Debatten: Er indianerkostyme greit?

Svar
Rhabagatz

Re: Debatten: Er indianerkostyme greit?

Legg inn av Rhabagatz »

Garindan skrev: ons nov 03, 2021 3:34 am
SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 7:41 pm
Hedning skrev: tir nov 02, 2021 7:25 pm
Ikke all utkledning er innafor, så det kan være lurt å være litt varsom, mener Linda Tinuke Strandmyr. Hun er fungerende daglig leder ved Antirasistisk Senter.

– Unngå ethvert kostyme som tilhører noen andres kultur, eller å kle seg ut som en folkegruppe eller mennesker fra ulike land, sier Strandmyr.
Ok. Men da bør ikke sør-amerikanere, afrikanere, europeere eller asiater få lov til å ha på seg converse sko eller calvin klein indertøy heller. Og ingen innvandrere skal få adgang til Hennes&Mauritz, med mindre det er svensker.
Og hvis jeg ser noen med antydning til brunfarge eller skeive øyer som bruker bunad, så skal jeg føle meg ekstra krenket.
Bunadparodi på karneval?

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Men er virkelig indianere krenket over indianerkostyme, eller er det «antirasister» som er krenket på deres vegne?
Mennesker av afrikansk opphav er en annen sak, de dyrker offermentalitet hvor enn i verden de befinner seg.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

SlimWhitman skrev: tir nov 02, 2021 6:46 pm Uansett om det er greit eller ikke, så er det utrolig at det er slikt som dette som skal diskuteres i beste sendetid på statskanalen, mtp alt annet som skjer både innenlands og utenlands.
Viser bare at her i lille fredelige Norge lager man "problemer" ut av ingenting. La folk kle seg ut i indianerdrakt, cowboyklær, farge ansiktet og ta på seg afro-parykk e.l. Noen blir uansett liksom "krenket" eller blir krenket på andres vegne fordi de tror at disse er "krenket".. For en gal verden. Som en sa her; like greit å forby all kostymer.
Og tenk om noen skulle iført seg et Spøkelseskladden-kostyme.. Da hadde nok noen blitt "krenket" igjen..

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Choi følger opp gårsdagens debatt med en god kronikk: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/g6 ... -som-helst

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Når et indianerkostyme skaper reaksjoner - da er man på ville veier.

Baldor

Legg inn av Baldor »

Det meste er gangbart når det gjelder kostymer. Grensen går vel ved graden av avkledning. F.eks. er det noen indianerstammer i Amazonas så går nesten nakne.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:41 am Mennesker av afrikansk opphav er en annen sak, de dyrker offermentalitet hvor enn i verden de befinner seg.
Har kledd meg i ulike lokale drakter (kall det gjerne kostymer) i flere afrikanske land. Fått utelukkende positiv feed back på det. De har syntes det er stas at jeg bruker lokal klesstil. Jeg får fortelle dem at en samedame i Norge har bestemt at de er krenket, så kan de gi meg juling neste gang.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Klodrik skrev: ons nov 03, 2021 1:38 pm Choi følger opp gårsdagens debatt med en god kronikk: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/g6 ... -som-helst
Ja - endelig en som tenker klart og tydelig her. Det setter jo også skapet på plass. Men man må være klar over at det er veldig mange i verden og i Norge som skaffer seg et godt levebrød på mye av dette området...

