SV vil fjerne EMV - tidenes vissvass

Svar
ulefos

Re: SV vil fjerne EMV - tidenes vissvass

Legg inn av ulefos »

Boccherini skrev: ons nov 17, 2021 12:04 pm
Med nesten +2 milliarder i resultat før skatt i 2020 så lider neppe Tine noen nød.
jeg kan ikke huske at jeg har beklaget at Tine går dårlig, men det er slik i Tine som i alle andre bedrifter at de legger ned ulønnsom produksjon, er du ikke kjent med hvordan markedet fungerer?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

ulefos skrev: ons nov 17, 2021 12:25 pm
jeg kan ikke huske at jeg har beklaget at Tine går dårlig, men det er slik i Tine som i alle andre bedrifter at de legger ned ulønnsom produksjon, er du ikke kjent med hvordan markedet fungerer?
Så hvor mye taper de på produksjonen av vaniljesaus, da ?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Boccherini skrev: ons nov 17, 2021 12:32 pm
Så hvor mye taper de på produksjonen av vaniljesaus, da ?
jeg vet ikke hva du kan om økonomi, om du kan noe i det hele tatt slik spørsmålet antyder, men det er nå engang slik at prisen på innsatsfaktorer har avgjørende betydning for om man tjener eller taper på et produkt. Om ikke annet vil jeg tro at du vet at vann er rimeligere enn kremfløte og helmelk.

Hva Tine tjener eller taper på et produkt tror jeg ikke de legger ut som offentlig informasjon, korriger meg gjerne om jeg tar feil

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

ulefos skrev: ons nov 17, 2021 1:20 pm
Hva Tine tjener eller taper på et produkt tror jeg ikke de legger ut som offentlig informasjon, korriger meg gjerne om jeg tar feil
Siden du allerede har konstatert at Tine taper på denne produksjonen, så lurte jeg helt enkelt på hvor mye det er tale om.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Boccherini skrev: ons nov 17, 2021 12:04 pm
Med nesten +2 milliarder i resultat før skatt i 2020 så lider neppe Tine noen nød.
2020 var et veldig bra år for veldig mange, blant annet grunnet nedstengningen av grensehandelen og at folk stort sett satt hjemme (altså mer tid til å handle mat selv istedet for å gå ut på restaurant og cafe å spise). Ellers skulle det vel bare mangle at en så stor og kjent merkevare som Tine går med overskudd. Bekymringen for utviklingen i markedet deler jeg dog. Heldigvis har den nye regjeringen lovet å forbedre balansen mellom leverandør og butikkene noe...

ulefos

Legg inn av ulefos »

Boccherini skrev: ons nov 17, 2021 1:33 pm Siden du allerede har konstatert at Tine taper på denne produksjonen, så lurte jeg helt enkelt på hvor mye det er tale om.
du tror visst fortsatt at kremfløte og helmelk er like billig som vann. Jeg har forøvrig ikke skrevet at Tine taper penger i dag, men man skal være rimelig blåøyd for å tro at Norgesgruppens og Remas mål ikke er å dytte enda et produkt ut av markedet, og det kan de bare gjøre ved å presse Tine på pris, og det ender med stor sannsynlighet med tap og fjerning av et produkt fra sortimentet

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

ulefos skrev: ons nov 17, 2021 10:57 am
Starstruck skrev: ons nov 17, 2021 7:44 am Hvorfor skal nordmenn forøvrig tvinges til å kjøpe en Piano vaniljesaus dersom en tysk vaniljesaus koster halvparten?
er det slik du sier, eller sitter du og skriver basert på egne fordommer, la oss se hva Meny har i hyllene sine

Vaniljesaus 1l, Eldorado kr 24,50
innhold: Vann, Skummetmelkpulver 8,5 %, sukker, kokosolje, maltodekstrin (mais), smørfett, modifisert stivelse, stabilisator (e466, e407), aroma, fargestoff e160a

Vaniljesaus 1l, Piano kr 24,50
innhold: Helmelk, kremfløte, 10 % sukker, modifisert maisstivelse, stabilisator (johannesbrødkjernemel, guarkjernemel, karragenan), aroma, farge (betakaroten)
---
prisen er den samme, innholdet er totalt forskjellig. Nå har jeg riktignok ikke laget vaniljesaus selv, men jeg kan forsikre om at jeg i alle fall ikke ville startet med vann

