Generell diskusjon om corona

Låst
Hardy-guttene

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Hardy-guttene »

basillen skrev: tir nov 23, 2021 10:16 pm De som tror at munnbind funker bra mot Covid-19 kan aldri noensinne ha tatt et kurs i korrelasjonsanalyse.

For øvrig henvises det i studien her til leaks of droplets - altså dråpesmitte. Og her er det jo naturlig at munnbind kan ha en effekt.

Problemet er imidlertid at Covid-19 også spres via aerosoler. Og de munnbindene folk går med her til lands hindrer bare 10 % av aerosolene i å slippe ut:

https://aip.scitation.org/doi/10.1063/5.0057100
Tid og avstand er viktig her.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Varsellampene har for alvor begynt å lyse rødt i flere europeiske land - hvor en rekke myndigheter har dratt i nødbremsen for å hindre smittespredning. I Ukraina er dødeligheten nå så høy at regjeringen beskyldes for drap. Nesten hver dag settes det nye rekorder hva gjelder både smittetall og antall coronarelaterte dødsfall - samtidig som bare 21 prosent av befolkningen er fullvaksinert.

Også Romania med 19 millioner innbyggere er hardt rammet. Feilinformasjon om covid-19, manglende tillit til myndighetene og lav vaksinegrad har preget den fjerde smittebølgen. Likhuset ved universitetssykehuset i Romanias hovedstad Bucuresti har i utgangspunktet plass til 15 døde, men som følge av den fjerde bølgen huser likhusene rundt 40 døde. Flere av de døde må oppbevares i gangene, skriver CNN. - Det er nådeløst. Nådeløst, sier Claudiu Ionita, en sykepleier ved universitetssykehuset i Bucuresti, ifølge kanalen. - Da jeg begynte i denne jobben hadde jeg aldri trodd at jeg måtte gjennom noe liknende. Jeg hadde aldri trodd at en slik katastrofe kunne skje - at vi ville ende opp med å begrave hele familier, sa Ionita. Bare 37 prosent av befolkningen i Romania er fullvaksinert.

Og sånn går no dagan, Nyborg ass... ;)

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Lew_Ashby skrev: tir nov 23, 2021 11:39 pm
Personlig tenker jeg det er forståelig at folk hisser seg opp over personer som ønsker å innføre innskrenkninger i deres frihet basert på dommedagsprofetier som hun er rimelig alene om å komme med. Twitteren hennes ser jo ut som tidenes ekkokammer hvor de hun har interaksjoner med forsøker å overgå hverandre i krisemaksimering. Nyborg har allerede brukt eksempler som Blűcher, pest og Titanic for å beskrive denne pandemien.

Det bør imidlertid være mulig å holde seg litt i skinnet. Jeg brukte betegnelsen "krakilsk" for å beskrive hvordan hun fremstod på twitter i møte med seriøse og kompetente motdebattanter. Det står jeg inne for.
Ja, men det er jo nettopp derfor jeg blir forundret over at folk kan hisse seg så voldsomt opp over en selvutnevnt "korona-ekspert" som ikke har noe hun skulle sagt ifb med håndteringen av pandemien.

At hun er krakilsk type er jeg enig med deg i. Men hvorfor svarer folk på hennes innlegg? Det forundrer meg at de gjør.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

pfrog567 skrev: ons nov 24, 2021 12:30 am
Ja, men det er jo nettopp derfor jeg blir forundret over at folk kan hisse seg så voldsomt opp over en selvutnevnt "korona-ekspert" som ikke har noe hun skulle sagt ifb med håndteringen av pandemien.

