Generelle nyheter rundt bil

Svar
Someone

Re: Generelle nyheter rundt bil

Legg inn av Someone »

Iseran2770 skrev: tir okt 26, 2021 10:24 am
Someone skrev: tir okt 26, 2021 9:51 am Kommer Lancia tilbake med Delta modellen?

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55624
2027 var skikkelig "langtidsplanlegging".
For Lancia er jo det "snart"

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Someone skrev: tir okt 26, 2021 10:30 am
Iseran2770 skrev: tir okt 26, 2021 10:24 am
Someone skrev: tir okt 26, 2021 9:51 am Kommer Lancia tilbake med Delta modellen?

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55624
2027 var skikkelig "langtidsplanlegging".
For Lancia er jo det "snart"
Litt som Alfa Romeo som skulle lansere modeller på rekke og rad i snart 10 år, og det er vel kommet to nye hvis jeg ikke husker feil.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Iseran2770 skrev: tir okt 26, 2021 10:24 am
Someone skrev: tir okt 26, 2021 9:51 am Kommer Lancia tilbake med Delta modellen?

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55624
2027 var skikkelig "langtidsplanlegging".
Ja, da er det snakk om en bil i kompaktklassen. Før det vil de komme med en SUV/Crossover(2026) og enda tidligere en kompakt bybil(2024). Den siste, som kommer først, er jo et marked hvor de dominerer kraftig i dag med (urgamle) Ypsilon som nest mest solgte bil i Italia i dag, tett fulgt av Fiat 500.

Om det blir vinn eller forsvinn tror jeg har mye med kjøreegenskaper og design, og for Lancia litt luksusfølelse, å gjøre. Når det gjelder design så føler jeg meg 100% sikker på at de lykkes, selv gamle biler som Alfa 156, GTV/Spider(Type 916), 159 og Brera/Spider(Type 939) ser jo nydelig ut i dag. Tenk om man kunne få kjøpt en Tesla Model 3 som så ut som en Alfa 156 og ikke en Chrysler Neon!

Nå er heldigvis "helvete" med motorblokker fra GM over, det var en mørk periode mellom TS(Twin spark) og TBi motorene hvor de måtte bruke motorblokker fra GM. Så synd det ikke ble solgt flere biler med 1750TBi motoren.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

InternalExile skrev: tir okt 26, 2021 3:04 pm Tenk om man kunne få kjøpt en Tesla Model 3 som så ut som en Alfa 156 og ikke en Chrysler Neon!
Hver gang jeg ser en Model 3 tenker alltid "kupètaket er for høyt i forhold til bilen". Forfra ser den litt ut som en Boble som har fått strukket panseret og hevet taket.

henlie

Legg inn av henlie »

Rainmaker skrev: tir okt 26, 2021 3:11 pm
InternalExile skrev: tir okt 26, 2021 3:04 pm Tenk om man kunne få kjøpt en Tesla Model 3 som så ut som en Alfa 156 og ikke en Chrysler Neon!
Hver gang jeg ser en Model 3 tenker alltid "kupètaket er for høyt i forhold til bilen". Forfra ser den litt ut som en Boble som har fått strukket panseret og hevet taket.
Ja, i begynnelsen syntes jeg den så litt snodig ut, syntes de som satt foran så veldig store ut ift. bilen av en eller annen grunn. Har vel noe med at du ser veldig mye av rattet utenfra ift. i andre biler og at dashbordet er lavere, samtidig som taket virker høyt ift. resten.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Tragisk, men nå er bråket rundt drift av Rudskogen Motorsenter dukket opp igjen. Det skal være en spesiell "nabo" som kjøpte eiendommen lenge etter at Rudskogen Motorsenter var åpnet som står i ledetog for dette. Han nekter selvsagt å flytte.

Årelange naboprotester(les en fyr) om støy er bakgrunnen for at Statsforvalteren i Oslo og Viken vil legge kraftige begrensninger på aktiviteten ved Rudskogen Motorsenter i Rakkestad kommune.

Statsforvalteren vil stenge alle kjøring i hele juni måned og begrense konkurransekjøring til åtte søndager i året.
Rudskogen, som er eid av motorsportmannen Harald Huysmann, er nasjonalt hovedanlegg for motorsport i Norge. Naboer har stilt urealistiske krav om en 30-40 meter høy støyskjerm.

