Aksjetips: Pexip

Svar
MatsEn89

Aksjetips: Pexip

Legg inn av MatsEn89 »

Å kjøpe Pexip til 41 kroner nå er som å kjøpe Kahoot til 37 kroner for noen måneder siden. Penger på gata om du har litt tålmodighet

Kan "alt" om aksjen og dette er good shit. Har selv et snitt på 53 kroner i denne og fornøyd med det

Rusten

Legg inn av Rusten »

MatsEn89 skrev: tir okt 26, 2021 1:42 pm Å kjøpe Pexip til 41 kroner nå er som å kjøpe Kahoot til 37 kroner for noen måneder siden. Penger på gata om du har litt tålmodighet

Kan "alt" om aksjen og dette er good shit. Har selv et snitt på 53 kroner i denne og fornøyd med det
Hva er det som gjør at selskapet er "good shit" nå?

Snellman

Legg inn av Snellman »

Rusten skrev: søn okt 31, 2021 5:38 pm Hva er det som gjør at selskapet er "good shit" nå?
Er ikke det faktum at denne 'allvitende' nettguruen av en trådstarter eier aksjer i Pexip god nok grunn for deg, altså?

Nei, jeg hadde vært litt forsiktig med denne finfluenseringen om jeg var deg, Matser'n: https://e24.no/boers-og-finans/i/mrzaVp ... fluensere

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Rusten skrev: søn okt 31, 2021 5:38 pm
MatsEn89 skrev: tir okt 26, 2021 1:42 pm Å kjøpe Pexip til 41 kroner nå er som å kjøpe Kahoot til 37 kroner for noen måneder siden. Penger på gata om du har litt tålmodighet

Kan "alt" om aksjen og dette er good shit. Har selv et snitt på 53 kroner i denne og fornøyd med det
Hva er det som gjør at selskapet er "good shit" nå?
Fordi aksjen er billig. Den har falt for mye.

De har ARR (annual reccuring revenue) på 100 millioner dollar. Alltså årlig abbonnenter 100 millioner dollar. Selskapet mister 10 prosent av kundene sine hvert år, men beholder 90 prosent, og legger på mange nye.

Selskapet prises til 4 milliarder-ish så trenger ikke mange år med gjentagende inntekter fra faste kunder for å forsvare markedsverdien.

Det har i tillegg mange hundre millioner på bok (600 millioner er det vel) etter at gjelden er gjort opp. Det var derfor de gikk på børs, for å hente kapital.

De har en forretningsmodell som er meget lønnsom innenfor sikker videochat, der chatten har en annen sikkerhetsløsning enn Teams og Google.
Pexip kan brukes sammen med Team og Google, det integreres. Helseforetak og departementer bruker gjerne Pexip sammen med Team og Google.
Fordelen med Pexip er at den kan kjøres på en server mens Teams og Google Meet går via servere utenlands. Derfor har Pexip kunder som NASA, NVIDIA og det amerikanske forsvaret.

Hvorfor går selskapet med tap? Pexip går med tap fordi de har valgt å ansette 150 selgere for regnskapsåret som har vært. Det gjør at inntektene er negative med en kvart milliard. Antallet selgere (utgifter) skal ikke økes, men det skal inntektene...

Økte salgsutgifter er en kalkulert kostnad og slik enhver moderne bedrift bygger seg opp - enten det er kolonial.no eller en nettside som henter kapital gjennom emisjoner.

Hvorfor har aksjen blitt straffet? Veksten har vært 37 prosent i salgsinntekter dette året. Det synes markedet er for lite ift. hvor mye Pexip har satset, men Pexip svarer at selgerne bruker lengre tid enn man tror på å lære seg og selge produktet. Siden det er en såpass kapital-light modell Pexip har og inntektene er såpass faste synes jeg risk-reward er meget god. Men risken er der : )

Ta sjansen eller ikke, på egen risiko : ) Er du ikke tålmodig er det bare å glemme det, ting kan ta tid, hvilket jeg har... : )
Sist redigert av MatsEn89 den tir nov 02, 2021 1:13 am, redigert 3 ganger totalt.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Ganske åpenbart at aksjetips må være lov i et vestlig samfunn ja


Rusten

Legg inn av Rusten »

MatsEn89 skrev: tir nov 02, 2021 1:07 am
Rusten skrev: søn okt 31, 2021 5:38 pm
MatsEn89 skrev: tir okt 26, 2021 1:42 pm Å kjøpe Pexip til 41 kroner nå er som å kjøpe Kahoot til 37 kroner for noen måneder siden. Penger på gata om du har litt tålmodighet

Kan "alt" om aksjen og dette er good shit. Har selv et snitt på 53 kroner i denne og fornøyd med det
Hva er det som gjør at selskapet er "good shit" nå?
Fordi aksjen er billig. Den har falt for mye.

