Baneheiadrapene

Svar
Brukeravatar
rexenes
Innlegg: 698

Re: Baneheiadrapene. Var Viggo uskyldig?

Legg inn av rexenes »

Som nevnt tidligere av mange, så er det der spenningen ligger. Hva skjer med rettssystemet etter nok et ytterst grovt justismord (det aller verste?). Hva skjer med GK etter denne skandalen av en prosess gjennom så mange år og så mange forsøk på å få hjelp. Hva skjer med RMI etter den skandaløse framleggingen av et SÅ FORBANNA VIKTIG bevis? Og mediene… herregud.

Hadde jeg vært diktator hadde jeg også krevd at dommeren i rettsaker som dette skal klare å se at her er det veldig avgjørende beviser som helt klart ikke har blitt tygget godt nok gjennom. Og at de da skal kreve en stopp i saken fram til ting blir klarlagt. Ikke haste seg gjennom som det virket som her. Lar mobilbeviset henge i lufta etter «jeg har tatt inn spansk tv på min antenne som ikke skal klare det».

Husker jeg kranglet med en kollega om saken mens den pågikk. Han mente VK ikke fortjente å ha advokat. Jeg mente det var ekstremt viktig at han hadde en så god advokat at man var sikker på at ikke feil mann ble buret inne på livstid. Han fikk i grunn viljen sin mer enn meg..

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

rexenes skrev: fre nov 19, 2021 5:17 pm Som nevnt tidligere av mange, så er det der spenningen ligger. Hva skjer med rettssystemet etter nok et ytterst grovt justismord (det aller verste?). Hva skjer med GK etter denne skandalen av en prosess gjennom så mange år og så mange forsøk på å få hjelp. Hva skjer med RMI etter den skandaløse framleggingen av et SÅ FORBANNA VIKTIG bevis? Og mediene… herregud.

Hadde jeg vært diktator hadde jeg også krevd at dommeren i rettsaker som dette skal klare å se at her er det veldig avgjørende beviser som helt klart ikke har blitt tygget godt nok gjennom. Og at de da skal kreve en stopp i saken fram til ting blir klarlagt. Ikke haste seg gjennom som det virket som her. Lar mobilbeviset henge i lufta etter «jeg har tatt inn spansk tv på min antenne som ikke skal klare det».

Husker jeg kranglet med en kollega om saken mens den pågikk. Han mente VK ikke fortjente å ha advokat. Jeg mente det var ekstremt viktig at han hadde en så god advokat at man var sikker på at ikke feil mann ble buret inne på livstid. Han fikk i grunn viljen sin mer enn meg..
Tipper det skjer lite/ingenting.
Hvor mange ganger har man f.eks. hatt krise med stortingsrepresentanter som har karret til seg goder. Så skjer det gang på gang på gang....

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

storpeder skrev: fre nov 19, 2021 2:28 pm Dersom folk flest blir veldig overrasket vil vel det først og fremst være et tegn på at mediene ikke har gjort jobben sin, også etter gjenåpningen.
Det er det jo ikke vanskelig å være enig i. Og dermed er ikke folk informert og vil bli overrasket.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Jeg har hørt litt på podcaster bygd på "kriminalkrøniken".
Her er en om Baneheia-drapene bygd på politiets tekster (Arne Pedersen og Magne Storaker).
Det er jo interessant, og det er også lyd fra nyhetene om saken den gangen.

https://podtail.com/no/podcast/kriminal ... -baneheia/

De har her også nå flere andre podcaster om saken, de har jeg ikke hørt på ennå.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

return_of_drakkar skrev: søn nov 21, 2021 11:28 am Jeg har hørt litt på podcaster bygd på "kriminalkrøniken".
Her er en om Baneheia-drapene bygd på politiets tekster (Arne Pedersen og Magne Storaker).
Det er jo interessant, og det er også lyd fra nyhetene om saken den gangen.
Det er ikke videre interessant, for det tar jo ikke opp noe av det vi nå vet om saken - som gjør det til et opplagt justismord. Men det er jo et tidsbilde av forhåndsdømming som var i media og usannhetene fra politiet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

return_of_drakkar skrev: søn nov 21, 2021 11:28 am Jeg har hørt litt på podcaster bygd på "kriminalkrøniken".
Her er en om Baneheia-drapene bygd på politiets tekster (Arne Pedersen og Magne Storaker).
Det er jo interessant, og det er også lyd fra nyhetene om saken den gangen.

https://podtail.com/no/podcast/kriminal ... -baneheia/

De har her også nå flere andre podcaster om saken, de har jeg ikke hørt på ennå.
Interessant fordi politiet er så på glattisen mener du? For den er jo helt uinteressant hvis man ønsker fakta om saken.