Bare et av disse produktene er vaniljesaus, den med natulige ingredienser som selvsagt gjør kostnadene pr produsert enhet vesentlig høyere, hvor lenge kan de fortsette med det før tapet blir for stort, og slutter Tine å lage vaniljesaus, så sitter vi igjen med et falskt produkt, arbeidsplassene går til Tyskland og vi får enda fler mennesker uten jobb, er det en utvikling du ønsker?

i tillegg syns jeg det er ufattelig at de får lov til å lage en emballasje som ligger tett opp til originalen, kan det være fordi de ønsker å forvirre forbrukerne slik at de kjøpet vannsaus i stedet for vailjesaus
Bilde
Det er et pussig eksempel du har dratt frem her, for du har rett i at det bare er en av de som er ekte vaniljesaus, men det er ikke Tines. Den ukjente til høyre er den eneste av de tre som inneholder ekte vanilje i seg. Tines og Eldorado sin inneholder kun vaniljeekstrakt, som er fremstilt av tømmer fra vaniljetreet.

Det står i beskrivelsen av produktet du selv har lagt ved, «aroma» er altså betegnelsen på den falske vaniljen.

Hvis kjedene kan kjøpe en kvalitetsvaniljesaus fra Tyskland til halve prisen av et semi-produkt fra Tine, skal man da forby dem å gjøre det? Diskusjonen om EMV dreier seg i stor grad om at samvirkene, særlig Tine og Nortura, ikke liker at andre leverandører, norske som utenlandske, er langt mer effektive enn dem selv og dermed kan tilby sammenlignbare varer til vesentlig bedre priser.

Jeg har jobbet med dette i den innerste sirkel i en kjede og kan det svært godt. Kjedene har ingen interesse i å presse ut Tine eller Nortura, de er jo ingen konkurrent. De ønsker derimot å være så konkurransedyktige som mulig mot de andre kjedene og leter konstant etter muligheter for å være et steg eller to foran.
Sist redigert av Starstruck den ons nov 17, 2021 11:50 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Starstruck skrev: ons nov 17, 2021 11:32 pm
ulefos skrev: ons nov 17, 2021 10:57 am
Starstruck skrev: ons nov 17, 2021 7:44 am Hvorfor skal nordmenn forøvrig tvinges til å kjøpe en Piano vaniljesaus dersom en tysk vaniljesaus koster halvparten?
er det slik du sier, eller sitter du og skriver basert på egne fordommer, la oss se hva Meny har i hyllene sine

Vaniljesaus 1l, Eldorado kr 24,50
innhold: Vann, Skummetmelkpulver 8,5 %, sukker, kokosolje, maltodekstrin (mais), smørfett, modifisert stivelse, stabilisator (e466, e407), aroma, fargestoff e160a

Vaniljesaus 1l, Piano kr 24,50
innhold: Helmelk, kremfløte, 10 % sukker, modifisert maisstivelse, stabilisator (johannesbrødkjernemel, guarkjernemel, karragenan), aroma, farge (betakaroten)
---
prisen er den samme, innholdet er totalt forskjellig. Nå har jeg riktignok ikke laget vaniljesaus selv, men jeg kan forsikre om at jeg i alle fall ikke ville startet med vann

Bare et av disse produktene er vaniljesaus, den med natulige ingredienser som selvsagt gjør kostnadene pr produsert enhet vesentlig høyere, hvor lenge kan de fortsette med det før tapet blir for stort, og slutter Tine å lage vaniljesaus, så sitter vi igjen med et falskt produkt, arbeidsplassene går til Tyskland og vi får enda fler mennesker uten jobb, er det en utvikling du ønsker?

i tillegg syns jeg det er ufattelig at de får lov til å lage en emballasje som ligger tett opp til originalen, kan det være fordi de ønsker å forvirre forbrukerne slik at de kjøpet vannsaus i stedet for vailjesaus
Bilde
Det er et pussig eksempel du har dratt frem her, for du har rett i at det bare er en av de som er ekte vaniljesaus, men det er ikke Tines. Den ukjente til høyre er den eneste av de tre som inneholder ekte vanilje i seg. Tines og Eldorado sin inneholder kun vaniljeekstrakt, som er fremstilt av tømmer fra vaniljetreet.
Trenger ikke å være vaniljetre en gang for å fremstille vanillin. Vaniljesmaken i Tines vaniljesaus er med all sannsynlighet fra et grantre.