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

anbessa skrev: ons nov 03, 2021 3:31 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:41 am Mennesker av afrikansk opphav er en annen sak, de dyrker offermentalitet hvor enn i verden de befinner seg.
Har kledd meg i ulike lokale drakter (kall det gjerne kostymer) i flere afrikanske land. Fått utelukkende positiv feed back på det. De har syntes det er stas at jeg bruker lokal klesstil. Jeg får fortelle dem at en samedame i Norge har bestemt at de er krenket, så kan de gi meg juling neste gang.
Stor forskjell på drakter og kostyme med afrohår og alt.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

anbessa skrev: ons nov 03, 2021 3:31 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:41 am Mennesker av afrikansk opphav er en annen sak, de dyrker offermentalitet hvor enn i verden de befinner seg.
Har kledd meg i ulike lokale drakter (kall det gjerne kostymer) i flere afrikanske land. Fått utelukkende positiv feed back på det. De har syntes det er stas at jeg bruker lokal klesstil. Jeg får fortelle dem at en samedame i Norge har bestemt at de er krenket, så kan de gi meg juling neste gang.
Jeg har ( heldigvis ikke alene ) vært steder, hvor etterkommere av afrikanske slaver bor. Hatet mot hvite, var både synlig og hørlig. Det er tydelig, at det skal mer enn generasjons-skifter til, før vi alle kan leve i fredelig samkvem. Mitt forrige innlegg her om menn som kvinner, var bare et forsøk på å sette dette hele med å kle seg ut, på spissen. Så kan en få seg til å stille spørsmålet, om hva neste "krenke-greia" blir? :roll:

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Ormen den lange skrev: ons nov 03, 2021 5:45 pm
Jeg har ( heldigvis ikke alene ) vært steder, hvor etterkommere av afrikanske slaver bor. Hatet mot hvite, var både synlig og hørlig.
Tja, ta deg en tur til landene i Vest-Afrika der det også bor etterkommere av slaver. Men de hater bare arabere pga at de holder slaver ennå..

anbessa

Legg inn av anbessa »

Neptun skrev: ons nov 03, 2021 5:05 pm Stor forskjell på drakter og kostyme med afrohår og alt.
Da noterer jeg meg at parykk "og alt" er fyfy, mens klær er ok. Men det går stikk i mot ekspertene på Debatten som mente man kun kunne kle seg som folk i sin egen etniske gruppe...? Vanskelig å bli klok på dette.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

LeSorcier skrev: ons nov 03, 2021 2:12 pm Når et indianerkostyme skaper reaksjoner - da er man på ville veier.
På ville veier har man vært i årevis nå.

Vill, villere Villaveien.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

anbessa skrev: ons nov 03, 2021 8:13 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 5:05 pm Stor forskjell på drakter og kostyme med afrohår og alt.
Da noterer jeg meg at parykk "og alt" er fyfy, mens klær er ok. Men det går stikk i mot ekspertene på Debatten som mente man kun kunne kle seg som folk i sin egen etniske gruppe...? Vanskelig å bli klok på dette.
Vanligvis går vel ikke hvite i afrikanske klær.
Tråden handler om kostymer, og da hører hår, hudfarge og evt. krigsmaling med.
Du kan jo ikle deg afroparykk og male blackface neste gang som et forsøkseksperiment på denne påståtte overbærenheten du hevdet. Som dette;
http://america.aljazeera.com/content/aj ... 062414.jpg

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:22 pm
anbessa skrev: ons nov 03, 2021 8:13 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 5:05 pm
Vanligvis går vel ikke hvite i afrikanske klær.
Det gjør vel vanligvis ikke afrikanere heller når de har kommet seg til siviliserte land, men noen freaks er det jo.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:22 pm
Vanligvis går vel ikke hvite i afrikanske klær.
Men hva er egentlig "afrikanske" klær? Når man ser på tv fra Afrika, så går de da stort sett med samme klær som vi gjør i Norge. T-skjorter, shorts, joggedress, hvit skjorte, blå- eller svart dress med slips og pensko til osv.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

pfrog567 skrev: ons nov 03, 2021 8:31 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:22 pm
Vanligvis går vel ikke hvite i afrikanske klær.
Men hva er egentlig "afrikanske" klær? Når man ser på tv fra Afrika, så går de da stort sett med samme klær som vi gjør i Norge. T-skjorter, shorts, joggedress, hvit skjorte, blå- eller svart dress med slips og pensko til osv.
Vi trenger vel ikke komplisere dette.
Det er fargerike tradisjonsplagg for kvinner og menn. Menn i side i kjortler. f.eks. Det ser man også i Norge når de skal "pynte" seg.
Dette blir en avsporing i forhold til kostyme og "krenkelse".