De har ARR (annual reccuring revenue) på 100 millioner dollar. Alltså årlig abbonnenter 100 millioner dollar. Selskapet mister 10 prosent av kundene sine hvert år, men beholder 90 prosent, og legger på mange nye.

Selskapet prises til 4 milliarder-ish så trenger ikke mange år med gjentagende inntekter fra faste kunder for å forsvare markedsverdien.

Det har i tillegg mange hundre millioner på bok (600 millioner er det vel) etter at gjelden er gjort opp. Det var derfor de gikk på børs, for å hente kapital.
Tålmodighet og kynisme er en fin egenskap i aksjemarkedet men i dette tilfellet så kan det se ut som de har kjørt seg litt fast mtp økte lønnskostnader for å booste en vekst som ikke kom, og om q3 igjen viser utflating eller svake resultater så ville jeg heller ventet. selv om kursen er lav så betyr ikke det at du går inn billig når resultatene ikke lever opp til forventningene.

Snellman

Legg inn av Snellman »

MatsEn89 skrev: tir nov 02, 2021 1:04 pm Ganske åpenbart at aksjetips må være lov i et vestlig samfunn ja
Omforladels, jeg ser innlegget mitt ble av det litt truende slaget, men så kom jeg over den artikkelen like etter å ha lest det merkelige åpningsinnlegget ditt. Man kan aldri vite hvem som leser det og hvor lettlurte de evt. er, så da ble det visst slik. Uten at jeg skal bestemme noe som helst. Du fremstod mer som en svindler enn noe annet, men du gjør heldigvis litt opp for deg.

PS.: Jeg misforstod deg i en annen tråd (om noe ganske så annet) istad, det går nemlig litt tregt oppi 'her' til tider...

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Snellman skrev: tir nov 02, 2021 9:54 pm
MatsEn89 skrev: tir nov 02, 2021 1:04 pm Ganske åpenbart at aksjetips må være lov i et vestlig samfunn ja
Omforladels, jeg ser innlegget mitt ble av det litt truende slaget, men så kom jeg over den artikkelen like etter å ha lest det merkelige åpningsinnlegget ditt. Man kan aldri vite hvem som leser det og hvor lettlurte de evt. er, så da ble det visst slik. Uten at jeg skal bestemme noe som helst. Du fremstod mer som en svindler enn noe annet, men du gjør heldigvis litt opp for deg.

PS.: Jeg misforstod deg i en annen tråd (om noe ganske så annet) istad, det går nemlig litt tregt oppi 'her' til tider...
Det går bra, mange svindlere der ute. Jeg gjør research fordi jeg er arbeidsledig og bruker mange titalls timer og er aktiv på forum, twitter. I Pexip har jeg et snitt på 53 kroner.

Nå er Pexip opp 11 prosent i dag. Personlig har jeg har et snitt på 53 kroner og kan ikke cashe ut. Jeg tok imot en fallende kniv før den hadde falt ferdig.

Venter tålmodig og tror Q4 blir enda bedre. Q3 var preget av at mange trodde vaksinene ville hjelpe mens neste rapport vil få med masse "vinter-salg" i regnskapet.

Rusten

Legg inn av Rusten »

MatsEn89 skrev: fre nov 12, 2021 2:53 pm
Snellman skrev: tir nov 02, 2021 9:54 pm
MatsEn89 skrev: tir nov 02, 2021 1:04 pm Ganske åpenbart at aksjetips må være lov i et vestlig samfunn ja
Omforladels, jeg ser innlegget mitt ble av det litt truende slaget, men så kom jeg over den artikkelen like etter å ha lest det merkelige åpningsinnlegget ditt. Man kan aldri vite hvem som leser det og hvor lettlurte de evt. er, så da ble det visst slik. Uten at jeg skal bestemme noe som helst. Du fremstod mer som en svindler enn noe annet, men du gjør heldigvis litt opp for deg.

