Biljakt og testresultater 2022

Svar
Kompressor

Biljakt og testresultater 2022

Legg inn av Kompressor »

Hva er din neste bil?

Jeg starter denne tråden som en oppfølger til denne tråden fra vgd, da jeg selv er på biljakt for tiden pga familieforøkning:
https://vgd.no/t/Bil/1790457-biljakt-og ... tater-2014


Jeg har videreført poengsystemet fra sist biljakt, men med noen modifiseringer. De som ønsker å rate sine prøvekjøringer etter samme modellen kan sette inn sine vurderinger her. Jeg er usikker på om den passer for alle, men den dekker kriteriene jeg vurderer sterkest ved valg av bil.

Jeg kommer til å endre poengsystemet noe tilpasset de nye bilene og denne nye biljakten.

Jeg kommer til å rate komforten i nyeste S-klasse som 10 av 10 fordi det er det beste jeg har kjørt. Legger også inn forrige generasjon S-klasse som sammenligning og noen andre utvalgte biler jeg kjenner godt til som sammenligning.

Jeg vil rate bilene på følgende områder på en skala fra 1-10 (10 er best) for å skille de og legge til flere etterhvert som jeg prøver de, og uavhengig av pris, det tar jeg med i finalen. Tar også med egne 3 biler for sammenligningens skyld og er nødt til å justere poengene tilpasset det nye systemet for enkelte modeller jeg testet i 2014 fordi de nye bilene rett og slett er mye bedre på mye.

Eksempel prøvekjørt bil: MB S 400 D W223 med mye utstyr.
Kategoriene er 1-10 der 10 er best og 1 er dårligst (0 er ikke gjeldende/finnes ikke på denne modellen)
Fjæringsomfort (kresen her og prøver på trikkeskinner, motorvei og fartsdumper):
10 poeng! Fjæringen er det beste jeg har opplevd og den er 5-10% bedre enn W222

Støydemping (støyinntrykk på kjøretur i 100-120km/t og på fin og slett asfalt):
Her må det bli 10 poeng, svært godt støydempet, så godt en bil kan være støydempet på denne siden av Rolls-Royce Phantom som sikkert ville sprengt 10 poeng-skalaen, men som er en bil jeg sikkert ikke får prøvd, derfor er S-klassen det beste jeg har opplevd og uansett i prisklasser under 3 mill.

Styrefølelse og retningstabilitet:
9 poeng. Svært god retningstabilitet og styrefølelsen er meget god. Gir den 9 poeng.

Kjøreegenskaper/livlighet - kun ut fra helt vanlig dynamisk kjøring slik jeg opplevde de, baneegenskaper vektlegges ikke.
6 poeng. Flink på dynamikk, men aldri morsom og spennende å kjøre dynamisk. Derfor får den 6 poeng.

Motorlyd (dette er ganske subjektivt, jeg vektlegger melodisk klang fremfor «pottelyd», elbiler får 0 hvis de er stillegående og ellers poengrating etter fake sound om den er smakfull):
5 poeng. Dieselsekser er ikke det vakreste, men en av de fineste dieselsekserne jeg har hørt. Så midt på treet og til å leve med.

Ytelse (10 poeng er 0-100 under 3 sek og 0-200 under 10 sek, 5 poeng er 0-100 på 6 sek, 2 poeng er 0-100 under 8 sek og 0 poeng over 10 sek):
5,5 poeng. 0-100 på 5,4 sekunder og toppfart 250. Godt skyv og akkurat bra nok til all slags effektiv bruk, men ingen wow-følelse.

Forseter og plass:
10 poeng. Her har du plass i massevis og seter ut av en helt annen verden. Har aldri sittet i bedre seter. Massasje med vibrasjon. Kjøling og varme. Hotstone massasje. Sidestøtten er god nok og dynamiske seter blåser seg opp og holder deg på plass. Men viktigst av alt er det helt ekstremt høyt komfortnivå med myke hodeputer. I denne type bil er det 10 av 10.

Bakseter og bakseteplass:
9 poeng. Baksetene er helt i toppklasse. Kombinert med bakseteplass som er meget bra, men det finnes biler med enda bedre plass da dette er kort utgave. Så bakseteplass får 8 poeng. Skal den ha 10 poeng for bakseteplass må det være lang utgave, lang utgave får 10 av 10. Kort utgave får 9 av 10.

Bagasjerom med bakseter oppfelt:
4 poeng:
Bilen har et. dypt og fint sedan-bagasjerom. Den gir god dyp plass, men mangler høyde og fleksibilitet fra en stasjonsvogn eller SUV. Derfor midt på treet karakter for selve bagasjeplassen, men trekkes et poeng da baksetene ikke kan slås ned.

Bakkeklaring og offroadegenskaper:
6 poeng. Normal bilhøyde med god bakkeklaring for å være en sedan.1 ekstra poeng fordi fjæringen kan heves og gi ekstra 30mm bakkeklaring.

Value for money (kan vurderes både ut fra nypris eller bruktpris avhengig av konkret eksemplar:
3 poeng. Bilprisen er over 2 millioner. Som brukt til under halv pris ville den fått 8 av 10, men som ny som den nå kun finnes som får den 3 av 10. høyt verditap og ikke så vsnvittig mye bedre enn nyere brukte W222 som koster 700.000 at det kan forsvares.

Min meing om designet:
8 poeng. Kunne vært mer spenstig og sexy, men lekkert moderne og klassisk Mercedes og det vokser på meg.

Kvalitetsfølelse:
7 poeng. Svak følelse i seteregulering, i-pad lignende skjermer er ikke helt topp. Fin følelse i skjermene. Lekkert med treverk-felt og gode betjeningsknapper på ratt og girspak etc. men billig midtkonsoll-feeling for å være S-klasse. Dessverre. Mer C-klasse nivå. Dørhåndtakene er litt kule, men også ikke utelukkende lekre. De gamle i w222 er bedre.

Totale kompressortest-poeng rangering:
92,5 poeng.
En av de klart beste bilene jeg har kjørt. I alle fall den mest komfortable. Mangler litt på plass, kvalitetsfølelse og en 580 V8 -utgave for å komme helt til topps.

Flere tester kommer.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Kompressor skrev: tor okt 21, 2021 9:21 am Bakseter og bakseteplass:
9 poeng. Baksetene er helt i toppklasse. Kombinert med bakseteplass som er meget bra, men det finnes biler med enda bedre plass da dette er kort utgave. Så bakseteplass får 8 poeng. Skal den ha 10 poeng for bakseteplass må det være lang utgave, lang utgave får 10 av 10. Kort utgave får 9 av 10.