Litt som å i dag diskutere hvem havfruen på Maskorama kan være.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

https://www.tv2.no/nyheter/14372363/

Blir helt matt.

Bente Mevåg har gjort en hinsides svak jobb i denne saken. Det må det være lov å si.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Zanick skrev: søn nov 21, 2021 9:04 pm https://www.tv2.no/nyheter/14372363/

Blir helt matt.

Bente Mevåg har gjort en hinsides svak jobb i denne saken. Det må det være lov å si.
Når en i tillegg tar med den feilaktige forklaringen om den opprinnelige DNA analysen fra Spania, så begynner det å lukte stygt.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Haha, tidenes ekkokammer. ProViggo-moderatorene har virkelig gjort en god jobb. Gratulerer med tidenes mest ræva forumtråd.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Zanick skrev: søn nov 21, 2021 9:04 pm https://www.tv2.no/nyheter/14372363/

Blir helt matt.

Bente Mevåg har gjort en hinsides svak jobb i denne saken. Det må det være lov å si.
-Nå kan TV 2 fortelle historien om hvordan DNA-prøvene som har gitt politiet nye svar, fort kunne vært ute av saken for lenge siden.

Mulig dette er nytt for TV2s journalister, men dette har vært kjent lenge. Viser igjen hvor dårlig og ensidig dekningen har vært.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

newsflash skrev: søn nov 21, 2021 9:18 pm
Zanick skrev: søn nov 21, 2021 9:04 pm https://www.tv2.no/nyheter/14372363/

Blir helt matt.

Bente Mevåg har gjort en hinsides svak jobb i denne saken. Det må det være lov å si.
Når en i tillegg tar med den feilaktige forklaringen om den opprinnelige DNA analysen fra Spania, så begynner det å lukte stygt.
Dette må jo granskes, når dette med at bevis ble opplyst å være kastet, i tillegg til falskt vitnemål, jeg håper virkelig hun ender opp med tiltale for å ha påvirket saken over flere år

