Kjøttdeig av laks.

Svar
Farmer

Re: Kjøttdeig av laks.

Legg inn av Farmer »

Gårdsdattra skrev: tor nov 04, 2021 4:46 pm Noen her som har prøvd nykommern kjøttdeig av laks? Skulle gjerne hatt oppskrift på lakseboller og tips til saus. Men også andre oppskrifter av laksedeigen er ønsket.
Har laget deig av laks selv noen ganger, for lakseburgere. Det er godt. Må ha litt potetmel eller maizenna om du bare bruker laks. Om ikke blir det godt om du blander den med hyse eller brosme. Bruk gjerne remulade på burgeren. Det er passer bra.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Folk_flesk skrev: lør nov 13, 2021 12:05 am
SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:56 pm
Karatel skrev: tor nov 04, 2021 4:53 pm

Ingenting skal være uprøvd. Det sies at verdens modigste menneske var den som først spiste en østers.
Men vi startet jo ikke ned null kunnskap om laks her. Vi vet jo at det blir tørt og jævlig av å kverne det opp. For meg så er dette på linje med å posjere en entrecote eller drikke cherry coke til fårikål. Eller å grille en suppe.
I 2021 er det altså fortsatt fordommer mot å grille en suppe.
Det er nok bare jeg som er gammeldags ja, og ikke henger helt med i tiden.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

greyserpent skrev: fre nov 12, 2021 11:49 pm Laks er for dyrt for meg. Elsker laks, men har nok ikke spist det på 20-25 år.
Laks er billigere nå enn for 25 år siden.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

kytec skrev: man nov 15, 2021 12:14 am
greyserpent skrev: fre nov 12, 2021 11:49 pm Laks er for dyrt for meg. Elsker laks, men har nok ikke spist det på 20-25 år.
Laks er billigere nå enn for 25 år siden.
Det du kaller laks er ikke laks...for meg. Laks spiser ikke soya.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Gårdsdattra skrev: tor nov 04, 2021 4:46 pm Noen her som har prøvd nykommern kjøttdeig av laks? Skulle gjerne hatt oppskrift på lakseboller og tips til saus. Men også andre oppskrifter av laksedeigen er ønsket.
Har ikke prøvd det. Blir litt satt ut av navnet på produktet. Fiskefarse, javel. Men kjøttdeig, det blir juks. Selv om jeg gjerne vil være liberal og moderne på mangt.

Someone

Legg inn av Someone »

Hvor nøyaktig går skillet mellom deig og farse?

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Someone skrev: man nov 15, 2021 10:21 am Hvor nøyaktig går skillet mellom deig og farse?
Det er lettere å skille mellom kjøtt og fisk.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6696

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 5:02 pm
Karatel skrev: tor nov 04, 2021 5:00 pm
SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 4:56 pm

Men vi startet jo ikke ned null kunnskap om laks her. Vi vet jo at det blir tørt og jævlig av å kverne det opp. For meg så er dette på linje med å posjere en entrecote eller drikke cherry coke til fårikål.
Jeg skal i alle fall prøve en av disse oppskriftene før jeg feller en dom. Jeg synes de ser spennende ut. Men nå idag står nettopp fårikål på bordet, da får laksebollene vente.
Jeg ønsker deg lykke til. Gi gjerne en tilbakemelding når det er gjort.
Laksekjøttdeigen er god den, jeg prøvde den nå i dag. Stekte "kjøttkaker", stekt wok-grønnsakblanding og potetbåter i ovnen. Svært vellykket, denne "kjøttdeigen" vil jeg prøve igjen.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Someone skrev: man nov 15, 2021 10:21 am Hvor nøyaktig går skillet mellom deig og farse?


Deig er kun kvernet kjøtt eller fiskekjøtt, og farse er deig som er ferdig spedd og klar til steking av kjøttkaker.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Someone skrev: man nov 15, 2021 10:21 am Hvor nøyaktig går skillet mellom deig og farse?



En deig av kjøtt eller fisk er kvernet kjøtt eller fisk- En farser ferdig
spedd som du kan forme til kaker eller pudding eller karbonader.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: man nov 15, 2021 7:20 pm
SlimWhitman skrev: tor nov 04, 2021 5:02 pm
Karatel skrev: tor nov 04, 2021 5:00 pm

Jeg skal i alle fall prøve en av disse oppskriftene før jeg feller en dom. Jeg synes de ser spennende ut. Men nå idag står nettopp fårikål på bordet, da får laksebollene vente.
Jeg ønsker deg lykke til. Gi gjerne en tilbakemelding når det er gjort.
Laksekjøttdeigen er god den, jeg prøvde den nå i dag. Stekte "kjøttkaker", stekt wok-grønnsakblanding og potetbåter i ovnen. Svært vellykket, denne "kjøttdeigen" vil jeg prøve igjen.
Ok, da så.
Jeg får vel gi det et forsøk da, under påskuddet om at barna må spise noe sunt.

trønderen

Legg inn av trønderen »

I kveld blir det kjøttdeig av laks i tacoen til kampen. Fin måte å spise litt sunnere og få i seg fisk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»