At hun er krakilsk type er jeg enig med deg i. Men hvorfor svarer folk på hennes innlegg? Det forundrer meg at de gjør.
Et betimelig spørsmål er hvorfor NRK velger å publisere en kronikk fra en person som har en kredibilitet på nivå med en die-hard anti-vaxxer.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Og det er stort sett det samme som skjer over alt i Europa, Belgia innfører f.eks en rekke tiltak for å stanse den økende coronasmitten i landet. Det blir blant annet utvidet bruk av munnbind og påbudt med hjemmekontor.– Alarmsignalene blinker rødt, sier Belgias statsminister Alexander De Croo på en pressekonferanse onsdag kveld. Han viser til de økende tallene på både smitte og sykehusinnleggelser i landet. Munnbind innføres over alt, det nevnes over alt. Men det er bare tull vissnok. Vel, jeg er negativ angående denne pandemien, og Nyborg hadde masse rett, den saken er klinkende klar ;)

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Smitten er fortsatt synkende i Trondheim og Tromsø. Hvorfor skal Wolden og Wilhelmsen ha inngripende tiltak da?
Sist redigert av Hetfield den ons nov 24, 2021 1:01 am, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

GoingKori skrev: ons nov 24, 2021 12:35 am
pfrog567 skrev: ons nov 24, 2021 12:30 am
Ja, men det er jo nettopp derfor jeg blir forundret over at folk kan hisse seg så voldsomt opp over en selvutnevnt "korona-ekspert" som ikke har noe hun skulle sagt ifb med håndteringen av pandemien.

At hun er krakilsk type er jeg enig med deg i. Men hvorfor svarer folk på hennes innlegg? Det forundrer meg at de gjør.
Et betimelig spørsmål er hvorfor NRK velger å publisere en kronikk fra en person som har en kredibilitet på nivå med en die-hard anti-vaxxer.
Det er fordi det ikke er god nok anerkjennelse av at det sprø folk på begge sider av skalaen. Nyborg tilsvarer på mange måter en slags David Icke på den restriktive siden, men av en eller annen grunn tror folk det er mye mer ansvarlig å snakke om masse-isolasjon av friske innbyggere og en dødelig pest enn om en maktelite av reptiler eller flygende spaghettimonster.
Sist redigert av Folk_flesk den ons nov 24, 2021 12:44 am, redigert 2 ganger totalt.

TWU

Legg inn av TWU »

Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 12:39 am Smitten har gått nedover sammenlignet med sist tirsdag.

Den er sterkt synkende i Trondheim og Tromsø. Hvorfor skal Wolden og Wilhelmsen ha inngripende tiltak da?
Nå de hadde muligheten til å gjøre navn av seg i media igjen. Beslutningssterk og alt det der.

For å svare litt mer seriøst, så må de vel ha roet seg ned de også nå?

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

sertono skrev: tir nov 23, 2021 11:39 pm
Solvgutt1 skrev: Nederland, som er over tre ganger større enn Norge har forresten hatt 19.000 koronadødsfall. Færre enn det Nyborg mente var for lavt for Norge. Men klart, hvis man ikke forholder seg til hva Nyborg faktisk sa, så har hun sikkert rett. Hvis man ønsker det.
Overlegen beskriver et økende trykk, med lengre og travlere vakter:

- Vi har ikke den reserven som man normalt har på sykehus, for alle andre avdelinger har det like travelt.
TIMEVIS I KØ: Besøkende og ansatte i Shanghai Disneyland måtte søndag stå mange timer i kø for å teste seg for coronaviruset. Ingen fikk forlate parken før testene var gjennomført.
- Har jobbet «nonstop»

Poenget er at dette ser ikke ut til å stoppe, på noen som helst måte. I nederland som i andre land!
Og dumme meg som trodde Shanghai Disneyland var i Shanghai..

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

"Lederen av Tysklands smittevernetat, Robert Koch-instuttet, gikk torsdag ut med en nedslående advarsel for jula.

For ferske tall fra torsdag viser at 65 371 nye smittetilfeller er registrert på én enkelt dag. Det er ny dagsrekord og en fortsettelse av en stadig økende smittetrenden i landet. Eksperter har advart mot utviklingen i flere uker.

- Vi er akkurat nå på vei mot en alvorlig krise, sier Lothar Wieler, leder av Robert Koch-instuttet, ifølge The Guardian.

- Vi kommer virkelig til å få en forferdelig julehøytid hvis vi ikke tar grep umiddelbart, fortsetter han. Underrapporteringen øker. Vi er i en krise. Alle som nekter å innse det begår en stor tabbe, sier han videre.

