Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Jens Stoltenberg som sentralbanksjef?

Legg inn av newsflash »

De siste dagene dukket det "plutselig" opp anonyme kilder som fortalte til media at Jens Stoltenberg ikke kom til Ă„ takke nei dersom han ble spurt om Ă„ bli sentralbanksjef i Norge.

NÄ er det vel neppe tilfeldig nÄr dette dukker opp i hva som bare mÄ karakteriseres som en koordinert mediekampanje. Og Stoltenberg har jo vist seg Ä vÊre en dyktig politiker. Men bÞr ikke en sentralbanksjef fÞrst og fremst velges ut i fra sin Þkonomiske kompetanse? Hvilke kvalifikasjoner er det Stoltenberg innehar som gjÞr han kvalifisert for en slik stilling? Kjenner han bankens analyseverktÞy? Styringssystemer?

Hvordan vil omverdenen se pÄ det nÄr Statsminister StÞre utpeker nettopp Jens som sin etterfÞlger? Etter at Jens tidligere pekte pÄ StÞre som sin?

Dagsavisen drar den lengst i lederartikkel sin fra i gÄr:

"At en kompetent og erfaren kvinne settes til side av en formelt sett dÄrligere kvalifisert mann pÄ den mÄten, er opplagt uheldig. Men det kan ikke stÄ i veien for det Äpenbare faktum: Norge kan ikke fÄ en bedre sentralbanksjef enn Jens Stoltenberg"

Er det mulig?!?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

NĂ„ er nok Stoltenberg mer enn kvalifisert til en slik stilling, men jeg er enig med Rotevatn at hans sterke partitilhĂžrighet til Ap gjĂžr han uaktuell for nettopp den stillingen, da det er lang tradisjon for at sentralbanksjefen skal vĂŠre politisk uavhengig - ihvertfall mer enn hva Stoltenberg er.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Kul_Djevel skrev: ↑ons nov 10, 2021 9:42 pm NĂ„ er nok Stoltenberg mer enn kvalifisert til en slik stilling, men jeg er enig med Rotevatn at hans sterke partitilhĂžrighet til Ap gjĂžr han uaktuell for nettopp den stillingen, da det er lang tradisjon for at sentralbanksjefen skal vĂŠre politisk uavhengig - ihvertfall mer enn hva Stoltenberg er.
Nja, nÄ er det vel over 30 Är siden Stoltenberg studerte Þkonomi, sÄ jeg mener han faller igjennom faglig. Noe kan selvfÞlgelig kompenseres ved at han har ledererfaring fra kompliserte organisasjoner som politiker pÄ heltid, men langt i fra alt.

Og ja, han bĂžr vĂŠre uaktuell dersom han neppe kan ansees som som uavhengig av en Ap-ledet regjering.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hvorfor skal en sentralbanksjef vÊre sÄ jÊvlig "god" for da? Har ikke SkÄnland, Gjerdrem og Olsen funka greit da, ute at det har vÊrt noen stÞrre saker i negativ retning. Skulle jo tro det passet vel sÄ bra for en byrÄkrat - ikke en tidligere NATO-sjef og statsminister.... Dessuten - hvorfor skulle han gidde, han kan vel finne pÄ noe mer givende, f.eks. innen bistand eller klima, hvis han vil jobbe mer....

Synes hele greiene hÞres rart ut. Som om noen bare Þnsker Ä ha noe Ä spekulere pÄ. Men ellers er jeg selvagt enig med Rotevatn ogsÄ her.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

DoktorS skrev: ↑ons nov 10, 2021 9:48 pm Hvorfor skal en sentralbanksjef vĂŠre sĂ„ jĂŠvlig "god" for da? Har ikke SkĂ„nland, Gjerdrem og Olsen funka greit da, ute at det har vĂŠrt noen stĂžrre saker i negativ retning. Skulle jo tro det passet vel sĂ„ bra for en byrĂ„krat - ikke en tidligere NATO-sjef og statsminister.... Dessuten - hvorfor skulle han gidde, han kan vel finne pĂ„ noe mer givende, f.eks. innen bistand eller klima, hvis han vil jobbe mer....

Synes hele greiene hÞres rart ut. Som om noen bare Þnsker Ä ha noe Ä spekulere pÄ. Men ellers er jeg selvagt enig med Rotevatn ogsÄ her.
Det kommer en tydelig arrangert mediekampanje noen fÄ dager fÞr jobben lyses ut offisielt. Der "Stoltenberg har bestemt seg for Ä takke ja dersom han blir spurt".