Bagasjerom med bakseter oppfelt:
4 poeng:
Bilen har et. dypt og fint sedan-bagasjerom. Den gir god dyp plass, men mangler høyde og fleksibilitet fra en stasjonsvogn eller SUV. Derfor midt på treet karakter for selve bagasjeplassen, men trekkes et poeng da baksetene ikke kan slås ned.

Gratulerer med den kommende arvingen :)

Mitt tips er å finne ut om fruen i huset har en eller annen favoritt-barnevogn, og vekte bagasjeromsplassen deretter. Du bare tror S-klassen har et stort bagasjerom helt til du skal pakke en diger Stokke-vogn inni der pluss alt dere trenger for en langweekend i Kragerø.

Larsabal

Legg inn av Larsabal »

FredPerry^2 skrev: tor okt 21, 2021 11:42 am
Gratulerer med den kommende arvingen :)
Etter hva jeg har fått med meg snakker vi om flertall her, arvingene. Det lukter MB Vito lang vei, tvillingvogn og dobbelt sett av det meste er ikke noe å spøke med.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Det blir fokus på større plass denne runden ja. Og 4 poeng til S-klasse. Jeg må nok ha mer 6-7 poeng og oppover på bagasjerom på bruksbilen nå. Ser på Q7, Range Rover (stor og sport) og BMW X5.
BMW iX og EQS SUV er ikke tilgjengelige før om lang tid. Egentlig er EQC og I-Pace store nok, men det er lite plass til ekstra bagasje. Så det kommer flere større biler i prøvekjøringstråden her. Har vært og målt opp flere biler og det er ikke så veldig store forskjeller, men noen biler stikker seg ut. Van derimot, er uaktuelt. Så på en for moroskyld og målte plassen, det er kun plassen i bagasjerommet som er betydelig større, ikke i bakseteradene.
Hovedfokus er å ha en bil der kjørestillingen min er uendret selv med doble barneseter baki. EQS kunne slik sett og plassmessig funket helt topp. Men den er ikke helt innertier ellers for min del.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Van for meg er 80- 90-talls Chevrolet Starcraft eller Ford Customline med høyt tak, lystråder langs gulvet og reise-tv med videospiller mellom fremsetene. I sine glansdager var jo det helt rå biler til å transportere alle man kjente i topp komfort, men å kjøre rundt i 2021/22 i en Vito eller Caravelle og se ut som om man driver med hotelltransport eller jobber på en ungdomsanstalt skjønner jeg at ikke er like gjevt.

Et vennepar her startet først med tvillinger og var lenge fornøyd med X3. Da de fikk to til gikk de over til XC90, og da leasingen gikk ut på den kjøpte de X5. Har ikke inntrykk av at det er så stor forskjell plassmessig på de store SUVene. Man klarer å fylle de opp uansett.

Jan

Legg inn av Jan »

"Etter hva jeg har fått med meg snakker vi om flertall her, arvingene. Det lukter MB Vito lang vei, tvillingvogn og dobbelt sett av det meste er ikke noe å spøke med."
Folk skal ha med alt mulig i dag. Da mine tvillinger ble født, hadde vi en treåring fra før, og bilen var en VW Boble. Året etter byttet vi til en SAAB 99, og kom til himmelen plassmessig.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Eksempel egne biler: I-Pace HSE og MB EQC og Rapide. Tar også med min nylig solgte C217 S 500 coupe pga at referansebilen i denne tråden åpnet med en S-klasse W223.

Kategoriene er 1-10 der 10 er best og 1 er dårligst (0 er ikke gjeldende/finnes ikke på denne modellen) - om du har sett på brukt eller ny kan påvirke value for money punktet veldig.

Fjæringsomfort (kresen her og prøver på trikkeskinner, motorvei og fartsdumper):
S500C: 9 poeng
EQC: 8 poeng
I-Pace (m/luftfjæring): 7 poeng
Rapide: 5 poeng

Støydemping (støyinntrykk på kjøretur i 100-120km/t og på fin og slett asfalt):

S 500 coupe: 9,5 poeng (tett opptil nyeste S-klasse, men en anelse mindre støydempet
EQC: 9 poeng - svært godt støydempet, tett på forrige S-klasse
I-Pace: 7,5 poeng - et stykke unna EQC, men fortsatt meget bra støydempet i seg selv
Rapide: 6 poeng - kan være noe romlestøy på slitt asfalt og litt mer støy i motorveishastigheter, men fortsatt helt akseptabelt. Motorlyd er også tilstede.

Styrefølelse og retningstabilitet:
S 500C: 9 poeng - veldig likt nye S-klasse, herlig rattoppretting etter sving og retningstabil som få. Mangler bittelitt veifølelse opp mot f eks 911 og slike
EQC: 7 poeng - grei styrefølelse, men ikke fullt så kontrollert som S-klasse. Bra retningstabilitet. Lett på rattet.
I-Pace: 7 poeng - meget fin tung styring med helt ok følelse uten at den er spesielt sportslig. Sporer bittelitt ved pådrag.
Rapide: 9 poeng - meget god styrefølelse, men en anelse lett på rattet for å få helt 911 nivå.

Kjøreegenskaper/livlighet - kun ut fra helt vanlig dynamisk kjøring slik jeg opplevde de, baneegenskaper vektlegges ikke.
S 500 coupe: 7,5 - meget kompetent og kul å kjøre på litt med i svinger. Ganske close på like kompetent som nye Panamera.
EQC: 5 poeng: gjennomsnittlig. Lan kjøres fort, men innbyr ikke til dynamisk kjøring utover at den er flink til det. Ganske tung når den kjøres hardt.
I-Pace: 7 poeng. Sporty nok uten å overdrive. Kul å kjøre fort med, men litt myk når den presses.
Rapide: 9 poeng - svært kompetent og nydelig balanse. Kjempekul å kjøre både litt fort og veldig fort med den. Gt-følelee og føles ikke for tung.

Motorlyd (dette er ganske subjektivt, jeg vektlegger melodisk klang fremfor «pottelyd», elbiler får 0 hvis de er stillegående og ellers poengrating etter fake sound om den er smakfull):
S 500 coupe: 8 poeng. Nydelig åtter som høres godt ved både litt og kraftig pådrag. Meget flott v8-lyd. Høres heller ikke ved rolig cruising, men vekkes eksklusivt til liv ved bare litt gasspådrag.. perfekt for en slik bil.
EQC: 0 poeng - ingen motorlyd
I-pace: 2 poeng - er en «V6 aktig» lyd man kan skru på som gir litt feeling. Men veldig fake og litt merkelig.
Rapide: 10 poeng! V12 som synger ut med full stemme i alle turtallslag. Blir ikke bedre!