Statsminister Angela Merkel beskriver situasjonen som dramatisk, og advarte onsdag om at pandemiens fjerde bølge nå er i ferd med å treffe Tyskland «med full kraft», ifølge Bloomberg."

Pøh, ikke noe som angår oss såklart ;)

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Det er ikke noe ny lockdown I USA på gang? Er det fordi de er seige jævler eller fordi de har såpass med immunitet fra i fjor?

Også Sverige gjør det bra, men de har jeg lest mer om enn USA merkelig nok

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

GoingKori skrev: ons nov 24, 2021 12:35 am
pfrog567 skrev: ons nov 24, 2021 12:30 am
Ja, men det er jo nettopp derfor jeg blir forundret over at folk kan hisse seg så voldsomt opp over en selvutnevnt "korona-ekspert" som ikke har noe hun skulle sagt ifb med håndteringen av pandemien.

At hun er krakilsk type er jeg enig med deg i. Men hvorfor svarer folk på hennes innlegg? Det forundrer meg at de gjør.
Et betimelig spørsmål er hvorfor NRK velger å publisere en kronikk fra en person som har en kredibilitet på nivå med en die-hard anti-vaxxer.
NRK tar i mot mange som ikke burde uttalt seg i det hele tatt. Hun er vel "in" for tida ettersom hun var med på Debatten og Nakstad "hyller" henne.

GoingKori

Legg inn av GoingKori »

Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 12:39 am Smitten har gått nedover sammenlignet med sist tirsdag.

Den er sterkt synkende i Trondheim og Tromsø. Hvorfor skal Wolden og Wilhelmsen ha inngripende tiltak da?
Her mangler ganske sikkert ettermiddagstallene, muligens er det over 3k.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

GoingKori skrev: ons nov 24, 2021 12:50 am
Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 12:39 am Smitten har gått nedover sammenlignet med sist tirsdag.

Den er sterkt synkende i Trondheim og Tromsø. Hvorfor skal Wolden og Wilhelmsen ha inngripende tiltak da?
Her mangler ganske sikkert ettermiddagstallene, muligens er det over 3k.
VGs tall stemmer ikke overens med FHIs tall..

Ja, det må være som du sier, jeg tar selvkritikk på den.

Men poenget om Tromsø og Trondheim står.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

MatsEn89 skrev: ons nov 24, 2021 12:47 am Det er ikke noe ny lockdown I USA på gang? Er det fordi de er seige jævler eller fordi de har såpass med immunitet fra i fjor?

Også Sverige gjør det bra, men de har jeg lest mer om enn USA merkelig nok
Sverige i kontekst


pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

sertono skrev: ons nov 24, 2021 12:36 am Og det er stort sett det samme som skjer over alt i Europa, Belgia innfører f.eks en rekke tiltak for å stanse den økende coronasmitten i landet. Det blir blant annet utvidet bruk av munnbind og påbudt med hjemmekontor.– Alarmsignalene blinker rødt, sier Belgias statsminister Alexander De Croo på en pressekonferanse onsdag kveld. Han viser til de økende tallene på både smitte og sykehusinnleggelser i landet. Munnbind innføres over alt, det nevnes over alt. Men det er bare tull vissnok. Vel, jeg er negativ angående denne pandemien, og Nyborg hadde masse rett, den saken er klinkende klar ;)
Og som vanlig legger du ut om hva som skjer i andre land, slik som du (med flere) gjorde på gamle VGD. Men de dystre spådommene om at Norge kom til å havne i samme situasjon, slo ikke til.
Hvorfor tror du at Norge skal få det "verre" nå enn tidligere?
Må jo være bedre å se på antall innlagte på sykehus enn smittetallet?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

pfrog567 skrev: Og som vanlig legger du ut om hva som skjer i andre land,
Det som skjer i andre land er såklart veldig viktig også for oss, kun tåper mener noe annet. Selv om vi her på berget har gjort dette godt så er det soleklart viktig å se hvordan pandemien utfolder seg.

