Baneheiadrapene

Svar
Daltrey

Re: Baneheiadrapene. Var Viggo uskyldig?

Legg inn av Daltrey »

Gard Steiro har en tung stund nå.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Korgutt skrev: ons nov 17, 2021 7:37 pm Hvem er Kjevla? Ta en titt inn på det andre forumet hvor denne saken har blitt diskutert av mange som nå er her inne.
Hvilket forum er det snakk om?

(Antar det i motsetning til VGD ikke er noe forbud om å nevne andre forum her inne)

Edit : Forsto nå hva du mente.

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Korgutt skrev: ons nov 17, 2021 7:37 pm Hvem er Kjevla? Ta en titt inn på det andre forumet hvor denne saken har blitt diskutert av mange som nå er her inne.
Aner ikke hvem denne brukeren er, men jeg la igjen en kommentar.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Jeg har ikke fått lest Jahrs nyeste bok ennå, men stemmer det virkelig at JAH ble satt til å jobbe med barn som var utsatt for overgrep mens han var under soning?

Link

Det vil jo være grotesk, selv uten den siste utviklingen i saken :shock:

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Hesja skrev: ons nov 17, 2021 7:57 pm Sjødin har heller ikke kommentert dette,tipper dna fra vk er neste som dukker opp.
Du tror ikke det hadde lekket ut, om det var tilfelle?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Vanskelig å sjønne hvorfor VG som enesta media ikke har nevnt saken.
Jeg trur jo aldri på konspirasjonsteorier, og det er jo sånn sett ikke en konspirasjonsteori her. Men kan jo nesten begynne å forstå de som trur på det på store og små saker.

Hesja

Legg inn av Hesja »

Zanick skrev: ons nov 17, 2021 8:11 pm
Hesja skrev: ons nov 17, 2021 7:57 pm Sjødin har heller ikke kommentert dette,tipper dna fra vk er neste som dukker opp.
Du tror ikke det hadde lekket ut, om det var tilfelle?
Nei.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Hesja skrev: ons nov 17, 2021 8:17 pm
Zanick skrev: ons nov 17, 2021 8:11 pm
Hesja skrev: ons nov 17, 2021 7:57 pm Sjødin har heller ikke kommentert dette,tipper dna fra vk er neste som dukker opp.
Du tror ikke det hadde lekket ut, om det var tilfelle?
Nei.
Tro meg, du ville lest om det. I VG...

storpeder

Legg inn av storpeder »

newsflash skrev: ons nov 17, 2021 8:06 pm Jeg har ikke fått lest Jahrs nyeste bok ennå, men stemmer det virkelig at JAH ble satt til å jobbe med barn som var utsatt for overgrep mens han var under soning?

Link

Det vil jo være grotesk, selv uten den siste utviklingen i saken :shock:
Vet ikke om det var barn, snarere med kvinner som hadde blitt utsatt for ovegrep, kanskje da de var barn. Husker ikke eksakt, men står om dette i boken, ja. Men nokså spesielt uansett.

12dd

Legg inn av 12dd »

guru skrev: ons nov 17, 2021 7:12 pm VG har fortsatt ikke skrevet noe om at andersen har endret forklaring. De prøver ikke engang å skjule agendaen sin.
Visste ikke at vg hadde agenda i denne saken. Hva går det ut på ?

storpeder

Legg inn av storpeder »

VivaLV skrev: ons nov 17, 2021 8:13 pm Vanskelig å sjønne hvorfor VG som enesta media ikke har nevnt saken.
Jeg trur jo aldri på konspirasjonsteorier, og det er jo sånn sett ikke en konspirasjonsteori her. Men kan jo nesten begynne å forstå de som trur på det på store og små saker.
Den håpløse «Krimgruppa» deres med «krimekspert» Milli i spissen leter vel febrilsk etter en måte man kan presentere dette på, som om det har null betydning for spørsmålet om VK kommer til å tiltales, og at alt er helt åpent og 50/50. Den gjengen der er en parodi på seg selv.

