Har dere hørt om Squid Game på Netflix?

Svar
startelver

Re: Har dere hørt om Squid Game på Netflix?

Legg inn av startelver »

Kul_Djevel skrev: lør okt 16, 2021 12:56 pm Må være tidenes mest oppskrytte serie. Søppel etter min mening
Orakelet har talt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Når man leser om potensielle plotlines for en eventuell sesong to, så håper jeg at de heller lar være. Virker ikke særlig lovende.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

► Show Spoiler

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Bare lest par første innlegg på tråden.
Men terningskast 7 fra undertegnede. Blir selvsagt vanskelig å lande en god avslutning, men håper på det beste.
Mulig noe av det bedre jeg har sett.

Kan fort feste seg på hjernen denne! På samme måte som jeg nesten ukentlig tenker på "Kampen for tilværelsen"

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Er dette kødd eller for real?



Hvis dette er ekte så kan jeg i hvert fall ikke forstå hvordan noen kan forsvare å se serien dubbet :lol:

Strider

Legg inn av Strider »

Alltid 1 saueflokk serie/ting folk skal se:
Lost. 24. Game of Thrones. Squirt games eller hva det er.
Hva skjedde med Afghanistan? Eller Syria krigen for noen år siden. Glemte folk det allerede? Jaja nå er det Squirt games som gjelder...

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

lol, nvm, det er faktisk den engelske dubben, ja. Hørt rykter om at den var dårlig, men wow..
► Show Spoiler

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Altså, hahahahahha, hva er dette her for noe


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

En siste, så er jeg ferdig. Tenk at det faktisk finnes personer som synes at dette er godt utført.


Bone8

Legg inn av Bone8 »

Er det ingen andre enn meg som reagerer på hvor elendige karakterer VIP'ene var?

Dialogen var jo helt ufattelig svak.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Bone8 skrev: ons okt 20, 2021 1:01 pm Er det ingen andre enn meg som reagerer på hvor elendige karakterer VIP'ene var?

Dialogen var jo helt ufattelig svak.
Alle gjør det.

Iucky

Legg inn av Iucky »

Bone8 skrev: ons okt 20, 2021 1:01 pm Er det ingen andre enn meg som reagerer på hvor elendige karakterer VIP'ene var?

Dialogen var jo helt ufattelig svak.
Er nok ikke bare deg, nei! Er så mange som har reagert at det til og med er blitt skrevet en Guardian-artikkel om det: https://www.theguardian.com/tv-and-radi ... -game-vips :) Ganske interessant!

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Iucky skrev: ons okt 20, 2021 1:11 pm
Bone8 skrev: ons okt 20, 2021 1:01 pm Er det ingen andre enn meg som reagerer på hvor elendige karakterer VIP'ene var?

Dialogen var jo helt ufattelig svak.
Er nok ikke bare deg, nei! Er så mange som har reagert at det til og med er blitt skrevet en Guardian-artikkel om det: https://www.theguardian.com/tv-and-radi ... -game-vips :) Ganske interessant!
Takk! Ja, det var interessant lesning. Ser også poenget med at andre språk ofte blir slaktet i engelskspråklige produksjoner. Har jo også eksempler på dette med norsk.

Men "two wrongs don't make a right".

Serien i seg selv er veldig spennende, og jeg ville gjerne slukt den på en dag om jeg kunne. Men synes det er noen grep som er veldig enkle, og dårlig forklart motivasjonen bak.

Er en svak 4'er på terningen fra meg.

Iucky

Legg inn av Iucky »

Takk! Ja, det var interessant lesning. Ser også poenget med at andre språk ofte blir slaktet i engelskspråklige produksjoner. Har jo også eksempler på dette med norsk.

