Støy i blokk. Med en vri...

Svar
Lezah

Støy i blokk. Med en vri...

Legg inn av Lezah »

Hei.
Dette er ikke verdens/FDs mest trafikkerte forum, men jeg tester siden det ikke kan skade.

Kort fortalt: Jeg bor i en ikke spesielt gammel blokk, tvert imot. Sentralt, for meg ok størrelse, gangavstand til jobb og lite støy fra trafikk til tross for å ligge sentralt etc etc etc. Fornøyd, mao.

Det ene men også enorme minuset er støy fra en leilighet i etasjen min. Det er ikke naboetasjen, men den som ligger bortenfor naboen (vi ligger dog på samme "linje", deres leilighet ligger altså ikke vendt mot min). Det er et jævla leven. De som bor der er et par og deres to små barn. Leilighetene er på ingen måte egnet til en slik småbarnsfamilie. Det er mye støy derfra og det er den eneste leiligheten jeg hører noe fra. Gjerne godt etter kl 00. Da barnehagene var stengt var det tydeligvis ikke leggetid for dem i det hele tatt... Løping, dunking i vegger, møbler som dyttes over gulvet er en vanlig greie.

Nå har jeg hele tiden tenkt som så at naboen samt den leiligheten i oppgangen som ligger rett overfor bråkmakerne må ha det laaaangt verre, det er jo relativt logisk. De fikk ta seg av klagingen... Men da jeg endelig snakket med naboen om dette kunne han fortelle at de ikke hører noe fra dem... så det vil si at de som er vegg i vegg med "bråkmakerne" ikke hører noe som helst fra dem. Nå har jeg ikke spurt de som bor i leiligheten direkte overfor dem, skal det sies.

Uansett: Dette gjør straks alt litt mer komplisert for min del, for nå er de ikke "bråkmakere" nødvendigvis, kun et par med to unger som ikke oppfører seg på en måte som plager andre enn akkurat meg... som ikke er naboen deres en gang. For å forklare hvor lytt det er, så hører jeg det når de støvsuger eller kjører vaskemaskin (begge deler gjøres gjerne midt på natten).

Så oppsummert er tydeligvis noe i blokka jævlig merkelig konstruert. Antar det er noe med ventilasjonsanlegget som frakter lyden fra deres leilighet på en måte at den svinger innom meg. Hva kan jeg egentlig gjøre nå? Seff er det mulig å flytte, men 1. Jeg har ikke lyst for dette er en grei plass, og 2. Jeg må evt lyve hvis det under visning spørres om støy, og det gjør jeg ikke av flere åpenbare årsaker. Jeg kan heller ikke kreve at de slutter å la ungene sine være barn eller komme med krav om når de rydder/vasker. For meg, uten det minste fnugg av erfaring med konstruksjonsarbeid, så virker det egentlig urealistisk at noe kan gjøres. Å forvente at folk leies inn for å lete etter hvor støyen kommer fra for så å rive og bygge om slår meg som altfor omfattende når det kun er meg dette gjelder. Men samtidig er det vel ikke for storforlangende å kunne forvente at det er levelig i sin egen leilighet :( ?

SOS.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: søn nov 07, 2021 7:50 pm For meg, uten det minste fnugg av erfaring med konstruksjonsarbeid, så virker det egentlig urealistisk at noe kan gjøres. Å forvente at folk leies inn for å lete etter hvor støyen kommer fra for så å rive og bygge om slår meg som altfor omfattende når det kun er meg dette gjelder. Men samtidig er det vel ikke for storforlangende å kunne forvente at det er levelig i sin egen leilighet :( ?
Nei, det er vel ikke så mye du kan få gjort.
Men kanskje høre med flere naboer, om du ikke allerede har gjort det?

Men støy i blokker kan være et problem.
Men ofte er det også rett-opp-ned det er værst, i betongkonstruksjoner.
Da kan man faktisk hører at noen pisser et par etasjer under dersom det er stille ellers...

Har du snakket med styret?
kanskje er det enkelt å løse det, jeg vet ikke, men ?

Everenga

Legg inn av Everenga »

Det kommer jo an på hva lydene er også. Hvis det dreier seg om to små barn som driver og løper rundt og dytter møbler etter midnatt er det vel snakk om en relativt dysfunksjonell gjeng. Det ville jeg tatt med styret for det er ganske langt utenfor vanlig familieliv.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Everenga skrev: man nov 08, 2021 9:15 am Det kommer jo an på hva lydene er også. Hvis det dreier seg om to små barn som driver og løper rundt og dytter møbler etter midnatt er det vel snakk om en relativt dysfunksjonell gjeng. Det ville jeg tatt med styret for det er ganske langt utenfor vanlig familieliv.
Men hvis ingen andre hører noe, er det nok ikke lett å komme noen vei med det...tror jeg.