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

B.O.B.. Jeg holder det nok i motsetning til deg åpent om bevisene holder for ny tiltale mot VK, basert på det lille jeg vet. Jeg gidder eksempelvis ikke å nevne bevis som taler for skyld - i LIKHET med en samlet GK - da trakasseringen er rett rundt hjørne -fra enkelte vel og merke - som fra Going Kosmos her før helgen. Det som gjør denne tråden mer og mer uinteressant er karakterdrap på en rekke fagfolk. Som rettsmedisiner Meland nå nylig, Gjenopptakelseskommisjonen over tid, leder av GK som representerte mindretalllet 18.2.2021, navngitte politifolk som Pedersen, VK sin første forsvarer (hvorfor byttet ikke VK forsvarer etter byrettens behandling. Det er og var fritt forsvarervalg) og sist men ikke minst pressen som ikke har opplyst folket og erklært tidenes justismord for lenge siden. Selv saklige og meget dyktige Milli i VG får i enkelte innlegg kritikk. Til orientering ble GM saksøkt av VK med to advokater ca år 2010/12. GK ble frikjent av Borgarting lagmannsrett, kanskje Norges fremste lagmannsrett. Dommen ble stadfestet av Høyesterett. Kanskje VK tilhengere nå også burde ta for seg dommerne i Borgarting og Høyesterett fordi de i motsetning til mange her inne ikke forstår det «åpenbare» ? Jeg synes tonen her er unødig krass og skråsikker. Om ny tiltale ikke tas ut mot VK bør saken, herunder medias rolle og GK sitt arbeid med de begrensede ressurser kommisjonen tross alt har til å behandle en rekke alvorlige straffesaker årlig, utredes nærmere. Om VK frifinnes er det flere enn en aktør som har gjort feil. Det er såvidt meg bekjent menneskelig å gjøre feil. Det må utredes om dette er systemsvikt eller menneskelig svikt, eller kanskje helst kombinasjoner. Karakterdrap eller personangrep hvor man lanserer teorier om at det eller hint nærmest er gjort med vilje eller fordi bedkommende er dum, kan man spare seg for.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Crazy Horse skrev: man nov 22, 2021 12:04 am B.O.B.. Jeg holder det nok i motsetning til deg åpent om bevisene holder for ny tiltale mot VK, basert på det lille jeg vet. Jeg gidder eksempelvis ikke å nevne bevis som taler for skyld - i LIKHET med en samlet GK - da trakasseringen er rett rundt hjørne -fra enkelte vel og merke - som fra Going Kosmos her før helgen. Det som gjør denne tråden mer og mer uinteressant er karakterdrap på en rekke fagfolk. Som rettsmedisiner Meland nå nylig, Gjenopptakelseskommisjonen over tid, leder av GK som representerte mindretalllet 18.2.2021, navngitte politifolk som Pedersen, VK sin første forsvarer (hvorfor byttet ikke VK forsvarer etter byrettens behandling. Det er og var fritt forsvarervalg) og sist men ikke minst pressen som ikke har opplyst folket og erklært tidenes justismord for lenge siden. Selv saklige og meget dyktige Milli i VG får i enkelte innlegg kritikk. Til orientering ble GM saksøkt av VK med to advokater ca år 2010/12. GK ble frikjent av Borgarting lagmannsrett, kanskje Norges fremste lagmannsrett. Dommen ble stadfestet av Høyesterett. Kanskje VK tilhengere nå også burde ta for seg dommerne i Borgarting og Høyesterett fordi de i motsetning til mange her inne ikke forstår det «åpenbare» ? Jeg synes tonen her er unødig krass og skråsikker. Om ny tiltale ikke tas ut mot VK bør saken, herunder medias rolle og GK sitt arbeid med de begrensede ressurser kommisjonen tross alt har til å behandle en rekke alvorlige straffesaker årlig, utredes nærmere. Om VK frifinnes er det flere enn en aktør som har gjort feil. Det er såvidt meg bekjent menneskelig å gjøre feil. Det må utredes om dette er systemsvikt eller menneskelig svikt, eller kanskje helst kombinasjoner. Karakterdrap eller personangrep hvor man lanserer teorier om at det eller hint nærmest er gjort med vilje eller fordi bedkommende er dum, kan man spare seg for.
Du er meg nå en snodig figur.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Du fortsetter, og bidrar kun til at denne tråden blir mer og mer uinteressant. Det er vel bedre at tråden ene og alene styres av folk som mener at det norske politi- og rettsvesenet nærmest er korrupt og inkompetent, og at media ikke fungerer som kritisk vaktbikkje. At politiet gjør endel merkelig vet alle, som i gårdagens episode om Per Vålnes saken hvor det nesten kunne virke slik at politiet skrev og sendte en sms fra mobilen til en anholdt person for å lokke en fortsatt fri mann ut på glattisen. Om dette er sant er det merkelig at politiet kom unna med det. Om VK frifinnes - noe som godt kan hende - er jeg 100 % enig i at det bør utredes hva som gikk galt, og hvordan man kan unngå dette i fremtiden. Det jeg reagerer på er språket og tonen fra enkelte her på tråden.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Crazy Horse skrev: man nov 22, 2021 8:57 am Det er vel bedre at tråden ene og alene styres av folk som mener at det norske politi- og rettsvesenet nærmest er korrupt og inkompetent, og at media ikke fungerer som kritisk vaktbikkje.
For ta dette veldig kort:
Ingen tror at noen var med på å få VK dømt, eller fremstilt som et monster, vel vitende om at dette meget mulig ikke var riktig. Alle involverte var overbeviste om hans skyld den gangen. Holder Eivind Pedersen på siden her.

Problemet er det som skjer fra 2008 til i dag. Da handler det om å dekke over og bagatellisere feil som er begått, av mange etter hvert ganske åpenbart mot bedre vitende. Det verste er jo at lederen av kommisjonen stemte mot gjenåpning ut fra bevisbildet anno 2021, det holder ikke å tro at VK var skyldig (om hun gjør det) for å forsvare det, gitt hva lovverket faktisk sier om når gjenåpning skal kunne kreves. Og pressen har altså ikke brydd seg om å omtale hvordan hun har argumentert for avslag, det er jo så utrolig svakt. Det er ellers så mange aktører som har sviktet, og en god oversikt over dette får man gjennom å lese Jahrs nye bok. Ellers har jo VG måttet beklage deler av Øystein Millis feilinfo allerede, men hovedproblemet med ham er at han verken evner å stille kritiske spørsmål eller å opplyse lesere/lyttere.

