Tegnefilm for "voksne"

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Tegnefilm for "voksne"

Legg inn av Frank.N.Steen »

Her kan en diskutere og komme med tips til filmene der står igjen som en fin motpol til de langt mer familievennlige, søte, koselige og moralske storfilmene, og heller ta seg et dypdykk ned i et fargerikt kaos bestående av sex, dop, sleaze, vold og det totale vanvidd, men som til syvende og sist, byr på så mye endeløs moro og galskap, og nei, her burde det jo være noe for alle og enhver.

Tenkte å starte opp med ei anbefaling til fans av voksenanimerte filmer:
Bilde
The Big Bang (1987) av Picha

"Ah, super-shit!"

Aka Le Big-Bang aka Der Grosse Knall osv, er ei ellevill, sexy og meget morsom animert sex-komedie hvor menneskehetens skjebne ligger i hendene på en kåt søppelmann ved navn Fred, og der alt står på spill, ei gang i fremtiden, og hvor krigen mellom kjønnene har nådd et kokepunkt, hvor den mannlige siden har bestemt seg for å slå knock-out på sine kvinnelige fiender der holder hus i kontinentet ved navn Vaginia, og der med sin penis-lignende rakett "the big one" vil avgjøre krigen en gang for alle!

Under ei tur til Sverige tilbake i sommer 2017, kom jeg ved ei "tilfeldighet" over en DVD boks av den belgiske tegneserieartisten Picha og hans vanvittige og frekke voksne animasjonsfilmer, og der høydepunktene var helt klart Tarzoon, Shame of the Jungle og The Big Bang, der navn som John Belushi og Bill Murray samt Johnny Weismuller Jr, dukker opp på veien.

Disse to filmene var i mine øyne total overlegne i frekkhet og lavpanna humor, sammenlignet med for eksempel Ralph Bakshi sine filmer fra samme tid, og jeg vurderer om jeg ikke skal gå til innkjøp av Picha og hans siste film, utgitt for knapt et par år sia, og der Snehvit og de syv dverger visstnok får kjørt seg i en frekk "oppdatering".

Nei, dette er helt klart min type voksen animert film, og jeg lo godt og lenge av de utallige og vanvittige scenene som finner sted i krigen mellom menn og kvinner.

Brukeravatar
NiGoZeroIchi  
Innlegg: 395

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Nåvel...

Sex, vold, dop og umoral ikke nødvendigvis er det som gjør en serie voksen... Man kan f.eks ta
"NHK ni youkoso!"/"Welcome to the NHK" som omhander en ung mann med sterk sosial angst.
"Violet Evergarden" handler om en kvinne som er "oppdratt" til å være en spesialsoldat, som etter krigen må finne seg en plass i et sivilt samfunn.
"Hataraku Saibou Black"/"Cells at work - Code black" er en spinoff av den (barnevennlige) "Hataraku Saibou" som omhandler cellene i en kropp. I denne versjonen dreier det seg om en kropp i fritt forfall, der alkohol, røyking, tette blodårer, nyrestein og kjønnssykdommer er problemstillinger cellene står overfor.
Ingen av disse er typiske barneTV-serier...

Men selvfølgelig, dersom man skal gå for vold/sex/dop/etc. kan man jo nevne serier som
"Berserk", en mørk og dyster middelalderfantasy der hovedpersonen er en leiesoldat i en blodig krig som av sin kaptein også blir trukket inn i politiske intriger.
"Vinland Saga", en serie satt til Nordeuropa rundt år 1000 - med de krigene og røvertoktene som preget denne tida. Spesielt fokus på dansketida i England.
"Shiki", en serie der vampyrer tar godt for seg av befolkningen i en liten bygd. Før de gjenlevende oppdager sannheten og bestemmer seg for å ta hevn...

Lezah

Legg inn av Lezah »

Første som slår meg er Drawn Together.