Blir dette stående så er det nok kroken på døra for Rudskogen Motorsenter.

henlie

Legg inn av henlie »

nometalhorse skrev: tir okt 26, 2021 5:48 pm Tragisk, men nå er bråket rundt drift av Rudskogen Motorsenter dukket opp igjen. Det skal være en spesiell "nabo" som kjøpte eiendommen lenge etter at Rudskogen Motorsenter var åpnet som står i ledetog for dette. Han nekter selvsagt å flytte.

Årelange naboprotester(les en fyr) om støy er bakgrunnen for at Statsforvalteren i Oslo og Viken vil legge kraftige begrensninger på aktiviteten ved Rudskogen Motorsenter i Rakkestad kommune.

Statsforvalteren vil stenge alle kjøring i hele juni måned og begrense konkurransekjøring til åtte søndager i året.
Rudskogen, som er eid av motorsportmannen Harald Huysmann, er nasjonalt hovedanlegg for motorsport i Norge. Naboer har stilt urealistiske krav om en 30-40 meter høy støyskjerm.

Blir dette stående så er det nok kroken på døra for Rudskogen Motorsenter.
Fryktelig synd i så tilfelle. Uten sammenligning så var det noen naboer til en barneskole her i Bærum som klaget på at de spilte musikk i 25 minutter i storefri hver fredag om sommeren. https://www.tv2.no/a/10984549/

Man skal selvsagt ta støyforurensning på alvor, men skal man legge ned toglinjen fordi man har bosatt seg rett ved den og blir plaget av støyen?

Jan

Legg inn av Jan »

henlie skrev: ons okt 27, 2021 7:40 am
nometalhorse skrev: tir okt 26, 2021 5:48 pm Tragisk, men nå er bråket rundt drift av Rudskogen Motorsenter dukket opp igjen. Det skal være en spesiell "nabo" som kjøpte eiendommen lenge etter at Rudskogen Motorsenter var åpnet som står i ledetog for dette. Han nekter selvsagt å flytte.

Årelange naboprotester(les en fyr) om støy er bakgrunnen for at Statsforvalteren i Oslo og Viken vil legge kraftige begrensninger på aktiviteten ved Rudskogen Motorsenter i Rakkestad kommune.

Statsforvalteren vil stenge alle kjøring i hele juni måned og begrense konkurransekjøring til åtte søndager i året.
Rudskogen, som er eid av motorsportmannen Harald Huysmann, er nasjonalt hovedanlegg for motorsport i Norge. Naboer har stilt urealistiske krav om en 30-40 meter høy støyskjerm.

Blir dette stående så er det nok kroken på døra for Rudskogen Motorsenter.
Fryktelig synd i så tilfelle. Uten sammenligning så var det noen naboer til en barneskole her i Bærum som klaget på at de spilte musikk i 25 minutter i storefri hver fredag om sommeren. https://www.tv2.no/a/10984549/

Man skal selvsagt ta støyforurensning på alvor, men skal man legge ned toglinjen fordi man har bosatt seg rett ved den og blir plaget av støyen?
Her i Bergen har vi en kar som tydeligvis mener dette. Han kjøpte hus tett på jernbanelinjen som har lagt der siden 60- tallet for 20 år siden. Saken er bak betalingsmur. https://www.ba.no/naboer-vurderer-a-fly ... -8-1689890

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Da er det klart for Z06 versjonen av siste Chevrolet Corvette, og som vanlig er den spisset i forhold til et allerede bra utgangspunkt. De har f.eks den kraftigste serieproduserte V8 motoren som noen gang er laget uten noen form for overladning. Den har 680HK, og 623Nm og max rpm er så høyt som 8600.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... officiell/

SweNor

Legg inn av SweNor »

nometalhorse skrev: tir okt 26, 2021 5:48 pm Tragisk, men nå er bråket rundt drift av Rudskogen Motorsenter dukket opp igjen. Det skal være en spesiell "nabo" som kjøpte eiendommen lenge etter at Rudskogen Motorsenter var åpnet som står i ledetog for dette. Han nekter selvsagt å flytte.