Tro meg, dette er en jobb Jens har lyst pÄ :P

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

newsflash skrev: ↑ons nov 10, 2021 9:51 pm
DoktorS skrev: ↑ons nov 10, 2021 9:48 pm Hvorfor skal en sentralbanksjef vĂŠre sĂ„ jĂŠvlig "god" for da? Har ikke SkĂ„nland, Gjerdrem og Olsen funka greit da, ute at det har vĂŠrt noen stĂžrre saker i negativ retning. Skulle jo tro det passet vel sĂ„ bra for en byrĂ„krat - ikke en tidligere NATO-sjef og statsminister.... Dessuten - hvorfor skulle han gidde, han kan vel finne pĂ„ noe mer givende, f.eks. innen bistand eller klima, hvis han vil jobbe mer....

Synes hele greiene hÞres rart ut. Som om noen bare Þnsker Ä ha noe Ä spekulere pÄ. Men ellers er jeg selvagt enig med Rotevatn ogsÄ her.
Det kommer en tydelig arrangert mediekampanje noen fÄ dager fÞr jobben lyses ut offisielt. Der "Stoltenberg har bestemt seg for Ä takke ja dersom han blir spurt".

Tro meg, dette er en jobb Jens har lyst pÄ :P
Han har Äpenbart lyst pÄ den, men heller ikke jeg forstÄr helt hvorfor. Med den CV-en, og ikke minst det faktum at han har gjort en sÄ god figur i NATO, sÄ vil han fÄ jobbtilbud fra internasjonale hyller som er betydelig hÞyere opp enn sjef i NB. Kan vÊre at han vil gjenforenes med sitt barn Handlingsregelen.

Men han bÞr ikke fÄ den, til det er bindingen til AP altfor sterk. Enhver beslutning han tar - eller ikke tar - vil kunne mistenkes Ä ta hensyn til hva som er best for AP, ikke landet. Ikke at jeg tror han ville tatt lett pÄ oppgaven, langt mindre tror jeg at han faktisk bevisst ville hjulpet AP pÄ noen mÄte. Han er ogsÄ utvilsomt kvalifisert, med sin utdannelse og karriere. Men mistanken vil ligge der. Den i seg selv vil fort gi negative utslag, nÄr utenlandske valutahandlere uten inngÄende kjennskap til mannen skal ta sine beslutninger. Det er en risiko NB ikke skal utsettes for.

alseboy

Legg inn av alseboy »

Stoltenberg bĂžr ikke bli sentralbanksjef.

Dog ikke fordi han ikke er formelt kvalifisert, eller fordi han ikke er kompetent. For det er han.

TrÄdstarter tror Äpenbart at en sentralbanksjef i Norges Bank sitter alene med sin business Hewlett Packard kalkulator og regner ut hva Þkonomisk vekst vil bli de neste fem Ärene, og hvor styringsrenta bÞr ligge.

Men det gjÞr vedkommende altsÄ ikke...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

alseboy skrev: ↑ons nov 10, 2021 11:10 pm

TrÄdstarter tror Äpenbart at en sentralbanksjef i Norges Bank sitter alene med sin business Hewlett Packard kalkulator og regner ut hva Þkonomisk vekst vil bli de neste fem Ärene, og hvor styringsrenta bÞr ligge.

Men det gjÞr vedkommende altsÄ ikke...
Denne?
http://www.vcalc.net/images2/HP/hp32c-690x440.jpg

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Nei takk. Fag uten politikk.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

PÄ tide med en ny mÄnelanding, kanskje?

Viktig at ei slik stilling blir besatt av en ubegrenset tilhenger av norsk integrering til EU, slik at den politiske kursen ligger stabil.

Fstop

Legg inn av Fstop »

newsflash skrev: ↑ons nov 10, 2021 9:48 pm
Kul_Djevel skrev: ↑ons nov 10, 2021 9:42 pm NĂ„ er nok Stoltenberg mer enn kvalifisert til en slik stilling, men jeg er enig med Rotevatn at hans sterke partitilhĂžrighet til Ap gjĂžr han uaktuell for nettopp den stillingen, da det er lang tradisjon for at sentralbanksjefen skal vĂŠre politisk uavhengig - ihvertfall mer enn hva Stoltenberg er.
Nja, nÄ er det vel over 30 Är siden Stoltenberg studerte Þkonomi, sÄ jeg mener han faller igjennom faglig. Noe kan selvfÞlgelig kompenseres ved at han har ledererfaring fra kompliserte organisasjoner som politiker pÄ heltid, men langt i fra alt.

