Geografiquiz

Svar
Pernille

Re: Geografiquiz

Legg inn av Pernille »

:thumbsup:

Jeg er dritdårlig på å lage quiz'er men her er iallefall et forsøk:

Også en elv, renner gjennom to land og ender opp i en større elv. Den er kanskje mest kjent for sin rolle med å frakte kull og koks til landets (nå forhenværende) stålindustri. Navnet på elven sammen med navnet til en engelsk industrialist danner navnet på et tidligere stort konsern.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Pernille skrev: fre nov 19, 2021 9:17 am :thumbsup:

Jeg er dritdårlig på å lage quiz'er men her er iallefall et forsøk:

Også en elv, renner gjennom to land og ender opp i en større elv. Den er kanskje mest kjent for sin rolle med å frakte kull og koks til landets (nå forhenværende) stålindustri. Navnet på elven sammen med navnet til en engelsk industrialist danner navnet på et tidligere stort konsern.
Er det Maas?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Kjetil-e skrev: lør nov 20, 2021 12:04 am
Pernille skrev: fre nov 19, 2021 9:17 am :thumbsup:

Jeg er dritdårlig på å lage quiz'er men her er iallefall et forsøk:

Også en elv, renner gjennom to land og ender opp i en større elv. Den er kanskje mest kjent for sin rolle med å frakte kull og koks til landets (nå forhenværende) stålindustri. Navnet på elven sammen med navnet til en engelsk industrialist danner navnet på et tidligere stort konsern.
Er det Maas?
Ikke helt (Maas/Meuse renner gjennom tre land) men tampen brenner veldig!

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: lør nov 20, 2021 11:14 am
Kjetil-e skrev: lør nov 20, 2021 12:04 am
Pernille skrev: fre nov 19, 2021 9:17 am :thumbsup:

Jeg er dritdårlig på å lage quiz'er men her er iallefall et forsøk:

Også en elv, renner gjennom to land og ender opp i en større elv. Den er kanskje mest kjent for sin rolle med å frakte kull og koks til landets (nå forhenværende) stålindustri. Navnet på elven sammen med navnet til en engelsk industrialist danner navnet på et tidligere stort konsern.
Er det Maas?
Ikke helt (Maas/Meuse renner gjennom tre land) men tampen brenner veldig!
Mosel? Skjønt den er jo innom Luxemburg, dvs, den er grense mellom Luxemburg og Tyskland.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Karatel skrev: lør nov 20, 2021 11:43 am Mosel? Skjønt den er jo innom Luxemburg, dvs, den er grense mellom Luxemburg og Tyskland.
Ikke helt. Maas er mye nærmere denne elven som også er en god del kortere enn både Maas og Mosel. Moren til en kjent surrealist druknet i den. Byen ved munningen er provinshovedstaden i landet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: lør nov 20, 2021 12:33 pm
Karatel skrev: lør nov 20, 2021 11:43 am Mosel? Skjønt den er jo innom Luxemburg, dvs, den er grense mellom Luxemburg og Tyskland.
Ikke helt. Maas er mye nærmere denne elven som også er en god del kortere enn både Maas og Mosel. Moren til en kjent surrealist druknet i den. Byen ved munningen er provinshovedstaden i landet.
Sambre.

Vet ikke om jeg har hørt om den før. René Magritt var i alle fall helt ukjent for meg, men så har jeg aldri interessert meg for surrealismen.

Men her forteller du ikke sannheten:

"Jeg er dritdårlig på å lage quiz'er men her er iallefall et forsøk"

Du er svært flink til å lage quiz.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Karatel skrev: lør nov 20, 2021 12:45 pm Sambre.

Vet ikke om jeg har hørt om den før. René Magritt var i alle fall helt ukjent for meg, men så har jeg aldri interessert meg for surrealismen.

Men her forteller du ikke sannheten:

"Jeg er dritdårlig på å lage quiz'er men her er iallefall et forsøk"

Du er svært flink til å lage quiz.
Stemmer!

Og takk. Nybegynnerflaks. :)

Langs Sambre fra Charleroi til Namur ligger de nå nedlagte stålverkene (haut fourneau) som før var ryggraden i Belgias industrielle og økonomiske utvikling. Cockerill-Sambre var et konsern i Cockerill-gruppen (etter John Cockerill) som var veldig store på stål, men på grunn av overproduksjon og konkurranse fra utlandet ble de solgt videre til Arcelor Mittal i 2002 som etterhvert flyttet produksjonen til Asia. Tusenvis ble arbeidsløse omtrent over natta.