Årelange naboprotester(les en fyr) om støy er bakgrunnen for at Statsforvalteren i Oslo og Viken vil legge kraftige begrensninger på aktiviteten ved Rudskogen Motorsenter i Rakkestad kommune.

Statsforvalteren vil stenge alle kjøring i hele juni måned og begrense konkurransekjøring til åtte søndager i året.
Rudskogen, som er eid av motorsportmannen Harald Huysmann, er nasjonalt hovedanlegg for motorsport i Norge. Naboer har stilt urealistiske krav om en 30-40 meter høy støyskjerm.

Blir dette stående så er det nok kroken på døra for Rudskogen Motorsenter.
Det er ganske mange skytebaner i Norge som er stengt etter at de har fått vriompeiser som naboer. En stor kranglefant kan ødelegge for veldig mange, spesielt for skyttere, jegere og motorsportsutøvere siden det ikke er spesielt politisk korrekte aktiviteter nå som verden har gått av hengslene.

henlie

Legg inn av henlie »

nometalhorse skrev: ons okt 27, 2021 8:47 pm Da er det klart for Z06 versjonen av siste Chevrolet Corvette, og som vanlig er den spisset i forhold til et allerede bra utgangspunkt. De har f.eks den kraftigste serieproduserte V8 motoren som noen gang er laget uten noen form for overladning. Den har 680HK, og 623Nm og max rpm er så høyt som 8600.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... officiell/
Dette var mye mer oppløftende å lese om :) Rå bil, morsomt at de kjører selvpustende uten elektrisk drahjelp i disse dager, blir vel den siste..

RS6C8

Legg inn av RS6C8 »

Nye Mercedes-AMG SL presentert i dag.

Hadde den kommet som ren coupe hadde jeg slått til på flekken! Spennende om neste gen AMG GT (Om det kommer?) drar noen likheter med denne.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

RS6C8 skrev: tor okt 28, 2021 4:48 pm Nye Mercedes-AMG SL presentert i dag.

Hadde den kommet som ren coupe hadde jeg slått til på flekken! Spennende om neste gen AMG GT (Om det kommer?) drar noen likheter med denne.
Jeg har alltid likt SL, men er milevis unna å være et cabriolet-menneske.

Someone

Legg inn av Someone »

Da var Volvo Cars tilbake på børs, denne gangen som et eget selskap. Med en verdi på over 160 mrd, er det jo endel mer enn hva selskap ble kjøpt opp av Geely i sin tid

https://e24.no/boers-og-finans/i/RrKOex ... ersdebuten

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Toyota bZ4X klar – ny elbil med noe over 45 mils rekkevidde. Er nok mange trofaste Toyota kjører som har ventet på denne. Den nye plattformen e-TNGA som er utviklet sammen med Subaru skal danne grunnlaget for seks nye Toyota modeller med batteri i tiden fremover.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -rackvidd/

Enkleste bZ4x kommer kun som fwd, og så kommer en med to motorer og dermed drift på alle hjul. Men selv denne bruker 7,7s til 100km/t, og det er vel overraskende slapt for en elbil i 2022.

Someone

Legg inn av Someone »

Giulietta navnet kommer tilbake, ved at Alfa Romeo skal basere sin modell gjennom samme plattform som kommende Peugeot 308 og DS4, blant annet

https://bilnorge.no/artikkel.php?aid=55708

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Nesten så man må sjekke kalenderen - det er tomt for grønnfarge, og derfor får varebiler nå hvite skilt!

«Statens vegvesen sin kjennemerkeprodusent har ikke materiale til å produsere grønne kjennemerker. For å unngå stopp i registreringer av varebil klasse 2 gir Statens vegvesen spesiell tillatelse til bruk av hvite ordinære kjennemerker på varebil klasse 2 i en periode», heter det i brevet.
https://www.yrkesbil.no/statens-vegvese ... ilt/166028

«all grønnfargen går med i det grønne skiftet – da blir det ingenting igjen til skiltprodusentene»

