Generell diskusjon om corona

Låst
Hardy-guttene

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Hardy-guttene »

Morromann skrev: ons nov 24, 2021 9:01 am
Hardy-guttene skrev: ons nov 24, 2021 8:59 am
Morromann skrev: ons nov 24, 2021 8:53 am Det er det maktpyskopatene vil ha oss til å tro. Og mange sluker agnet også.
Nei, nei, nei, det er det slike som deg vil ha oss til å tro, med den enorme opphaussingen av nazistiske, stalinistiske og maoistiske tilstander.
Jweg ser jo hva jeg ser og hører hva jeg hører. Kan du komme med noen rasjonelle grunner til å forsvare det Australia driver med fremfor å komme med ad-hominem-angrep? HJva synes DU om at Australia sender mennesker med makt til leire?
Omtrent det samme som jeg synes om sultkatastrofer, flomkatastrofer, etc, etc, i andre deler av verden. Men nå doomscroller jeg heller ikke, så noen vil sikkert kalle meg en egoist som ikke bryr meg så lenge det ikke rammer meg personlig. Du og slike som deg kan sammenlignes med miljøaktivister som mener at
DOMMEDAG ER NÆR ! ! !

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »


Med andre ord; viruset er mer og mer ufarlig og alt maset om "smittetall" er bare kjedelig og irriterende støy.
Korrekt siden landet ble åpnet opp har vi hatt nærmere 70 000 smittetilfeller.
Dette har gitt 120 flere innlagte og 30 flere på intensiven. Enn det var før åpningen

70 000 flere nordmenn med god immunitet som i stor grad er i ung alder med mange nærkontakter er absolutt positivt.
Så hva i all verden skal vi bremse for. Vi er fortsatt langt unna rekordene vi hadde på antall innlagte og intensiven selv med like mange smittede på 2 mnd som vi hadde på 1 år med pandemien. Vi har mye mye å gå på enda.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Hardy-guttene skrev: ons nov 24, 2021 10:00 am
Morromann skrev: ons nov 24, 2021 9:01 am
Hardy-guttene skrev: ons nov 24, 2021 8:59 am
Nei, nei, nei, det er det slike som deg vil ha oss til å tro, med den enorme opphaussingen av nazistiske, stalinistiske og maoistiske tilstander.
Jweg ser jo hva jeg ser og hører hva jeg hører. Kan du komme med noen rasjonelle grunner til å forsvare det Australia driver med fremfor å komme med ad-hominem-angrep? HJva synes DU om at Australia sender mennesker med makt til leire?
Omtrent det samme som jeg synes om sultkatastrofer, flomkatastrofer, etc, etc, i andre deler av verden. Men nå doomscroller jeg heller ikke, så noen vil sikkert kalle meg en egoist som ikke bryr meg så lenge det ikke rammer meg personlig. Du og slike som deg kan sammenlignes med miljøaktivister som mener at
DOMMEDAG ER NÆR ! ! !
Hva handler denne tråden om? Sultkatastrofer eller corona? Her har vi en klassisk debattstopper fra troll som ikke en gang er interessert i å diskutre; off.-topic blandet med drittslenging. Jeg har sett dere i andre diskusjonsfora; jeg gjenkjenner typen, er mer opptatt av å slenge dritt enn i å diskutere saken. Jeg har sett dere før: dere slenger dritt for så å gå å sladre til moderatorene som sender en advarsel for at man har svart med samme mynt. Jeg har merket dere i andre fora. Jævla tøffe når dere sitter og slenger dritt med tastaturet, men jeg tviler på at dere er så jævla tøffe i det virkelige liv, skjønt det er kansskje derfor dere er så tøffe i trynet bak tastaturet?