Men disse stålverkene bidro også til en enorm forurensning. De ble fyrt med kull og koks (coke) og spesielt produksjon av koks var en skikkelig møkkete prosess. Første gang jeg var i Charleroi var på slutten av 90-tallet. Da lå hele byen innhyllet i røyk og smog. I dag er luften ren men fremeles har byen et slags sotfarget preg etter så mange år. Teglsteinsbygg som opprinnelig var røde er nesten kullsvarte og noen steder kan man fremdeles kjenne eimen av bitumen, gammel tjære og dieselolje og andre kjemikalier.

Er man interessert i gammel industrikultur- og arkitektur så er en tur til byene som ligger ved Meuse og Sambre absolutt vel verdt et besøk. Husk for all del å ta en svipptur innom Liege -- for der har de verdens beste vafler.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Et sted der to notoriske krangelfanter møttes for engang for alle å avslutte sine uoverensstemmelser og sette sluttstrek for all videre krangling. De hadde en hissig og livlig krangel, særlig hissig var kranglingen ved bygningene på to små og ubetydelige bondegårder. Da kranglingen var som verst, kom en tredje notorisk kranglefant og blandet seg inn i diskusjonen. Dette førte til at den ene av de to første kranglefanten oppga all videre argumentering og lusket av gårde med halen mellom bena. Den nyankomne kranglefanten og han som var der fra før, møttes så til en sikkert hyggelig passiar på det lokale verthuset.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: lør nov 20, 2021 10:11 pm Et sted der to notoriske krangelfanter møttes for engang for alle å avslutte sine uoverensstemmelser og sette sluttstrek for all videre krangling. De hadde en hissig og livlig krangel, særlig hissig var kranglingen ved bygningene på to små og ubetydelige bondegårder. Da kranglingen var som verst, kom en tredje notorisk kranglefant og blandet seg inn i diskusjonen. Dette førte til at den ene av de to første kranglefanten oppga all videre argumentering og lusket av gårde med halen mellom bena. Den nyankomne kranglefanten og han som var der fra før, møttes så til en sikkert hyggelig passiar på det lokale verthuset.
Noe lignende har skjedd meg, men tviler på at det er Møllers bar i Oslo du har i tankene.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: søn nov 21, 2021 7:43 pm
Karatel skrev: lør nov 20, 2021 10:11 pm Et sted der to notoriske krangelfanter møttes for engang for alle å avslutte sine uoverensstemmelser og sette sluttstrek for all videre krangling. De hadde en hissig og livlig krangel, særlig hissig var kranglingen ved bygningene på to små og ubetydelige bondegårder. Da kranglingen var som verst, kom en tredje notorisk kranglefant og blandet seg inn i diskusjonen. Dette førte til at den ene av de to første kranglefanten oppga all videre argumentering og lusket av gårde med halen mellom bena. Den nyankomne kranglefanten og han som var der fra før, møttes så til en sikkert hyggelig passiar på det lokale verthuset.
Noe lignende har skjedd meg, men tviler på at det er Møllers bar i Oslo du har i tankene.
Det stedet der denne krangelen foregikk, forbindes ofte med en berømt kvinne som ble født i det som nå er Narvik kommune i Nordland. Det var åstedet for denne krangelen som først gjorde verden oppmerksom på henne. Jeg tviler på at hun noengang har vært på Møllers bar, men jeg kan selvfølgelig ikke helt utelukke det.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: man nov 22, 2021 8:25 am
SlimWhitman skrev: søn nov 21, 2021 7:43 pm
Karatel skrev: lør nov 20, 2021 10:11 pm Et sted der to notoriske krangelfanter møttes for engang for alle å avslutte sine uoverensstemmelser og sette sluttstrek for all videre krangling. De hadde en hissig og livlig krangel, særlig hissig var kranglingen ved bygningene på to små og ubetydelige bondegårder. Da kranglingen var som verst, kom en tredje notorisk kranglefant og blandet seg inn i diskusjonen. Dette førte til at den ene av de to første kranglefanten oppga all videre argumentering og lusket av gårde med halen mellom bena. Den nyankomne kranglefanten og han som var der fra før, møttes så til en sikkert hyggelig passiar på det lokale verthuset.
Noe lignende har skjedd meg, men tviler på at det er Møllers bar i Oslo du har i tankene.
Det stedet der denne krangelen foregikk, forbindes ofte med en berømt kvinne som ble født i det som nå er Narvik kommune i Nordland. Det var åstedet for denne krangelen som først gjorde verden oppmerksom på henne. Jeg tviler på at hun noengang har vært på Møllers bar, men jeg kan selvfølgelig ikke helt utelukke det.
Jeg har ingen anelse Hvem dette kan være.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: man nov 22, 2021 10:48 am
Karatel skrev: man nov 22, 2021 8:25 am
SlimWhitman skrev: søn nov 21, 2021 7:43 pm