For øvrig er intervjuet med Jahr av Asbjørn Slettemark som ble gjort i Kristiansand i oktober lagt ut nå:

https://player.fm/series/krsbibpod-podk ... ristiansen

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: man nov 22, 2021 12:04 am B.O.B.. Jeg holder det nok i motsetning til deg åpent om bevisene holder for ny tiltale mot VK, basert på det lille jeg vet. Jeg gidder eksempelvis ikke å nevne bevis som taler for skyld - i LIKHET med en samlet GK - da trakasseringen er rett rundt hjørne -fra enkelte vel og merke - som fra Going Kosmos her før helgen. Det som gjør denne tråden mer og mer uinteressant er karakterdrap på en rekke fagfolk. Som rettsmedisiner Meland nå nylig, Gjenopptakelseskommisjonen over tid, leder av GK som representerte mindretalllet 18.2.2021, navngitte politifolk som Pedersen, VK sin første forsvarer (hvorfor byttet ikke VK forsvarer etter byrettens behandling. Det er og var fritt forsvarervalg) og sist men ikke minst pressen som ikke har opplyst folket og erklært tidenes justismord for lenge siden. Selv saklige og meget dyktige Milli i VG får i enkelte innlegg kritikk. Til orientering ble GM saksøkt av VK med to advokater ca år 2010/12. GK ble frikjent av Borgarting lagmannsrett, kanskje Norges fremste lagmannsrett. Dommen ble stadfestet av Høyesterett. Kanskje VK tilhengere nå også burde ta for seg dommerne i Borgarting og Høyesterett fordi de i motsetning til mange her inne ikke forstår det «åpenbare» ? Jeg synes tonen her er unødig krass og skråsikker. Om ny tiltale ikke tas ut mot VK bør saken, herunder medias rolle og GK sitt arbeid med de begrensede ressurser kommisjonen tross alt har til å behandle en rekke alvorlige straffesaker årlig, utredes nærmere. Om VK frifinnes er det flere enn en aktør som har gjort feil. Det er såvidt meg bekjent menneskelig å gjøre feil. Det må utredes om dette er systemsvikt eller menneskelig svikt, eller kanskje helst kombinasjoner. Karakterdrap eller personangrep hvor man lanserer teorier om at det eller hint nærmest er gjort med vilje eller fordi bedkommende er dum, kan man spare seg for.
Å beskylde folk for forbrytelser bør man være veldig forsiktig med hvis man ikke har stenfaste bevis. Det gjelder både overfor politiet, Bente Mevåg og RMI, Jan Helge Andersen og Viggo Kristiansen.

Men å kritisere politiet for det arbeidet de har gjort må man selvfølgelig kunne gjøre. Og Bente Mevåg må tåle kritikk for at hun i retten sa at det var helt sikre bevis for to gjerningsmenn når vi nå vet at den spanske rapporten ikke konkluderte med det. Hennes vitnemål førte sannynligvis til at Kristiansen ble dømt.

Om dette er et karakterdrap eller ikke blir jo litt uinteressant. Hvis kritikken er berettiget må den selvfølgelig fram i lyset. Og her er det jo egentlig bare to muligheter. Enten skjønte hun ikke rapporten, eller så valgte hun å misrepresentere den i retten.

Og så er det jo en annen ting som Mevåg fortjener kritikk for. Hun sa jo at DNA-prøvene var kastet. Det viste seg jo å ikke stemme. Igjen må man da spørre seg om hun enten ikke var i stand til å utføre jobben sin (finne frem prøvene) eller om hun bevisst holdt dem unna.

Når det gjelder politiet så er det jo flere ting de bør kritiseres for.

Det første er jo avhøret av Andersen. Det er under en hver kritikk.

Det andre er jo Arne Pedersens falske påstand om at man hadde DNA-bevis mot Kristiansen. Det vet vi ikke stemte. Så hvorfor sa han det? Prøve han å bløffe? Det er uansett veldig alvorlig fordi han sa det jo ikke bare til pressen. Han sa det i retten under fengslingsmøtet hvor Kristiansen fikk utvidet vartektsfengslingen.

Det tredje er jo at de prøvde å manipulere Andersen til å endre forklaring slik at den skulle stemme med funnene på åstedet.

GK trenger helt klart kritikk for måten de håndterte denne saken på. De har ganske mye ressurser og kan i tillegg be om ekstern hjelp, så det stod ikke på det. Men fokuset var jo ensidig rettet inn mot å finne noe på Kristiansen.

Og begrunnelsen til mindretallet i kommisjonen fortjener virkelig mye kritikk. Den er jo horribel. Tenk å påstå at juryen skjønte at DNA-beviset var usikker når eksperten nettopp hadde sagt at det var sikkert og lagmannen hadde poengtert det i sin redgjørelse.

