Drømmejobb - annet enn det man har

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Drømmejobb - annet enn det man har

Legg inn av return_of_drakkar »

Egentlig har jeg hatt en god nok drømmejobb, og har den ennå.
Men som på et annet forum mange kjenner til nevnte en altermativ en.

Det var å ha en bensinstasjon i et område med stort nok kundegrunnlag.
Både vanlige bilister og gjerne bønder osv som skulle ha diesel o.l til sitt maskineri.
Egentlig på em måte det var for noen tiår tilbake.

En stasjon med et lite verksted med 1 som jobbet der.
En kiosk for godteri og forfriskninger.

Åpent 07-19 mandag-fredag, 08-16 på lørdag og 12-18 på søndag.
Og bo et steinkast unna.

Alt dette er jo uoppnåelig nå, av ymse grunner, men god fantasi når man slapper av med lukkede øyne en mørk høstkveld.
Fjernt fra dagens jobb, men likevel en nostalgisk tanke.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Drømmejobb? Fyrvokter på en øde holme langt fra folk med tilgang til all verdens strømmetjenester, noen treningsapparater og et godt møblert kjøleskap. Turnusordning og lønn over snittet selvsagt:) Finnes vel ikke bemannede fyr lengre, men fyrvokter kan byttes ut med en annen jobb langt fra folk med samme betingelser.

Hillebillys

Legg inn av Hillebillys »

Drømme jobb er jo en fullstendig uavhengig jobb.
Så en kan selv bestemme når og hvor mye en vil jobbe. Og fullstendig fritt valg av oppgaver, hva en gjør, hvor og for hvem.
For en fast årslønn som følger indeksregulering.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Hillebillys skrev: søn okt 03, 2021 5:16 pm Drømme jobb er jo en fullstendig uavhengig jobb.
Så en kan selv bestemme når og hvor mye en vil jobbe. Og fullstendig fritt valg av oppgaver, hva en gjør, hvor og for hvem.
For en fast årslønn som følger indeksregulering.
Det skulle vært en tommel-funksjon her :-)

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Drømmejobb handler om mer enn bare jobben. Dersom jeg var fristilt fra absolutt alle forpliktelser, slektskap og forbindelser fra fortiden, tenker jeg at en fin tilværelse måtte vært noe sånt som dette:

- Bo på et småbruk nær en av de større byene. Ha ei bikkje, et par katter, noen geiter og høner og kanskje litt grønnsaker og bær.
- Ha god kollektivforbindelse, maks 30-40 min, (tog eller buss) fra der jeg bodde til sentralt i byen. Slik at jeg kunne kjørt/syklet til nærmeste stopp og sittet og lest/slappet av på toget/bussen inn til byen.
- Jobbe 80 % med en faglig spennende stilling (for min del en ingeniørjobb) i et selskap/virksomhet med godt arbeidsmiljø og habil lønn.
- Ha en samboer som deler min interesse ang bosted og livssituasjon og også vil jobbe litt redusert for å drive småbruket sammen.
Sist redigert av KongOlav2 den man okt 04, 2021 12:17 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Daniel
Innlegg: 1880
Sted: Drammen

Legg inn av Daniel »

Skulle gjerne hatt en liten butikk/forretning i et middels trafikkert strøk. Ikke så mye at det blir upersonlig, men nok kundegrunnlag til at det blir en sosial greie med faste kunder osv.
Inntjening nok til å holde forretning og livet igang uten store bekymringer. Trenger ikke ekstravaganse.

Skal sies at jeg jobbet slik for 15 år siden i en mindre butikk med litt servering og detaljsalg samtidig, og ser tilbake på det med en del nostalgi fortsatt.

Jobber idag med byråkrati i uka og medier i helga, og det er også veldig greit.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Daniel skrev: man okt 04, 2021 12:13 pm Skulle gjerne hatt en liten butikk/forretning i et middels trafikkert strøk. Ikke så mye at det blir upersonlig, men nok kundegrunnlag til at det blir en sosial greie med faste kunder osv.
Inntjening nok til å holde forretning og livet igang uten store bekymringer. Trenger ikke ekstravaganse.
s

Skulle det vært en butikk med selvbetjening, eller ultranostalgisk hvor kunden hva han / kun skulle ha, og du hentet det fram?