«Øystein, hva er 2+2? 4 eller 5?»
«Uff, vanskelig å si, Håvard»

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Meget spesielt at VG ikke har noe om dette.

Trodde virkelig ikke de hadde noen agenda, men begynner å bli mer og mer tydelif at det har de.

storpeder

Legg inn av storpeder »

12dd skrev: ons nov 17, 2021 8:22 pm
guru skrev: ons nov 17, 2021 7:12 pm VG har fortsatt ikke skrevet noe om at andersen har endret forklaring. De prøver ikke engang å skjule agendaen sin.
Visste ikke at vg hadde agenda i denne saken. Hva går det ut på ?
VG har alltid vært påtalevennlige i sin dekning. Men i det siste har det snudd til en dekning hvor man ikke tør mene noe som helst, men fremdeles hvor man tar alt fra politi og påtale som fasit, og uten å kritisere dem på noe vis. Ikke så rart siden VG har mange kilder i politiet.

Om Baneheia har de mye å forsvare. I 2008 angrep de VK fordi han begjærte saken gjenåpnet fremfor å ta ansvar for «det han hadde gjort».

Foe to år siden kom de f.eks med følgende artikkel, hvor de ukritisk gjengav påtalesidens argumenter for å avvise begjæringen:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g ... striden-om

Og i september kom de med så mye feil i Krimpodden i VKs disfavør at de nå er blitt møtt med PFU-klage, selv om de rettet noen av feilene i neste ukes episode:

https://journalisten.no/kortnytt-krimjo ... pfu/488057

Årsaken til alt dette er så langt jeg vet ganske enkelt at VGs krimgruppe domineres av noen personer som ikke klarer å slippe tal i ideen om at «monsteret Viggo» stod bak drapene.

De må jo ha fått sjokk etter de siste dagers utvikling.

Aprilsnarr
Innlegg: 235

Legg inn av Aprilsnarr »

Var sak i går hos abc nyheter blant annet om at vg var klaget inn til PFU av Viggo grunnet krimpodden og en vg tv episode med noe visst.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

..ellers var det vel ikke overraskende at JHA dro opp "blackout/husker ikke"-kortet.

Når man har løyet seg inn i et hjørne og bevisene tårner seg opp så tyr de fleste til det kortet.

Han burde faen meg ta seg sammen, slutte å lyve og gi alle de involverte den roen og freden de fortjener.

Husker alt annet, men at du voldtar/dreper 2 jenter (og ikke bare 1) det husker du liksom ikke??? Spar meg!

guru

Legg inn av guru »

JohnTiger skrev: ons nov 17, 2021 8:33 pm ..ellers var det vel ikke overraskende at JHA dro opp "blackout/husker ikke"-kortet.

Når man har løyet seg inn i et hjørne og bevisene tårner seg opp så tyr de fleste til det kortet.

Han burde faen meg ta seg sammen, slutte å lyve og gi alle de involverte den roen og freden de fortjener.

Husker alt annet, men at du voldtar/dreper 2 jenter (og ikke bare 1) det husker du liksom ikke??? Spar meg!
Jepp, en helt fullstendig usannsynlig forklaring, og 100% løgn. Men etteforskerne fra Oslo drapsavsnitt har nok skjønt dette også. De har han oppe i et hjørne nå.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

newsflash skrev: ons nov 17, 2021 8:06 pm Jeg har ikke fått lest Jahrs nyeste bok ennå, men stemmer det virkelig at JAH ble satt til å jobbe med barn som var utsatt for overgrep mens han var under soning?
Nei, det hevder ikke Jahr. Han kan naturlig nok ikke nevne arbeidsplassen, så det var litt diffust, men det virker jo som en kommunal tjeneste for mennesker som er ressurssvake, men ingenting som tyder på at det var mindreårige der.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

Jeg får voldsom respekt for de som har forsvart Viggo Kristiansen i alle år. Han har vært norges mest forhatte menneske. Selv ABB har blitt mindre forhatt. Og jeg har vært med på fordømmelsen.