Lezah

Legg inn av Lezah »

return_of_drakkar skrev: man nov 08, 2021 9:10 am
Nei, det er vel ikke så mye du kan få gjort.
Men kanskje høre med flere naboer, om du ikke allerede har gjort det?

Men støy i blokker kan være et problem.
Men ofte er det også rett-opp-ned det er værst, i betongkonstruksjoner.
Da kan man faktisk hører at noen pisser et par etasjer under dersom det er stille ellers...

Har du snakket med styret?
kanskje er det enkelt å løse det, jeg vet ikke, men ?
Jeg vet bare at de som bor vegg i vegg med dem ikke hører noe. Personlig hører jeg ikke noe fra de som boer over eller under meg.

Jeg og andre har vært i kontakt med styret tidligere, men det var fordi dette paret lot ungene sine "rase fra seg" ved å løpe frem og tilbake i gangene på kveldstid. Da de fikk beskjed om å slutte opphørte dette også. Planen var å sende skriftlig klage til styret, men det var før jeg oppdaget at det er såpass begrenset støy, altså ikke noe som plaget resten av blokka. Jeg vokste opp i blokk, og selv med ungeflokker som naboer kunne vi ikke høre dem, langt mindre at noen flyttet på en sofa når de støvsuget etc, så det er jo ganske uvanlig.

Jeg har neppe andre muligheter enn å å høre om noe kan gjøres, men tviler. Jeg har forsøkt å justere ventilen på badet uten at det hjalp. Kom dog på at det er en slags ventil/"en greie" på soverommet mitt, og lyden er tydeligere der enn i stua. Soverommet er nærmere deres leilighet enn stua. Så om det kan....tettes eller fjernes, uten at jeg vet hva dritten er god for, så er det kanskje eneste sjanse.

Sukk.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Støy er utrolig vanskelig å komme noe vei med, men når naboen sier at de ikke hører noe, er det fordi de ikke bryr seg om støyen eller fordi lyden faktisk ikke når dem? Husk at folk kan oppfatte støy svært forskjellig. Hvis du kjenner naboen din godt nok så kan du kanskje banke på for å høre med dine egne ører? Hvis det er som de sier så er det rimelig å anta at det har noe med luftekanalene å gjøre og da burde det kanskje være mulig å få gjort noe med, om ikke annet enn å tette dem om natten.

Ellers så har jo de fleste borettslag og sameier vedtekter om at det skal være stille etter 23, og blir det for ille så får du nesten bare ta kontakt med styret. Å ha småunger gir ingen rett til å oppføre seg som antisosiale tullinger.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: man nov 08, 2021 11:25 am
return_of_drakkar skrev: man nov 08, 2021 9:10 am
Nei, det er vel ikke så mye du kan få gjort.
Men kanskje høre med flere naboer, om du ikke allerede har gjort det?

Men støy i blokker kan være et problem.
Men ofte er det også rett-opp-ned det er værst, i betongkonstruksjoner.
Da kan man faktisk hører at noen pisser et par etasjer under dersom det er stille ellers...

Har du snakket med styret?
kanskje er det enkelt å løse det, jeg vet ikke, men ?
Jeg vet bare at de som bor vegg i vegg med dem ikke hører noe. Personlig hører jeg ikke noe fra de som boer over eller under meg.

Jeg og andre har vært i kontakt med styret tidligere, men det var fordi dette paret lot ungene sine "rase fra seg" ved å løpe frem og tilbake i gangene på kveldstid. Da de fikk beskjed om å slutte opphørte dette også. Planen var å sende skriftlig klage til styret, men det var før jeg oppdaget at det er såpass begrenset støy, altså ikke noe som plaget resten av blokka. Jeg vokste opp i blokk, og selv med ungeflokker som naboer kunne vi ikke høre dem, langt mindre at noen flyttet på en sofa når de støvsuget etc, så det er jo ganske uvanlig.

Jeg har neppe andre muligheter enn å å høre om noe kan gjøres, men tviler. Jeg har forsøkt å justere ventilen på badet uten at det hjalp. Kom dog på at det er en slags ventil/"en greie" på soverommet mitt, og lyden er tydeligere der enn i stua. Soverommet er nærmere deres leilighet enn stua. Så om det kan....tettes eller fjernes, uten at jeg vet hva dritten er god for, så er det kanskje eneste sjanse.