Og ellers med hjemkjøring til de som ikke hadde så lett for å kunne handle i sjappa di?

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Vet ikke. Historielærer kanskje hvis jeg fikk velge mitt eget pensum.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

Drømmejobb hadde vært å være dommer i tingrett/lagmannsretten for å bedre rettssikkerheten og sørget for mindre justismord enn i dag. Viggo Kristiansen hadde feks aldri blitt dømt hadde jeg bestemt og jeg hadde aldri dømt fetteren i Tengssaken til å betale erstatning så lenge en jury frikjente vedkommende

anbessa

Legg inn av anbessa »

Kul_Djevel skrev: tor okt 14, 2021 5:17 pm Drømmejobb hadde vært å være dommer i tingrett
Ja, er dette egentlig så spennende? Langt mellom de artige sakene vel? Har vært meddommer noen år, og det er jaggu ikke mye "action" jeg har vært med på.

Ohlaien

Legg inn av Ohlaien »

Pølsespiser.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Noe med dyr. Sørge for at hunder hadde det bra, og blitt millionær i samme slengen.

Ellers kunne jeg vært historiker eller forfatter, dog uten press om å levere noe.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Jeg har aldri visst hva jeg ville bli, så det er ganske tilfeldig at jeg jobber med det jeg jobber med. Og det er ingen drømmejobb. Så hva er drømmejobben? Jeg aner ikke. Jeg misunner de som jobber med det de vil jobbe med.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Kjøpe et slott i Bourgogne og produsere vin.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Er heldig som styrer mye av hverdagen selv. Mangler bare prikken over i'en.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Lezah skrev: tor okt 28, 2021 12:40 pm Noe med dyr. Sørge for at hunder hadde det bra, og blitt millionær i samme slengen.

Ellers kunne jeg vært historiker eller forfatter, dog uten press om å levere noe.
Hehe. Enig

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Moderator på vgd, med fastlønn og frynsegoder, tilsvarende en stortingspolitiker. Subsidiært, distriksbefrukter.

Sånn helt seriøst, ville en drømmejobb vært å jobbet med dyrevern/velferd, forvaltet størst mulig områder med naturreservat og bevaring/styrking av artsmangfold. Ikke nødvendigvis i Norge, gjerne tropisk regnskog.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Livet bør dreie seg om fritid, være kreativ, lære, utvikling og ha det bra. Elske og bli elsket. Så enkelt og akk så vanskelig. Symbiotisk samspill og gjensidig kjærlighet er det som gir livet dimensjon, ikke å kaste bort livet på jobb for småpenger.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Queenie skrev: man nov 01, 2021 10:22 am Livet bør dreie seg om fritid, være kreativ, lære, utvikling og ha det bra. Elske og bli elsket. Så enkelt og akk så vanskelig. Symbiotisk samspill og gjensidig kjærlighet er det som gir livet dimensjon, ikke å kaste bort livet på jobb for småpenger.
Fine ord, men for de fleste er det jo ikke slik i praksis. De fleste hadde nok sluttet i jobben sin hvis de fikk en drøss med penger.

Queenie

Legg inn av Queenie »

trønderen skrev: tir nov 02, 2021 10:41 pm
Queenie skrev: man nov 01, 2021 10:22 am Livet bør dreie seg om fritid, være kreativ, lære, utvikling og ha det bra. Elske og bli elsket. Så enkelt og akk så vanskelig. Symbiotisk samspill og gjensidig kjærlighet er det som gir livet dimensjon, ikke å kaste bort livet på jobb for småpenger.
Fine ord, men for de fleste er det jo ikke slik i praksis. De fleste hadde nok sluttet i jobben sin hvis de fikk en drøss med penger.
Folk flest vil aldri få et slikt liv nei.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Queenie skrev: man nov 01, 2021 10:22 am ikke å kaste bort livet på jobb for småpenger.
Okey.
Men hvordan skal jeg betale regningene?