Ytelse (10 poeng er 0-100 under 3 sek og 0-200 under 10 sek, 5 poeng er 0-100 på 6 sek, 2 poeng er 0-100 under 8 sek og 0 poeng over 10 sek):
S 500 coupe: 7,5 poeng - en meget sprek bil, river i vei fra 0-100 på 4,4 sek
EQC: 6,5 poeng
I-Pace: 7 poeng
Rapide: 7 poeng - trolig like sprek som S 500 coupe i fart, men bruker 5,2 til 100 pga rwd og lenger girutveksling


Forseter og plass:
S 500 coupe: 10 poeng. Her har du plass i massevis og seter ut av en helt annen verden. Har aldri sittet i bedre seter. Massasje og kjøling. Føles faktisk like gode som i nye S-klasse.
EQC: 7 poeng. Gode seter og helt ok plass.
I-Pace: 7 poeng, bra seter og god plass
Rapide: 7 poeng, ikke så god plass, men meget gode sporty seter til GT kjøring. Man blir ikke sliten på langturer.

Bakseter og bakseteplass:
S 500 coupe: 4 poeng - fine myke seter, litt trang plass, men det går fint å sitte der
EQC: 6 poeng. Litt trang plass for barneseter. Gode seter, nedfellbare, men ikke mer enn det bør være i en liten suv.
I-pace: 6 poeng gode bakseter. Lignende plass som eqc
Rapide: 4 poeng, nesten like bra plass som i S-klasse coupe, men bakdører gir den likevel samme poengsum. Nedfellbare seterygger(!)

Bagasjerom med bakseter oppfelt:
S-klasse coupe: 3,5 poeng. Nesten like stort som S-klasse sedan. Litt trangere innlastning og ikke nedfellbare bakseter. Skipose riktignok.
EQC: 7 poeng stort og romslig, men finnes større.
I-Pace: 6,5 poeng - tett på like romslig som EQC, men litt lavere lastehøyde.
Rapide: 4,5 poeng - stor bakluke gir stort pluss, men noe høy innlastningsterskel. Gode lengde/breddemål, men lav lastehøyde kg en stor forhøyning midt i bagasjerommet. Nedfellbare bakseter er pluss.

Bakkeklaring og offroadegenskaper:
S 500 coupe: 6 poeng. God bakkeklaring for en coupe, fjæring kan heves. 4wd gir god fremkommelighet.
EQC: 4 poeng. Noe lavere bakkeklaring enn normalt, men fortsatt helt grei. Fjæring kan ikke heves. 4wd gir god fremkommelighet.
I-Pace: 9 poeng. Meget god bakkeklaring som kan heves ytterligere. 4wd med god fremkommelighet.
Rapide: 3 poeng. God bakkeklaring, men rwd gir ingen offroadegenskaper

Value for money (kan vurderes både ut fra nypris eller bruktpris avhengig av konkret eksemplar:
S 500 coupe: 8 poeng - svært mye bil for sin brukt kjøpesum, fikk igjen omtrent samme pris som jeg gav. Normalt er det større verditap enn dette.
EQC: 9 poeng. En av de elbilene på markedet med størst value for money, selv som ny. Hengervekt 1800kg, bra rekkevidde. Nydelig komfort og karosseri med god plass. Billig i bruk.
I-Pace brukt: 10 poeng. Kjøpt for lavere summen. EQC - er et supergodt kjøp da den har mye nybilgaranti og glede igjen for enda lavere kjøpesum. Vanskelig å se for seg en 2019 modell med mer akselerasjon, kule kjøreegenskaper og komfort for under 600.000. Ny er den nok mer en 6-7 poenger er. Svært billig i bruk.
Rapide: 9 poeng. Å få en så flott og sjelden pent brukt V12 Aston Martin til ca 1/3 av prisen med fabrikkgaranti er kjempebillig mtp nybilpris på 3 millioner. Riktignok om det er britisk bilentusiasme og bilglede du er ute etter får man nok ikke gjort det bedre. Men du skal ikke bry deg om bensinforbruk og heller ikke kostnader på forsikring og service.



Min meing om designet:
S 500 coupe: 9.5 poeng - En av få Mercedes som er direkte sexy. Skal jeg være skarp og kritisk så får den et halvt poeng trekk for å være litt vel høy kanskje, men svært svært lekker både interiørt og eksteriørt.
EQC: 7 poeng, et meget pent SUV design - tipp moderne
I-Pace: 7 poeng - til tross for cab forward føler jeg den ser fremtidsrettet og kul ut med 22 tommerne.
Rapide: 10 poeng. Verdens vakreste sedan - helt utrolig design etter min mening, som jeg må stå og beundre en stund svært ofte uten å gå direkte videre.

Kvalitetsfølelse:
S 500 coupe: 9 poeng. Svært høyt nivå, elegant og lekkert utført. Beste S-klasse på interiørkvalitet, mye bedre enn den nye. Kun Bentley og Rolls overgår denne og derfor får den 9 poeng.
EQC: 6.5 poeng: god kvalitetsfølelse, men ikke noe mer enn det vør være. Litt billig midtkonsoll og skjermene ser lktt i-pas ut.
I-Pace: 6,5 poeng - veldig likt nivå som EQC, men mer britisk og elegant?
Rapide: 8 poeng - ikke superduperhøyt nivå på knapper og hendler, men det er håndlaget og stichingen er helt rå. Det som ser ut sim metall er metall og det kjennes meget solid ut.

Totale kompressortest-poeng rangering:

MB S 500 coupe C217 2015 (brukt): 100,5 poeng
MB S 400 D W223 2021 modell (ny): 92,5 poeng.
AM Rapide 2010 (brukt): 91,5 poeng
Jaguar I-Pace HSE 2019mod (brukt): 89,5 poeng
MB EQC 400 2021 mod (ny): 82 poeng

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Jan skrev: tor okt 21, 2021 8:10 pm Folk skal ha med alt mulig i dag. Da mine tvillinger ble født, hadde vi en treåring fra før, og bilen var en VW Boble. Året etter byttet vi til en SAAB 99, og kom til himmelen plassmessig.
Syns det er en klassisk ting som alle som hadde barn før i tida kommer med uten at det egentlig er noe argument der. Man får ikke plass til tre moderne barnestoler og deres trillevogner inn i en gammel Saab eller boble. Selv i en ny Passat kan man ikke strekke spesielt mye på beina i framsetet hvis det sitter en baby bak.

