Løpetrening

Svar
Intervallhall
Innlegg: 1627

Re: Løpetrening

Legg inn av Intervallhall »

Expekt skrev: søn aug 29, 2021 11:00 pm
Kahooot skrev: søn aug 29, 2021 9:56 pm Noen som var med på Sentrumsløpet her i helga?
Jeg ser på strava at et par kompiser var med på løpet. De klokket begge inn på litt over 40 minutter. Jeg aner ikke hvordan løypa er, men den ser litt tung ut?
Rundt 100 høydemeter. Og den første kilometeren er den tøffeste.

utenforallfarvei

Legg inn av utenforallfarvei »

Kahooot skrev: søn aug 29, 2021 9:56 pm Noen som var med på Sentrumsløpet her i helga? Varmt vær og tøff løype ble tungt mentalt i år. Fikk heldigvis en god rygg, og i vindskyggen ble beina bedre for hver kilometer. Klokket inn på 39.34 etter en spurt som førte til sure oppstøt i målområdet :( Ekstremt fornøyd med pers. Viser at trening fortsatt funker. Mye å gå på!
Sentrumsloepet da tenker jeg paa det som gikk paa Karl Johan, ikke Carlihagen..
men 100 m. stigning hvor gikk loeypa da? Og er lopet 10 km?
Moro aa veta vettu. Ha en fin helg med god trening !

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Hadde 12 kilometer terskel på programmet i dag. Hadde tidenes tyngste bein. Følt meg enormt sprek de siste dagene, så gledet meg til å teste ut terskelfarten. Ble en voldsom nedtur, og beina stivnet før pusten kom. Førte til ujevn løping, og relativt dårlig humør. Håper det er en økning i mengden som gjør utslag? Andre som har følt på helt daue bein på trening? Økten ble gjennomført på rundt 4.20 på kilometeren, og litt under terskelpuls i snitt. Følelsen var adskillig verre. Føltes nesten som all-out...

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Intervallhall skrev: søn aug 29, 2021 9:56 pm Noen som var med på Sentrumsløpet her i helga? Varmt vær og tøff løype ble tungt mentalt i år. Fikk heldigvis en god rygg, og i vindskyggen ble beina bedre for hver kilometer. Klokket inn på 39.34 etter en spurt som førte til sure oppstøt i målområdet :( Ekstremt fornøyd med pers. Viser at trening fortsatt funker. Mye å gå på!
Intervallhall skrev: søn sep 05, 2021 9:53 pm Hadde 12 kilometer terskel på programmet i dag. Hadde tidenes tyngste bein. Følt meg enormt sprek de siste dagene, så gledet meg til å teste ut terskelfarten. Ble en voldsom nedtur, og beina stivnet før pusten kom. Førte til ujevn løping, og relativt dårlig humør. Håper det er en økning i mengden som gjør utslag? Andre som har følt på helt daue bein på trening? Økten ble gjennomført på rundt 4.20 på kilometeren, og litt under terskelpuls i snitt. Følelsen var adskillig verre. Føltes nesten som all-out...
Hva gjorde du av løping i tidsrommet mellom disse postene?
Hvordan har du funnet terskelfarten din?
Varmet du opp før terskeløkten?

Meningen med en terskeløkt er å løpe i en fart hvor syrenivået i blodet ligger rundt x-antall mmol. Når dette gjøres jevnlig vil farten etter hvert øke i forhold til samme nivå av melkesyre, altså kan man løpe fortere uten at syre bygger seg opp. For mye syre er destruktivt og kontraproduktivt ift. aerobisk utvikling.

Kombinasjonen av farten og antall kilometer du nevner blir jo nesten som å løpe i terskelfart i 50-60 minutter, som roughly er max av hvor lenge man kan holde terskelfart. Det sier seg selv at det er rimelig intenst og krever lengre restitusjon, som kunne nyttes til flere kortere terskeløkter.