Sankaa

Legg inn av Sankaa »

Tror ganske enkelt jeg ville ha jobbet i en sportsbutikk, et alpinsenter (tråkkemaskin) eller noe lignende. Hadde gjort det også, om det ikke var for at jeg hadde gått betydelig ned i lønn og litt kjedelige arbeidstider.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Ka9nen skrev: lør des 18, 2021 4:15 pm
Okey.
Men hvordan skal jeg betale regningene?
Det virker da stadig mer opplagt at "staten"/"noen" har ansvaret for hver eneste lommebok her i landet, drit i det derre jobbegreiene. Så bare slapp av og konsentrer deg om kjærleiken og positive tanker.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Lezah skrev: man des 20, 2021 2:39 pm
Det virker da stadig mer opplagt at "staten"/"noen" har ansvaret for hver eneste lommebok her i landet, drit i det derre jobbegreiene. Så bare slapp av og konsentrer deg om kjærleiken og positive tanker.
- Ikke er det bærekraftig for samfunnet som helhet om alle skulle tenkt som Queenie (jeg må jo nesten gjette, siden hun ikke ville svare meg)
- Mildt sagt gambling å si "håper at myndighetene tar vare på meg resten av livet og har en god plan for meg, for jeg har ingen".

Det kan skje mye i fremtiden, kanskje vil noen si at "hvis alternativet er uføretrygd og få 20.000 utbetalt hver måned kontra å måtte stå opp på jobben hver dag og slite seg ut for 28.000 kr utbetalt så er det ikke verdt det for de 8000". Men det gapet kan jo bli langt større i fremtiden, det er det ingen som vet. Er veldig mye som kan skje og er også mye annet man går glipp av.
Sist redigert av Ka9nen den man des 20, 2021 4:28 pm, redigert 1 gang totalt.

Visa

Legg inn av Visa »

Har noen få: Pilot, starte bensinstasjon med verksted, urmaker eller å flytte langt vekk og starte en liten og intim uavhengig dagligvarebutikk. Ikke minst: etablere en gård hvor jeg produserer hvete.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Drømmejobb… Det må være å vinne en shitload med penger på Eurojackpot og så bruke 20% av gevinsten på å drive finansiering av mennesker med gode ideer, men få midler mot at jeg får et deleierskap.

Da kan jeg bruke tiden på å følge opp disse, men ikke ha noen forpliktelser i hverdagen slik at jeg kan bruke mye tid på reiser og opplevelser når jeg måtte ønske.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Stjerten skrev: man nov 01, 2021 9:55 am Moderator på vgd, med fastlønn og frynsegoder, tilsvarende en stortingspolitiker. Subsidiært, distriksbefrukter.
Si fra om det ordner seg med den MOD-lønna. Jeg fikk en lovnad om VG+ som jeg aldri så noe til og dett var dett.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Leste forøvrig at forsknings har kommet frem til at vi mennesker er skapt for ca 2 timer jobb om dagen og å følge vår egen døgnrytme.

Den store utviklingen arten vår har sett siden vi splittet oss fra apene har ikke bare gitt oss gaver, den har sendt oss inn i et system der vi bruker alt for mye tid på jobb. Det merkeligste med dette er jo at fryktelig mange jobber er tullejobber. Hvor mange mennesker verden rundt jobber ikke i dag med ubrukelige/abstrakte ting? Flytting av verdipapirer, masse meningsløs forskning a la de som ser på lengden på fingre opp sett opp mot seksuell legning.

Selv støtter jeg 6 timers arbeidsdag/4 dagers arbeidsuke. Jeg tror jeg hadde greid å «produsere» 95-100% av det jeg leverer i dag med 8-10 timer mindre på jobb.

12dd

Legg inn av 12dd »

Forfatter

Jobbe når man vil. Slippe pendling og fast arbeidstid. Kan være full på jobb, kanskje tilogmed bør.
Bøkene skrevet under pseydonym. Ønsker overhodet ikke noe oppmerksomhet av noe slag. Bøkene sendes inn pr mail
og jeg vil ha minst mulig med andre mennesker å gjøre i jobbsammenheng overhodet.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

12dd skrev: tor jan 20, 2022 2:04 am Forfatter

Jobbe når man vil. Slippe pendling og fast arbeidstid. Kan være full på jobb, kanskje tilogmed bør.
Bøkene skrevet under pseydonym. Ønsker overhodet ikke noe oppmerksomhet av noe slag. Bøkene sendes inn pr mail
og jeg vil ha minst mulig med andre mennesker å gjøre i jobbsammenheng overhodet.
Så ganske langt unna det du gjør nå da med andre ord.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Jobb og Utdanning»