Debatten: Er indianerkostyme greit?

Svar
SlimWhitman

Re: Debatten: Er indianerkostyme greit?

Legg inn av SlimWhitman »

Hedning skrev: tir nov 02, 2021 7:25 pm
Ikke all utkledning er innafor, så det kan være lurt å være litt varsom, mener Linda Tinuke Strandmyr. Hun er fungerende daglig leder ved Antirasistisk Senter.

– Unngå ethvert kostyme som tilhører noen andres kultur, eller å kle seg ut som en folkegruppe eller mennesker fra ulike land, sier Strandmyr.
Ok. Men da bør ikke sør-amerikanere, afrikanere, europeere eller asiater få lov til å ha på seg converse sko eller calvin klein indertøy heller. Og ingen innvandrere skal få adgang til Hennes&Mauritz, med mindre det er svensker.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:39 pm Kan du utdype i hvilken kontekst det er morsomt som privatperson å kle seg ut i blackface her?
Å tre på en stor afro, male ansiktet brunt, ta på seg fargerike klær med en tilhørende gitar, så kan man med all god samvittighet gå som Jimi Hendrix.

Saliph

Legg inn av Saliph »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:34 pm
Knaberaps skrev: tir nov 02, 2021 7:22 pm
Dette burde også vært lov i dag, sammen med blackface, indianer, same, transe osv. Eller; det er jo lov, men fordømmelsen fra overfølsomme, politisk korrekte krenkefetisjister vil falle enkelte for tungt at de dropper å kle seg som de vil.
Det er såklabert overfølsomme krenkeklovner som er problemet her, ja. Godt å se en nyansert debatt rundt dette temaet.
Hva synes du om Daves nyeste? Innafor?

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Knaberaps skrev: tir nov 02, 2021 7:43 pm
silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:39 pm Kan du utdype i hvilken kontekst det er morsomt som privatperson å kle seg ut i blackface her?
Å tre på en stor afro, male ansiktet brunt, ta på seg fargerike klær med en tilhørende gitar, så kan man med all god samvittighet gå som Jimi Hendrix.
Ikke nødvendigvis så morsomt, men ok. Skjønner fortsatt ikke hvorfor du må male ansiktet ditt hvis du absolutt skal kle deg ut som Hendrix.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:47 pm
Knaberaps skrev: tir nov 02, 2021 7:43 pm
silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:39 pm Kan du utdype i hvilken kontekst det er morsomt som privatperson å kle seg ut i blackface her?
Å tre på en stor afro, male ansiktet brunt, ta på seg fargerike klær med en tilhørende gitar, så kan man med all god samvittighet gå som Jimi Hendrix.
Ikke nødvendigvis så morsomt, men ok. Skjønner fortsatt ikke hvorfor du må male ansiktet ditt hvis du absolutt skal kle deg ut som Hendrix.
For det å male ansiktet er jo en brutal og ondakapsfull handling. Det er kun folk som egentlig ønsker folkemord av svarte som gjør slikt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:47 pm Ikke nødvendigvis så morsomt, men ok. Skjønner fortsatt ikke hvorfor du må male ansiktet ditt hvis du absolutt skal kle deg ut som Hendrix.
Jeg snakker om karneval her, og alle kostymer trenger ikke være morsomme. Poenget er bare å kle seg ut. Og kan man ikke male ansiktet som Hendrix, så må man også droppe gitaren i tilfelle noen gitarister blir lei seg. For de er jo i mindretall.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:47 pm
Knaberaps skrev: tir nov 02, 2021 7:43 pm
silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:39 pm Kan du utdype i hvilken kontekst det er morsomt som privatperson å kle seg ut i blackface her?
Å tre på en stor afro, male ansiktet brunt, ta på seg fargerike klær med en tilhørende gitar, så kan man med all god samvittighet gå som Jimi Hendrix.
Ikke nødvendigvis så morsomt, men ok. Skjønner fortsatt ikke hvorfor du må male ansiktet ditt hvis du absolutt skal kle deg ut som Hendrix.
Ser at du ikke skjønner det, men du greier heller ikke forklare hva det store problemet er? Hva hvis en afrikaner maler ansiktet som en hvit person for å kle seg ut som Madonna. Er det også rasistisk og feil?