Og mindretallet konkluderer (uten begrunnelse) at Kristiansen løy når han i rundspørringen ikke fortalte at han hadde truffet Andersen ved Baneheia klokken 1800. Hvordan kan de vite at han ikke bare glemte det? Ungdomsklubblederen som de traff der hadde jo også glemt det. Og Andersen sier jo etter at han har innrømmet skyld og dratt Kristiansen inn i dette at akkurat det faktisk kun var en forglemmelse. Det virker jo som om mindretallet har bestemt seg på forhånd og så leter etter argumeter for å støtte dette opp. Og ignorerer det som peker en annen vei. De nevner jo mobilbeviset med kun en setning f.eks.

Og selvfølgelig skal Milli få kritikk når han lanserer en podcast som er full av feil. Hvorfor skal han fredes?

Jeg registerer at disse såkalte sterke bevisene mot Kristiansen glimrer med sitt fravær også i dette innlegget. At du ikke gidder det fordi da er trakasseringen rett rundt hjørnet må du lenger ut på landet med. Det der tror ikke en gang moren din på.

Du unngår å si noe om det fordi du enten ikke vet noe særlig om disse såkalte bevisene (du påpeker jo stadig at du ikke vet så mye om saken) eller fordi du kjenner til disse bevisene og ser at de ikke er særlig sterke. Så den "trakasseringen" du er så redd for er jo ikke noe annet en saklig kritikk av disse bevisene.

Hvorfor du eller B.O.B skal få et slags safe space her inne hvor deres meninger ikke skal kunne kritiseres skjønner jeg virkelig ikke. Dere er da ikke så sensitive?

Så kom med disse bevisene så kan vi diskutere de (sak) og ikke hvor dumme alle på dette forumet er (person).

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Crazy Horse skrev: man nov 22, 2021 8:57 am Det jeg reagerer på er språket og tonen fra enkelte her på tråden.
Det er fortellende at du i innlegg dikter opp hvordan VK kan ha vært med på forbrytelsen helt uten bevis, men reagerer når andre kommer med begrunnet kritikk av andre aktører i saken.

Jeg syns heller ikke det er noe kritikkverdig å stille mennesker i høye stillinger til ansvar for sine handlinger, jeg ser ikke hvorfor ikke det skal være legitimt. Jeg syns heller ikke debatten her går på aktørene sin intensjon, deres mål var selvsagt ikke å skape et forferdelig justismord - men at de så tidlig ble overbevist om VK sin skyld ga et tunell-syn som ga justismord som resultat. Det som plager meg er at Arne Pedersen forsto at bevisene de hadde var tynne og at han derfor drev en mediekampanje for å få VK forhåndsdømt. I fra hans ståsted så var alle virkemidler lov for å sette fast en barnemorder, også det å lyve og feilinformere media om bevisene i saken. Det viser også systemfeil, for det må være folk innad i etterforskningen som har forstått at Pedersen ikke var sannferdig i offentligheten, men de lot det bare skje. Og det syns jeg vi ofte ser i politisaker som går galt, at det er ingen indre korreksjon og motforestillinger enten ikke blir fremmed eller ignorert.