Og ja, han bĂžr vĂŠre uaktuell dersom han neppe kan ansees som som uavhengig av en Ap-ledet regjering.
Ja, en stund siden han gikk pÄ steinerskolen nÄ, men ville heller hatt han som al leder, eter at han har frynset seg noen Är med 700 000 kr skattefritt i mÄnedslÞnn.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Stoltenberg fÄr nok jobben, og selvfÞlgelig vil kameraderiet koste Norge pÄ en eller annen mÄte. Stoltenbergerne her hjemme fÄr endelig et opprykk igjen nÄr sjefen inntar landet. Han mÄ vÊre tidenes mest korrumperende politiker i Norge.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

alseboy skrev: ↑ons nov 10, 2021 11:10 pm
TrÄdstarter tror Äpenbart at en sentralbanksjef i Norges Bank sitter alene med sin business Hewlett Packard kalkulator og regner ut hva Þkonomisk vekst vil bli de neste fem Ärene, og hvor styringsrenta bÞr ligge.

Men det gjÞr vedkommende altsÄ ikke...
Neida, jeg er da klar over at Stoltenberg excell...

SpÞk til side, jeg har troen pÄ dette med faglig ledelse. Her faller Stoltenberg igjennom.

GjÞr en dette til en politisk stilling, sÄ er en pÄ ville veier.

Downlight

Legg inn av Downlight »

Synes ikke Stoltenberg er en opplagt kandidat her. SÄ lenge det diskuteres om habilitet sÄ bÞr han si at han ikke er kandidat. Finnes mange andre sterke kandidater til denne stillingen. ForÞvrig synes jeg at det noen ganger er vanskelig Ä skjÞnne budskapet i det han sier.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Jens har alle de egenskaper som skal til for stillingen. Han har bakgrunnen faglig, har efaringen politisk, har tillit til medarbeidere inntil de viser ikke Ä vÊre tilliten verdig, da er det ut, han kan altÄ bÄde der faglige og det politiske hÄndverket.

Blant tidligere innehavere har det vÊrt flere politisk aktive pÄ regjereingsnivÄ sÄ partitilhÞrighet tror jeg ikke er negativt.:

Karl Gether Bomhoff (1893–1920)
Nicolai Rygg (1920–1946)
Gunnar Jahn (1946–1954)
Erik Brofoss (1954–1970)
Knut Getz Wold (1970–1985)
Hermod SkĂ„nland (1985–1993)
Torstein Moland (1994–1995)
Kjell Storvik (1996–1998)
Svein Gjedrem (1999–-2010)
Øystein Olsen (2011–)

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

NRK har gjennomgÄtt stillingsannonsen nÄ og sammenliknet den med forrige gang denne stillingen ble lyst ut:

"I 2017 stod det:

Det blir stilt krav om solid kunnskap om pengepolitikk, finansmarknadane og kapitalforvaltning.I 2021 stÄr det:

Innsikt i relevante utviklingstrekk bÄde nasjonalt og internasjonalt, og korleis desse kan pÄverke norsk Þkonomi og internasjonale kapitalmarknader.
God forstÄing for sentrale sider ved kapitalforvaltning.

I 2021 er dei faglege kvalifikasjonanen betydeleg nedtona. SĂžkjaren treng ikkje lenger ha solid kunnskap om pengepolitikk, finans og kapitalforvaltning

I 2021 annonsen er det ogsÄ stilt krav som var frÄverande for fire Är sidan:

Det er nĂždvendig Ă„ kunne handtere krevjande situasjonar, som til dĂžmes kriser og beredskapssituasjonar.
Sentralbanksjefen skal ha fagleg autoritet og relevant leiarerfaring frÄ komplekse organisasjonar.
Omfattande leiarerfaring.
I 2017 stod dette om internasjonal erfaring:

Sentralbanksjefen mÄ ogsÄ ha brei samfunnsorientering og god forstÄing for sentralbanken si rolle og internasjonal Þkonomi.
I 2021 stÄr det:

Innsikt i relevante utviklingstrekk bÄde nasjonalt og internasjonalt
I 2021 blir kollegiale organ omtalt spesifikt: «Erfaring frÄ kollegiale organa, f.eks. styre, med stort ansvar er ein fordel». OgsÄ regjering og store organisasjonar, kan vere dÞme pÄ kollegiale organ."