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

Morromann skrev: ons nov 24, 2021 10:12 am
Hva handler denne tråden om? Sultkatastrofer eller corona? Her har vi en klassisk debattstopper fra troll som ikke en gang er interessert i å diskutre; off.-topic blandet med drittslenging. Jeg har sett dere i andre diskusjonsfora; jeg gjenkjenner typen, er mer opptatt av å slenge dritt enn i å diskutere saken. Jeg har sett dere før: dere slenger dritt for så å gå å sladre til moderatorene som sender en advarsel for at man har svart med samme mynt. Jeg har merket dere i andre fora. Jævla tøffe når dere sitter og slenger dritt med tastaturet, men jeg tviler på at dere er så jævla tøffe i det virkelige liv, skjønt det er kansskje derfor dere er så tøffe i trynet bak tastaturet?
Har hatt Hardygutten på foelisten siden rett etter fridiskusjon ble opprettet, pga av personfokus og trolling. Leser innleggene hans innimellom, men da må jeg ta et aktivt valg om å se hva han skriver. Har gjort det med et 2-3 andre også.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Påbud om munnbind i Trondheim.

Syns man kunne tatt myndighetene på ordet slik man gjorde i Madrid.
"Dere kan gå ute bare dere har på munnbind" OK-sa folk


Sist redigert av Maxus5 den ons nov 24, 2021 10:59 am, redigert 1 gang totalt.

basillen

Legg inn av basillen »

Trondheim, med synkende smittetrend, innfører nå strengere munnbindregler enn de har hatt hittil:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=78573

Har man i Trondheim enda ikke skjønt at ved lavt smittetrykk, som Trondheim egentlig kan sies å ha når man ser på antallet smittede sett i forhold til folketallet, så har FHI ettertrykkelig kommunisert at munnbind ikke har noen reell effekt? Og akkurat som i andre byer så innfører Trondheim selvsagt munnbindpåbud på arenaer hvor smitte aldri har vært et stort problem. Samtidig som trenden altså nå er negativ, som jo indikerer at det overhodet ikke er behov for flere tiltak enn de som allerede har vært innført.

Ikke nok med det: Galskapen skal vare helt frem til minst 17. desember.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

basillen skrev: ons nov 24, 2021 10:36 am Trondheim, med synkende smittetrend, innfører nå strengere munnbindregler enn de har hatt hittil:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=78573

Har man i Trondheim enda ikke skjønt at ved lavt smittetrykk, som Trondheim egentlig kan sies å ha når man ser på antallet smittede sett i forhold til folketallet, så har FHI ettertrykkelig kommunisert at munnbind ikke har noen reell effekt? Og akkurat som i andre byer så innfører Trondheim selvsagt munnbindpåbud på arenaer hvor smitte aldri har vært et stort problem. Samtidig som trenden altså nå er negativ, som jo indikerer at det overhodet ikke er behov for flere tiltak enn de som allerede har vært innført.

Ikke nok med det: Galskapen skal vare helt frem til minst 17. desember.
Jeg leste gjennom innstillingen, der disse endringene ble foreslått. Om ikke annet så er forholdsmessighetsvurderingen rundt tiltakene ganske god og omfattende. Beklager på forhånd for lang sitering.
De foreslåtte tiltakene vurderes som nødvendige, formålstjenlige og ikke uforholdsmessig inngripende gitt aktuell smittesituasjon.

Champis

Legg inn av Champis »

basillen skrev: tir nov 23, 2021 9:39 pm I Santa Cruz i California er det nå bestemt at folk, selv de som er fullvaksinerte, må gå med munnbind i sine egne hjem når de har gjester på besøk:

https://twitter.com/TheEliKlein/status/ ... 4/photo/1

Sitat: "Masks must be worn in private settings, inlcuding your home, when non-household members are present."