Men "two wrongs don't make a right".
Enig i det. Og det største problemet er jo ikke den stive fremføringen, men det elendige manuset (på akkurat denne delen). Replikkene de får levert er det vanskelig for skuespillerne å gjøre noe med :) Når det er sagt, synes serien som helhet absolutt er verdt å se, men er noe forundret over at den er verdens største... :shock: Episode 6 var det emosjonelle klimakset, gikk litt nedover etter det. Blir en 4er her også.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Klar 10/10 av meg. Syntes alt var genialt.
Klarer man ikke se serier på fremmede språk så har man ett problem mener jeg! Handlingen var jo såpass enkel at jeg trur lite/ingenting var "lost-in-translation".

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Bone8 skrev: ons okt 20, 2021 1:01 pm Er det ingen andre enn meg som reagerer på hvor elendige karakterer VIP'ene var?

Dialogen var jo helt ufattelig svak.
Tenkte ikke tanket ett sekund! Det var vel ikke fryktelig mye dialog de hadde, og ikke var de heller spesielt viktig for handlingen!

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

PP :oops:

Cabal

Legg inn av Cabal »

startelver skrev: søn okt 10, 2021 1:30 pm Jeg har ikke Netflix for tiden, men har blitt anbefalt fra en i USA om å se denne koreanske serien. Er det noen her som har sett Squid Games?
Ser på dette nå, og skjønner forsåvidt hypen, men dette er jo ikke veldig bra. Vet ikke om folk fra Korea oppfører seg/snakker på denne måten det gjøres her, men det er jo bare helt merkelig og virker tøysete teatralsk (altså ikke dubbet versjon). Selve historien og en del av utførelsen (det uten dialog) er jo ganske så interessant, og godt gjennomført. Kommer til å se på om det gjøres en remake/sesong 2 i "vesten" :)

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Meget bra serie på alle måter. Samfunnskritikk, bra filmdesign og bra rollegalleri. Eneste jeg har å utsette på er de siste episodene hvor jeg følte jeg satt igjen med ekstremt mange ubesvarte spørsmål. Så nesten ut som de plutselig fikk dårlig tid i manuskrivingen og bare raska sammen en slutt. Når det er sagt kan det jo virke som det blir lagt opp til en ny sesong så da er det kanskje ikke så rart at slutten ble som den ble.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Ikke noen overraskelse dette, money talks. Skjønner ikke hvordan de skal få skapt en god historie etter den elendige avslutningen i sesong 1. Ender sikkert opp som La Casa de Papel, hvor man ikke aner hvor man skal hen, men pumper ut sesonger til tross for dette.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... _row6_pos2

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Chromeback skrev: tir nov 09, 2021 5:18 pm Ikke noen overraskelse dette, money talks. Skjønner ikke hvordan de skal få skapt en god historie etter den elendige avslutningen i sesong 1. Ender sikkert opp som La Casa de Papel, hvor man ikke aner hvor man skal hen, men pumper ut sesonger til tross for dette.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... _row6_pos2
Gleder meg til sesong 9, hvor robotversjoner av den opprinnelige gjengen må overvinne umulige leker i verdensrommet, for å redde jorden fra blodtørstige romvesener, som truer med å sprenge hele planeten, men som også elsker spill, så vi får leve hvis vi vinner.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Den episoden hvor de måtte passere den broen av glass var best, synes jeg. Grei serie, men den passer nok best for den yngre garde. Jeg kan ikke se for meg at så mange over 40 år tiltrekkes av serier som denne.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Tjaaah skrev: tir nov 09, 2021 5:32 pm
Chromeback skrev: tir nov 09, 2021 5:18 pm Ikke noen overraskelse dette, money talks. Skjønner ikke hvordan de skal få skapt en god historie etter den elendige avslutningen i sesong 1. Ender sikkert opp som La Casa de Papel, hvor man ikke aner hvor man skal hen, men pumper ut sesonger til tross for dette.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... _row6_pos2
Gleder meg til sesong 9, hvor robotversjoner av den opprinnelige gjengen må overvinne umulige leker i verdensrommet, for å redde jorden fra blodtørstige romvesener, som truer med å sprenge hele planeten, men som også elsker spill, så vi får leve hvis vi vinner.
:lol:

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Tjaaah skrev: tir nov 09, 2021 5:32 pm
Gleder meg til sesong 9, hvor robotversjoner av den opprinnelige gjengen må overvinne umulige leker i verdensrommet, for å redde jorden fra blodtørstige romvesener, som truer med å sprenge hele planeten, men som også elsker spill, så vi får leve hvis vi vinner.
Dette høres jo ufattelig spennende ut! En franchise som kan gi selv Fast & Furious en real seerkonkurranse!

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Iucky skrev: ons okt 20, 2021 1:11 pm
Bone8 skrev: ons okt 20, 2021 1:01 pm Er det ingen andre enn meg som reagerer på hvor elendige karakterer VIP'ene var?

Dialogen var jo helt ufattelig svak.
Er nok ikke bare deg, nei! Er så mange som har reagert at det til og med er blitt skrevet en Guardian-artikkel om det: https://www.theguardian.com/tv-and-radi ... -game-vips :) Ganske interessant!
Hehehe. Disse VIPene er det kleineste jeg har sett i en tv-serie noen sinne, hvert fall hvis vi luker ut det mer åpenbare rælet som de 7 søstre og lignende. Hvordan er det i det hele tatt mulig å lage noe så svakt i en serie som ellers holdt høvelig kvalitet? Sjokkerende.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Chromeback skrev: tir nov 09, 2021 5:40 pm Dette høres jo ufattelig spennende ut! En franchise som kan gi selv Fast & Furious en real seerkonkurranse!
Det er også planlagt en egen skandinavisk versjon, hvor man får se deltagerrobotene utføre disse barnelekene i kosmisk skala minutt for minutt. Så å f.eks hoppe fra glassplanet til glassplanet tar mellom 2-500 år per hopp.

Bedre sakte-tv får du ikke.

Og før du spør. Nei, jeg jobber ikke med tv, men det er åpenbart at jeg burde gjøre det.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Til å være en hype synes jeg personlig den leverte veldig godt. Synes de fint kunne stoppet med den ene sesongen her.
► Show Spoiler

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Jompa skrev: ons nov 10, 2021 1:42 pm
Hva konkret er det folk her inne ikke liker med slutten? Sier ikke at den er perfekt, men lurer på hva dere reagerer mest på.
Skal svare litt mer utdypende på denne så fort jeg får tid, men veldig kjapt og kort oppsummert så går det for min del i historiefortellingen og karakterutviklingen.

Men skal svare litt mer utfyllende ila morgendagen forhåpentligvis, for har mye frustrasjon rundt avslutningen liggende å murre.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Her kommer min korte utdypning om hvorfor avslutningen på serien er rævva, men akkurat dette innlegget legger jeg ikke under spoiler-tag, så de som ikke har sett serien enda for herved se seg som spoiler-advart.






*******************************************************************************************************************************************








Jeg kommer ikke til å skrive noe særlig utdypende om VIPene, og hva som skjedde der, for det blir veldig overfladisk ovenfor de faktiske problemene som ble ført inn med dem. I tillegg så er det skrevet nok om tidligere.

For min del så begynner serien å grave sin egen grav med høydepunktet i serien, og kanskje den leken med høyest klimaks, nemlig perleleken. En ting var at det var vanskelig å gå videre å toppe denne episoden, siden det er denne episoden hvor man faktisk står ovenfor moralske dilemmaer. Speilbroen etterpå var en blek sammenligning ved siden av. Men perleleken, uansett hvor fantastisk den var, førte til noen problemstillinger som burde ha blitt løst mye bedre.