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Mindre enn fire måneder siden samarbeidet ble annonsert er nå Bugatti Rimac med hovedkvarter i Kroatia virkelighet.
I avtalen fra i sommer hvor Porsche og Rimac gikk sammen og "kjøpte" Bugatti ble det klart at Porsche skulle eie 45% av Bugatti, og Rimac skulle ha resterende 55%. Fra før så eier Porsche 24% av Rimac. Stephan Winkelmann går av som sjef for Bugatti, og går over til Lamborghini. Mate Rimac overtar som leder for det nye selskapet.

https://www.motor1.com/news/544844/buga ... announced/

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Herlig at vi endelig har fått et flott motorcenter i Rogaland (ca. 10 mil sør for Stavanger)

Heldigvis er der ingen naboer som kan klage og lage krøll i fremtiden, slik som dessverre har skjedd på Rudskogen.

Fin lyd i Cayman GT4 når Dennis Hauger gir på i slutten av videoen :D


Ribba

Legg inn av Ribba »

MacanT skrev: tor nov 04, 2021 2:19 pm Heldigvis er der ingen naboer som kan klage og lage krøll i fremtiden, slik som dessverre har skjedd på Rudskogen.
Misunnelig. Skulle gjerne hatt en bane i nærheten.

Angående krøll. Det kan kanskje skje at noen flytter inn i nærheten der og kommer til å lage krøll for dette baneanlegget også.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Ribba skrev: tor nov 04, 2021 5:14 pm
MacanT skrev: tor nov 04, 2021 2:19 pm Heldigvis er der ingen naboer som kan klage og lage krøll i fremtiden, slik som dessverre har skjedd på Rudskogen.
Misunnelig. Skulle gjerne hatt en bane i nærheten.

Angående krøll. Det kan kanskje skje at noen flytter inn i nærheten der og kommer til å lage krøll for dette baneanlegget også.
Tviler på det. Anlegget er bygget i ulendt terreng og med et av Nord-Europas største dagbrudd, en av landets største vindparker og en populær skytebane i nærheten er det nok liten risiko for at noen kommer å bygge bolig i dette området :)

Ribba

Legg inn av Ribba »

MacanT skrev: fre nov 05, 2021 11:46 am
Ribba skrev: tor nov 04, 2021 5:14 pm
MacanT skrev: tor nov 04, 2021 2:19 pm Heldigvis er der ingen naboer som kan klage og lage krøll i fremtiden, slik som dessverre har skjedd på Rudskogen.
Misunnelig. Skulle gjerne hatt en bane i nærheten.

Angående krøll. Det kan kanskje skje at noen flytter inn i nærheten der og kommer til å lage krøll for dette baneanlegget også.
Tviler på det. Anlegget er bygget i ulendt terreng og med et av Nord-Europas største dagbrudd, en av landets største vindparker og en populær skytebane i nærheten er det nok liten risiko for at noen kommer å bygge bolig i dette området :)
Så flytter det inn en gretten nabo som tror han/hun/hen er verdens mest privilegerte menneske, så spøker det altså ikke bare for motorsenteret? :)

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Volkswagenkoncernens vd Herbert Diess hadde møte med arbeiderne på den store fabrikken i Wolfsburg her om dagen, og da uttrykte han sin bekymring for Tesla fremover. Flere av de gamle og store bilbyggerne virket ikke veldig bekymret for Tesla for 10 år siden, men det har snudd seg med årene.

VW har startet overgangen til elbiler, men har møtt og møter motstand fra fagforeningene som mener de går for raskt frem. Vi kan på en måte forstå det, for behovet for arbeidere i produksjonen vil gå ned. Diess sier VW nå bruker rundt 30 timer på å bygge en ID-bil, og at denne tiden skal ned til 20 timer i løpet av 2022. Problemet er at Tesla kun bruker 10 timer på å bygge en Model 3 ved den nye fabrikken i Berlin nå, og at de helt sikkert kommer godt under 10 timer når alt er innkjørt.

Ellers rir mangelen på halvledere VW hardere enn flere andre.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... -industri/

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

nometalhorse skrev: lør nov 06, 2021 11:15 am Volkswagenkoncernens vd Herbert Diess hadde møte med arbeiderne på den store fabrikken i Wolfsburg her om dagen, og da uttrykte han sin bekymring for Tesla fremover. Flere av de gamle og store bilbyggerne virket ikke veldig bekymret for Tesla for 10 år siden, men det har snudd seg med årene.