Noe lignende har skjedd meg, men tviler på at det er Møllers bar i Oslo du har i tankene.
Det stedet der denne krangelen foregikk, forbindes ofte med en berømt kvinne som ble født i det som nå er Narvik kommune i Nordland. Det var åstedet for denne krangelen som først gjorde verden oppmerksom på henne. Jeg tviler på at hun noengang har vært på Møllers bar, men jeg kan selvfølgelig ikke helt utelukke det.
Jeg har ingen anelse Hvem dette kan være.
Denne damen har et etternavn som straks fører tankene til en plante som er viltvoksende og utbredt i hele Norge. Navnet på hennes fødested fører straks tankene til et tre og en naturformasjon.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: man nov 22, 2021 11:41 am
SlimWhitman skrev: man nov 22, 2021 10:48 am
Karatel skrev: man nov 22, 2021 8:25 am

Det stedet der denne krangelen foregikk, forbindes ofte med en berømt kvinne som ble født i det som nå er Narvik kommune i Nordland. Det var åstedet for denne krangelen som først gjorde verden oppmerksom på henne. Jeg tviler på at hun noengang har vært på Møllers bar, men jeg kan selvfølgelig ikke helt utelukke det.
Jeg har ingen anelse Hvem dette kan være.
Denne damen har et etternavn som straks fører tankene til en plante som er viltvoksende og utbredt i hele Norge. Navnet på hennes fødested fører straks tankene til et tre og en naturformasjon.
Googlet noe, men ble ikke noe klokere.
Kanskje noen andre klarer det.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: man nov 22, 2021 12:28 pm
Karatel skrev: man nov 22, 2021 11:41 am
SlimWhitman skrev: man nov 22, 2021 10:48 am

Jeg har ingen anelse Hvem dette kan være.
Denne damen har et etternavn som straks fører tankene til en plante som er viltvoksende og utbredt i hele Norge. Navnet på hennes fødested fører straks tankene til et tre og en naturformasjon.
Googlet noe, men ble ikke noe klokere.
Kanskje noen andre klarer det.
Da fortsetter vi med navnene på de tre notoriske kranglefantene.

Den ene har gitt sitt navn til en hovedstad. Den andre har gitt sitt navn til en lov. Den tredje har gitt sitt navn til to skip som nå begge ligger på havets bunn.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: man nov 22, 2021 7:54 pm
SlimWhitman skrev: man nov 22, 2021 12:28 pm
Karatel skrev: man nov 22, 2021 11:41 am

Denne damen har et etternavn som straks fører tankene til en plante som er viltvoksende og utbredt i hele Norge. Navnet på hennes fødested fører straks tankene til et tre og en naturformasjon.
Googlet noe, men ble ikke noe klokere.
Kanskje noen andre klarer det.
Da fortsetter vi med navnene på de tre notoriske kranglefantene.

Den ene har gitt sitt navn til en hovedstad. Den andre har gitt sitt navn til en lov. Den tredje har gitt sitt navn til to skip som nå begge ligger på havets bunn.
Nei, dette ble for vanskelig.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: ons nov 24, 2021 3:21 pm
Karatel skrev: man nov 22, 2021 7:54 pm
SlimWhitman skrev: man nov 22, 2021 12:28 pm

Googlet noe, men ble ikke noe klokere.
Kanskje noen andre klarer det.
Da fortsetter vi med navnene på de tre notoriske kranglefantene.

