Generell diskusjon om corona

Låst
VivaLV

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av VivaLV »

Fernandovonarb skrev: ons nov 24, 2021 1:00 pm Stusset over det lave smittetallet i går, spesielt de litt misvisende grafene og tallene fra Trondheim. Ble rapportert 45 nye smittede i Trondheim i går, mens grafen på Adressa fortalte noe helt annet. Feil i registrering er årsaken, og tall i fra i dag blir et lite sjokk for Ola Nordmann tipper jeg. Var i Trondheim i går og registrerer at halvparten brukte munnbind allerede på et kjøpesenter. Jeg hadde ikke med meg, så jeg tror det var greitt de utsatte påbudet til i dag.

https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... 855395.ece
Veldig merkelige tall for Drammen også.
Fra 96 mandag til 8 tirsdag.

MrPets

Legg inn av MrPets »

VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:33 pm
Fernandovonarb skrev: ons nov 24, 2021 1:00 pm Stusset over det lave smittetallet i går, spesielt de litt misvisende grafene og tallene fra Trondheim. Ble rapportert 45 nye smittede i Trondheim i går, mens grafen på Adressa fortalte noe helt annet. Feil i registrering er årsaken, og tall i fra i dag blir et lite sjokk for Ola Nordmann tipper jeg. Var i Trondheim i går og registrerer at halvparten brukte munnbind allerede på et kjøpesenter. Jeg hadde ikke med meg, så jeg tror det var greitt de utsatte påbudet til i dag.

https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... 855395.ece
Veldig merkelige tall for Drammen også.
Fra 96 mandag til 8 tirsdag.
FHI har bekreftet at det er driftsproblemer, de skulle oppdatere databasen rundt 15:00.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

MrPets skrev: ons nov 24, 2021 2:35 pm
VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:33 pm
Fernandovonarb skrev: ons nov 24, 2021 1:00 pm Stusset over det lave smittetallet i går, spesielt de litt misvisende grafene og tallene fra Trondheim. Ble rapportert 45 nye smittede i Trondheim i går, mens grafen på Adressa fortalte noe helt annet. Feil i registrering er årsaken, og tall i fra i dag blir et lite sjokk for Ola Nordmann tipper jeg. Var i Trondheim i går og registrerer at halvparten brukte munnbind allerede på et kjøpesenter. Jeg hadde ikke med meg, så jeg tror det var greitt de utsatte påbudet til i dag.

https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... 855395.ece
Veldig merkelige tall for Drammen også.
Fra 96 mandag til 8 tirsdag.
FHI har bekreftet at det er driftsproblemer, de skulle oppdatere databasen rundt 15:00.
Så oppdaterte gårsdagens tall, eller legger alt sammen med tallene som kommer 24?

MrPets

Legg inn av MrPets »

VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:36 pm
MrPets skrev: ons nov 24, 2021 2:35 pm
VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:33 pm

Veldig merkelige tall for Drammen også.
Fra 96 mandag til 8 tirsdag.
FHI har bekreftet at det er driftsproblemer, de skulle oppdatere databasen rundt 15:00.
Så oppdaterte gårsdagens tall, eller legger alt sammen med tallene som kommer 24?
Sakset fra VG: "Dette forklarer uvanlig lavt antall tilfeller på registreringsdato 23.11.2021. Vi får antakelig en oppsving i antall tilfeller i dag da hendelser ble opprettet i natt istedenfor i går kveld. Databasen oppdateres igjen ca. klokken tre, skriver Folkehelseinstituttet (FHI) i en e-post til VG".

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Forøvrig pressekonferanse i Oslo 15:00. Tipper munnbindforbud på kollektivt/innendørs. Nå er det vel selv med påbud bare 50ish% aktig som bruker det, så jeg trur vi trenge den dugnandsånden vi hadde tidligere hvor praktisk talt "alle" brukte det for at det skal monne.
Og jeg trur munbind også kan virke på en litt bredere basis. At man på en måte blir minnet om at coronaen fremdeles er her og må håndteres!

Brukeravatar
Garindan
Innlegg: 1981

Legg inn av Garindan »

VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pm Forøvrig pressekonferanse i Oslo 15:00. Tipper munnbindforbud på kollektivt/innendørs. Nå er det vel selv med påbud bare 50ish% aktig som bruker det, så jeg trur vi trenge den dugnandsånden vi hadde tidligere hvor praktisk talt "alle" brukte det for at det skal monne.
Og jeg trur munbind også kan virke på en litt bredere basis. At man på en måte blir minnet om at coronaen fremdeles er her og må håndteres!
Ikke minst er munnbind mye mer effektivt mot bakterier enn mot virus som Covid-19, så da får vi bare enda mer baksmell på immunitetsgjelden. Detta blir gildt!

basillen

Legg inn av basillen »

VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pm.
Og jeg trur munbind også kan virke på en litt bredere basis. At man på en måte blir minnet om at coronaen fremdeles er her og må håndteres!
Som om folk liksom trenger å bli minnet på dette når det er alt som tytes om i media dag ut og dag inn.