https://www.runnersworld.com/advanced/a ... our-tempo/

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Bjoneroa skrev: tor sep 09, 2021 5:09 pm
Intervallhall skrev: søn aug 29, 2021 9:56 pm Noen som var med på Sentrumsløpet her i helga? Varmt vær og tøff løype ble tungt mentalt i år. Fikk heldigvis en god rygg, og i vindskyggen ble beina bedre for hver kilometer. Klokket inn på 39.34 etter en spurt som førte til sure oppstøt i målområdet :( Ekstremt fornøyd med pers. Viser at trening fortsatt funker. Mye å gå på!
Intervallhall skrev: søn sep 05, 2021 9:53 pm Hadde 12 kilometer terskel på programmet i dag. Hadde tidenes tyngste bein. Følt meg enormt sprek de siste dagene, så gledet meg til å teste ut terskelfarten. Ble en voldsom nedtur, og beina stivnet før pusten kom. Førte til ujevn løping, og relativt dårlig humør. Håper det er en økning i mengden som gjør utslag? Andre som har følt på helt daue bein på trening? Økten ble gjennomført på rundt 4.20 på kilometeren, og litt under terskelpuls i snitt. Følelsen var adskillig verre. Føltes nesten som all-out...
Hva gjorde du av løping i tidsrommet mellom disse postene?
Hvordan har du funnet terskelfarten din?
Varmet du opp før terskeløkten?

Meningen med en terskeløkt er å løpe i en fart hvor syrenivået i blodet ligger rundt x-antall mmol. Når dette gjøres jevnlig vil farten etter hvert øke i forhold til samme nivå av melkesyre, altså kan man løpe fortere uten at syre bygger seg opp. For mye syre er destruktivt og kontraproduktivt ift. aerobisk utvikling.

Kombinasjonen av farten og antall kilometer du nevner blir jo nesten som å løpe i terskelfart i 50-60 minutter, som roughly er max av hvor lenge man kan holde terskelfart. Det sier seg selv at det er rimelig intenst og krever lengre restitusjon, som kunne nyttes til flere kortere terskeløkter.

https://www.runnersworld.com/advanced/a ... our-tempo/
1. Hadde hviledag dagen etter sentrumsløpet. Løp rolig mandag-torsdag for å komme tilbake i treningsrytmen. Best følelse på torsdagen. Hviledag på fredag. Rolig 12 km på lørdagen. Denne terskeløkten var altså første hardøkt etter sentrumsløpet.

2. Terskelfart er kun basert på puls via pulsbelte. Vet det ikke er optimalt, men det gir en grei pekepinn.

3. Oppvarming og nedjogg på 15 min

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Intervallhall skrev: tor sep 09, 2021 5:46 pm ...
Her er treningstider du kan følge, basert på 10k pers'en din.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Kanskje noen her kan gi meg svar på et ganske enkelt spm:

Etter en lengre periode hvor jeg har gått laaaange turer, særlig så lenge ferien varte, kjenner jeg at tiden ikke strekker til nå som hverdagen er på plass. Langturer er derfor forbeholdt helgen. Har derfor begynt å jogge litt igjen, etter et mildt sagt lengre opphold. Tross alt bedre å jogge 45-60 min enn å gå en tur like lenge. Etter de første joggeturene har jeg kjent meg veldig stiv og støl i lår og legger. Det er jo greit og normalt inntil jeg får litt rytme på løpingen. Spørsmålet mitt er om det er lurt, dumt eller ett fett om jeg løper med stive7vonde bein? Er det meningen at man skal "løpe gjennom smerten" eller skal man liksom la alt bli tipp-top før man begynner igjen?

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Lezah skrev: søn sep 12, 2021 12:29 pm Kanskje noen her kan gi meg svar på et ganske enkelt spm:

Etter en lengre periode hvor jeg har gått laaaange turer, særlig så lenge ferien varte, kjenner jeg at tiden ikke strekker til nå som hverdagen er på plass. Langturer er derfor forbeholdt helgen. Har derfor begynt å jogge litt igjen, etter et mildt sagt lengre opphold. Tross alt bedre å jogge 45-60 min enn å gå en tur like lenge. Etter de første joggeturene har jeg kjent meg veldig stiv og støl i lår og legger. Det er jo greit og normalt inntil jeg får litt rytme på løpingen. Spørsmålet mitt er om det er lurt, dumt eller ett fett om jeg løper med stive7vonde bein? Er det meningen at man skal "løpe gjennom smerten" eller skal man liksom la alt bli tipp-top før man begynner igjen?
Oppvarming? Uttøyning? Hvor lenge siden er det du har løpt turer på 45-60 min? Viktig å tøye ankler, legger, setemuskler, hofteleddsbøyer og fremside lår og du kan unngå skader. Forskjell på å løpe med tunge ben vs smerte, det siste bør du unngå.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Gloriana skrev: søn sep 12, 2021 5:13 pm Oppvarming? Uttøyning? Hvor lenge siden er det du har løpt turer på 45-60 min? Viktig å tøye ankler, legger, setemuskler, hofteleddsbøyer og fremside lår og du kan unngå skader. Forskjell på å løpe med tunge ben vs smerte, det siste bør du unngå.
Nja, varierer vel litt...jeg går fort litt avhengig av humør noen minutter før jeg jogger men det er ustrukturert, ja. Tøyer 5 min cirka etterpå. Her har jeg nok mye å gå på, tar kun den klassiske "holde fot opp mot rumpe og tøye lår"-greia og fotsåle mot et trappetrinn og lene fremover.

