Bybanen - Bryggen eller tunnel

Svar
DoktorS

Bybanen - Bryggen eller tunnel

Legg inn av DoktorS »

Det blir spennende i morgen da - om man i morgen vedtar Bybanen over Bryggen eller i en svindyr tunnell....

Det er steile fronter. Gunnar Staalesen er da en fornuftig mann.... Banen over Bryggen vil være bra for byen. Det går jo biltrafikk der, og om man forbeholder strekningen til banen, vil jo det bli en stor forbedring. Blir det vedatt tunnel blir det vel nok en utsettelse. Det er vel noe tvilsomme grunnforhold og det medfører ødeleggelser det også. Og knapt nok at det kommer opp i levetiden til folk som er født etter 1960....

keizersoze
Innlegg: 1716

Legg inn av keizersoze »

Gjøre det verre for biltrafikken i Bergen virker vanskelig, men de greier nok det.
Uansett så bør de gå for tunnel for bybanen.
Bryggen bør tas vare på.
2 milliarder ekstra blir vel gjerne til 5, men slik er det jo med alle offentlige prosjekter.

Samtidig hadde det vært litt stilig med en undergrunnsbane.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Bør selvfølgelig gå i tunnel for å spare Bryggen. Flom er jo også et problem hvis den skal gå over Bryggen. I tillegg har UNESCO truet med å fjerne Bryggen fra verdensarvlisten dersom dette blir vedtatt. Er det da verdt det? Jeg mener klart NEI. Den bør gå i tunnel. Det koster litt mer, men det får man bare betale.

Kronologus

Legg inn av Kronologus »

Et tredje alternativ er en bro over innløpet til havnen, mellom Bontelabo og Nordnes.
Sannsynligvis det billigste og mest skånsomme, men også minst praktiske med hensyn til skipstrafikken.

TWU

Legg inn av TWU »

Tunnel er alt for dyrt, og man risikerer å måtte utsette (de facto avlyse) flere VELDIG nødvendige utbedringer i veinettet.

Over bryggen er idiotisk, både med tanke på optikk, flomfare og praktisk tankegang. Tviler på at de som vil ha denne løsningen har tenkt særlig over hvordan det vil ta seg ut med hele bryggen som anleggsområde i flere år…

Fiks heller veinettet nordover og drit i hele bybanen.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Ikke ofte jeg er i Bergen, og bor så langt unna at jeg ikke skal engasjere meg.
Men jeg var der for noen år siden, og syns det var ganske mye trafikk, både biler og busser som kjørte på veien der.
De som ikke vil ha bybane der....vil de også avvikle Bryggen som en trafikkert vei?
Leddbussene er ikke så mye mindre enn en trikk?
Jeg kan driste meg til å i hvertfall mene at det ser ut til å bli en dyr løsning å bygge tunnell. Men dersom det bidrar til å få fjernet biltrafikken er det kanskje verd det. Ikke vet jeg...

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Tunnel! Stopp all trafikk og gi ut gratis båtplasser til trebåter. Enig med han som snakket om historie og synet man har fra husene og ut på kanten. Den er historisk, og burde fortsette å være slik.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Tunnel. Dette kan betales over tid, ødeleggelsen av Bryggen hvor trafikken for øvrig burde flyttes, er uerstattelig og kan ikke betales. Det finnes bybanenettverk med tunneler, så Bergen vil ikke være unik. Her burde staten gå inn og bekoste halvparten. Ettersom det er stor satsing på elektrifisering av all transport, ment det at bybanen vil ha meget gode overlevelsesmuligheter når man må kutte ned på biltrafikken. I mange land er man i ferd med å planlegge for å kutte ned biltrafikken når pandemien er over, og de vil ha så mange som mulig over på kollektivtrafikk og sykling/gåing fordi bilene - elbiler er tung - slite ned vegene, fortette trafikken og er sjenerende for omgivelsene. Det er sjenansefaktoren som er saken bak Bryggen som ligger så sentralt at tyngre trafikk må flyttes - og da må man bore seg gjennom grunnen.

https://www.nrk.no/vestland/bybanen-ove ... 1-15673798

Det ser ut at ingen av alternativer er god for Bryggen! Men du vet, om trikken ikke var nedlagt, ville vi ha hatt skinner i Bryggen fram til i dag.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Jeg bor her borte og jeg foretrekker Bryggen, så da konkluderer vi med det.

