Juleølet i butikken

Svar
fargeblind

Juleølet i butikken

Legg inn av fargeblind »

Det er en drøss med butikk-juleøl, og jeg har for vane å smake på så mange som jeg rekker hvert år.
Nå har jeg kjøpt et par bokser Grans "Julegran" på REMA først, siden Grans ofte scorer bra i "ekspertenes" tester blant disse lette variantene som butikkene har tillatelse til å selge.
4,7%, selvfølgelig.....tja.....litt jule-ish smak er det jo, men brygget er vel ikke direkte en smaksbombe. Tror oppskriften er lik den de hadde i fjor.
Lettdrikkelig, og et greit alternativ til vanlig hverdagspils i adventstiden.

Om det er et nødvendig produkt? Usikker..........
Noen andre som tar seg bryet med å smake seg gjennom butikk-juleøllene?

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Skal du ha skikkelig juleøl må du på polet. Man får ingen "smaksbombe" av juleølet i butikk. Da mener jeg man like gjerne kan kjøpe vanlig pils.
I mitt hode drikker man juleøl for å kose seg litt ekstra slik som man gjør med mat, julekaker, og annen snacks i jula, og da trenger man noe som gir litt mer smak og tyngde. Faktisk så er ikke prisforskjellene allverden heller, da man får 6-9% juleøl til 40-50kr flasken på polet fra de største bryggeriene. Nå finner jeg lite priser for juleøl fra butikk, men hos Meny nettbutikk koster feks Nøgne ø butikkjuleøl 50kr for en flaske. Det er sikkert noe rimeligere for butikk-juleøl fra de største bryggeriene, men tviler på at man sparer noe voldsomt.

Ringnes lager helt kurant julebokk, samme gjør Mack (som også vant årets test i vg igjen i år) Disse er 9% og koster 50kr. Da trenger man ikke helle i seg så mange enheter heller før det er nok. Ellers er juleølutvalget på polet enormt om man ønsker å dra på litt. Både det typiske bokkølet, stouts, belgiske øltyper, surøl, og ipa/pale ales får man til godt under 100kr enheten. Her snakker vi både øl som er best alene, men også noe som kan passe til ribbe/pinnekjøtt/lutefisk osv. Om man drar litt ekstra på og ønsker fatlagret øl må man ofte over hundrelappen, men det er det verdt om man skal noe ekstra godt etter min mening. Poenget er uansett at utvalget er stort blant norsk juleøl på polet. I tillegg til noe utenlandsk.

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Tinkler skrev: man nov 15, 2021 12:09 pm Skal du ha skikkelig juleøl må du på polet. Man får ingen "smaksbombe" av juleølet i butikk. Da mener jeg man like gjerne kan kjøpe vanlig pils.
Juleølet på polet er selvfølgelig bedre enn det i butikk, men dette blir jo bare en latterlig uttalelse, da butikkjuleølene ikke smaker pils. Frydenlund Juleøl er for eksempel helt kurant om man vil ha noe med julepreg. Tuborg sin er også helt ålreit.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Trolljegeren skrev: man nov 15, 2021 12:19 pm
Tinkler skrev: man nov 15, 2021 12:09 pm Skal du ha skikkelig juleøl må du på polet. Man får ingen "smaksbombe" av juleølet i butikk. Da mener jeg man like gjerne kan kjøpe vanlig pils.
Juleølet på polet er selvfølgelig bedre enn det i butikk, men dette blir jo bare en latterlig uttalelse, da butikkjuleølene ikke smaker pils. Frydenlund Juleøl er for eksempel helt kurant om man vil ha noe med julepreg. Tuborg sin er også helt ålreit.
Synes ikke de har så mye julepreg, og den lille sødmen i butikkjuleølet kan man like gjerne få gjennom eksempelvis bayer eller amber ale som de selger året rundt. Da jeg skrev pils satte jeg det litt på spissen, men jeg mener at ikke det er så mye mer spennende enn pils. Nå er heller ikke juleøl bare mørkt lengre heller. Pale ale og saison er øltyper som passer bra til mye julemat f.eks. og jo man får noe av dette på butikk, men det er milevis unna variantene fra polet det også.