Nei sist jeg jogget noe videre var nok i fjor høst. Mye gåing siden da men ikke jogging. Etter sist økt var det uvanlig nok i lårene jeg kjente mest ubehag, en slags blanding av stivhet og lett smerte.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Lezah skrev: søn sep 12, 2021 5:20 pm
Nja, varierer vel litt...jeg går fort litt avhengig av humør noen minutter før jeg jogger men det er ustrukturert, ja. Tøyer 5 min cirka etterpå. Her har jeg nok mye å gå på, tar kun den klassiske "holde fot opp mot rumpe og tøye lår"-greia og fotsåle mot et trappetrinn og lene fremover.

Nei sist jeg jogget noe videre var nok i fjor høst. Mye gåing siden da men ikke jogging. Etter sist økt var det uvanlig nok i lårene jeg kjente mest ubehag, en slags blanding av stivhet og lett smerte.
Litt for mye for fort, men det går nok fort over. Kjør en skikkelig god oppvarming og del økten opp, følg gjerne et opptreningsprogram.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Gloriana skrev: søn sep 12, 2021 5:37 pm
Litt for mye for fort, men det går nok fort over. Kjør en skikkelig god oppvarming og del økten opp, følg gjerne et opptreningsprogram.
Akkurat det første der er nok veldig typisk meg, ja :P Det med økter er sikkert ikke dumt, jeg har en slags tvangstanke om at mye av vinninga går bort i spinninga ved den minste pause, hvilket jo er snodig. Burde være flinkere til posjonere ut ting. Godt tips. Kan vurdere å se om jeg finner et slags enkelt program, ja.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Gloriana skrev: søn sep 12, 2021 5:13 pm
Oppvarming?
Det er litt snodig, men i går før jeg stilte spørsmålet mitt løp jeg 1t 05m. Etterpå konset jeg mye mer enn forrige økt på å tøye mer ut; jeg er slapp på sånt så mye for meg er sikkert lite for proffene :) Det er en merkbar forskjell i hvordan føtter, legger og lår har det i dag kontra dagen etter forrige (første) lengre løpetur. Da var det helt krise i et par dager. Kanskje dette går seg til med mer tøying fremover. Blir ikke ny tur i dag, men kanskje onsdag hvis "restitusjonen" fortsetter i samme tempo.

Gloriana

Legg inn av Gloriana »

Lezah skrev: man sep 13, 2021 10:19 am
Det er litt snodig, men i går før jeg stilte spørsmålet mitt løp jeg 1t 05m. Etterpå konset jeg mye mer enn forrige økt på å tøye mer ut; jeg er slapp på sånt så mye for meg er sikkert lite for proffene :) Det er en merkbar forskjell i hvordan føtter, legger og lår har det i dag kontra dagen etter forrige (første) lengre løpetur. Da var det helt krise i et par dager. Kanskje dette går seg til med mer tøying fremover. Blir ikke ny tur i dag, men kanskje onsdag hvis "restitusjonen" fortsetter i samme tempo.
👍🏻👍🏻

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

lok1 skrev: fre aug 27, 2021 3:18 pm Har ikke noe problemer med å løpe på bane.
Hvordan går løpetreningen? Over en mnd siden du skrev sist.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Bjoneroa skrev: ons sep 29, 2021 11:35 am
lok1 skrev: fre aug 27, 2021 3:18 pm Har ikke noe problemer med å løpe på bane.
Hvordan går løpetreningen? Over en mnd siden du skrev sist.
Går litt trått. Ble kvitt (eller tror jeg er kvitt) problemet med leggene. Litt mer oppvarming og litt lettere kropp var nok løsningen der. Samtidig har det sneket seg inn et annet fysiologisk problem i øvre del av låret. Kun ett av lårene og samme stedet hver gang. Problemet her er at det gjør vondt dagen etter også.
Av den grunn har jeg lagt løpingen litt på siden. Jeg er fortsatt noen ganger på banen, men kommer resten av året til å fokusere enda mer på vektnedgang. Er snart under 100, og da tenker jeg at også litt styrketrening kommer godt med etter hvert. Så løper jeg litt i motbakker (Fløyen i går), og har i tillegg kjøpt meg en rå landeveissykkel som jeg kommer til å bruke aktivt fremover.