Bilde


Bilde

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Fine bilder, Fred! Selv Passat sliter litt ja.
Barnesete 1 (baby) og 2 (fra 1 år) prøvd med ryggen fremover bak fører i EQC, og det var mye verre plassmessig enn fryktet… en kjørestilling jeg ikke kunne levd med og vi må jo ha 2 barneseter. Så her blir det nok en ganske stor bil ja. Sett på X5 (nesten litt trang), og X7 (meget romslig og veldig dyre), prøvd en Q7 (kjedelig bil). Stor Range Rover er det jeg har mest lyst på tror jeg. En småbarnsbil blir fort litt slitt også vil jeg tro, så mulig 2-4 år brukt er like greit i noen år. Og denne gangen må jeg nok beregne litt verditap.

henlie

Legg inn av henlie »

Kompressor skrev: fre okt 22, 2021 6:44 am prøvd en Q7 (kjedelig bil).
Hva med SQ7? Husker den fikk veldig god omtale da den kom og imponerte med både kjøreegenskaper og komfort. Sikkert mer spennende biler i den klassen du ofte er innom, men tror det er en litt glemt og undervurdert bil, uten at jeg har prøvd den selv. Men utseendemessig er den litt kjedelig ja, selv om faceliften som kom for et par(?) år siden løftet den litt.

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Kompressor skrev: fre okt 22, 2021 6:44 am Fine bilder, Fred! Selv Passat sliter litt ja.
Barnesete 1 (baby) og 2 (fra 1 år) prøvd med ryggen fremover bak fører i EQC, og det var mye verre plassmessig enn fryktet… en kjørestilling jeg ikke kunne levd med og vi må jo ha 2 barneseter. Så her blir det nok en ganske stor bil ja. Sett på X5 (nesten litt trang), og X7 (meget romslig og veldig dyre), prøvd en Q7 (kjedelig bil). Stor Range Rover er det jeg har mest lyst på tror jeg. En småbarnsbil blir fort litt slitt også vil jeg tro, så mulig 2-4 år brukt er like greit i noen år. Og denne gangen må jeg nok beregne litt verditap.
Er i hvert fall glad for at jeg ikke fikk gjennomslag for F31 Touring da vi skulle bytte bil..

Man lærer seg alltid å pakke bagasjerommet mer fornuftig, og jeg har fått bedre dreisen på det siden det bildet der ble tatt. Det avbildede bilsetet er det vi brukte fra hun var nyfødt, og det vi har nå er vesentlig større.
Det går greit for meg på 1,80 å sitte i passasjersetet foran, men tror ikke det er så mye å gå på hvis man nærmer seg 1,90 eller to meter. Har også forstått det sånn at bilsetet helst ikke skal være borti setet foran i tilfelle kollisjon.

Av stasjonsvogner tenker jeg det bare er Superb, V90 og E-klasse (E63 AMG S?) som kan funke med barnesete bak en lang sjåfør, men den dagen dere skal levere to sprellende barn i barnehagen og har vondt i ryggen fra å ha lekt på gulvet hele dagen i forveien er det greit å slippe å bøye seg ned og inn over barnesetene ganger to. Jeg har mer og mer forståelse for de som går for SUVer når det kommer kids.

Nå er det vel både ny Range Rover og XC90 på vei, så mulig de 2-4 år gamle variantene av disse dumper litt ned i pris. Sitter kanskje langt inne å kjøpe bil med fire sylindre, men den ville i hvert fall jeg hatt med i vurderingen. Eventuelt Model X..

Someone

Legg inn av Someone »

Spesielt setet de har fra de er 1 år og opptil 4, er veldig stort, og det er da det blir trangt. Vi har også gått for en slikt sete man kan snurre 90 grader, slik at det blir enklere å sette dem inn/feste dem. Dog kun et drøyt år til jeg er ferdig med bakovervendt barnesete for godt (og barnevogn før den tid)

Ellers så når man drar på tur: Uansett hvor stor bil man har, så får man fyllt den opp ;)

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Someone skrev: fre okt 22, 2021 11:53 am Vi har også gått for en slikt sete man kan snurre 90 grader, slik at det blir enklere å sette dem inn/feste dem.
Fikk litt dårlig hjelp på Babyshop av en ansatt som mente jeg bare kunne fortsette å bruke basen fra babystolen. Da barnestolen kom viste det seg at den selvsagt ikke passet, så jeg måtte kjøpe ny base også. Hadde jeg måttet kjøpe alt på nytt ville jeg gått for et svingbart sete. Er umulig å hente i barnehagen uten å dra skitne sko over bakseteryggen.

burkar

Legg inn av burkar »

Jeg fikk også en overraskelse da barnevogn og barnesete skulle på plass. Jeg hadde kjøpt det som i mitt hode var en brukandes stasjonsvogn (Saab 9-3), men innså fort at den ble for liten og kjøpte Passat i stedet.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

I dag har vi prøvd den barnesete-modellen vi tror vi går for, som har svingbar base og som kan klikkes rett i adapter i tvillingvogn og hvor vi kjøper neste barnesete-serie umiddelbart for å vite at de passer. Vi har lånt det og prøvd det innfestet bak min kjørestilling i ulike biler vi vurderer.
Da jeg hentet barnesetet med I-Pace bant jeg det kun fast bak min førerstilling med kun belte. Og da passet det akkurat fint i I-Pace. Med base/isofix ville det blitt for trangt også i den. Frem til man bruker 1-4 år setene så kan man beltefeste barnesetene og dermed har vi litt mer tid til nybil.
BMW X5 passer akkurat med behagelig kjørestilling. Range Rover sport: passet akkurat behagelig. Range Rover stor 2017 - passet akkurat. Range Rover stor facelift - faktisk for trangt! Utrolig, men sant. BMW X7 - god plass. Q7 er ute av dansen spesielt siden de andre har akkurat plass, men den har også veldig god plass.

Vurderer noen biler og har følgende tilbud:
Ny BMW X5 45e (evt brukt samme med 30diesel eller 40i-bensin). Ny BMW iX40 som vi nok får før nyttår om vi er raske. Range Rover sport V8 nyere brukt - en bil jeg elsker etter å ha prøvekjørt den, både motorlyd og trekkkraft, komfort og kjøreopplevelse, men som er litt vel dyr og ufornuftig…? Nyere brukte Range Rovere med SDV8 eller v6 diesel. Har sett på BMW X7 også, men synes de blir vel dyre og at da er Range Roveren kulere. Og X5 er jo akkurat stor nok.

