Lære russisk

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Re: Lære russisk

Legg inn av Karatel »

Vind skrev: søn okt 31, 2021 2:58 pm
Karatel skrev: søn okt 31, 2021 8:55 am

Men dette er også om Stalingrad. Ser du hvem personene er?
Jeg kjenner ikke disse menneskene, men jeg synes, kanskje de er en noen politiske ledere.

.. Lille Adolf..?
De to på bildet er selvfølgelig Stalin og Hitler og den rødglødende hesteskoen Hitler holder, er Stalingrad.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Vind skrev: søn okt 31, 2021 2:58 pm
Karatel skrev: søn okt 31, 2021 8:55 am

Men dette er også om Stalingrad. Ser du hvem personene er?
Jeg kjenner ikke disse menneskene, men jeg synes, kanskje de er en noen politiske ledere.

.. Lille Adolf..?
De to på bildet er selvfølgelig Stalin og Hitler og den rødglødende hesteskoen Hitler holder, er Stalingrad.

Dengang var Norge under tysk okkupasjon, derfor kunne ikke tegneren tegne dem slik at man straks kjente dem igjen, da ville den tyske sensuren straks ha reagert. Denne tegningen er fra 5. desember 1942.

20. februar 1943 hadde Norsk Ukeblad denne forsiden.

Bilde

Her ser man straks at dette er Hitler og Quisling. Jenta som står og ler, har rød lue på hodet og dette var et symbol på norsk motstand mot nazistene. Rød topplue var forbudt og de som brukte rød topplue, ble arrestert.

Norsk Ukeblad ble straks stoppet og forbudt og kom ikke ut igjen før sommeren 1945. Tegneren ble arrestert og satt to å i fangeleiren Grini.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Vind skrev: søn okt 31, 2021 3:43 pm
Karatel skrev: fre okt 29, 2021 9:53 pm

Vi får håpe og tro at trådstarter ikke er blitt så overveldet at han er skremt vekk. Dette vi nå har diskutert, trenger han ikke å tenke på.
For noen dager siden skrev han at han kjøpte en bok for å lære russisk. Jeg håper han underviser nå .. Grunnleggende .. Ord for å bli med oss ​​snart.

I mellomtiden fant jeg et interessant ord!

( grådigheten) også beginning med (gråd)
Trådstarter underviser helt sikkert ikke i russisk, han lærer russisk. "Undervise" er преподавать, og det gjør ikke trådstarter.

"Grådighet" har ingen sammenheng med "gård", город og град. Dette er et germansk ord som ikke er i slekt med noe slavisk ord.

Град- hagl, har heller ingen sammenheng med город og град. Her er det lydlovene som har laget en tilfeldig likhet.

Город -град er av et urslavisk гордъ som har åpnet den lukkede stavelsen.

I Град- hagl, har stavelsene alltid vært åpne гра-дъ

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

William_S skrev: søn okt 31, 2021 3:50 pm Så får man i det minste lære seg å synge den sovjetiske nasjonalsangen på svensk. Beklager at jeg deler den i denne tråden, men det er fryktelig god humor
Den finnes også med norsk tekst, men siden den norske teksten er hakket grovere og mer på kanten enn den svenske, vil jeg med tanke på mitt gode navn og rykte ikke poste den her.

Men du kan få den sovjetiske hæren og dens soldater.


Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Karatel skrev: søn okt 31, 2021 11:01 pm


Men du kan få den sovjetiske hæren og dens soldater.


[/quote]

Dette er en parodi på filmen .. Ninth Company .. Denne filmen ble filmet på virkelige hendelser. Begivenheter finner sted i Afghanistan. Dette er et krigsdrama. Denne filmen har en god vurdering hvis du ikke har sett den før så er dette et godt alternativ å tilbringe en kveld. 8-)

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Vind skrev: man nov 01, 2021 6:39 pm
Karatel skrev: søn okt 31, 2021 11:01 pm


Men du kan få den sovjetiske hæren og dens soldater.

Dette er en parodi på filmen .. Ninth Company .. Denne filmen ble filmet på virkelige hendelser. Begivenheter finner sted i Afghanistan. Dette er et krigsdrama. Denne filmen har en god vurdering hvis du ikke har sett den før så er dette et godt alternativ å tilbringe en kveld. 8-)
[/quote]

Ser selvfølgelig at det er en parodi. Den virkelige russiske hæren er helt annerledes og består av virkelige soldater.



Men nå har vi sporet av fra temaet russisk språk, dette passer bedre på temaet Film og TV.

Mon tro hvordan det går med trådstarer.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Språk er interessant og utfordrende, morsomt med russisk som betraktes å være et av verdens vanskeligste språk (slått av finsk). Folk lærer på forskjellige måter, men i alle språk ligger det grammatikk som fundament i bunn. Jeg liker å ha både en systematisk og funksjonell tilnærming til det, men har man ikke grammatikken og systemet i bunn er det ingen ramme å bygge språket på.

Jeg ville nok begynt med det grammatiske, dessverre er det ofte kjedelig og består av mye pugging, men når dette sitter vil man få en mye bedre forståelse for alt. 6 kasus er litt jobb.