VW har startet overgangen til elbiler, men har møtt og møter motstand fra fagforeningene som mener de går for raskt frem. Vi kan på en måte forstå det, for behovet for arbeidere i produksjonen vil gå ned. Diess sier VW nå bruker rundt 30 timer på å bygge en ID-bil, og at denne tiden skal ned til 20 timer i løpet av 2022. Problemet er at Tesla kun bruker 10 timer på å bygge en Model 3 ved den nye fabrikken i Berlin nå, og at de helt sikkert kommer godt under 10 timer når alt er innkjørt.

Ellers rir mangelen på halvledere VW hardere enn flere andre.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... -industri/
Model 3 skal vel ikke bygges i fabrikken i Berlin? Mener den er ment for Y.

Ellers bekrefter dette noe jeg har mistenkt lenge. Fagforeningene har prøvd å motarbeide elektrifisering med den famøse "dieselbil er mer miljøvennlig enn ELbil" som det mest groteske, fordi de har egen interesse av det. ELbil produksjon er mindre arbeidskrevende.

Med hans skryt av Teslas effektivitet i produksjon, så skulle vi nesten tro han eide aksjer i Tesla. Bobla blir ikke mindre etter dette. Kan dette stemme? Vet at Musk og VW sjefen har en form for sammarbeid så det kan godt hende at de har gitt hverandre slike opplysninger.

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

nometalhorse skrev: lør nov 06, 2021 11:15 am Flere av de gamle og store bilbyggerne virket ikke veldig bekymret for Tesla for 10 år siden, men det har snudd seg med årene.
Jeg tror det vil snu igjen, kanskje før nye 10 år er gått. Kjøpte en dings(nattlampe med Internettradio) fra Aliexpress en tid tilbake og lyttet til en del engelsktalende kinesiske kanaler. Der var det et langt intervju med en professor i Kina om fremtiden til bilindustrien. Han ble spurt om han trodde Tesla eller VW ville "vinne" kampen. Han var klar på at VW ville vinne. Tesla er et teknologiselskap mens VW er en bilprodusent. Teknologi kan kjøpes, men biler må lages og der ligger VW milevis foran Tesla.

Mange Tesla-frelste liker sammenligne ICE-biler med KODAK eller NOKIA, de bør heller se på Tesla og historien til WordPerfect, Netscape, Lotus 123, Altavista osv.

Om ikke så mange år dreier ikke elbiler seg om batterikapasitet, kjørelengde, ladehastighet ol. Det vil være hyllevare for alle bilprodusenter, da vinner de som lager de beste bilene. En kamp VW og andre har kjempet i mange år.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

10 år er hinsides lang tid i bilbransjen. Når du ser hva som har skjedd de siste 10 årene. Mye kan være forandret på den tiden, både i rammevilkår og folks syn på bilen.

Som jeg har sagt før så er Teslahaterne alt for opptatt av Tesla, for det er mye annet som endres også nå. Kineserne er på full fart inn i markedene, og har en sinnsyk rik stat å backe seg på. I tillegg har de sikret seg kontroll på enorme mineralforekomster i Afrika.

Jeg vil også snu det internal sier på hodet. Teslas store fortrinn er at de er et teknologiselskap. De lager softwaren selv, og er ikke avhengig av at eksterne selskap lager noe som skal fungere sømfritt med andre komponenter i bilen. Her er det potensiale for mye trøbbel, noe VAG til gangs har fått merke. Drivlinjer kan jo kjøpes som hyllevare, noe Polestar og Volvo har gjort.

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Her er det vel mer snakk om produksjonsteknologi, og ikke så mye software. Riktignok har VAG hatt problemer her, men det har ikke så mye med produksjonstid per bil å gjøre.

Dette går vel mer på grad av automatisering og til dels pressstøyping av større deler, som man tradisjonelt har sveiset/limt sammen av mindre støpte eller stansede deler. Her sparer man ikke bare tid, men også vekt. Graden av automatisering er vel grunnen til at man fikk store problemer ved oppstarten av produksjonen i av Tesla 3 i USA.