Jeg har vist til noen eksempler men jeg kan godt vise til et til, Storbritannia har antall ukentlige covid-relaterte dødsfall passert 1000 dødsfall for første gang på åtte måneder. Britiske helseeksperter sier at majoriteten av covid-pasientene på intensivavdelingene er uvaksinerte.

En britisk intensivlege har denne uken skrevet et innlegg i The Guardian, som er signert anonymt, hvor det tas et kraftig oppgjør med dem som bevisst velger ikke å ta vaksinen mot covid-19.

Vedkommende er lungelege og har jobbet på ulike intensivavdelinger gjennom en lang yrkeskarriere. Intensivlegen skriver at det hovedsakelig er uvaksinerte covid-pasienter som nå fyller opp intensivavdelingene og legger bånd på verdifulle sykehusressurser.

Legen trekker fram ulike eksempler på uvaksinerte som havner opp på intensivavdelingen etter å ha pådratt seg covid-19-sykdom – alt fra den friske 20-åringen som var skråsikker på at han aldri ville bli syk av covid-19, 50-åringen som ikke ville vaksineres fordi en venn hadde fått bivirkninger av vaksinen, kvinnen som ventet på mer håndfaste bevis før hun ville la seg vaksinere, til den nå avdøde 60-åringen som var overbevist om at legemiddelselskapene bestakk myndighetene for å få vaksinen godkjent.

«Jeg har aldri hørt en eneste grunn, som jeg er enig i, til ikke å ta vaksinen. Nå er jeg utslitt og utmattet av den kontinuerlige strømmen av folk som vi behandler og kjemper for, når de bevisst har forspilt sin mulighet til å redde seg selv. Det gjør meg sint,» skriver den anonyme legen.

Min teori er at det er sånne som dere som gjør at folk ikke vil ta vaksinen, sos-medier osv som legger til grunn dritt og faser ut teorier om at alle tar feil osv, bidrar såklart til at noen tviler på vaksinene. Nyborg my ass ;)
Sist redigert av sertono den ons nov 24, 2021 1:27 am, redigert 1 gang totalt.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Det er desidert flest i gruppa 70-90 som er innlagt pr. 100 k innbyggere. Mange fullvaksinerte med underliggende sykdommer.

Vil sertono at samfunnet skal stenges ned til alle får tredje dose?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 1:11 am Det er desidert flest i gruppa 70-90 som er innlagt pr. 100 k innbyggere. Mange fullvaksinerte med underliggende sykdommer.

Vil sertono at samfunnet skal stenges ned til alle får tredje dose?
Kanskje, om det behøves, jeg vet ikke, jeg er i villrede som sagt. Syns Erna og co viste bedre styring en Støre og co, de virker ikke på banen i det hele tatt...

Deila

Legg inn av Deila »

sertono skrev: ons nov 24, 2021 1:15 am
Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 1:11 am Det er desidert flest i gruppa 70-90 som er innlagt pr. 100 k innbyggere. Mange fullvaksinerte med underliggende sykdommer.

Vil sertono at samfunnet skal stenges ned til alle får tredje dose?
Kanskje, om det behøves, jeg vet ikke, jeg er i villrede som sagt. Syns Erna og co viste bedre styring en Støre og co, de virker ikke på banen i det hele tatt...
Så du liker å bli styrt med andre ord? Deilig når politikerne tar ansvar og innfører tiltak for deg? :D

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

sertono skrev: ons nov 24, 2021 1:15 am Syns Erna og co viste bedre styring en Støre og co, de virker ikke på banen i det hele tatt...
Fordi det ikke er nødvendig. Nyhetsmedia leter febrilsk fram dommedagsprofeter, men det er ingen grunn til hverken bekymring eller panikk. Foreløpig er det bare dramaqueen nyhetsmedia som skriker som en galning.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Deila skrev: Så du liker å bli styrt med andre ord? Deilig når politikerne tar ansvar og innfører tiltak for deg? :D
Jepp, det var det jeg mente, selvsagt kun egoistisk...at folk kanskje dør driter jeg i...

