Bytte oppvarmingen i huset

Svar
FredrikKBR

Bytte oppvarmingen i huset

Legg inn av FredrikKBR »

Hei. Nå i disse tider med helt latterlige strømpriser tenkte jeg å endelig få byttet ut alle de gamle panelovnene i huset. Kjenner jeg er passe lei sløsing av strøm og brent støv.

Tenker å skaffe meg en varmepumpe, men jeg har aldri hatt det før og vil gjerne høres andre erfaringer om det som finnes på markedet. Litt informasjon om huset: Eldre enebolig fra 90-tallet, 122 m2, 2 etasjer og kjeller, ikke så godt isolert. Jeg oppholder meg hovedsakelig i 1. etg så er viktigst å få det varmt der. I 2. etg. tenker jeg å montere noen nyere panelovner da jeg har hørt at de ikke brenner så mye støv.

Jeg har også sett litt på denne https://www.solvarm.no/product-page/elg ... e-panelovn da den kunne passet bra i mancave'n i 2. etg. Likte virkelig designet men har ikke prøvd en slik ovn før. Noen som har prøvd en slik infrarød ovn før? Hva er fordelene med en slik ovn kontra en vanlig panelovn?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Varmepumpe i stedet for alt annet. Det er mange billige ovner som ligner litt og varmet opp hurtig, men de er (ifølge elektrikere) både svært kostbare i bruk og brannfarlige. Varmepumpe til 20 000 er en god investering. Forhør deg med fagfolk, ikke selgere.

FredrikKBR

Legg inn av FredrikKBR »

Queenie skrev: man nov 22, 2021 6:19 pm Varmepumpe i stedet for alt annet. Det er mange billige ovner som ligner litt og varmet opp hurtig, men de er (ifølge elektrikere) både svært kostbare i bruk og brannfarlige. Varmepumpe til 20 000 er en god investering. Forhør deg med fagfolk, ikke selgere.
Takk for raskt svar! Varmepumpe blir det uansett, det er det ikke tvil om med tanke på energibesparelsen ( basert på det jeg har hørt ), men vil denne være nok til å dekke kjeller, 1. etg og 2. etg alene?
Min tanke var varmepumpe i 1. etg og som grunnvarme til hele huset, og varmepaneler som ekstra varme i 2. etg og kjeller.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FredrikKBR skrev: man nov 22, 2021 6:22 pm
Queenie skrev: man nov 22, 2021 6:19 pm Varmepumpe i stedet for alt annet. Det er mange billige ovner som ligner litt og varmet opp hurtig, men de er (ifølge elektrikere) både svært kostbare i bruk og brannfarlige. Varmepumpe til 20 000 er en god investering. Forhør deg med fagfolk, ikke selgere.
Takk for raskt svar! Varmepumpe blir det uansett, det er det ikke tvil om med tanke på energibesparelsen ( basert på det jeg har hørt ), men vil denne være nok til å dekke kjeller, 1. etg og 2. etg alene?
Min tanke var varmepumpe i 1. etg og som grunnvarme til hele huset, og varmepaneler som ekstra varme i 2. etg og kjeller.
Har en varmepumpe i et hus fra 1920, store deler av huset er ikke skikkelig isolert engang.. 😂 (dog flere lag kledning med veldig tørt treverk). Funker som fjell, bruker bare småovner i 2.etasjen. Fyrer i peis på ekstra kalde dager og for hyggens skyld

FredrikKBR

Legg inn av FredrikKBR »