Haha, tenk på alle de tingene man kommer til å dævve av latter av om 20 år :lol: Jeg gjør det nå også, men i Santa Cruz trenger de nok litt tid for å komme seg på.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

basillen skrev: ons nov 24, 2021 10:36 am Trondheim, med synkende smittetrend, innfører nå strengere munnbindregler enn de har hatt hittil:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=78573

Har man i Trondheim enda ikke skjønt at ved lavt smittetrykk, som Trondheim egentlig kan sies å ha når man ser på antallet smittede sett i forhold til folketallet, så har FHI ettertrykkelig kommunisert at munnbind ikke har noen reell effekt? Og akkurat som i andre byer så innfører Trondheim selvsagt munnbindpåbud på arenaer hvor smitte aldri har vært et stort problem. Samtidig som trenden altså nå er negativ, som jo indikerer at det overhodet ikke er behov for flere tiltak enn de som allerede har vært innført.

Ikke nok med det: Galskapen skal vare helt frem til minst 17. desember.
Sånn går det når småkonger som Morten Wolden får fortsette. Man kan jo lure på om han beundrer Dan Andrews og Michael Gunner i Australia og fantaserer om å opptre like totalitært som disse to. Håper mange nok i Trondheim gir f*en i munnbindpåbudet, det kommer jeg også til å gjøre om jeg skal opp dit og som sagt tar jeg ikke på munnbind med mindre retter et ladd skytevåpen mot meg. Hvordan er tilstanden rundt dette i Bergen akkurat nå forresten? Status per 24. november. Ser gjerne frem til å høre om det er noen fra Trondheim her inne som kan fortelle hvordan det går i småkongeriket til kong Wolden. Adlyder folk lojalt eller har tilstrekkelig med folk fått nok?

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Champis skrev: ons nov 24, 2021 10:48 am
basillen skrev: tir nov 23, 2021 9:39 pm I Santa Cruz i California er det nå bestemt at folk, selv de som er fullvaksinerte, må gå med munnbind i sine egne hjem når de har gjester på besøk:

https://twitter.com/TheEliKlein/status/ ... 4/photo/1

Sitat: "Masks must be worn in private settings, inlcuding your home, when non-household members are present."

Haha, tenk på alle de tingene man kommer til å dævve av latter av om 20 år :lol: Jeg gjør det nå også, men i Santa Cruz trenger de nok litt tid for å komme seg på.
USA er jo galskapen og dumskapens land så der overrasker ingenting lenger. South Park var i sin tid en parodi på amerikansk galskap, men nå er VIRKELIGHETENS USA mer som en parodi på South Park. SÅ ekstremt har det blitt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

NoDabForYou skrev: ons nov 24, 2021 10:27 am
Morromann skrev: ons nov 24, 2021 10:12 am
Hva handler denne tråden om? Sultkatastrofer eller corona? Her har vi en klassisk debattstopper fra troll som ikke en gang er interessert i å diskutre; off.-topic blandet med drittslenging. Jeg har sett dere i andre diskusjonsfora; jeg gjenkjenner typen, er mer opptatt av å slenge dritt enn i å diskutere saken. Jeg har sett dere før: dere slenger dritt for så å gå å sladre til moderatorene som sender en advarsel for at man har svart med samme mynt. Jeg har merket dere i andre fora. Jævla tøffe når dere sitter og slenger dritt med tastaturet, men jeg tviler på at dere er så jævla tøffe i det virkelige liv, skjønt det er kansskje derfor dere er så tøffe i trynet bak tastaturet?
Har hatt Hardygutten på foelisten siden rett etter fridiskusjon ble opprettet, pga av personfokus og trolling. Leser innleggene hans innimellom, men da må jeg ta et aktivt valg om å se hva han skriver. Har gjort det med et 2-3 andre også.
Hardy-gutten har da mange interessante betraktninger. F.eks. at kravene til munnbind må være de samme i bussen som i operasjonsstua. Ellers blir kirurgen forvirret.
► Show Spoiler

Champis

Legg inn av Champis »

KongOlav2 skrev: tir nov 23, 2021 9:58 pm
sertono skrev: tir nov 23, 2021 9:55 pm
Hun svarer vel bermen akkurat slik det bør gjøres ;)
Bermen? Er Preben Aavitsland, Kristian Gundersen og lignende bermen? Og må hun påstå at hun er unik i hele verden for å få frem poengene sine? Hennes meningsmotstandere kritiserer henne absolutt, men de tar ballen, ikke kvinnen. Nyborg selv er imidlertid et evig oppkomme av ulike hersketeknikker.