Så er jeg bekymret for prosessen etter at det kom frem tydelige indikasjoner på justismord, der er det fullt mulig at det var en aktiv motarbeidelse for å ikke få frem sakens fakta. Det skjer sikkert pga en kombinasjon av at man fortsatt er overbevist om skyld og behovet for å forsvare eget arbeid. Men det er alvorlig for rettssikkerheten og det er utvilsomt at gjenopptakelseskommisjonen ikke fungerer slik den skal.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Her var det mye. Jeg har ikke tid til å svare på alt nå, bare generelt. At det begås feil av politi- og rettsvesen vet vi alle. Jeg ser langt mer alvorlig på dette enn media sin rolle. I Baneheia går det vel begge veier. Er TV Norge sin serie objektiv ? Om det begås feil så vil tema her som ellers være å klarlegge årsaker. System- eller menneskelig svikt ? Bør GK tilføres større midler, ansette flere osv ? Det jeg reagerer negativt på er at det nesten antydes at enkelte lyver - eller uttaler seg mot bedre vitende på en uetisk måte for å oppnå et ønsket resultat. Det være seg politifolk eller rettsmedisinere. Det er en vesensforskjell på å gjøre en feil - eller den uaktsomme handling eller unnlatelse - og det å gjøre noe med vilje. Det siste kan være straffbart, og det er svært alvorlig i forhold til tilliten til systemet. Det er mulig jeg er naiv, men jeg har 100 % tillit til norske domstoler og svært god tillit til politiet. Samtidig for igjen å gå til Vålnes saken, om politiet sender falske sms er for å lokke mistenkte ut på glattisen så er det alvorlig (kan være lovlig provokasjon). Likeledes at politiet i den saken benyttet infiltratører fra Oslo politet for å kjøpe store mengder alkohol til en mistenkt som er glad i den slags for å få ham til å prate. Metoder - om de er sannferdige - jeg ikke synes noe om. Derfor bør også Baneheia avhengig av utfall analyseres med et kritisk blikk. Man bør imidlertid være forsiktig med å slenge ut mulige alvorlige anklager uten å ha sikkert belegg for påstanden.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Crazy Horse skrev: man nov 22, 2021 11:38 am Her var det mye. Jeg har ikke tid til å svare på alt nå, bare generelt. At det begås feil av politi- og rettsvesen vet vi alle. Jeg ser langt mer alvorlig på dette enn media sin rolle. I Baneheia går det vel begge veier. Er TV Norge sin serie objektiv ? Om det begås feil så vil tema her som ellers være å klarlegge årsaker. System- eller menneskelig svikt ? Bør GK tilføres større midler, ansette flere osv ? Det jeg reagerer negativt på er at det nesten antydes at enkelte lyver - eller uttaler seg mot bedre vitende på en uetisk måte for å oppnå et ønsket resultat. Det være seg politifolk eller rettsmedisinere. Det er en vesensforskjell på å gjøre en feil - eller den uaktsomme handling eller unnlatelse - og det å gjøre noe med vilje. Det siste kan være straffbart, og det er svært alvorlig i forhold til tilliten til systemet. Det er mulig jeg er naiv, men jeg har 100 % tillit til norske domstoler og svært god tillit til politiet. Samtidig for igjen å gå til Vålnes saken, om politiet sender falske sms er for å lokke mistenkte ut på glattisen så er det alvorlig (kan være lovlig provokasjon). Likeledes at politiet i den saken benyttet infiltratører fra Oslo politet for å kjøpe store mengder alkohol til en mistenkt som er glad i den slags for å få ham til å prate. Metoder - om de er sannferdige - jeg ikke synes noe om. Derfor bør også Baneheia avhengig av utfall analyseres med et kritisk blikk. Man bør imidlertid være forsiktig med å slenge ut mulige alvorlige anklager uten å ha sikkert belegg for påstanden.
Jeg mistenker at folk generelt ikke bryr seg om at noen er naiv. Din manglende evne til å forholde deg til virkeligheten, fremfor å komme med generelle betraktninger, er vel hovedproblemet.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: man nov 22, 2021 11:38 am Her var det mye. Jeg har ikke tid til å svare på alt nå, bare generelt. At det begås feil av politi- og rettsvesen vet vi alle. Jeg ser langt mer alvorlig på dette enn media sin rolle. I Baneheia går det vel begge veier. Er TV Norge sin serie objektiv ?
Fortell oss gjerne om du mener serien forteller noe som er feil eller at de unngår å fortell noe som er viktig.
Men på meg virker det som om du ikke vet om noe slikt.

Dermed blir det noe helt annet enn å kunne kritisere VG for å gi feilinformasjon og unngå å opplyse om viktig aspekter i saken. Jeg skjønner ikke hvorfor du har behov for å frede deler av pressen.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den man nov 22, 2021 12:38 pm, redigert 1 gang totalt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

storpeder skrev: man nov 22, 2021 9:53 am
For øvrig er intervjuet med Jahr av Asbjørn Slettemark som ble gjort i Kristiansand i oktober lagt ut nå:

https://player.fm/series/krsbibpod-podk ... ristiansen
Veldig bra intervju, Slettemark er dyktig og stiller gode spørsmål. Så er det selvsagt allerede litt utdatert med det vi vet er kommet av nye bevis mot JHA.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Crazy Horse skrev: man nov 22, 2021 11:38 am Her var det mye. Jeg har ikke tid til å svare på alt nå, bare generelt. At det begås feil av politi- og rettsvesen vet vi alle. Jeg ser langt mer alvorlig på dette enn media sin rolle. I Baneheia går det vel begge veier. Er TV Norge sin serie objektiv ? Om det begås feil så vil tema her som ellers være å klarlegge årsaker. System- eller menneskelig svikt ? Bør GK tilføres større midler, ansette flere osv ? Det jeg reagerer negativt på er at det nesten antydes at enkelte lyver - eller uttaler seg mot bedre vitende på en uetisk måte for å oppnå et ønsket resultat. Det være seg politifolk eller rettsmedisinere. Det er en vesensforskjell på å gjøre en feil - eller den uaktsomme handling eller unnlatelse - og det å gjøre noe med vilje. Det siste kan være straffbart, og det er svært alvorlig i forhold til tilliten til systemet. Det er mulig jeg er naiv, men jeg har 100 % tillit til norske domstoler og svært god tillit til politiet.
Men din generelle betrakning har jo ingen verdi i denne diskusjonen. Det er politiet og rettsvesenets arbeid i Baneheia-saken vi diskuterer. Og der må du vel være enig i at politiet har gjort mye rart? Som altså kan ha medvirket til den største justismordskandalen i Norge.
Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke liker at det blir påpekt.