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 7:50 pm
silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:47 pm
Knaberaps skrev: tir nov 02, 2021 7:43 pm

Å tre på en stor afro, male ansiktet brunt, ta på seg fargerike klær med en tilhørende gitar, så kan man med all god samvittighet gå som Jimi Hendrix.
Ikke nødvendigvis så morsomt, men ok. Skjønner fortsatt ikke hvorfor du må male ansiktet ditt hvis du absolutt skal kle deg ut som Hendrix.
Ser at du ikke skjønner det, men du greier heller ikke forklare hva det store problemet er? Hva hvis en afrikaner maler ansiktet som en hvit person for å kle seg ut som Madonna. Er det også rasistisk og feil?
Det hadde vel vært mer som slut-shaming å regne.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Mange hjernedøde sammenligninger her, gitt. Jeg misliker sterkt store deler av den nye krenkekulturen, men skjønner man ikke forskjellen på eksempelvis blackface og "whiteface" så er man i beste fall uvitende.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:34 pm Det er såklabert overfølsomme krenkeklovner som er problemet her, ja. Godt å se en nyansert debatt rundt dette temaet.
Men hva med deg? Har du noe fornuftig, seriøst og reflektert å bidra med for å skape en nyansert debatt eller har du bare spydigheter?

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Saliph skrev: tir nov 02, 2021 7:46 pm

Hva synes du om Daves nyeste? Innafor?
Meh. Det virker som at mange genuint ønsker å misforstå hans poeng eller velger å ikke høre på hva han sier. Der kan man snakke om krenkefest.

Samtidig synes jeg det også er en del, kall det uheldige sider, med hans nye fokus også. Melder du at du er team TERF så bør du forvente å få reaksjoner. Selv med kontekst så synes jeg han kommer dårlig ut av det med den kommentaren. Videre begynner jeg å bli smålei av at andres utfordringer alltid skal settes opp mot "the black struggle". Det er lov for andre marginaliserte grupper å ha det vanskelig også, det må ikke alltid måles opp mot andre grupper som historisk sett har hatt det vanskeligere. Dave er også veldig rask med å si at vi alle burde tåle mer, at det ikke finnes noe "punch down", vi er alle mennesker. Men det er samme fyren som gikk fra en kontrakt på $50 mill fordi en hvit kar på settet lo på "feil måte" av en vits. At han da avfeier alt av kritikk som har kommet hans vei (en del ubegrunnet, annet begrunnet) med en "toughen up"-holdning blir litt meh for meg. Hans anekdote mot slutten er også litt "ok, hva så?". Han hater ikke transer, men ser på dem som likeverdige mennesker, det skjønner jeg. Men vri på det og si "jeg er ikke rasist, jeg kjenner en svart fyr" så ser man hvor teit det er. Om du kjenner én transperson så er det ikke sånn at du har en forståelse for hvordan alle transpersoner har det og har carte blanche til å si eller gjøre hva du vil.

Men aller mest så begynner jeg å bli lei av Daves fokus på dette. Jeg skjønner at han nå har gått inn i en ny æra som "filosofisk" samfunnskomiker med større fokus på på konstruere intrikate historier som har et tydelig sluttpoeng. Det er greit og jeg synes han er en eksepsjonelt dyktig til det, selv om jeg nok foretrekker hans eldre stand-up. Men gud bedre så lei jeg er maset rundt dette. Jeg skjønner at dette er viktig for ham, men fy faen. To spesialer pluss flere småklipp her og der om temaet. Znork.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 8:26 pm Men gud bedre så lei jeg er maset rundt dette.
Det kan du vel først og fremst takke media for. Det var kun 2-3 dusin netflixansatte som begynte å protestere mot dette. Større og lengre demonstrasjoner finner sted overalt, hele tiden. Det er nesten som en skulle tro at media har en eller annen interesse av å holde denne historien gående, dersom det betyr mer bråk og høyere temperatur.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Hardy-guttene skrev: tir nov 02, 2021 7:55 pm
silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:34 pm Det er såklabert overfølsomme krenkeklovner som er problemet her, ja. Godt å se en nyansert debatt rundt dette temaet.
Men hva med deg? Har du noe fornuftig, seriøst og reflektert å bidra med for å skape en nyansert debatt eller har du bare spydigheter?
Ble mange svar her nå, så velger denne til å svare på alle.

Poenget mitt er jo at TS ikke er interessert i en diskusjon rundt dette. Og det påfallende hvordan det alltid er tilfellet når denne "diskusjonen" dukker opp i media. Det er liksom akkurat det samme å kjøre på med blackface som det er å kle seg ut som hva som helst.

Så kan du godt si at jeg burde prøve å komme med konstruktive innlegg, men det er liksom ikke så mye vits med folk som genuint ikke er ute etter en diskusjon. For det er en diskusjon om grenser her som kunne vært interessant, men den forsvinner alltid i "ååh alt er så jævla krenkefest, altså".