I den ene tweeten knetakler hun Grødeland, en av Norges fremste vaksineforskere. Hun starter tråden ikke med argumentene sine, men å rett ut hevde at Grødeland ikke har peiling.

Er det én person l norsk offentlighet man ikke bør lytte til ang denne pandemien, så er det henne.

Tenk at det er folk her inne som faktisk forsvarer sånne som henne :lol: Da er man en bra innbitt tiltaksforkjemper! Jeg vil kalle det på grensen til å være konspirasjonsteoretiker.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Ikke for å spamme ting jeg allerede har postet. Men dette kan nok være løsningen på påbudt munnbind. Vil de ha munnbind så skal de pokker meg få munnbind . Men de får ikke så mye mer heller :D :D


Sist redigert av Maxus5 den ons nov 24, 2021 10:58 am, redigert 1 gang totalt.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- For en som har vært med en stund,så er det jo litt gøy at Steigan har blitt et slags fyrtårn.....
Steigan var partileder i Arbeidernes Kommunistparti (marxist-leninistene) fra 1975 til 1984, og i Rød Valgallianse fra 1975 til 1979

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

basillen skrev: ons nov 24, 2021 10:36 am Trondheim, med synkende smittetrend, innfører nå strengere munnbindregler enn de har hatt hittil:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=78573

Har man i Trondheim enda ikke skjønt at ved lavt smittetrykk, som Trondheim egentlig kan sies å ha når man ser på antallet smittede sett i forhold til folketallet, så har FHI ettertrykkelig kommunisert at munnbind ikke har noen reell effekt? Og akkurat som i andre byer så innfører Trondheim selvsagt munnbindpåbud på arenaer hvor smitte aldri har vært et stort problem. Samtidig som trenden altså nå er negativ, som jo indikerer at det overhodet ikke er behov for flere tiltak enn de som allerede har vært innført.

Ikke nok med det: Galskapen skal vare helt frem til minst 17. desember.
Jeg regnet ut flytende 7-dagerssnitt for antall smittede i Trondheim. Det var på topp for 9-10 dager siden med rundt 170 og er nå nede i under 132, altså en nedgang på ca. 25 %. Men dette ignoreres såklart av politikerne.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Morromann skrev: ons nov 24, 2021 10:50 am Håper mange nok i Trondheim gir f*en i munnbindpåbudet, det kommer jeg også til å gjøre om jeg skal opp dit og som sagt tar jeg ikke på munnbind med mindre retter et ladd skytevåpen mot meg. Hvordan er tilstanden rundt dette i Bergen akkurat nå forresten? Status per 24. november. Ser gjerne frem til å høre om det er noen fra Trondheim her inne som kan fortelle hvordan det går i småkongeriket til kong Wolden. Adlyder folk lojalt eller har tilstrekkelig med folk fått nok?
Situasjonsrapport lokal Rema1000 et sted i Bergens midtre ytterkant. Tirsdag kveld prime shopping tid. Anslagsvis 75% av kunder uten munnbind. Hoved-del av kundene famileforeldre, noen unge voksne og mennesker +/- pensjonsalder. Nesten så man får litt av troen på menneskeheten tilbake.

NoDabForYou
Innlegg: 1951

Legg inn av NoDabForYou »

TerryMcDermott skrev: ons nov 24, 2021 10:54 am --- For en som har vært med en stund,så er det jo litt gøy at Steigan har blitt et slags fyrtårn.....
Steigan var partileder i Arbeidernes Kommunistparti (marxist-leninistene) fra 1975 til 1984, og i Rød Valgallianse fra 1975 til 1979
Og Jonas Gahr Støre var høyremann i ungdommen.