Den ene har gitt sitt navn til en hovedstad. Den andre har gitt sitt navn til en lov. Den tredje har gitt sitt navn til to skip som nå begge ligger på havets bunn.
Nei, dette ble for vanskelig.
Stedet er Waterloo. De første to kranglefantene er Napoleon og Wellington. Sentralt i slaget var kampene om de to små gårdene Hugoumont og La Haye Sainte. I det kritiske øyeblikk kom den tredje krangelfanten, Blücher, og sluttet seg til Wellington. Etter at Napoleon hadde flyktet, møttes Wellington og Blücher på vertshuset La Belle Alliance der Napoleon hadde hatt sitt hovedkvarter.

Wellington har gitt sitt navn til New Zealands hovedstad. Napoleon har gitt sitt navn til lovsamlingen Code Napoleon. Blücher har gitt sitt navn til et skip som ble senket på Doggerbant i 1915 og til et annet skip som ble senktet i Drøbaksundet i 1940.

Den berømte kvinnen som er født i det som nå er Narvik kommune, hun som har et etternavn som inneholder en svært utbredt plante og er født på et sted som heter noe med et tre og en naturformasjon, er Anni- Frid Lyngstad fra Bjørkåsen i Ballangen. Etter kommunesammenslåingen i 2020 ble Ballangen innlemmet i Narvik kommune.

Som vokalist i ABBA ble Anni-Frid verdensberømt, og ABBA hadde sitt store gjennombrudd da de i 1974 vant Grand Prix med sangen Waterloo.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: ons nov 24, 2021 4:00 pm
SlimWhitman skrev: ons nov 24, 2021 3:21 pm
Karatel skrev: man nov 22, 2021 7:54 pm

Da fortsetter vi med navnene på de tre notoriske kranglefantene.

Den ene har gitt sitt navn til en hovedstad. Den andre har gitt sitt navn til en lov. Den tredje har gitt sitt navn til to skip som nå begge ligger på havets bunn.
Nei, dette ble for vanskelig.
Stedet er Waterloo. De første to kranglefantene er Napoleon og Wellington. Sentralt i slaget var kampene om de to små gårdene Hugoumont og La Haye Sainte. I det kritiske øyeblikk kom den tredje krangelfanten, Blücher, og sluttet seg til Wellington. Etter at Napoleon hadde flyktet, møttes Wellington og Blücher på vertshuset La Belle Alliance der Napoleon hadde hatt sitt hovedkvarter.

Wellington har gitt sitt navn til New Zealands hovedstad. Napoleon har gitt sitt navn til lovsamlingen Code Napoleon. Blücher har gitt sitt navn til et skip som ble senket på Doggerbant i 1915 og til et annet skip som ble senktet i Drøbaksundet i 1940.

Den berømte kvinnen som er født i det som nå er Narvik kommune, hun som har et etternavn som inneholder en svært utbredt plante og er født på et sted som heter noe med et tre og en naturformasjon, er Anni- Frid Lyngstad fra Bjørkåsen i Ballangen. Etter kommunesammenslåingen i 2020 ble Ballangen innlemmet i Narvik kommune.

Som vokalist i ABBA ble Anni-Frid verdensberømt, og ABBA hadde sitt store gjennombrudd da de i 1974 vant Grand Prix med sangen Waterloo.
Jøss.
Enten var dette hevn for at jeg klarte Samarkan så fort, eller så burde jeg ha skjønt dette… finfin oppgave!
Kjør på med neste.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: ons nov 24, 2021 4:19 pm Enten var dette hevn for at jeg klarte Samarkan så fort, eller så burde jeg ha skjønt dette… finfin oppgave!
Kjør på med neste.
Neida, jeg tenkte overhodet ikke på Samarkand. Jeg tenkte på Pernille, som jeg tror er lokalkjent i Belgia. Da kunne jeg ikke gjøre oppgaven altfor enkel.

Vi skal til et landskap i Europa. Her er det et slott som er hjemmet til en kjent romanfigur i en bok fra slutten av 1800-tallet. Denne romanfiguren er flere ganger blitt fremstilt på film av en skuespiller som også har spilt skurk i en film om en helt som i sin yrkestittel har et tall som også inngår i et nå eldre og mindre brukt navn på dette landskapet.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Aha! Jeg kjørte forbi Waterloo for bare noen dager siden, men er ikke så stø i historie at jeg hadde klart den tror jeg...