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 8:33 pm
silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 8:26 pm Men gud bedre så lei jeg er maset rundt dette.
Det kan du vel først og fremst takke media for. Det var kun 2-3 dusin netflixansatte som begynte å protestere mot dette. Større og lengre demonstrasjoner finner sted overalt, hele tiden. Det er nesten som en skulle tro at media har en eller annen interesse av å holde denne historien gående, dersom det betyr mer bråk og høyere temperatur.
For all del. Blåst ut av alle proporsjoner dette og mye av det har vært lat "krenking" fra venstresiden kun for å holde det gående. Men så finnes det også konstruktive innlegg som det er verdt å lese og som tilfører debatten noe: https://slate.com/culture/2021/10/dave- ... versy.html

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg lekte i indianerkostyme hele barndommen. Vi lå i skogen med fjærpryd, plastikktomahawks og ventet på de med cowboyhatt og kruttlappistoler.

Ingen av oss som deltok i leken har noe mot urbefolkning i dag såvidt jeg vet.

Saliph

Legg inn av Saliph »

silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 8:26 pm
Saliph skrev: tir nov 02, 2021 7:46 pm

Hva synes du om Daves nyeste? Innafor?
Meh. Det virker som at mange genuint ønsker å misforstå hans poeng eller velger å ikke høre på hva han sier. Der kan man snakke om krenkefest.

Samtidig synes jeg det også er en del, kall det uheldige sider, med hans nye fokus også. Melder du at du er team TERF så bør du forvente å få reaksjoner. Selv med kontekst så synes jeg han kommer dårlig ut av det med den kommentaren. Videre begynner jeg å bli smålei av at andres utfordringer alltid skal settes opp mot "the black struggle". Det er lov for andre marginaliserte grupper å ha det vanskelig også, det må ikke alltid måles opp mot andre grupper som historisk sett har hatt det vanskeligere. Dave er også veldig rask med å si at vi alle burde tåle mer, at det ikke finnes noe "punch down", vi er alle mennesker. Men det er samme fyren som gikk fra en kontrakt på $50 mill fordi en hvit kar på settet lo på "feil måte" av en vits. At han da avfeier alt av kritikk som har kommet hans vei (en del ubegrunnet, annet begrunnet) med en "toughen up"-holdning blir litt meh for meg. Hans anekdote mot slutten er også litt "ok, hva så?". Han hater ikke transer, men ser på dem som likeverdige mennesker, det skjønner jeg. Men vri på det og si "jeg er ikke rasist, jeg kjenner en svart fyr" så ser man hvor teit det er. Om du kjenner én transperson så er det ikke sånn at du har en forståelse for hvordan alle transpersoner har det og har carte blanche til å si eller gjøre hva du vil.

Men aller mest så begynner jeg å bli lei av Daves fokus på dette. Jeg skjønner at han nå har gått inn i en ny æra som "filosofisk" samfunnskomiker med større fokus på på konstruere intrikate historier som har et tydelig sluttpoeng. Det er greit og jeg synes han er en eksepsjonelt dyktig til det, selv om jeg nok foretrekker hans eldre stand-up. Men gud bedre så lei jeg er maset rundt dette. Jeg skjønner at dette er viktig for ham, men fy faen. To spesialer pluss flere småklipp her og der om temaet. Znork.
Enig i alt, faktisk. Jeg ble litt overrasket over at en så lynende intelligent fyr ikke kunne se sin egen dobbeltmoral.

Hele showet føltes også litt resirkulert ut, som du sier. Jeg synes de andre Netflix-spesialene stort sett har vært veldig gode (selv om han også i disse toucher på mange tema han har vært innom før) - og tidvis briljante - men denne var klart svakest.

Hadde et gjensyn med For What It's Worth her om dagen. Utvilsomt min favoritt.

Når det gjelder trådens tema, indianerkostymer, så er jeg usikker. Men når jeg leser innlegg som dette av Ulrikke Falch så får jeg lyst til å gå på byen i høvdingkostyme: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JK ... eldre-menn
Sist redigert av Saliph den tir nov 02, 2021 8:52 pm, redigert 2 ganger totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

PapaSmurf skrev: tir nov 02, 2021 8:42 pm Jeg lekte i indianerkostyme hele barndommen. Vi lå i skogen med fjærpryd, plastikktomahawks og ventet på de med cowboyhatt og kruttlappistoler.