EDIT: I nøden spiser fanden fluer. Når man føler at MSM har så ubalansert dekning av verdens begivenheter blir man trukket til de som har en annen vinkling.
Sist redigert av NoDabForYou den ons nov 24, 2021 11:08 am, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

pfrog567 skrev: ons nov 24, 2021 12:30 am
Lew_Ashby skrev: tir nov 23, 2021 11:39 pm
Personlig tenker jeg det er forståelig at folk hisser seg opp over personer som ønsker å innføre innskrenkninger i deres frihet basert på dommedagsprofetier som hun er rimelig alene om å komme med. Twitteren hennes ser jo ut som tidenes ekkokammer hvor de hun har interaksjoner med forsøker å overgå hverandre i krisemaksimering. Nyborg har allerede brukt eksempler som Blűcher, pest og Titanic for å beskrive denne pandemien.

Det bør imidlertid være mulig å holde seg litt i skinnet. Jeg brukte betegnelsen "krakilsk" for å beskrive hvordan hun fremstod på twitter i møte med seriøse og kompetente motdebattanter. Det står jeg inne for.
Ja, men det er jo nettopp derfor jeg blir forundret over at folk kan hisse seg så voldsomt opp over en selvutnevnt "korona-ekspert" som ikke har noe hun skulle sagt ifb med håndteringen av pandemien.

At hun er krakilsk type er jeg enig med deg i. Men hvorfor svarer folk på hennes innlegg? Det forundrer meg at de gjør.

De gjør nok det fordi hun faktisk har en stemme i koronadebatten. Nrk har jo brukt henne for det hun er verdt ved flere anledninger nå. Og hvis man mener at det hun kommer med er misvisende, så er det greit å ta til motmæle.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

Ljot skrev: ons nov 24, 2021 11:01 am
Morromann skrev: ons nov 24, 2021 10:50 am Håper mange nok i Trondheim gir f*en i munnbindpåbudet, det kommer jeg også til å gjøre om jeg skal opp dit og som sagt tar jeg ikke på munnbind med mindre retter et ladd skytevåpen mot meg. Hvordan er tilstanden rundt dette i Bergen akkurat nå forresten? Status per 24. november. Ser gjerne frem til å høre om det er noen fra Trondheim her inne som kan fortelle hvordan det går i småkongeriket til kong Wolden. Adlyder folk lojalt eller har tilstrekkelig med folk fått nok?
Situasjonsrapport lokal Rema1000 et sted i Bergens midtre ytterkant. Tirsdag kveld prime shopping tid. Anslagsvis 75% av kunder uten munnbind. Hoved-del av kundene famileforeldre, noen unge voksne og mennesker +/- pensjonsalder. Nesten så man får litt av troen på menneskeheten tilbake.
Det var godt å høre. De fleste har nok fått med seg siden forrige runde at det ikke håndheves uansett. Nå er det helt i orden for meg om andre FRIVILLIG bruker munnbind om de føler for det og det er heller ikke en dum ide å ha på munnbind når man er forkjølet men ikke kan unngå en tur på butikken eller bussen. Det som ikke er greit er Karens som lager bråk og spetakkel med de som ikke vil bruke munnbind.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Champis skrev: ons nov 24, 2021 10:52 am
KongOlav2 skrev: tir nov 23, 2021 9:58 pm
sertono skrev: tir nov 23, 2021 9:55 pm
Hun svarer vel bermen akkurat slik det bør gjøres ;)
Bermen? Er Preben Aavitsland, Kristian Gundersen og lignende bermen? Og må hun påstå at hun er unik i hele verden for å få frem poengene sine? Hennes meningsmotstandere kritiserer henne absolutt, men de tar ballen, ikke kvinnen. Nyborg selv er imidlertid et evig oppkomme av ulike hersketeknikker.

I den ene tweeten knetakler hun Grødeland, en av Norges fremste vaksineforskere. Hun starter tråden ikke med argumentene sine, men å rett ut hevde at Grødeland ikke har peiling.