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Bjoneroa skrev: Fordi det ikke er nødvendig.
Det vet du ingenting om, absolutt nothing ;)

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 12:39 am Smitten er fortsatt synkende i Trondheim og Tromsø. Hvorfor skal Wolden og Wilhelmsen ha inngripende tiltak da?
Wolden er en skikkelig kvalmsekk som har et gørr kjedelig yrke, og som nå gjør alt han kan for å bli kjendis. Alltid prøver han å herse med folk, det å få maskert alle er hans våte drøm. Virker som han er i slekt med Henry Oliver som turturerte folk i Tr.heim under krigen

Bjoneroa

Legg inn av Bjoneroa »

sertono skrev: ons nov 24, 2021 1:37 am
Bjoneroa skrev: Fordi det ikke er nødvendig.
Det vet du ingenting om, absolutt nothing ;)
Støre & co vet nok dette, derfor de ikke er på ballen.

Deila

Legg inn av Deila »

ballee skrev: ons nov 24, 2021 1:40 am
Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 12:39 am Smitten er fortsatt synkende i Trondheim og Tromsø. Hvorfor skal Wolden og Wilhelmsen ha inngripende tiltak da?
Wolden er en skikkelig kvalmsekk som har et gørr kjedelig yrke, og som nå gjør alt han kan for å bli kjendis. Alltid prøver han å herse med folk, det å få maskert alle er hans våte drøm. Virker som han er i slekt med Henry Oliver som turturerte folk i Tr.heim under krigen
Helt balle med andre ord?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

ballee skrev: ons nov 24, 2021 1:40 am
Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 12:39 am Smitten er fortsatt synkende i Trondheim og Tromsø. Hvorfor skal Wolden og Wilhelmsen ha inngripende tiltak da?
Wolden er en skikkelig kvalmsekk som har et gørr kjedelig yrke, og som nå gjør alt han kan for å bli kjendis. Alltid prøver han å herse med folk, det å få maskert alle er hans våte drøm. Virker som han er i slekt med Henry Oliver som turturerte folk i Tr.heim under krigen
Henry Rinnan ja, ok ;)

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Deila skrev: Helt balle med andre ord?
Olav Tryggvason hadde baller...Henry Oliver, Bjoneroa og Deila har ikke... :lol:

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

sertono skrev: ons nov 24, 2021 1:15 am
Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 1:11 am Det er desidert flest i gruppa 70-90 som er innlagt pr. 100 k innbyggere. Mange fullvaksinerte med underliggende sykdommer.

Vil sertono at samfunnet skal stenges ned til alle får tredje dose?
Kanskje, om det behøves, jeg vet ikke, jeg er i villrede som sagt. Syns Erna og co viste bedre styring en Støre og co, de virker ikke på banen i det hele tatt...
Flere hysteriske utspill fra Nyborg og en haug dritkjipe pressekonferanser fra Bernt Høie i reprise + en nedstengning eller to er det du ønsker deg til jul? "KODE RØD" pent innpakket under treet som rosinen i pølsa, så blir det da jul i år igjen! Vel bekomme.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Folk_flesk skrev: ons nov 24, 2021 2:05 am
sertono skrev: ons nov 24, 2021 1:15 am
Hetfield skrev: ons nov 24, 2021 1:11 am Det er desidert flest i gruppa 70-90 som er innlagt pr. 100 k innbyggere. Mange fullvaksinerte med underliggende sykdommer.

Vil sertono at samfunnet skal stenges ned til alle får tredje dose?
Kanskje, om det behøves, jeg vet ikke, jeg er i villrede som sagt. Syns Erna og co viste bedre styring en Støre og co, de virker ikke på banen i det hele tatt...
Flere hysteriske utspill fra Nyborg og en haug dritkjipe pressekonferanser fra Bernt Høie i reprise + en nedstengning eller to er det du ønsker deg til jul? "KODE RØD" pent innpakket under treet som rosinen i pølsa, så blir det da jul i år igjen! Vel bekomme.
Er det noen som ønsker seg en nedstigning? Skjerp deg, for jeg tar deg som en noenlunde seriøs debattant.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»