og depresjon. Noen som har prøvd å gå med munnbind i 6 timer?

Helt jævlig.

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

MatsEn89 skrev: tor okt 21, 2021 2:09 pmFantastiske tall fra pfizer ang 3.dose? Ser sånn ut, får vente og se. Klinisk data ute nå
"En tredje vaksinedose utviklet av Pfizer/Biontech er 95,6 prosent effektiv mot infeksjoner, viser testdata som utviklerne la fram torsdag. I fase tre av testen deltok 10.000 personer over 16 år på et tidspunkt da delta var den dominerende varianten, heter det.

– Resultatet gir ytterlige bevis for at det er klare fordeler ved såkalte booster-injeksjoner for å opprettholde beskyttelsen mot covid-sykdommen, sier Pfizer-sjef Albert Bourla
."

Ja, dette var jo fantastisk troverdig og uavhengig data, ingenting å nøle med her, bare å løpe og få seg en booster. Dette frittstående forsknings-selskapet 'Pfizer' har selvsagt ingenting å tjene på å legge fram slike tall....

(og om 6 måneder forteller de at effekten av tredje dose har falt betydelig, meeeeennn hvis vi bare tar en FJERDE dose, da er en godt beskyttet).

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Den absolutte beskyttelsen covid vaksinene gir er under 2%. Tidenes "snake oil" dette.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: tor okt 21, 2021 12:23 pm Jeg har da vært en av dem i denne tråden som for lengst har erkjent at vaksinene har begrenset effekt i å forhindre smitte. Særlig i forbindelse med Deltavarianten.

Tallene fra Singapore viser jo også dette. Ingen skal komme her å fortelle meg at de 20% uvaksinerte i landet står for alle de smittetallene de nå har. No way.
I en fersk preprint

Breakthrough SARS-CoV-2 infections in 620,000 U.S. Veterans, February 1, 2021 to August 13, 2021

konkluderes det med at beskyttelsen mot infeksjon har sunket en god del allerede 5 måneder etter infeksjon.

Bilde

Har dog ikke noe kjennskap til hvor god denne undersøkelsen er, og det er jo andre studier som har vist langt mer oppløftende resultater også for beskyttelse mot infeksjon.

(Så vidt jeg forstår må særlig resultatet for Janssen-vaksinen tas med en klype salt, da det virker å være beheftet med veldig usikkerhet)

Men hvis det skulle være sånn at effekten av beskyttelse mot infeksjon er dalende, på samme måte som at antistoffer (naturlig) forsvinner, så er vel det i praksis bare hvordan alle vaksiner fungerer. Å skulle sette jevnlige booster-doser virker jo som et logistisk mareritt og som noe som bare utsetter et problem vi før eller senere må takle. Så lenge beskyttelsen mot alvorlig sykdom fortsatt er god så må man nok bare finne en måte å leve med "breakthrough infections" på. Det fordrer derimot at man endrer kommunikasjonen en god del og aksepterer en større andel sykdom enn det som til nå har vært akseptert.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Enhanced skrev: tor okt 21, 2021 7:38 pm
basillen skrev: tor okt 21, 2021 12:23 pm Å skulle sette jevnlige booster-doser virker jo som et logistisk mareritt og som noe som bare utsetter et problem vi før eller senere må takle.
Hei. Jeg likte den undersøkelsen selv og tror den er meget god. Har lett etter den i hele dag : )

Jeg er ikke enig i at booster blir et logistisk mareritt. Det blir mindre press på vaksine-produsentene foran neste vinter?
Vi bør ha vaksinert mesteparten av verden da, og da kan Pfizer/Moderna tenke mer profitt.

Det bør gjøre booster kommersielt tilgjengelig. Særlig de over 65 år foran hver vinter. Legg på medisin fra Merck og Pfizer (antiviralia)

P.S de som er redd for moderne medisiner og vaksiner kan la være å svare meg

basillen

Legg inn av basillen »

MatsEn89 skrev: tor okt 21, 2021 7:48 pm Jeg er ikke enig i at booster blir et logistisk mareritt. Det blir mindre press på vaksine-produsentene foran neste vinter?
Vi bør ha vaksinert mesteparten av verden da, og da kan Pfizer/Moderna tenke mer profitt.

Det bør gjøre booster kommersielt tilgjengelig. Særlig de over 65 år foran hver vinter. Legg på medisin fra Merck og Pfizer (antiviralia)

P.S de som er redd for moderne medisiner og vaksiner kan la være å svare meg
For min del må man gjerne tilby folk så mange booster-vaksiner man vil.

Det er når det blir tvang om å ta vaksinene for å kunne delta på normale samfunnsarenaer at varsellampene mine lyser og jeg slår meg vrang.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»