Skal jo antakelig bare ha denne neste bilen til barna blir store nok, evt til det kommer store nok elbiler så kan man bytte videre.
Spent på hva vi kjører om et år :-)

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Prøvekjørt:
Audi Q7 60tsi hybrid V6 bensin+el 455hk 2021
Range rover sport V8 525hk 2018


Kategoriene er 1-10 der 10 er best og 1 er dårligst (0 er ikke gjeldende/finnes ikke på denne modellen) - om du har sett på brukt eller ny kan påvirke value for money punktet veldig.

Fjæringsomfort (kresen her og prøver på trikkeskinner, motorvei og fartsdumper:
7 poeng - Q7: overraskende stiv fjæring på smådumper, bedre i høye hastigheter og over større fartshumper
8 poeng: RR sport - trodde den skulle være stivere, men den overbeviser med meget bra fjæringskomfort, dog et poeng under Range Rover stor

Støydemping (støyinntrykk på kjøretur i 100-120km/t og på fin og slett asfalt):

8 poeng: Q7. Hører noe støy fra trafikk og tuneller fra soltak og ikke fullt så stille som f eks EQC, muligens er også etron 55 stillere. Skuffende at den ikke var bedre, men det er helt ok.
8,5 poeng: RR sport. Tett på EQC


Styrefølelse og retningstabilitet:

6 poeng: Audi Q7. Litt vag styrefølelse og god retningsstabilitet
7,5 poeng: RR sport - god feeling og retningsstabilitet

Kjøreegenskaper/livlighet - kun ut fra helt vanlig dynamisk kjøring slik jeg opplevde de, baneegenskaper vektlegges ikke.
5 poeng: AUDI Q7 - ganske kjedelig å kjøre dynamisk med. Men den takler det helt greit.
7 poeng: RR sport - en Cruiser som kan leke seg og dynamisk.

Motorlyd (dette er ganske subjektivt, jeg vektlegger melodisk klang fremfor «pottelyd», elbiler får 0 hvis de er stillegående og ellers poengrating etter fake sound om den er smakfull):
Q7 5,5 poeng. Trukket et halv poeng pga teit hybridmode lyd. Eller fin bensinsekser som høres bittelitt, og lyden er behagelig.
9 poeng: RR sport V8 - helt rå v8-lyd og gjennom alle turtall.

Ytelse (10 poeng er 0-100 under 3 sek og 0-200 under 10 sek, 5 poeng er 0-100 på 6 sek, 2 poeng er 0-100 under 8 sek og 0 poeng over 10 sek):
6 poeng: q7 - mer enn rask nok
7 poeng: RR sport - meget godt buldrende kult skyv


Forseter og plass:
7 poeng: Q7 - mye plass, litt ubekvemme seter. Nakkestøttene kunne ikke justeres på S-setene.
8 poeng: RR sport. Meget gode stoler og plass nok.

Bakseter og bakseteplass:
Q7: 9 poeng . Rikelig med plass og setene er veldig gode. Pluss for hele 3 isofix, men jeg trenger egentlig ikke mer enn 2.
RR sport: 8,5 poeng - passer fint med bakovervendt barnesete og meget gode seter å sitte i. Justerbare. I tillegg er det en 7. seterad.

Bagasjerom med bakseter oppfelt:
Q7: 9 poeng - Q7 bagasjerom er så godt det blir, men trekk et helt poeng for mangel på plass under gulvet pga hybrid, og ikke noe annet sted å gjøre av ladekabler som tar mye plass
RR sport: 9,5 poeng. Nesten like stort som Q7, og i tillegg litt plass under gulvet

Bakkeklaring og offroadegenskaper:
Q7: 9 poeng. Kan heves. Bra 4wd system, ikke like rå som Range Rover, men nesten.
RR sport: 10 poeng. Meget god bakkeklaring som kan heves ytterligere. 4wd med god fremkommelighet. Range Rover er jo best i klassen på dette.


Value for money (kan vurderes både ut fra nypris eller bruktpris avhengig av konkret eksemplar:
Q7: 5 poeng. -mye bil for pengene er det nok, bra bil, men kjedelig og intetsigende, nybilgaranti, men over en mill for en et år brukt Q7 er likevel for mye. Verditap er nok stort.
RR sport: 4 poeng. Denne bilen klarer alt, dynamisk kul nok, fet motorlyd og drag, entusiastisk, spennende, aristokratisk, plass nok, led-lys og masse utstyr, komfort nok, hele 7 seter(!), garanti, men er samtidig skikkelig dyr med sine 1.5 mill, selv som brukt. Dyr i bruk også. Stort verditap. Er den verdt det?


Min mening om designet:
Q7: 6 poeng. Et pent, men litt for kjedelig design, størrelsen har tilstedeværelse og redder den. Litt gammeldags?
RR sport facelift: 9,5 poeng - fantastisk rått design som er noe av det peneste jeg vet på SUV.

Kvalitetsfølelse:
Q7: 6,5 poeng - solid Audi-følelse, men bare på nivå med EQC og I-Pace i min verden.
RR sport facelift: 8 poeng - i autobiography har den deilig skinn og føles veldig eksklusiv. Facelift har gitt mer eksklusive skjermer og bedre helheøtsinntrykk enn prefacelift.

Totale kompressortest-poeng rangering:
Range Rover sport 2018 5.0 autobiography (brukt): 104,5 poeng
MB S 500 coupe C217 2015 (brukt): 100,5 poeng
MB S 400 D W223 2021 modell (ny): 92,5 poeng.
AM Rapide 2010 (brukt): 91,5 poeng
Jaguar I-Pace HSE 2019mod (brukt): 89,5 poeng
Audi Q7 60tsi e 2020 (brukt): 89 poeng
MB EQC 400 2021 mod (ny): 82 poeng