Sukk.
Dette høres så spesielt ut at styret bør undersøke det.
Det er vel bare å kontakte dem igjen.
Det kan jo hende at det også er relativt enkelt å fikse dette når lyden kommer via ventilene / luftekanaler.
I alle fall verd et forsøk å høre med dem.
Om det er slik på normal kveldstid også kunne jo noen fra styret være til stede og høre på det, hvis mulig.
Dette høres jo for ille ut.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Høres litt ut som vår situasjon bare at støyen kommer fra naboene rett over over oss. Ingen barn, men folk som flyttet rundt på møbler midt på natta, støvsugde, hoppet på hoppestokk og all jævla drit. Egentlig så er jo dette innafor, med unntak av hoppestokken kanskje, så vi hadde egentlig ikke så mye å si. Men etter en spesielt jævlig natt tok vi bare kontakt med dem, forklarte situasjonen og spurte pent om de kanskje kunne spare noen av de nattlige aktivitetene til solen sto opp. De visste ikke at det var så lytt så de hadde ikke tenkt noe over det, beklaget seg (noe som ikke var nødvendig) og har siden sluttet å hoppe tau midt på natta.

Nå kan det jo godt hende at dine naboer sier fuck off back to manchester you fucking fuck you're fucking ugly and your mother hates you and you're an idiot and a twat and i don't like you, men det kan også hende at de ikke har tenkt over det og at de tilpasser seg litt etter ønskene dine. Verdt et forsøk IMO. Kanskje sleng på en sixpack eller en kake eller noe lignende?

Lezah

Legg inn av Lezah »

Everenga skrev: man nov 08, 2021 9:15 am Det kommer jo an på hva lydene er også. Hvis det dreier seg om to små barn som driver og løper rundt og dytter møbler etter midnatt er det vel snakk om en relativt dysfunksjonell gjeng. Det ville jeg tatt med styret for det er ganske langt utenfor vanlig familieliv.
(Disclaimer, dette går ikke på rase, kun kultur)

Vel, de er sør-amerikanere/latinske så mulig det er noe kulturelt mtp leggetid for barn. Har jo i Spania sett barn være oppe langt lengre enn her til lands. For min del er det helt sykt at unger på 3-4 år er oppe etter midnatt etc, men det er ikke noe verken jeg eller styret egentlig har noe med.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: man nov 08, 2021 12:02 pm
Everenga skrev: man nov 08, 2021 9:15 am Det kommer jo an på hva lydene er også. Hvis det dreier seg om to små barn som driver og løper rundt og dytter møbler etter midnatt er det vel snakk om en relativt dysfunksjonell gjeng. Det ville jeg tatt med styret for det er ganske langt utenfor vanlig familieliv.
(Disclaimer, dette går ikke på rase, kun kultur)

Vel, de er sør-amerikanere/latinske så mulig det er noe kulturelt mtp leggetid for barn. Har jo i Spania sett barn være oppe langt lengre enn her til lands. For min del er det helt sykt at unger på 3-4 år er oppe etter midnatt etc, men det er ikke noe verken jeg eller styret egentlig har noe med.
Det er vel noe som heter: alminnelig ro etter klokken det og det...

Lezah

Legg inn av Lezah »

silkyglenjohnson skrev: man nov 08, 2021 12:02 pm Nå kan det jo godt hende at dine naboer sier fuck off back to manchester you fucking fuck you're fucking ugly and your mother hates you and you're an idiot and a twat and i don't like you, men det kan også hende at de ikke har tenkt over det og at de tilpasser seg litt etter ønskene dine. Verdt et forsøk IMO. Kanskje sleng på en sixpack eller en kake eller noe lignende?
Hadde situasjonen vært som din, så hadde jeg også kjørt den vrien. Men det som er i mitt tilfelle er jo at det egentlig ikke er noe veldig unaturlig oppførsel, vi snakker støvsuging og slikt blant annet. Men for meg så er det f.eks å komme hjem jævlig sliten kl 17-18 fra jobb, for så å høre dunking og slikt i flere timer ikke noe særlig...men det er altså ikke et problem for noen andre. Så jeg føler det er litt for sykt å komme på døra og forklare at jeg er Manc Legend nr 1, og de må kue sine barn samt gå på eggskjell fordi akkurat jeg hører dem. Eller, det er jo vanskelig i det minste...å foreslå tidsskjemaer for når de kan vaske klær, støvsuge og sånt er for Overlord Level 666, selv for meg.

silkyglenjohnson

Legg inn av silkyglenjohnson »