Men:

Jeg tror slottet er Bran som ligger i Transylvania. Romanfiguren er Dracula, boken er skrevet av Bram Stoker, skuespilleren er Christopher Lee, helten er James Bond, tallet er 007, og... <her måtte jeg google>... Siebenbürgen?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: tor nov 25, 2021 10:39 am Aha! Jeg kjørte forbi Waterloo for bare noen dager siden, men er ikke så stø i historie at jeg hadde klart den tror jeg...

Men:

Jeg tror slottet er Bran som ligger i Transylvania. Romanfiguren er Dracula, boken er skrevet av Bram Stoker, skuespilleren er Christopher Lee, helten er James Bond, tallet er 007, og... <her måtte jeg google>... Siebenbürgen?
Transylvania er riktig. Christopher Lee huskes best for sin rolle som Dracula i flere filmer, 1974 spilte han Jamas Bonds fiende The Man with the Golden Gun. James Bond er agent 007. Det tyske navnet på Transylvania er Siebenbürgen -De sju borger eller de sju byer.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Slott og vin går hånd i hånd. Dette området er kanskje mest kjent for sistnevnte, men vi skal litt sørover der den litt rølpete niesen til den mer sofistikerte men lytefulle, tandre og vanskelige grevinnen befinner seg. Det er altså druesorter vi snakker om og området vi skal frem til er mest kjent for vinen som denne "niesen" er laget på. Bonuspoeng for navnet på druesortene her.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: tor nov 25, 2021 5:37 pm Slott og vin går hånd i hånd. Dette området er kanskje mest kjent for sistnevnte, men vi skal litt sørover der den litt rølpete niesen til den mer sofistikerte men lytefulle, tandre og vanskelige grevinnen befinner seg. Det er altså druesorter vi snakker om og området vi skal frem til er mest kjent for vinen som denne "niesen" er laget på. Bonuspoeng for navnet på druesortene her.
Om vin vet jeg lite og ingenting, her kan jeg bare gjette på at den lytefulle, tandre og vanskelige grevinnen er champagne og at den litt rølpete niesen er chablis. Hvis det er riktig, er det regionen Chablis i landskapet Bourgogne. Chablis lages av druearten chardonnay.

Hvis dette er feil, aner jeg ikke hvor vi skal.

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Mulig jeg misforsto, men skulle vi ikke sør for Transylvania? Da er jo champagne og chablis i så fall utelukket.
Jeg aner uansett ikke hva svaret kan være.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: tor nov 25, 2021 11:14 pm Mulig jeg misforsto, men skulle vi ikke sør for Transylvania? Da er jo champagne og chablis i så fall utelukket.
Jeg aner uansett ikke hva svaret kan være.
Upps. Nå tenkte jeg bare på Waterloo og Belgia og på at Pernille fremstår som frankofil og frankofon. Da var jeg straks sør for Belgia, altså i Frankrike. Hvis det er Romania, Moldova, Bulgaria, Hellas, aner jeg ikke hvilken region det kan være.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Karatel skrev: tor nov 25, 2021 8:11 pm
Om vin vet jeg lite og ingenting, her kan jeg bare gjette på at den lytefulle, tandre og vanskelige grevinnen er champagne og at den litt rølpete niesen er chablis. Hvis det er riktig, er det regionen Chablis i landskapet Bourgogne. Chablis lages av druearten chardonnay.

Hvis dette er feil, aner jeg ikke hvor vi skal.
Frankrike er riktig og Champagne og Chablis er et godt tips, men Chardonnay er vanlig også i Champagne. Vi skal litt lenger sørover i Burgund/Bourgogne og jeg burde kanskje ha nevnt at druene vi skal frem til er av den røde typen. Polet hadde nylig et slipp med viner fra denne provinsen, en vin som har en ganske vill og morsom historie og som via mange omveier også knytter den litt til hva en kjent fransk general sa under slaget ved Waterloo.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: fre nov 26, 2021 9:13 am
Karatel skrev: tor nov 25, 2021 8:11 pm
Om vin vet jeg lite og ingenting, her kan jeg bare gjette på at den lytefulle, tandre og vanskelige grevinnen er champagne og at den litt rølpete niesen er chablis. Hvis det er riktig, er det regionen Chablis i landskapet Bourgogne. Chablis lages av druearten chardonnay.