TWU

Legg inn av TWU »

VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pm Og jeg trur munbind også kan virke på en litt bredere basis. At man på en måte blir minnet om at coronaen fremdeles er her og må håndteres!
Kanskje.. Men hvordan står et sånt argument seg mot kravene i loven?

Og hvor mange tilfeller blir egentlig forhindret på grunn av dette munnbindet uansett? Tenker ikke på hvorvidt bindet forhindrer smitte, men om det som et tiltak har noe betydning.

Hvis lille Petter smittes på barneskolen, så smitter han søster Lise på ungdomsskolen og mamma/pappa. Hvor i rekken her er det munnbind på Rema er tenkt å hjelpe?

BigWhale

Legg inn av BigWhale »

VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pmForøvrig pressekonferanse i Oslo 15:00. Tipper munnbindforbud på kollektivt/innendørs. Nå er det vel selv med påbud bare 50ish% aktig som bruker det, så jeg trur vi trenge den dugnandsånden vi hadde tidligere hvor praktisk talt "alle" brukte det for at det skal monne.

Og jeg trur munbind også kan virke på en litt bredere basis. At man på en måte blir minnet om at coronaen fremdeles er her og må håndteres!
Angående punkt 1: Trenger å oppfinne nye munnbind som faktisk fungerer for at dette skal ha noen effekt.
Angående punkt 2: Ikke lov ifølge smittevernloven å innføre noe kun pga. at det er et 'symbol' på pandemi.

basillen

Legg inn av basillen »

Garindan skrev: ons nov 24, 2021 2:40 pm Ikke minst er munnbind mye mer effektivt mot bakterier enn mot virus som Covid-19, så da får vi bare enda mer baksmell på immunitetsgjelden. Detta blir gildt!
Det kan godt være at det er en tilfeldighet, men jeg er jo en av dem som nesten ikke har gått med munnbind i det hele tatt under pandemien. Nå i høst har jeg kun vært forkjølet én gang, og forkjølelsen gikk over etter cirka 7 dager. Det var bare 2-3 av dagene jeg følte meg skikkelig forkjølet. Og det er den eneste forkjølelsen jeg har hatt siden pandemien begynte.

Bekjente og familiemedlemmer av meg som har vært veldig flinke til å gå med munnbind rapporterer imidlertid til meg om at de nå er på sin tredje eller fjerde forkjølelse for høsten. Og disse personene har jobber som krever langt mindre kontakt med mennesker enn det jeg har i min jobb. I tillegg har de ikke barn, mens jeg har to unger som går på barneskole og som sikkert drar med seg det eneste viruset etter det andre.

Likevel har disse altså vært langt oftere syk enn meg denne høsten.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Champis skrev: ons nov 24, 2021 11:15 am
Fernandovonarb skrev: ons nov 24, 2021 2:08 am
Folk_flesk skrev: ons nov 24, 2021 2:05 am

Flere hysteriske utspill fra Nyborg og en haug dritkjipe pressekonferanser fra Bernt Høie i reprise + en nedstengning eller to er det du ønsker deg til jul? "KODE RØD" pent innpakket under treet som rosinen i pølsa, så blir det da jul i år igjen! Vel bekomme.
Er det noen som ønsker seg en nedstigning? Skjerp deg, for jeg tar deg som en noenlunde seriøs debattant.

Det er da beviselig enkelte debattanter som kommer inn i tråden kun når smittetallene øker og "heier" fram nye tiltak og nedstenginger verden over. Men som aldri er å se i råden når smitten synker eller tiltak tas bort. Så ja, det finnes nok noen som ønsker nedstenginger, både fordi de føler det tryggere, men gjerne at noen synes det er koseligere også.
Grunnen til at vi kommer inn er at vi syntes det er "hysterisk" morsomt at man virkelig klarer å hisse seg så mye opp over f.eks. at vi må begynne med munnbind igjen og kanskje sprite hendene på butikken.

basillen

Legg inn av basillen »

TWU skrev: ons nov 24, 2021 2:44 pm Hvis lille Petter smittes på barneskolen, så smitter han søster Lise på ungdomsskolen og mamma/pappa. Hvor i rekken her er det munnbind på Rema er tenkt å hjelpe?
Hysj! Du må ikke bringe logikk inn i debatten. Tiltakene skal følges uten at det skal stille spørsmål. Hvis ikke er du ikke med på dugnaden.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

BigWhale skrev: ons nov 24, 2021 2:44 pm
VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pmForøvrig pressekonferanse i Oslo 15:00. Tipper munnbindforbud på kollektivt/innendørs. Nå er det vel selv med påbud bare 50ish% aktig som bruker det, så jeg trur vi trenge den dugnandsånden vi hadde tidligere hvor praktisk talt "alle" brukte det for at det skal monne.