Har sendt snap til Valhammer, alt OK.

lund

Legg inn av lund »

Argumentet med at banen over Bryggen vil ødelegge Bryggen visuelt er selvsagt bare rør, all den tid det går og har gått i lang tid en ganske anselig mengde persontrafikk og busser. Hvorvidt den bør gå over Bryggen, i tunnel eller i det hele tatt bør bygges til Åsane har jeg ikke så sterke meninger om, men kom i det minste med reelle argumenter.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

En OK, dog noe grov, oppsummering fra NRK som følger:

*Tunnelløsningen vil koste 3,4 milliarder kroner å bygge, mens alternativet langs Bryggen – dagløsningen – vil koste 1,2 milliarder kroner.
I tillegg vil tunnelalternativet kreve mellom 70 og 100 millioner kroner i årlige driftskostnader. For Bryggen-alternativet er prisen 10 millioner kroner i året.

*Byggingen av tunnelen vil medføre utslipp av 13830 tonn CO₂-ekvivalenter. For Bryggen-alternativet er utslippet 5950 tonn CO₂-ekvivalenter. Forskjellen tilsvarer utslipp tilsvarende et års kjøring med cirka 4500 bensinbiler.

*Det vil være over tre ganger så mye steinmasser man må kvitte seg med dersom man bygger tunnel.

*Tunnelen vil ta lengre tid å planlegge og lengre tid å bygge. Totalt vil tunnelløsningen gjøre at den nye Bybanen kan åpne 3 til 4 år senere enn Bryggen-alternativet.

*Flere bygg må rives hvis man skal bygge tunnel.

*Bryggen-alternativet vil være tilgjengelig for flere folk. Holdeplassene vil kunne betjene 22 prosent flere husstander på grunn av hvor i Bergen man plasserer de nye holdeplassene.

*Tunnelalternativet har ett minutt raskere kjøretid gjennom sentrum. Men gangtiden fra de nye holdeplassene til store deler av sentrum vil være lengre med tunnelalternativet.

*Begge alternativ har negative konsekvenser og utgjør risikoer for kulturminneverdier. Bryggen-alternativet går gjennom områder med svært høye kulturminneverdier, men fagfolkene sier de har løsninger for å begrense konflikt for kulturmiljø og kulturlag. Tunnelen vil komme i konflikt med verneverdige bygninger i Øvregaten og i Heggebakken. I tillegg vil det være risiko for grunnvannssenkning og setningsskader.


Synes summen av disse peker på Bryggen. Tilgjengeligheten synes jeg er et godt argument her, for bortsett fra sommersesongen er det omtrent dødt i hele området. Bortsett fra fyllikene som vaser inn og ut av Sjøboden, da.

aicat

Legg inn av aicat »

Hvor lurt er det å bygge bybanen over en brygge som om 50 år ganske ofte vil være under vann - dersom havstigningen fortsetter slik den har gjort til nå pga. klimaendringene?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

aicat skrev: ons nov 24, 2021 3:54 pm Hvor lurt er det å bygge bybanen over en brygge som om 50 år ganske ofte vil være under vann - dersom havstigningen fortsetter slik den har gjort til nå pga. klimaendringene?
Prognosene fra forskerne sier vel at det vil bli hyppigere stormflo etterhvert, så det er jo et poeng.
Montro hvordan fremtiden er i det hele tatt for Bryggen i sin helhet.
Alt som er der vil jo være like utsatt, så ja, det er en del utfordringer å engste seg for i fremtiden. Med eller uten skinner over Bryggen.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Tunnel er galskap av følgende grunner.
-Det koster vanvittig mye penger, Norge har mange NAV-ere de skal ta vare på pengene kan ikke brukes to ganger.
-Man mister veldig mange holdeplasser med tunnel-løsning og dermed kundegrunnlaget.
-Bybanen er finere på Bryggen enn et virvar av busser, lastebiler og biler. (altså er estetikk intet arg mot brygge-løsning).