Det som er veldig trist med avslutningen er at man har gått gradvis fra en ganske komplisert lek, hvor man deltar frivillig og man har blitt forklart at de som er der nødvendigvis ikke er onde eller nødvendigvis dårlige mennesker, men personer som har tatt dårlige valg opp igjennom livet som har satt dem i denne situasjonen. Da hadde det vært spennende å sett mer om hvordan menneskesinnet endrer seg når man setter livet på spill i disse lekene, men i mine øyne faller dette sammen og ender opp som veldig mange andre serier, hvor man setter opp "de gode mot de onde". I perleleken mistet man mange av disse som skulle representere de gode i leken, som feks Ali, og man satt igjen med de onde. Utenom Sae-Byeok.

I tillegg så forandret leken og premisset seg plutselig etter perleleken. Hele veien hadde det vært ekstremt viktig for arrangørene at alle deltagerne deltok på like premisser, men det stoppet visst plutselig her. Det at glassene eksploderte i en så stor grad at det skadet de siste deltagerne provoserte meg noe så voldsomt, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de gikk for denne løsningen. Jeg bare fatter det ikke. Det brøt absolutt alt av selve kjernekodeksen for hele leken, og når showet mister selve premisset for sitt eget show så faller kvaliteten med en gang.

Sidehistorien med broren er også helt håpløs, og løses heller ikke på en særlig tilfredsesstillende måte.

Det som kanskje er seriens store svakhet er også litt typisk sånne show, men Gi-Hun er en elendig hovedkarakter, og det lider showet med på slutten når han skal bære showet alene. Jeg skrev inne i serietråden rett etter at jeg hadde sett ferdig siste episode at showet hadde tjent vanvittig mye mer på å ta livet av Gi-Hun under en av lekene, og så latt feks Sae-Byeok ta over hovedrollen. Dette hadde ført til at man både satt med følelsen om at ingen er trygge i leken, og man hadde sittet med en hovedkarakter man faktisk hadde hatt empati med. Det største problemet til Gi-Hun er at han for det første ikke er en karakter man bygger opp til å bry seg om, og når man driter i karakterutvikling på slutten så sitter man med en karakter jeg ikke skjønner hvorfor man skal bry seg om i en helt ny sesong.

En ting er hvordan han var før han gikk inn i lekene, men når de velger å kjøre en flat karakterutvikling så beveger de seg ut på syltynn is. Skal man ha en flat karakter så skal det være en karakter som er med på å påvirke de rundt seg. Paddington er ett godt eksempel på hva man kan gjøre med en flat karakter, men det er ikke her Squid Game og Gi-Hun er. En ting er at de valgte å la lekene ta over livet hans etterpå, men det at han droppet både dattera og broren til Sae-Byeok er så ekstremt dårlig historiefortelling. Det er så latskap å bare la han fortsette å forvitre i den likegyldigheten hans, hvorfor skal man bry seg om han videre? Så topper dem alt med at forandringen hans symboliserer gjennom å farge håret hans rødt, for å representere sinnet hans. Altså, det er så ubegripelig dårlig at jeg ikke har ord. Tror selv en ungdomsskoleelev hadde klart å skape en bedre avslutning enn det man fikk servert her.

Hvis jeg kommer på noe mer, så kommer jeg tilbake til det, men nå har jeg fått lettet på litt av frustrasjonen rundt serien. Jeg blir mektig imponert om de klarer å skape en helhetlig sesong som faktisk leverer jevnt bra nå, for de har ikke skapt noe som helst av grunnlag for å gi seg selv en enkel jobb.












*******************************************************************************************************************************************









Sånn, rant og spoiler over.

kibby

Legg inn av kibby »

LeSorcier skrev: tir nov 09, 2021 5:36 pm Den episoden hvor de måtte passere den broen av glass var best, synes jeg. Grei serie, men den passer nok best for den yngre garde. Jeg kan ikke se for meg at så mange over 40 år tiltrekkes av serier som denne.
Pass på nå, jeg er 39 :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»