Og jeg trur munbind også kan virke på en litt bredere basis. At man på en måte blir minnet om at coronaen fremdeles er her og må håndteres!
Angående punkt 1: Trenger å oppfinne nye munnbind som faktisk fungerer for at dette skal ha noen effekt.
Angående punkt 2: Ikke lov ifølge smittevernloven å innføre noe kun pga. at det er et 'symbol' på pandemi.
2. blir da brutt så til de grader av kommuner som innfører tiltak bare pga smitte mens sykehusene har 2-3 innlagte mot 7 når landet ble åpnet i september.
Men ingen vil ut av den komforme flokken og si at keiseren er uten klær og at 2+2 ikke er 5. Så da blir det slike tiltak.

William_S

Legg inn av William_S »

VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pm Forøvrig pressekonferanse i Oslo 15:00. Tipper munnbindforbud på kollektivt/innendørs. Nå er det vel selv med påbud bare 50ish% aktig som bruker det, så jeg trur vi trenge den dugnandsånden vi hadde tidligere hvor praktisk talt "alle" brukte det for at det skal monne.
Og jeg trur munbind også kan virke på en litt bredere basis. At man på en måte blir minnet om at coronaen fremdeles er her og må håndteres!
Folk trenger jo ikke å bli minnet på coronaen er der fremdeles... Det tytes jo daglig inn og ut i media. Smittevernsloven er ikke laga for å innføre symbolske tiltak for å bli påminnet om noe...

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »


Grunnen til at vi kommer inn er at vi syntes det er "hysterisk" morsomt at man virkelig klarer å hisse seg så mye opp over f.eks. at vi må begynne med munnbind igjen og kanskje sprite hendene på butikken.
Antall smittetilfeller begge de to tingene har hindret tilsvarer mest sannsynlig ikke flere personer enn du kan plassere i en maxitaxi for hele landet.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

Smittevernsloven er ikke laga for å innføre symbolske tiltak for å bli påminnet om noe...
Det er det folk ikke skjønner. At unntakslover skal brukes i unntakstilstander. - Man innfører ikke noe bare av symbolikk,.
Feks om det er meldt en sterk orkan så kan myndighetene innføre forbud mot å gå ut med fritidsbåt. Ok det kan mange leve med.
Dersom de etter at stormen løyer innfører 3 uker båtforbud for å minne folk på at det kan komme stormer så er det meningsløst.
En unntakslov skal gjelde en reell trussel og brukes der den er.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pm Og jeg trur munbind også kan virke på en litt bredere basis. At man på en måte blir minnet om at coronaen fremdeles er her og må håndteres!
Herregud, for noe vas. Signaleffekt og symboltiltak altså. Typisk slik som politikere og den lettere begavede del av befolkningen elsker.......

Funkhouser

Legg inn av Funkhouser »

Nå er vi tilbake til full daglig dekning av smittetall og alt som følger med, og kronikkene hagler atter en gang fra Nyborg og Andersen.

Fml.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »

Funkhouser skrev: ons nov 24, 2021 3:06 pm Nå er vi tilbake til full daglig dekning av smittetall og alt som følger med, og kronikkene hagler atter en gang fra Nyborg og Andersen.

Fml.
Winter is coming.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

46 nye døde i dag?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 3:04 pm
VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pm Og jeg trur munbind også kan virke på en litt bredere basis. At man på en måte blir minnet om at coronaen fremdeles er her og må håndteres!
Herregud, for noe vas. Signaleffekt og symboltiltak altså. Typisk slik som politikere og den lettere begavede del av befolkningen elsker.......
Fullt mulig det! Problemet uansett med "dere" er vel at dere er imot stort sett alt av tiltak. Virker som "dere" heller vil ha en ny lockdown!

MrPets

Legg inn av MrPets »

Funkhouser skrev: ons nov 24, 2021 3:06 pm Nå er vi tilbake til full daglig dekning av smittetall og alt som følger med, og kronikkene hagler atter en gang fra Nyborg og Andersen.

Fml.
Som vanlig logrer mediene som lydige mikrofonstativ.

Hvor er spørsmålene om hva som forsvarer denne konstante trampingen på grunnlovsrettigheter? Hvorfor stiller man ikke makthaverne daglige spørsmål om rammene av smittevernsloven?