aicat

Legg inn av aicat »

fargeblind skrev: ons nov 24, 2021 4:15 pm
aicat skrev: ons nov 24, 2021 3:54 pm Hvor lurt er det å bygge bybanen over en brygge som om 50 år ganske ofte vil være under vann - dersom havstigningen fortsetter slik den har gjort til nå pga. klimaendringene?
Prognosene fra forskerne sier vel at det vil bli hyppigere stormflo etterhvert, så det er jo et poeng.
Montro hvordan fremtiden er i det hele tatt for Bryggen i sin helhet.
Alt som er der vil jo være like utsatt, så ja, det er en del utfordringer å engste seg for i fremtiden. Med eller uten skinner over Bryggen.
Skal man redde Bryggen på lang sikt må man bygge en molo fra området nedenfor Haakonshallen over til Nordnes. Noe i samme gate som Italia har gjort for å hindre at Venecia blir slukt av økende havnivå. Ved å bruke steinmassene fra en bybane-tunnel vil man kunne bruke disse massene til moloen.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Bybane over Bryggen er det åpenbare alternativet basert på nesten alt som er av rapporter. Gladgutten Torstein Dahle tror selvsagt ikke på mikkmakk og rør som faktabaserte rapporter, han har med stor giv imøtegått fakta i flere titalls år.

Uavhengig av bybanetrase så burde trafikken ved Bryggen vært flyttet for 20 år siden.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

kytec skrev: ons nov 24, 2021 4:23 pm Tunnel er galskap av følgende grunner.
-Det koster vanvittig mye penger, Norge har mange NAV-ere de skal ta vare på pengene kan ikke brukes to ganger.
-Man mister veldig mange holdeplasser med tunnel-løsning og dermed kundegrunnlaget.
-Bybanen er finere på Bryggen enn et virvar av busser, lastebiler og biler. (altså er estetikk intet arg mot brygge-løsning).
Ide! Hva om å legge ned all trafikk og gir bort vegen til bybanen, og så føre all biltrafikk i den tiltenkte tunnelen? For å være ærlig, det er bedre med store trikk du ser få ganger i timen enn store kjøretøyer hele tiden.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Har ikke lest rapportene, men har fått med meg at Bryggen-alternativet ansees som det beste. Selv er jeg veldig svak for godt utbygd kollektivtilbud, og må si det er noe rart å være mot Bryggen pga. trafikk da det nå er biltrafikk der. Dog er det jo naturligvis mange andre argumenter mot Bryggen-alternativet.

Tenker det beste ville vært å få bilene bort fra Bryggen.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Hele greien er en erke-bergensk suppe der du har der pensjonerte politikere stikker hodet fram og sier at fagfolka tar feil, uten noen faglig bakgrunn selv overhodet. Der mange av de som raser mot Bybane over Bryggen er de samme som raser når Bybanen stenges for trafikk på sommeren. Og Rødt kan du få gratis av meg. Forklaringene deres er patetiske. De ønsker jo faktisk Bybanen til Åsane. De ønsker ikke Høyre, FrP og Senterpartiet. De har latt seg bruke og utnytte.

Konsekvensen blir at Byrådet går av og at Høyre må danne byråd. De kommer ikke til å få noe parlamentarisk grunnlag fordi Rødt selvfølgelig ikke vil støtte noe høyrebyråd. Så da har Rødt i realiteten gjort det umulig for nye byråd å styre i Bergen.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

kytec skrev: ons nov 24, 2021 4:23 pm Tunnel er galskap av følgende grunner.
-Det koster vanvittig mye penger, Norge har mange NAV-ere de skal ta vare på pengene kan ikke brukes to ganger.
-Man mister veldig mange holdeplasser med tunnel-løsning og dermed kundegrunnlaget.
-Bybanen er finere på Bryggen enn et virvar av busser, lastebiler og biler. (altså er estetikk intet arg mot brygge-løsning).
Tunnel er først og fremst et alternativ som presses fram av de som ikke vil ha Bybane til Åsane i det hele tatt. Så har noen idioter hengt seg på. (Les: Rødt). Det er ikke et realistisk eller gjennomførbart alternativ. Høyres eneste kommentar til prislappen på tunnelen er vel at fagfolkene tar feil, og at det ikke vil bli så dyrt.

Så har de lansert sin helt egen løsning, som fagetatene sier ikke er gjennomførbar.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Solvgutt1 skrev: ons nov 24, 2021 5:19 pm Hele greien er en erke-bergensk suppe der du har der pensjonerte politikere stikker hodet fram og sier at fagfolka tar feil, uten noen faglig bakgrunn selv overhodet. Der mange av de som raser mot Bybane over Bryggen er de samme som raser når Bybanen stenges for trafikk på sommeren. Og Rødt kan du få gratis av meg. Forklaringene deres er patetiske. De ønsker jo faktisk Bybanen til Åsane. De ønsker ikke Høyre, FrP og Senterpartiet. De har latt seg bruke og utnytte.