Så for å oppsummere. Halvmaraton arrangeres også i fremtiden, men jeg orker ikke halte i to dager etter hver økt bare for å gjennomføre i år. Satser på at vektnedgangen skal bidra til at øktene blir bedre når jeg bestemmer meg for å starte igjen.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Dagens økt:
14 kilometer. 3.55 per kilometer i snitt. Kupert løype i litt plagsom vind. Årets beste økt.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

lok1 skrev: ons sep 29, 2021 12:52 pm
Bjoneroa skrev: ons sep 29, 2021 11:35 am
lok1 skrev: fre aug 27, 2021 3:18 pm Har ikke noe problemer med å løpe på bane.
Hvordan går løpetreningen? Over en mnd siden du skrev sist.
Går litt trått. Ble kvitt (eller tror jeg er kvitt) problemet med leggene. Litt mer oppvarming og litt lettere kropp var nok løsningen der. Samtidig har det sneket seg inn et annet fysiologisk problem i øvre del av låret. Kun ett av lårene og samme stedet hver gang. Problemet her er at det gjør vondt dagen etter også.
Av den grunn har jeg lagt løpingen litt på siden. Jeg er fortsatt noen ganger på banen, men kommer resten av året til å fokusere enda mer på vektnedgang. Er snart under 100, og da tenker jeg at også litt styrketrening kommer godt med etter hvert. Så løper jeg litt i motbakker (Fløyen i går), og har i tillegg kjøpt meg en rå landeveissykkel som jeg kommer til å bruke aktivt fremover.

Så for å oppsummere. Halvmaraton arrangeres også i fremtiden, men jeg orker ikke halte i to dager etter hver økt bare for å gjennomføre i år. Satser på at vektnedgangen skal bidra til at øktene blir bedre når jeg bestemmer meg for å starte igjen.
Landeveissykkel er en lur investering. En ypperlig kaloriforbrenner, og du slipper skademaset. Du kommer til å rase ned i vekt hvis den brukes flittig.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Det har blitt mye styrketrening og lite kondistrening i det siste, men i går kveld fikk jeg lagt inn en økt.

Elghufs, 1 minutts drag x 10(3-4min pauser), max puls 183.

Må roe ned styrketreningen etterhvert, eventuelt legge inn noen intervaller etterpå, form er ferskvare, det kjentes i går.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Tormund skrev: fre okt 29, 2021 12:04 pm Det har blitt mye styrketrening og lite kondistrening i det siste, men i går kveld fikk jeg lagt inn en økt.

Elghufs, 1 minutts drag x 10(3-4min pauser), max puls 183.

Må roe ned styrketreningen etterhvert, eventuelt legge inn noen intervaller etterpå, form er ferskvare, det kjentes i går.
Elghufs er effektivt 👍🏻

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Tormund skrev: fre okt 29, 2021 12:04 pm Må roe ned styrketreningen etterhvert, eventuelt legge inn noen intervaller etterpå, form er ferskvare, det kjentes i går.
Det er vanskelig å finne en balanse mellom styrke og kondis. Man må nesten velge en av delene, eller kjøre midt på treet-økter, for ikke å gå til grunne. Får man til ila. hver uke én enkelt langtur på 90 minutter + en form for hardere intervalløkt, så vil jeg si man kan beholde en del av kondisen man har.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Bjoneroa skrev: fre okt 29, 2021 1:52 pm
Tormund skrev: fre okt 29, 2021 12:04 pm Må roe ned styrketreningen etterhvert, eventuelt legge inn noen intervaller etterpå, form er ferskvare, det kjentes i går.
Det er vanskelig å finne en balanse mellom styrke og kondis. Man må nesten velge en av delene, eller kjøre midt på treet-økter, for ikke å gå til grunne. Får man til ila. hver uke én enkelt langtur på 90 minutter + en form for hardere intervalløkt, så vil jeg si man kan beholde en del av kondisen man har.
Det kan være en hårfin balansegang, man må passe på at det ikke blir overtrening. Jeg har brukt mange år på å finne den formelen, men er enda ikke helt i mål der, det må jeg innrømme, men man lærer stadig bedre å kjenne hva kroppen sin tåler.