Brukeravatar
busemannen
Innlegg: 864
Sted: Lauvtjern

Legg inn av busemannen »

fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 5:09 pm Det er en drøss med butikk-juleøl, og jeg har for vane å smake på så mange som jeg rekker hvert år.
Noen andre som tar seg bryet med å smake seg gjennom butikk-juleøllene?
Juleøl i butikk er en bastard. Holder meg langt unna.
Derimot er jeg en heftig kunde på polet. Skikkelig juleøl skal ligge fra 6,5% og oppover. Kan ikke huske sist jeg nedverdiga meg til juleøl i butikk :)
Julebokk fra Ringnes er fortsatt favoritten. Men det kryr av andre deilige varianter . . . .

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

busemannen skrev: man nov 15, 2021 12:26 pm
fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 5:09 pm Det er en drøss med butikk-juleøl, og jeg har for vane å smake på så mange som jeg rekker hvert år.
Noen andre som tar seg bryet med å smake seg gjennom butikk-juleøllene?
Juleøl i butikk er en bastard. Holder meg langt unna.
Derimot er jeg en heftig kunde på polet. Skikkelig juleøl skal ligge fra 6,5% og oppover. Kan ikke huske sist jeg nedverdiga meg til juleøl i butikk :)
Julebokk fra Ringnes er fortsatt favoritten. Men det kryr av andre deilige varianter . . . .
Greit nok, det.
Men tråden har dog butikk-juleøl som tema, da.

DrilloIce

Legg inn av DrilloIce »

Jeg har nok smakt det meste av det som vanligvis selges i butikkene. Er stort sett ganske kjedelig, og ikke mer enn ok. Om jeg skal trekke frem en som den beste, blir det Hansa Julebrygg. Ellers er jeg enig i at Ringnes Julebokk er en sikker vinner, og den blir aller best med ett års lagring.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

DrilloIce skrev: man nov 15, 2021 4:03 pm Jeg har nok smakt det meste av det som vanligvis selges i butikkene. Er stort sett ganske kjedelig, og ikke mer enn ok. Om jeg skal trekke frem en som den beste, blir det Hansa Julebrygg. Ellers er jeg enig i at Ringnes Julebokk er en sikker vinner, og den blir aller best med ett års lagring.
OK. Jeg skal se om jeg finner et par Hansa julebrygg i butikken i morgen. Andre som har noen forslag til butikkøl?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

I går smakte jeg på Dahls Julebrygg fra E C Dahls bryggeri, Trondheim kjøpt på Rema.
Dette er unødvendig øl. Smakte ingen ting!
Jeg tror de har glemt å tilsette litt julekrydder.
Skygg unna.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 5:09 pm Det er en drøss med butikk-juleøl, og jeg har for vane å smake på så mange som jeg rekker hvert år.
Nå har jeg kjøpt et par bokser Grans "Julegran" på REMA først, siden Grans ofte scorer bra i "ekspertenes" tester blant disse lette variantene som butikkene har tillatelse til å selge.
4,7%, selvfølgelig.....tja.....litt jule-ish smak er det jo, men brygget er vel ikke direkte en smaksbombe. Tror oppskriften er lik den de hadde i fjor.
Lettdrikkelig, og et greit alternativ til vanlig hverdagspils i adventstiden.

Om det er et nødvendig produkt? Usikker..........
Noen andre som tar seg bryet med å smake seg gjennom butikk-juleøllene?
Jeg smaker meg gjennom det meste av butikkøl. Har seff ikke noe med skikkelig juleøl, men jeg drikker det som avveksling i desember.
Ingen spes favoritter så langt, men det skal helst ikke være for søtt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

KingKongHalvor skrev: lør nov 20, 2021 4:24 pm
fargeblind skrev: lør nov 13, 2021 5:09 pm Det er en drøss med butikk-juleøl, og jeg har for vane å smake på så mange som jeg rekker hvert år.
Nå har jeg kjøpt et par bokser Grans "Julegran" på REMA først, siden Grans ofte scorer bra i "ekspertenes" tester blant disse lette variantene som butikkene har tillatelse til å selge.
4,7%, selvfølgelig.....tja.....litt jule-ish smak er det jo, men brygget er vel ikke direkte en smaksbombe. Tror oppskriften er lik den de hadde i fjor.
Lettdrikkelig, og et greit alternativ til vanlig hverdagspils i adventstiden.