I det hele tatt å ha alternative stemmer, har blitt mer verdifullt i mine øyne nå. Vaksinemotstandere er jeg uenig med. Men jeg anerkjenner at de er en viktig motstemme, og har rett til å mene det de mener.

Hvis Viggo Kristiansen blir frikjent, bør hele Norge gå i skammekroken - men hylle rettsstaten. Og Polen bør presses mer på å respektere et uavhengig rettsvesen, men det var en digresjon.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 8:44 pm Jeg får voldsom respekt for de som har forsvart Viggo Kristiansen i alle år. Han har vært norges mest forhatte menneske. Selv ABB har blitt mindre forhatt. Og jeg har vært med på fordømmelsen.

I det hele tatt å ha alternative stemmer, har blitt mer verdifullt i mine øyne nå. Vaksinemotstandere er jeg uenig med. Men jeg anerkjenner at de er en viktig motstemme, og har rett til å mene det de mener.

Hvis Viggo Kristiansen blir frikjent, bør hele Norge gå i skammekroken - men hylle rettsstaten. Og Polen bør presses mer på å respektere et uavhengig rettsvesen, men det var en digresjon.
Tja. Mange vil vel mene at rettsstaten burde gå i skammekroken. At det tok for lang tid og nesten tilfeldig at det ble 3-2 i siste møte i GK.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Morsomt/tragisk nok har de ikke ryddet i de andre oppslagene de har om Baneheia. F.eks. har de fremdeles denne som nyhet på startsiden deres:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q ... ytt-avhoer

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 8:44 pm Jeg får voldsom respekt for de som har forsvart Viggo Kristiansen i alle år. Han har vært norges mest forhatte menneske. Selv ABB har blitt mindre forhatt. Og jeg har vært med på fordømmelsen.

I det hele tatt å ha alternative stemmer, har blitt mer verdifullt i mine øyne nå. Vaksinemotstandere er jeg uenig med. Men jeg anerkjenner at de er en viktig motstemme, og har rett til å mene det de mener.

Hvis Viggo Kristiansen blir frikjent, bør hele Norge gå i skammekroken - men hylle rettsstaten. Og Polen bør presses mer på å respektere et uavhengig rettsvesen, men det var en digresjon.
Enig i viktigheten av alternative stemmer. De som står på for det de mener er rett, på tross av lumske blikk og latterliggjøring, er vi skyldig en takk.

Prinsippene bak rettsstaten er gode, enkelte av folkene som er satt til å forvalte dem burde havnet på isolat.

Balder
Innlegg: 557

Legg inn av Balder »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 8:44 pm Jeg får voldsom respekt for de som har forsvart Viggo Kristiansen i alle år. Han har vært norges mest forhatte menneske. Selv ABB har blitt mindre forhatt. Og jeg har vært med på fordømmelsen.

I det hele tatt å ha alternative stemmer, har blitt mer verdifullt i mine øyne nå. Vaksinemotstandere er jeg uenig med. Men jeg anerkjenner at de er en viktig motstemme, og har rett til å mene det de mener.

Hvis Viggo Kristiansen blir frikjent, bør hele Norge gå i skammekroken - men hylle rettsstaten. Og Polen bør presses mer på å respektere et uavhengig rettsvesen, men det var en digresjon.
Jeg vil ikke være med på å hylle rettsstaten. Den har alt for mange skandaler i kjølevannet til det. Får bare håpe at den lærer av dem.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 8:51 pm Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.
Det må jeg si er underlig. Hvilken bevis har overbevist deg fullstendig all den tid alt peker på at han ikke er skyldig og at han til og med har et solid alibi?

storpeder

Legg inn av storpeder »

LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 8:51 pm Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.
Overbevisende. Men man kan jo bare undre seg over hvorfor så mange ikke klarer, eller ønsker, å innse det åpenbare.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 8:44 pm Jeg får voldsom respekt for de som har forsvart Viggo Kristiansen i alle år. Han har vært norges mest forhatte menneske. Selv ABB har blitt mindre forhatt. Og jeg har vært med på fordømmelsen.