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

henlie skrev: fre okt 22, 2021 7:56 am
Kompressor skrev: fre okt 22, 2021 6:44 am prøvd en Q7 (kjedelig bil).
Hva med SQ7? Husker den fikk veldig god omtale da den kom og imponerte med både kjøreegenskaper og komfort. Sikkert mer spennende biler i den klassen du ofte er innom, men tror det er en litt glemt og undervurdert bil, uten at jeg har prøvd den selv. Men utseendemessig er den litt kjedelig ja, selv om faceliften som kom for et par(?) år siden løftet den litt.
SQ7 er garantert en del bedre fordi den er litt lettere enn hybriden jeg prøvde og har en råsprek V8 diesel som nok passer en stor SUV godt. Likevel er jeg litt skuffet over støydemping og komfort ut fra forventningene. Den kjentes som en relativt gammel bil, hvilket den til dels også er. Jeg prøvde 2020 modell med nytt interiør og oppdatert utseende.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Ser det fort blir litt rotete og mye info i testinnleggene. Har derfor valgt å kun summere poengene i hver kategori og ta med alle bilene i alle kategoriene så man ser forskjellene lettere.
En kamerat kommenterte hvor lav poengsum EQC hadde, men det er rett og slett fordi den settes opp mot 2 S-klasser, en rapide og en Q7 og en Range rover sport :-)

Har derfor tatt med vår tidligere E-golf og en meget god sportsbil jeg har hatt, 991.1 4s for å sette poengsummene i perspektiv.
Dette fungerer bra for min egen del som «notater», men håper det kan være interessant for dere å se også.



Foreløpig oppsummering:

Prøvekjøringer/kjøreinntrykk:

Kategoriene er 1-10 der 10 er best og 1 er dårligst (0 er ikke gjeldende/finnes ikke på denne modellen) - om du har sett på brukt eller ny kan påvirke value for money punktet veldig.

Fjæringskomfort:
S 400 D: 10 poeng!
S 500 C: 9 poeng
RR sport: 8 poeng
EQC: 8 poeng
I-Pace: 7 poeng
Q7: 7 poeng
Rapide: 5 poeng
Egolf: 5 poeng
991 4s: 3,5 poeng

Støydemping:
S 400 D: 10 poeng
S 500 C: 9,5 poeng
EQC: 9 poeng
RR sport: 8,5 poeng
Q7: 8 poeng
I-Pace: 7,5 poeng
Rapide: 6 poeng
Egolf: 6 poeng
991 4s: 3 poeng

Styrefølelse og retningstabilitet:
991 4s: 10 poeng
S 400 D: 9 poeng
S 500 C: 9 poeng
Rapide: 9 poeng
RR sport: 7,5 poeng
I-Pace: 7 poeng
EQC: 7 poeng
Q7: 6 poeng
Egolf: 6 poeng

Kjøreegenskaper/livlighet:
991 4s: 10 poeng
Rapide: 9 poeng
S 500 C: 7,5 poeng
RR sport: 7 poeng
I-Pace: 7 poeng
S 400 D: 6 poeng
Q7: 5 poeng
EQC: 5 poeng
Egolf: 5 poeng

Motorlyd:
Rapide: 10 poeng!
991 4s: 9 poeng
RR sport: 9 poeng
S 500 C: 8 poeng
Q7: 5,5 poeng
S 400 D: 5 poeng
I-Pace: 2 poeng
EQC: 0 poeng
Egolf: 0 poeng

Ytelse:
991 4s: 8 poeng
S 500 C: 7,5 poeng
RR sport: 7 poeng
Rapide: 7 poeng
I-Pace: 7 poeng
EQC: 6,5 poeng
Q7: 6 poeng
S 400 D: 5,5 poeng
Egolf: 1 poeng

Forseter og plass:
S 500 C: 10 poeng
S 400 D: 10 poeng
RR sport: 8 poeng
Rapide: 7 poeng
I-Pace: 7 poeng
Q7: 7 poeng
EQC: 7 poeng
991 4s: 7 poeng
Egolf: 6 poeng

Bakseter og bakseteplass:
Q7: 9 poeng
S 400 D: 9 poeng
RR sport: 8,5 poeng
I-Pace: 6 poeng
EQC: 6 poeng
Egolf: 6 poeng
Rapide: 4 poeng
S 500 C: 4 poeng
991 4s: 1 poeng

Bagasjerom med bakseter oppfelt:
RR sport: 9,5 poeng
Q7: 9 poeng
EQC: 7 poeng
I-Pace: 6,5 poeng
Rapide: 4,5 poeng
Egolf: 4,5 poeng
S 400 D: 4 poeng
S 500 C: 3,5 poeng
991 4s: 2,5 poeng

Bakkeklaring og offroadegenskaper:
RR sport: 10 poeng
I-Pace: 9 poeng
Q7: 9 poeng
S 500 C 4m: 6 poeng
S 400 D 4m: 6 poeng
EQC: 4 poeng
Egolf: 3,5 poeng
991 4s: 3 poeng
Rapide: 3 poeng

Value for money:
991 4s (brukt): 10 poeng
I-Pace (brukt): 10 poeng
Rapide (brukt): 9 poeng
EQC (ny): 9 poeng
S 500 C (brukt): 8 poeng
Egolf (nesten ny): 8 poeng
Q7 (nesten ny): 5 poeng
RR sport (brukt): 4 poeng
S 400 D (ny): 3 poeng

Min mening om designet:
Rapide: 10 poeng
S 500 C: 9,5 poeng
RR sport: 9,5 poeng
991 4s: 9 poeng
S 400 D: 8 poeng
I-Pace: 7 poeng
EQC: 7 poeng
Q7: 6 poeng
Egolf: 5 poeng

Kvalitetsfølelse:
S 500 C: 9 poeng
Rapide: 8 poeng
RR sport: 8 poeng
991 4s: 7,5 poeng
S 400 D: 7 poeng
Q7: 6,5 poeng
I-Pace: 6,5 poeng
EQC: 6,5 poeng
Egolf: 4,5 poeng

Totale poeng og rangering:
104,5 poeng: Range Rover sport 2018 5.0 autobiography (brukt)
100,5 poeng: MB S 500 coupe C217 2015 (brukt)
92,5 poeng: MB S 400 D W223 2021 modell (ny)
91,5 poeng: AM Rapide 2010 (brukt)
89,5 poeng: Jaguar I-Pace HSE 2019mod (brukt)
89 poeng: Audi Q7 60tsi e 2020 (brukt)
83,5 poeng: Porsche 991.1 4s sportsunderstell (brukt)
82 poeng: MB EQC ‪400 2021‬ mod (ny)
60,5 poeng: VW Egolf 2018 (brukt)

Forfun

Legg inn av Forfun »

Gøy at du lager disse rapportene. Selv om jeg ikke er i markedet for så store biler gir det innblikk i segmentet. Fortsett med rapportene. Går gjennom mye av det samme som deg når jeg prøver bil, men overhodet ikke så metodisk.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Flott med Kompressor-tester!
(Så slipper jeg.)