Om det er et nødvendig produkt? Usikker..........
Noen andre som tar seg bryet med å smake seg gjennom butikk-juleøllene?
Jeg smaker meg gjennom det meste av butikkøl. Har seff ikke noe med skikkelig juleøl, men jeg drikker det som avveksling i desember.
Ingen spes favoritter så langt, men det skal helst ikke være for søtt.
Ja, det er en slags årlig hendelse. Man må ta det for det det er.
Nå smaker jeg på en Borg juleøl.
Frisk og fin, smaker litt jul og er mindre søt enn Grans.
Men dette er heller ingen smaksbombe. Ganske lette greier.
Gulating har åpnet ølbutikk et sted nær her....i grei sykkelavstand...og de har julekalenderen med 24 varianter butikkøl.
Stiv pris, da! Over tusen kroner for 24 øl i pils-styrke ( ! )
Tror jeg dropper den, gitt!

Someone

Legg inn av Someone »

fargeblind skrev: lør nov 20, 2021 4:55 pm ... i pils-styrke ( ! )
Man kan få pils med vesentlig mer enn 4,7%.....

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Someone skrev: lør nov 20, 2021 7:23 pm
fargeblind skrev: lør nov 20, 2021 4:55 pm ... i pils-styrke ( ! )
Man kan få pils med vesentlig mer enn 4,7%.....
Ikke i butikkene i Norge.
Skal man ha sterkere øl, må man på polet.

Someone

Legg inn av Someone »

fargeblind skrev: lør nov 20, 2021 7:39 pm
Someone skrev: lør nov 20, 2021 7:23 pm
fargeblind skrev: lør nov 20, 2021 4:55 pm ... i pils-styrke ( ! )
Man kan få pils med vesentlig mer enn 4,7%.....
Ikke i butikkene i Norge.
Skal man ha sterkere øl, må man på polet.
Det vet jeg og man kan da få pils til over 4,7%. Så bruk da heller begrepet butikkøl :)

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Har man fått bedre kontroll på promillen på butikk-ølet nå egentlig?

Er jo ikke mange årene siden det var masse øl som var merket som 4.7%, men som i realiteten var godt over 5%++++.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Someone skrev: lør nov 20, 2021 7:43 pm
fargeblind skrev: lør nov 20, 2021 7:39 pm
Someone skrev: lør nov 20, 2021 7:23 pm

Man kan få pils med vesentlig mer enn 4,7%.....
Ikke i butikkene i Norge.
Skal man ha sterkere øl, må man på polet.
Det vet jeg og man kan da få pils til over 4,7%. Så bruk da heller begrepet butikkøl :)
Jeg mener begrepet er definert greit nok i trådens overskrift.
Jeg skriver faktisk om BUTIKK-øl.
Jeg vet ikke hvorfor dere driver og skriver om sterkøl, om det er juleøl eller annet sterkøl.
Tema er BUTIKKENES juleøl, og da sammenligner vi med BUTIKKENES andre øller. I Norge.
Klart det finnes sterkt øl. Verdens sterkeste øl er over 60%....og er ikke noe for meg.
Men det har vært en del øldebatter opp gjennom årene, og jeg mener nå som før at butikkene burde ha litt mer alkohol i ølet. Opp mot 6% ville åpne for mye mere godt øl.
Men det er en annen debatt.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Tilbake til tema juleøl fra butikken.
Jeg smaker nå på Nordlands Juleøl, også fra Rema.
Brygget av Ringnes Bryggeri på Gjelleråsen. 4,6%.
Ganske godt øl med littegrann julekrydder, frisk i smaken.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Må nok på polet som flere her nevner for å få kvalitet. Butikkølet er bare tull. Smaker bare butikkpils.