Link

Det er ingen tvil om at stillingsannonsen i 2021 passer Stoltenberg bedre enn stillingsannonsen fra 2017. Sikkert bare en tilfeldighet :P

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Skittent 😅 Stakkars Ida, hun fĂ„r Sikkert jobben om 8 Ă„r

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

MatsEn89 skrev: ↑lĂžr nov 13, 2021 12:02 pm Skittent 😅 Stakkars Ida, hun fĂ„r Sikkert jobben om 8 Ă„r
Stoltenberg? NEI, NEI, NEI, NEI!!!!!

1. Habilitet
2. Kvalifikasjoner
3. Alder
4. CV


Ida Wolden Bache Er klar for opprykk. At en eldre mektig herre utenfra tildeles forrang er umusikalsk og diskriminerende.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jonas vil selvfÞlgelig sÞrge for at Jensemann fÄr denne jobben, selv om kvinnen er bÄde mer egnet og bedre kvalifisert. Ingen korrupsjon i Norge? Tenk om igjen.

Klodrik

Legg inn av Klodrik »

Vil vÊre en skandale om det "ryddes plass" til Jens her. Kan evt. bli gode tider for eksportnÊringene igjen, da kronekursen fort gÄr til bunns sammen med troverdigheten til Norges Banks uavhengighet. Og svak krone Þker jo verdien til SPU i kroner og Þre, sÄ... nei, spÞk til revolver, forhÄpentligvis legges denne ballen dÞd snart

alseboy

Legg inn av alseboy »

FjodorDVD skrev: ↑lþr nov 13, 2021 12:26 pm
MatsEn89 skrev: ↑lĂžr nov 13, 2021 12:02 pm Skittent 😅 Stakkars Ida, hun fĂ„r Sikkert jobben om 8 Ă„r
Stoltenberg? NEI, NEI, NEI, NEI!!!!!

1. Habilitet
2. Kvalifikasjoner
3. Alder
4. CV


Ida Wolden Bache Er klar for opprykk. At en eldre mektig herre utenfra tildeles forrang er umusikalsk og diskriminerende.
Er jeg langt unna nÄr jeg gjetter at Fjodor aldri fÞr hadde hÞrt om Ida Wolden Bache fÞr han fikk med seg at Stoltenberg var aktuell kandidat til stillingen som sentralbanksjef?

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

alseboy skrev: ↑sþn nov 14, 2021 12:43 am
FjodorDVD skrev: ↑lþr nov 13, 2021 12:26 pm
MatsEn89 skrev: ↑lĂžr nov 13, 2021 12:02 pm Skittent 😅 Stakkars Ida, hun fĂ„r Sikkert jobben om 8 Ă„r
Stoltenberg? NEI, NEI, NEI, NEI!!!!!

1. Habilitet
2. Kvalifikasjoner
3. Alder
4. CV


Ida Wolden Bache Er klar for opprykk. At en eldre mektig herre utenfra tildeles forrang er umusikalsk og diskriminerende.
Er jeg langt unna nÄr jeg gjetter at Fjodor aldri fÞr hadde hÞrt om Ida Wolden Bache fÞr han fikk med seg at Stoltenberg var aktuell kandidat til stillingen som sentralbanksjef?
Kamerat Alseboy, overhodet ikke. Snarere innertier. Det rokker ikke ved ankepunktene mot etablissementets fĂžrstevalg. Habilitet, kvalifikasjoner, alder og CV.
Doktor Ida har jeg ikke hĂžrt om fĂžr. Stoltenberg har jeg hĂžrt om. Det er nok for meg.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Stoltenberg er nok fullt kompetent til en slik jobb, men siden han har vĂŠrt AP-politiker nesten hele livet.....bortsett fra de siste 8 Ă„rene.....blir det betent Ă„ sette ham inn i en slik jobb.
Jeg tror det blir mye murring, og personlig sier jeg nei.
(som om det skulle ha noe Ä si, hvem gidder hÞre pÄ en anonym fyr i et diskusjonsforum)

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Tilbake i 2015 skrev sentralbanksjef Øystein Olsen fÞlgende i sin Ärstale:

"Uten en egen valuta ville situasjonen vÊrt mer utfordrende. Da mÄtte partene i arbeidslivet gjort jobben alene. Erfaringer fra andre land i Europa viser at det kan vÊre krevende. Med en flytende valutakurs kan den nÞdvendige justeringen av kostnadsnivÄet skje raskere og bli mindre smertefull. Kronekursen kan fungere som en stabilisator. Svekkelsen av kronen gjennom hÞsten i fjor tyder pÄ at denne mekanismen fungerer"

Dette var stikk i strid med det davĂŠrende statsminister Erna Solberg har uttalt tidligere, som har uttalt at det vil vĂŠre en fordel for Norge Ă„ bruke euro.