Denne ser ok ut, men de andre russisktalende her har sikkert bedre forslag: https://www.universitetsforlaget.no/russisk-grammatikk

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Queenie skrev: tir nov 02, 2021 7:57 am Språk er interessant og utfordrende, morsomt med russisk som betraktes å være et av verdens vanskeligste språk (slått av finsk). Folk lærer på forskjellige måter, men i alle språk ligger det grammatikk som fundament i bunn. Jeg liker å ha både en systematisk og funksjonell tilnærming til det, men har man ikke grammatikken og systemet i bunn er det ingen ramme å bygge språket på.

Jeg ville nok begynt med det grammatiske, dessverre er det ofte kjedelig og består av mye pugging, men når dette sitter vil man få en mye bedre forståelse for alt. 6 kasus er litt jobb.

Denne ser ok ut, men de andre russisktalende her har sikkert bedre forslag: https://www.universitetsforlaget.no/russisk-grammatikk
Hva som er vanskelige og hva som er lette språk, kommer helt an på hvilket språk du selv har som morsmål og hvilke fremmedspråk du kan fra før.

For skandinavisktalende er nederlandsk og engelsk lette språk, mens fransk, spansk og italiensk er vanskeligere, de slaviske språkene er enda vanskeligere og de semittitske enda vanskeligere igjen.
For en nordmann er engelsk lett og russisk vanskelig, men det for en polakk eller tsjekker kan være omvendt.

Det vanskelig i russisk er ikke de seks kasus, men verbene som er svært annerledes enn det vi er vant med. Nesten alle verb går i to og to i par der det ene beskriver en uferdig, ikke fullført handling, mens det andre beskriver en ferdig og fullført handling. Det er vanskelig å skru om hele hodet og tenke på en helt ny måte. Bevegelsesverbene som viser om en bevegelse har et mål eller ikke, er heller ikke så greie.

Den grammatikken du linker til er utmerket, jeg har den selv. Jeg hadde Terje Mathiasen som lærer i russisk grammatikk, språkhistorie og gammelrussisk. Han var en flink og populær lærer som dessverre døde altfor tidlig, han ble bare 60 år.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Karatel skrev: søn okt 31, 2021 8:06 pm
Vind skrev: søn okt 31, 2021 2:58 pm
Karatel skrev: søn okt 31, 2021 8:55 am

Men dette er også om Stalingrad. Ser du hvem personene er?
Jeg kjenner ikke disse menneskene, men jeg synes, kanskje de er en noen politiske ledere.

.. Lille Adolf..?
De to på bildet er selvfølgelig Stalin og Hitler og den rødglødende hesteskoen Hitler holder, er Stalingrad.

Dengang var Norge under tysk okkupasjon, derfor kunne ikke tegneren tegne dem slik at man straks kjente dem igjen, da ville den tyske sensuren straks ha reagert. Denne tegningen er fra 5. desember 1942.

20. februar 1943 hadde Norsk Ukeblad denne forsiden.

Bilde

Her ser man straks at dette er Hitler og Quisling. Jenta som står og ler, har rød lue på hodet og dette var et symbol på norsk motstand mot nazistene. Rød topplue var forbudt og de som brukte rød topplue, ble arrestert.

Norsk Ukeblad ble straks stoppet og forbudt og kom ikke ut igjen før sommeren 1945. Tegneren ble arrestert og satt to å i fangeleiren Grini.
Det ser ut til at de som har publisert denne avisen er modige mennesker. Mest sannsynlig visste de at vitser med gutta fra ss er dårlige. Jeg håper artisten klarte å overleve i fangeleiren Grini.

Takk tidligere, jeg var uvitende om disse historiene om norsk motstand.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Bjoneroa skrev: tor okt 21, 2021 10:35 pm Er det noen her som kan russisk?
Hei. Hvordan går det med boka? Kanskje du kan vise oss noen fremgang?
:)
Begynn i det små.

Har du hørt om dominoeffekten? Dette er når en 10 cm høy domino kan falle og slippe et hus 100 meter høyt. Anta at den første dominoen er 10 cm, den andre er 20, den tredje er 40, og så videre opptil ti.
Sist redigert av Vind den ons nov 03, 2021 2:40 pm, redigert 1 gang totalt.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Karatel skrev: søn okt 31, 2021 8:23 pm
Vind skrev: søn okt 31, 2021 3:43 pm
Karatel skrev: fre okt 29, 2021 9:53 pm

Vi får håpe og tro at trådstarter ikke er blitt så overveldet at han er skremt vekk. Dette vi nå har diskutert, trenger han ikke å tenke på.
For noen dager siden skrev han at han kjøpte en bok for å lære russisk. Jeg håper han underviser nå .. Grunnleggende .. Ord for å bli med oss ​​snart.

I mellomtiden fant jeg et interessant ord!

( grådigheten) også beginning med (gråd)
Trådstarter underviser helt sikkert ikke i russisk, han lærer russisk. "Undervise" er преподавать, og det gjør ikke trådstarter.

"Grådighet" har ingen sammenheng med "gård", город og град. Dette er et germansk ord som ikke er i slekt med noe slavisk ord.

Град- hagl, har heller ingen sammenheng med город og град. Her er det lydlovene som har laget en tilfeldig likhet.

Город -град er av et urslavisk гордъ som har åpnet den lukkede stavelsen.

I Град- hagl, har stavelsene alltid vært åpne гра-дъ
Tusen takk for oppklaringen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»