Er det én person l norsk offentlighet man ikke bør lytte til ang denne pandemien, så er det henne.

Tenk at det er folk her inne som faktisk forsvarer sånne som henne :lol: Da er man en bra innbitt tiltaksforkjemper! Jeg vil kalle det på grensen til å være konspirasjonsteoretiker.
Iallfall nevrotisk, de finner jo et fellesskap i galskapen.

Morromann
Innlegg: 3386

Legg inn av Morromann »

TerryMcDermott skrev: ons nov 24, 2021 10:54 am --- For en som har vært med en stund,så er det jo litt gøy at Steigan har blitt et slags fyrtårn.....
Steigan var partileder i Arbeidernes Kommunistparti (marxist-leninistene) fra 1975 til 1984, og i Rød Valgallianse fra 1975 til 1979
For meg er det viktige HVA som blir fortalt ikke HVEM som forteller det. Det er egentlig mindre og mindre relevant. Jeg vil kun ha fakta, jeg bryr meg ikke om HVEM som formidler dem.

Champis

Legg inn av Champis »

Fernandovonarb skrev: ons nov 24, 2021 2:08 am
Folk_flesk skrev: ons nov 24, 2021 2:05 am
sertono skrev: ons nov 24, 2021 1:15 am

Kanskje, om det behøves, jeg vet ikke, jeg er i villrede som sagt. Syns Erna og co viste bedre styring en Støre og co, de virker ikke på banen i det hele tatt...
Flere hysteriske utspill fra Nyborg og en haug dritkjipe pressekonferanser fra Bernt Høie i reprise + en nedstengning eller to er det du ønsker deg til jul? "KODE RØD" pent innpakket under treet som rosinen i pølsa, så blir det da jul i år igjen! Vel bekomme.
Er det noen som ønsker seg en nedstigning? Skjerp deg, for jeg tar deg som en noenlunde seriøs debattant.

Det er da beviselig enkelte debattanter som kommer inn i tråden kun når smittetallene øker og "heier" fram nye tiltak og nedstenginger verden over. Men som aldri er å se i råden når smitten synker eller tiltak tas bort. Så ja, det finnes nok noen som ønsker nedstenginger, både fordi de føler det tryggere, men gjerne at noen synes det er koseligere også.

Enhanced

Legg inn av Enhanced »

KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 10:56 am
basillen skrev: ons nov 24, 2021 10:36 am Trondheim, med synkende smittetrend, innfører nå strengere munnbindregler enn de har hatt hittil:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=78573

Har man i Trondheim enda ikke skjønt at ved lavt smittetrykk, som Trondheim egentlig kan sies å ha når man ser på antallet smittede sett i forhold til folketallet, så har FHI ettertrykkelig kommunisert at munnbind ikke har noen reell effekt? Og akkurat som i andre byer så innfører Trondheim selvsagt munnbindpåbud på arenaer hvor smitte aldri har vært et stort problem. Samtidig som trenden altså nå er negativ, som jo indikerer at det overhodet ikke er behov for flere tiltak enn de som allerede har vært innført.

Ikke nok med det: Galskapen skal vare helt frem til minst 17. desember.
Jeg regnet ut flytende 7-dagerssnitt for antall smittede i Trondheim. Det var på topp for 9-10 dager siden med rundt 170 og er nå nede i under 132, altså en nedgang på ca. 25 %. Men dette ignoreres såklart av politikerne.
I innstillingen, som jeg lenket til ovenfor, så skriver kommuneoverlegen at det er for tidlig å si om man har rundet toppen, og det er nok det politikerne forholder seg til, de kan jo som regel ikke noe om covid-19.