Når det er sagt er Tines vaniljesaus den beste av de tre og en av få ting som er bedre kjøpt ferdig i butikk enn å lage sjøl.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Stort sett velger jeg merkevarer, men jeg tester billigmerkene og av og til finner jeg noen som er bedre enn varer fra f.eks Tine, Gilde og Santa Maria. Og av og til er det vederstyggelig dårlig.

Ta for eksempel First Price tacolefser. De er soleklart bedre enn Santa Maria og Old El Paso sine og koster 60-70% mindre. Prima wienerpølser er mye bedre enn Gilde sine. Og koster mye mindre.

Så har man det ultimate skrekkeksempelet: Billig Sweet n Sour-saus på glass. Det smaker altså så vemmelig. Som om gammalost og surströmming fikk barn sammen.

Men å forby EMV, hva slags politikk er det SV forfekter? Helst ville de vel hatt 1 type hvitost, 1 type melk og 1 type kjøttdeig (kun til salgs på lørdager mellom 12 og 14) og alt produsert av statens matproduksjon.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

PapaSmurf skrev: ons nov 17, 2021 11:50 pm Helst ville de vel hatt 1 type hvitost, 1 type melk og 1 type kjøttdeig (kun til salgs på lørdager mellom 12 og 14) og alt produsert av statens matproduksjon.
Det er jo på en måte det man får nå. En type hvitost og så en billigere variant av den samme hvitosen, kanskje litt andre ingredienser og litt dårligere kvalitet. Det er nettopp leverandørene som lider for dette, det blir også mindre plass i hyllene til andre produkter / nyheter.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

[/quote]

grantre.
[/quote]

Korrekt. Vanillin produseres på Borregård og brukes i Piano. Smaken er som baken, poenget mitt var at den som heter Nydli’ er den eneste av de tre som faktisk kan kalle seg ekte vaniljesaus.

Saken er jo også at Piano har definert nordmenns opplevelse av hva vaniljesaus skal være. På lik linje som at Mills har definert hva majones skal være, selv om de aller fleste med smaksløkene iorden nok vil kjenne at eksempelvis importproduktet Hellmanns er av vesentlig høyere kvalitet.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Starstruck skrev: ons nov 17, 2021 11:56 pm
Korrekt. Vanillin produseres på Borregård og brukes i Piano. Smaken er som baken, poenget mitt var at den som heter Nydli’ er den eneste av de tre som faktisk kan kalle seg ekte vaniljesaus.
Det varer nok ikke lenge. Også denne inneholder både melk og fløte, så da er nok skifteretten like rundt hjørnet.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

PapaSmurf skrev: ons nov 17, 2021 11:50 pm Men å forby EMV, hva slags politikk er det SV forfekter?
Tipper det i stor grad er preventivt. Man ønsker å unngå at man får monopolister, og at det store mektige Kjeden kopierer og så utkonkurrerer andre produsenter. Vi har sett at det har skjedd f.eks på Amazon, hvor Amazon kopierer suksessfulle produkter fra selgere på markedsplassen, selger egen kopi billigere enn originalselgeren, til denne er borte, og så setter prisen opp til "vanlig" nivå igjen, når de ikke har konkurrenter.

Når en kjede kontrollerer hele verdikjeden, og til og med produktet, så er vi på feil retning. Et symptom på "late stage capitalism".

ulefos

Legg inn av ulefos »

PapaSmurf skrev: ons nov 17, 2021 11:50 pm
Men å forby EMV, hva slags politikk er det SV forfekter? Helst ville de vel hatt 1 type hvitost, 1 type melk og 1 type kjøttdeig
det er presis motsatt

det burde ikke være vanskelig å skjønne at en type gulost på sikt kan bli resultatet hvis Norgesgruppen eller Rema klarer å knekke ryggen på dagens leverandrer

ulefos

Legg inn av ulefos »

Starstruck skrev: ons nov 17, 2021 11:32 pm Tines og Eldorado sin inneholder kun vaniljeekstrakt, som er fremstilt av tømmer fra vaniljetreet.
hvor vokser dette vaniljetreet?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Rainmaker skrev: tor nov 18, 2021 9:24 am

Man ønsker å unngå at man får monopolister, og at det store mektige Kjeden kopierer og så utkonkurrerer andre produsenter.
Monopolister som Tine, mener du ?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 9:52 am
Rainmaker skrev: tor nov 18, 2021 9:24 am

Man ønsker å unngå at man får monopolister, og at det store mektige Kjeden kopierer og så utkonkurrerer andre produsenter.
Monopolister som Tine, mener du ?
Meg bekjent er det flere aktører innen meieribransjen.