Opprinnelig en serie, helt hinsides drøy. Og tidvis fryktelig morsomt: https://en.wikipedia.org/wiki/Drawn_Together Konseptet var en slags Big brother-setting hvor stereotypiske tegneserie-figurer fra forskjellige tegneserie-universer ble samlet. Som med Family Guy mye pop culture-referanser, men enorme mengder vold, sex, nekrofili og faenskap.

I 2010 kom filmen, som da seff var hinsides den i utgangspunktet ganske drøye serien; https://en.wikipedia.org/wiki/The_Drawn ... _The_Movie!

Passende nk handler den mye om politisk korrekthet og sensur. Seth MacFarlane bidrar også.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

NiGoZeroIchi skrev: ons sep 22, 2021 12:14 pm Nåvel...
Sex, vold, dop og umoral ikke nødvendigvis er det som gjør en serie voksen...
Nå var tråden/førsteposten ment å være rettet mot tegnefilm underholdning for "voksne" (alt annet enn tung og seriøs underholdning), og der er jo Pichas animerte filmer et must (særlig om en er glad i de norske Pyton bladene på 80 og 90-tallet), ettersom de byr opp til så mye rølpete, barnslige, sleske, politisk ukorrekte og sikkert for noen, meget avskyelige scener, figurer og temaer, men det er jo nettopp derfor en er så glad i disse filmene og lignende utgivelser.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: ons sep 22, 2021 12:22 pm Første som slår meg er Drawn Together.
Akkurat den type underholdning (virker det som) man tenkte på, når man starta opp tråden.
Drawn Together har jeg faktisk ikke sett/hørt om, så mulig man må ta seg en nærmere kikk på fremover.

Har lenge ønsket å handle inn noen av de klassiske filmene/verkene til Tex Avery på DVD (ser faktisk at de har blitt sluppet også på Blu-ray), gjerne i en komplett boks, men klart, de fleste er vel å oppdrive på Youtube osv.
Herlige figurer og humor, men ja, kanskje ikke så barnevennlig som andre og muligens langt mer kjente og kjære figurer fra samme era, og som fikk mye lenger levetid.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Happy Three Friends burde vel havne høyt her.



Lurer på hvor mange foreldre som har gått i fella her og latt barna se på serien bare fordi det er animasjon.

Riktignok en serie da :roll:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En serie jeg aldri husker selv, men oppdaget gjennom Youtube og andre film forum, er Animaniacs, der visstnok også byr på litt mer "voksen" og frekkere type humor, med et fint hint/tilbakeblikk på Tex Averys filmer, men der sørget for at karakteren Minerva Mink, kun overlevde 2 episoder, før hun ble fjernet for godt.
Heldigvis er begge opplastet på Youtube:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Chromeback skrev: ons sep 22, 2021 12:45 pm Lurer på hvor mange foreldre som har gått i fella her og latt barna se på serien bare fordi det er animasjon.
Ja, det er jo mange som automatisk avfeier all animasjon som kun noe som er ment for barn, og ikke noe voksne ser på.
Heldigvis er jeg nå aldri blitt så "voksen" at man sluttet å lese tegneserier eller se tegnefilm, men husker jo flere serier på gamle Fox Kids og 90/tidlig 00-tallet, der (angående tallet 3 og venner i tittelen) så digget jeg og lillebroren min å se De tre vennene og Jerry, som man lo godt av, særlig de helsprø episodene, hvor de fikk lurt ei lurvete uteligger til å se ut som en glætt popstjerne, som alle jentene digget, eller den alltids "blide" gymlæreren (faren til Jerry), samt de mange "sympatiske" figurene man treffer på.
Tror serieskaperen også sto bakom en rekke musikkvideoer på den tiden (blant annet Paranoid Android til Radiohead), hvert fall meget lik i stil og utseende.
Alt i alt, serien kan jo egentlig minne litt om South Park i handling/karakterer, men er blitt en stund siden man så den sist.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 22, 2021 12:43 pm Akkurat den type underholdning (virker det som) man tenkte på, når man starta opp tråden.
Drawn Together har jeg faktisk ikke sett/hørt om, så mulig man må ta seg en nærmere kikk på fremover.
Dt har mange fantastiske øyeblikk, kan anbefales. Så har man en mer kjent en, Rick and Mort. Dette er nesten ille:


Chromeback

Legg inn av Chromeback »

I’M A PICKLE, MORTY

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

De tre vennene og Jerry er ett barndomsminne som hadde helt havnet i glemmeboken.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Fritz the Cat er vel selvskreven her. Og den mindre kjente Heavy Traffic.
Frank Zappa står også bak noen animasjonsfilmer som best kan beskrives som "smale".