Noen sitater fra kommuneoverlegen sine betraktninger:
Antall nye smittede er noe lavere siste uke, men antallet er fortsatt høyt og det er for tidlig å si om vi har rundet toppen av denne smittebølgen.
Det er smitte i sirkulasjon som ikke fanges opp av testing. Igangsatte tiltak synes å ha hatt effekt, men situasjonen er ustabil, og den økende
andel innleggelser for koronarelatert sykdom på St Olavs hospital er bekymringsfull.
De aller fleste barn, unge og vaksinerte voksne som smittes, utvikler ikke alvorlig sykdom.
Den eldste delen av befolkningen klarer seg i hovedsak også godt dersom de er vaksinert, men vi ser likevel en økende antall som blir alvorlige syke. Vi ser også dødsfall i gruppen eldre, særlig dem med alvorlige tilleggssykdommer.
Selv om det er få som dør av covid-19 i sykehjem, må vi fortsatt forvente dødsfall blant eldre multisyke med covid 19 slik vi ser det ved andre infeksjonssykdommer. Dette er ikke nødvendigvis et avvik, men mer som en normaltilstand i et åpent samfunn.
Covid-19 har kommet for å bli. Det er nå høy grad av immunitet i befolkningen som beskytter mot alvorlig sykdom, men i likhet med andre luftveisinfeksjoner ser det ut til at vi vil være avhengig av å bli smittet på nytt (eller vaksinert) gjentatte ganger for å opprettholde immunitet. Strategi de nærmeste månedene fremover vil derfor ikke være å slå ned smitten, men å bremse noe for at vi kan leve med smitten.
Munnbind på kollektivtransport og drosje bidrar både til å begrense smitte av covid19 og andre luftveisinfeksjoner og er viktig for å begrense den generelle smittespredningen som nå er største utfordringen for å kunne gi normale helse- og velferdstjenester. Vi får imidlertid tilbakemeldinger på at munnbind bruken er vekslende, selv på fulle avganger. Det foreslås derfor å stramme til munnbindbruk på buss slik at dette ikke bare gjelder uansett og ikke bare når man ikke kan holde minst en meters avstand. Det foreslås imidlertid at krav om munnbind begrenses til busstransport.

Champis

Legg inn av Champis »

Hardy-guttene skrev: ons nov 24, 2021 8:59 am
Morromann skrev: ons nov 24, 2021 8:53 am
Hardy-guttene skrev: ons nov 24, 2021 8:51 am DOMMEDAG ER NÆR ! ! !
Det er det maktpyskopatene vil ha oss til å tro. Og mange sluker agnet også.
Nei, nei, nei, det er det slike som deg vil ha oss til å tro, med den enorme opphaussingen av nazistiske, stalinistiske og maoistiske tilstander.

Det som skjer en del steder i verden bør absolutt opphauses grundig, ja! Og det burde fått mye mer oppmerksomhet. Hva synes du om det som foregår i f.eks. Østerrike og Australia?

Ljot

Legg inn av Ljot »

Morromann skrev: ons nov 24, 2021 11:08 am
Ljot skrev: ons nov 24, 2021 11:01 am
Morromann skrev: ons nov 24, 2021 10:50 am Håper mange nok i Trondheim gir f*en i munnbindpåbudet, det kommer jeg også til å gjøre om jeg skal opp dit og som sagt tar jeg ikke på munnbind med mindre retter et ladd skytevåpen mot meg. Hvordan er tilstanden rundt dette i Bergen akkurat nå forresten? Status per 24. november. Ser gjerne frem til å høre om det er noen fra Trondheim her inne som kan fortelle hvordan det går i småkongeriket til kong Wolden. Adlyder folk lojalt eller har tilstrekkelig med folk fått nok?
Situasjonsrapport lokal Rema1000 et sted i Bergens midtre ytterkant. Tirsdag kveld prime shopping tid. Anslagsvis 75% av kunder uten munnbind. Hoved-del av kundene famileforeldre, noen unge voksne og mennesker +/- pensjonsalder. Nesten så man får litt av troen på menneskeheten tilbake.
Det var godt å høre. De fleste har nok fått med seg siden forrige runde at det ikke håndheves uansett. Nå er det helt i orden for meg om andre FRIVILLIG bruker munnbind om de føler for det og det er heller ikke en dum ide å ha på munnbind når man er forkjølet men ikke kan unngå en tur på butikken eller bussen. Det som ikke er greit er Karens som lager bråk og spetakkel med de som ikke vil bruke munnbind.
Enig. Mye av dette med munnbindtiltak fremstår som virtue signaling og en enkel måte å vise 'handlekraft' på ved å gripe inn i hvordan mennesker lever sine liv. Generelt synes jeg denne delen av diskusjonen har vært alt for lite fremme i politikere og helsemyndigheter sine vurderinger det siste halvannet året. Debatten rundt hvor grensen for inngrep i privatsfæren går er fraværende eller blir forsøkt klubbet ned av de som mener intet tiltak er for autoritært bare smitten bekjempes.