Bedre dette enn de fleste 'biltester' i media, der jeg syns de må passe seg for å ikke fungere som forlengede armer for importørenes PR-avdelinger.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Kompressor skrev: fre okt 22, 2021 7:03 pm I dag har vi prøvd den barnesete-modellen vi tror vi går for, som har svingbar base og som kan klikkes rett i adapter i tvillingvogn og hvor vi kjøper neste barnesete-serie umiddelbart for å vite at de passer.
Før du tar helt av på Range Roveren, har du tenkt over at hvis du ikke er forsiktig så er du plutselig prøvekjørt en Escalade? :)

Brukeravatar
FredPerry^2
Innlegg: 187

Legg inn av FredPerry^2 »

Hardy-guttene skrev: søn okt 24, 2021 1:45 am Før du tar helt av på Range Roveren, har du tenkt over at hvis du ikke er forsiktig så er du plutselig prøvekjørt en Escalade? :)
Range Rover er en røslig bil, men hadde en lengre periode med Inifiniti QX80 som leiebil i USA for et par år siden, og det var nesten litt rart å se ned på Range Rovere, Q7'er og X5'er. En Escalade ESV kunne vært en drømme-familiebil, så lenge man ikke må parkere på en normal norsk parkeringsplass.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Da har jeg prøvekjørt en 2022 mod 992 4S i noen timer og fått kost meg på både litt motorvei og skikkelige svingete veier. Bilen var skodd med sommerdekk så jeg fikk testet den slik jeg ønsket, med både soltak og vinduer nede med motorlyd som får ekko fra fjellsidene.

Sammenligner med 991 da disse bilene er ganske tett på hverandre. 992 og 991 kjennes for meg omtrent like ut i sportslighet og veigrepet er enormt på begge to. Girkassene er lynkjappe, men 992 savner at pdk kaster deg frem i giringene slik 991 gjør. Og 991.1 har ekstremt mye bedre motorlyd rett og slett. Men heller ikke 992 er helt borte vekk. De har funnet en fin buldrende dempet og fortsatt sporty lyd som man kjenner igjen. Men man savner 991.1 4s.

Interiøret og designet er mye mer moderne og classy på 992, den er rett og slett sykt lekker. Men heller ikke 991 gjør seg bort. 992 er en egen klasse der.
Og setene er gode i begge, merker ingen nevneverdige forskjeller.
992 jeg prøvde hadde 4-hjulsstyring og det gjorde nok kjøreopplevelsen enda et lite hakk vassere uten at det merkes annet enn i de bittesmå detaljene.

I det store og hele er 992 4s en komfortabel sportsbil i normal-modus og en supersporty grombil i sportsmodus. Det samme er 991.
Det overrasker meg at heller ikke 992 er spesielt godt støydempet fra hjulstøyen. Det var litt synd, for ellers er bilen så nær perfekt man kommer med en strupet 2022-EU motorlyd…
Jeg foretrekker 991.1 4s - pga at det er halv pris. Men også fordi den er 95% av 992. Til halv pris. Bare med 3 ganger så deilig motorlyd på 991.1.

Konklusjon: enten måtte jeg hatt en 992 turbo S når man først skal ha turbomotor. Eller så liker jeg faktisk selvpustende 991.1 4S best. Kjøreopplevelsen er nok enda et hakk vassere i 992, men 991 er så helsikes god at man ikke tenker at man mangler noe.

Kjørte Ferrari Roma her om dagen, den var meget god. Men bedre enn 992? Kun støydemping og muligens litt mykere fjæring i «komfort-modus» - utover det foretrekker jeg 992 4S før en Ferrari Roma - selv om de skulle kostet det samme. Så er 992 1,3 mill billigere enn en Roma. Men i denne prisklassen velges nok ikke biler basert på å spare penger? For min del har det mye å si og bil til 4 millioner er utenkelig for meg å kjøpe i 2022.

Men så til det viktigste: ville jeg byttet inn Aston Martinen? Neppe. Den er mye bil for mindre penger. Og den har en grommere motorlyd, bedre komfort og likevel sport nok når man ønsker å leke seg for landeveikjøring. Mer gt-bil enn sportsbil, men mye mer tester og kunstverk p kjøre rundt i vs Porsche 911 som er et perfeksjonert tysk klinisk genial teknologi-sportsbil med gt-egenskaper. Ferrari Roma er en GT bil på Ferrari-vis som mangler tester og spenning. Den er lynkjapp i ytelsene, og skarp styring og har meget god balanse og kjøreegenskaper. Men setene er for dårlige.

Så alt i alt - mange hyggelige opplevelser og på tvers av prisklasser og bilmerker er det mye gøy man kan nyte bilturer i - men jeg beholder Aston Martinen litt til. Jeg ser etter en cabriolet. 991.1 4S cabriolet kan være en spennende kandidat. Men også Aston Martin DB9, Vanquish, Virage eller DB11 (riktignok v8) er spennende kandidater dersom jeg skal ha en cabriolet igjen.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Hardy-guttene skrev: søn okt 24, 2021 1:45 am
Kompressor skrev: fre okt 22, 2021 7:03 pm I dag har vi prøvd den barnesete-modellen vi tror vi går for, som har svingbar base og som kan klikkes rett i adapter i tvillingvogn og hvor vi kjøper neste barnesete-serie umiddelbart for å vite at de passer.
Før du tar helt av på Range Roveren, har du tenkt over at hvis du ikke er forsiktig så er du plutselig prøvekjørt en Escalade? :)
Er fortsatt på Range Rover - men timingen er ikke helt rett enda. Vurderer Range Rover fortløpende og nå lanseres nye RR Sport 10. mai.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

FredPerry^2 skrev: søn okt 24, 2021 7:16 pm
Hardy-guttene skrev: søn okt 24, 2021 1:45 am Før du tar helt av på Range Roveren, har du tenkt over at hvis du ikke er forsiktig så er du plutselig prøvekjørt en Escalade? :)
Range Rover er en røslig bil, men hadde en lengre periode med Inifiniti QX80 som leiebil i USA for et par år siden, og det var nesten litt rart å se ned på Range Rovere, Q7'er og X5'er. En Escalade ESV kunne vært en drømme-familiebil, så lenge man ikke må parkere på en normal norsk parkeringsplass.
Var med på QX-opplegg selv for noen år siden også. Virker rart at 'småbiler' som Qashqai (?) Er 'SUV' i slik sammenhemg. Der var vel kun V8 på QX/Armada/Titan.
(Husk at folk kan jobbpendle i slile biler og ha jøyere drivstoffkostnad pr. KM enn dieselgolf-pendleren i Norge med sine drivstoffpriser.