Noen som tror at Jens Stoltenberg kunne uttalt dette dersom vi har en Ap ledet regjering? Vil Stoltenberg kunne irettesette StÞre pÄ samme mÄte?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: ↑sĂžn nov 14, 2021 10:44 am Tilbake i 2015 skrev sentralbanksjef Øystein Olsen fĂžlgende i sin Ă„rstale:

"Uten en egen valuta ville situasjonen vÊrt mer utfordrende. Da mÄtte partene i arbeidslivet gjort jobben alene. Erfaringer fra andre land i Europa viser at det kan vÊre krevende. Med en flytende valutakurs kan den nÞdvendige justeringen av kostnadsnivÄet skje raskere og bli mindre smertefull. Kronekursen kan fungere som en stabilisator. Svekkelsen av kronen gjennom hÞsten i fjor tyder pÄ at denne mekanismen fungerer"

Dette var stikk i strid med det davĂŠrende statsminister Erna Solberg har uttalt tidligere, som har uttalt at det vil vĂŠre en fordel for Norge Ă„ bruke euro.

Noen som tror at Jens Stoltenberg kunne uttalt dette dersom vi har en Ap ledet regjering? Vil Stoltenberg kunne irettesette StÞre pÄ samme mÄte?
Der kan du se. Uansett hva Stoltenberg eventuelt mÄtte si eller gjÞre, ville det bli satt opp mot hans livslange ekteskap med AP.

alseboy

Legg inn av alseboy »

FjodorDVD skrev: ↑sþn nov 14, 2021 8:30 am
alseboy skrev: ↑sþn nov 14, 2021 12:43 am
FjodorDVD skrev: ↑lþr nov 13, 2021 12:26 pm

Stoltenberg? NEI, NEI, NEI, NEI!!!!!

1. Habilitet
2. Kvalifikasjoner
3. Alder
4. CV


Ida Wolden Bache Er klar for opprykk. At en eldre mektig herre utenfra tildeles forrang er umusikalsk og diskriminerende.
Er jeg langt unna nÄr jeg gjetter at Fjodor aldri fÞr hadde hÞrt om Ida Wolden Bache fÞr han fikk med seg at Stoltenberg var aktuell kandidat til stillingen som sentralbanksjef?
Kamerat Alseboy, overhodet ikke. Snarere innertier. Det rokker ikke ved ankepunktene mot etablissementets fĂžrstevalg. Habilitet, kvalifikasjoner, alder og CV.
Doktor Ida har jeg ikke hĂžrt om fĂžr. Stoltenberg har jeg hĂžrt om. Det er nok for meg.
SĂ„ du brydde deg egentlig ikke om Bache er kvalifisert, bare at hun er en annen enn Stoltenberg.

Min fÞrste kommentar i trÄden er forÞvrig at Stoltenberg ikke bÞr fÄ jobben. Men det har ikke noe med kvalifikasjonene og kompetansen hans Ä gjÞre. For det er det lite Ä si pÄ. Derimot er det uheldig at NB ledes av en som oppfattes sÄ partipolitisk av store deler av befolkningen.

Corvus

Legg inn av Corvus »

fargeblind skrev: ↑sþn nov 14, 2021 10:51 am
newsflash skrev: ↑sĂžn nov 14, 2021 10:44 am Tilbake i 2015 skrev sentralbanksjef Øystein Olsen fĂžlgende i sin Ă„rstale:

"Uten en egen valuta ville situasjonen vÊrt mer utfordrende. Da mÄtte partene i arbeidslivet gjort jobben alene. Erfaringer fra andre land i Europa viser at det kan vÊre krevende. Med en flytende valutakurs kan den nÞdvendige justeringen av kostnadsnivÄet skje raskere og bli mindre smertefull. Kronekursen kan fungere som en stabilisator. Svekkelsen av kronen gjennom hÞsten i fjor tyder pÄ at denne mekanismen fungerer"

Dette var stikk i strid med det davĂŠrende statsminister Erna Solberg har uttalt tidligere, som har uttalt at det vil vĂŠre en fordel for Norge Ă„ bruke euro.