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Tullekoppen skrev: ons nov 24, 2021 3:10 pm 46 nye døde i dag?
Må nok være noe etterregistrering.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

§ 1-5.Grunnleggende krav ved iverksetting av smitteverntiltak

Smitteverntiltak etter loven skal være basert på en klar medisinskfaglig begrunnelse, være nødvendig av hensyn til smittevernet og fremstå tjenlig etter en helhetsvurdering. Ved iverksettelse av smitteverntiltak skal det legges vekt på frivillig medvirkning fra den eller de tiltaket gjelder.

Tvangstiltak kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers vil være et uforholdsmessig inngrep.


https://lovdata.no/lov/1994-08-05-55/§1-5

Føler også at norske medier har fulgt denne ganske slavisk siden første utbrudd:
§ 4-8.Massemedier – informasjonsplikt

Ved et alvorlig utbrudd av allmennfarlig smittsom sykdom kan departementet eller Helsedirektoratet pålegge ethvert innenlandsk massemedium å ta inn meldinger til hele befolkningen eller avgrensede grupper av den.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 3:12 pm
Fullt mulig det! Problemet uansett med "dere" er vel at dere er imot stort sett alt av tiltak. Virker som "dere" heller vil ha en ny lockdown!
Akkurat nå er det minimal hjemmel for å ha tiltak. Man skal ikke ha tiltak fordi politikere, både lokalt og sentralt, har gjort en elendig jobb med å dimensjonere helsevesenet. Når problemene ikke oppstår lenger hovedsaklig pga covid-19, men pga RS-virus, press på kommunale helsetjenester, manglende evne til å ta i mot utskrivingsklare pasienter. etc., så er det ikke hjemmel i smittvernloven til å innføre masse tiltak og restriksjoner som rammer hele befolkningen.

MrPets

Legg inn av MrPets »

VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 3:12 pm
KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 3:04 pm
VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 2:38 pm Og jeg trur munbind også kan virke på en litt bredere basis. At man på en måte blir minnet om at coronaen fremdeles er her og må håndteres!
Herregud, for noe vas. Signaleffekt og symboltiltak altså. Typisk slik som politikere og den lettere begavede del av befolkningen elsker.......
Fullt mulig det! Problemet uansett med "dere" er vel at dere er imot stort sett alt av tiltak. Virker som "dere" heller vil ha en ny lockdown!
Jeg er stort sett i mot alt av statlige inngrep i våre privatliv, ja. Jeg krever følgelig grundige argumenter for hvorfor disse er nødvendige, ikke andre veien. Argumentene for lockdown er eksempelvis like tynne som håret til min farfar.

William_S

Legg inn av William_S »

Haha nå gnåler også Raymond om at "munnbindet er en viktig påminnelse for oss alle at pandemien ikke er over". Herrejesus politikerne må jo være mindre begavet på generell basis virker det som.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

MrPets skrev: ons nov 24, 2021 3:15 pm
VivaLV skrev: ons nov 24, 2021 3:12 pm
KongOlav2 skrev: ons nov 24, 2021 3:04 pm
Herregud, for noe vas. Signaleffekt og symboltiltak altså. Typisk slik som politikere og den lettere begavede del av befolkningen elsker.......
Fullt mulig det! Problemet uansett med "dere" er vel at dere er imot stort sett alt av tiltak. Virker som "dere" heller vil ha en ny lockdown!
Jeg er stort sett i mot alt av statlige inngrep i våre privatliv, ja. Jeg krever følgelig grundige argumenter for hvorfor disse er nødvendige, ikke andre veien. Argumentene for lockdown er eksempelvis like tynne som håret til min farfar.
Siden du nevner farfaren din så antar jeg du fikk med deg hva som skjedde i Sverige i starten av coronaepidemien og en stor grunn til hvorfor de fikk så mange døde. Smitte kom inn på eldrehjem hvor det var svært mange som døde.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: ons nov 24, 2021 3:17 pm Haha nå gnåler også Raymond om at "munnbindet er en viktig påminnelse for oss alle at pandemien ikke er over". Herrejesus politikerne må jo være mindre begavet på generell basis virker det som.
Blir så lei av politikere som er så sykelig opptatt av signaleffekt. Akkurat det anser jeg virkelig som et tegn på manglende sjelsevner......

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »


Fullt mulig det! Problemet uansett med "dere" er vel at dere er imot stort sett alt av tiltak. Virker som "dere" heller vil ha en ny lockdown!
Fordi tiltakene burde vært avsluttet for lenge siden. Og det er stort sett bare symbolske og gir minimal effekt

Selv om regjeringen nå presser med 2 onder der den ene er mindre enn den andre så betyr ikke det at vi trenger å godta noen av de.
"Enten munnbind eller lockdown" Neida , vi trenger ingen av delene. Frivillig munnbind og null lockdown. De som vi skjerme seg mer får gjøre det frivillig . Vi er ferdig med dette tullet.

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»