Men hva er relevansen?

Monopol er noe man generelt sett bør unngå, selv om det innen enkelte bransjer/produkter kan være både ønskelig og nødvendig.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Rainmaker skrev: tor nov 18, 2021 10:33 am
Meg bekjent er det flere aktører innen meieribransjen.

Men hva er relevansen?

Monopol er noe man generelt sett bør unngå, selv om det innen enkelte bransjer/produkter kan være både ønskelig og nødvendig.
Meg bekjent er det også flere aktører innen dagligvarebransjen.

Er det ønskelig og nødvendig med monopol innen meieribransjen ?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 10:37 am
Er det ønskelig og nødvendig med monopol innen meieribransjen ?
i butikken der jeg handler kan jeg velge mellom Tine, Q og Røros, hvor mange fler leverandører av melkeprodukter vil du ha?

InternalExile

Legg inn av InternalExile »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 12:12 pm
Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 10:37 am
Er det ønskelig og nødvendig med monopol innen meieribransjen ?
i butikken der jeg handler kan jeg velge mellom Tine, Q og Røros, hvor mange fler leverandører av melkeprodukter vil du ha?
Ja, ja, så du er fornøyd med tre leverandører av meieriprodukter.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 12:12 pm
i butikken der jeg handler kan jeg velge mellom Tine, Q og Røros, hvor mange fler leverandører av melkeprodukter vil du ha?
347,5.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 10:37 am
Rainmaker skrev: tor nov 18, 2021 10:33 am
Meg bekjent er det flere aktører innen meieribransjen.

Men hva er relevansen?

Monopol er noe man generelt sett bør unngå, selv om det innen enkelte bransjer/produkter kan være både ønskelig og nødvendig.
Meg bekjent er det også flere aktører innen dagligvarebransjen.

Er det ønskelig og nødvendig med monopol innen meieribransjen ?
Det hjelper ikke med flere aktører i dagligvarebransjen dersom de 2-3 stykk vi har lager monopol inne i de enkelte butikker.

Vi har ikke monopol i meieribransjen.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Rainmaker skrev: tor nov 18, 2021 12:52 pm
Vi har ikke monopol i meieribransjen.
Nei, vi har bare èn gedigen aktør med 80-90% markedsandel. Kanskje på tide med noen preventive tiltak ?

Eventuelt fase ut de som finnes fra før av.

ulefos

Legg inn av ulefos »

InternalExile skrev: tor nov 18, 2021 12:15 pm Ja, ja, så du er fornøyd med tre leverandører av meieriprodukter.
helt klart, så lengde disse tre ikke kontrolleres av Coop, Norgesgruppen eller Rema

ulefos

Legg inn av ulefos »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 1:10 pm
Nei, vi har bare èn gedigen aktør med 80-90% markedsandel. Kanskje på tide med noen preventive tiltak ?
er du en ropert for FRP, siden du "dokumenterer" med et partsinnlegg fra en av FRPs stortingsrepresentanter

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 2:25 pm
er du en ropert
Nei, jeg er Gullars.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 9:52 am
Monopolister som Tine, mener du ?
At enkeltleverandører eventuelt oppfører seg ufint i konkurransen med andre blir en annen debatt. Jeg synes ikke det er et argument for å gjøre forholdene for alle leverendører verre.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Boccherini skrev: tor nov 18, 2021 9:52 am Monopolister som Tine, mener du ?
er det rimelig at Q-meieriene får 50 millioner i statstilskudd for det de kaller mellomtransport?

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 9:46 am
Starstruck skrev: ons nov 17, 2021 11:32 pm Tines og Eldorado sin inneholder kun vaniljeekstrakt, som er fremstilt av tømmer fra vaniljetreet.
hvor vokser dette vaniljetreet?
Ingen steder. Hvis du hadde giddet å lese hadde du skjønt at det skulle stått grantre. Poenget er at det ikke er ekte vanilje i Piano, men vanillin.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

ulefos skrev: tor nov 18, 2021 2:53 pm
er det rimelig at Q-meieriene får 50 millioner i statstilskudd for det de kaller mellomtransport?
Stoltenberg II syntes åpenbart det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»