Queenie skrev: man nov 22, 2021 6:29 pm
FredrikKBR skrev: man nov 22, 2021 6:22 pm
Queenie skrev: man nov 22, 2021 6:19 pm Varmepumpe i stedet for alt annet. Det er mange billige ovner som ligner litt og varmet opp hurtig, men de er (ifølge elektrikere) både svært kostbare i bruk og brannfarlige. Varmepumpe til 20 000 er en god investering. Forhør deg med fagfolk, ikke selgere.
Takk for raskt svar! Varmepumpe blir det uansett, det er det ikke tvil om med tanke på energibesparelsen ( basert på det jeg har hørt ), men vil denne være nok til å dekke kjeller, 1. etg og 2. etg alene?
Min tanke var varmepumpe i 1. etg og som grunnvarme til hele huset, og varmepaneler som ekstra varme i 2. etg og kjeller.
Har en varmepumpe i et hus fra 1920, store deler av huset er ikke skikkelig isolert engang.. 😂 (dog flere lag kledning med veldig tørt treverk). Funker som fjell, bruker bare småovner i 2.etasjen. Fyrer i peis på ekstra kalde dager og for hyggens skyld
Det er såpass effektivt ja! Kan jeg spørre hvem type varmepumpe du har? :) Høres veldig lovende ut, og kjenner jeg virkelig gleder meg til å få noe sånt i hus!
Tenkte å finne en haug panelovner nå pga. black week / friday, men da dropper jeg det :P Men sitter fortsatt og vurderer den ovnen med bilde for mancave'n, likte virkelig designet på den og tror det kan bli en av de rommene som trenger en liten ovn. Hadde vært gøy å høre fra noen som evt. har erfaring med en slik ovn :)

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

En god varmepumpe for ca 30 000 varmer opp hele huset, gjerne en gulvmotert.

PS. en enebolig fra 90 tallet er ikke eldre, med mindre du mener 1890-tallet.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

FredrikKBR skrev: man nov 22, 2021 6:13 pm Hei. Nå i disse tider med helt latterlige strømpriser tenkte jeg å endelig få byttet ut alle de gamle panelovnene i huset. Kjenner jeg er passe lei sløsing av strøm og brent støv.

Tenker å skaffe meg en varmepumpe, men jeg har aldri hatt det før og vil gjerne høres andre erfaringer om det som finnes på markedet. Litt informasjon om huset: Eldre enebolig fra 90-tallet, 122 m2, 2 etasjer og kjeller, ikke så godt isolert. Jeg oppholder meg hovedsakelig i 1. etg så er viktigst å få det varmt der. I 2. etg. tenker jeg å montere noen nyere panelovner da jeg har hørt at de ikke brenner så mye støv.

Jeg har også sett litt på denne https://www.solvarm.no/product-page/elg ... e-panelovn da den kunne passet bra i mancave'n i 2. etg. Likte virkelig designet men har ikke prøvd en slik ovn før. Noen som har prøvd en slik infrarød ovn før? Hva er fordelene med en slik ovn kontra en vanlig panelovn?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg passet på å plassere innedelen på varmepumpa slik at den kan sende halvparten av varmen mot oppgangen til 2. etasje og sende den andre halvparten til 1. etasje . Varmen stiger jo opp, så det merkes i 2. etasje.
Plasseringen er viktig å tenke på. Dette er en Kirgamine Hara hvor varmestrømmen kan styres. Men det kan være litt vanskelig dersom det er dører som lufta må blåses gjennom.
Du kan også få varmepumper hvor du kan ha flere innedeler, f. eks en i kjeller, en i 1. etasje og en i 2. etasje som kan styres hver for seg.
Jeg er ikke så glad i panelovner, men har et par oljefylte gulvovner som reservevarme.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Kom på det. Det er Toshiba som jeg leste om den gang jeg lette etter varmepumpe.
To, tre eller fire innedeler på èn utedel. Les her :
https://www.toshibavarmepumper.no/spors ... gLF8PD_BwE
Kjenner ikke spesielt mer om den ellers, og vet ikke hvor god den er i veldig kaldt vær.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Vi gikk til innkjøp av 2 innendørsvarmepumper i sommer, koblet til 1 utedel (Mitsubishi). Mest for aircondition på loftet og mest for varme i 1 etasje. Merker at for optimal temperaturkontroll burde vi ha hatt en i 2. etasje også. Det kommer nok an på layouten i boligen hvor nødvendig det er. Vi har en del dører og en forholdsvis small svingtrapp mellom etasjene, så jeg føler at verken varmen eller kulden kommer til 2. etasje riktig. Har man derimot rikelig med luftveier til 2. etasje tror jeg ikke det ville vært et problem.