CrimsonKing

Legg inn av CrimsonKing »

oddvar_kjempebra skrev: man nov 22, 2021 12:37 pm Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke liker at det blir påpekt.
Kanskje han jobber i VG? De liker jo heller ikke å være så kritiske i denne saken. [/sarkasme av]

Crazy horse. Synes du det er useriøst at en drøss fagpersoner får krass kritikk i denne saken? Sålenge man diskuterer sak og ikke person så må da det være helt legitimt? Spesielt siden vi bare er et uformelt diskusjonsforum hvor det burde være takhøyde for ganske mye.

Forøvrig finner jeg det ganske useriøst at du konsekvent alltid skriver andre navn nesten riktig, men med en vri så de ser mer komiske ut. GoingKronos blir til going_kosmos, oddvar_kjempebrå isf oddvar_kjempebra, Bente Meland isf Bente Mevåg. Og det finnes mange andre eksempler i tråden.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Interessante betraktninger fra Ole Dag Kvamme i denne kronikken:

Link

Nå er jeg ikke helt enig i konklusjonen, jeg tror faktisk VG vil bli felt i PFU for sin krimpod. Men verdt en gjennomlesning.

storpeder

Legg inn av storpeder »

En liten sak i forbindelse med nyhetene sist uke som vakte litt oppsikt hos meg, dersom det som er gjengitt i media er korrekt:
Resultatet av det aktuelle DNA-funnet vakte oppsikt blant etterforskerne siden Jan Helge Andersen tidligere har nektet for å ha forgrepet seg på den 10 år gamle jenta, får VG opplyst.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... l-overgrep

Leser man dette direkte, så ser det ut som om etterforskerne før de nye funnene festet litt til JHAs tidligere forklaring om at han ikke forgrep seg på den eldste jenta. Nå kan det selvsagt tenkes journalisten har diktet opp dette, eller at kilden tar feil. Det får vi jo håpe, for det er virkelig oppsiktsvekkende om de som nå har etterforsket saken grundig faktisk ble overrasket over at ev. funn ville være fra JHA.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

storpeder skrev: tir nov 23, 2021 9:06 am En liten sak i forbindelse med nyhetene sist uke som vakte litt oppsikt hos meg, dersom det som er gjengitt i media er korrekt:
Resultatet av det aktuelle DNA-funnet vakte oppsikt blant etterforskerne siden Jan Helge Andersen tidligere har nektet for å ha forgrepet seg på den 10 år gamle jenta, får VG opplyst.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... l-overgrep

Leser man dette direkte, så ser det ut som om etterforskerne før de nye funnene festet litt til JHAs tidligere forklaring om at han ikke forgrep seg på den eldste jenta. Nå kan det selvsagt tenkes journalisten har diktet opp dette, eller at kilden tar feil. Det får vi jo håpe, for det er virkelig oppsiktsvekkende om de som nå har etterforsket saken grundig faktisk ble overrasket over at ev. funn ville være fra JHA.
Det kan jo være så enkelt som en formulering for "dramatisk effekt", vanskelig å si

guru

Legg inn av guru »

storpeder skrev: tor nov 18, 2021 11:08 am Ellers ny podcast-episode (kommer kanskje flere, siden det står del 1) med intervju med Jahr om den nye boken:
Meget interessant podcast, som alle bør få med seg. Spesielt dette med plausibilitet er viktig. De som mener VK kan ha begått forbrytelsen selv om mobilen ikke hadde dekning på åstedet lager seg handlingmønster som kun er teoretisk mulig basert å at han skal løpe frem og tilbake, sende melding, motta melding etc. mens handlingen pågår. Det er mye som er teoretisk mulig, men likevel helt usannsynlig, og overhodet ikke plausibelt.