Lezah skrev: man nov 08, 2021 12:10 pm
silkyglenjohnson skrev: man nov 08, 2021 12:02 pm Nå kan det jo godt hende at dine naboer sier fuck off back to manchester you fucking fuck you're fucking ugly and your mother hates you and you're an idiot and a twat and i don't like you, men det kan også hende at de ikke har tenkt over det og at de tilpasser seg litt etter ønskene dine. Verdt et forsøk IMO. Kanskje sleng på en sixpack eller en kake eller noe lignende?
Hadde situasjonen vært som din, så hadde jeg også kjørt den vrien. Men det som er i mitt tilfelle er jo at det egentlig ikke er noe veldig unaturlig oppførsel, vi snakker støvsuging og slikt blant annet. Men for meg så er det f.eks å komme hjem jævlig sliten kl 17-18 fra jobb, for så å høre dunking og slikt i flere timer ikke noe særlig...men det er altså ikke et problem for noen andre. Så jeg føler det er litt for sykt å komme på døra og forklare at jeg er Manc Legend nr 1, og de må kue sine barn samt gå på eggskjell fordi akkurat jeg hører dem. Eller, det er jo vanskelig i det minste...å foreslå tidsskjemaer for når de kan vaske klær, støvsuge og sånt er for Overlord Level 666, selv for meg.
Men om det er noe som plager deg på torsdagskveldene etter en fet EL-kamp nå snart så er det kanskje verdt å si ifra på akkurat den måten du beskriver uansett. Men klabert litt vanskeligere å kreve total stillhet fra 6 om kvelden.

Lezah

Legg inn av Lezah »

return_of_drakkar skrev: man nov 08, 2021 12:05 pm Det er vel noe som heter: alminnelig ro etter klokken det og det...
Ja, det er det...det er bare at i mitt tilfelle så er det nesten som å ha dem i egen stue også, så det er ikke nødvendigvis direkte ualminnelig lyd heller bestandig.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: man nov 08, 2021 12:20 pm
return_of_drakkar skrev: man nov 08, 2021 12:05 pm Det er vel noe som heter: alminnelig ro etter klokken det og det...
Ja, det er det...det er bare at i mitt tilfelle så er det nesten som å ha dem i egen stue også, så det er ikke nødvendigvis direkte ualminnelig lyd heller bestandig.
Her er det tydeligvis et eller annet rart med et eller annet i dette anlegget.
Og det er så rart at det klart synes å gå utover boligkvaliteten din.

Her må du bare be styret om en teknisk undersøkelse på det.
hvis de ikke er vriompeiser så ser de seriøst på dette.

Lezah

Legg inn av Lezah »

return_of_drakkar skrev: man nov 08, 2021 12:29 pm Her er det tydeligvis et eller annet rart med et eller annet i dette anlegget.
Og det er så rart at det klart synes å gå utover boligkvaliteten din.

Her må du bare be styret om en teknisk undersøkelse på det.
hvis de ikke er vriompeiser så ser de seriøst på dette.
Ja, jeg bare fatter det ikke helt...er sikker på at det ikke alltid har vært sånn (bodd der i cirka 5 år). Men om det da er slik at det ble bråk pga at de flyttet inn eller om de har gjort noe i sin leilighet, alternativt at barna har kommet i den "mobile fasen" og dermed genererer mer bråk er jeg usikker på.

Får nesten bare sende en mail og høre. Rimelig fucked hvis det ikke kan gjøres noe.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: man nov 08, 2021 12:49 pm
return_of_drakkar skrev: man nov 08, 2021 12:29 pm Her er det tydeligvis et eller annet rart med et eller annet i dette anlegget.
Og det er så rart at det klart synes å gå utover boligkvaliteten din.

Her må du bare be styret om en teknisk undersøkelse på det.
hvis de ikke er vriompeiser så ser de seriøst på dette.
Ja, jeg bare fatter det ikke helt...er sikker på at det ikke alltid har vært sånn (bodd der i cirka 5 år). Men om det da er slik at det ble bråk pga at de flyttet inn eller om de har gjort noe i sin leilighet, alternativt at barna har kommet i den "mobile fasen" og dermed genererer mer bråk er jeg usikker på.

Får nesten bare sende en mail og høre. Rimelig fucked hvis det ikke kan gjøres noe.
Kanskje de har gjort noe si sin leilighet.
Nabo hos oss, ved siden av, hadde gjort noe rart, slik at det låt som bare det ute i gangen, som om det blåste noe innmari.
Da de åpnet døren ut i gangen, så forsvant det.
Det var et eller annet i forbindelse med noe...uten at det ble klart for oss, men styret kontaktet dem og like etterpå forsvant det...
Lyd kan sper seg rart, så ikke gi opp.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»