Mye bra juleøl fra ulike bryggerier. Selv har jeg en favoritt i Tomasmesse fra Kinn bryggerier.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

fargeblind skrev: lør nov 20, 2021 9:25 pm
Someone skrev: lør nov 20, 2021 7:43 pm
fargeblind skrev: lør nov 20, 2021 7:39 pm
Ikke i butikkene i Norge.
Skal man ha sterkere øl, må man på polet.
Det vet jeg og man kan da få pils til over 4,7%. Så bruk da heller begrepet butikkøl :)
Jeg mener begrepet er definert greit nok i trådens overskrift.
Jeg skriver faktisk om BUTIKK-øl.
Jeg vet ikke hvorfor dere driver og skriver om sterkøl, om det er juleøl eller annet sterkøl.
Tema er BUTIKKENES juleøl, og da sammenligner vi med BUTIKKENES andre øller. I Norge.
Klart det finnes sterkt øl. Verdens sterkeste øl er over 60%....og er ikke noe for meg.
Men det har vært en del øldebatter opp gjennom årene, og jeg mener nå som før at butikkene burde ha litt mer alkohol i ølet. Opp mot 6% ville åpne for mye mere godt øl.
Men det er en annen debatt.
Det er jo bare tåpelig, men noen skal jo gjerne fortelle andre hva de skal like og ikke like. Hovedmengden av øl i Norge selges i butikkene, hadde det bare vært tull hadde selvfølgelig ikke folk handlet der.
Blir litt som om du skulle opprette en tråd om rockemusikk, og så skulle folk absolutt innom og si at det er jazz eller klassisk som er skikkelig musikk. Eller å ville diskutere elbiler, men få beskjed om at det er diesel eller bensin som er skikkelig bil.

Neida, vi kjører i vei med butikkølet vårt vi. Jeg er i Nord-Norge og har tenkt å smake på noen lokale varianter, i kveld blir det Mack Vellagret Juleøl.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Taururu skrev: lør nov 20, 2021 9:58 pm Må nok på polet som flere her nevner for å få kvalitet. Butikkølet er bare tull. Smaker bare butikkpils.

Mye bra juleøl fra ulike bryggerier. Selv har jeg en favoritt i Tomasmesse fra Kinn bryggerier.
Tomasmesse er fine greier. Det er en quadrupel som jeg synes egner seg godt som juleøl. Mye karakter og ganske vinøs, og ikke for søtt som regel. I hvert fall ikke sammenlignet med pastry stout f.eks.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

DrilloIce skrev: man nov 15, 2021 4:03 pm Jeg har nok smakt det meste av det som vanligvis selges i butikkene. Er stort sett ganske kjedelig, og ikke mer enn ok. Om jeg skal trekke frem en som den beste, blir det Hansa Julebrygg. Ellers er jeg enig i at Ringnes Julebokk er en sikker vinner, og den blir aller best med ett års lagring.
Fant en Hansa Juleøl i butikken, og smakte på den i går kveld. Juleøl, ikke Julebrygg. Kanskje ikke det samme?
Det var uansett OK, litt mer bitterhet, ikke så søt. Snev av krydder som seg hør og bør.
Foreløpig ganske høyt oppe blant de jeg har rukket å smake på.
EC Dahls Linerlepiss beholder rangeringen som totalt latterlig.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Brukte forleden 64 spenn på en CHRISTMAS Monkey Brew NEIPA (4,7%). Men den hadde altså ingenting med juleøl å gjøre; det var en helt vanlig New England IPA. Da vet jeg det.

Someone

Legg inn av Someone »

fargeblind skrev: tir nov 23, 2021 2:06 pm
Fant en Hansa Juleøl i butikken, og smakte på den i går kveld. Juleøl, ikke Julebrygg. Kanskje ikke det samme?
Det er to forskjellige

startelver

Legg inn av startelver »

Det beste juleølet pleier jeg å kjøpe på Polet. Det er gjerne importerte flasker fra Tyskland eller Belgia, de tappes spesielt og koster gjerne 100 kroner flasken. Og alkoholprosenten er ganske høyt i disse.
Jeg kjøper 2-3 flasker hver jul til julemiddagen.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Folk_flesk skrev: tir nov 23, 2021 2:17 pm Brukte forleden 64 spenn på en CHRISTMAS Monkey Brew NEIPA (4,7%). Men den hadde altså ingenting med juleøl å gjøre; det var en helt vanlig New England IPA. Da vet jeg det.
De kan da gjøre NEIPAer julete også. F.eks. å gi den litt ekstra sødme, eller tilføre frukt som minner om jula. Juleøl må ikke være kullsvart. Faktisk egner en pale ale seg mye bedre som drikke til mye julemat enn det bokkøl gjør.

Someone

Legg inn av Someone »

Hadde en Wettre Juleglede fra butikken i går. LItt mer mot en frisk versjon av bayer i smaken enn klassisk jul

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»