Champis

Legg inn av Champis »

Enhanced skrev: ons nov 24, 2021 10:48 am
basillen skrev: ons nov 24, 2021 10:36 am Trondheim, med synkende smittetrend, innfører nå strengere munnbindregler enn de har hatt hittil:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=78573

Har man i Trondheim enda ikke skjønt at ved lavt smittetrykk, som Trondheim egentlig kan sies å ha når man ser på antallet smittede sett i forhold til folketallet, så har FHI ettertrykkelig kommunisert at munnbind ikke har noen reell effekt? Og akkurat som i andre byer så innfører Trondheim selvsagt munnbindpåbud på arenaer hvor smitte aldri har vært et stort problem. Samtidig som trenden altså nå er negativ, som jo indikerer at det overhodet ikke er behov for flere tiltak enn de som allerede har vært innført.

Ikke nok med det: Galskapen skal vare helt frem til minst 17. desember.
Jeg leste gjennom innstillingen, der disse endringene ble foreslått. Om ikke annet så er forholdsmessighetsvurderingen rundt tiltakene ganske god og omfattende. Beklager på forhånd for lang sitering.
De foreslåtte tiltakene vurderes som nødvendige, formålstjenlige og ikke uforholdsmessig inngripende gitt aktuell smittesituasjon.

:lol: :lol: :lol:

Deila

Legg inn av Deila »

sertono skrev: ons nov 24, 2021 1:59 am
Deila skrev: Helt balle med andre ord?
Olav Tryggvason hadde baller...Henry Oliver, Bjoneroa og Deila har ikke... :lol:
Er nok du som mangler baller, som trygler etter tiltak med en gang det blir litt smitte :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

Hvis man fikk fjernet noen troll så kunne man kanskje fått denne tråden inn i riktig spor igjen, så vi kan få siste nytt presentert som de skal.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

NoDabForYou skrev: ons nov 24, 2021 11:03 am
TerryMcDermott skrev: ons nov 24, 2021 10:54 am --- For en som har vært med en stund,så er det jo litt gøy at Steigan har blitt et slags fyrtårn.....
Steigan var partileder i Arbeidernes Kommunistparti (marxist-leninistene) fra 1975 til 1984, og i Rød Valgallianse fra 1975 til 1979
Og Jonas Gahr Støre var høyremann i ungdommen.

EDIT: I nøden spiser fanden fluer. Når man føler at MSM har så ubalansert dekning av verdens begivenheter blir man trukket til de som har en annen vinkling.
--- Det er greit nok,bare man ikke å glemmer å balansere de som har andre vinklinger også. Etter min mening er det der det ofte svikter,man kjøper BARE den "alternative" vinklingen for den passer med verdensbilde man har generelt.
Og ikke glemme at Steigan,resett m.m har en agenda de også,som alle andre.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Deila skrev: ons nov 24, 2021 11:33 am Er nok du som mangler baller, som trygler etter tiltak med en gang det blir litt smitte :lol:
De aller fleste som roper opp om mer tiltak er dog kvinner fra 40 og oppover. Og disse mangler definitivt baller!

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»