Konsekvensen blir at Byrådet går av og at Høyre må danne byråd. De kommer ikke til å få noe parlamentarisk grunnlag fordi Rødt selvfølgelig ikke vil støtte noe høyrebyråd. Så da har Rødt i realiteten gjort det umulig for nye byråd å styre i Bergen.
Godt oppsummert. Det er altså få ting som er mer klovnete enn lokalpolitikken i Bergen. De får Brann til å se proffe ut.

Heartbeat

Legg inn av Heartbeat »

En sorgens og skammens dag for Bergen.

Investor

Legg inn av Investor »

Det går jo for pokker trafikk i tre felt over Bryggen i dag! Hva som er galt med å legge Bybanen i et felt der er for meg komplett umulig å forstå.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da blir det vel evigheter til at det blir noe av. Og så graver man og hele byen raser sammen... Om man da finner penger... Tragisk.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Blir artig å se hva disse FNB-folka gjør når finansieringen av denne tunelløsningen skal vedtas.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

DoktorS skrev: ons nov 24, 2021 7:01 pm Da blir det vel evigheter til at det blir noe av. Og så graver man og hele byen raser sammen... Om man da finner penger... Tragisk.
Tunnelalternativet er det meste skånsomme, men også det meste upraktiske av de to alternativene. Er stemt for tunnel ettersom bybanen burde ikke oppta mye plass av Bryggen, men om biltrafikken blir 100 % fjernet så bare bybanen kan går forbi Bryggen, vil dette være det beste valget - og langt mye billigere. Tunnelalternativet presset seg på fordi man vil ikke utbygge mer på Bryggen, men da var det jo tanken om at biltrafikken skulle fortsette. Om hele vegen forvandles til en gågate vil det forandre alt. Da kan tunnelvedtaket omgjøres fordi reguleringsarbeidet vil ta tid før et spadetak er gjort.

Få bort bilene, da snakker vi. Om en ekstra tunnel må til for å få bort biltrafikken, burde det skje. Og i fakta, med tanke på den voksende trafikken mellom Bergen sentrum og Åsane, dette kan bli nødvendig mot 2030.

peraleks

Legg inn av peraleks »

fargeblind skrev: ons nov 24, 2021 12:16 pm Ikke ofte jeg er i Bergen, og bor så langt unna at jeg ikke skal engasjere meg.
Men jeg var der for noen år siden, og syns det var ganske mye trafikk, både biler og busser som kjørte på veien der.
De som ikke vil ha bybane der....vil de også avvikle Bryggen som en trafikkert vei?
Leddbussene er ikke så mye mindre enn en trikk?
Jeg kan driste meg til å i hvertfall mene at det ser ut til å bli en dyr løsning å bygge tunnell. Men dersom det bidrar til å få fjernet biltrafikken er det kanskje verd det. Ikke vet jeg...
Da er vi i samme båt, jeg var dog i Bergen på en liten svipptur i fjor sommer.
Noe av det som overrasket meg stort var at det var store mengder med trafikk langs hele bryggen, i tillegg til enorme busser.
Sånn sett finner jeg det bare ikke logisk at man skal tillatte full trafikk langs hele denne bryggen, men bybanen skal for all del ikke kjøre her.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Investor skrev: ons nov 24, 2021 6:49 pm Det går jo for pokker trafikk i tre felt over Bryggen i dag! Hva som er galt med å legge Bybanen i et felt der er for meg komplett umulig å forstå.
De kan fjernes med ett pennestrøk, det gjør man ikke med en etablert bybane.

William_S

Legg inn av William_S »

For oss som ikke er fra Bergen så er saken ganske humoristisk. Kan de ikke bare få bygd den jævla banen liksom? Virker som det har vært den eneste valgkampsaken der de siste 10-15 årene.

MyWay

Legg inn av MyWay »

Hvorfor ikke bare droppe "bybane" og heller satse på elektriske busser?

Er det noen som er hypp på å lage et CO2-regnskap for de to (buss vs. bybane) modellene? For det er vel egentlig bare dét det handler om?

Mange spørsmål. Svarene er åpenbare.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»