I det hele tatt å ha alternative stemmer, har blitt mer verdifullt i mine øyne nå. Vaksinemotstandere er jeg uenig med. Men jeg anerkjenner at de er en viktig motstemme, og har rett til å mene det de mener.

Hvis Viggo Kristiansen blir frikjent, bør hele Norge gå i skammekroken - men hylle rettsstaten. Og Polen bør presses mer på å respektere et uavhengig rettsvesen, men det var en digresjon.
Dessverre skyldes oppklaringen som rulles opp nå en tilfeldig sammensetning av beslutningsgruppen i gjenopptakelseskommisjonen, hvor 3 av 4 av de i deltidsstillinger i beslutningsgruppen gikk mot lederen og sekretariatet, som hele tiden har jobbet for et nytt avslag. Så rettsstaten fungerer nok heller dårlig. Poenget med opprettelsen av kommisjonen var å få utredet og gjenåpnet saker hvor det kunne være grunnlag for å tro at urett hadde skjedd, uten at domfelte skulle være avhengige av frivillig hjelp. Har ikke akkurat gått slik for seg, kommisjonen har i stedet agert som en motpart som søker å opprettholde tidligere gitte avslag. Og hadde flertallet bikket andre veien hadde nok mediene lagt lokk på saken.

Brukeravatar
Oddesen
Innlegg: 418

Legg inn av Oddesen »

VivaLV skrev: ons nov 17, 2021 8:47 pm
Oddesen skrev: ons nov 17, 2021 8:44 pm Jeg får voldsom respekt for de som har forsvart Viggo Kristiansen i alle år. Han har vært norges mest forhatte menneske. Selv ABB har blitt mindre forhatt. Og jeg har vært med på fordømmelsen.

I det hele tatt å ha alternative stemmer, har blitt mer verdifullt i mine øyne nå. Vaksinemotstandere er jeg uenig med. Men jeg anerkjenner at de er en viktig motstemme, og har rett til å mene det de mener.

Hvis Viggo Kristiansen blir frikjent, bør hele Norge gå i skammekroken - men hylle rettsstaten. Og Polen bør presses mer på å respektere et uavhengig rettsvesen, men det var en digresjon.
Tja. Mange vil vel mene at rettsstaten burde gå i skammekroken. At det tok for lang tid og nesten tilfeldig at det ble 3-2 i siste møte i GK.
Justismordet av Viggo Kristiansen er selvfølgelig noe som den dømmende makt i Norge bør gå i skammekroken for. Men rettsstaten må også gis kreditt for retten til å anke en dom og få den omgjort. At uskyldig dømte får anledning til å renvaske seg, tjener rettsstaten Norge til ære. Polen er skrekkeksempelet på en kjøpt og betalt domsstol - uten kvittering og byttegaranti! Et slikt rettsvesen vil vi ikke ha. Og omgjøringen av Baneheia-dommen, som høyst trolig vil finne sted, hvis ikke avgjørende, nye DNA-bevis legges for dagen, er et godt eksempel på et velfungerende rettssystem.

Motviljen til å omgjøre Baneheia-drapsdommen ligger ikke i rettsvesenet. Den ligger, eller rettere sagt, lå - jeg tror det vil endre seg nå - hos nordmenn flest, som hadde slått seg til ro med at VK var gjerningsmannen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 8:51 pm Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.
Men i motsetning til andre så bryr du deg om hva politi og påtalemyndighet kan bevise?

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

guru skrev: ons nov 17, 2021 7:12 pm VG har fortsatt ikke skrevet noe om at andersen har endret forklaring. De prøver ikke engang å skjule agendaen sin.
VG ble jo igår klaget inn til pfu av Viggo Kristiansen etter at de har kommet med usanne påstander og spekulasjoner på søplet av en krimpodcast de har

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

LeSorcier skrev: ons nov 17, 2021 8:51 pm Jeg er fortsatt fullstendig overbevist om at VK er skyldig, uavhengig av det som kommer fram nå.
Du er også fullstendig overbevist om at jorda er flat, uavhengig av alt det det som har kommet fram som viser at jorda er rund?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»