Tesla lager nødvendigvis ikke perfekte biler, men de har unektelig tilført noe nytt, og da ikke bare ved å lage elbiler. Mye av utviklingen har foregått hos underleverandører hos de tradisjonelle fabrikantene, og noen av fabrikantene har jo til og med samarbeidet om å ikke utvikle bilene videre for å slippe kostnader til dette. I tillegg har vel bilindustrien ikke vært noen gullgruve de siste årene, så man sliter nok med kapital, noe som ikke virker å være et problem for et selskap som blir mer sett på som et teknologiselskap, enn en bilprodusent.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

Ribba skrev: fre nov 05, 2021 9:14 pm
MacanT skrev: fre nov 05, 2021 11:46 am
Ribba skrev: tor nov 04, 2021 5:14 pm

Misunnelig. Skulle gjerne hatt en bane i nærheten.

Angående krøll. Det kan kanskje skje at noen flytter inn i nærheten der og kommer til å lage krøll for dette baneanlegget også.
Tviler på det. Anlegget er bygget i ulendt terreng og med et av Nord-Europas største dagbrudd, en av landets største vindparker og en populær skytebane i nærheten er det nok liten risiko for at noen kommer å bygge bolig i dette området :)
Så flytter det inn en gretten nabo som tror han/hun/hen er verdens mest privilegerte menneske, så spøker det altså ikke bare for motorsenteret? :)
Da må denne gretne personen ta med seg telt for det finnes ikke boliger i området :D

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

Fernandovonarb skrev: lør nov 06, 2021 12:35 pm 10 år er hinsides lang tid i bilbransjen.
Ironi? Bilparken i Norge har en gjennomsnittsalder på 10,7 år!

Egentlig ikke mye som har skjedd de siste 100 år med bil. De har fortsatt 4 hjul og brukes til å frakte personer eller gods fra A til B, og selvsagt til underholdning.

Du kan prøve snu det på hodet, men da å definere at Tesla sin fordel er et teknologiselskap blir i mitt hode helt feil. Bare i min levetid har vi sett mengder med teknologiselskap komme og gå. De store bilprodusentene er de samme.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

InternalExile skrev: søn nov 07, 2021 11:01 am
Fernandovonarb skrev: lør nov 06, 2021 12:35 pm 10 år er hinsides lang tid i bilbransjen.
Ironi? Bilparken i Norge har en gjennomsnittsalder på 10,7 år!

Egentlig ikke mye som har skjedd de siste 100 år med bil. De har fortsatt 4 hjul og brukes til å frakte personer eller gods fra A til B, og selvsagt til underholdning.

Du kan prøve snu det på hodet, men da å definere at Tesla sin fordel er et teknologiselskap blir i mitt hode helt feil. Bare i min levetid har vi sett mengder med teknologiselskap komme og gå. De store bilprodusentene er de samme.
For de som kjører italienske biler så har det ikke skjedd så mye på 10 år, men de andre så har de fått med seg revolusjonen som har skjedd :D . Forbrenningsmotoren har fått sluttdato og bilene har mer eller mindre blitt digitalisert.

Store teknologiselskap har overlevd og blitt gigantiske, mens store bilprodusenter har overlevd og små forsvunnet. Ser ikke helt forskjellen her.

Poenget mitt er at software blir mer og mer viktig i en bransje som før ekstremt analog. For 10-15 år siden var det ingen, absolutt ingen som forutså denne utviklingen. Bilene ble trimmet av en møkkete mekaniker ved å skru på dingser i en motor, gjerne ved å bytte komponenter, men nå kan du få en kode ferdig sendt og installert på 5 minutter trådløst. Som gjør akkurat samme jobben ytelsesmessig.

Om 10 år så er det ikke sikkert i nærheten det samme tallet som i dag har egen bil. Bildeling vil helt sikkert bli mer vanlig etter hvert som bilene blir skjøvet ut fra byene. Autonomi blir også viktig, noe som software er essensiell for å få til å fungere. Klimakampen kommer til å gi endringer som vil svi for utrolig mange, men for å legge til det, glede mange som vil ha en grønnere verden. Endringer blir det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»