Apropos SUV så må jo noen lage tråd pmnue HR-V: Deg, meg eller SUV selv? Helst sistnevnte.

QX hadde vel fortsatt el. justerbare pedaler?

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Kompressor skrev: tir apr 12, 2022 6:10 pm
Kjørte Ferrari Roma her om dagen, den var meget god. Men bedre enn 992? Kun støydemping og muligens litt mykere fjæring i «komfort-modus» - utover det foretrekker jeg 992 4S før en Ferrari Roma - selv om de skulle kostet det samme. Så er 992 1,3 mill billigere enn en Roma. Men i denne prisklassen velges nok ikke biler basert på å spare penger? For min del har det mye å si og bil til 4 millioner er utenkelig for meg å kjøpe i 2022.
Ærlig sak å foretrekke burger og øl, selv på restaurant.

En venn venter på sin 992 GT3. Spent på den.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

I dag har jeg fått prøvekjørt nye nye Range Rover 350hk diesel-versjon og har i tillegg kjørt en forrige generasjon med V8 diesel som jeg vurderer.
Den nye er for dyr som ny, men man takker ikke nei når den står der og selgeren spør om jeg vil prøve.

Den har et ekstremt høyt komfortnivå, den er eksklusiv nok for de fleste vil jeg tro, og setene er merkbart bedre enn den forrige. Rekkesekser diesel gir en fin dur i dempet bakgrunn. Støydempingen er merkbart bedre på den nye, mem selv den gamle er god pp det området. Den gamle flyter av gårde med en svak v8 dur som man hører akkurat passe godt. Den har 340hk 4,4 liter og turbo, likevel føles den nye 350hk en del sprekere.
Den gamle føles nesten liten og nett når man hopper inn etter å ha kjørt den nyeste. Begge takler svinger godt uten spesiell overdrevet krening, men sportsbiler er de ikke. Der den gamle SDV8 kanskje er en 8 på komfort og den svever behagelig bortover motorveien og sluker det meste av ujevnheter, så topper den nye det hele med 10 av 10. Måten den gjynger på store motorveiujevnheter er i klasse minst på S-klasse W223 nivå, kanskje enda mykere. Svært imponert.
Den nyeste bilen må være noe av det beste jeg har kjørt. Og i forrige uke hadde jeg en taycan cross turismo på lån fordi vi vurderte den også, den utgår nok likevel pga bittelitt for liten plass. For kjøreopplevelsen er helt nydelkg. Dog ikke like komfortabel som Range Rover, til gjengjeld en del sportsligere dog…

Fikk skikkelig respekt for nye Range Rover - den har løftet alt to-tre hakk videre fra et allerede svært bra nivå. Den gamle SDV8 vurderes nøye, men avgjørelsen er ikke tatt, for den er ikke perfekt selv om den er i god stand. Stor Range Rover i utgående generasjon er mindre enn BMW iX ved direkte test med to barneseter baki og mor sittende mellom. Det er litt overraskende, og iX imponerer stadigvekk. Men komfortnivået til Range Rover når den ikke helt.

Uansett en herlig biluke er unnagjort og prøveturen i nye Range Rover har gjort den til soleklar drømmebil som nyere brukt og det vil bli husket i lang tid fremover.

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

KingsRoad skrev: tor apr 14, 2022 7:22 am
Kompressor skrev: tir apr 12, 2022 6:10 pm
Kjørte Ferrari Roma her om dagen, den var meget god. Men bedre enn 992? Kun støydemping og muligens litt mykere fjæring i «komfort-modus» - utover det foretrekker jeg 992 4S før en Ferrari Roma - selv om de skulle kostet det samme. Så er 992 1,3 mill billigere enn en Roma. Men i denne prisklassen velges nok ikke biler basert på å spare penger? For min del har det mye å si og bil til 4 millioner er utenkelig for meg å kjøpe i 2022.
Ærlig sak å foretrekke burger og øl, selv på restaurant.

En venn venter på sin 992 GT3. Spent på den.
992 GT3 er rimelig rå! Kjenner til en bilgjeng der 3 stk kjører 992 gt3, veldig gromme biler, men for stive fjærer og for lavt komfortnivå til at jeg selv kunne levd med en. Motoren er helt fantastisk.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Kompressor skrev: søn mai 29, 2022 9:03 am
KingsRoad skrev: tor apr 14, 2022 7:22 am
Kompressor skrev: tir apr 12, 2022 6:10 pm
Kjørte Ferrari Roma her om dagen, den var meget god. Men bedre enn 992? Kun støydemping og muligens litt mykere fjæring i «komfort-modus» - utover det foretrekker jeg 992 4S før en Ferrari Roma - selv om de skulle kostet det samme. Så er 992 1,3 mill billigere enn en Roma. Men i denne prisklassen velges nok ikke biler basert på å spare penger? For min del har det mye å si og bil til 4 millioner er utenkelig for meg å kjøpe i 2022.
Ærlig sak å foretrekke burger og øl, selv på restaurant.

En venn venter på sin 992 GT3. Spent på den.
992 GT3 er rimelig rå! Kjenner til en bilgjeng der 3 stk kjører 992 gt3, veldig gromme biler, men for stive fjærer og for lavt komfortnivå til at jeg selv kunne levd med en. Motoren er helt fantastisk.
Definitivt ingen daily driver :) Vanlig å ta med seg disse til NBR. Der er de i sitt ess (biler og gjenger).

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

KingsRoad skrev: søn mai 29, 2022 9:48 am
Kompressor skrev: søn mai 29, 2022 9:03 am
KingsRoad skrev: tor apr 14, 2022 7:22 am

Ærlig sak å foretrekke burger og øl, selv på restaurant.

En venn venter på sin 992 GT3. Spent på den.
992 GT3 er rimelig rå! Kjenner til en bilgjeng der 3 stk kjører 992 gt3, veldig gromme biler, men for stive fjærer og for lavt komfortnivå til at jeg selv kunne levd med en. Motoren er helt fantastisk.
Definitivt ingen daily driver :) Vanlig å ta med seg disse til NBR. Der er de i sitt ess (biler og gjenger).
På bane er Gt3 helt sikkert konge. Har prøvd meg litt med en 996 på bane for noen år siden, kjempegøy, men det tar dessverre for mye tid som jeg ikke har for tiden. Så jeg har fokus på GT-kosebiler. Om jeg bytter Aston Martinen skal jeg ha cabriolet igjen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»