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Er indianerkostyme greit?
Pil og bue er visst ikke innafor.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Neptun skrev: ons nov 03, 2021 9:19 pm
pfrog567 skrev: ons nov 03, 2021 8:31 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 8:22 pm
Vanligvis går vel ikke hvite i afrikanske klær.
Men hva er egentlig "afrikanske" klær? Når man ser på tv fra Afrika, så går de da stort sett med samme klær som vi gjør i Norge. T-skjorter, shorts, joggedress, hvit skjorte, blå- eller svart dress med slips og pensko til osv.
Vi trenger vel ikke komplisere dette.
Det er fargerike tradisjonsplagg for kvinner og menn. Menn i side i kjortler. f.eks. Det ser man også i Norge når de skal "pynte" seg.
Dette blir en avsporing i forhold til kostyme og "krenkelse".
Neida, men det er vel ikke noe galt med at hvite kan ta på seg fargerike tradisjonsplagg? Menn i side kjortler ser man mange av i Oslo, spesielt på Grønland og Tøyen. Og de er ikke fra Afrika..

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Jeg ville være utkledd som indianer som barn fordi jeg synes det var kult, ikke fordi jeg så ned på etniske amerikanere eller hadde noe ønske om å latterliggjøre de.

Slik tror jeg det er for barn flest som ønsker å være kledd ut slik, de er fascinerte av en annen kultur. Det er jo akkurat det motsatte av det som hevdes fra Antirasistisk senter osv.

De lettkrenkede får pga sosiale media sette agenda altfor mye.
Sist redigert av Ka9nen den ons nov 03, 2021 9:30 pm, redigert 2 ganger totalt.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

TerryMcDermott skrev: tir nov 02, 2021 6:58 pm
Kul_Djevel skrev: tir nov 02, 2021 6:39 pm På debatten ikveld skal det diskuteres blant annet om å kle se ut som indianer er greit.
--- Regner med at du egentlig mener amerikanske urfolk? ;)

https://snl.no/amerikanske_urfolk
Helt greit å kalle dem indianere.

https://www.ncai.org/

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

DoktorS skrev: tir nov 02, 2021 9:35 pm Endelig en mann med fornuft. Sjefredaktøren i Subjekt.

Og han fikk dette svaret i dag som på en lettfattelig måte forklarer hva dette i bunn og grunn handler om. Les og bli vis: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/34 ... es-i-norge

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Gårdsdattra skrev: ons nov 03, 2021 9:52 pm
Og han fikk dette svaret i dag som på en lettfattelig måte forklarer hva dette i bunn og grunn handler om. Les og bli vis: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/34 ... es-i-norge
VOLD OG RASISME

Jeg som trodde det var snakk om at barn kunne gå i indianerkostyme på halloween... Så var det visst egentlig snakk om voldelig rasisme!
Her snakker vi virkelig plott-tvist altså!

Også selvsagt: en konklusjon på at vi har "strukturell rasisme" i Norge. I en debatt som handler om å kle seg ut til halloween :lol: :lol: . Tullebegrepet fra USA er importert til Norge også, som vanlig uten noe som minner om dokumentasjon.
Sist redigert av Ka9nen den ons nov 03, 2021 9:59 pm, redigert 2 ganger totalt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

pfrog567 skrev: ons nov 03, 2021 9:26 pm
Neptun skrev: ons nov 03, 2021 9:19 pm
pfrog567 skrev: ons nov 03, 2021 8:31 pm