PS.: Jeg misforstod deg i en annen tråd (om noe ganske så annet) istad, det går nemlig litt tregt oppi 'her' til tider...
Det går bra, mange svindlere der ute. Jeg gjør research fordi jeg er arbeidsledig og bruker mange titalls timer og er aktiv på forum, twitter. I Pexip har jeg et snitt på 53 kroner.

Nå er Pexip opp 11 prosent i dag. Personlig har jeg har et snitt på 53 kroner og kan ikke cashe ut. Jeg tok imot en fallende kniv før den hadde falt ferdig.

Venter tålmodig og tror Q4 blir enda bedre. Q3 var preget av at mange trodde vaksinene ville hjelpe mens neste rapport vil få med masse "vinter-salg" i regnskapet.
Etter å ha sittet en stund på gjerdet trakk jeg et lodd i går med inngang på 36,30, men synes også kahoot virker spennende da jeg finner mye positivt ang fremtidsutsiktene, kom inn på 42,50. Begge har slitt og det er en høy risiko nå som sektoren sliter men ser helt klart potensiale.

bobjim41
Innlegg: 237

Legg inn av bobjim41 »

Ser Pexip i dag ligger og roter rundt 12-13 kroner etter å ha vært nede på 8 tallet på det laveste, så det var nok ikke penger på gata og kjøpe på 41....

Håper de som satt på denne rakk og selge seg ut før det ble for gæli...

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

bobjim41 skrev: tir jan 17, 2023 10:17 am Ser Pexip i dag ligger og roter rundt 12-13 kroner etter å ha vært nede på 8 tallet på det laveste, så det var nok ikke penger på gata og kjøpe på 41....

Håper de som satt på denne rakk og selge seg ut før det ble for gæli...
Og Kahot er nede på 15 kroner, disse såkalte vekstaksjene har blitt brutalt straffet. Noen vil sikkert klare seg, andre vil bli kjøpt opp for småpenger og en del vil gå konk.

Someone

Legg inn av Someone »

GoingKronos skrev: tir jan 17, 2023 10:29 am
Og Kahot er nede på 15 kroner, disse såkalte vekstaksjene har blitt brutalt straffet. Noen vil sikkert klare seg, andre vil bli kjøpt opp for småpenger og en del vil gå konk.
Ja, men dagens aksjekurs gir fremdeles en markedsverdi på 7,6mrd for Kahoot, så er langt fra verdiløst. Problemet var jo en heller frisk prising for 1 år siden

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Ja, dette var en innertier fra FriDiskusjons egen aksjeguru MatsEn89.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Viser vel bare at man ikke skal stole blindt på ubegrunnede tips man får av ukjente på et forum.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Haugzu skrev: tir jan 17, 2023 12:38 pm Ja, dette var en innertier fra FriDiskusjons egen aksjeguru MatsEn89.
Dette er grunnen til at jeg har 95% av min portefølje i fond. Har en liten slant med 'fuck you money' som kan lekes med på aksjer, men det er bare for å tilfredsstille mitt dopaminbehov.

Risikoen man tar når man går inn i enkeltselskaper er for stor for de aller aller fleste. Skal man tjene penger av vesentlig betydning må man inn med store summer og da blir tapene deretter. Er selvsagt kult med en 3x på en 20k-investering, men hva er vel 40k minus skatt i det store bildet? Da kan man like gjerne ha 400k i fond med hvilepuls om dagen og søvn om natten. Går man derimot inn med 400k i en aksje som Pexip og får 3x, da snakker man. 800k minus skutt er av vesentlig betydning for videre porteføljeutvikling. Problemet er at det er 300k ut vinduet om det går som det har gjort med Pexip. Den risikoen er det rett å slett ikke verdt for Ola Nordmann.

Someone

Legg inn av Someone »

Alpha skrev: tir jan 17, 2023 1:08 pm
Risikoen man tar når man går inn i enkeltselskaper er for stor for de aller aller fleste. Skal man tjene penger av vesentlig betydning må man inn med store summer og da blir tapene deretter.
Jeg er ikke uenig i det du sier, samtidig trenger man ikke ha så veldig mange aksjer før man får en porteføljeeffekt ut av det

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»