Betalte 37 000,- for de 2 pumpene og installasjon via Buskerud Varmepumpeservice.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

MentalM skrev: tir nov 23, 2021 11:34 am Vi gikk til innkjøp av 2 innendørsvarmepumper i sommer, koblet til 1 utedel (Mitsubishi). Mest for aircondition på loftet og mest for varme i 1 etasje. Merker at for optimal temperaturkontroll burde vi ha hatt en i 2. etasje også. Det kommer nok an på layouten i boligen hvor nødvendig det er. Vi har en del dører og en forholdsvis small svingtrapp mellom etasjene, så jeg føler at verken varmen eller kulden kommer til 2. etasje riktig. Har man derimot rikelig med luftveier til 2. etasje tror jeg ikke det ville vært et problem.

Betalte 37 000,- for de 2 pumpene og installasjon via Buskerud Varmepumpeservice.
Ja. Du forklarer bedre enn meg. Er det smalt og kronglete blir det vanskelig å flytte luften fra en etasje til en annen.
Om kjøle/varme.....så er det vel slik også med din varmepumpe at du må bruke kjølefunksjon eller varmefunksjon på begge?
Kan ikke kjøle med den ene og varme med den andre samtidig?
Jeg har altså kun èn innedel, og fysikken bestemmer at noe kjøling fra 1. etasje aldri merkes i 2. etasje. Kulden synker.
Men varmen stiger, så varmen klarer å snike seg en etasje opp.
Det var hinsides varmt her i fjor, og nummeret inntil sauna i 2. etasje. Da kjøpte jeg en transportabel aircon for å kjøle litt i 2. etasje når vi holdt på å krepere. Funker greit, men bråker endel.

MentalM

Legg inn av MentalM »

fargeblind skrev: tir nov 23, 2021 1:40 pm
Ja. Du forklarer bedre enn meg. Er det smalt og kronglete blir det vanskelig å flytte luften fra en etasje til en annen.
Om kjøle/varme.....så er det vel slik også med din varmepumpe at du må bruke kjølefunksjon eller varmefunksjon på begge?
Kan ikke kjøle med den ene og varme med den andre samtidig?
[/quote]

Nei det går ikke an siden det er kun en utedel slik jeg har forstått det.

FredrikKBR

Legg inn av FredrikKBR »

Wow, takk for alle svar! Forventet ikke så mye respons :P Da har jeg fått mye god informasjon og kommer til å ta kontakt med et lokalt firma for å få et prisoverslag på en varmepumpe med montering :)

MentalM

Legg inn av MentalM »

FredrikKBR skrev: tir nov 23, 2021 3:11 pm Wow, takk for alle svar! Forventet ikke så mye respons :P Da har jeg fått mye god informasjon og kommer til å ta kontakt med et lokalt firma for å få et prisoverslag på en varmepumpe med montering :)
Jeg brukte Tjenestetorget for å bli kontaktet for tilbud. Fikk tre stk som varierte på 2000 på det meste

Pernille

Legg inn av Pernille »

Enig med Queenie & Co. Vi byttet ut panelovnene med en varmepumpe (fra Mitsubishi) i et hus (på vel 170 kvm) fra 20-tallet og gikk drastisk ned i strømforbruk. Med panelovnene så slet vi med å holde varmen i huset mens med varmepumpa hadde vi fin temperatur hele vinteren, selv på det kaldeste. Dette var ti år siden så jeg regner med at effekten er enda bedre med nyere modeller. Hos oss holdt det med en pumpe for å varme opp 1. og 2. etasje (+ varmekabler i gang og på bad), men det er vel litt avhengig av plassering og hvor smalt/trangt det er mellom etasjene.

Løp og kjøp.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

FredrikKBR skrev: tir nov 23, 2021 3:11 pm Wow, takk for alle svar! Forventet ikke så mye respons :P Da har jeg fått mye god informasjon og kommer til å ta kontakt med et lokalt firma for å få et prisoverslag på en varmepumpe med montering :)
Pass på å lese deg opp litt, slik at du vet hvor du skal legge deg i pris.
Joda, du får sikkert mye for pengene dersom du bruker mye penger, men folk flest plukker noe som er godt nok, ikke overkill rått. Selvfølgelig bør du heller ikke velge det som er billigst.
Det ligger en god del tester av slike varmepumper et par tastetrykk unna, du kan lese tekniske data til øyet blir stort og vått. Det ble nevnt litt oppe i tråden at du ikke skal la deg forføre av selgere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»