Men hva er egentlig "afrikanske" klær? Når man ser på tv fra Afrika, så går de da stort sett med samme klær som vi gjør i Norge. T-skjorter, shorts, joggedress, hvit skjorte, blå- eller svart dress med slips og pensko til osv.
Vi trenger vel ikke komplisere dette.
Det er fargerike tradisjonsplagg for kvinner og menn. Menn i side i kjortler. f.eks. Det ser man også i Norge når de skal "pynte" seg.
Dette blir en avsporing i forhold til kostyme og "krenkelse".
Neida, men det er vel ikke noe galt med at hvite kan ta på seg fargerike tradisjonsplagg? Menn i side kjortler ser man mange av i Oslo, spesielt på Grønland og Tøyen. Og de er ikke fra Afrika..
Jeg sett Odd Nerdrum og andre originaler i kjortler :)
De var ikke fargerike da.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Kan man kle seg ut som noe som helst snart?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

greyserpent skrev: ons nov 03, 2021 10:02 pm Kan man kle seg ut som noe som helst snart?
Om fem år er det innafor å være transe.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Ka9nen skrev: ons nov 03, 2021 9:54 pm
Gårdsdattra skrev: ons nov 03, 2021 9:52 pm
Og han fikk dette svaret i dag som på en lettfattelig måte forklarer hva dette i bunn og grunn handler om. Les og bli vis: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/34 ... es-i-norge
VOLD OG RASISME

Jeg som trodde det var snakk om at barn kunne gå i indianerkostyme på halloween... Så var det visst egentlig snakk om voldelig rasisme!
Her snakker vi virkelig plott-tvist altså!

Også selvsagt: en konklusjon på at vi har "strukturell rasisme" i Norge. I en debatt som handler om å kle seg ut til halloween :lol: :lol: . Tullebegrepet fra USA er importert til Norge også, som vanlig uten noe som minner om dokumentasjon.


Jeg har på nytt lest gjennom artikkelen, og finner ikke et ord der om "voldelig rasisme" så hva mener du?.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

greyserpent skrev: ons nov 03, 2021 10:02 pm Kan man kle seg ut som noe som helst snart?
Om noen år må vi alle gå nakne.
Og siden noen av oss har (mye) større stake enn andre blir det nok et krav at vi må undergå en penisforminskelse for ikke å støte noen andre. Til og med Orwell eller Huxley klarte ikke å forutse dette.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Vi lekte indianer og cowboy i min barndom sist på 1970-tallet. Vi smidde buer av einebusker, spissede piler av selje og brukte fiskeline til buestreng. Krigsmaling i alle farger, og fargerike selvlagde klær som indianerkostyme. Vi hadde barneTV på NRK kl 1800, ikke data og TV spill. Det vi derimot hadde var fantasi og kreativitet. At det å leke med krigsmaling og måkefjær i håret er rasisme er så far out dumt at jeg mangler ord. Mine barn ble i barnehage og barneskole nektet å leke «krig», nektet å ha snøballkrig i skolegården, nektet å leke «konge på Haugen». Leker jeg fra min barndom hadde masse glede av, uten at jeg som voksen ble voldelig. Nå nektes de å kle seg ut som eksempelvis indianere. Går en 10-åring i dag rundt med en leke tønnerevolver fra Ringo er det snart politiutrykninger. Vi lever i et feminisert samfunn hvor MSM setter ordene til en liten politisk korrekt «elite» med absurde ideer på trykk, som folk flest ikke forstår noen ting av.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Mobbing, rasisme, jakt og krig var i flere tusen år suksess for å overleve som art og samfunn.
det er nedarvede maskuline trekk.
Helt enig i at i dagens samfunn er det ikke plass til dette ned unntak av jakt.
Men det er viktig å belyse dette og sette grense og ikke bare vifte med pekefingeren.
Hvordan skal en maskulin person beherske dette om man ikke "leker krig"?
Det dreier seg om grensesetting og å skille mellom fakta og fiction og rett og galt. Mange vil ha forbud mot Starwars og actionfilmer. Da har man ikke forstått mye.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»