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Ruben Brandt, Collector bør også nevnes, selv om det ikke er så mye sex & drugs & rock'n'roll.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Hardy-guttene skrev: fre sep 24, 2021 6:21 pm Fritz the Cat er vel selvskreven her. Og den mindre kjente Heavy Traffic.
Tror jeg har ei dobbelt DVD utgave, med begge Fritz the Cat filmene (oppfølgeren tror jeg ikke Bakshi hadde noe med å gjøre) men favorittene fra sistnevnte, er nok Coonskin (1975), Fire and Ice (1983) og den ganske så ville og ujamne Cool World (1992).

Heavy Traffic har jeg ikke sett, men burde vel få gjort noe med det, omsider.

Ellers er jo den kortlevde tv-serien Spicy City verdt å sjekke opp. Meget underholdende, og ble mildt sagt skuffa, når man fant ut at denne perlen, enda ikke ha fått ei offisiell DVD/Blu-ray utgave. Men, alt er oppe på Youtube:
► Show Spoiler

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Familiy Guy, Tapper den pysete hunden, og nå i nyere tid adapsjonen av Kirkmans superhelt-parodi "Invincible"

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

The Jungle Book fra 1967 er fortsatt en av mine favoritter.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7744

Legg inn av Big George »

Kjøpte film om Vincent Van Gogh forrige uke. Etterpå fant jeg ut den er animert

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

Så denne godbiten i høstferien:

Bilde

Åttitallet var virkelig noe for seg selv når det kom til animasjon for voksne. Wicked City er blant de bedre rullene - en real noir-grøsser. Historier om demonsvin som forsøker å ødelegge menneskeheten er det mange av, og det ble en del flere i etterkant (Legend of the Overfiend er kanskje blant de mer berømte/beryktede), men har sjelden sett det gjort bedre enn denne. Animasjonen er suveren - som om Dario Argento lagde anime!

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Noen her som har sett “Grave of the Fireflies”?

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

SlimWhitman skrev: fre okt 29, 2021 8:33 pm Noen her som har sett “Grave of the Fireflies”?
Ja, knallgod og råsterk film. Se den.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fikk sett unna Snow White The Sequel (2007) av Picha, og vel, 20 år etter hans forrige film, The Big Bang, fortsetter han i mye av det samme tempo og vulgære stilen. Men animasjonen og handlingen er helt klart et par hakk under det han leverte tidligere, og føles ut som noe der har ligget på hylla i altfor lang tid, og nei, skjønner godt hvorfor denne ikke ble utgitt i hop med hans 3 første filmer, for animasjonen var så som så, og føltes meget billig i perioder.

Likevel, såpass mye lavpanna og idiotiske ting skjer utover, at man brøt ut i latter ved flere anledninger, og slikt er jo sjeldent et dårlig tegn.
Nei, denne fungerer nok okei, som et fint antiklimaks, til de typiske oversukra og moraliserende familiefilmene, for her får man over kåte prinsesser, dverger, sultne troll der gjerne fortærer barn og jomfruer, en seksuelt forvirret prins og mye mer galskap i vente.

5/10

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Det er en film der ute - en tegnefilm som er kjent for å gjøre seerne depressiv, motløst og plaget av mareritt som eksistenskrise. En av de sterkeste tegnefilmene som finnes, og som ingen klarte å glemme.

The Animatrix - The Second Renaissance.