Hvis dette er feil, aner jeg ikke hvor vi skal.
Frankrike er riktig og Champagne og Chablis er et godt tips, men Chardonnay er vanlig også i Champagne. Vi skal litt lenger sørover i Burgund/Bourgogne og jeg burde kanskje ha nevnt at druene vi skal frem til er av den røde typen. Polet hadde nylig et slipp med viner fra denne provinsen, en vin som har en ganske vill og morsom historie og som via mange omveier også knytter den litt til hva en kjent fransk general sa under slaget ved Waterloo.
Beaujolais? Gamay-druer? Er den kjente franske generalen Michel Ney?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Karatel skrev: fre nov 26, 2021 9:31 am Beaujolais? Gamay-druer? Er den kjente franske generalen Michel Ney?
Beaujolais og Gamay er riktig. Vi feirer årets Beaujolais Nouveau som alltid er tredje torsdagen i november (som riktignok var forrige torsdag, men når beaujolais'en kommer på bordet pleier festen alltid å vare litt lenger).

Pinot Noir, som Burgund-"proper" i nord er kjent for, er notorisk vanskelig å få til og ikke sjelden ryker hele avlingen fordi det enten kom for mye eller for lite regn eller at kulda kom før den skulle. Når alt klaffer er det likevel få viner som er bedre (og dyrere) enn en ekte PN fra Burgund. Det er ikke uvanlig at en god årgang Romanée-Conti handles for femsifrede beløp.

Gamay, som dyrkes i Beaujolais-området, er enklere. Den krever et enklere jordsmonn og kan plukkes 2-3 uker før PN. Mange synes den også er bedre, og en god beaujolais fra cru-områdene er vanskelig å skille fra en god burgund. En vin som har blitt veldig populær i unge hipstermiljøer er Beaujolais Nouveau - vin fra druer som plukkes samme høst. Jeg synes den blir alt for lett og "jus-aktig", men så er jeg jo ikke så ung lenger heller da. :)

På 2000-tallet ble det produsert så mye nouveau-vin at over en million liter måtte tømmes ut. Angivelig fordi vinprodusentene overgikk seg selv og flommet markedet med dårlig vin. Dette fikk et lite lokalt vinmagasin til å skrive om "vin de merde", drittvin, og som skapte et voldsomt rabalder og senere har blitt en vanlig betegnelse for dårlig vin. I den påfølgende rettsaken mot magasinet (som magasinet først tapte men senere vant) sa redaktøren visstnok noe slikt som:

"Bare fordi vi brukte et ord som general Cambronne brukte under slaget ved Waterloo [som i Frankrike bare heter "Le mot de Cambronne" -- som altså er en pen måte å si "merde!" på], dømmes 35 mennesker til å miste jobben."

Ok, den ble kanskje litt vel indirekte og intern men det er en morsom historie likevel synes jeg.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Pernille skrev: fre nov 26, 2021 11:06 am
Karatel skrev: fre nov 26, 2021 9:31 am Beaujolais? Gamay-druer? Er den kjente franske generalen Michel Ney?
Beaujolais og Gamay er riktig. Vi feirer årets Beaujolais Nouveau som alltid er tredje torsdagen i november (som riktignok var forrige torsdag, men når beaujolais'en kommer på bordet pleier festen alltid å vare litt lenger).

Pinot Noir, som Burgund-"proper" i nord er kjent for, er notorisk vanskelig å få til og ikke sjelden ryker hele avlingen fordi det enten kom for mye eller for lite regn eller at kulda kom før den skulle. Når alt klaffer er det likevel få viner som er bedre (og dyrere) enn en ekte PN fra Burgund. Det er ikke uvanlig at en god årgang Romanée-Conti handles for femsifrede beløp.