Ingen av oss som deltok i leken har noe mot urbefolkning i dag såvidt jeg vet.
Husker nabogutten absolutt skulle dra i parykkflettene. Tidlig krøkes, si.. :lol:

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Hva med menn som kler seg ut som damer?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Denne kommer nok ikke på TVNorge i reprise med det første:

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hvorfor er det verre å kle seg ut som et helt folkeslag enn å kle seg ut som ei feit kjerring eller en bonde?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Debatten kunne kanskje stå seg på å hente inn noen litt mer artikulerte og intelektuellt utrustede personer?

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

Ormen den lange skrev: tir nov 02, 2021 8:57 pm Hva med menn som kler seg ut som damer?
Eller hva med damer som kler seg ut som (hindu..)gudinner?
Her, Heidi Klum som den hinduistiske gudinnen Kali:
Bilde

Er de nordiske gudene også fredet tru.., og burde da f.eks. Marvel Comics saksøkes.. av de som tror på Åsatruen, da for å kle ut skuespillere som Tor, Loke...
& hva angår etterligninger av én viss profet, er for den som også liker risikosport..

What was real, was not of any relevance

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Saliph skrev: tir nov 02, 2021 8:43 pm
Enig i alt, faktisk. Jeg ble litt overrasket over at en så lynende intelligent fyr ikke kunne se sin egen dobbeltmoral.

Hele showet føltes også litt resirkulert ut, som du sier. Jeg synes de andre Netflix-spesialene stort sett har vært veldig gode (selv om han også i disse toucher på mange tema han har vært innom før) - og tidvis briljante - men denne var klart svakest.

Hadde et gjensyn med For What It's Worth her om dagen. Utvilsomt min favoritt.

Når det gjelder trådens tema, indianerkostymer, så er jeg usikker. Men når jeg leser innlegg som dette av Ulrikke Falch så får jeg lyst til å gå på byen i høvdingkostyme: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JK ... eldre-menn
Veldig. Tipper det har med stoltheten hans å gjøre, men fortsatt litt merkelig linje å legge seg på.

Enig! Er nok derfor jeg ble så skuffet over den nye. De andre var direkte gode, denne var et stor skuldertrekk fra start til slutt med noen små gullkorn innemellom.

100% Bussgisselhistorien er topp 5 historier.

Og ja, det innlegget der er på nivået til TS. Innafor med høvding da.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

DoktorS skrev: tir nov 02, 2021 9:25 pm Hvorfor er det verre å kle seg ut som et helt folkeslag enn å kle seg ut som ei feit kjerring eller en bonde?
DoktorS skrev: tir nov 02, 2021 9:27 pm Debatten kunne kanskje stå seg på å hente inn noen litt mer artikulerte og intelektuellt utrustede personer?
Altså, dette er de to beste innleggene i tråden. Doktor, dette er direkte morsomt.

anbessa

Legg inn av anbessa »

DoktorS skrev: tir nov 02, 2021 9:25 pm Hvorfor er det verre å kle seg ut som et helt folkeslag enn å kle seg ut som ei feit kjerring eller en bonde?
Snart slutt på både "trønderfester", oktoberfester og "bønder" i FK-dress ja ventelig. DET er karkikaturer det. Noe selvfølgelig ingen tar ille opp.

Meget spesielt at voksne folk seriøst mener at barn kun kan kle seg ut som figurer fra "sin egen" etnisitet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Å leke cowoboy og indianer er like ille som å leke SS-soldat og jøde.

Dette er en doktorgradsstipendiat som sier..... Hjelpes.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Endelig en mann med fornuft. Sjefredaktøren i Subjekt.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 7:49 pm
silkyglenjohnson skrev: tir nov 02, 2021 7:47 pm
Knaberaps skrev: tir nov 02, 2021 7:43 pm

Å tre på en stor afro, male ansiktet brunt, ta på seg fargerike klær med en tilhørende gitar, så kan man med all god samvittighet gå som Jimi Hendrix.
Ikke nødvendigvis så morsomt, men ok. Skjønner fortsatt ikke hvorfor du må male ansiktet ditt hvis du absolutt skal kle deg ut som Hendrix.
For det å male ansiktet er jo en brutal og ondakapsfull handling. Det er kun folk som egentlig ønsker folkemord av svarte som gjør slikt.
Nei, og det skjønner du også at jeg ikke sier. Dette er nesten et stråsamfunn.

anbessa

Legg inn av anbessa »

DoktorS skrev: tir nov 02, 2021 9:34 pm Å leke cowoboy og indianer er like ille som å leke SS-soldat og jøde.
Huff som jeg skammer meg, over barndommens leker. Om ikke annet tok jeg som oftest de svakes side, eller jeg lekte jøde, som det også kan kalles. :lol:

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hvordan kan hun dama i sameantrekk snakke på vegne av alle samer på den måten hun gjør???

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»