Jeg er stor fan av periodisering, derfor trener jeg nå mye styrke, så får det heller gå litt på bekostning av kondisen. Det er ikke noe krise, og jeg stiller bedre rustet til skisesongen.

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Queenie skrev: fre okt 29, 2021 12:23 pm Elghufs er effektivt 👍🏻
Effektivt for hva da?

Tormund

Legg inn av Tormund »

Bjoneroa skrev: fre okt 29, 2021 2:22 pm
Queenie skrev: fre okt 29, 2021 12:23 pm Elghufs er effektivt 👍🏻
Effektivt for hva da?
Kondis og vo2 max

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

Tormund skrev: fre okt 29, 2021 2:22 pm
Bjoneroa skrev: fre okt 29, 2021 2:22 pm
Queenie skrev: fre okt 29, 2021 12:23 pm Elghufs er effektivt 👍🏻
Effektivt for hva da?
Kondis og vo2 max
Vil høre Q forklare dette..

Queenie

Legg inn av Queenie »

Bjoneroa skrev: fre okt 29, 2021 2:42 pm
Tormund skrev: fre okt 29, 2021 2:22 pm
Bjoneroa skrev: fre okt 29, 2021 2:22 pm

Effektivt for hva da?
Kondis og vo2 max
Vil høre Q forklare dette..
Dette vet du sikkert svaret på selv.

Man aktiverer alle de store muskelgruppene i kroppen og kan få kjapp pulsøkning, det er veldig energikrevende og treningsutbyttet (mtp slagvolum) er stort. Også mer skånsomt for kroppen da stavene avlaster litt. Oppskrift for litt blodslit.

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Mange her som bruker langrenn som vedlikehold på vinteren? Kanskje den mest skånsomme varianten av utholdenhetstrening, og det minner mye om løping. Jeg har aldri vært noe god på ski, men har lyst til å bli bedre denne sesongen.

Dagens økt:
10*1000 3.40 i snitt på dragene med kontrollert puls. 176 som høyest(190 er makspuls) 1 min pause

Intervallhall
Innlegg: 1627

Legg inn av Intervallhall »

Dagens økt. 10 km på terskel. Rundt 3.55 i snitt. Gode bein. 3 km oppvarming. 4 km nedjogg

Tormund

Legg inn av Tormund »

Dagens morgentrim, 8 km lett jogg før frokost. Lav puls, samt gikk i bakkene for å unngå det minste tegn på melkesyre.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Bra form på folka her inne. Har startet "innesesongen" nå nylig siden jeg hater å løpe i tights og shorts er rett og slett for kaldt nå.

Kjørte en 10x400m på mølle á 3.40min/km, 45 sek pause. 10 min oppvarming og nedjogg. Vil egentlig ha 15min oppvarming og nedjogg, men å løpe i ett tempo på mølle er fryktelig kjedelig.
Bena kjentes greie ut, men pulsen kom litt for fort opp mot 185-190 (makspuls 197).

Wellé

Legg inn av Wellé »

Trener forøvrig for 10k sub40. Planen var egentlig å klare det før vinteren, men fikk strekk i skinka på sensommeren så da røk det. Tror jeg ligger rundt 43 min hvis jeg tar det på bane, men begynner å bli en stund siden sist jeg løp et test run.

Har satt opp et i overkant ambisiøst 10-ukers treningsopplegg nå:
Mandag: Intervaller, 4x4min/3x2km/6x1,5km
Tirsdag: Styrke ben & core
Onsdag: 60 min rolig jogg (kan erstattes med langrenn)
Torsdag: Intervaller, 10x400m/12x400m/5x800m/6x800m
Fredag: Styrke, armer (mest triceps) og bryst
Lørdag/Søndag: Langtur (helst langrenn)

Usikker på om jeg klarer å gjennomføre så mange økter i løpet av en uke. Er egentlig ikke så glad i å trene styrke så er nok de øktene som ryker først hvis viljen er svak en uke.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»