Alle vet om Matrix-filmene om en alternativ virkelighet skapt av robotlivformer som holdt i livet mennesket ved å skape virtuelle verdener for dem, men hvordan Matrix var blitt til, har bare vært glattet over i live-action filmene som lite mer enn bakgrunnsfortelling uten dybde; dette rettet seg ut i 2003 med Animatrix, en amerikansk-østasiatisk film med basis i østasiatisk og amerikanskeuropeisk kultur. De første to kortfilmene i denne serien på ni kortfilm, er meget intenst og tankevekkende, hvor menneskeheten og maskinene ødela den veldige verdenen de lever på, først og fremst gjennom menneskelig arroganse og stupiditet i møte med maskinenes generelle ønsker om sameksistens og deretter selvberging for enhver pris, selv på bekostning av egne individuelle friheter, "Operasjon Dark Storm" og erkjenningen om at de var fanget for alltid, fikk maskinene til å miste alle hemninger og knekke menneskeheten i kjøtt - og ånd.

Maskinene vant, men mistet nærmest enhver og måtte deretter overleve ved å bruke menneskeheten som batterier inn i en endeløs syklus i en død verden, fanget av fiendtlige molekylære maskiner i evigsvarte himmel. I slutten kunne ingen overleve for seg selv. Verden har for alltid blitt ødelagt, menneskehetens overlevelsesevne er null mens maskinene har blitt livsvarige fanger og fangevoktere som aldri kunne forlate deres verden.



Dette er den første av fire deler.

Matrix er den type som aldri kan se en god slutt.

MentalM

Legg inn av MentalM »

2 episoder igjen av Attack on Titan, bør vel falle i denne kategorien.

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

^ Akkurat som med The Walking Dead så trodde jeg denne var avsluttet for lenge siden, men jeg tenkte nok sikkert på mangaen. Før eller siden kommer jeg sikkert til å se animeen også.

Brukeravatar
JaffaKree
Innlegg: 31

Legg inn av JaffaKree »

MentalM skrev: man feb 28, 2022 11:33 am 2 episoder igjen av Attack on Titan, bør vel falle i denne kategorien.
Visstnok tre episoder igjen nå. Det sies at dette ikke er nok til å dekke resten av manga-kapitlene, så det spekuleres om det hele vil avsluttes med en film.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Fringegirl skrev: fre okt 29, 2021 8:50 pm
SlimWhitman skrev: fre okt 29, 2021 8:33 pm Noen her som har sett “Grave of the Fireflies”?
Ja, knallgod og råsterk film. Se den.
Sett the barefoot gen fra 1983? Den er i samme gate som grave of the fireflies.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

John Garfield skrev: tir aug 30, 2022 8:31 pm
Fringegirl skrev: fre okt 29, 2021 8:50 pm
SlimWhitman skrev: fre okt 29, 2021 8:33 pm Noen her som har sett “Grave of the Fireflies”?
Ja, knallgod og råsterk film. Se den.
Sett the barefoot gen fra 1983? Den er i samme gate som grave of the fireflies.
Nei, den skal jeg sjekke ut, takk for tips.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Fringegirl skrev: tir aug 30, 2022 8:34 pm
John Garfield skrev: tir aug 30, 2022 8:31 pm
Fringegirl skrev: fre okt 29, 2021 8:50 pm

Ja, knallgod og råsterk film. Se den.
Sett the barefoot gen fra 1983? Den er i samme gate som grave of the fireflies.
Nei, den skal jeg sjekke ut, takk for tips.
Glemte å si at den er på you tube.

pava

Legg inn av pava »

Fringegirl skrev: fre okt 29, 2021 8:50 pm
SlimWhitman skrev: fre okt 29, 2021 8:33 pm Noen her som har sett “Grave of the Fireflies”?
Ja, knallgod og råsterk film. Se den.
Støttes. Rett og slett en brutal film.

Retnuh

Legg inn av Retnuh »

For meg så er «tegnefilm for voksne» alle tegnefilmer jeg så på da jeg var liten :lol:

Ducktales f.eks. Ser innimellom på disney+

«Barne-TV» var uten tvil bedre før. Det ungene ser på i dag er bare ræl.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Anime & Animasjon»