Det første man må spørre seg er jo om hvorfor i huleste skulle VK la mobilen ligge i veska, for så å avbryte handlingen, løpe ned til sykkelen, bruke mobilen, og så løpe opp og fortsette på åstedet? Selv om det teoretisk sett kan være mulig om han løper som en tulling, og begår handlingene svært raskt og effektivt, så kan jo en slik absurd teori fullstendig utelukkes. Hvis VK skulle ha gjort dette for å skaffe seg alibi (finnes det noen annen logisk grunn?) forutsetter det at hn hadde kunnskaper om hvor dekningsgrensene mellom de ulike basestasjonenen lå, noe som også er helt utelukket, da dette ikke er informasjon som er tilgjengelig for allmennheten. Igjen: Plausibilitet.

Samtidig påpekes det også på hva som hadde skjedd om mobilbeviset hadde hatt motsatt konklusjon, altså at telefonen befant seg i dekningsområdet på antatt drapstidspunkt. Tror folk på ramme alvor at påtalemyndigheten hadde lagt dette til side? Selvsagt ikke. De hadde jo brukt dette for alt det var verdt som en del av bevisene mot VK, noe annet er helt utenkelig.

Denne podcasten var virkelig bra og en solid oppsummering av saken, og vil være spesielt nyttig for de som ikke har satt seg inn i saken så mye.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

storpeder skrev: tir nov 23, 2021 9:06 am En liten sak i forbindelse med nyhetene sist uke som vakte litt oppsikt hos meg, dersom det som er gjengitt i media er korrekt:
Resultatet av det aktuelle DNA-funnet vakte oppsikt blant etterforskerne siden Jan Helge Andersen tidligere har nektet for å ha forgrepet seg på den 10 år gamle jenta, får VG opplyst.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... l-overgrep

Leser man dette direkte, så ser det ut som om etterforskerne før de nye funnene festet litt til JHAs tidligere forklaring om at han ikke forgrep seg på den eldste jenta. Nå kan det selvsagt tenkes journalisten har diktet opp dette, eller at kilden tar feil. Det får vi jo håpe, for det er virkelig oppsiktsvekkende om de som nå har etterforsket saken grundig faktisk ble overrasket over at ev. funn ville være fra JHA.
Jeg reagerte også på dette, men faren er jo stor for at journalisten fremstiller dette noe feil. Det kan jo være journalisten som ble overrasket over at Andersen ikke pratet sant. Det kan jo også hende at det politiet egentlig ble overrasket over var at man fikk så klare svar på prøvene. Det har jo tildigere vært vanskelig å få ut selv delvise profiler. Og så dukker det plutselig opp seks fulle profiler.

Det overrasket i hvertfall meg.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

storpeder skrev: tir nov 23, 2021 9:06 am En liten sak i forbindelse med nyhetene sist uke som vakte litt oppsikt hos meg, dersom det som er gjengitt i media er korrekt:
Resultatet av det aktuelle DNA-funnet vakte oppsikt blant etterforskerne siden Jan Helge Andersen tidligere har nektet for å ha forgrepet seg på den 10 år gamle jenta, får VG opplyst.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A ... l-overgrep

Leser man dette direkte, så ser det ut som om etterforskerne før de nye funnene festet litt til JHAs tidligere forklaring om at han ikke forgrep seg på den eldste jenta. Nå kan det selvsagt tenkes journalisten har diktet opp dette, eller at kilden tar feil. Det får vi jo håpe, for det er virkelig oppsiktsvekkende om de som nå har etterforsket saken grundig faktisk ble overrasket over at ev. funn ville være fra JHA.
Jeg mistenker også at dette først og fremst er upresist. Det er selvsagt oppsiktsvekkende sett mot dommen som ble avsagt, for den er beviselig feil. Men det er selvsagt ikke oppsiktsvekkende sett mot de andre bevisene i saken som peker mot en gjerningsmann.

Det er jo flere mulige feilkilder, det ene er jo at journalisten selv har tolket informasjonen på den måten som gjengitt. Det andre er at den som har lekket til media har gjort denne feiltolkningen, vi vet ikke hvem som har lekket - og det er fort en rekke personer som har tilgang til disse opplysningene i tillegg til de som aktivt etterforsker saken. En tredje mulighet er jo at det er noen som tidligere har etterforsket saken fra Agder, og da vil det ikke være så overraskende om de fortsatt har levd i sin livsløgn om at VK er skyldig.

JohnTiger

Legg inn av JohnTiger »

Meget interessant Podcast episode den fra Rett og Slett.
Må følge med når del 2 kommer!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»