Gamay, som dyrkes i Beaujolais-området, er enklere. Den krever et enklere jordsmonn og kan plukkes 2-3 uker før PN. Mange synes den også er bedre, og en god beaujolais fra cru-områdene er vanskelig å skille fra en god burgund. En vin som har blitt veldig populær i unge hipstermiljøer er Beaujolais Nouveau - vin fra druer som plukkes samme høst. Jeg synes den blir alt for lett og "jus-aktig", men så er jeg jo ikke så ung lenger heller da. :)

På 2000-tallet ble det produsert så mye nouveau-vin at over en million liter måtte tømmes ut. Angivelig fordi vinprodusentene overgikk seg selv og flommet markedet med dårlig vin. Dette fikk et lite lokalt vinmagasin til å skrive om "vin de merde", drittvin, og som skapte et voldsomt rabalder og senere har blitt en vanlig betegnelse for dårlig vin. I den påfølgende rettsaken mot magasinet (som magasinet først tapte men senere vant) sa redaktøren visstnok noe slikt som:

"Bare fordi vi brukte et ord som general Cambronne brukte under slaget ved Waterloo [som i Frankrike bare heter "Le mot de Cambronne" -- som altså er en pen måte å si "merde!" på], dømmes 35 mennesker til å miste jobben."

Ok, den ble kanskje litt vel indirekte og intern men det er en morsom historie likevel synes jeg.
Jeg skjønner at du har god greie på vin og at du vet å sette pris på vin. Jeg kan jo ta et glass vin, men det er ikke helt min greie. Den ene datteren min gikk tre år på lycee i Frankrike og tok sin baccalaureat der og studerte på Sorbonne etter det, og hun lærte å sette stor pris på fransk vin, fransk kjøkken og fransk kultur. Men når jeg besøkte henne der, ville jeg heller ha øl enn vi.

Cambronne skal visstnok ha svart "merde", da han ble bedt om å overgi seg. Den penere varianten er at han sa: "Garden dør, men overgir seg ikke."

"Le mot de Cambronne" hadde jeg ikke hørt om før, så takk for den.

Så neste oppgave.

En stor by utenfor Europa. Byen ligger på en øy i en stor elv, navnet på elva kan gi kaffetørste nordmenn assosiasjoner til bål og kaffekjele ute i det fri. Byen har navn etter en naturformasjon på denne øya og en yrkestittel. Den største forstaden til denne byen ligger på naboøya som har navn etter en meget kjent og tilbedt person. Selve forstaden har samme navn som en person som ble henrettet for landsforræderi, men det er bare en tilfeldighet.

Hvor er det så blitt av trådstarter og andre som har deltatt her?

SlimWhitman

Legg inn av SlimWhitman »

Karatel skrev: fre nov 26, 2021 8:38 pm En stor by utenfor Europa. Byen ligger på en øy i en stor elv, navnet på elva kan gi kaffetørste nordmenn assosiasjoner til bål og kaffekjele ute i det fri. Byen har navn etter en naturformasjon på denne øya og en yrkestittel. Den største forstaden til denne byen ligger på naboøya som har navn etter en meget kjent og tilbedt person. Selve forstaden har samme navn som en person som ble henrettet for landsforræderi, men det er bare en tilfeldighet.

Hvor er det så blitt av trådstarter og andre som har deltatt her?
Oppgaven din er for vanskelig for meg igjen, men jeg svarer for å forsøke å holde liv i tråden.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

SlimWhitman skrev: man nov 29, 2021 2:52 pm
Karatel skrev: fre nov 26, 2021 8:38 pm En stor by utenfor Europa. Byen ligger på en øy i en stor elv, navnet på elva kan gi kaffetørste nordmenn assosiasjoner til bål og kaffekjele ute i det fri. Byen har navn etter en naturformasjon på denne øya og en yrkestittel. Den største forstaden til denne byen ligger på naboøya som har navn etter en meget kjent og tilbedt person. Selve forstaden har samme navn som en person som ble henrettet for landsforræderi, men det er bare en tilfeldighet.

Hvor er det så blitt av trådstarter og andre som har deltatt her?
Oppgaven din er for vanskelig for meg igjen, men jeg svarer for å forsøke å holde liv i tråden.
Jeg lager enten for vanskelige eller for enkle oppgaver, det er kanskje derfor folk har forsvunnet fra tråden. Jeg ser selv at denne oppgaven er vrien.

Denne store elva har et navn som i norsk versjon er navnet på en kjent romanfigur av en norsk nobelprisvinner. Denne romanfiguren er blitt fremstilt på film av en kjent skuespiller som er født i Japan.

Den delen av landet der denne store byen ligger. trives ikke helt i selskap med resten av landet og har tidvis ytret ønske om skilsmisse.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»