Noen som tror at Jens Stoltenberg kunne uttalt dette dersom vi har en Ap ledet regjering? Vil Stoltenberg kunne irettesette StÞre pÄ samme mÄte?
Der kan du se. Uansett hva Stoltenberg eventuelt mÄtte si eller gjÞre, ville det bli satt opp mot hans livslange ekteskap med AP.
Selvsagt, noe annet ville vĂŠrt unaturlig.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: ↑sþn nov 14, 2021 10:51 am
newsflash skrev: ↑sĂžn nov 14, 2021 10:44 am Tilbake i 2015 skrev sentralbanksjef Øystein Olsen fĂžlgende i sin Ă„rstale:

"Uten en egen valuta ville situasjonen vÊrt mer utfordrende. Da mÄtte partene i arbeidslivet gjort jobben alene. Erfaringer fra andre land i Europa viser at det kan vÊre krevende. Med en flytende valutakurs kan den nÞdvendige justeringen av kostnadsnivÄet skje raskere og bli mindre smertefull. Kronekursen kan fungere som en stabilisator. Svekkelsen av kronen gjennom hÞsten i fjor tyder pÄ at denne mekanismen fungerer"

Dette var stikk i strid med det davĂŠrende statsminister Erna Solberg har uttalt tidligere, som har uttalt at det vil vĂŠre en fordel for Norge Ă„ bruke euro.

Noen som tror at Jens Stoltenberg kunne uttalt dette dersom vi har en Ap ledet regjering? Vil Stoltenberg kunne irettesette StÞre pÄ samme mÄte?
Der kan du se. Uansett hva Stoltenberg eventuelt mÄtte si eller gjÞre, ville det bli satt opp mot hans livslange ekteskap med AP.
SelvfÞlgelig. Og jeg tror neppe Stoltenberg ville skrevet det samme som Øystein Olsen tilbake i 2015, selv om forutsetningen var kliss lik. Det ville i sÄfall stride mot hele hans politiske overbevisning.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: ↑sþn nov 14, 2021 11:25 am
fargeblind skrev: ↑sþn nov 14, 2021 10:51 am
newsflash skrev: ↑sĂžn nov 14, 2021 10:44 am Tilbake i 2015 skrev sentralbanksjef Øystein Olsen fĂžlgende i sin Ă„rstale:

"Uten en egen valuta ville situasjonen vÊrt mer utfordrende. Da mÄtte partene i arbeidslivet gjort jobben alene. Erfaringer fra andre land i Europa viser at det kan vÊre krevende. Med en flytende valutakurs kan den nÞdvendige justeringen av kostnadsnivÄet skje raskere og bli mindre smertefull. Kronekursen kan fungere som en stabilisator. Svekkelsen av kronen gjennom hÞsten i fjor tyder pÄ at denne mekanismen fungerer"

Dette var stikk i strid med det davĂŠrende statsminister Erna Solberg har uttalt tidligere, som har uttalt at det vil vĂŠre en fordel for Norge Ă„ bruke euro.

Noen som tror at Jens Stoltenberg kunne uttalt dette dersom vi har en Ap ledet regjering? Vil Stoltenberg kunne irettesette StÞre pÄ samme mÄte?
Der kan du se. Uansett hva Stoltenberg eventuelt mÄtte si eller gjÞre, ville det bli satt opp mot hans livslange ekteskap med AP.
SelvfÞlgelig. Og jeg tror neppe Stoltenberg ville skrevet det samme som Øystein Olsen tilbake i 2015, selv om forutsetningen var kliss lik. Det ville i sÄfall stride mot hele hans politiske overbevisning.
Det kan tenkes, men er egentlig hypotetisk. AltsÄ dersom du ikke er inne i hjernen pÄ Jens og vet hva han ville skrevet for seks Är siden, da.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: ↑sĂžn nov 14, 2021 11:38 am Det kan tenkes, men er egentlig hypotetisk. AltsĂ„ dersom du ikke er inne i hjernen pĂ„ Jens og vet hva han ville skrevet for seks Ă„r siden, da.
Kanskje hypotetisk, men slike mistanker vil alltid kunne rettes mot Stoltenberg i en slik jobb. At det ligger politiske hensyn fremfor Ăžkonomiske i det han uttaler.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

GÄ tilbake til «Aktuelt»